Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ørredjagt

 Besvar Besvar
Forfatter
Mills Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mills

Tilmeldt:: 13 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mills Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ørredjagt
    Sendt: 28 Jun 2014 kl. 22:19
Maj til september er for mit vedkommende klart de bedste måneder til havørreder. Da jeg også kommer en del under overfladen i den periode så er jeg slet ikke i tvivl om det er den bedste periode.
Teoretisk set er det også i denne periode, der er flest ørreder på kysten. Dem der har været i åerne er ude, og dem der skal op i åerne er ude og æde sig en pukkel på. Imellem perioden fra de kommer ud af åerne og inden opgangen for alvor begynder er sommerperioden den periode, hvor der er flest fisk på kysten. 

Til top
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2014 kl. 22:01
Havørreder og sommer og sol er en god kombi :-) - som sidste sommer har jeg lige brugt en del timer på havørredfiskeri - ca 6 timer om dagen fordelt på en formiddagstur og en sen eftermiddagstur - på den åbne kyst, 4 forskellige steder med meget forskellig vanddybde og strømforhold - primært valgt ud fra at de skulle være behagelige set fra et fluekast (men selvfølgelig også steder hvor jeg før har fået fisk...) 

Har fisket i fire dage - og fået 16 havørreder - største på 65 og 60 og kun 2 under 44.
 
Har også mistet en del - og set mange flere, frie af vandet, hvirvler eller fisk jeg jog op da jeg vadede ud - på mine ældre dage er jeg blevet MEGET opmærksom på bevægelser i vandet og her er havblik (eller ihvertfald stille vand) jo en foræring....

Sommeren er - efter min ringe mening - den absolut bedste sæson for havørred og solskin er bestemt ingen hindring -  forleden eftermiddag ml 17 og 20 i høj sol og næsten havblik - fik jeg 5 gode fisk. Det har jeg (endnu) aldrig oplevet forår eller efterår på en tre-timers tur - at man så samtidigt kan fiske i t-shirt gør det det ikke dårligere.....

Jeg observerede - og fiskede efter - havørreder der tussede rundt 1 meter fra stranden på 20 cm vand - og jeg så flere enkelte havørreder eller grupper på 2 svømme forbi mig mens jeg stod i vandet, udover de springende. 

Det "sjove" var, at de dage jeg så flest fisk (svømmende eller springende) fangede jeg mindst - spændende og frustrerende...

Mvh

Per



 


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2014 kl. 03:38
Citat: mills


Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved hvordan man er kommet frem til den viden at ørreder eller for den sags skyld alle fisk ikke kan lide sollys og de derfor er enten halvt blinde når de svømmer rundt eller gemmer deres ansigt i tang. Har de brugt lys I form af naturlig tilgang eller har de konkluderet på basis af at tage en kraftig lampe og lyse den i ansigtet? Deraf min nattetisseri sammenligning. Det er ligesom dem der prøver at overbevise os om at fisk føler smerte på trods af at de mangler det smerte center vi har. De sprøjter bi gift i ansigtet på den og fordi fisken giver antydning af ubehag, så konkluderer man at den har smerter.

UV lys er sikkert ganske nedbrydeligt, men jeg tror nu at fisk er ganske fint tilpasset til at leve udendørs, andet ville jo ikke give mening. Jeg gad godt se den rapport der kan bevise at fisk svømmer halv blinde rundt fordi de får direkte sollys.

Men vi kan da måske få en uv jæger til at tage et dyk i fuld solskin og filme alle de fisk der står frit i vandet?

Bare fordi det har været i fjernsynet, betyder ikke at det er sådan virkeligheden er. Alle er eksperter i fjernsynet.

Som uv-jæger oplever jeg ofte ørreder der også trækker rundt i flokke om dagen i solskin. Alt fra 4-5 stykker og op til ca 25 som det største. Den store flok bestod godt og blandet fra 30 cm og op til +60 cm. Dette var i juli måned. 
Ved dyk langs tangbuske og på lavt vand iøvrigt forekommer det også ofte de svømmer rundt i flokke. Sjældent kommer en ørred alene om dagen.  Om natten er man begrænset af det man ser i lyskeglen men umiddelbart virker det som om de er mere spredte om natten. Måske derfor chancerne trods alt er ok under nattefiskeri. Man skal ikke lede efter en samlet flok.
Når jeg en dag får mig et gopro cam skal jeg gerne vise og dele oplevelserne med jer.

Mange tak for informationen. Det er guld værd
Du må endelig få dig sådan et gopro
Hilsen Kim.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2014 kl. 03:25
Citat: Henning

Citat: arntc

 

Ikke nødvendigvis i lige linje, jeg har da også set fisk der bulede på tværs af et badekar efter min tobisflue. Den kom fra siden over en afstand på minimum 10 meter. På en tur på Egebjerggård sidste år skete det samme, men netop som du beskriver, et fornuftigt kast ud og så snart fluen blev sat i bevægelse optog en havørred forfølgelsen ca. 10 meter længere ude og svømmede fluen op i afsindigt tempo. Det endte faktisk med at ørreden angreb så voldsomt uden at få fat, at den lige lavede en klassisk hornfiskemanøvre og blev kroget i ryggen. 

De flotteste optagelser jeg har set af denne adfærd er i havørredens hemmeligheder 6 (flue), hvor havørrederne tydeligt svømmer byttet op, fra endog ganske stor afstand.

Der var også en gut der postede nogle videoer fra Mariager fjord for noget tid siden på FB hvor fiskene viste samme adfærd. Desværre har jeg ikke browserhistorik fra så langt tilbage :(

Jeg kan knytte til disse oplevelser, at jeg oftest har observeret det når der fiskes over dybere vand (måske går ørreden lidt tættere på bunden og har derved et større synsfelt at registrere byttedyr i, hvad ved jeg?) og fluen bliver fisket meget hurtigt ind.



Hej igen Arnt.

Ærgerligt du ikke kan genfinde videoerne fra Mariager, men det kan jo være man er så heldig, at der er en som læser med her, der ved hvor de kan findes, ellers må jeg til at være mere opmærksom på, hvad der sker længere væk fra fluen, så jeg måske selv kan opleve synet.
Havørredens hemmeligheder må jeg nok kunne låne mig frem til, men ellers skal du have tak for et uddybende svar. Smile

Du virker da ellers som én der har snøren ude ofte, og så ualmindeligt synes jeg da ikke det virker. Hvis vi kunne se under overfladen hele tiden imens vi fiskede er jeg 100% overbevist om at vi ville observere det meget ofte. 

Glæd dig til at se havørrendens hemmeligheder 5 og 6, undervandsoptagelserne er denne gang virkelig unikke.
Til top
Mills Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mills

Tilmeldt:: 13 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mills Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2014 kl. 02:47
Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved hvordan man er kommet frem til den viden at ørreder eller for den sags skyld alle fisk ikke kan lide sollys og de derfor er enten halvt blinde når de svømmer rundt eller gemmer deres ansigt i tang. Har de brugt lys I form af naturlig tilgang eller har de konkluderet på basis af at tage en kraftig lampe og lyse den i ansigtet? Deraf min nattetisseri sammenligning. Det er ligesom dem der prøver at overbevise os om at fisk føler smerte på trods af at de mangler det smerte center vi har. De sprøjter bi gift i ansigtet på den og fordi fisken giver antydning af ubehag, så konkluderer man at den har smerter.

UV lys er sikkert ganske nedbrydeligt, men jeg tror nu at fisk er ganske fint tilpasset til at leve udendørs, andet ville jo ikke give mening. Jeg gad godt se den rapport der kan bevise at fisk svømmer halv blinde rundt fordi de får direkte sollys.

Men vi kan da måske få en uv jæger til at tage et dyk i fuld solskin og filme alle de fisk der står frit i vandet?

Bare fordi det har været i fjernsynet, betyder ikke at det er sådan virkeligheden er. Alle er eksperter i fjernsynet.

Som uv-jæger oplever jeg ofte ørreder der også trækker rundt i flokke om dagen i solskin. Alt fra 4-5 stykker og op til ca 25 som det største. Den store flok bestod godt og blandet fra 30 cm og op til +60 cm. Dette var i juli måned. 
Ved dyk langs tangbuske og på lavt vand iøvrigt forekommer det også ofte de svømmer rundt i flokke. Sjældent kommer en ørred alene om dagen.  Om natten er man begrænset af det man ser i lyskeglen men umiddelbart virker det som om de er mere spredte om natten. Måske derfor chancerne trods alt er ok under nattefiskeri. Man skal ikke lede efter en samlet flok.
Når jeg en dag får mig et gopro cam skal jeg gerne vise og dele oplevelserne med jer.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 17:24
Citat: arntc

 

Ikke nødvendigvis i lige linje, jeg har da også set fisk der bulede på tværs af et badekar efter min tobisflue. Den kom fra siden over en afstand på minimum 10 meter. På en tur på Egebjerggård sidste år skete det samme, men netop som du beskriver, et fornuftigt kast ud og så snart fluen blev sat i bevægelse optog en havørred forfølgelsen ca. 10 meter længere ude og svømmede fluen op i afsindigt tempo. Det endte faktisk med at ørreden angreb så voldsomt uden at få fat, at den lige lavede en klassisk hornfiskemanøvre og blev kroget i ryggen. 

De flotteste optagelser jeg har set af denne adfærd er i havørredens hemmeligheder 6 (flue), hvor havørrederne tydeligt svømmer byttet op, fra endog ganske stor afstand.

Der var også en gut der postede nogle videoer fra Mariager fjord for noget tid siden på FB hvor fiskene viste samme adfærd. Desværre har jeg ikke browserhistorik fra så langt tilbage :(

Jeg kan knytte til disse oplevelser, at jeg oftest har observeret det når der fiskes over dybere vand (måske går ørreden lidt tættere på bunden og har derved et større synsfelt at registrere byttedyr i, hvad ved jeg?) og fluen bliver fisket meget hurtigt ind.



Hej igen Arnt.

Ærgerligt du ikke kan genfinde videoerne fra Mariager, men det kan jo være man er så heldig, at der er en som læser med her, der ved hvor de kan findes, ellers må jeg til at være mere opmærksom på, hvad der sker længere væk fra fluen, så jeg måske selv kan opleve synet.
Havørredens hemmeligheder må jeg nok kunne låne mig frem til, men ellers skal du have tak for et uddybende svar. Smile
Mvh
Henning
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 16:02
Citat: Henning

Citat: arntc

 

Og ja, fiskene svømmer gerne en flue op. Det har jeg observeret talrige gange, og diverse undervandsoptagelser bekræfter dette. 

Hej Arnt.
Jeg er imponeret må jeg sige! 
Du skrev tidligere at du kaster 25m, og så forstår jeg det sådan, at du ti meter længere ude, kan se en fisk der sætter af efter din flue, - er det sådan du mener det?

Du skulle vel ikke have links, til nogen af de optagelser, der bekræfter din påstand?



Ikke nødvendigvis i lige linje, jeg har da også set fisk der bulede på tværs af et badekar efter min tobisflue. Den kom fra siden over en afstand på minimum 10 meter. På en tur på Egebjerggård sidste år skete det samme, men netop som du beskriver, et fornuftigt kast ud og så snart fluen blev sat i bevægelse optog en havørred forfølgelsen ca. 10 meter længere ude og svømmede fluen op i afsindigt tempo. Det endte faktisk med at ørreden angreb så voldsomt uden at få fat, at den lige lavede en klassisk hornfiskemanøvre og blev kroget i ryggen. 

De flotteste optagelser jeg har set af denne adfærd er i havørredens hemmeligheder 6 (flue), hvor havørrederne tydeligt svømmer byttet op, fra endog ganske stor afstand.

Der var også en gut der postede nogle videoer fra Mariager fjord for noget tid siden på FB hvor fiskene viste samme adfærd. Desværre har jeg ikke browserhistorik fra så langt tilbage :(

Jeg kan knytte til disse oplevelser, at jeg oftest har observeret det når der fiskes over dybere vand (måske går ørreden lidt tættere på bunden og har derved et større synsfelt at registrere byttedyr i, hvad ved jeg?) og fluen bliver fisket meget hurtigt ind.


Til top
Kasper Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kathoms Avatar

Tilmeldt:: 20 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kathoms Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 15:44
Hvor er det ærgerligt, at en ellers super fed tråd skal ødelægges af det sædvanlige 123nu-ævl. Kan vi ikke bare blive enige om, at kystfluefiskeri efter havørreder er en verdensklassehobby?

Vi ses derude, hvor slaget hver eneste gang kræver nye strategier! :-)

Må ørreden og vinden være med jer - altid.

Kasper T.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 15:24
Citat: arntc

 

Og ja, fiskene svømmer gerne en flue op. Det har jeg observeret talrige gange, og diverse undervandsoptagelser bekræfter dette. 

Hej Arnt.
Jeg er imponeret må jeg sige! 
Du skrev tidligere at du kaster 25m, og så forstår jeg det sådan, at du ti meter længere ude, kan se en fisk der sætter af efter din flue, - er det sådan du mener det?

Du skulle vel ikke have links, til nogen af de optagelser, der bekræfter din påstand?


Mvh
Henning
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 14:04
[QUOTE=kikophil]#Arnt Christensen Big smile
Hehe - at fisken gerne svømmer 10 meter ekstra for at snuppe fluen må vist være en "ommer" LOL
Og selvf. er det ikke en skrøne, at "fiskene" ikke bliver skræmt væk. DET ER NETOP EN SKRØNE I SIG SELV Big smile
Når du skriver: "Men det er en skrøne at vadning skræmmer fiskene væk. Men det er altså kun en tommelfingerregel, nogle pladser (f.eks. den jeg besøgte i går aftes) kan ikke fiskes effektivt uden at vade, og så må man jo gøre det. Husk bare at hver 5. kaste skal gå på langs af kysten.
Du skriver her, at man kun kan komme til pladsen via wadning!
Mange har oplevet fisk der står mellem benene på èn, men lad ikke dette blive til efterfølgende fiskestrategier, da INGEN af os kan sætte os ind i disse få ørreders sted.

Mvh. Kim
[/QUOTE]

Ja, det med vadning blev også formuleret lidt kludret.

Lidt mere logisk sat op:

Vadning skræmmer fiskene væk = generaliseret skrøne.

Kan vadning skade fiskeriet på bestemte pladser = ja.

Skal man undgå at vade = nej, ikke hvis pladsen "kræver" det. 

Skal man fiske før man vader = altid.

Og ja, fiskene svømmer gerne en flue op. Det har jeg observeret talrige gange, og diverse undervandsoptagelser bekræfter dette. 
Til top
Tobias Sonne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobis40

Tilmeldt:: 16 Maj 2014
Geografisk: Hørsholm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobis40 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 21:03
Ps. Modtager stadig gerne invitationer til en kysttur i det nordlige sjælland Thumbs Up
Til top
Tobias Sonne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobis40

Tilmeldt:: 16 Maj 2014
Geografisk: Hørsholm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobis40 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 21:02
Hej igen, 

Blinde fisk eller ej, så fisker jeg ofte i blinde... LOL

Jeg kaster ca. 15 meter, kaster jeg længere kludrer jeg oftere i det. Er det nok? 

Hvor langt ind tager I fluen ind - inden næste kast? Synes ofte, at der nævnes følgere, men jeg tager altså ikke fluen langt nok ind til jeg kan se om der er følgere, er det en fejl? 

Hvad gør I når fisken hugger? Stoppe et øjeblik, eller fortsætter I indtagningen? Og hvis den ikke hugger igen, plejer I så at fange den igen ved de næste kast? Eller kaster I 3-4 gange til stedet, og hvis der ikke sker yderligere, så fortsætter I? Eller? 

Takker 






Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 19:49
Du har redigeret lidt i mit indlæg. Jeg angriber ikke dig, men dem der tilsyneladende er videnskabsmænd og som du refererer til skulle have dokumentation på dette med fisk ikke kan lide uv lys.
Men vi snakker forbi hinanden. Det bliver til en kamp på ord som alligevel er ligegyldigt.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 19:33
Hmmm. Der gik vist kuk i indlæggende. Kim krikau skrev bl.a.:

(Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved hvordan du er kommet frem til den viden at ørreder, eller for den sags skyld alle fisk ikke kan lide sollys og de derfor er enten halvt blinde når de svømmer rundt eller gemmer deres ansigt i tang. Har de brugt lys I form af naturlig tilgang eller har de konkluderet på basis af at tage en kraftig lampe og lyse den i ansigtet? Deraf min nattetisseri sammenligning. Det er ligesom dem der prøver at overbevise os om at fisk føler smerte på trods af at de mangler det smerte center vi har. De sprøjter bi gift i ansigtet på den og fordi fisken giver antydning af ubehag, så konkluderer man at den har smerter.

Hvor får KIM KRIKAU dette nonsens fra??? - JEG har bestemt ikke skrevet det, så han kan kun være i ONDT ÆRINDE!!!. Han må sku da være en VENSTREMAND???. WinkLOLLOLLOL - Hvis nogle venstrefolk ikke bryder sig om denn kommentar - venligt opret ny tråd!. Mange tak

Hvor får "KIM KRIKAU" den tanke fra, at ALLE FISK IKKE KAN LIDE SOLLYS FRA - + fler andre mystiske opfattelser hehe ???

KIM Krikau - læs venligst mine indlæg igen. Alt det du ikke forstår, bedes du spørge/definere seperat, da du tydeligvis er forvirret/ikke forstående, og blander mange ting sammen til en større omgang vrøvl!

Og Kim Krikau!: Når du nu bevidst - eller bare er totalt uvidende omkring mine udsagn skriver adskillige ting, der absolut ikke kan sammenlignes/tilsluttes samme, må jeg jo desværre tilegne dig enten minimumintelligens - eller bevidst modstand pga. anden årsag!

Du bestemmer selv Wink
Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 05 Jun 2014 kl. 19:51
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 19:11
Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved hvordan man er kommet frem til den viden at ørreder eller for den sags skyld alle fisk ikke kan lide sollys og de derfor er enten halvt blinde når de svømmer rundt eller gemmer deres ansigt i tang. Har de brugt lys I form af naturlig tilgang eller har de konkluderet på basis af at tage en kraftig lampe og lyse den i ansigtet? Deraf min nattetisseri sammenligning. Det er ligesom dem der prøver at overbevise os om at fisk føler smerte på trods af at de mangler det smerte center vi har. De sprøjter bi gift i ansigtet på den og fordi fisken giver antydning af ubehag, så konkluderer man at den har smerter.

UV lys er sikkert ganske nedbrydeligt, men jeg tror nu at fisk er ganske fint tilpasset til at leve udendørs, andet ville jo ikke give mening. Jeg gad godt se den rapport der kan bevise at fisk svømmer halv blinde rundt fordi de får direkte sollys.

Men vi kan da måske få en uv jæger til at tage et dyk i fuld solskin og filme alle de fisk der står frit i vandet?

Bare fordi det har været i fjernsynet, betyder ikke at det er sådan virkeligheden er. Alle er eksperter i fjernsynet.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 19:01
#Arnt Christensen Big smile
Hehe - at fisken gerne svømmer 10 meter ekstra for at snuppe fluen må vist være en "ommer" LOL
Og selvf. er det ikke en skrøne, at "fiskene" ikke bliver skræmt væk. DET ER NETOP EN SKRØNE I SIG SELV Big smile
Når du skriver: "Men det er en skrøne at vadning skræmmer fiskene væk. Men det er altså kun en tommelfingerregel, nogle pladser (f.eks. den jeg besøgte i går aftes) kan ikke fiskes effektivt uden at vade, og så må man jo gøre det. Husk bare at hver 5. kaste skal gå på langs af kysten.
Du skriver her, at man kun kan komme til pladsen via wadning!
Mange har oplevet fisk der står mellem benene på èn, men lad ikke dette blive til efterfølgende fiskestrategier, da INGEN af os kan sætte os ind i disse få ørreders sted.

Mvh. Kim
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 18:35
Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved hvordan man er kommet frem til den viden at ørreder eller for den sags skyld alle fisk ikke kan lide sollys og de derfor er enten halvt blinde når de svømmer rundt eller gemmer deres ansigt i tang. Har de brugt lys I form af naturlig tilgang eller har de konkluderet på basis af at tage en kraftig lampe og lyse den i ansigtet? Deraf min nattetisseri sammenligning. Det er ligesom dem der prøver at overbevise os om at fisk føler smerte på trods af at de mangler det smerte center vi har. De sprøjter bi gift i ansigtet på den og fordi fisken giver antydning af ubehag, så konkluderer man at den har smerter.

UV lys er sikkert ganske nedbrydeligt, men jeg tror nu at fisk er ganske fint tilpasset til at leve udendørs, andet ville jo ikke give mening. Jeg gad godt se den rapport der kan bevise at fisk svømmer halv blinde rundt fordi de får direkte sollys.

Men vi kan da måske få en uv jæger til at tage et dyk i fuld solskin og filme alle de fisk der står frit i vandet?

Bare fordi det har været i fjernsynet, betyder ikke at det er sådan virkeligheden er. Alle er eksperter i fjernsynet.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 18:13
#Kim Krikau Jensen Big smile
OK så prøver jeg lige igen for 3" gang hehe

UV lys er nedbrydende for alle levende væsener over tid. Og de tv udsendelser der netop laver dokumentarer indeholdende dette, ved som regel også hvad de taler om. Jeg har også sandsynliggjort disse udsagn ved at sammenligne videnskabens viden om UV lysets nedbrydning af andre materialer!. Jeg har dog ikke brugt tid på at finde dokumentation for dette, da jeg troede, at det var almindelig folkeskole viden Big smile Alle ved da, at UV lys nedbryder stoffer/tapeter/farver/giver hudkræft osv. osv. eller også er der en mere, der nu ved det Wink

Lyset er som regel opdelt i 3 grupper. Fra ultaviolet over multispectret og over til uv lyset. Jeg skriver både om UV lysets langtidsvirkning, der ødelægger ALLE øjne (især dem uden øjenlåg), og den varme solens SAMLEDE stråler afgiver til vandet/fiskene - og effekterne af dette.

Du skulle nok heller ikke sammenligne stroposkoplys med mine udsagn, da stroposkoplys er: skarpt lys som blinker skarpt med afvekslende intervaller. Det skriver jeg jo intet om, og kan ikke bruges som metafor. Desuden har øjets "stave`s" reaktionstid intet med noget af det jeg har skrevet at gøre. Øjets reaktionstid har at gøre med pludselig belysning, så du er desværre ude på et sidespor Wink

Din nattetisselys i øjnene analogi har derfor heller ikke nogen relevans til mine indlæg, så måske du skulle nærlæse dem igen LOL

Nå men jeg tror bare, at jeg skrev om for mange ting på èn gang, så du mistede overblikket/forståelsen. Det sker desværre tit, når man skriver længere indlæg.

Nu fik jeg så skrevet en del mere, så håber, at "man" kan holde tingene adskilt, da det så vil være væsentligt nemmere at besvare fyldestgørende Thumbs Up
Krum hals & høj haleføring
/Kim

Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 12:12
Citat: Kim Krikau Jensen

En af de absolut fedeste tråde der har kørt på dette forum. Nemt og forståeligt. Jeg tror jeg kan sige med stor sandsynlighed at jeg har lært mere ved at læse denne tråd end jeg har ved at læse de fiskebøger jeg har liggende.

Kim: Bare fordi der er nogen der har sagt noget på discovery eller national geoghraphic channel, betyder ikke automatisk at det er sådan virkeligheden er
Jeg har lidt svært ved at tro at ørreder skulle have et problem med UV lys eller skarp sol. At den reagerer på skarpt lys er en anden sag. Hvis du pløjer et stroposkop lys op i bæret på havørreden, så tror jeg ikke den bliver glad, det ville jeg heller ikke blive
Det er ligesom når man står op om natten for at gå på toilet og man tænder lyset, det skal øjnene også vænne sig til da man har vænnet sig til langt svagere lys. Men havde lampen nu været en fancy sol oprejsning som gradvist blev stærkere, så ville øjnene langsomt blive vant til det skarpe lys og man havde nok ikke behøvet at knibe øjnene sammen for det skarpe lys.
Men nu skal man jo også huske på at ørreden også har en anden sans udover synet og det er den laterale linie på siden som registrere bevægelse.


Per Karlsen
Rigtig god information du kommer med. Det giver eftertanke og jeg vil helt sikkert forsøge at lade være med at vade for langt ud næste gang jeg er ude og fiske. Fisker forøvrigt også i lillebælt området.
Angående din kommentar med dybt og strømfuldt vand at det var til fortidens tunge blink. Jeg troede ellers at det var standard at det var der man skulle fiske. Det er godt nok ikke altid jeg kommer forbi dybt vand med meget strøm. Men det behøver jeg så nok ikke at være så ked af?
Jeg vil nok også tænke mere over at kaste effektivt istedet for at kaste længst hele tiden. Men når man hører at så meget som muligt vand skal dækkes og de "populære" render rundt med monofil skydeline for at få længst mulige kast, ja så giver det jo lige precis det indtryk at længde kast er det der fanger.

Mills
Fedt indlæg. Det giver en masse eftertanke

Vi bruger ikke monofil line for at kaste så langt som muligt. Vi bruger monofil skydeline for at kaste så langt som muligt med mindst mulig kraft. Der er stor forskel ;) 
Jeg kan på en almindelig dag på kysten med en 6-8 m/s ind i ryggen godt kaste 35 meter, men jeg kaster nu hellere 25 og bruger 50% af kræfterne, så kommer jeg også hurtigere hen ad kysten. Fiskene skal sgu nok svømme de 10 meter for at napse fluen ;)

Mht til vadning, så ja. Vad aldrig i vand du ikke har affisket. Men det er en skrøne at vadning skræmmer fiskene væk. Men det er altså kun en tommelfingerregel, nogle pladser (f.eks. den jeg besøgte i går aftes) kan ikke fiskes effektivt uden at vade, og så må man jo gøre det. Husk bare at hver 5. kaste skal gå på langs af kysten.

Der er mange meninger om fiskepladser, ca. lige så mange som der er lystfiskere. Selv om Per har god erfaring med lavvandede pladser i de sønderjydske fjorde, er det ikke sikkert at det er her fiskene er mest aktive i netop dit lokalområde. Netop Lillebæltet er jo en perlerække af sommerpladser med masser af fisk (i meget koncentrerede hugperioder, måske kun 3-4 x ½ time i døgnet), men alle regler har en undtagelse, de stille vige/bagvande tiltrækker/opsamler byttedyr som igen har havørreder i nærheden. Du skal gøre dig dine erfaringer, eller f.eks. melde dig ind i en forening og suge af deres.

Erfaring trumfer alt! Du skal besøge dine favoritpladser året rundt under alle forhold, og pludselig en dag vil du erfare at du ikke tænker over hvilken plads du skal fiske på, du ved det bare. 
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 02:20
En af de absolut fedeste tråde der har kørt på dette forum. Nemt og forståeligt. Jeg tror jeg kan sige med stor sandsynlighed at jeg har lært mere ved at læse denne tråd end jeg har ved at læse de fiskebøger jeg har liggende.

Kim: Bare fordi der er nogen der har sagt noget på discovery eller national geoghraphic channel, betyder ikke automatisk at det er sådan virkeligheden er
Jeg har lidt svært ved at tro at ørreder skulle have et problem med UV lys eller skarp sol. At den reagerer på skarpt lys er en anden sag. Hvis du pløjer et stroposkop lys op i bæret på havørreden, så tror jeg ikke den bliver glad, det ville jeg heller ikke blive
Det er ligesom når man står op om natten for at gå på toilet og man tænder lyset, det skal øjnene også vænne sig til da man har vænnet sig til langt svagere lys. Men havde lampen nu været en fancy sol oprejsning som gradvist blev stærkere, så ville øjnene langsomt blive vant til det skarpe lys og man havde nok ikke behøvet at knibe øjnene sammen for det skarpe lys.
Men nu skal man jo også huske på at ørreden også har en anden sans udover synet og det er den laterale linie på siden som registrere bevægelse.


Per Karlsen
Rigtig god information du kommer med. Det giver eftertanke og jeg vil helt sikkert forsøge at lade være med at vade for langt ud næste gang jeg er ude og fiske. Fisker forøvrigt også i lillebælt området.
Angående din kommentar med dybt og strømfuldt vand at det var til fortidens tunge blink. Jeg troede ellers at det var standard at det var der man skulle fiske. Det er godt nok ikke altid jeg kommer forbi dybt vand med meget strøm. Men det behøver jeg så nok ikke at være så ked af?
Jeg vil nok også tænke mere over at kaste effektivt istedet for at kaste længst hele tiden. Men når man hører at så meget som muligt vand skal dækkes og de "populære" render rundt med monofil skydeline for at få længst mulige kast, ja så giver det jo lige precis det indtryk at længde kast er det der fanger.

Mills
Fedt indlæg. Det giver en masse eftertanke
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 14:16
Hej igen Per Big smile
Tænk på at du sidder i et mørkt lokale og kikker ud i et oplyst rum, hvor der går en person klædt i sort forbi = Ørredens natteperspektiv hvor al focus bliver samlet omkring den mørke skikkelse.

Omvendt - Du sidder i et lyst lokale og kikker ud i et oplyst rum, hvor der går en person klædt i sort forbi = Ørredens dagperspektiv hvor focus ikke bliver samlet omkring en ting, da alt er synligt. Hvis agnet samtidig er lyst, vil det næsten gå ud i et med den lysere daghimmel.

Måske bedre formuleret på denne måde. Hvid (lys) og sort er jo nuancer og ikke farver. Jo større kontrast mellem disse nuancer jo bedre kan vores syn opfatte forskellen. Derfor er gråtoner ikke så synlige på en hvid baggrund som en helt sort.

Egentlig ser ørreder altid ting mest fra siden, da de har en blind spot over hovedet, da øjnene jo sidder på siden. Ligeledes kan de heller ikke se lige frem eller lige ned pga. samme problem. Så derfor altid husk, at servere menuen lidt ude til siden for fisken.

Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 03 Jun 2014 kl. 14:30
Til top
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 13:57
Der er mange ting jeg ikke forstår Smile - en af dem er den med de mørke fluer/blink der skulle ses tydeligt mod den lyse sommernattehimmel - ses de ikke mindst lige så tydeligt mod den endnu lysere himmel midt på dagen, medmindre det er op imod solen - og hvis man fluefisker på rimeligt lavt vand ser ørreden så overhovedet agnen nedefra - er det ikke oftere fra siden ?

Men vi er ihvertfald være enige om at sommeren er dejlig - også til at fiske i Thumbs Up




Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 13:47
Hej Per. Ja det med solens skadelige UV stråler skriver jeg så også, er ubevidst for fiskene, da det er skader over længere tid. Kun "straks fare" bliver husket fremover - hvis de da overlever det i første omgang. Også derfor de gamle "erfarne fisk" kan være nogle snu banditter, der allerede ved hvad en mystisk flue, en fejlfarvet spinner/blink med en evt.  sær gang i vandet kan give af ubehagelige oplevelser. Derfor kan disse overlistes, med noget helt anderledes end hvad flertallet bruger af agn.

Vi ved så også alle, at fisk der evt. bliver skadede på den ene eller anden måde næsten automatisk ryger først ind i næste numre af fødekæden.

Om fisk i troperne evt. har opbygget en bedre modstandskraft overfor UV lys skal jeg så ikke kunne sige, men de jager naturligvis, hvor det er nemmest at finde føde, og jeg gætter også på, at de har en bedre udnyttelse af ilten.

En ting er dog sikkert, og det er at solens opvarmning af vandet samt heraf følgende ilt formindskning, har betydning for fisks velbefindende. Her er der sikkert også forskel på div. arters følsomhed, da nogle arter jo har haft millioner af år til, at styrke sig mod disse stedlige farer.

Og ja - lyse nætter er perfekte til vin og grilguf, men de er også de bedste til netop natfiskeriet med mørke overfladefluer, da disse jo skal ses mod den lyde himmel. Men man kan jo bare "skynde" sig og fange et par hø, og så gå videre til grillen - sorry Tobias LOLThumbs Up
Til top
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 13:22
Hej Kim,

Interessant - nu er det måske svært at se om fisk er - delvist - blinde og det er jo også rimeligt at det ikke er de blinde der hugger Smile - men jeg har nu stadig svært ved at tro, det har den store betydning  - I Florida har jeg f.eks observeret store Snook "patruljere" langs kysten hele dagen over ren sandbund i jagt på stimer af småfisk - de virker ikke til at være genereret at den svidende sol - det samme ses herhjemme med f.eks multer, selvom jeg jo bestemt ikke kan afvise de engang imellem stikker hovedet i busken ?

Og jeg har aldrig været specielt god til at fiske alene om natten, men de gange jeg har forsøgt er jeg ofte startet ved 20-21 tiden og oplevet at det er der det sker - fremfor kl 23-24 - jeg har faktisk heller aldrig observeret noget særligt liv om natten - så der vælger jeg at sove.....

Og til T-Pod - jeg har klart fået flest på blink - men jeg har altid begge stænger med og observerer jeg følgere eller at ørrederne føles tæt på kommer fluestangen i sving.

Alt i alt synes jeg sommerens dage er perfekt til havørred fiskeri - og det giver jo absolut mening for det lave vand er jo fuldt af liv på denne tid - de lyse nætter kan man så bruge på at drikke hvidvin og spise grillet ørred :-)

mvh

Per


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 12:46
Per st Big smile
Hej Per. Det skulle være videnskabeligt bevist, at UV lys ødelægger, nedbryder næsten alting. Alt fra maling, træværk, metaller - og ikke mindst hud/øjne hos mennesker og øvrige dyr. Mennesker får tidlig grå stær, men kender som regel først årsagen, når videnskabsmænd fortæller dem det.

Det er dog også ganske vidst, at øjenlåg/bryn bekytter øjnene en del mod UV lyset. Vi kniber jo automatisk øjnene sammen, når lyset er stærkt, og giver derved mindre adgang for de skadelige stråler. At vi så får rynker af solen, er så en ting vi må tage med, men hellere det end at blive blind. Big smile I højtliggende solrige landsbyer, bliver folk næsten blinde af grå stær fremkaldt af UV lys omkring 60 års alderen, da UV lyset her er langt stærkere end nede i lavlandet.

Fisk har ingen øjenlåg, og de ved nok heller ikke, at UV lyset er skidt for dem, da genetisk overført hukommelse jo sker via straksoplevelser (fare m..m) til næste afkoms flashhukommelse, hvor de reagerer øjeblikkeligt i forhold til vi menneskers langt langsommere hukommelse/reaktionsformåen, hvor vi som regel først aktiverer hjernen.

Fiskene i troperne kender nok heller ikke til faren, men den er jo heller ikke øjeblikkelig. Måske de bare ikke når, at blive så gamle som de ellers kunne være blevet?. Der er jo masser af rovfisk med store bisser, der godt vil smage på en halvblind lækkerbidsken LOL
Når vores hjemlige fisk står med "hovedet i busken", er det nok heller ikke fordi de står på lur med halen udenfor. Det er såmænd nok bare pga, den kølende effekt, da lidt køligere vand nok vil være tiltrængt engang imellem, når de ikke lige smutter ud på dybere/køligere vand.

Fisk i åerne kan derfor stå længere tid udsat for solens varme, da å vand jo er væsentligt køligere end f.eks. vandet ved kysten - især med en anelse pålandsvind (ved kysten).

Herudover er der så også mindre ilt i varmt vand. Hvor meget dette så påvirker fiskenes jagtlyst skal jeg så ikke kunne sige, da det nok også er individuelt pga. størrelse og varmegrader, men jeg tror, at det har en del at sige.

Så vel egentlig 2 sider af samme adfærd. 1 ubevidst og 1 bevidst Big smile

P/S - selvf. kan man fange fisk i høj solskin og på bar sandbund. De skal jo ud af deres gemmer for, at få sig en bid brød i ny og næ. Det tager så noget tid indtil de smutter i "køleboksen" igen LOL

Om natten har fiskene jo ikke sol/lys/varme problemerne, så her kan man med de rigtige mørke overflade modlere ofte få ram på dem, der om dagen hellere vil lege gemmeleg Thumbs Up
P/S oplysnigerne om UV lysets skadelige virkning på især fisk er taget fra videnskabelige dokumentarudsendelser fra bl.a. Discovery/National Geografic etc.

Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 03 Jun 2014 kl. 13:02
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 12:00
Hej Per

Hvad fanger du typisk på i dagtimerne? Flue eller blink?



Redigeret af T-Pod - 03 Jun 2014 kl. 12:01
Til top
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 08:03
Hej Kim,

Den der med at fisk ikke kan tåle UV-lys - den har jeg svært ved at forstå.  Pelagiske fisk i tropiske vande, ørreden der står hele dagen åbent og sutter insekter i åen, hornfisk der leger  på det lave vand - hvordan hænger det sammen :-) ?

Ihvertfald fanger jeg selv masser af havørred i fuld sol om sommeren - faktisk så jeg regner juni, juli som højsæson for mig - gerne midt/sidst på eftermiddagen - at det så samtidigt er rigtigt  rart at være ude, gør det jo ikke dårligere.

Jeg har heller ikke erfaring for at det skal være steder med dybt, strømfuldt vand - blot åbne kyster...

Mvh

Per
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 20:42
Hvis du har følgere, skal du nok sætte hastigheden betragteligt op!

Jeg har i film set, at nogle tager stangen under armen og trækker fluelinen ind med begge hænder så hurtigt, de kan!

På den måde tror jeg, at havørredens jagt instinkt bliver aktiveret!

Jeg tror, det er det der skal til!

Mht. klub, så findes der Helsingør Fluefiskerforening. Der kan du måske få den hjælp, du har brug for! Der er også nogle habile fluefiskere i Ølsted-Frederiksværk foreningen.

Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 02 Jun 2014 kl. 20:44
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 17:57
Sådan  - masser af gode råd  Big smile
Mht. til at havørreden står inde tæt på land i tangklatterne, kan jeg kun medgive dette. Det betyder dog langtfra, at de kun står der. De kommer også ind fra dybere vand.

Årsagen er den, at deres øjne ikke kan tåle solens UV lys. Det er der ingen levende dyr der kan, men for fisk er det generelt et større problem, da de jo ikke har nogen øjenlåg til beskyttelse. Derfor gemer de hovedet i en tangklat, hvorfra de forøvrigt også får hurtigere adgang til en hurtigere "silde eller rejemad", når sulten melder sig.

Det kan føles lidt sært, når man fisker og får bid ved en lille tangklat omgivet af 20-30 meter blank sand ud til de større mængder tang, men det hænder jo ret ofte. Derfor skal man ikke skynde sig forbi disse områder, da de kan være det eneste sted, man får gevinst.

Som tidligere nævnt bør man ikke bruge oceaner af tid på, at overtale en genstridig ørred. Det gælder om, at finde den ørred der vil bide, og ikke spilde tiden på alle dem der af en eller anden grund, har noget imod det Thumbs Up

En super positiv ting for dig vil så være, at når en af "banditterne" så endelig tager sig sammen, og krøller din stang godt sammen, er oplevelsen en af livets bedste, og bliver brændt ind, så du ikke glemmer det igen - før demensen evt. overtager LOLBig smile

Go get them
/Kim
Til top
Tobias Sonne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobis40

Tilmeldt:: 16 Maj 2014
Geografisk: Hørsholm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobis40 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 17:54
Hej igen, 

Takker mange gange for alle de tilbagemeldinger I har givet. Sjovt som man kan blive glad for at høre at I heller ikke fanger noget! Big smile

Gennemgående så vil jeg være mere opmærksom på blæretangen - noget jeg faktisk har undgået - måske fra blinkfiskeriet hvor tang er lig med bundhug... 

Dernæst fokus på kvalitet i kastet frem for den sidste meter, og fluen skal nok virke, hvis man tror på det. 

Åh, ja. Massere bevægelse mellem kastene - affisk større afstande langs kysten, indtil fisken findes. 

Og så bestemmer ørredene selv om de gider lege med... 

Tålmodighed, tålmodighed - måske jeg kan forbedre lidt der også.

Lokal fiskeforening - kunne godt være en god løsning. 

Knæk og bræk - og tro mig, I kan godt høre brølet, når det lykkedes! 


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 12:52
Hej Arnt.

Jeg kunne godt være enig i det du skriver, men set ud fra de praktiske erfaringer omkring kystflue fiskeriet i mere end 40 år, så er der altså stadig nogle ting, som jeg ikke kan genkende, også set ud fra min tid, som instruktør udi fluekast, og andet.

Dybt vand? strøm? ja det hører jo til fiskeriet med de gamle tunge blink, og var en nødvendighed fra en tid, hvor det blev brugt, og ja, det er jo så overført til sommerens fiskeri med flue, men jeg vil påstå, at de dygtige kystflue fiskere, der fanger godt i sommer perioden, ikke alle nødvendigvis bruger det dybe vand, med meget strøm.
Det gælder også natfiskeriet, som jeg har rå dyrket i små 30 år, og ja, det er meget spændende at fiske på strømstederne, det giver en lidt anden oplevelse, men måske ikke flere fisk, da man tit sætter fiskene til, på disse strømsteder.

Mine pladser har ikke disse meget voldsomme strømskift / vandskift, oftest mere en lokalitet, hvor sommer vandet er meget varmt, med meget blæretang - sten og muslinger, men dog et vandskifte mindst en gang i døgnet, oftest 2, og stederne ligger for det meste ud til Lillebælt, som jo naturligt har vandudskiftning.

Som omtalt, er havørrederne meget tit meget tæt på land, og jo, vis man tænker over det, fisken ved nøjagtig, hvad den gørTongue, har føde og skjul lige hvor den vil have det, og der skal ikke bruges mange kræfter, for at blive mæt.

Min erfaring er, at fiskene æder, når tiden er til det, vores held, vi kan reelt få fisk, hele dagen igennem, men hvad der lige udløser ædeperioderne, ja det har vi aldrig fundet helt ud af, selvom vi har haft maveindholdet undersøgt, fra rigtig mange fangne fisk.

Fluekastet på kysten skal det absolut være langt? jeg mener nej, et kast på 20 - 25 m. ink. forfang er rigeligt til fangst af de fisk, der nu er til stede.

Jeg er, som kasteinstruktør, ikke til det, at lange kast giver flere fisk, det er en skrøne, og så er jeg sådan set ligeglad med, hvad argumenterne erWink

Jeg grimmes, når jeg ser en flok fluefiskere på kysten, der konstant har fluen i luften, for at nå den sidste meter ud, få dog fluerne i vandet, der er så vidt jeg ved, ikke flyvefisk i Danske farvandeWink

Kast og teknik, er der i dag så manget kloge snak om, så lad det foreløbig ligge.

Kasteinstruktion? jo, men jeg har nok den indstilling, at det skal bruges til at få et roligt fiskeri, fremfor at mulig længde halløj.

Valg af flue? ja tro flytter bjerge, og jeg hører til den gamle garde, som har udviklet fiskeriet på kysten siden 1968, så jeg skal nok varer mig for, at der skal udnævnes mønstre i et bestemt antal, mest fordi jeg altid har skiftet meget, og prøvet alverdens ting, men jeg vil mene, at jeg har noget at have mine egne teorier om fluer i, jeg har vel taget over 3000 havørreder på fluerne, så jo, jeg bruger mange forskellige typer / mønstre, men har altid på mine mange foredrag sagt til folk, fisk med de fluer I tror på, vælg det grej, som passer 100% til hver enkelt, og beregn især stangen og fluelinen, som et sammenhængende arbejdsredskab, og blæs på farver og reklamer, grejet skal passe til personens teknik og formåen!

Mvh

en tosset kystfluefisker

P.K.


Redigeret af PK - 02 Jun 2014 kl. 12:59
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 11:08
Hej Tobias

Da jeg skiftede til fluekæppen måtte jeg gå trøstesløs i næten et år før end jeg fik min første fluefangede havørred. 

Senere meldte jeg mig ind i en forening og når jeg tænker tilbage er der nogle ting der råber til guderne "hvorfor gjorde du ikke det fra starten"...

1. Meld dig ind i en forening tæt på din bopæl med en gruppe aktive fluefiskere. Når du er på tur med en 3-4 stykker der har fisket flue i 10-15+ år, så er der meget erfaring at læne sig op af.

2. Udvælg dine pladser med omhu. Især i sommerperioden er der nogle gode retningslinjer for en fluefisker: Dybt (køligt) vand tæt på land, kraftig strøm (ikke som en norsk elv, men dog så det kan mærkes), fisk i og omkring vandskiftet ved højvande.

3. Fluevalg. Hold dig til én flue som du har troen på. F.eks. Pattegrisen eller Kobberbassen. Flueskift er tidsspilde, og fiskene skal nok tage når de ser den. Skift kun flue hvis en fisk viser interesse og følger fluen men uden at hugge (sker sjældent).

4. Fisk hurtigt. Hurtig indtagning, hurtig afvikling af kast (spar gerne de sidste 3 meter for at kaste 20 gange mere i timen) og tag mindst 6-7 skridt mellem hvert kast. Ørrederne kan sagtens se din flue på lang afstand, så der er ingen grund til at kaste over det samme vand 2 gange med mindre der er tydelige tegn på fisk.

5. Fisk hurtigt hen ad kysten. At fange havørreder er som at finde bilnøgler. Når du ikke ved præcis hvor de er, må man lede. 

6. Fik jeg sagt det med foreningen? Ellers får du den igen. Et foreningsmedlemskab (i en forening med mindst en gruppe på 5-6 der dyrker din niche af lystfiskeri) er og bliver en kæmpe genvej til havørreder. (http://fynskelystfiskere.dk/wp/hvorfor-blive-medlem/)

7. Køb et kastekursus eller meld dig ind i FFFD og deltag i et, eller deltag gennem din forening, eller meld dig ind i Casting klubben i københavn og få noget undervisning. Det er gode penge, der giver dig 5 meter mere, nemmere og lettere.

8. Hav tålmodighed.
Til top
Mills Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mills

Tilmeldt:: 13 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mills Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 06:58
Det er nøjagtigt som Per Karlsen beskriver. Var i flere år sikker på dem der bed lige ved stangtoppen var følgere langt ude fra. Det er det ikke. De står lige foran fødderne på kanten og i blæretangen. 
Begyndte for nogen år siden på uv-jagt og skulle selvfølgelig ud i andet tangbælte og hente fiskene. Så ikke en eneste. Pga strøm tog jeg den langs land tilbage. Der stod ørrederne på rad og række. De svømmede på ydersiden af første tangbælte og hvilede imellem dem eller på kanten.
Så gav det mere mening de bed tæt på land.
Om natten vælter det ud med ALLE byttedyr som man ikke ser om dagen. Chancerne for at de tager ens valgte agn er statistisk set meget dårligere end om dagen. Tager man igen i betragtning at det er nu de skal æde sig tykke inden de går op i åerne kan de næppe nå dette ved og æde de 4-5 timer når det er mørkt om sommeren.  Fangster om natten burde være  større end tilfældet er. Altså æder de også om dagen uanset sol og varme.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 05:57
Du går i duracell mode: Du bliver bare ved og ved og ved og ved og ved og........

Nogen gange er det et stort tålmodighedsarbejde at få den skide fisk på krogen., andre gange knapt så stort. De er der og de skal nok bide på. 
Når du fanger musikålene så fisker du - efter min mening - nogenlunde rigtigt også kommer havørrederne også lige med et.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2014 kl. 02:17
Du er ikke den eneste der oplever at det er svært. Mig og min ven var ude i denne weekend (fredag aften til klokken 2 stykker om natten) ingen havørreder, eller det vil sige jeg fik nok skrænt en inde på lavt vand da vi var på vej ind for at holde pause. Skræmte også en sidste gang, så de er der, men hvorfor de ikke vil lege med, det ved jeg ikke. Der er mange teorier. "de Jager under hornfiskene" "fisk dybt og langsomt" "brug afdæmpede farver, da hornfisken er vild med farver". Jo jo.
Hilsen Kim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 22:50
Ja, det med at flue fange en havørred på kysten kan godt i perioder, være en større gåde.

Jeg har fisket med flue på kysten i mere end 40 år, rigtig meget endda, og jeg har også mine dage, hvor der reelt ikke sker en skid, selvom jeg kender mine pladser rigtig godt, idet jeg i en periode havde ca. 250 fiskedage om året.

For nu snart mange år siden, tog jeg chancen og fiskede midt på dagen i den varmeste tid, og fik her nogle oplevelser og fangster, der helt væltede min teori omkring havørredfiskeriet med flue på kysten, om sommeren.

I de foregående 25 - 40 år, var min sats afgjort ren natfiskeri, men grundet dårligt helbred, så turde jeg ikke fiske alene om natten på kysten mere, da var det dagfiskeriet, som blev aktuelt, og heldigvis for det.

Under mit dagfiskeri opdage jeg, at ud over den alle steds nærværende hornfisk, så var havørreden ofte parkeret inde i blæretangen, når solen stod højest, og ikke ret langt fra land, og tit kunne jeg med lidt forsigtighed, vade hen til tangbusken, og konstatere, at en fin stor hale stak ud under tangen, resten af kroppen, var helt dækket af tang!

Når så ”fætter” havørred blev usikker, strøg den ud over sletten i meget høj fart, og det var ikke små fisk det hele, der ligesom var i dvale i tangen.

Fiskeriet foregik fra klokken 10 til klokken 16, og det foregik ofte ved at kaste tæt op af tuerne, og på 10 -12 meters afstand, ja da skulle forfanget gerne være strakt, og fluen få cm fra tangen. Det var püsch, af første karat og meget spændende, og når fisken i en rulning tog fluen, så tangen løftede sig lidt, ja da var mit dårlige hjertet i fuld galop. Jeg kan forvisse alle om, at der hurtigt kan blive ryddet en kvadratmeter tang, når en fem punds fisk tosser rundt inde i tangbusken.

Grejet, der blev brugt var en 11’ RST stang klasse 5, med et Compo 69 hjul, og et skydehoved på små 14 gram Forfanget var fluorocarbon i den gamle model i 0,265 mm., og fluerne var tit Mysis - Red Tag, og så en lidt større reje, som var i en rødbrun farve.

Krogstørrelserne var små enten størrelse 10 i GRS12, eller Kamasan B170 i størrelse 14. Men jeg opdagede i perioder, at fisken hoppede med det samme, når den tog fluerne, og så røg de tit af. Det betød, at der skulle arbejdes forfra, når fisken havde plasket rundt, så gik der normalt en lille halv time, før der igen, var mulighed for at støve fiskene op.

De omtale pladser består af megen tang + sten og muslinger, og i perioder lidt ålegræs, men her er et mylder af liv.

Områderne er forholdsvis lavvandet, ca. 50cm. - 150cm. vand, og jeg kan ved normal vandstand fiske ca. 150m. ud af.

Der er i perioder forholdsvis megen strøm, men ikke ret meget forskel i høj / lav vande, men i de perioder, hvor der er strøm, flytter fiskene meget, men er stadig i nærheden af de store tang buske.

I dag, fisker jeg meget sjældent om natten, mest fordi jeg får forholdsvis fine fisk, op til 3 kg. og det er rigeligt til mig.


Jeg håber det her måske kunne give dig en ide' om, at prøve dagfiskeriet, det er effekttivt, og det eneste jeg sortere, er strande med mange badegæster, der vil jeg hellere fiske om natten, når der kommet ro på!

Mvh

P.K.



Redigeret af PK - 01 Jun 2014 kl. 22:53
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 22:49
De vil bare intet for tiden. Var lige en tur ved Løger Odde i Kolding Fjord. Der var flere ørreder i luften end i vandet. Jeg vil tro, 5-6 store fisk var helt ude af vandet den time, jeg stod der. Jeg fiskede hver gang området, hvor de kom op, godt af. Intet resultat!
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 21:50
8-10 ture er ikke meget, jeg har gået mange flere ture uden
havørreder, og 200 meter er heller ikk meget, kyst fiskeri
handler i høj grad om at finde fiskene, 2km er mere passende!
:/) de skal nok komme bare rolig...
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 21:41
Hej Tobias

Gå 5-8 km i stedet for 200 m, så skal du bare se

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 20:56
Tja, der er flere sjove betragtninger omkring nat/dag og havørrederne. Læs fx dette indspark:


/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Martin lank Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin L. Andersen

Tilmeldt:: 08 Maj 2014
Geografisk: Nordvest Jyllan
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin L. Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 20:44
Jeg var ude hele fredag nat og jeg hørte vildt mange springe. Også nogle enkelte store plask. Men ingen ville bide :S
Men de er der da :)
Til top
Dennis Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis Poulsen

Tilmeldt:: 26 Mar 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 19:39
Det kan være mega forstærende at der ikke fangst noget, har heller ikke haft havørred på fluen de mange ture, så sent som idag var jeg ved af blive skaldet af al det hår der blev hevet ud over at de ikke ville bide på og bare fulgte fluen og kiggede på den og vi snakker nok 20-30 gange at de fulgte fluen helt ind og ned det var ikke horn for jeg kunne se at det var ørred nå de kom over sandbunden og fulgte med helt ind til ca. 5m fra stangspidsen. Der blev skiftede flue og indtagelse måder og de kiggede bare på den og mener virkelig kiggede på den, prøvede flere gange at ved indtagelse stop at ørreden stoppede op og bare kiggede på fluen også fulgte med den nå jeg forsatte indtagelsen.. show ende med at jeg råbte f**k dem og skred, havde sså bare ikke lige set at en ældre dame gik tur inde på stranden og hun kiggede sku noget på mig 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 18:25
Hej !

Har du prøvet at fiske om natten ??

Det er nemlig nu at der sker mest om natten og i de tidlige morgentimer Big smile

Der skal du bruge nogle fluer som går i overfladen.


Der vil jeg anbefale at du sætter en mudler- flue eller bruger skumfidusen Wink
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 17:29
Jeg tror du gør det rigtige, pludselig er den der, jeg skifter heller ikke flue ,før jeg er sikker på at en fisk har set den uden at tage.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 17:26
Jeg fanget heller intet for tiden. Mit gæt er årstiden. Morgen og aften og gerne bølger i vandet, så tror jeg, heldet er større. Endelig skal du nok flytte dig mere end et par hundrede meter for at finde dem.
Til top
Tobias Sonne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobis40

Tilmeldt:: 16 Maj 2014
Geografisk: Hørsholm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobis40 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2014 kl. 17:15
Kære godtfolk,

Jeg har sat mig for at fange en havørred... Med flue og fluestang.

Jeg har nu brugt rigtig mange timer på kysten - 8 - 10 ture a 2-4 timers varighed med intensivt fiskeri. Jeg har ikke en eneste gang fået en ørred på krogen. Tror faktisk ikke en gang jeg har fået et hug. Hornfisk, dem fanger jeg! 

Hvad gør jeg? Jeg tager til kysten, fisker først i poolerne, vader så længere ud, og fisker op og ned af kysten. Går på en fisketur måske 1-200 meter den ene vej og retur igen, for måske - hvis tiden er til det, det samme til den anden side. Når jeg ser bevægelse i vandet, men ingen hug, skifter jeg flue, men det har endnu ikke hjulpet. Jeg fisker typisk morgen, eller eftermiddag. 

Jeg fisker med 9,3 f #7 med en rio intermediate flydeline. Bruger kobberbassen, div. Rejer, pattegrisen mv. 

Min kasteteknik er absolut ikke i verdenseliten, men dem kommer da alligevel pænt ud de fleste gange... Indtagningen er varieret - små hurtige ryk, pauser, langsomme træk osv. 

Jeg har fisket mest ved den samme strækning lidt nord for Rungsted Havn. Måske der bare ikke er ørreder der? 

Har I gode råd? Står faktisk og bliver mere og mere usikker på om det jeg gør er "det rigtige". 

Fisker du tilfældigvis på nordøstsjælland - og har overskud til at tage et "føl" på 40 år med, så giv dig endeligt tilkende. 

På forhånd tak.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum