Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brudesenge

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Brudesenge
    Sendt: 17 Maj 2014 kl. 14:56

Undskylder meget, de rigtige link er lagt ud lidt længere nede.

Gydegrusuglægning

Praktisk og skånsom udlægning af gydegrus.

Du har måske fra mark eller skovvej  20-50 meter fra bækken. Området er pilekrat og sump. Steder hvor vi gerne vil have udlagt gydegrus uden at ødelægge området. Dette kan gøres på denne billige og skånsomme  måde. Rør og tragt lånt af næstformanden for Logen til Havørredens Ve og Vel. Tidligere dambrugsejer Poul Erik Rosgård.  Vil i vide mere, er vi at finde på Skern Å Lystfiskerfestival  24-25 maj i Skarild.

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 17 Maj 2014 kl. 20:44
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Ole Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
planreimport

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér planreimport Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2014 kl. 15:07
Det ser fint og let ud , men der skal da være godt fald på eller meget vand. Stopper det ikke nogen gange hvis der ikke er vand nok i røret ???
mvh Ole 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2014 kl. 15:26
Hej Ole
Jeg beklager måden linkene er lagt ud på. Jeg er jo ikke pc ekspert. Ved forsøget her er udlagt 4x6m 160mm plastrør med muffer. Faldet på de 24 m er ca 3,5m. Flowet og dermed hastigheden på udlægningen kan øges betydelig uden problemer.
mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 17 Maj 2014 kl. 15:56
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2014 kl. 15:49
http://www.youtube.com/watch?v=sAt2i3Vd9Pc
http://youtu.be/iE89OUCmWyY

Gydegrusuglægning

Praktisk og skånsom udlægning af gydegrus.

Du har måske fra mark eller skovvej  20-50 meter fra bækken, igennem. Arealet er pilekrat og sump. Steder hvor vi gerne vil have udlagt gydegrus uden at ødelægge området. Dette kan gøres på denne billige og skånsomme  måde. Rør og tragt lånt af næstformanden for Logen til Havørredens Ve og Vel. Tidligere dambrugsejer Poul Erik Rosgård.  Vil i vide mere, er vi at finde på Skern Å Lystfiskerfestival  24-25 maj i Skarild.

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 17 Maj 2014 kl. 20:43
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2014 kl. 18:55
Genialt Lars!!
Det er hvad jeg kalder en grøn og bæredygtig måde at værne om naturen    
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2014 kl. 14:28

Gydebanker placering

Når vi tilrettelægger udlægning af gydebanker, tager vi mange gange først og fremmet hensyn til, hvor det er lettest at få transporteret gruset ud. Det kan ofte være en forkert beslutning. De områder hvor det er lettest at komme ned til vandløbet, er som regel de steder. der har været mest påvirket af menneskehånd.

Det kan være steder, hvor vandløbet en gang har været opgravet med maskine eller udrettet. Det gør, at det område, hvor vi udlægger gruset måske udelukkende består af sand og mudder.

Tager vi i stedet områder,  der ikke har været så kraftig påvirket af mennesker, kan vi finde strækninger med hård bund og muligvis gamle tidligere naturlige brugte gydebanker. Udlægger vi vores grus der, vil vi få meget mere ud af det. Dette kan gøres ved udspuling igennem plastrør uden at skade området.
mvh Lasse Hagebro

 
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Ole Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
planreimport

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér planreimport Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2014 kl. 22:00
Hvis der kun er et fald på 1 til 1,5 m så skal der vel bruges mere vand ????

Kan man lægge 50 m rør ud  uden at der kommer problemer ???

Mvh   Ole
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2014 kl. 08:19

Hej Ole

Det vil altid være et spørgsmål om længden af røret, faldet og spulemængden. Jeg prøver i dag med 35 m rør og fald på 3,5 m. Der har indtil nu været meget stor hastighed på gruset igennem rørene. Jeg vil så senere prøve med 50 m rør. Der vil jo være en begrænsning hvor faldet og spulehastigheden bliver for lille. Vi må jo prøve os frem ellers bliver vi aldrig klogere.

mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2014 kl. 16:24

Hvis jeg skulle have lavet en ingeniør beregning på dette, ville det nok have kostet en formue og resultatet være, at det ikke kunne lade sig gøre. Det går fint med fald på 15% og 36 m rør.

mvh Lasse Hagebro








Redigeret af lasse hagebro - 19 Maj 2014 kl. 16:28
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2014 kl. 21:44
Ærgeligt at vi ikke fik stukket snuderne sammen et vist sted ved åen, du ved der hvor der sidste år blev lavet gydebanker i Skjern Å.
Det var for øvrigt den 1. maj, vi var der vi holdt ikke fri, og et par dage frem....og hjemmestyret og undertegnede arbejde særdeles ihærdigt for at skaffe føden....men den er svær at skaffe....nå det var nu ikke så træls det med naturen, isfuglen og odderens spor.
Men det lykkedes jo nok en dag at se dit smukke legeme..... og så skal vi dæleme have Othello LAVkage sammen med gydegrusets ejer,frue, og hjemmestyret......smiler.

Og så lige HVODDEN går det med hatten......
KH
Per

Redigeret af Taonga - 19 Maj 2014 kl. 21:50
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2014 kl. 07:46
Hej Per
Min nye hat er ved at tage form, men der går nok en 30-40 år før den kommer til at ligne den gamle. Men jeg takker mange gange for støtten. Hvis du kommer til Skjern Å Lystfiskerfestival kunne det være spændende at se hvordan du ser ud in natura.
Keep Smiling.
mvh Lasse Hagebro








Redigeret af lasse hagebro - 20 Maj 2014 kl. 07:58
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2014 kl. 16:22


Udlægning af gydegrus med snøvs.

En skovl giver vabler. To skovle giver mange vabler osv. Jeg tror dette er  mere skånsom både for personalet og omgivelserne.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro

http://youtu.be/QnLJAemt_NE



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2014 kl. 17:53
Ser sgu godt ud Lasse. Helt sikker på det kan bruges mange stederSmile

Mvh
Søren
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 11:36

Så venter vi bare på tilladelser og grus, før vi går i gang. Det går stødt og roligt fremad.

http://youtu.be/qqnOQrWORPQ


mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro






Redigeret af lasse hagebro - 14 Jun 2014 kl. 11:42
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Ole Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
planreimport

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér planreimport Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 11:50
Det ser let ud. Håber på det bliver mere udbredt. Det bliver jo let at lave en masse gode gydepladser på den måde. Hvor stor er pumpe der driver vandslange????. Er det bare en 2 " vandslange ???

MVH  Ole
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 12:05
Hej Ole
Det er 3 tommer vandslange og 4 hk el pumpe. Du kan jo også tage en benzin drevet pumpe. Du skal bare være sikker på den kan løfte vandet højt nok og giver tilstrækkeligt vand. Hvad med en gammel udrangeret brandpumpe til store projekter. Wink
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 11:28

Hvad koster disse maskiner i timen ?

Det er jo ikke så mange år siden, beton blev kørt ud med trillebør.Wink

http://www.youtube.com/watch?v=T03LkSQpUsI

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 15 Jun 2014 kl. 18:08
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 09:26
Sådan Lasse
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2014 kl. 15:19
Gydegrusudlægning

Nu med distance 5o m og  kun3 m fald. Større læsse tragt. Hvor svært kan det være?. Der kommer video senere, der forklarer hvordan.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2014 kl. 15:34
Hej Lasse
Hvis du går DTU i bedene kan du komme galt afsted de tåler ikke konkurence du kunne jo gøre krav på nogle af de penge de får ( DET HER ER SORT HUMOR ) til dem der ikke forstår humoren
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2014 kl. 16:24
Kom bare med klippene, jeg ser frem til de optagelser.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 12:48

Der var hul igennem.

 Jeg var i formiddags ude at afprøve grus udskyldnings systemet i Trevad. Skarvjægeren Willy Ræv kom forbi og ville gerne se, hvordan systemet virkede. Vi startede pumpen og kom grus i tragten. Nu ville Willy gerne se, hvordan gruset forsvandt ind i røret og lænede sig helt ind over tragten. Det forårsagede at hans mobiltelefon faldt ud af overlommen og forsvandt ud i systemet. Nu skulle der løbes stærkt, hvis han skulle nå enden af røret før gruset og mobiltelefonen. Han nåede det ikke. Vi kender alle dette, at mobiltelefonen er blevet borte og vi så kan finde den igen ved at ringe til nummeret. Nu er Willys telefon en af de avancerede med kalde tone som en fløjtende vandstær. Det gav lidt problemer, men det endte lykkeligt. Willy fandt telefonen et stykke ned af bækken.LOL

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 30 Jun 2014 kl. 12:50
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 15:10
Det ville ellers være rigtig smart Lasse - mobilkontakt nede i åen med ynglen og opgængerne, så de kunne ringe til far
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2014 kl. 15:35
Det kan jeg altså godt forestille mig. Den lyd er altså svær at skelne fra de andre fugle
http://www.fuglestemmer.dk/vandstaer
når man ikke er vant til den, og det er desværre tilfældet idag.
Selv er jeg aldrig sikker, medmindre jeg sewr den - og det sker for sjældent.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2014 kl. 14:33
http://youtu.be/2wXxKTcsWns
Gydegrus er jo ikke kun til gavn for vores gydende laksefisk. Det virker som et lille rensningsanlæg, hvor den biologiske omsætning forøges væsentlig på grund af vandets større berørings flade. Bruges jo også i rensningsanlæg. Samtidig sker en iltning. Det gavner jo også de kystnære områder, når den til førte vandkvalitet bliver bedre. God levested for insekterne der er et af hovedfødeemnerne for yngelen.
Der kommer mere først i næste uge.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forsknings Center Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2014 kl. 18:25
http://youtu.be/U0kHRChvxY4

Hvis der er nogen, der ikke kan se, denne metode er mere skånsom for naturen, er det fordi ideen kommer fra det forkerte sted . Ingen rydning af buskads, ingen køreplader og tunge maskiner i et sart område.

Ingen vabler på hænder og fødder. Mulighed for udlægning af gyde grus på steder, hvor det ellers ikke er muligt at transportere gruset ud. Jeg har set, at man i Norge bruger helikopter, det er nok ikke billigere.

Det bliver endnu lettere, såfremt gruset bliver tilført tragten fra kartoffelvogn eller kornvogn med lille klap i bagsmække.

Jeg tror, vi med denne metode kan få meget mere gyde grus ud for de samme penge. Jeg mener også, det gør arbejdet mere interessant for os gamle mennesker.

Nu var det første gang, vi afprøvede det med så lang strækning med så lidt fald. Det gav naturligvis startproblemer. Mange af rørene var defekte, som det også kan ses på filmen. Flere steder lappet sammen med spændebånd osv. Men der var jo ingen grund til at indkøbe nyt materiel såfremt systemet ikke kunne bruges. Der skal også laves en lettere måde at understøtte rørene på.Wink

Jeg blev imponeret over, at samtidig med at vi afprøvede skyllemetoden, kunne 2 mand med skovl samt to mand med hver sin motor trillebøre lave 9 gyde banker imedens vi kun lavede 2,5. Aldrig har så mange haft så få, at takke for så meget. (anden Moses Bog kapitel 8 stk. 3  så vidt jeg husker)Wink

Naturligvis med stor støtte fra Viborg Kommune.Thumbs Up

 Nu var området velegnet til at arbejde med motor trillebør og dem der gjorde det var ikke nybegyndere og havde en fantastisk kondition. Der blev i alt udlagt 60 kubikmeter på 1½ dag.

Jeg tror dog på at skyllemetoden , når vi får det sat i system  vil kunne være en stor hjælp for os.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2014 kl. 12:19
k

En af mine venner fra Senior Klubben havde set, hvor meget arbejde der var med opsætning af supportere til skylle rørene.Cry Blandt andet når højden skulle justeres. Søndag morgen havde han 14 underlige spyt med op til os i Trevad. Det var nogen, han havde haft liggende. Han har måske tidligere været dansk vinbonde med EU tilskud.Wink Hvem ved?. Med lidt ændringer er de nu perfekte til vores brug. Kan trædes ned i jorden og højden justeres blot ved at løsne og spænd en bolt.Wink Jeg prøvede systemet nede i min have. Lagde 30 m rør ud  og justerede dem på en halv time. Det vil nok tage 2 mand halvanden time fordi, der så skal snakkes om. hvordan vi nu gør.LOL Nu mangler vi bare nye eller bedre rør samt en benzinpumpe, så tror jeg det det er perfekt.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2014 kl. 13:10
Midt i al den opfindsomhed Lasse, så husk at tage patenter, så du kan bliver overrig på dine gamle dage.

Det ville ikke undre mig, om det var dig, der opfandt hjul på kufferter :-)

Interessant er det sgu at følge.

mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2014 kl. 15:07
Hej Kjeld
Det vigtigste for mig er, om det kan komme fiskene til gavn.LOL
mvh Lasse Hagebro
Forsknings Center Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2014 kl. 21:06
http://youtu.be/SMxCJxR-mXY

Her er et kort filmklip fra stenalderen, om rugekasser brugt i Canada 1980.Jeg fandt under oprydning.Wink På det tidspunkt var man oppe på 150 stk af disse kasser derovre. Jeg tror vores ruge kasser er bedre egnet til danske forhold og billigere.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 15 Jul 2014 kl. 09:17
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 20:49

Klar til grus.

Der er lavet slisk, som monteres på kartoffelvogn ud for låge i bagklap.  Det fører gruset i en strøm til tragten.

Der hvor røret munder ud over brinken er monteret en bøjning, fordi vi altid vil ramme bækken vinkelret på  bækken, hvor vi kommer ned med rørene.

Lige efter bøjningen er monteret et stykke fleksibel  slange, så snøvsen kan flyttes fra side til side. Ende stykket kan forlænges eller afkortes efter behov. På denne måde kan vi dække mindst 20 m bæk. 10 m opstrøms og 10 m nedstrøms. Vin stativerne eller hvad det nu er, er også gode ude i bækken, så man kan regulere faldet. Det er jo kun et spørgsmål om fald og vandtilførsel .

Nu vil jeg til at fiske seriøst indtil gruset bliver leveret fra Viborg Kommune.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forsknings Center Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Frank Mariager Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FrankDk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jul 2014
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FrankDk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2014 kl. 08:33
Det ser sku godt ud :)

Flot arbejde

Redigeret af FrankDk - 18 Jul 2014 kl. 08:34
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres