Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line til kysten, 15 fods Loop LTS X2 #10....?

 Besvar Besvar
Forfatter
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line til kysten, 15 fods Loop LTS X2 #10....?
    Sendt: 08 Apr 2014 kl. 04:13
 Nogen der kan anbefale en god line til kysten til en 15 fods Loop LTS X2 #10....?

 -Inden i kommer for godt igang, at jeg har sådan en dyr stang og ikke ved hvad jeg skal bruge af line osv....

 I 2008 fik jeg mig en finsk kæreste som jeg fandt ud af boede lige ved en god lakseå i Finland, så jeg tænkte jeg måtte komme igang med at fiske igen, havde lagt det på hylden nogle år tidligere....
 Jeg gik ned med min spinnestang og fangede ikke en sk.., der var nogle lokale der stod med meget lange fluestænger (der var temmelig høj siv- og buskbevoksning) og de fangede, og fangede, og fangede....

 Da jeg så på et tidspunkt arvede nogle penge så tænkte jeg at det her var den ene mulighed jeg ville få i dette liv til at købe en rigtig fed lang fluestang (jeg har fisket en lille smule med flue da jeg var yngre), og en dag kom jeg til -lidt impulsivt- at købe den her fede, fede stang....
 -Og så flyttede hun, fik nyt job....;-/

 Så jeg kom aldrig så langt at jeg rigtig fik det til at spille, jeg havde købt en noget mangelfuld line at øve mig med, og fik aldrig købt en ordentlig een...
 Jeg har efterfølgende har været ved kysten med den og det duer ikke rigtig....

 -Så jeg har brug for to ting, jeg har brug for et råd ang hvad line jeg skal købe, dels een til kyst og dels een der kan lave et godt spey-type kast, dét har jeg aldrig fået lært og det var dét de lokale deroppe i Finland benyttede sig af....

 Og dét er så det andet jeg har brug for, er der nogen der kan henvise til nogle gode instruktionsvideoer ude på nettet, helst nogle hvor de ikke snakker alt for Skotskt.....;-)

 Mvh Bjarke


Redigeret af Easer - 08 Apr 2014 kl. 06:33
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 06:51
Er det rigtig forstået at du vil bruge en 15" # 10 på kysten?
Håber seriøst du rammer ind i nogle alvorlig store fisk Hehe
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 08:01
-Jae, det er lidt overkill, det er det, men det er det jeg har, så jeg går efter de store....;-)

Til top
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 08:42
-De her ser gode ud, hvad vægt passer til stangen og hvad synkehastighed passer til de danske kyster, jeg tænker den langsomst synkende muligvis er for langsomt synkende, på den anden side er det rart at kunne tage fluen langsomt ind....???

-Hvor hurtigt synkende line bruger I andre....?

http://sportshuset.eu/group.asp?group=388
(GUIDELINE POWER TAPER TRIPLE-D)
Til top
Henrik Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
master

Tilmeldt:: 06 Mar 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér master Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 08:58
Hej Bjarke
 
Vi har haft d 1 april Smile
 
Jeg tror du skal prøve at finde nogle kystfisker i dit område der vil tage dig med en dag på kysten så vil du nok bedre kunne vudere hvilke liner og stænger der passer til kysten. Jeg tror det er spild af penge det du har gang i lige nu
 
Mvh Henrik
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 11:31
Det er en allerhelvedes lang og tung stang til kystfisleri... du vil blive SMADRET  af at gå en heæ dag med den... og det vil være temmelig  kedeligt st fighte en målsfisk eller lign på den... du kan selvfølgelig godt bruge den... men jeg er ganske sikker på at du bliver hurtigt træt af at fiske med den... mit råd vil være at, med mindre du har udsigt til at komme på laksefiskeri i stor elv,  at sælge den og købe et sæt grej der egner sig til dansk kystfiskeri. ..

Mik
Til top
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 15:30
-Tak allesammen....

Ja, den er tung at gå med en hel dag, det er den, men jeg tror jeg satser på at blive god til nogle af de der spey-agtige kast, der bruger man ikke så mange kræfter....

-Mht mål-fisk, det er rigtigt nok, det er de store jeg skal gå efter....;-)

Jeg tror jeg bliver ved den, også fordi jeg er stadig gode venner med hende ex´en i Finland, jeg skal nok komme til at bruge den i større åer igen....

-Så hvad type line (hoved/synkehastighed), hvad mærke osv vil I anbefale til kystfiskeri, både lidt dybere vand og i waders....?

Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 19:37
Hvis du vil tohåndsfiske på kysten, så skal du bruge flydende liner. Det er lettest at løfte dem af vandet, når der ikke er strøm i vandet, som du jo har i en elv. Vægtmæssigt er det jo en af de tunge drenge, og den skal have en kraftig line. Omkring de 38-40 gram... 

Jeg håber, det giver lidt at gå efter og pøj pøj med det. 

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen. 
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 20:32
Vildt nok projekt:). Gad vide hvad de små havbasser siger til et 11m 40 grams hoved der lander fuld skrald i en vindstille fjord lol
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 20:37
De små havbasser er nok ligeglade når de gladeligt hamrer på et stykke bemalet bly på samme vægt, men langt kortere der slår ned fra stor højde....

Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 22:04
Citat: Easer

-Tak allesammen....
Ja, den er tung at gå med en hel dag, det er den, men jeg tror jeg satser på at blive god til nogle af de der spey-agtige kast, der bruger man ikke så mange kræfter....
-Mht mål-fisk, det er rigtigt nok, det er de store jeg skal gå efter<span style="font-size: 12px; line-height: 1.4;">....;-)</span>
<span style="font-size: 12px; line-height: 1.4;"></span>
<span style="font-size: 12px; line-height: 1.4;">Jeg tror jeg bliver ved den, også fordi jeg er stadig gode venner med hende ex´en i Finland, jeg skal nok komme til at bruge den i større åer igen....</span>
<span style="font-size: 12px; line-height: 1.4;"></span>
<span style="font-size: 12px; line-height: 1.4;">-Så hvad type line (hoved/synkehastighed), hvad mærke osv vil I anbefale til kystfiskeri, både lidt dybere vand og i waders....?</span>


Hej Bjarke

Enig med Ronny, og for at uddybe lidt så kig efter en kortklumpet speyline alá Rios AFS outbound hvis det skal være helline, alternativt skydehoveder, så er det eks. et flydende scandi powertaper fra guideline, Loop GDC i flydende eller Echo Rage compact.
Vælger du skydehovederne, så kan de jo udbygges med synkende varianter til det dybere fiskeri

Held g lykke med projektet!

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 22:54
ej styr jer.. jeg måtte lige op og se hvad dato indlægget var lagt op.. var sikker på det var d 1 april.. 15 Fod # 10!!!!! på kysten?? nej nej nej.. alle fisk under 3 kg. ville du ikke mærke på stangen, men kun se når den kommer flyvende forbi dit hoved, når du skal til at kaste igen..! og så mange STORE fisk er der squ helle ikke på de danske kyster..Hvam sagde skyde gråssernoller kokker med kanoer?? nok nærmere A-Bomber... nej nej nej find dig en 9fod #6 og smut du ud og fang dig et par portions ørreder på 40 cm i stedet for..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 02:11
Hej Bjarke

Lyt til Lasse og ikke de andre ;) De har nemlig rent glemt at der er mange der fisker bombarda på kysten med 14 fods stænger og 40 grams bombardaflåd, og de kan nok mærke fiskene for enden af linen.

Det hænder at man støder på en kystfisker der benytter 2-hånds. Det har faktisk mange forcer og for dem der har styr på kastet, kan det ofte betyde forskellen mellem slet ikke at fiske (f.eks. med en dårlig arm eller skulder) eller fiske alternativt.

Hvis du vælger et relativt kort skydehoved, eller en kortklumpet line der passer til din stang, kan du snildt kaste overhåndskast på de fleste pladser. Så når du også ud hvor selv ihærdige og dygtige enhånds-fiskere skal stramme balderne endog meget for at nå ud. (det er selvfølgelig kun noget værd hvis fiskene går langt ude, alternativt fisker du bare mere på skrå).

Når det så kører kan du melde dig til et kastekursus til 2-hånds. Enten gennem din lokale forening (hvis de afholder den slags) eller en grejbutik i nærheden. Så er der også FFFD som har dygtige instruktører til rådighed.

Alt i alt har du mange muligheder, hvis du ser ud over brillekanten ;)

Knæk og bræk!

Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 16:28
Citat: arntc

Hej Bjarke
Lyt til Lasse og ikke de andre ;) De har nemlig rent glemt at der er mange der fisker bombarda på kysten med 14 fods stænger og 40 grams bombardaflåd, og de kan nok mærke fiskene for enden af linen.
Det hænder at man støder på en kystfisker der benytter 2-hånds. Det har faktisk mange forcer og for dem der har styr på kastet, kan det ofte betyde forskellen mellem slet ikke at fiske (f.eks. med en dårlig arm eller skulder) eller fiske alternativt.
Hvis du vælger et relativt kort skydehoved, eller en kortklumpet line der passer til din stang, kan du snildt kaste overhåndskast på de fleste pladser. Så når du også ud hvor selv ihærdige og dygtige enhånds-fiskere skal stramme balderne endog meget for at nå ud. (det er selvfølgelig kun noget værd hvis fiskene går langt ude, alternativt fisker du bare mere på skrå).
Når det så kører kan du melde dig til et kastekursus til 2-hånds. Enten gennem din lokale forening (hvis de afholder den slags) eller en grejbutik i nærheden. Så er der også FFFD som har dygtige instruktører til rådighed.
Alt i alt har du mange muligheder, hvis du ser ud over brillekanten ;)
Knæk og bræk!



Sikke da noget ævl.. jeg har også brugt 2 hånds/switch på kysten i # 8 og 7.. 11fods.. men der er dælme langt op til 15 fod # 10.. 14 fods spinne stænger til bombarda, har jeg også hørt om. men tror nu de fleste der bruger så lange stænger, bruger noget lavere vægt.. men måske kommer det bare an på hvor/hvad man er ude efter.. skal det være sjovt at fighte en fisk, på omkring målet. så kan jeg ikke se hvordan det kan lade gig gøre på en 15 fods #10.. men hvis det bare er for at hive fisk på land uden noget form for, anskuelser på det sjove.. hvor for så ikke bare købet et garn?? eller bytte din stang til en 18 fod #12.. jeg ved godt at tråd starter skrev, at det nu var dette grej han havde, og det var det han ville bruge.. men for 500-1000,- kan man få et sæt til kysten , som ville være 100 gange sjovere at fange fisk på.. og så kunne den lange blive i skabet, til pigen i Finland . måske inviterede til lidt sauna hygge og fiskeri.. synes det andet er for useriøst, bare at sige vi andre en Lasse ikke har ret i det vi skriver.
man knæk og bræk med dit videre experiment.. :)

Redigeret af TLL - 09 Apr 2014 kl. 16:29
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2015 kl. 11:32
Så er der endelig lidt luft i økonomien, nogen der evt har noget at tilføje, er der evt kommet nyt på markedet siden jeg lavede indlægget, det er efterhånden længe sidenu....?

Det eneste jeg lige umiddelbart har lagt mig fast på er at det skal være en intermediate af eenelleranden slags....

Bjarke
Til top
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2015 kl. 12:42
Og tak til Alle, også dem der er kritiske, køber måske et mere trad. sæt senere, jeg SKAL have en line til den her alligevel....
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2015 kl. 13:19
Hej Bjarke
 
 
Kig under Outbound hvis du vil overhåndskaste.
 
Jeg bruger selv en switch stang #8 på kysten pga. problemer med skulderen, og det virker fint. Jeg bruger samme stang til laksefiskeri i elv, men her med spey-kast og skagit liner. Men jeg er også i gang med at bygge en #4 switch til kysten, da #8 stangen er lidt overkill.
 
Vær opmærksom på at klassificerede linevægte ikke er de samme for enhånds og tohånds stænger. En #10 line til enhånds vil være for let til en #10 tohånds.
 
Mvh. Peter
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2015 kl. 17:28
hej bjarke. en 15 fods på kysten kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre og alle de velmente råd om liner er også fine men jeg syntes du skal prøve og se på skagit anglers hjemmeside de har nogle dejlige skagit skydehoveder som er rigtig gode til både overhånds og spey cast disse hoveder vil også være gode til åen eller elven i finland så knæk og bræk. leif lunde. bruger dem selv. leif lunde.
Til top
Bjarke Strøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Easer

Tilmeldt:: 04 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Easer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2015 kl. 18:03
Hej Peter, så er det dét der er gået galt, jeg købte en #10, men det har nok været en eenhånds, det har ihvertfald været umuligt at få til at virke....

Kigger lige på det link....

Leif, så man kan godt få liner der fungerer (godt) til både overhånds- og Speykast....?

Mvh Bjarke
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum