Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilken fletline

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilken fletline
    Sendt: 29 Jun 2014 kl. 07:22
jeg har købt et spro red arc 10100 til mit letteste å fiskeri

og der skal naturligvis line på dette, men jeg har overhovedet ikke fulgt med de sidste år..

hjulet skal bruges til at kaste 5-10 gram spinnere og blink med, og som sagt til fiskeri i åerne..

Jeg har kigget lidt på berkley nanofil og sufix 832, men er der andre jeg skal kigge på, og hvad dimension skal jeg vælge Confused

nanofil har jeg tidligere set i a-z til rimelige priser, og sufix snakker flere godt om.. sidst jeg fik line på købte jeg penn, men den er så vidt jeg ved udgået.. Hvad med farven, har i nogle erfaring med om nogle farver fanger bedre end andre Confused

jeg ved at de helt tynde fletliner holder mange kg, men overvejer og droppe de helt tynde 0,06 og 0,08 for at have lidt slidstyrke hvis linen rammer en sten, og til at trække spinnere fri af grøde og grene..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 09:33
Hej Rene.

Jeg har i de senere år brugt Streens Microfuse i 0,06mm. i hvid, til mit Ul fiskeri både på kysten og i åen, og jeg er meget tilfreds med den.

Jeg har ikke haft problemer med slidtage, og jeg kystfisker en del blandt blæretang, hvor linen også klare sig fint.

Dog synes jeg, at netop Streen er lige lovlig dyre, men det er i min verden så også kvalitet!

Knuderne i 0,06mm. skal man lige være over, men det jo generelt med fusionsliner.

Jeg vil lige nævne, at Streen linen bruges på de ældre hjul, såsom Cardinal 33 og 44, samt de gamle små Michel UL hjul, og det virker fint, og giver et godt fiskeri, også med gamle stænger som 7' Hardy i glas og Fenwicks små stænger.Wink

Mvh
P.K.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 10:59
tak for svaret Per

som sagt var tanken bare om man skulle op i en 0,10mm for at kunne trække spinneren fri fra grøde, og evt sunkne grene eller ved kast til træer på modsatte brink Wink

Stren ser fin ud, og den har en høj brudstyrke, desværre er det jo tit knuderne der er det svage punkt, og der opgives sjældent brudstyrke for dem..

Har du oplevet at hvide liner skræmmer flere fisk, eller udløser færre hug end eksempelvis grønne liner..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 13:23
Strens Microfuse bruger jeg selv, men jeg går så ikke under 0,08, og den skærer så grøden over med et jævnt træk. Men prøv endelig ikke at trække en fisk ind med hånden, den line skærer sig altså ind i fingrene. Lærte det selv på den hårde måde på   
Mvh
Torben
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 13:40
Hej Rene.

Med hensyn til om liner skræmmer, er det en ting jeg aldrig går så højt op.

Jeg har været testfisker i mere end 40 år, og jeg tror ganske enkelt ikke på, at man sætter noget til salg, vis det ikke kan bruges til praktisk fiskeri.Wink

Der er andre ting, som spiller end, når noget skræmmer, jeg har aldrig fundet den vise sten, og fanget mere, ved at bruge andre farver snøre.

Som fluefisker igennem et meget langt liv, ved jeg så, at forfangenes tykkelse, kan have en vis betydning, og ja, det indretter man sig efter, og får måske sin drømmefisk, men det var nok sket alligevelTongue.

Jeg tror mere på, at man skal dyrke sit fiskeri, som man nu bedst kan, alt for meget teoretisk tænkning, er min verden ikke befordrende, men ok vis man vil nørde i tingene.

Mvh
P.K.


Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 13:54
hej
 
jeg fisker heroppe i Vendsyssel, også i åerne.
jeg bruger , og anbefaler power pro 15 lbs, jeg har lige slået den op den er 0,18 mm.
altså en vældig tyk og svag fletline (eller en ærlig......!)
 
jeg har prøvet rigtig mange andre liner, lige nu nanofil (som forlader spolen i coils- irriterende).
så generelt gider jeg ikke lege mere, jeg bruger powerpro til det meste, og det er den i særklasse mest pålidelige line jeg har prøvet.
(jeg køber de fleste af mine liner på nettet, men ikke superbillige Kina powerpro.)
og jo, jeg buger den mest i hvid, men de nye 8strands er smukke i lys brun,grøn og blå, så dem bruger jeg også.
 
som forfang bruger jeg fluorocarbon, en halv til en hel meter. og den knyttes ammen med fletlinen med en improved allbright knude (den kan sikkert slås op på youtube).
 
mit å set up skal helst være så jeg kan rette en owner s 61 ud (og få mit blink tilbage)
mvh hcg
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 19:36
Torben-->>
Kan se mange er glade for linen, så den er også på listen...

Per-->>
Jeg har det bare sådan, hvis fiskene nemmere skræmmes med en selvlysende blå line så var en grøn måske bedre.. Jeg vil gerne bruge penge på at få fyldt spolen med kvalitets line, da jeg så ikke skifter konstant..

Hans-->
Jeg har set powerpro og den grønne lokker.. I åen må en grøn være sværere at se end andre farver.. Lys brun var måske også en mulighed..

Jeg har i dag et setup med gul flet, og forfang af fluorocarbon.. Men vil gerne bruge en løsning uden slagline og andre ting som kan skræmme og øge chancen for brud..

Mine spinnere fiskes med standard kroge, og jeg har ikke problemer med at miste endegrej i ny og næ.. Men vil da gerne mindske det mest muligt..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2014 kl. 20:15
Hej Rene.

Igen, har du erfaring med at linerne skræmmer? jeg har lidt svært ved at få det til at stemme, at liner skræmmer fiskene, ud over at det under fluefiskeriet giver skygger, så er det vel det, som skræmmer mere end farverne.

Man ved jo faktisk ikke helt, hvad farve på linerne gør, og ja det kan diskuteres hele tiden, og vi har vel alle en teori, men så er det vel mærkeligt, at der i disse moderne tider er så mange farver på liner, vis nogle af den skræmmer fiskene, er det vel stadig ikke en god reklame / forretningWink.

Angående kroge, så har jeg siden midten af 80erne udelukkende brugt enkeltkrog på mit endegrej, og jeg har ikke færre faste fisk, og i dag er der heller ikke modhagere på.

Min fordel med enkeltkrog har været, at sliber man sine kroge rigtig, så bliver fiskene rigtigt godt kroget + at krogens skærpnings profil giver krogen mulighed for at skære sig fri af grøden. Til gengæld sætter krogen sig i alknuder og lignende, ja så er det ikke sikkert, at agnen kommer retur, men det må man så leve med.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 29 Jun 2014 kl. 20:16
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 06:49
Per-->>
nej har jeg ikke, jeg har fisket for lidt spin til at danne mig en erfaring med om det giver flere eller færre fisk med bestemte farver.. jeg fisker i dag mest om dagen, og det kunne jo ske nogle havde erfaring med at bestemte farver gav færre fisk, jeg ved man kan bruge FC som forfang, men kunne være rart at undgå.. jeg smutter forbi en af de lokale og får spolet line på når hjulet kommer, så må vi se om det bliver microfuse, powerpro eller sufix 832 der kommer på.. jeg søgte lidt råd for at høre hvad andre havde gode erfaringer med, men generelt er der nok ligeså mange favorit liner som fiskere, og de dyre fletliner leverer nok alle mere eller mindre varen med brudstyrke og holdbarhed Wink

Ved fluefiskeri er det jo tit sådan at opstrøms fluefiskeri helst kun se fluen og meget lidt af dit forfang.. Ved nedstrøms med synkende liner har jeg tit oplevet af fisken tager i løbet af de første 1-2 meters indtagning, altså forfang og det første stykke af den mørke synkende del..

jeg har forsøgsmæssigt lige bestilt 3 pakker owner s75 som skal monteres på spinnerne.. De er fra owner uden modhager, og ser ud til at have rette form osv.. Har tidligere oplevet at s61 kroger fiskene ud igennem øjet Shocked


Redigeret af René H.N. - 30 Jun 2014 kl. 07:09
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 07:10
Hej Rene.

De enkeltkroge jeg bruger ligger nok lidt udenfor normalen, idet jeg op gennem årene har brugt Mustads Beekhooks, og grunden til det var en anbefaling af sagelige Jens Ploug Hansens

Krogene er rustfrie, og findes i en almindelig, og i en light udgave, de er rustfaste og kan slibes uhyggelig skarpe, er meget fleksible, da der er rigtig mange størrelser. Det eneste man skal være over er, at øjet har en bøjning, som jeg retter over en flamme + at der i de seneste år i produktionen er sløset med at lukke øjerne, så de moderne liner, kan smutte igennem! Jeg lukker det gab med lidt UV lim, så er de kroge brugbare i mange år.

Jeg har stadig kroge i "lageret", som Jens Ploug Hansen skaffede i 1988Wink

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=44783&title=enkeltkrog-p-spinner-og-wobler

Mvh
P.K.
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 07:24
hej Rene
 
owner s 75 er en super krog, den er kortere end s61. øjet vender helt anderledes end på s 61, det er en fordel til wobblere, da man kan sikre sig at krogen peger opad.
 
s 75 er dog kraftigere i godset, så den kan jeg ikke rette ud med min 15lbs powerpro, så her går endegrejet tabt.
 
jeg har iøvrigt også oplevet at s 61 går ret gennem kraniet på de små ørreder -  og det er jo ikke meningen.
 
mvh hcg
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 11:17
Per-->>
jeg kan godt lide at hvis man vil fiske uden modhager, så køber man kroge uden modhager..

jeg får fra tid til anden en del hug fra mindre fisk, og det kan jo ikke undgås at flere af dem bliver siddende på en 3 krog.. Så derfor har jeg valgt en barbless krog som er skabt som sådan, og tænkt til brug uden modhager..

Hans-->>
som skrevet ovenfor så valgte jeg at gå barbless når jeg nu skulle have kroge.. Det er efter min mening begrænset hvad der findes som er skabt som barbless fra fabrikanten, men det kunne jo findes..

At den er tykkere i godset ser jeg egentlig som en fordel, det gør at mindre ørreder måske har sværere ved at blive kroget, mens de store vi gerne vil fange fint kan blive kroget..

En barbless må nu en gang gøre det muligt at sige farvel og tak til de små fisk uden at fighte dem færdigt, men blot give dem lidt løsline, og skal de helt ind er det nemmere at afkroge.. En stor nedgænger kan man også sige hurtigt farvel og tak til vil jeg tro..

De fleste gange jeg sidder fast er det jo i pinde osv, dem kan man tit få krogen fri af ved at lægge presset anderledes.. Der går endegrej til ved fiskeri i åen og sådan er det vel nu en gang..

Hjulet er sendt i dag, og forventes modtaget en af dagene her i ugen, så må vi se hvad de lokale har på hylderne, eller bestille noget flet fra nettet..


Redigeret af René H.N. - 30 Jun 2014 kl. 11:40
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum