Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri i åen efter havørreder

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluefiskeren85 Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluefiskeren85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri i åen efter havørreder
    Sendt: 12 Jun 2014 kl. 08:07
Hej med jer Smile

Jeg er startet for 11 dage siden med at fluefiske efter havørreder i åen.
Har set nogen trække forbi mig, men uden at ville bide. 
Jeg har haft 3-4 havørreder efter min flue, men problemet er at de kun lige kommer op efter den, og de bliver ikke kroget? Det går så stærkt, fluen lander og jeg trækker den ind, BANG kommer den bag fluen, og så forsvinder den igen efter den har nappet til den.

1. Gør jeg et eller andet forkert? Altså jeg kan ikke nå at gøre noget før den er væk igen. Vi snakker et split sekund. Confused

2. Min flue har en hale, af noget kanin et eller andet, som hænger en del efter krogen, kan det være at den bider i halen, og derfor ikke bliver kroget? Mine fluer er bundet på enkeltkroge, kan det være bedre med dobbelt krog eller trekroge? Altså større mulighed for at den hænger fast?

3. Skal fluerne bule under overfladen når det er mørkt? Eller er det nok at fiske lige under vandoverfladen? Jeg fisker fra 03.00 og frem til 6-7 stykker.

Undskyld for de mange spørgsmål, men jeg brænder virkelig for at lykkes med det her fluefiskeri efter havørreder. Jeg har været afsted 11 gange i træk, men som sagt uden fangst. 

På forhånd tak for hjælpen. Alt der kan være en hjælp er mere end velkommen.
Rasmus

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 09:05
Hej Rasmus.

Ja, der kan være mange grunde til at fisken ikke hugger direkte, men du skal være lykkelig for, at du trods alt har kontakt, der er nok mange der kan misunde dig det, for det er ikke altid, at man overhovedet har kontakt.Wink

Jeg har små 40 års erfaring med havørredfiskeriet i åen, også nattens gerninger er prøvet med held, og min erfaring er at, fisken nok skal gå til fluerne, og blive hængende, men husk dette:

Giv ikke modhug, vent til du mærker trækket i linen, og ja mener, du at fisken skal have et ordentlig modhug, så er det her det sker, men oftest er det ikke nødvendig, da fisken tit er kroget, når modstanden mærkes i linen.

Det er meget svært, at være så kold, at vente på at fisken vender, men det er et godt råd, som mange af de gamle dygtige fluefiskere, har anbefalet undertegnet, og ja, der er da kommet en del fisk på land, grundet den detaljeTongue

Bulefluer, ja brug dem, nogle nætter er det absolut sagen, men for det meste drejer det sig om, at finde ens favoritter, og ikke mindst tro på dem.

Jeg har gennem mine år i Karup å, brugt nogle meget store sorte rørfluer, som bulefluer, og de har virket, men omvendt, så har vi også fået fisk på krogfluer, som knap var så voldsomme, prøv dig frem.

Det med, hvor mange gange man er i gang uden fangst hører med til gamet, og ja selv vi gamle, har mange 0 ture, derfor er det også vigtigt at værdsætte tingene, når det endelig lykkes, uanset om det er en lille eller stor fangst.

Knæk og bræk
fra
P.K.


Redigeret af PK - 12 Jun 2014 kl. 09:07
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluefiskeren85 Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluefiskeren85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 10:38
Hej Per. Tusind tak for dit svar.
Det med at tro på fluerne er jeg ikke helt nået til endnu, jeg binder en ny flue hver aften, indtil jeg finder/får lavet en der går rigtigt i vandet.

Jeg må bare forsætte og tro på det nok skal gå :)

K&B
Rasmus
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 11:06
Hej Rasmus.

Det med at binde en ny flue hver aften, er en sjælden egenskab, som jeg som instruktør støtter.

Jeg kan se fidusen i, at man går hele vejen, fra fluens opståen, til det store øjeblik, hvor fisken hugger, og ja, jeg har tilbragt mange timer ved fluestikket i telt og hytter, med dalig fluebinding, og der er ikke noget bedre end en nybundet flue, som virkerWink

Du kan så tænke over, om det ville være sagen, at kunne lave sine fluer, så du kan bytte din vingesektion og din krop, akkurat som du nu mener, er dine favoritter, fremfor helt faste mønstre, se her hvordan den ide' kan udføres i praksis:

http://www.afiskeri.dk/dfrs-del-1.html

Der er ialt 3 artiklerTongue + en masse desangående ved søgning på GOOGLE!

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 12 Jun 2014 kl. 11:07
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluefiskeren85 Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluefiskeren85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 12:06
Spændende læsning Per. Tak for linket. Tongue Jeg kan desværre ikke binde rørfluer endnu, da jeg har et normalt fluestik, kun til enkeltkroge Unhappy

Du burde næsten skrive en bog, med så mange år på bagen, og en viden mange vil kunne drage store nytte af. Det er fascinerende når man som jeg er ret grøn på dette område, så at snakke med en der virkelig har erfaringerne med sig :)
Og som nok engang, måske har stået i samme situation, ny og grøn med en vilje af stål, men i tvivl om det ene eller det andet er det rigtige.

Du skriver du er instruktør, hvor henne?
Rasmus
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 12:23
Hej Rasmus.

11 nulture i træk er noget du bliver vant til med dette fiskeri. Man kan opleve at få fisk på 2-3 ture i træk - og så lige pludselig ramme en periode med 20 ture uden noget som helst. Jeg fangede ikke én eneste havørred i min første sæson som havørredfisker i åen, men måtte i stedet nøjes med at miste nogle stykker. Heldigvis for dig har du oplevet at rejse fisk til din flue, hvilket i høj grad er med til at holde gejsten oppe! Efterhånden som man får mere erfaring, vil der dog også komme flere fisk på land.

Man rejser en del fisk til fluen, men der er ikke noget at gøre, hvis de ikke vil tage den. Ind i mellem kan man dog godt friste dem, selvom de i første omgang ikke tager fluen. Man kan fx øge fluens fart tværs over åen, hvilket i nogle tilfælde kan give pote. Man kan også vælge at give fisken en pause og så vende tilbage til den senere.

Mht. krogens placering ift. vingen vil jeg klart anbefale dig at den sidder helt tilbage ved vingespidsen. Dette øger din chance for at kroge de fisk som tager fluen mere forsigtigt, eller blot napper til den. Krogfluer er selvfølgelig fine, men skal du bruge en flue på 5 cm eller længere, vil jeg klart anbefale dig at bruge rørfluer. Så behøver man nemlig ikke at bruge en kæmpe stor krog.

Bulefluer er fluer som går lige under overfladen og trækker en kølvandsbølge efter sig. 
De fluer som streamer på overfladen kaldes populært for "skaterfluer" - fluen "Kosten" er et eksempel på sådan en flue.
Skaterfluerne bruges af mange når det er rigtig lummert i vejret. Om man vælger det ene eller det andet er dog en smagssag.

Jeg vil give dig det samme råd, som jeg også fik, da jeg startede med bulefluefiskeriet i sin tid: vælg en flue du tror på og fisk så med den, til du har fanget nogle fisk. Alle fluer kan fange havørred, så lad være med at koncentrere dig for meget om, hvilken flue du bruger. Fokuser i stedet på din fisketeknik og sørg for at få god fart på fluen - især her om sommeren. Kast 70-90 grader tværstrøms til modsatte side af åen. Du kan evt. trække lidt i linen for at øge farten, hvis strømmen fx er langsomtflydende.

Husk i øvrigt at bevæge dig forsigtigt langs med åen - havørreden er sky selv i mørket.
Hvis du skal bruge lys til fx at løsne en vindknude eller noget andet, så gå et stykke væk fra åen så fiskene ikke bliver skræmt af lyset.

Go' fornøjelse derude - det er kun et spørgsmål om tid før din første å-havørred må bide i græsset!

Mvh Kasper
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluefiskeren85 Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluefiskeren85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 12:31
Tusind tak for dit fyldige svar Kasper. 
Rigtig gode råd og tips du gav mig, det er jeg rigtig glad for du vil tage dig tid til at give mig.

Mange tak :)

Jeg håber du har ret, angående at det kun er et spørgsmål om tid, før jeg fanger min første havørred på fluestangen.

Igen.. stor tak for dit svar.
K&B
Rasmus

Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 12:45
Tag for eksempel Karup å  .. 
Det siges at man skal slide 3 par gode vadestøvler til en god fisk ... så kan du selv regne ud hvor svært eller let det er  :)) 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2014 kl. 13:51
Hej Rasmus.

Nu skal du ikke lade dig begrænse af at dit værktøj til fluebinding. Rørfluer kan sagtens bindes i et almindeligt stik, der kræves bare en en stoppenål, der passer til rørfluens rør, så er man i gang, det er ikke raketvidenskab det herWink

Nu er det med bogen ikke noget nyt for mig, idet jeg har den på skrift + masser af billeder, det omhandler blot en anden gren af vores hobby, nemlig kystfluefiskeriet.

Bogen er i dag lagt over på en DVD / CD, og jeg vil da gerne forære dig en skive, så er du måske også motiveret til kystfluefiskeriet.

Se dette link, angående skivens indhold:

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Med%20Flue%20P%C3%A5%20Kysten%20Historisk%20set

Du kan sende mig en personlig mail, vis du vil have fingre i skiven, der er flere hundrede mønstre til alt mulig fiskeri + fotos af fluerne.

Fluemønstre / hæfter er tillæg på skiven, og der er rigeligt at se igennem!

Mvh
P.K.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluefiskeren85 Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluefiskeren85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 08:16
Har skrevet til dig Per :) Jeg lavede en ny flue igår aftes, kalder den blue morning hehe :)

Den rejste 6 havørreder til fluen, den første blev denne gang endelig kroget, og fighten var igang, dog kun i sølle 10 sekunder, efter en masse sprøjt i vandet, så sagde den farvel og tak og forsvandt. Men det er første gang jeg har oplevet fast fisk, så er stadig glad for det.

Jeg mødte en fisker dernede, som fortalte mig hvordan han tog sine fluer ind, og jeg prøvede hans metode som tydeligvis virker. Det var sådan mere stille og rolig, fremfor min tidligere metode, hvor jeg tog den ind i hurtige lange træk. 

Alt i alt rykker det tættere og tættere på min første fluefanget havørred. Håber jeg måske kan være heldig imorgen nat/morgen.

K&B
Rasmus
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum