Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskekonkurrence på Tange sø

 Besvar Besvar
Forfatter
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskekonkurrence på Tange sø
    Sendt: 10 Apr 2014 kl. 18:56
Den 24. maj fra kl. 04.00 – 16.00 afholder Gudenåcentralen og Foreningen til Bevarelse af Tange Sø en fiskekonkurrence med focus på gedder. Der er fine præmier fra JAFI I Viborg, der er præmiesponsor:
• Gavekort på 6.000 kroner for længste gedde
• Gavekort på 4.000 kroner for næst-længste gedde
• Gavekort på 2.000 kroner for tredie-længste gedde
• 6-8 andre præmier (ca. værdi 400 kroner/præmie) Idiverse kategorier
• Gratis blink/spinder til alle fremmødte børn
Regler:
Konkurrencen løber fra d. 24/05-2014 kl. 04.00 – 16.00. Alle fangster skal være registreret ved Ans Sejlklub/Ans Søbred senest kl. 16.30. Konkurrencen kører som 100 % Catch & Release – det betyder, at alle fisk skal genudsættes efter opmåling og foto.
Alle deltagere skal have et deltagerbevis som udleveres inden fiskeriets start. Det foregår ved de 2 slæbesteder som er beliggende ved havnen i Tange by og ved Ans sejlklub. Der er skilte sat op til dagen med henvisning til stederne.
Fiskeri kun tilladt med stang (max. 2 stænger pr. deltager). Det er tilladt at fiske fra land og båd.
Der skal medbringes billededokumentation af fisken hvor der er tydeligt cm-mål af fisken. HUSK tommestok! Længden tæller fra hoved til halespidsen. Der skal tilmed være deltagerbevis med på billedet. Hvis dette ikke er opfyldt er fangsten ugyldig. Såfremt to fisk er lige lange, trækkes der lod.
Der vil også være præmie til (HUSK – kun foto med tommestok – fisken udsættes)
- Største fisk fanget af juniorfisker under 18 år
- Største fisk fange af barn under 12 år
- Største aborre
- største helt

Ved opmålingsstedet på Ans Søbred, kan man købe øl og pølser, ligesom JAFI har stærke tilbud med til dagen. Du finder Ans Søbred ved at køre ind midt i Ans. Ved Shell drejer du mod Bjerringbro. Efter ca. 200 meter kommer du under broen. Lige efter drejer du til venstre ad grusvejen.
Det statslige fisketegn skal forevises inden udlevering af deltagerbevis.
Det er på dagen gratis at deltage, og der skal IKKE købes dagkort til søen.
Alle både er velkomne, også både der ikke er registreret i Gudenåsystemet.
Arrangeret af Gudenaacentralen og Foreningen til Bevarelse af Tange Sø
Præmiesponsor: www.jafi.dk i Viborg – egnens store grejbutik.


Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 21:01
Det kunne da være spændende at høre, hvad konkurrencens formål er. At skabe støtte til Foreningen til Tange Sø's bevarelse, måske? Så skal man da selvfølgelig deltage, hvis man mener, at noget af det vigtigste her i verden er at bevare el-produktionen på Tangeværket (det er nemlig det, der står i sø-vennernes formålsparagraf) og dermed undgå den passageløsning, som er det eneste rigtige for Gudenåsystemets gydevandrende fisk (som ud over laks og havørred også tæller sandart, helt og ål, samt de fleste andre af systemets fiskearter foruden de rødlistede flod- og havlampret).

I øvrigt må jeg så konstatere, at jeg for sidste gang har sat mine ben hos JaFi - jeg vil ganske enkelt ikke handle i fiskegrejsbutikker, der bakker op om og finansierer aktiviteter, der er i direkte modstrid med naturens og lystfiskeriets interesser.

Knæk & Bræk

Steen Lindkvist
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 22:04
Jeg tænkte nøjagtig det samme Steen. Helt utroligt at en stor grejbutik som JaFi støtter op omkring et arrangement som dette. Det er i mine øjne en falliterklæring af de helt store, at bakke op omkring gudenaacentralen og sø-vennernes klub, når man prøver at profilere sig som en seriøs outdoor, jagt og lystfiskerforretning, der netop burde bakke op omkring et bedre (vand)miljø.

Heldigvis findes der andre steder at handle grej i Viborg!
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 22:17
Jeg vil ikke bakke op om dette arrangement, vil ikke støtte Tange sø på nogen måde!

Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 22:37
Tor de vil miste Kunder De har lige miste Mig..
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 22:40
Helt enig med Steen, at deltage et et sådant arrangement, er en støtte til Tangeværket og søens venner. Thumbs Down
Mvh
Henning
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 22:48
Jeg er ikke medlem af foreningen for bevarelse af tange sø. Bruger søen tit, men kan se fordele og ulemper fra begge sider af sagen. Men at deltage vil jeg ikke mene betyder at man støtter foreningen. Det er en nonprofit konkurrence, så der går ikke nogle støttekroner den ene eller anden vej. 

Jeg vil bare dele budskabet om en C&R konkurrence, og vil så håbe at folk holder sig til emnet og ikke begynder at diskutere politik. Det kan man gøre i de andre tråde der omhandler emnet. Det er ikke god netetik at kapre tråde, så hold jer til emnet. Tak.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 22:50
Citat: Lucius

Jeg er ikke medlem af foreningen for bevarelse af tange sø. Bruger søen tit, men kan se fordele og ulemper fra begge sider af sagen.


Hvilke fordele for lystfiskere og miljøforkæmpere kan du se i dette?

Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 23:00
Citat: Jan Persson

Citat: Lucius

Jeg er ikke medlem af foreningen for bevarelse af tange sø. Bruger søen tit, men kan se fordele og ulemper fra begge sider af sagen.


Hvilke fordele for lystfiskere og miljøforkæmpere kan du se i dette?


Jeg mente den generelle holdning til søen, ikke kun konkurrencen.

Men lad os evt. tage den i en anden tråd eller privat besked. Ikke her.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 05:56
Hvad er det helt præcis man forventer af Jafi i dette spørgsmål? De er sikkert bare blevet spurgt om de ville støtte en lokal fiskekonkurrence, hvortil de beredvilligt og imødekommende stiller op og lægger nogle præmier.

Regner I med at de lige screener hele baggrunden for konkurrencen for at se om nogen eller noget strider mod visse fintfølende individers følelser? Hvad nu hvis arrangøren havde en gammel dom for spritkørsel? Ville I så på samme måde mene at de dermed støttede spritkørsel?

Slap nu lige helt af.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 06:39
Tja...

Mon ikke JAFI har haft de lidt for positive briller på, og valgt at støtte selve arrangementet, uden at tænke over det politiske signal?

Det er klart at man kan bruge det politisk, hvis Søens Venner, magter at få en politikker og medier ud, og fortælle "hvor dejligt der er at denne naturperle bruges af de lokale, og er en gevinst for samfundet"Confused

Det fremmer nok ikke ligefrem, men jeg kan også godt se, at søen ligger der, og den har set fin ud de gange jeg er kørt forbi den, og den ligner søreme et godt geddevand.... Tager jeg de helt uvidende briller på, kunne jeg også fristes til at dyppe snøren i søen,, men når jeg kender SAGEN, holder jeg mig fra det.

Som isoleret fiskevand, og som en kilde til glæde for lokale lodsejere, har den jo en værdi - men set i det store perspektiv, kan man kun give den en mega sur smiley.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 08:23
Man må give foreningen til søens bevarelse, at de er godt i gang med at få held med deres foretagne - nemlig at slå en kile ned mellem lystfiskerne og få os til at skændes indbyrdes i stedet for at fremstå med fælles front for genoprettelse af natur og miljø til gavn for hele Gudenåen og dens fiskebestand af vandrefisk.
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 13:10
En ting er helt sikkert - jeg handler ikke på noget tidspunkt i Jafi igen. De burde have tænkt sig om, inden de indgik et sådant samarbejde. Det kan sagtens være, at jeg fisker på søen den dag, men det bliver ikke som en del af konkurrencen.

 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 13:59
JAFi støtter jo indirekte dem som ikke ønsker at få løst problemet med opstemningen af Tange Sø. De bemeldte initiativtagere, øsnker heller ikke noget omløb. De ønsker KUN at bevare søen med al dens negative miljømæssige påvirkninger….Ouch

Men man jo naturligvis selv om hvem man støtter, personligt vil jeg nok ikke støtte JAFI. Og ja, der findes nogle andre meget gode grejbutikker i Viborg, og ja de har en helt anden og mere miljømæssig positiv holdning, dem kan man jo så støtte i stedet for når der skal handles fiskegrej Sleepy


Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 06:44
Citat: jabis

En ting er helt sikkert - jeg handler ikke på noget tidspunkt i Jafi igen. De burde have tænkt sig om, inden de indgik et sådant samarbejde. Det kan sagtens være, at jeg fisker på søen den dag, men det bliver ikke som en del af konkurrencen. 



Du vil boycotte en butik der støtter et fiskearrangement på søen, men du fisker gerne selv på søen? Det er da topmålet af hykleri.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 08:17
@ Jakob, spot on. 

Hold nu kæft en flok hylende kællinger, søen ligger der, og det gør den sikkert osse om 100 år, vi skal være heldige hvis vi får et omløbsstryg ved Tange, skulle værket en dag forsvinde svømmer jeg igennem hele åsystemet. Klart det ville være på sin plads at få det værk væk, men vi må se i øjnene at der er andre fisker heriblandt visse geddefisker der ikke ønsker den fjernet, samt mange andre interesse grupper. At Jafi, med deres sponsorat skulle have valgt side, eller indirekte være med til at påvirke en afgørelse er lidt langt at trække den. Skal lige siges jeg sjældent handler hos Jafi, så har ingen følelser i klemme i den retning, bryder mig bare ikke om den ekstremisme mange lystfisker udviser.
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 09:01
Jeg syntes det er rigtig godt at JAFI ønsker at støtte en bevarelse af Tange sø, hvis det er det de gør med deres bidrag til arrangementet den 24 maj.
Man kan jo have mange drømme, og kæmpe mange kampe her i livet. Min bette erfaring siger mig at man indimellem skal vælge sine kampe med omhu.
Ingen normalt tænkende mennesker (ud over folk der generelt altid er klogere end andre) kan vist overskue koncekvensen at at Tange sø tømmes. Selve tanken om at føre Gudenåen tilbage til sit oprindelige løb er jo meget from, men såfremt der ikke laves kunstige tiltag længere opstrøms, vil det jo få uoverskuelige koncekvenser formodentlig helt til udspringet. Samtidig ville man jo i givet fald fjerne noget af det smukkeste menneskeskabte natur nogensinde.
Før "Kjøwenhavnerne" udtaler sig, kunne man jo gøre sig den ulejlighed at spørge de lokale, altså dem der skal leve med en ændring.
Ligeledes vil jeg påpege at det IKKE er alle lystfiskere der ønsker en ændring af Tange sø. Dels er der skabt et fiskevand der favner meget bredt, og en størrelse på søen der gør at den i modsætning til mange andre søer, kan tåle et temmelig stort tryk fra lystfiskerne. Dels har vi jo fra andre steder med gennemførte naturgenopretningsprojekter set en konsekvens som vi ikke ønsker for vores fiskevand, her tænker jeg da f.eks. på den store "Skjern-å-fiske cirkus forestilling, vi ønsker det ikke her! Vi lokale har i øvrigt masser af tunge argumenter for en bevarelse, se foreningen til bevarelse af Tange sø´s hjemmeside!
Tak til JAFI for at støtte op om et godt og nødvendigt initiativ, og tak til foreningen til Tange sø´s bevarelse for jeres gode arbejde, må i/vi fortsat have god vind i fornuftens sejl!

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 09:27
Citat: ljf

Jeg syntes det er rigtig godt at JAFI ønsker at støtte en bevarelse af Tange sø, hvis det er det de gør med deres bidrag til arrangementet den 24 maj.
Man kan jo have mange drømme, og kæmpe mange kampe her i livet. Min bette erfaring siger mig at man indimellem skal vælge sine kampe med omhu.
Ingen normalt tænkende mennesker (ud over folk der generelt altid er klogere end andre) kan vist overskue koncekvensen at at Tange sø tømmes. Selve tanken om at føre Gudenåen tilbage til sit oprindelige løb er jo meget from, men såfremt der ikke laves kunstige tiltag længere opstrøms, vil det jo få uoverskuelige koncekvenser formodentlig helt til udspringet. Samtidig ville man jo i givet fald fjerne noget af det smukkeste menneskeskabte natur nogensinde.
Før "Kjøwenhavnerne" udtaler sig, kunne man jo gøre sig den ulejlighed at spørge de lokale, altså dem der skal leve med en ændring.
Ligeledes vil jeg påpege at det IKKE er alle lystfiskere der ønsker en ændring af Tange sø. Dels er der skabt et fiskevand der favner meget bredt, og en størrelse på søen der gør at den i modsætning til mange andre søer, kan tåle et temmelig stort tryk fra lystfiskerne. Dels har vi jo fra andre steder med gennemførte naturgenopretningsprojekter set en konsekvens som vi ikke ønsker for vores fiskevand, her tænker jeg da f.eks. på den store "Skjern-å-fiske cirkus forestilling, vi ønsker det ikke her! Vi lokale har i øvrigt masser af tunge argumenter for en bevarelse, se foreningen til bevarelse af Tange sø´s hjemmeside!
Tak til JAFI for at støtte op om et godt og nødvendigt initiativ, og tak til foreningen til Tange sø´s bevarelse for jeres gode arbejde, må i/vi fortsat have god vind i fornuftens sejl!


Altid rart når folk bekender kulør. Undertegnede Kjøvenhavner fra Ebeltoft med meget jysk accent, kan overhovedet heller ikke fatte, at nogen lystfiskere kan støtte denne konkurrence. De griner deres røv i laser, hvis de kan skabe splid blandt os. Læs lige deres mening om DSF. De giver tydeligt udtryk for, at de er kompromisløse i debatten om Tange sø. En kompromisløshed, som ikke klæder et moderne demokratisk samfund, hvor der er mange interesser. Føj siger jeg bare Angry Og føj til Jafi. jeg har handlet der via nettet. Slut med det herfra. Det vil klæde dem at trække sig ud. Boycut den konkurrence og ligeså Jafi, hvis de ikke trækker sig ud. De kan selvfølgelig være blevet ført bag lyset. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 09:40
Citat: ljf

Før "Kjøwenhavnerne" udtaler sig, kunne man jo gøre sig den ulejlighed at spørge de lokale, altså dem der skal leve med en ændring.


Ha-ha, ind til videre er det da udelukkende jyderne, som er ved at rive hovederne af hinanden i denne tråd, så du ka' da ikke gi' os Kjøwenhavnere skylden for, at i jyder ikke kan enes om Tange Sø.

/Lars
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 05:37
har lige fådet denne af JAFI På Facebook

JAFI A/S er blevet kontaktet, om et sponsorat til en fiskekonkurrence i lokalområdet. Det har vi selvfølgelig valgt at bakke op om. Vi har valgt at fokusere på det, i vores øjne, væsentlige – nemlig en fiskekonkurrence der støtter op for at give en god natur-oplevelse for alle deltagerne, store som små. Vi vil så vidt muligt, støtte op om alle aktiviteter der vedrører de interesseområder vi som JAFI dækker detailmæssigt.


Tange sø er et fantastisk rekreativt fiskevand/geddevand som hvert år gæstes af flere tusinde lystfiskere og en konkurrence i lokalområdet støtter vi op omkring. Det politiske aspekt og problematikken omkring Tange Sø og eventuelle løsningsmodeller i forhold til Tangeværket overlader vi til eksperterne på dette område og forholder os udelukkende til det i vores øjne glimrende initiativ som en catch & release fiskekonkurrence er. 

Med venlig hilsen

JAFI A/S Jagt, Fiskeri & Outdoor
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 06:42
Citat: Glen

har lige fådet denne af JAFI På Facebook

JAFI A/S er blevet kontaktet, om et sponsorat til en fiskekonkurrence i lokalområdet. Det har vi selvfølgelig valgt at bakke op om. Vi har valgt at fokusere på det, i vores øjne, væsentlige – nemlig en fiskekonkurrence der støtter op for at give en god natur-oplevelse for alle deltagerne, store som små. Vi vil så vidt muligt, støtte op om alle aktiviteter der vedrører de interesseområder vi som JAFI dækker detailmæssigt.


Tange sø er et fantastisk rekreativt fiskevand/geddevand som hvert år gæstes af flere tusinde lystfiskere og en konkurrence i lokalområdet støtter vi op omkring. Det politiske aspekt og problematikken omkring Tange Sø og eventuelle løsningsmodeller i forhold til Tangeværket overlader vi til eksperterne på dette område og forholder os udelukkende til det i vores øjne glimrende initiativ som en catch & release fiskekonkurrence er. 

Med venlig hilsen

JAFI A/S Jagt, Fiskeri & Outdoor

Ja og et rekreativt område, med godt geddevand vil det stadigvæk være, selvom der kommer et omløbsstryg. Alle har en holdning og tager nogle beslutninger her i livet. Det har Jafi også gjort. Jeg har personligt besluttet ikke, at støtte hverken Jafi eller konkurrencen, da jeg er overbevist om, at arrangørerne blot er ude på, at lave lus i skindpelsen og bruge, som argument i sagen, at lystfiskerne heller ikke selv er enige. Heldigvis er det kun nogle få, som har givet udtryk for deres deltagelse. Mht til udelukkelse og boycot, så er vi lystfiskere jo også vant til, at lodsejere og modstandere bruger disse midler, blot fordi en forening er medlem af DSF......så den går jo begge veje.  
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 19:11
Citat: ljf

Jeg syntes det er rigtig godt at JAFI ønsker at støtte en bevarelse af Tange sø, hvis det er det de gør med deres bidrag til arrangementet den 24 maj.
Man kan jo have mange drømme, og kæmpe mange kampe her i livet. Min bette erfaring siger mig at man indimellem skal vælge sine kampe med omhu.
Ingen normalt tænkende mennesker (ud over folk der generelt altid er klogere end andre) kan vist overskue koncekvensen at at Tange sø tømmes. Selve tanken om at føre Gudenåen tilbage til sit oprindelige løb er jo meget from, men såfremt der ikke laves kunstige tiltag længere opstrøms, vil det jo få uoverskuelige koncekvenser formodentlig helt til udspringet. Samtidig ville man jo i givet fald fjerne noget af det smukkeste menneskeskabte natur nogensinde.
Før "Kjøwenhavnerne" udtaler sig, kunne man jo gøre sig den ulejlighed at spørge de lokale, altså dem der skal leve med en ændring.
Ligeledes vil jeg påpege at det IKKE er alle lystfiskere der ønsker en ændring af Tange sø. Dels er der skabt et fiskevand der favner meget bredt, og en størrelse på søen der gør at den i modsætning til mange andre søer, kan tåle et temmelig stort tryk fra lystfiskerne. Dels har vi jo fra andre steder med gennemførte naturgenopretningsprojekter set en konsekvens som vi ikke ønsker for vores fiskevand, her tænker jeg da f.eks. på den store "Skjern-å-fiske cirkus forestilling, vi ønsker det ikke her! Vi lokale har i øvrigt masser af tunge argumenter for en bevarelse, se foreningen til bevarelse af Tange sø´s hjemmeside!
Tak til JAFI for at støtte op om et godt og nødvendigt initiativ, og tak til foreningen til Tange sø´s bevarelse for jeres gode arbejde, må i/vi fortsat have god vind i fornuftens sejl!

Øhhh. Hvilke konsekvenser er det du snakker om? Lad nu være med at male de der fanden billeder på væggen, for der kan så absolut INTET negativt ske, ved at fjerne Tange sø, ud over at der er en masse Tange og Ans borgere, der får en grundværdi forringelse. Så lad DEM betale for omløbsstryget hvis Tange sø skal bevares.

Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 22:20
Citat: ljf

Dels har vi jo fra andre steder med gennemførte naturgenopretningsprojekter set en konsekvens som vi ikke ønsker for vores fiskevand, her tænker jeg da f.eks. på den store "Skjern-å-fiske cirkus forestilling, vi ønsker det ikke her! Vi lokale har i øvrigt masser af tunge argumenter for en bevarelse, se foreningen til bevarelse af Tange sø´s hjemmeside!
Tak til JAFI for at støtte op om et godt og nødvendigt initiativ, og tak til foreningen til Tange sø´s bevarelse for jeres gode arbejde, må i/vi fortsat have god vind i fornuftens sejl!


Jeg kender nu også mange lokale som støtter op omkring en fjernelse af søen eller i hvert fald et omløbsstryg. Som "semi-lokal" ved jeg også hvordan tonen bliver slået an i de lokale debatter. Gå endelig ind på deres hjemmeside. Det er god underholdning, og mange af argumenterne er lodret forkerte og taler imod al videnskab.

Det virker som om, at folk ikke er klar over, at vi med opstemning af Gudenåen bryder EUs vandrammedirektiver. Derfor vil denne debat fortsætte indtil der en dag, forhåbentlig, kommer en fornuftig løsning på problemet.
Mange af "sø-vennerne" er ensporede og jeg mistænker, at en stor del af modviljen skyldes, at man er bange for at miste friværdi, hvis søen, gud forbyde det, bliver tømt.
Der mangler altså lidt perspektiv her, hvilket også illustreres af ovenstående tekst. Skjern-å-cirkuset har jo ført en masse arbejdspladser med sig, og nylige undersøger viser, at et kg laks er flere tusinde kr værd for lokalsamfundet i indtægter. Kroner og arbejdspladser til lokalsamfundet, det burde selv Christian Pihl Lorenzen og Bent Kornbæk kunne forstå... Nåh nej...

Jeg har tidligere fisket Tange sø, og haft gode ture hertil. Jeg bor i nærheden og kører dagligt forbi søen, som jeg synes er smuk. Jeg synes dog, at en å-dal er mindst ligeså smuk, mener klart at søen skal fjernes. Alternativet er jo omløbsstryget, som er et win-win for lokalbefolkningen. At der lokalt er modvilje mod denne løsning er helt skørt! Confused
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2014 kl. 07:42
Simon ;

Fornuftigt indlæg, som uden alt for meget hellighed, når ind til sagens kerne.

Jeg kan sådan set godt forstå de lodsejere og husejere med sø-udsigt, som ser ganske snævert på deres egen pengepung/friværdi - det kan jo ikke være anderledes.

Mon ikke der en dag kommer et omløbsstryg, som sikrer fiskenes frie vandring, og at Tange Sø bliver hvor den er..... Alt andet ender i retssager.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2014 kl. 19:28
Citat: simon agerholm2

Simon ;

Fornuftigt indlæg, som uden alt for meget hellighed, når ind til sagens kerne.

Jeg kan sådan set godt forstå de lodsejere og husejere med sø-udsigt, som ser ganske snævert på deres egen pengepung/friværdi - det kan jo ikke være anderledes.

Mon ikke der en dag kommer et omløbsstryg, som sikrer fiskenes frie vandring, og at Tange Sø bliver hvor den er..... Alt andet ender i retssager.

Også en blød mellemlanding jeg kan tilslutte mig. Desværre er arrangørerne af konkurrencen ikke til at hugge og stikke i, hvilket tydeligt fremgår af deres hjemmesider. Hvis jeg fra min fjernlokation (Ebeltoft), skulle betragte sagen fra mit lystfiskersynspunkt, kunne de bare hive proppen ud. Jeg er dog selv blevet opdraget i et diplomatisk miljø, så derfor kan jeg også godt se det fra de andres side af. Derfor vil jeg ikke støtte ekstremisternes konkurrence. Deres indgangsvinkel kan ingen bruge til en skid.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 06:34
Der er generationer, der vokser/ voksede op inklusiv mig selv, som ikke ved, hvor hårdt vores vandløb har været ramt på flere forskellige fronter, og hvor sølle deres tilstand visse/ mange steder er... og hvorfor i dette tilfælde med Tange sø... pga historisk nostalgi og et par bekymret husejere??

Hvordan vægter vi lige det op i mod, den eksemplificering af egen adfærd overfor naturen i forhold til kommende generationer!? Skjern å ligger mit hjerte meget nært af selvsamme årsag, da jeg som dansker/ sportsfisker er stolt af det engagement og forståelse, der lå bag genslyngningen af åen... her sejrede fornuften til stadig inspiration for kommende generationer (og mig selv)... vi handlede på indsigten!

Den øget bevidsthed, som mit fiskeri har givet mig vha. af de mennesker, som jeg har mødt ved åen og kysten, har givet mig langt mere end den enkelte fisk, som jeg har taget i ny og næ... Det er en øget bevidsthed, der hovedsageligt omhandler den danske naturs ve og vel, som jeg tager med mig i mange andre aspekter tilværelsen, hvad enten det er når jeg er ude og gå eller fortæller mine historier videre til kommende små sportsfiskere... Princip sag eller ej!?

Jeg tilslutter mig kritikken og bliver hjemme... og navigerer mine penge langt uden om ethvert foretagende, der ikke vil tage det miljømæssige ansvar, der (for mig) er uløseligt forbundet med det at fiske (og dermed også, at sælge grej)...

God påske til alle


Redigeret af Gråfrede - 18 Apr 2014 kl. 06:35
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 07:10
Jesper S ;

Jeg modtog for MANGE år siden et postkort med teksten : "DØD over ALLE ekstremister" ,, det husker jeg stadig på en gang imellem, når jeg selv bevæger mig hen mod nogle yderpunkter.Wink

Jeg har også, privat og gennem mit job, mødt politikkere som trækker fronterne hårdt op, med det mål at et eventuelt kompromis kommer tættest muligt på deres egen agenda - man skal bare ikke grave skyttegraven ALT for dyb, for så når man aldrig hinanden, eller en løsning.

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 13:56
Hvis Danmark skal leve op til Eu's vandrammedirektiv, og det skal vil vel når vi (vore politikere) har tiltrådt det? Så er der vist ikke så meget tvivl om hvad der skal ske!
Een mand der har egne (økonomiske ?) interesser i at bevare området, omkring Danmarks største mølledam, har formået at stable en bevægelse, til bevarelse Tange Sø på benene, - det er virkelig en skam, at der ikke er nogen der har haft lyst og energi, til at kæmpe på samme måde for en fri Gudenå!
Skiftende politikere har bare travlt, med at sende sorteper videre til deres efterfølgere, de burde alle fyres på gråt papir, - det ser ikke godt ud for os tilhængere af en fri Gudenå. Cry

PS. hvis nogen skulle være i tvivl om hvilken mand jeg tænker på, så er det altså venstremanden Kristian Pihl Lorentzen, - så hvis du vil Gudenåen noget godt, så gå langt unde om ham!


Redigeret af Henning - 18 Apr 2014 kl. 14:03
Mvh
Henning
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 15:34
Hej Henning,
I EU,s Vandrammedirektiv, som jo er grundlaget for de "vandplaner" vi skal have målopfyldte i 2027, er der desværre en passus, som betyder at hvis der er særlige økonomiske og rekreative lokale forhold, så kan der gives dispensation. Personligt mener jeg ikke at søens venner, eller for den sags skyld regeringen har en sag de kan være sikre på at vinde i EU , men jeg ved også at politikerne har det med at kunne gradbøje div direktiver, så det passer ind i deres kram. Desværre tror jeg at både Storeåen og Gudenåen kommer til at lide under dette fænomen en rim tid. Men jeg håber dog stadig på, at fornuften til sidst vil sejre.

Jeg tænker at Viborg Kommune som jo netop nu har overtaget Tange Sø og hele problematikken fra miljøministeret, passende kunne få til opgave at tage stilling til, om søen skal blive der, eller der skal laves en omløbs å. Hvis aben er placeret hos de lokale politiker, så skal de også selv finde de penge der skal til for at beholde søen.  De 150 milioner kunne de så passende spørger kommunens borgere om hvor skal findes. Er det skoler eller plejehjem der skal lukkes ???? 😊

Og så er der et andet problem der er opstået for søens venner, nemlig vandremuslingen.  Søens vand er blevet meget klart og det har betydet at grøden er exploderet i søen. Megen grøde, megen sand og gigantisk opstuvning ved indløbet til søen.  Vandstanden i Gudenåen er om sommeren steget ca. 80 cm og landmændene har store problemer med våde marker. Såååååå måske begynder landbruget opstrøms søen at blive kritisk ifht. Bevarelsen af søen.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Redigeret af niels åge skovbo - 18 Apr 2014 kl. 17:39
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 07:13
Husk nu hvad i støtter, hvis man deltager i Tange sø konkurrencen d. 24/5. Citater fra deres hjemmeside: Vores modstandere er primært Danmarks Sportsfiskerforbund (læs lystfiskere) og Danmarks Naturfredningsforening (DN).

Foreningerne mener begge, at søen skal nedlægges (er det ikke en sandhed med modificationer? min mening). DN har naturgenopretning som hovedargument, mens sportsfiskerne ønsker at forsøge at genetablere en laksestamme i ca. 20 km Gudenå mellem Ans og Silkeborg.

Sportsfiskerne kan til nød acceptere, at der laves en lang kunstig kanal (en bevist negativ formulering, for et seriøst fremlagt projekt. Min mening) udenom søen, hvor laksen kan vandre. Det er et anlægsprojekt til et anseeligt trecifret millionbeløb (og så mangler vi lige en seriøs forklaring på hvordan DSF havde tænk sig det kunne finansieres. Min mening) Citater slut.

Alt i alt ridser disse parcelhusejere og andre folk med focus på deres egen herlighedsudsigt og ejendomsværdi, tydeligt deres egne snævre interesser op på denne side på naturens bekostning. De vil slet ikke høre tale om kompromisløsninger, hvor vandspejlet sænkes en smule og søen bevares. De mener også, at en overfiskning og tidligere tiders forurening, hvor laksestammen blev hårdt belastet, skal være årsag til, at vi skal acceptere tingenes tilstand i dag. At Tangeværket ovenikøbet gav de sidste laks nådestødet forholder de sig heller ikke til.
Læs selv mere på deres hjemmeside http://www.tangesoe.dk .Den fortæller jo tydeligt, at man ikke kan lide lystfiskere og naturfolk. Så hvad vil de egentlig med os d. 24/5 ? Jeg undrer mig bare...

Tager i med til konkurrencen og støtter i deres lobbyarbejde og forsøg på at skabe splid blandt lystfiskere. 

Drop konkurrencen og køb i stedet for et fiskekort dagen før eller efter og lav jeres egen hyggedag efter gedderne.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 07:55
Godmorgen Jesper.

Bortset fra at jeg ikke mener, vi kan forlange DSF skal løse opgaven vedr. finansieringen, af en løsningen ved Tange, synes jeg du rammer sømmet lige på hovedet med dit indlæg! Thumbs Up
Mvh
Henning
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 09:17
Citat: Henning

Godmorgen Jesper.

Bortset fra at jeg ikke mener, vi kan forlange DSF skal løse opgaven vedr. finansieringen, af en løsningen ved Tange, synes jeg du rammer sømmet lige på hovedet med dit indlæg! Thumbs Up
God morgen Henning

Den med finansieringen, kunne nok formuleres anderledes. Smile. Det jeg mente var, at DSF i deres oplæg for nogler år siden også gjorde rede for hvordan finasieringen kunne ske. Der var bla. tale om nogle EU støtte midler osv osv. Modstanderne prøver jo her, at antyde en ren skatteborger udgift.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 13:17
Thumbs Up
Citat: sage

Husk nu hvad i støtter, hvis man deltager i Tange sø konkurrencen d. 24/5. Citater fra deres hjemmeside: Vores modstandere er primært Danmarks Sportsfiskerforbund (læs lystfiskere) og Danmarks Naturfredningsforening (DN).

Foreningerne mener begge, at søen skal nedlægges (er det ikke en sandhed med modificationer? min mening). DN har naturgenopretning som hovedargument, mens sportsfiskerne ønsker at forsøge at genetablere en laksestamme i ca. 20 km Gudenå mellem Ans og Silkeborg.

Sportsfiskerne kan til nød acceptere, at der laves en lang kunstig kanal (en bevist negativ formulering, for et seriøst fremlagt projekt. Min mening) udenom søen, hvor laksen kan vandre. Det er et anlægsprojekt til et anseeligt trecifret millionbeløb (og så mangler vi lige en seriøs forklaring på hvordan DSF havde tænk sig det kunne finansieres. Min mening) Citater slut.

Alt i alt ridser disse parcelhusejere og andre folk med focus på deres egen herlighedsudsigt og ejendomsværdi, tydeligt deres egne snævre interesser op på denne side på naturens bekostning. De vil slet ikke høre tale om kompromisløsninger, hvor vandspejlet sænkes en smule og søen bevares. De mener også, at en overfiskning og tidligere tiders forurening, hvor laksestammen blev hårdt belastet, skal være årsag til, at vi skal acceptere tingenes tilstand i dag. At Tangeværket ovenikøbet gav de sidste laks nådestødet forholder de sig heller ikke til.
Læs selv mere på deres hjemmeside http://www.tangesoe.dk .Den fortæller jo tydeligt, at man ikke kan lide lystfiskere og naturfolk. Så hvad vil de egentlig med os d. 24/5 ? Jeg undrer mig bare...

Tager i med til konkurrencen og støtter i deres lobbyarbejde og forsøg på at skabe splid blandt lystfiskere. 

Drop konkurrencen og køb i stedet for et fiskekort dagen før eller efter og lav jeres egen hyggedag efter gedderne.

Kan ikke siges bedre Clapknæk og bræk derude Thumbs Up
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum