Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tørfluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Jeppe Lund Grynderup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
--Scierra--

Tilmeldt:: 08 Jul 2011
Geografisk: Thisted
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér --Scierra-- Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tørfluestang
    Sendt: 04 Aug 2014 kl. 17:38
Eftersom tørfluefiskeriet er ved at finde en renæssance, føler jeg mig nødsaget at have en i samlingen... Er helt på bar bund, men forestiller mig en stang i #3/4 til åen...
Har kigget lidt på scierra pico v2, er det noget pangelværk??
Hvad går i med??
Hellere én flue i vandet end en ti i æsken:-)

Jeppe
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2014 kl. 18:22
Går med en circa #5 8'9"
KONGE fed stang efter man lige bliver venner med den ;)
Fik en bækker på 30 cm. Sidste tur, selv små fisk kan nydes på
den stang, største fisk på den er en 3,5 ingen problemer her,
stangen kan bøje HELT, sygt :D

Udover det er den bare super flot og uhyggelig let, bruger et sage
4260 hjul i bronze til stangen og en rio gold #5, virkelig et fedt sæt
synes jeg :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2014 kl. 19:27
Tjaaa - den ultimatible oplevelse ved tørfluefiskeriet vil jo nok kun kunne findes ved de mest spinkle stænger og tilhørende spinkle liner, da den største del af oplevelsen vel egentlig er "frygten/risikoen"for, at miste fisken under fighten!.

Herudover er der også en følelse af frihed og samspil med naturen, når man går så langt ned i størrelser, at man føler, at fisken også får en god chance. Jæger og bytte følelse når det er bedst Thumbs Up Og selv den lavest klassificerede stang kan fange en stor fisk...


Redigeret af kikophil - 04 Aug 2014 kl. 19:27
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2014 kl. 19:39
Hej. Købte en pico v2 i januar. 8 fod kl 3/4.
Fisker for så vidt udmærket på de korte distancer men når der skal kastes lidt længere synes jeg den manglede lidt power. Håndtaget bar for langt og tykt synes jeg så det blev slebet tyndere men alligevel...
Solgte den i sidste uge......
Trods alt var den var fed at fighte fisk på. Både bækørreder på over 30cm og regnbuer op til små 2kg fik jeg da på den. Men den der wauuu faktor havde den ikke synes jeg.
Så nu går jeg i tænkeboks om hvad der skal handles ind til næste sommers hedebølge fiskeri....

Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Jeppe Lund Grynderup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
--Scierra--

Tilmeldt:: 08 Jul 2011
Geografisk: Thisted
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér --Scierra-- Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2014 kl. 19:47
Det bliver også spændende om mine pølsefingre kan binde tørfluer..... :-D Men ja, synes det er en fiskeform der tiltaler mig meget i øjeblikket...
Den å jeg skal fiske i er ikke bredere end 4-6 meter, så det er nok ikke de længste kast jeg kommer til at kaste...
Hellere én flue i vandet end en ti i æsken:-)

Jeppe
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2014 kl. 21:03


Redigeret af MORTEN ANDERSEN - 04 Aug 2014 kl. 21:11
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2014 kl. 21:18
Hej Jeppe.

Jeg har 50 års tørflue erfaring, her i Norden, og jeg har som instruktør altid anbefalet kursisterne, at finde en stang, som passer dem 100%.

En ting må man ikke glemme, det blæser næsten altid her i landet, og der er vel højest 10 dage, i en hel sæson, hvor det er næsten vindstille, så jeg vil ikke gå længere ned end en kl. 5 og så blive i en 9', indtil man virkelig behersker kastene, korte som lange.

Jeg har brugt alt, hvad der er tilgængeligt af tørflue stænger fra kl. 2 - 7, og i længder fra 7' - 11', og bruger idag mest en RST 11' kl. 5, og den klare, at kaste fri af skarntyder - siv og andet, som altid er vejenWink

Vis man ikke har mulighed for at lege indianer hele tid, så kan de korte kasteafstande, sagtens kompenseres, med en lang stang og længere præcise kast, det kræver øvelse, og jeg vil tro, at bredderne i de danske vandløb, i 80% af tilfældene er et vildnæs, hvor det at kaste tæt på, er næsten en umulighed.

Binding af tørfluer, er ikke noget problem uanset, hvor meget man mener man har "Pølsefingre".

Jeg har undervis i binding af tørfluer, i mere end 45 år, og ud af flere tusinde kursister, så er der aldrig nogen, som ikke har kunnet binde deres tørfluer, det er kun et spørgsmål om en ordentlig faglig indlæring, så det skal du ikke være bekymret om.

Mvh
P.K.


Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2014 kl. 00:04
Guideline fario er en helt igennem fantastisk stang og er efter min mening en bedre stang end dens noget dyre rivaler og har været testvinder i flere testet hvor mærker som sage, g.loomis og Scott også har været repræsenteret. Prøv den.

Mvh. Anders
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2014 kl. 08:27
Hej Jeppe
Du kunne jo også gå længere tilbage i #renæssancen" og finde dig en splitcanestang .Eller hvad med en tenkara stang.Den ville passe godt til det lille vandløb.Blot ikke for lang en stang.
vh
Jens, som fisker med Orvis Superfine,bambusstænger og tenkara alt efter stemning og forhold.
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2014 kl. 12:55
Hej Jeppe

De vandløb hvori jeg fisker med tørflue efter bækørred og stalling er 2 til 4 meter brede.
Jeg har 2 stænger: Guideline lpxe #4 og #5. 2 hjul: Guideline Reelmaster #46 + 1 ekstra spole.
3 WF-liner: Vision Vibe65 (6,5 meter klump) med vægte på henholdsvis 8, 10 og 12gr.
Nylon forfang med 0,20mm spids og 0,18mm til forlængelse og forbrug.
I smalle vandløb med forholdsvis meget udhængende siv/græs/ukrudt vil kastelængden ofte være forholdsvis kort og der er som regel kun mulighed for forfangslængde på ca. 2 meter og ca. 3 meter klump uden for topøjet. I sådanne situationer bruger jeg, i stille vejr, #4 stangen og 10grams linen og når der er noget vind går jeg en klasse op i såvel stang som line.
I de lidt bredere vandløb eller forhold hvor der er mulighed for længere kast bruger jeg #4 stangen i stille vejr og #5 når der er vind. På #4 stange bruger jeg så typisk linen på 8gr. og #5 stangen linen på 10gr. Nogle gang går jeg en klasse op i line. Det afhænger af de aktuelle forhold.
Præcis hvornår jeg bruger det ene eller det andet sætop er svært at beskrive. Det noget den enkelte lystfisker må lære ved egen erfaring.

mvh
Leif   
Til top
Jeppe Lund Grynderup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
--Scierra--

Tilmeldt:: 08 Jul 2011
Geografisk: Thisted
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér --Scierra-- Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2014 kl. 16:08
Tak for gode inputs

Kan godt høre det er lidt en smagssag hvordan og hvorledes man griber det an, men sådan er jo nok med alt ting...

Tror jeg vil prøve at gå efter en #4 stang i enten guideline eller sage.
Jeg er vant til at gå med forholdsvis stive stænger på kysten, så er sgu noget spændt på om jeg kan "mærke" så lette stænger...

Måske nogen har set en guideline lpxe #4 sæt med hjul et sted på nettet?

Det Tenkara lyder sgu godt nok spændende, men kan ikke rigtig forliges med tanken om at der ikke er et hjul, men måske man bare skulle springe ud i det.

Mvh Jeppe
Hellere én flue i vandet end en ti i æsken:-)

Jeppe
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2014 kl. 16:21
Hej Jeppe
Prøv om du kan få kontakt med Torben Berg-Sørensen fra Ydby, det er ikke så langt fra Thisted. Han er yderst kompetent tørfluefisker og kan hjælpe og rådgive dig. Kan du ikke finde ham, kan du kontakte mig på steen@fffd.dk, så skal jeg give dig kontaktdata.
mvh
Steen
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2014 kl. 16:49
Hej, så lige en til salg her på siden.
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&id=75043

Vh. Ivan
Til top
anne-sofie hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kildemosen Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kildemosen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2014 kl. 18:33
Denne stang kan anbefales.

http://fluegrejet.dk/lemaxx-v-light-49/lemaxx-v-light-3-p81

mvh
Kildemosen
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2014 kl. 22:55
Citat: MORTEN ANDERSEN



Regner med at prøve Slovenien eller Slovakiet en gang i 2016 er Det noget du har nogen erfaring med Morten Andersen. Skal lige have min tur til Tasmanien i 2015 overstået først.
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2014 kl. 23:09
Hej Hans-Jørn

Jeg har efterhånden været i Slovenien nogle gange, så du er velkommen til at kontakte mig.

Sava, Rardovna, idrica, tolminka,Soca

På kanten af det døde hav
Morten Andersen

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum