Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeri fra havkajak i Århus Syd

 Besvar Besvar
Forfatter
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeri fra havkajak i Århus Syd
    Sendt: 02 Jul 2014 kl. 23:38
Hej :)



Er der nogen, der har gjort det ?

Jeg tænker at tage afsted alene tidlig morgen med nogle kunstige bund-agn og noget til at pirke torsk.
Hvor skal jeg ro hen for at starte fiskeriet?

Ulempen ved en kajak er, at jeg skal holde mig relativt tæt ved kysten, så jeg til hver en tid kan svømme ind.
Fordelen i forhold til at stå på land er, at jeg kan komme ud, hvor der er noget dybde og nemmere pirke efter nogle større fisk.

Kom med ideer til hvad jeg kan gå efter, hvordan jeg kan finde fiskene og andre ting, jeg skal tænke på.



Venlig hilsen Malte


Redigeret af Malte Jefsen - 02 Jul 2014 kl. 23:39
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 06:02
En historie fra min barndom:
Da jeg blev konfirmeret, var jeg ivrig lystfisker. Jeg stod ofte på stranden og spejdede udover havet, hvor de store fisk var - dem kunne jeg ikke nå i et par gummistøvler.
Så mine konfirmationspenge blev omsat til en bette jolle.
Året efter var der sparet penge sammen til en 4hk motor, men jeg blev skuffet, for fangede ikke større fisk.
Omvendelsen kom en dag jeg fiskede med en kammerat, som fiskede med flue. Mens jeg kylede mit blink ud på 100 meter, stod han ved siden af mig og kastede LANGS med stranden. Han fangede mere end mig.
I dag har jeg 3 kajakker, og som oftest, når jeg fisker fra dem, affisker jeg rev eller andre kystnære pladser - altså tager jeg ikke specielt langt ud.
Muligt der er større fisk "langt ude" men koncentrationen af fisk på det lavere vand ifht hvor meget vand du skal affiske gør, at jeg klart vil anbefale dig at holde dig på skråningerne og revene som ligger tæt på land.
 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 07:15
Udgangspunktet i mit kajakfiskeri er fiskeri i dagtimerne. Desuden går jeg efter alle arter, med muligheden for alle fiskemetoder ved brug af fiskestænger. Jeg har også mulighed for, at veksle imellem flere typer pladser, samt afdække et større område og steder jeg måske ikke kommer ved mit vadefiskeri. En kammerat fangede for nyligt en fin havørred samt nogle fine torsk på samme tur. Han vekslede sandsynligvis imellem dybt og lavt. Torsk f.eks fanger jeg i dagtimerne på cirka 5 m+. Jeg har ikke fanget torsk i årevis ved vadefiskeri. Jeg er nok bare et b menneske. Jeg er ikke pludselig blevet et a menneske, men får altså torsk nu fra min kajak. Det er ikke blevet til store torsk, men jeg troede slet ikke de fandtes over 20 cm i størrelsen. Jeg har ofte fået fisk over 10 m vand, men måske 3-4 m nede. Sidst jeg gjorde det fik jeg bla et par måls havørred (genudsat). På lavere vand fik jeg intet. Konklusionen er altså større fleksibilitet. Det er præcis, som ved vadefiskeriet. Hvis der intet sker...så er det videre og nu kan du også søge ud på noget dybere. knæk og bræk
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 10:50
Tak for jeres fantastiske indlæg !


Da jeg præsenterede min far for ideen om et ekkolod og et 12 volts batteri i en kajak blev han helt grøn i hovedet. For helvede knægt.... En god fisketur er sgu da også, når du ikke kommer hjem med noget....

Er det galimatias at bruge ekkolod sammen med en havkajak....?

Der går lidt nørd i den, jeg ved det... Men jeg ku sgu godt tænke mig at finde ud af, hvor de større torsk, sej og måske havørreder går her om sommeren.... Det siges jo, at vandet lige nu er for varmt til at - i hvert fald ørrederne - kommer tæt ind mod lang... ???


Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 12:50
En fisketur uden fisk, kan sagtens være en rigtig god dag. Lad os slå det fast Big smile. Og nej det er ikke overkill, med et ekkolod/fishfinder. Jeg har selv et på min. Det er det billigste Lowrange der findes og det viser dybde og bundforhold, hvilket er rigtigt fint. Der vises også nogle fisk......om det så virker ordentligt ved jeg ikke helt. Med en telefon eller billig gps, kan du gemme positioner. Ellers skal du have en kombi model, som jeg tror er dyrt. Jeg ville dog altid selv prioriterer sikkerhed og fiskegrej før et ekkolod.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 14:24
Yes !


Jeg er medlem i en kajakklub, hvor vi kan tage ud med selvredningsudstyr osv. Jeg kunne godt tage ud alene, men det er sikkert federe og sjovere og sikrere at gøre det sammen med nogen, der deler entusiasmen.... Men det skal ikke holde mig tilbage... I det tilfælde ville jeg give besked til nogen på land om, hvornår jeg er tilbage igen, hvor jeg tager hen osv...
Jeg tænker også på at købe en smartphone, og kan se på ebay, at jeg kan få en trådløs fish finder, som sender signalet til en app på smartphone.... DET er smart !!

Jeg tænker lidt på, hvordan det nemmest skal kunne lade sig gøre med min pengepung...

Vil I lige tage et kig på 3 modeller fra ebay:


Den sidste kan scanne ned til kun 36 meter og holder batteri i 4 timer sammen med en android telefon...
Måske skal jeg up'e det lidt og installere noget, der KUN fungerer som fish finder og så have min telefon med GPS ved siden af.... ?

Har I nogen ideer til den helt rette fish finder i 500 - 1000 kroners klassen ?


Redigeret af Malte Jefsen - 03 Jul 2014 kl. 14:26
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 23:48
Denne her har jeg og er fuldt ud tilfreds http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=3122 du skal også have strøm og kan bruge et scooter batt på 12v. En kammerat bruger et batt. fra en boremaskine. Transduceren monterer man bunden indv. med en klat sanitets silicone.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 00:52
Ja det er lige det der med batteriet og monteringen... Jeg ror med lånekajakker hver gang jeg skal ud... Det skal monteres på ny for her gang, og det vil måske være nemmere at have at gøre med noget, der kører på sit eget batteri.....?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 06:46
Det lyder som en indviklet plan. Jeg ville lægge den tudse til opsparing, til egen kajak. Hvis du satser på brugt, har du vel allerede 20% af pengene opsparet. Medbring blot en stang og noget endegrej i klubkajakkerne og tag ud og fiske. Mere kompliceret er det heller ikke. Hvis interessen hænger ved til mere, må du jo købe din egen.



Redigeret af sage - 04 Jul 2014 kl. 06:55
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 10:19
Okay, jeg bad selv om det da jeg spurgte, OM det er en god ide med et ekkolod til havkajak. Jeg har fundet ud af, at DET ER DET !

Spørgsmålet er bare hvilket ekkolod det skal være, da det skal kunne finde fiskene uden at være noget super smart og dyrt gear. Og så skal det let kunne monteres af og på en låne-kajak med lidt ståltråd eller et flåd.

Altså 1800 er jo mange penge, men for det samme som hvad en gennemsnitlig smartphone koster kan jeg få det her sæt:

www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=3185

http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=5209 

Nogen der har erfaringer med det ?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 11:19
Hej. Jeg har længere oppe linket til en anbefaling. Hvis du kan holde den transducer trykket ned i bunden af kajakken (indvendigt), så virker det fint. Det skal være et sted, hvor der ikke er dobbelt bund.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten53

Tilmeldt:: 30 Sep 2014
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten53 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 10:17

Hej.
Jeg har lavet mig en folde-kajak og har lyst til at prøve at fiske fra den. Umiddelbart synes jeg det virker dristigt: Hvor meget sideværts pres skal fisken give mig før jeg kommer i fare for at tilte? Jeg kan se lyset i den grøndlandske metode med at 'fange' og så smide en bøje ud for at undgå direkte træk i båden. 
Som folde-kajak kan jeg jo tage den med mig, så tanken om at bruge den i åen til nogle af de mange utilgængelige steder får mig noget op på mærkerne ... men er det lovligt?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 12:36
Citat: Carsten53


Hej.
Jeg har lavet mig en folde-kajak og har lyst til at prøve at fiske fra den. Umiddelbart synes jeg det virker dristigt: Hvor meget sideværts pres skal fisken give mig før jeg kommer i fare for at tilte? Jeg kan se lyset i den grøndlandske metode med at 'fange' og så smide en bøje ud for at undgå direkte træk i båden. 
Som folde-kajak kan jeg jo tage den med mig, så tanken om at bruge den i åen til nogle af de mange utilgængelige steder får mig noget op på mærkerne ... men er det lovligt?

Om det er lovligt, kan være meget lokalt. I Gudenå har jeg nogle steder set folk i flydering fiske efter gedder. Spørg i den lokale forening eller lodsejeren, som har fiskeretten. Jeg mener også der kan være generelle regler for et vandløb, at man siger fiskeri fra båd osv er forbudt.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum