Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til grejet!

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Caas88

Tilmeldt:: 08 Apr 2014
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caas88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til grejet!
    Sendt: 09 Apr 2014 kl. 06:13
Hej! 
Jeg har virkelig fået lyst til at starte på medefiskeri, da det er lige den type fiskeri jeg kan lide. 
Men grejet synes jeg kan virke som en stor jungle... Så jeg beder om jeres hjælp :-) 
Jeg har et budget på omkring 2.000 og jeg skal bruge alt... ALT... Kroge, Line, flåd, stang, hjul and so on... 
Det er mest fiskeri efter brasen, suder og karper der lokker mig... Meeeeen, har en lille plan om jeg skal fange en stor styg gedde i år, så noget grej der kan du til dette også ville være fedt... 

Håber i kan lave en indkøbs liste til mig :-D 

Vh Christian 


Redigeret af Caas88 - 09 Apr 2014 kl. 06:21
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 11:21
Hej Christian,

Det er en fantastisk verden du er ved at begive dig ind i, og medesæsonen er også så småt gået igang.

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge det samme grej til geddefiskeri og medefiskeri. Jeg ved ikke helt hvordan det skulle skrues sammen.

Til det medefiskeri du omtaler vil jeg anbefaler dig en 12'-14' matchstang og et hjul af str. 1000 med en monofilline med en brudstyrke på 2-4 kg. tilsvarende med medekroge i str. 10-14. og et varieret udvalg af pindeflåd og splithagl.

Jeg får selv stor glæde af at have flere stænger med så jeg kan fodre to steder med dobbelt action til følge :) En feeder stang kan også være en ting som giver lidt mere action som supplement til matchstængerne

Til sidst er det et must med et godt stort keepnet til fangsterne, så du kan se hvor meget du har fået skrabet i land i løbet af fisketuren

Geddegrejet er jeg ikke ekspert i, men en almindelig spindestang 7'-10' og hjul i str. 2500 - 4000 er et godt bud.
Med venlig hilsen

Morten Lehmann
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Caas88

Tilmeldt:: 08 Apr 2014
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caas88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 11:50
Mange tak for det gode svar! 
Har du et link eller tip til at lærer hvilke rigs jeg skal lave til forskellige situationer? 

Hvordan er det en feeder stang fungere? Altså jeg har kigget på det... Man kaster fjederen, som er på sin feeder stang ud i vandet... Bider de så på krogen på feeder stangen? Eller fisker man så med sin anden stang tæt på feederen? 

Vh Christian 
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 12:05
Hej Christian,

Jeg kan anbefale dig at se medefilmen fra Wide Open. Den kan streames eller købes på http://www.wideopen.dk/info/_Video_on_Demand_191l1.aspx

Der kommer du godt omkring de forskellige rigs til forskellige situationer og fisk.

Angående feederstang kan det illustreres sådan:


Med venlig hilsen

Morten Lehmann
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Caas88

Tilmeldt:: 08 Apr 2014
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caas88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 12:33
Kender du en online butik hvor de har medegrej til gode priser? 
:-) vil jo gerne gøre det rigtigt første gang :-) 
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 13:37
Hej Cristian.
Du bor i Odense, Ækvator sport sælger det du søger til halv pris. Ellers er der Predator på Middelfartvej,først i Bolbro.
MvH Ole
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Caas88

Tilmeldt:: 08 Apr 2014
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caas88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 18:01
Kan jeg ikk lige få jeres meninger om de her 3 ting :-) 

Line http://www.profishingstore.dk/shop/sufix-duraflex-fiskeline-1803p.html 

Er den ikk lidt tynd? Tænker om man ikke godt kan finde brasen/suder over 4kg.. 

Hjul http://www.profishingstore.dk/shop/shimano-exage-fd-11367p.html

Og så stangen http://www.profishingstore.dk/shop/ron-thompson-desperado-6620p.html

Vh Christian 
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 19:13
Hej Christian,

Linen ser fin ud. Jeg bruger selv 0,17 til 0,21 mm. Til mit specimen match fiskeri. Jeg har fanget karper over 8 kg. på liner med brudstyrke lavere end 4 kg. Det er en del af gamet at grejet skal være let. Jo tyndere line du bruger, jo mindre er sandsynligheden for at fisken mistænker noget. Så længe du indstiller bremsen korrekt er brudstyrken ikke et problem. Hvilket bringer mig videre til hjulet; det er ikke et decideret matchhjul og jeg ville vælge en anden variant. Gerne en med bundbremse og evt. baitrunner funktion, men det er måske individuelt hvad medefiskere syntes bedst om. Shimano laver nogle ret lækre af slagsen. Bare husk størrelsen skal være omkring 1000.

Stangen er helt fint til formålet. 
Med venlig hilsen

Morten Lehmann
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Caas88

Tilmeldt:: 08 Apr 2014
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caas88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 19:46
Kan jeg få dig til at linke til et hjul? Jeg kan kun finde dem i 2500 som det mindste :-( 
Til top
Jens Junker Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JJunker Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JJunker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 07:55
http://www.effektlageret.dk/product/shimano-exage-rc-1971/

Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Caas88

Tilmeldt:: 08 Apr 2014
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caas88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 12:39
Nu spørger jeg lige om noget dumt... Men min plan er at fiske i nogle gamle grusgrav her i Odense.. De er jo dybe.. Hvordan finder jeg lige ud af hvor dybt der er, så mit rig ligger perfekt lige på bunden? 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum