Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Db. medlemsskab af DSF

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Db. medlemsskab af DSF
    Sendt: 06 Apr 2014 kl. 17:13
Hej Kjeld
 
Lad dig nu ikke friste til at give min opfattelse af forbundets gode blad en forkert drejning. Jeg tager bladet med på lokummet for at læse det, ikke for at tørre røven i det. Her hvor jeg bor har vi velegnet papir til den opgave.
Jeg er ikke gammeldags, som dit seneste indlæg indikerer. Jeg har både kulfiberstænger og andet moderne grej.SmileWink
Og så lige dit råd om at købe en pille. Det er fuldkommen rigtigt, at sådan een kan man ikke tørre sig med. Wink
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2014 kl. 18:39
Hmm.. da der nu er generel uenighed om, hvorvidt man vil betale til et medlemsblad eller ej, burde tanken om, at dette kunne være et tillægsvalg i forbindelse med indmelding måske komme på tale?

Det er jo næsten lige som, når man melder sig ind i en fagforening der støtter et parti man ikke vil ha´ noget med at gøre Confused. Eller hente et ønsket pc program der så kræver, at man skifter browser, og installerer 2-3 andre dumme programmer (er det et gratisprogram er det så en anden sag Big smile
Mvh. - Kim
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2014 kl. 19:55
Kim Korskjær
Du skriver på en pæn saglig og alligevel humoristisk måde.Thumbs Up
Der er jo ingen grund til, at gøre livet mere kedelig end højst nødvendig.Big smile
Hvis vi kommer til at mangle en Chefredaktør i logen, var det måske noget.Wink
Lønnen er glæden ved arbejdet, når det lykkes.Clap
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2014 kl. 20:10
Hej Lasse og tak for de pæne ord. Ja der er stor glæde ved, at nå et godt resultat efter en god indsats. At man så til tider må klappe sig selv på skulderen, må man så med tiden blive hårdhudet af Tongue 

Tror dog nok jeg må betakke mig, da den stol nok bliver lidt for tidskrævende for mig, der altid har flere projekter kørende end jeg kan nå Big smile. Men igen - hvem ved hvorledes tingenes tilstand er til den tid Wink

Venlige hilsener
/Kim
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2014 kl. 20:24
Hej Kim
Jeg forstår dig.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kim rødekro

Tilmeldt:: 25 Mar 2014
Geografisk: Rødekro
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim rødekro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2014 kl. 22:16
Hold da op - det er jo helt vildt!!!!
Koster bladet virkelig 10 kr. pr. nummer pr. medlem???
Nej jeg giver dig helt ret Kjeld, så hellere et andet fiskeblad med lige så mange reklamer og en helt anden pris.

Med hensyn til miljøet har du sikkert ret - ligesom det ville være meget mere miljøvenligt hvis vi alle kun tog cyklen når vi skulle ud og fiske.

Sarkasme kan forekomme
Kim Andersen - Rødekro
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 09:17
Nu er der jo et par herinde, som ved lidt mere om DSF end undertegnede, så jeg tillader mig at spørge :

Når "tosser" som undertegnede, glemmer at indløse diverse checks som skulle udligne dobbelt og trippelt medlemsskab, hvor går pengene så hen ??
Man kan jo ikke bogføre penge, som man ikke ejer ?

Omkring bladet Sportsfiskeren har jeg følgende : Jeg har selv tidligere rettet henvendelse til DSF, med et ønske om IKKE at få den trykte version - da jeg sagtens kan nøjes med at læse den på nettet.. Svaret er at jeg SKAL modtage den, ifølge vedtægterne.
Det er jo lidt skidt, at jeg skal "tvinges" til at modtage et blad, som belaster miljøet en hel del, blot fordi det står i en gammel vedtægt, og nok også for at holde en oplag kunstigt oppe.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 11:56
Hej Simon
 
Som jeg før, i denne tråd, har skrevet, er Sportsfiskeren et medlemsblad, som alle modtager. Det vil nok afstedkomme en masse administrativt bøvl hvis nogle af medlemmerne kunne vælge det fra. Smid det i papircontaineren til genbrug hvis du ikke har brug for det, eller læg det et sted så andre har mulighed for at læse det.
Miljøet? Tænk på hvad vi modtager af reklamer m.v.
 
Mvh
 
Karsten
 
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 13:26
Hvis du ikke indløser checken i den periode hvor checken er gyldig tilfalder pengene DSF. Det er ganske almindelig praksis at et økonomisk krav kan forældes, og derved bogføres under en post til dette.

Hvis det var mig ville jeg opfordre de foreninger jeg er medlem af, til at foretage opkrævning gennem DSF. Det sparer alle parter for bøvl, og ikke mindst dig for at skulle huske at indløse en check.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 13:53
Karsten,
jeg skal nok droppe mere toiletsnak :-)

Det vil ikke koste synderligt at administrere en fravælgelse af bladet. Det kan løses ved, at medlemmet selv går ind på medlemssystemet på nettet, hvor han/hun så sætter et hak i en rubrik med "fravælger trykt blad". Så lægger programmet kun de villige modtagere ind i udsendelsen. Det vil være super nemt at udvikle og køre. Medlemssystemet kører jo rigtig fint nu, så det vil ikke være noget problem at arrangere.

Det er sværere med Simons mange checks. Det kræver jo mere handling at poste til banken. Men det er pænt af Simon at betale ekstra og bekræfter vel, at P&T søen er en super god forretning.

Kim prisen på bladet er nem at beregne, men det kræver, at man kender medlemstallet. Er det 25.000, så er prisen ca. 2 mill. kroner divideret med 25.000 = 80 kroner pr. år divideret med 10 udgaver = 8 kroner pr. udgave. Er det 20.000 medlemmer, så giver det de 10 kroner.

Desværre kender vi ikke det nøjagtige antal medlemmer og kontingenter. De to tal er jo ikke ens pga. familiemedlemmer.

Men bladet er nydeligt grafisk, artikler og reklamer bliver vi nok aldrig enige om. En side 9 - pige ville dog pynte.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 19:01
Citat: Kjeld Willerslev

Desværre kender vi ikke det nøjagtige antal medlemmer og kontingenter. De to tal er jo ikke ens pga. familiemedlemmer.


Ja, der er efterhånden så få lystfiskere som vælger at være medlem af DSF, at medlemstallet skal holdes hemmeligt af strategiske hensyn, men iflg. seriøse og velunderrettede kilder, så skulle DSF's medlemstal være helt nede under 17.000, og det står jo i skærende kontrast til, at tilbage i 70'erne og 80'erne, der kunne DSF i Sportsfiskeren prale med, at de havde over 34.000 medlemmer. Og hvis vi fremskriver den udvikling, så vil DSF være et meget lille forbund om kun ti år.

Men på den anden side, så kan jeg da sagtens forstå, at der er rigtig mange jyske å-fiskere som er meget glade for DSF, for de har godt nok fået meget ud af, at DSF udelukkende har fokuseret alle forbundets resourcer og hovedparten af fiskeplejemidlerne på, at få skabt et fantastisk fiskeri efter havørreder og laks i de jyske åer.

Men for de sjællandske og særdeleshed de københavnske lystfiskere, der har DSF været en prut i hornlygte, og det er vel også meget sigende, at den håndfuld sjællandske lystfiskerklubber som p.t. er med i DSF, de kan sammenlagt mønstre under tusinde medlemmer. Og når det om et par år viser sig, at Fishing Zealand blot er en masse fine ord, der kun har skullet reklamere for DSF, så er der sikkert endnu flere klubber som vælger at spare udgiften til medlemsskabet af DSF.

Derfor ville det mest rimelige være, at DSF helt  dropper deres nuværende navn, det er jo falsk varebetegnelse at kalde sig Danmarks Sportsfisker Forbund, når man kun organiserer 2-3% af alle danske lystfiskere, og har meget svært ved at rumme medefiskerne, karpefiskerne, trollingfiskerne, havfiskerene og søfiskerne. Et nyt og meget mere passende navn kunne være Jysk Fedtfinne Forbund, det vil nemlig signalere forbundets fokusområde.

PS:

Jeg har i øvrigt hørt, at hvis DSF kommer igennem med deres forslag, så pensionisterne også skal løse fisketegn, så er der er flere af lystfisker-kutterne som vil indføre specielle dage med pensionist-priser, og hvor der kun fiskes i den svenske del af Øresund, på den måde kan pensionisterne spare udgiften til fisketegnet, og stadig få råd til en fisketur, hvor de kan fange en torsk og nogle sild.

/Lars
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 19:11
Hej
 
Så er det vist på tide at lukke denne tråd nu hvor Lars Riis Ebbesens tvillingebror er på banen med det sædvanelige vrøvl.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 19:57
"Men på den anden side, så kan jeg da sagtens forstå, at der er rigtig mange jyske å-fiskere som er meget glade for DSF, for de har godt nok fået meget ud af, at DSF udelukkende har fokuseret alle forbundets resourcer og hovedparten af fiskeplejemidlerne på, at få skabt et fantastisk fiskeri efter havørreder og laks i de jyske åer." Citat Riis Ebbesens klon Lars Rasmussen

Fynboerne m.fl. er nu også rigtig glade for DSF efter at der er indført garnfrie zoner i Odense Fjord bl.a. takket være, at Klaus Eriksen valgte at indtræde i forbundsbestyrelsen. Et godt eksempel på, hvad vi kan opnå, hvis vi slutter aktivt op om forbundet og arbejder sammen.
Fishing Zealand kan blive et andet eksempel...

Der er heldigvis også stadig en del trofaste DSF-venner på Sjælland, - men det er da påfaldende, at det generelt er de folk, der har meldt sig ud af DSF, der nu piber over manglende support fra forbundet.

Da kritikerne får nogle år siden ville opbygge deres eget forbund, kollapsede planerne hurtigt pga. intern ævl og kævl. Så prøv at glemme gamle fordomme og vær med til at gøre lystfiskeriet i Danmark endnu bedre gennem hele Danmarks Sportsfiskerforbund.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2014 kl. 21:22
Arnt ;

Den forklaring er vidst ikke helt gangbarSmile
Hvad nu hvis jeg får en check fra min arbejdsgiver, og af uransaglige årsager ikke hæver den inden 20 dage ?? Mener du virkelig at jeg ikke har ret til mine penge ???

Som nævnt er jeg ligeglad med de håndører, bare de i det mindste går til noget fornuftigt, og noget man kan se i et regnskab... 
Det skal jo heller ikke kunne hedde sig, at man kalkulerer med at kun en brøkdel får indløst deres check, og dermed beregner en indtægt ved at "låne" medlemmernes pengeWink
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 01:40
Hej Simon
 
Der findes faktisk lovgivning omkring forældelse af check. Checkloven er fra 1932 men gælder sandelig endnu.
 
I Checkloven står bl.a.
 
§ 29. En check, der er udstedt og betalbar her i riget, skal forevises til betaling indenfor en frist af 20 dage.

Stk. 2. En check, der er udstedt i et andet europæisk land, eller i et land, som grænser til Middelhavet, skal forevises til betaling inden 20 dage, og en check, som er udstedt i en anden verdensdel, inden 70 dage efter udstedelsesdagen.

Stk. 3. Udgangspunktet ved beregningen af ovennævnte frister er den på checken anførte udstedelsesdag.

Så du har altså 20 dage til at hæve den.
 
Danmarks Sportsfiskerforbund har så været så flink, at man har givet lidt længere tid - på min check fra 2013, som er udstedt den 25. juni, gives der en frist til 15. august.
 
Men checkloven giver faktisk lidt flere muligheder - der er nemlig også en bestemmelse om checkens forældelse. Det siger, at checkindehaveren kan gøre krav på beløbet indtil 6 måneder efter at forevisningsfristen er udløbet. En bank har bare ikke pligt til at udbetale pengene på dette tidspunkt, så i princippet kan man blive henvist til at henvende sig direkte til checkudstederen.
 
Det er jo nogle meget gamle bestemmelser, men jeg er da en enkelt gang for mange år siden blevet afvist i en bank, da jeg forsøgte at hæve en gammel check.
 
Til gengæld har jeg aldrig haft problemer med at hæve checken fra DSF - heller ikke selvom den nogle gange er faldet ned bag en reol, og først dukket op et par år senere. Bogholderiet har en fin lille konto i kontoplanen, hvor ikke hævede checks er anbragt, og som holder styr på, hvor meget der ikke er hævet, så det ikke belaster regnskabet, når nogen finder deres gamle checks frem. Og det er altså ikke flere hundrede check, der er samlet op på den konto gennem årene, kan jeg berolige med. I 2013-regnskabet, som blev fremlagt på kongressen, kan man læse, at det beløb, medlemmerne manglede at hæve ved årsskiftet, var 24.688 kr (i 2012 var det 26.336 kr)
 
Derudover, så er der altså ikke så mange dobbeltmedlemskaber i DSF, som det nogen gange kommer til at lyde som om i disse debatter - og en væsentlig del af disse betaler slet ikke flere forbundskontingenter, fordi deres foreninger er tilsluttet forbundets fælles opkrævning. At en del af de øvrige så ikke kan få sig taget sammen til at hæve deres check er vel i øvrigt ikke DSF's skyld eller hvad? Jeg går ikke ud fra, at du mener, at der er nogen, der skal minde dig om at hæve checken - det er vel i bund og grund dit eget ansvar.
 
Knæk & Bræk
 
Steen Lindkvist
 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 06:23
Steen L :

Vi er ganske ENIGE, ansvaret for at hæve en check er naturligvis mit eget - og jeg foretaget et aktivt fravalg, ved at glemme det, gentagne gangeSmile

Spørgsmålet var såmænd også bare, hvordan man bogfører det, og om man efter en tid har ret til at overføre sådanne beløb til normal drift,, eller eksempelvis kanaliserer beløbet til juniorarbejde.

Lidt ligesom med de feriepenge folk glemmer at få udbetalt, de havner jo i feriefonden,,, til glæde for mindre bemidlede,,, når folketinget altså ikke lige står og kigger LIDT for sulten på mønterneLOL

Jeg kan se du har opfattet mit indlæg lidt negativt, og det er faktisk ikke skrevet med den holdning, blot en nysgerrighed.

Hvis jeg vidste at mine glemte checks havnede i en fond til juniorarbejde, ville jeg med stor glæde glemme dem i al fremtidSmile
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kim rødekro

Tilmeldt:: 25 Mar 2014
Geografisk: Rødekro
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim rødekro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 12:43
Hej Lars
Hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig mere ind i tingene, inden jeg skrev på 123 og nok fik en del til at trække på smilebåndet. En del af det du skriver er direkte usandt.

Jeg ved ikke hvem din seriøse og velunderrettede kilde er, men min kilde har fortalt mig, at DSF stadig er et stykke over de 20.000 medlemmer. Om dette så er nok, kan man selvfølgelig altid diskutere, og nej det er det ikke, men kunne det ikke skyldes, at der i dag er en stor antipati mod at organisere sig - jeg tror det.

Nu er det ikke, og har aldrig været DSF der fordelte fisketegnsmidlerne, det er §5 udvalget, hvor DSF selvfølgelig sidder med, men stadig ikke med flertallet af stemmer. Så jeg forstår ikke lige, hvorfor den beskyldning altid kommer her på 123.

Du har godt nok en stor hånd, hvis du kun mener der er en håndfuld sjællandske lystfiskerforeninger med i DSF. Uden at kende det præcise tal, tror jeg tallet ligger mellem 30 og 40 foreninger. Det har jo også vist sig, at en del af de medlemmer, der blev tvunget ud af DSF, fordi foreningen valgte at melde sig ud, har valgt at melde sig ind som individuelle medlemmer.

Fishing Zealand kan godt gå hen og blive et flop, deri har du helt ret. Hvis det bliver et flop kunne grunden meget vel være, at sjællandske lystfiskere vælger at skrive negativt om det her på siden, i stedet for at støtte op omkring det gode projekt. Hvis sjællandske lystfiskere ikke engang støtter op omkring projektet, hvorfor skulle kommunerne så gøre det?
Det er måske forskellen på sjællændere og fynboer/jyder. Vi vælger at gå positivt ind i den slags projekter og få det bedst mulige ud af det. Vi arbejder mange timer på at forbedre vandløb og andre steder, så vi kan få et godt fiskevand. Jeg har på fornemmelsen at en stor del af sjællændere hellere vil sidde foran PC'eren og vrøvle i stedet for at yde en indsats. Dette er selvfølgelig ikke en hån mod alle de sjællændere der gør en kæmpe indsats for at forbedre vandløb mm, men mere en opfordring til "hylerne" om at få fingeren ud og komme i gang, i stedet for at altid at være negative.

Der er i DSF oprettet specielle sektioner for både Havfiskerne, Surfcasting, Fluefiskerne og Medefiskerne, så det passer jo ikke at der ikke er plads til andre end ørred og laksefiskere. Hvis DSF er mest fokuseret på fedtfinnefiskeriet, og det er nok rigtigt, skyldes det måske også, at langt de fleste medlemmer er fedtfinnefiskere.

Mig bekendt var det ikke DSF der kom med forslaget om at pensionister skulle til at betale lovpligtigt fisketegn, men derimod Det Dyreetiske Råd som i rapporten skrev, at alle over 18 år skulle løse fisketegn. At DSF så er enig med dem, er en helt anden sag.
Jeg tror nu nok, at pensionister der har råd til at tage med en turbåd på torskefiskeri, også nok skal få råd til at betale de 185 kr. et lovpligtigt fisketegn koster - vi snakker om 50 øre om dagen.
Kim Andersen - Rødekro
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 12:56
Citat: kim rødekro

Hej Lars


Du har godt nok en stor hånd, hvis du kun mener der er en håndfuld sjællandske lystfiskerforeninger med i DSF. Uden at kende det præcise tal, tror jeg tallet ligger mellem 30 og 40 foreninger. Det har jo også vist sig, at en del af de medlemmer, der blev tvunget ud af DSF, fordi foreningen valgte at melde sig ud, har valgt at melde sig ind som individuelle medlemmer.


Ang. dette med medlemsforeninger på Sjælland, så har jeg lige talt efter og der er 38...............det vil jeg nu betegne som en del mere end en håndfuld :-).

Mvh
Søren
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 16:28
Kím,
forslaget om det med finansiering af Tangeløsningen. Læs formandens beretning på kongressen side 5, fjerde nederste afsnit. ....præsenterede vi... et konkret forslag.... en medfinansiering på 50 mill. Det beløb nås kun via 250 kroner og pensionister.

Det er næppe dem, der brokker sig her over Fishing Zealand, som kommer til at levere varen, enig, men der mangler noget drive i organisationen. Projektet startede i januar 2010. Så det er på højeste tid, at der kommer initiativer. De skal komme fra styringsgruppen.

mvh
Kjeld


Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 16:58
Citat: simon agerholm2

Steen L :

Vi er ganske ENIGE, ansvaret for at hæve en check er naturligvis mit eget - og jeg foretaget et aktivt fravalg, ved at glemme det, gentagne gangeSmile

Spørgsmålet var såmænd også bare, hvordan man bogfører det, og om man efter en tid har ret til at overføre sådanne beløb til normal drift,, eller eksempelvis kanaliserer beløbet til juniorarbejde.

Lidt ligesom med de feriepenge folk glemmer at få udbetalt, de havner jo i feriefonden,,, til glæde for mindre bemidlede,,, når folketinget altså ikke lige står og kigger LIDT for sulten på mønterneLOL

Jeg kan se du har opfattet mit indlæg lidt negativt, og det er faktisk ikke skrevet med den holdning, blot en nysgerrighed.

Hvis jeg vidste at mine glemte checks havnede i en fond til juniorarbejde, ville jeg med stor glæde glemme dem i al fremtidSmile

Du har fat i noget af det rigtige, nemlig hvor længe dit krav er gyldigt. Som regel adviseres du om dit krav, med en meddelelse om hvor lang tid dit krav vurderes gyldigt. Hvis du ikke gør dit krav gældende (i dette tilfælde ved at hæve checken) inden for den periode hvor dit krav er lovligt, bortfalder dit krav.

Både dit krav, og det tilfælde at du ikke gør dit krav gældende, skal jo bogføres i regnskabet.

Først bogføres dit krav i en post under virksomhedens (her DSF) passiver, altså penge som DSF skylder. Såfremt du ikke formår at hæve pengene i den periode hvor dit krav er gyldigt overføres posten til aktiver, og bliver altså bogført som en indtægt.

Det er lige ud af landevejen.
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 11:18
Citat: kim rødekro

Hej Lars
Hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig mere ind i tingene, inden jeg skrev på 123 og nok fik en del til at trække på smilebåndet. En del af det du skriver er direkte usandt.


Hej Kim, det er faktisk dig som ikke har sat dig ordentligt ind i tingene

Jeg ved ikke hvem din seriøse og velunderrettede kilde er, men min kilde har fortalt mig, at DSF stadig er et stykke over de 20.000 medlemmer. Om dette så er nok, kan man selvfølgelig altid diskutere, og nej det er det ikke, men kunne det ikke skyldes, at der i dag er en stor antipati mod at organisere sig - jeg tror det.


Det er DSF som har valgt, at der skal være en masse hemmelighedskræmmeri omkring det faktiske antallet af medlemmer i forbundet, men der er heldigvis flere måder hvorpå man kan regne sig frem til, at de oppustede medlemstal som du her opgiver ikke er det reelle medlemstal.

Sagen er nemlig, at DSF opgiver et oppustet medlemstal, som indeholder alle dobbelt og tredobbelt medlemskaberne, og DSF glemmer så at fraregne alle de medlemmer som forsvinder, når forbundet trekvart år senere refunderer det der er indbetalt for meget for dobbelt og tredobbelt medlemskaberne.

Nu er det ikke, og har aldrig været DSF der fordelte fisketegnsmidlerne, det er §5 udvalget, hvor DSF selvfølgelig sidder med, men stadig ikke med flertallet af stemmer. Så jeg forstår ikke lige, hvorfor den beskyldning altid kommer her på 123.


DSF har via et mangeårigt samarbejde med DTU-Aqua fået opbygget en kammerateri med biologerne, hvor DSF stiltiende accepterer, at DTU snupper halvdelen af fisketegnsmidlerne til biolog-lønninger, modydelsen er til gengæld, at DTU's biologer er meget velvillige overfor alle de fedtfinne-projekter som DSF ønsker fremmet.

Du har godt nok en stor hånd, hvis du kun mener der er en håndfuld sjællandske lystfiskerforeninger med i DSF. Uden at kende det præcise tal, tror jeg tallet ligger mellem 30 og 40 foreninger. Det har jo også vist sig, at en del af de medlemmer, der blev tvunget ud af DSF, fordi foreningen valgte at melde sig ud, har valgt at melde sig ind som individuelle medlemmer.


Det er med garanti et oppuste tal når du påstår, at der er 30-40 sjællandske lystfiskerklubber som er medlem af DSF, og det er jo meget sigende, at der ikke findes en officiel og frit tilgængelig liste over de klubber, som er medlem af DSF.

Fishing Zealand kan godt gå hen og blive et flop, deri har du helt ret. Hvis det bliver et flop kunne grunden meget vel være, at sjællandske lystfiskere vælger at skrive negativt om det her på siden, i stedet for at støtte op omkring det gode projekt. Hvis sjællandske lystfiskere ikke engang støtter op omkring projektet, hvorfor skulle kommunerne så gøre det?

Det er måske forskellen på sjællændere og fynboer/jyder. Vi vælger at gå positivt ind i den slags projekter og få det bedst mulige ud af det. Vi arbejder mange timer på at forbedre vandløb og andre steder, så vi kan få et godt fiskevand. Jeg har på fornemmelsen at en stor del af sjællændere hellere vil sidde foran PC'eren og vrøvle i stedet for at yde en indsats. Dette er selvfølgelig ikke en hån mod alle de sjællændere der gør en kæmpe indsats for at forbedre vandløb mm, men mere en opfordring til "hylerne" om at få fingeren ud og komme i gang, i stedet for at altid at være negative.


Problemet ved Fishing Zealand er, at DSF tror, at de bare kan genbruge den jyske skabelon for fiske- og vandløbspleje og overføre den til Sjælland, og de har helt overset, at de få sjællandske vandløb som rent faktisk kan fungere som gyde- og opvækstvand for havørreder, de er i mere end 30 år blevet plejet af aktive lystfiskere, og ved de vandløb er der ikke så forfærdeligt meget mere at komme efter.

Sjælland har til gengæld nogle få meget store vandløb, som er i en så katastrofal forfatning, at de de flotte ord på Fishing Zealand's hjemmeside rækker som en skrædder i helvedet, der skal i stedet bruges mange hundrede millioner på naturgenopretninger og restaureringer, hvis man for alvor vil noget med disse vandløb.

Der er i DSF oprettet specielle sektioner for både Havfiskerne, Surfcasting, Fluefiskerne og Medefiskerne, så det passer jo ikke at der ikke er plads til andre end ørred og laksefiskere. Hvis DSF er mest fokuseret på fedtfinnefiskeriet, og det er nok rigtigt, skyldes det måske også, at langt de fleste medlemmer er fedtfinnefiskere.


Snik-snak, det har i mange år været DSF's holdning og politik, at fluefiskeri efter laks og havørreder langs med de jyske åer er den eneste rigtige form for lystfiskeri, alle de andre metoder er andenrangs-lystfiskeri, og jeg kan altså godt huske dengang i 70'erne, hvor trollingfiskeriet kom her til landet, der gik DSF ud og proklamere, at det var maskinfiskeri som burde forbydes, DSF har også været efter mede- og karpefiskerne, og DSF's manglende forståelse for lystfiskeriet mange metoder er jo også årsagen til, at forbundet er blevet decimeret til halv størrelse i løbet af de sidste 30 år.

Mig bekendt var det ikke DSF der kom med forslaget om at pensionister skulle til at betale lovpligtigt fisketegn, men derimod Det Dyreetiske Råd som i rapporten skrev, at alle over 18 år skulle løse fisketegn. At DSF så er enig med dem, er en helt anden sag.
Jeg tror nu nok, at pensionister der har råd til at tage med en turbåd på torskefiskeri, også nok skal få råd til at betale de 185 kr. et lovpligtigt fisketegn koster - vi snakker om 50 øre om dagen.


Denne påstand viser jo uvidende du er, DSF har netop fremsat et forslag om, at prisen for det statslige fisketegn skal hæves til 250 kroner om året, og at folkepensionister også skal løse et fisketegn, og for en pensionist er 250 kroner ikke småpenge.

/Lars

Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 12:16


Du har godt nok en stor hånd, hvis du kun mener der er en håndfuld sjællandske lystfiskerforeninger med i DSF. Uden at kende det præcise tal, tror jeg tallet ligger mellem 30 og 40 foreninger. Det har jo også vist sig, at en del af de medlemmer, der blev tvunget ud af DSF, fordi foreningen valgte at melde sig ud, har valgt at melde sig ind som individuelle medlemmer.


Det er med garanti et oppuste tal når du påstår, at der er 30-40 sjællandske lystfiskerklubber som er medlem af DSF, og det er jo meget sigende, at der ikke findes en officiel og frit tilgængelig liste over de klubber, som er medlem af DSF. 


Nå, du gad åbenbart ikke læse hvad jeg skrev en anelse længere oppe, eller også ignorerer du det bare. Jamen så kan du da få listen her, så kan du selv tælle. Listen er fra DSF, jeg er medlem og kan derfor se listen.
Men mon ikke du blot vender tilbage med et postulat om at den liste ikke passer.......

Navn Postnr / By
Albertslund Sportsfiskerklub 2620 Albertslund
Aller Å Sportsfiskerforening 6070 Christiansfeld
Århus Lystfiskerforening 8543 Hornslet
Århus Sportsfiskerforening 8260 Viby J
Assens Og Omegns Sportsfiskerf 5610 Assens
Ballerup Sportsfiskerklub 2750 Ballerup
Bellinge Mede Klub 7300 Jelling
Birkerød Sportsfisker Forening 3460 Birkerød
Bjerringbro Og Omegns Sportsfi 8620 Kjellerup
Bjørnens Sportsfiskerforening 2635 Ishøj
Bornholms Sportsfiskerforening 3700 Rønne
Brabrand Lystfiskerforening 8240 Risskov
Bramming Lystfisker Forening 6740 Bramming
Brædstrup Og Omegns Sportsfisk 7160 Tørring
Brønderslev Lystfiskeriforening 9700 Brønderslev
Dalum Lystfiskerforening 5230 Odense M
Dansk Surfcasting Klub 5200 Odense V
De Bornholmske Overspringere 3700 Rønne
Dianalund Sportsfiskerforening 4293 Dianalund
Egtved Og Omegns Sportsfiskerfiskerforening 6040 Egtved
Faaborg Sportsfiskerklub 5771 Stenstrup
Farum Lystfiskerforening 3520 Farum
Fiskebanden Lejfi 5000 Odense C
Fiskeklubben Den Slappe Line 5492 Vissenbjerg
Fiskeklubben Nordfyn 5450 Otterup
Fiskelauget Af 1970 5853 Ørbæk
Fiskelinien 9620 Ålestrup
Fiskeriforeningen For Brøns Å 6780 Skærbæk
Fluefiskerklubben Humpy 5690 Tommerup
Fluefiskerne Bornholm 3700 Rønne
Forbundsfællerne 2860 Søborg
Fredericia Sportsfiskerforening 7000 Fredericia
Fynske Lystfiskere 5750 Ringe
Galten Og Omegns Sportsfiskerf 8464 Galten
Glostrup Fiskeklub 2870 Dyssegård
Grindsted Sportsfiskerforening 7190 Billund
Gundsø Sportsfiskerforening 4040 Jyllinge
Gørlev Sportsfiskerforening 4400 Kalundborg
Hadsten Lystfiskeriforening 8382 Hinnerup
Hadsund Sportsfiskerforening 9560 Hadsund
Havfiskeklubben Måleren 6630 Rødding
Havørreden 3700 Rønne
Helsinge & Omegns Sportsfiskerforening 3200 Helsinge
Helsingør Sportsfiskerforening 3140 Ålsgårde
Hinnerup Lystfiskerforening 8382 Hinnerup
Hobro Sportsfiskerforening 8983 Gjerlev J
Holbæk Og Omegns Lystfiskerforening 4340 Tølløse
Holstebro Og Omegns Fiskeriforening 7500 Holstebro
Hornsherred Sportsfiskerforening 3630 Jægerspris
Horsens Og Omegns Sportsfisker Forening 8700 Horsens
Høng Sportsfiskerforening 2200 København N
Kalundborg Sportsfiskerforening 4400 Kalundborg
Kattinge Sø's Lystfiskerklub 4000 Roskilde
Kolding Sportsfiskerforening 5200 Odense V
Korsør Lystfisker Forening 4200 Slagelse
Køge Sportsfiskerforening 4600 Køge
Langå Sportsfiskerforening 8870 Langå
Lemvig Og Omegns Sportsfiskerf 7660 Bækmarksbro
Limskov-Bindeballe Lystfiskerf 7190 Billund
Lommeulken 8200 Århus N
Lystfisker Foreningen Waders 2720 Vanløse
Lystfiskerf For Frederikshavn 9900 Frederikshavn
Lystfiskerforeningen Af 1926 6950 Ringkøbing
Lystfiskerforeningen Brede-Å 6240 Løgumkloster
Lystfiskerforeningen For Liver Å 9480 Løkken
Lystfiskerforeningen Skidtfisk 5260 Odense S
Lystfiskeriforeningen Binderup Å 9510 Arden
Lystfiskeriforeningen For Nykøbing 4800 Nykøbing F
Lystfiskerklubben Forellen 2770 Kastrup
Lystfiskerklubben Lubben Af 1 2400 København NV
Lystfiskerklubben Strandkarpen 2610 Rødovre
Lystfiskerklubben Tobisen 3400 Hillerød
Micro Matic Fiskeklub 5250 Odense SV
Morsø Lystfiskerforening 7900 Nykøbing M
Morud Lystfiskerforening 5390 Martofte
Munkebo Lystfisker Forening 5330 Munkebo
Møns Sportsfiskerforening 4791 Borre
Nive Å's Lystfiskerforening 2980 Kokkedal
No Catch Af År 2000 5270 Odense N
Nordfalster Lystfiskerforening 4800 Nykøbing F
Nordfyns Sportsfiskerfor. 5230 Odense M
Nyborg Sportsfiskerforening 5800 Nyborg
Odder Sportsfiskerforening 8300 Odder
Odense Sportsfisker Klub 5320 Agedrup
Odsherreds Sportsfiskerforenin 4500 Nykøbing Sj.
Pirken 8600 Silkeborg
Ribe Sportsfiskerforening 6710 Esbjerg V
Ringkøbing Og Omegns Sportsfis 6950 Ringkøbing
Roskilde Og Omegns Lystfiskerklub 4060 Kirke Såby
Roskilde Sportsfiskerklub 4000 Roskilde
Salmon Trutta 2605 Brøndby
Skanderborg Lystfiskerforening 8310 Tranbjerg J
Skanderborg Sportsfiskerforening 8210 Århus V
Skjernådalens Lystfiskerforening 6880 Tarm
Solrød Sportsfiskerklub Regnbu 2680 Solrød Strand
Sportsfiskeren Langeland 5900 Rudkøbing
Sportsfiskerf. Vidå 6230 Rødekro
Sportsfiskerforeningen Åbenrå 6500 Vojens
Sportsfiskerforeningen Als 6400 Sønderborg
Sportsfiskerforeningen Dam'vig 2740 Skovlunde
Sportsfiskerforeningen F Grenå 8400 Ebeltoft
Sportsfiskerforeningen For Hjørring 9800 Hjørring
Sportsfiskerforeningen For Middelfart 5500 Middelfart
Sportsfiskerforeningen For Oks 6840 Oksbøl
Sportsfiskerforeningen Håbet 8653 Them
Sportsfiskerforeningen Nordborg 6430 Nordborg
Sportsfiskerforeningen Snøren 5220 Odense SØ
Sportsfiskerforeningen Storstrømmen 4773 Stensved
Sportsfiskerklubben Brorsø 5000 Odense C
Sportsfiskerklubben Fluen 1981 4200 Slagelse
Sportsfiskersammenslutningen L 3480 Fredensborg
Stallingklubben Peter Ross 8362 Hørning
Stevns Lystfisker Forening 4673 Rødvig Stevns
Struer Kystfisker Forening Af 7500 Holstebro
Struer Sportsfiskerforening 7790 Thyholm
Suså Lystfiskerforening 4160 Herlufmagle
Svendborg Sportsfiskerforening 5700 Svendborg
Syddanske Lystfiskere 6400 Sønderborg
Sydvestjydsk Sportsfisker- 6700 Esbjerg
Sæby Sportsfisker Klub 9300 Sæby
Sønderjyske Sportsfiskerforening 6100 Haderslev
Team Ishøj 2500 Valby
Thylands Lystfiskerforening 7752 Snedsted
Tinglev Bajstrup Lystfiskerforening 6360 Tinglev
Tommerup Lystfiskerforening 5690 Tommerup
Trend Å Lystfiskeriforening 9610 Nørager
Uldum Sportsfiskerforening 8763 Rask Mølle
Ullerslev Lystfiskerklub 5550 Langeskov
Vallensbæk Lystfiskerforening 2625 Vallensbæk
Varde Sportsfiskerforening 6800 Varde
Vejen Og 6600 Vejen
Vejle Sportsfiskerforening 7100 Vejle
Vemb Lystfiskerforening 7500 Holstebro
Vends Sportsfiskerforening 5500 Middelfart
Vester Nebel Sportsfiskerfor. 6040 Egtved
Viborg Sportsfiskerforening 7800 Skive
Vilholtklubben Af 1960 8220 Brabrand
Vinding Vind Lystfiskerforening 7550 Sørvad
Voer Å Sportsfiskerforening 9300 Sæby
Ædelfisken 3730 Nexø
Ærø Sportsfiskerforening 5960 Marstal
Ølsted Og Frederiksværk Sports 3320 Skævinge
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 12:53
HiHi... I er nogen komiker, vi betaler 355 kr. om året for DSF + forenings kontingent... med de 355 få vi et blad, som jeg personligt syns er lige så gode som de øvrigt fiske blad, + få vi nogen forskeligt rabatter rund omkring og mange andre konsulenter der kan hjælpe de forskeligt foreninger som er medlem af organisation. Og nogen instruktør. Selve blade koster 55 kr. i kiosken det vil sige i vil køber den værre måned så vil den koster om året 550 kr. da der kommer 10 blade om året. Når det er sagt, ja, udvikling viser at fremtid, er tablet eller pc eller mobil, vil værre vejen frem... Men så længe at mit mors og fars generation, som er født i 40erne er stadig til sted så syns jeg blade skulle forsæt...
Men jeg tro at i fremtid vil vores blade vil blive udfaset og elektronik læsning vil værre frem og hvem ved måske vil vores kontingent til forbund være billighed da vi vil spar på porto og printning af blade.
Hilsen Yves       
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kim rødekro

Tilmeldt:: 25 Mar 2014
Geografisk: Rødekro
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim rødekro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 12:57
Hej igen Lars

Sagen er nemlig, at DSF opgiver et oppustet medlemstal, som indeholder alle dobbelt og tredobbelt medlemskaberne, og DSF glemmer så at fraregne alle de medlemmer som forsvinder, når forbundet trekvart år senere refunderer det der er indbetalt for meget for dobbelt og tredobbelt medlemskaberne.

Hvis jeg kigger på tallene, kan jeg godt se, at der er et eller andet galt - den følger jeg lige til dørs.


DSF har via et mangeårigt samarbejde med DTU-Aqua fået opbygget en kammerateri med biologerne, hvor DSF stiltiende accepterer, at DTU snupper halvdelen af fisketegnsmidlerne til biolog-lønninger, modydelsen er til gengæld, at DTU's biologer er meget velvillige overfor alle de fedtfinne-projekter som DSF ønsker fremmet.

Det er godt nok noget af en påstand du kommer med der. Jeg går selvfølgelig ud fra, at du kan dokumentere din påstand. Fisketegnsmidlerne bliver stadig fordelt i §5 udvalget, så DSF må åbenbart være kammerater med alle de andre i udvalget også


Det er med garanti et oppuste tal når du påstår, at der er 30-40 sjællandske lystfiskerklubber som er medlem af DSF, og det er jo meget sigende, at der ikke findes en officiel og frit tilgængelig liste over de klubber, som er medlem af DSF.

På forsiden af www.sportsfiskeren.dk kan du klikke på "Find alle forbundets foreninger her" og der vil komme et kort frem. Du kan også klikke på "Kontakt" scrolle lidt ned og klikke på "foreningerne". Det er selvfølgeligt ikke hemmeligt hvilke foreninger der er medlemmer af DSF - det ville sku da være for dumt.

Problemet ved Fishing Zealand er, at DSF tror, at de bare kan genbruge den jyske skabelon for fiske- og vandløbspleje og overføre den til Sjælland, og de har helt overset, at de få sjællandske vandløb som rent faktisk kan fungere som gyde- og opvækstvand for havørreder, de er i mere end 30 år blevet plejet af aktive lystfiskere, og ved de vandløb er der ikke så forfærdeligt meget mere at komme efter.

Sjælland har til gengæld nogle få meget store vandløb, som er i en så katastrofal forfatning, at de flotte ord på Fishing Zealand's hjemmeside rækker som en skrædder i helvedet, der skal i stedet bruges mange hundrede millioner på naturgenopretninger og restaureringer, hvis man for alvor vil noget med disse vandløb.

Kender ikke forholdene på Sjælland, men er til gengæld helt sikker på, at hvis man er mange nok, er det lettere at påvirke politikerne til at gøre noget ved sagen. Men rigtig mange, på Sjælland, har jo valgt at stå uden for fællesskabet for at spare en karton smøger om året.
Hvis vi står sammen, er det meget lettere at få tingene til at køre i den retning vi gerne vil have.
At man så ikke er helt tilfreds med den måde DSF kører på - ja det er altså kun noget man kan gøre noget ved, hvis man vælger at være medlem. Som medlem af DSF ville jeg da være rigtig ked af, at det var alle kritikkere, der har meldt sig ud, der skulle bestemme.


Snik-snak, det har i mange år været DSF's holdning og politik, at fluefiskeri efter laks og havørreder langs med de jyske åer er den eneste rigtige form for lystfiskeri, alle de andre metoder er andenrangs-lystfiskeri, og jeg kan altså godt huske dengang i 70'erne, hvor trollingfiskeriet kom her til landet, der gik DSF ud og proklamere, at det var maskinfiskeri som burde forbydes, DSF har også været efter mede- og karpefiskerne, og DSF's manglende forståelse for lystfiskeriet mange metoder er jo også årsagen til, at forbundet er blevet decimeret til halv størrelse i løbet af de sidste 30 år.

Jeg håber sandelig ikke du har ret i din påstand, og mener heller ikke du har det. Langt de fleste medlemmer i den forening jeg er medlem af, er kystfiskere. I øvrigt arrangerer DSF DM i både medefiskeri og Surfcasting, hvilket de jo nok ikke ville gøre, hvis du havde ret.

Denne påstand viser jo uvidende du er, DSF har netop fremsat et forslag om, at prisen for det statslige fisketegn skal hæves til 250 kroner om året, og at folkepensionister også skal løse et fisketegn, og for en pensionist er 250 kroner ikke småpenge.

Min påstand var, at det ikke var DSF der kom med forslaget om at pensionister skulle betale lovpligtigt fisketegn - det laver du så om til at DSF har fremsat forslag om at hæve fisketegnet til 250 kr. Jeg er ikke enig med DSF i, at fisketegnsprisen skal hæves for at fjerne Tangeværket, men jeg vil stadig påstå, at pensionister har råd til at betale det lovpligtige fisketegn - så mange penge er det heller ikke.
Langt de fleste pensionister i dag har en rigtig god pension, selvfølgelig findes der undtagelser, men det er nok ikke flertallet.

Min pointe er, at jeg synes det er helt åndsvagt at melde sig ud af den eneste organisation i Danmark der snakker lystfiskernes sag og så klage over at de ikke gør nok for lystfiskerne. Hvis der skal gøres mere, skal der være flere folk til at gøre det, og det er jo logik for burhøns, at jo færre medlemmer, jo færre folk til at gøre arbejdet, der er trods alt nogle lønninger der skal betales hver måned.
Jeg mener samtidig, at man har en væsentlig større mulighed for at lave ting om,, hvis man er medlem af organisationen end hvis man ikke er medlem. Jeg nægter stadig at tro, at det er de par håndører det koster om året at være medlem, der gør at så mange har meldt sig ud.
Der er ingen der skal tro, at jeg er 100% tilfreds med det forbundet laver, men jeg har stadig, som medlem, mulighed for at få indflydelse.
Jeg kan kun opfordre alle de foreninger og medlemmer, der har meldt sig ud, til at overveje om man ikke skulle blive medlem igen og være med til at trække læsset den rigtige vej
Kim Andersen - Rødekro
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 15:39
FZ har naturligvis LANGT igen, men os der har noget med det at gøre lokalt, kan se meget fine lokale og regionale tendenser...
Jeg skal eksempelvis have 3 gymnasieklasser ud og fiske og undersøge søen, kombineret med at min egen biolog underviser dem i felten... samtidig udføres min årlige faunascrening.

Uden FZ tror jeg ikke den mulighed var blevet opdaget.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 16:22
Smart idé Simon. FZ skal nok fremme fiskeriet, men der mangler fortsat et langt stykke vej mht. vandløbs- og fiskeplejen. Vi skal gerne have flerdoblet de vandløb, der arbejdes på.

Nøglen til et bedre fiskeri er ganske enkelt vandløbs- og fiskepleje, og det er ikke raketvidenskab. Når selv jyder kan finde ud af det, kan sjællænderne det også - der skal blot lettes en bestemt legemsdel, organiseres og arbejdes

Kim du må mene §7-udvalget. Vernes beretning bekræfter, at DSF har fremsat forslaget om de 250 og pensionister. Men hvem der opfandt krudtet, er vel egentlig ligegyldigt. Ideen skaffer penge, men er næppe populært og vil give en masse støj, hvis det går igennem. Der må være andre veje til at løse Tange-bøvlet på. Det er der så også.

Ellers enig med Kim - vil man klage over DSF, så må man betale klagepenge = kontingent.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 17:31
Kjeld ;

Hvis vi nu forestiller os, at Roskilde Kommune henvender sig til mig, og spørger om jeg i samarbejde med ROLK vil tage imod nogle grupper udsatte unge, eller børn - og vi siger jatak.
Så er der en lille mulighed for at disse unge oplever en glæde ved fiskeriet, og dermed er potentielle medlemmer af ROLK, eller en anden klub/forening.

Vi opnår dermed at der bliver taget hånd om nogle børn/unge, og de oplever en anden type fællesskab, end de måske er vant til - måske de endda vover sig ud i noget fluefiskeri i Jylland en dagSmile

Der er samtidig en chance for, at de selvsamme unge, en dag fatter skovlen, og dækker hvert eneste vandløb i kommunen med gydegrus..... Hvis vi ikke tager chancen, så sker det ihvertfald ikke.

Tænk hvis en af disse unge, ligefrem anvender internettet, og kommer i kontakt med en ligesindet lystfisker i ,,,,, ja skal vi sige Paraguay - og vedkommende bare en enkelt gang kommer til at opleve en hyggelig kysttur i Roskilde Fjord.... Tænk hvis han endda kommer 2 gange....

Vi må starte i det små, lokalt og regionalt.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 17:36
Keld du skal passe på hvad du skriver Jeg  blev kaldt en GADEDRENG UDEN INSIGT da jeg skrev det samme
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 18:08
DSF - At en tråd herinde, der blot kommer i nærheden af berøring med "Forbundet" eller "DSF", går abesh--, er noget vi alle tager for givet, vi har ganske simpelt set det for mange gange.
Jeg er som de fleste, tilhænger af et stærkt forbund, der står fast på miljø og fiskeriets sag, et respekteret talerør for vor hobby på "tinge". Og som mange andre, ser jeg med missundelse tilbage til Mogens Jørgensens tid og andre før ham.
Dengang oplevede man ikke samme splittelse i "lystfisker miljøet" og samme næsten hadske stemning (ikke at det gør mig noget at man lukker den dårlige luft ud engang imellem). Jeg vil blot konstatere, at dybden eller mængden af vrede, støj, skabt omkring DSF er enorm.
Jeg vil ikke sige at det er totalt selvforskyldt, men forbundet kan ikke undslå sig for sin væsentlige del af årsagen, igennem middelmådige dispositioner og måske en arrogant attitude.
Eksempelvis monumentsbyggeriet af "Sportsfiskeriets hus", igen en større økonomisk byrde der skal bæres af færre medlemmer. Eller medarbejder vokse værket, tidligere kunne det hele køres af tre mand (70érne) etcetera etcetera. Dispositioner der givet har fået mange til at flygte eller bare fået dem til at stille sig kritiske overfor, hvad de mener er misbrug af deres egne inbetalte midler.
Så lad os håbe på en ledelse (igen), der kan samle og styrke det nødvendige forbund, i stedet for at splitte, fraktionere og frustrere.
knæk & bræk
 
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 18:19
Simon vi er helt enige mht. det ungdomsarbejde. Det er jo nok vores største problem, at ungdommen ikke vælger vores hobby, så jeg synes det er smart, det du gør.
Endda meget enig.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 18:21
Citat: Søren_Søes

Nå, du gad åbenbart ikke læse hvad jeg skrev en anelse længere oppe, eller også ignorerer du det bare. Jamen så kan du da få listen her, så kan du selv tælle. Listen er fra DSF, jeg er medlem og kan derfor se listen.
Men mon ikke du blot vender tilbage med et postulat om at den liste ikke passer......


Denne liste er jo typisk DSF, der skal for alt i verden pyntes på tallene, Farum Lystfiskerforening er ikke medlem af DSF, men den har en selvstændig underafdeling som kalder sig Forbundsfællerne, som er medlem af DSF, og begge foreninger er nævnt i ovenstående liste.

/Lars

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 19:10
Kjeld ;

Det er nu bare strøtanker mht. ROLK , men bare det at vi kan finde hinanden gennem FZ, giver en lettere adgang til iværksætteri - af den positive slags.

FZ er nok ikke skabt, for at dække Sjælland med gydegrus, men som en base hvorfra alle mulige ting kan opstå.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 19:55
Lars, jeg tror Forbundsfællerne 2860 Søborg er en under afdeling af Søborg Sportsfisker Klub.
http://www.ssk-fiskeklub.dk/?Information_om_klubben:Forbundsf%E6llerne
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 20:00
Citat: LarsJep

Citat: Søren_Søes

Nå, du gad åbenbart ikke læse hvad jeg skrev en anelse længere oppe, eller også ignorerer du det bare. Jamen så kan du da få listen her, så kan du selv tælle. Listen er fra DSF, jeg er medlem og kan derfor se listen.
Men mon ikke du blot vender tilbage med et postulat om at den liste ikke passer......


Denne liste er jo typisk DSF, der skal for alt i verden pyntes på tallene, Farum Lystfiskerforening er ikke medlem af DSF, men den har en selvstændig underafdeling som kalder sig Forbundsfællerne, som er medlem af DSF, og begge foreninger er nævnt i ovenstående liste.

/Lars


Ok, så siger vi 37, har du flere? Ville jo være rart at få det hele på plads. Du sagde jo selv at de 30-40 stykker var oppustet.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 20:10
http://www.ssk-fiskeklub.dk/?Information_om_klubben:Forbundsf%E6llerne
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 09:08
Simon,
FZ, før Havørred Sjælland, var oprindeligt skabt for at fremme vandløbs- og fiskeplejen. Desværre er de to ting droslet meget ned på FZ hjemmesiden. Kun ved at fremme de to ting, får vi skabt et bedre fiskeri. Jeg skal til et "privat" møde med Køge Bugt gruppens Führer (Jan fra Stevns) og en Køgemand (John, også formand for vores Køge Bugt vandråd) lige efter påske, hvor vi vil lave et forslag til styringsgruppen for FZ på, hvordan vi ved hjælp af FZ hjemmesiden kan få skabt større opmærksomhed på de to opgaver.

Det handler om at skabe information om vandløbs- og fiskepleje, så vi kan få samlet folk til flere nye vandløb. Få disse vandløb kortlagt og planlagt, så vi kan få sat arbejde i gang.

At FZ siten også signalerer fiskeri er helt fint, men det to andre ting er skubbet for langt i baggrunden, efter min mening. Det håber vi så, at vi gennem en stærkt forøget information kan ændre på. Vi skal så også gerne have Gordon til at hjælpe os med at bygge et informationsflow op, så vi kan annoncere efter folk, foreninger og andre vand- og fiskepleje interesserede. Vi kan også invitere skoleklasser til at være med mod samtidig at give dem noget undervisning.

Det vil hjælpe på de områder, som jeg synes mangler fokus.

Så kan I andre lære nye at fiske og forhåbentlig få skabt nogle flere lystfiskere, gerne i de yngre klasser.

Fremtiden ligger lige foran os, og den kan vi ændre på ved at gøre som de jyske bondeknøse, arbejde, arbejde og atter arbejde.
mvh
Kjeld
PS: Om forbundet har 30 eller 40 foreninger på Sjælland er vel ret underordnet, bare forbundet har de flittige og effektive foreninger med.


Redigeret af Kjeld Willerslev - 10 Apr 2014 kl. 09:11
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 12:56
Citat: Kjeld Willerslev

Simon,
FZ, før Havørred Sjælland, var oprindeligt skabt for at fremme vandløbs- og fiskeplejen. Desværre er de to ting droslet meget ned på FZ hjemmesiden. Kun ved at fremme de to ting, får vi skabt et bedre fiskeri. Jeg skal til et "privat" møde med Køge Bugt gruppens Führer (Jan fra Stevns) og en Køgemand (John, også formand for vores Køge Bugt vandråd) lige efter påske, hvor vi vil lave et forslag til styringsgruppen for FZ på, hvordan vi ved hjælp af FZ hjemmesiden kan få skabt større opmærksomhed på de to opgaver.

Det handler om at skabe information om vandløbs- og fiskepleje, så vi kan få samlet folk til flere nye vandløb. Få disse vandløb kortlagt og planlagt, så vi kan få sat arbejde i gang.

At FZ siten også signalerer fiskeri er helt fint, men det to andre ting er skubbet for langt i baggrunden, efter min mening. Det håber vi så, at vi gennem en stærkt forøget information kan ændre på. Vi skal så også gerne have Gordon til at hjælpe os med at bygge et informationsflow op, så vi kan annoncere efter folk, foreninger og andre vand- og fiskepleje interesserede. Vi kan også invitere skoleklasser til at være med mod samtidig at give dem noget undervisning.

Det vil hjælpe på de områder, som jeg synes mangler fokus.

Så kan I andre lære nye at fiske og forhåbentlig få skabt nogle flere lystfiskere, gerne i de yngre klasser.

Fremtiden ligger lige foran os, og den kan vi ændre på ved at gøre som de jyske bondeknøse, arbejde, arbejde og atter arbejde.
mvh
Kjeld
PS: Om forbundet har 30 eller 40 foreninger på Sjælland er vel ret underordnet, bare forbundet har de flittige og effektive foreninger med.

FZ er jo skabt på baggrund af drejebogen for en succes, Havørred Fyn. Der er ingen tvivl om at Havørred Fyn er en succes og får kommunerne til at tænke mere med lystfiskerbriller. Prisen er hvad kommunerne skal have til gengæld, nemlig øget indtjening gennem lokalt erhverv og turisme. Derfor er Havørred Fyns hjemmeside seatrout.dk, ikke rettet mod vandplejen (som foregår i baggrunden) men netop turismen og fiskeriet.

Det er den eneste rigtige måde at få kommunerne med på idéen på. Når de først er om bord finder de hurtigt ud af hvordan fiskeriet forbedres, og der er som du er inde på kun én rigtig vej, nemlig vandplejen. Det er bare ikke det der sælger i første omgang, og det er helt fair.

Så ud fra et kommunikationssynspunkt og med tanke på en enorm formidlingsopgave til turister, erhverv og kommuner, så kan FZ's hjemmeside ikke med nogen rimelighed fokusere på vandplejen, det er sekundært i forhold til at skabe opbakning til projektet, men til gengæld den primære opgave i kulissen.

Forestil dig de to projekter som et teater. På scenen fanges der fisk, som lokker tilskuere til. I kulissen foretages der vandpleje som giver fisk på scenen. Uden scenen med fiskene kommer der ingen tilskuere, og uden tilskuere er der ikke penge og villighed til at foretage arbejdet i kulissen.

Det betyder at opstartsfasen skal og må handle om scenen, altså fangsterne og fiskeriet, imens kulissen langsomt kommer i gang for de resurser som tiltrækkes.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 14:33
Arnt,
det er jeg godt klar over, men som det er nu, så kunne der nemt indbygges en vandpleje- og fiskeplejefunktion på hjemmesiden.

Den er ganske enkelt grundlaget for indtjeningen, og et øget fiskeri uden samtidig vandløbs- og fiskepleje skaber logisk med tiden et dårligere grundlag. Der må være plads til begge dele.

Så meget om den kop fiskevand.
mvh
kjeld¨

Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 14:53
Citat: Kjeld Willerslev

Niels Åge,
du har jo helt 100% ret i din udmelding mht. det arbejde forbundet udfører. Uden forbundet stod det langt værre til.

Jeg ville dog ønske, at forbundet satte fokus på, at opbygge en anden form for medlemskab, så man kunne få langt flere medlemmer, ikke kun for pengene skyld, men også for at forbundet kan få en solid opbakning.

Der løses omkring 150.000 stk. 12 måneders fisketegn hvert år. Kunne forbundet finde en model, hvor bladet ikke var påtvunget, så kunne man sætte et langt lavere kontingent.

Med blot 100.000 medlemmer til 100 kroner i kontingent om året, ville det kaste kroner 10 millioner af sig, hvilket er omkring 4 millioner mere end det nuværende samlede årskontingent.

Det kunne være en bedre løsning, og forbundet ville opnå en langt større plads i lystfiskernes bevidsthed. Det ville samtidig give en større mulighed for overlevelse på længere sigt.

mvh
Kjeld 


Lige den del af debatten kan jeg godt tilslutte mig Thumbs Up
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 17:36
Citat: arntc

FZ er jo skabt på baggrund af drejebogen for en succes, Havørred Fyn. Der er ingen tvivl om at Havørred Fyn er en succes og får kommunerne til at tænke mere med lystfiskerbriller. Prisen er hvad kommunerne skal have til gengæld, nemlig øget indtjening gennem lokalt erhverv og turisme. Derfor er Havørred Fyns hjemmeside seatrout.dk, ikke rettet mod vandplejen (som foregår i baggrunden) men netop turismen og fiskeriet.

Det er den eneste rigtige måde at få kommunerne med på idéen på. Når de først er om bord finder de hurtigt ud af hvordan fiskeriet forbedres, og der er som du er inde på kun én rigtig vej, nemlig vandplejen. Det er bare ikke det der sælger i første omgang, og det er helt fair.

Så ud fra et kommunikationssynspunkt og med tanke på en enorm formidlingsopgave til turister, erhverv og kommuner, så kan FZ's hjemmeside ikke med nogen rimelighed fokusere på vandplejen, det er sekundært i forhold til at skabe opbakning til projektet, men til gengæld den primære opgave i kulissen.

Forestil dig de to projekter som et teater. På scenen fanges der fisk, som lokker tilskuere til. I kulissen foretages der vandpleje som giver fisk på scenen. Uden scenen med fiskene kommer der ingen tilskuere, og uden tilskuere er der ikke penge og villighed til at foretage arbejdet i kulissen.

Det betyder at opstartsfasen skal og må handle om scenen, altså fangsterne og fiskeriet, imens kulissen langsomt kommer i gang for de resurser som tiltrækkes.


Du ser helt bort fra, at faktorernes orden ikke er ligegyldig, Havørred Fyn's succes blev netop grundlagt og skabt ved, at der år efter år blev lavet massive kystudsætninger op gennem 90'erne. Og så vidt jeg ved, så er kystudsætninger forsat op gennem nullerne helt frem til i dag.

Du springer også let og elegant hen over, at den nuværende vandpleje og de udsætningsplaner som der er på på Fyn, de er baseret på, at kystudsætningerne har skabt grundlaget for en attraktiv forretning på lystfisker-turisme.

Men med Fishing Zealand vil man så springe et par årtier med massive kystudsætninger over, som netop var den katalysator, der virkede som en magnet på lystfisker-turisterne, og som har gjort, at de fynske lokalpolitikere har opdaget, at det er god forretning for lokalsamfundene, med tilrejsende lystfiskere.

Og det er nu en gang sådan, at der ikke kommer nogle tilrejsende lystfiskere, hvis der ikke er nogle fisk som de kan fange.

/Lars



Redigeret af LarsJep - 10 Apr 2014 kl. 17:54
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 08:58
Korrekt Lars,
Det er lige nøjagtig der, problemerne ligger. Vi behøver heller ikke kopiere den nuværende hjemmesidemodel for Havørred Fyn.

FZ hjemmesiden kan nemt deles op i 2 grundlæggende afdelinger, en for fiskeri og en for vandløbs- og fiskepleje.

Det er ikke spor svært, og skal vi tiltrække ungdommen, så skal de fanges med levende agn, nemlig fisk. Ellers gider de ikke fare på kysten igen og igen, stå der i timevis og opleve nul fisk.

Det er sgu ikke raketvidenskab.

Men en klar udmelding på FZ hjemmesiden om, at der skal laves vandløbspleje, så kommer der også flere interesserede, som er villige til at tage fat.

Dør fiskeriet over nogle år, så dør FZ en stille død.

Foreløbig er projektet på 5. år, og der er endnu ikke igangsat en massiv vandløbspleje. Mange møder, men ikke igangsætning for alvor.

Initiativet skal komme fra styringsgruppen, det er det, den er der for.

Det er i øvrigt en af de allerstørste muligheder, forbundet nogensinde har haft til for alvor at rykke på Sjælland.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 10:43
Ja, selvfølgelig er det korrekt, og det er fuldstændigt ligegyldigt hvordan du vender og drejer Fishing Zealand projektet, det er og bliver det et luftkastel, som kun er søsat med det ene formål, at det skal forsøge at pleje det mildt sagt meget dårlige image, som DSF har herovre på Sjælland.

Fishing Zealand rummer jo slet ikke nogen intensioner om, at der skal rettes op på det helt urimelige misforhold, som der hen over 20 år har været i fordelingen af fiskeplejemidlerne.

Det burde da ellers være være åbenlyst for enhver, at den nuværende model, hvor de sjællandske lystfiskere indbetaler ca. 43% af fisketegnsmidlerne, og hvor der kun går 5-6% tilbage til fiskepleje og udsætninger på Sjælland, den har medført, at de sjællandske og københavnske lystfiskere ikke ka' ta' DSF og et projekt som Fishing Zealand alvorligt.

De sjællandske lystfiskere er nemlig ikke så dumme, at de kan snydes med en masse fine ord på en hjemmeside. Og hvis DSF virkelig vil noget her på Sjælland, så skal de sadle helt om, og lægge pres på §7-udvalget og DTU-Agua, så det bliver en grundlæggede regel, at de indbetalte fisketegnsmidler skal gå tilbage og anvendes til fiskepleje og udsætninger i de regioner, hvor de indbetalerne bor.

Og hvis det utænkelige skulle ske, at det bliver besluttet, at de ca. 43% af fisketegnsmidlerne, som de sjællandske lystfiskere indbetaler, fremover skal anvendes til fiskepleje på Sjælland, så vil det helt af sig selv og i løbet af få år påvirke fiskeriet herovre i en så gunstig retning, at Fishing Zealand projektet vil komme i mål helt af sig selv.

/Lars
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 13:19
Lars,
nu kunne de sjællandske lystfiskere jo starte med at søge om penge fra fisketegnsmidlerne. Det har de næppe gjort i stort omfang. Jeg tror, gentager tror, at det lige så meget er derfor, at de fleste penge bruges i Jylland, der beder man om pengene.

Det kunne vi jo starte med at gøre i større omfang
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 14:15
Kære Lars Niels Riis Ebbesen Jeppesen eller hva' fan Du nu hedder p.t., jeg har ganske ondt af Dig og Din mentale tilstand, om så et elektrochok eller en stor kæp i rumpen er det bedste middel, for at få Dig lettet fra stolen og tastaturet, er mig lidt uvist, - men jeg skrev afslutningsvis i lignende tråd for 2 år og 3 måneder siden, da Du plæderede for gud ved hvad, at jeg nu ville følge "Din arbejdsiver og indsats" i 2 år, hvor så resultaterne måtte afgøre ægtheden, - men hvad er sket NADA - ikke et bøjet søm, - så kæppen må være det bedste for at få Dig i gang, - her undskylder jeg selvfølgelig, såfremt Du også er fysisk handicappet, - men så kunne Dine ledermæssige evner vel ha' sat tingene i gang !!!
Seriøst set er det dybt beklageligt, at alle disse bedrevidende er så naive, at de ikke kan se, at vil man ha' en anderledes og stærk sammenslutning omkring vores interesser, så må vi alle indmelde os under fanerne, hvilket logisk vil medføre ændringer og justeringer, samt ikke mindst mere politisk power.
Men det er åbenbart sjovere med uintelligent og tilsvinende adfærd fra sidelinien, samt så i øvrigt ikke foretage sig noget som helst konstruktivt - fattig adfærd.
I samme moment er der rigtig mange medlemmer af DSF, samt ikke medlemmer, der knokler røven ud af bukserne for os alle sammen, kommuner, vandsynsråd, vandråd, vandplaner, praktisk foreningsarbejde med meget meget mere, hvor det så er skingert at opleve en så stor klaphat som ovenstående berette; "at han har gjort sin indsats engang i fordums tid", - men det er Dine resultater og vedholdenhed, som omgivelserne skal bedømme Dig på, - ikke Din selvforherligende og bedrevidende karakterer, - ligesom den proces vi har med at gøre er umiddelbar livvarig, specielt i lyset af alle dem som "står udenfor" og ikke bidrager på nogen vis.
Så har DU noget konstruktivt og en indsats Du vil byde ind med, så lad os høre, - ellers brug i stedet "Din galle" på alle de andre fora, hvor Du på lignende vis "svinger Dig i lianerne" !!
Knæk og bræk til os alle i de Vestjyske åer om 5 dage.
Flemming Lundberg Petersen, formand Korsør Lystfiskerforening
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 14:32
Citat: Kjeld Willerslev

Arnt,
det er jeg godt klar over, men som det er nu, så kunne der nemt indbygges en vandpleje- og fiskeplejefunktion på hjemmesiden.

Den er ganske enkelt grundlaget for indtjeningen, og et øget fiskeri uden samtidig vandløbs- og fiskepleje skaber logisk med tiden et dårligere grundlag. Der må være plads til begge dele.

Så meget om den kop fiskevand.
mvh
kjeld¨


Kigger vi på den samme hjemmeside? http://www.fishingzealand.dk/

èn af de fremhævede artikler handler om "Livsbekræftende film fra DTU om ”Det gode vandløb""

Dernæst er der hele delen om Miljøarbejde http://fishingzealand.dk/fishing-zealand/miljoearbejde/ og værdigrundlaget hvor vandplejen er beskrevet som en hjørnesten.


Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 14:56
Jeps Arnt,
men der mangler en mulighed for, at lederne for de enkelte oplandsgrupper = geografiske områder kan kommunikere ud om nye folk til nye opgaver. Der kunne laves en side for hver af de geografiske områder, med nyt om arbejdet, om nye opgaver, "nye vandløb", om tilmelding osv. Alt det, der kan være igangsætter.

Kaare Manniche Ebert lavede sidste år et vandplejekursus, det er den slags, der sætter folk i gang. En super god ting. Suppleres det så med information fra de enkelte oplande om opgaver og ønsket om flere folk, så kan det starte en masse op.

Har jeg overset det, så beklager jeg naturligvis.
mvh
Kjeld


Redigeret af Kjeld Willerslev - 11 Apr 2014 kl. 14:57
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres