Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DK rekord i fjæsing

 Besvar Besvar
Forfatter
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DK rekord i fjæsing
    Sendt: 02 Jun 2014 kl. 16:00
Hej derude,

Kan det passe, at der ikke optages DK rekord i fjæsing? Jeg har nemlig fanget en på over 45cm her i weekenden og genudsat den, men så kan jeg se, at der på fiskerekorder.dk ikke er nævnt fjæsing. Findes der en uofficiel DK rekord? Nogen der ved noget?

VH Emil
Til top
Torben Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
redtag

Tilmeldt:: 17 Apr 2005
Geografisk: Vejle amt
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér redtag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 16:09

en fin fjæsing.hvor er den fanget og på hvad.

Til top
Jesper Johannesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 16:40
For at det kan blive en DK rekord skal den veje over 500 gram
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 17:25
Hej - Det var da en ordentlig en af slagsen Big smile

Jeg havde så nok bare fileteret den, og smidt den på stegepanden, da jeg ikke har set en ordentlig "rekordliste" over denne art. Men alt bliver jo målt og vejet nu om dage, så hvorfor ikke.
Jesper må jo vide det, da han nævner et mål/rekord på 500 gram Big smile
Mvh. - Kim


Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 20:24
Den blev fanget lige når man kommer ned og parkerer og så 400m til højre og så lidtskråt ude på et lille metalagn. Selvfølgelig siger jeg ikke hvor :-)

500 gram var den i hvertfald. Jeg går nu ikke så meget op i rekorder. Det var mere for nysgerrighedens skyld.
Til top
Jesper Johannesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 22:02
De 500 gram er nævnt fordi at fisk under denne grænse kan ikke tilmeldes. Derfor er der ingen rekorder for f.eks. fjæsing, sild, tobis, havkarusse osv.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 13:28
Ja der er vel ikke noget at sige til, at der skal være en mindste grænsevægt. Ellers ender vi jo med, at skulle måle hundestejler og lignende.

Men nogle sild samt fjæsing og andre arter kan så godt komme over de 500 gram, selv om det ikke er hver dag de fanges, så måske de senere kommer på listen?  
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 10:47
I sidste weekend var jeg afsted igen efter fjæsing. Den største jeg fik var 39 cm og vejede 344 gram, så jeg tror stadig på, at man kan fange en på 500 gram. Den store jeg genudsatte var meget mere tyk om bugen, så måske... Det kunne altså være sjovt, hvis det lykkedes en lystfisker at få en ny DK rekord.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 11:04
Fjæsing = lækker spisefisk
slet ingen grund til at sætte dem ud igen

http://lonelandmand.wordpress.com/2011/07/23/fjaesing-pa-1000-mader-eller-1000-fjaesinger-pa-en-made-af-soren/

SmileN


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 13 Jun 2014 kl. 11:05
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 11:15
Enig, Barthelsen. Jeg lavede et par stykker i rygeovnen her den anden dag, de var super lækre. Af med hoved/pigge/motor og det yderste af halen og så giv dem lidt salt og på i rygeovnen 10-15 min. Super fin portionsfisk.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 12:04
Skal man være varsom når man renser dem, eller starter man bare med at klippe giftpiggene af...
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 14:35
Citat: Sofus_100

Skal man være varsom når man renser dem, eller starter man bare med at klippe giftpiggene af...

Det er i hvert fald en rigtig god start. Så er de ganske nemme at håndtere derefter.

Har selv brugt en skævbider til lige at nappe alle rygpiggene og gællelågspiggene af fiskene, efter den er blevet aflivet. Man kan klipse en peang fast i underkæben på den, når den kommer ind og så ellers give den et gok med en priest og defter klippe pigge af, så kan den nemt håndteres bagefter og kommer på stringeren etc., så man kan fiske videre. Det har jeg selv ofte gjort fra flyderingen på kysten.
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 14:41
Jeg blev vist en quick&dirty metode til at rense dem: Når fisken er død, og man skal rense den, så tager man hovedets længde + en tilsvarende længde og skærer hele fisken over dér. Så er alt det giftige + hoved + indvolde mv væk i én arbejdsgang. Der går lidt kød til spilde på den måde, men til gengæld er det noget mindre risikabelt end at filitere den eller rense den, som man gør med en ørred og så er det ret hurtigt, hvis man har en hel spand med hjem. PS: hold katten væk, når du renser dem, ellers løber den med et hoved + pigge :-)   
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 18:41
Jeg tager fat i fjæsingen med en åletang og klipper den over med en egnet saks lige bag rygfinnen. Så er der en ren filet i åletangen og da fisken ikke mere spræller, er den let at afkroge UDEN at få fingrene i nærheden af giftpiggene. 
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 20:56
Jeg tager en 40cm lang tang i munden på den og en anden og klemmer om nakken på den til det knaser. Med tangen i munden er det let at lægge den og filetere Den.

Til top
lars jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fischer268

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: hasselager
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fischer268 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 08:02
Tag på gjerrild klint der er masser af dem for 3 uger siden fangede vi 58 på 2 timer og nogle ret store på 40-45 cm
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 17:00
fantastisk spisefisk ,men PAS PÅ !! j har været erhvervsfisker meste af livet og ,,prøvet,, fjæsingen en del gange : gør ondt ondt ondt ! dog er der meget forskel på hvor meget gift ,og dermed smerte ,man får af et evt stik - selvom i klipper piggene af ,ja så sidder giftkirtlerne altså lige under huden så stumpen af piggen KAN STADIG give en grim oplevelse ! og pas især på første rygfinne med piggene der kan rejses/ligges ned efter behov nærmest i en fure på ryggen ,idet den sidste pig ofte kun er 1 mm lang og nemt overses men stadig er giftig som bare . . .jeg tager altid fisken med en tang i hovedet ,skærer ned lige foran rygfinnen ca 5mm og skærer så under finnen ,og afslutter i DEN NÆSTE rygfinne imellem første og anden stråle -så er du helt sikker på at have fået alt med,derpå af med hovedet og dermed de 2 gællelågspigge og fisken er herefter ufarlig !
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum