Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Red tag

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Red tag
    Sendt: 02 Apr 2014 kl. 19:52
Hej.

Jeg er ny både ud i fluebinding og fluefiskeri. Derfor skal jeg ha' fundet nogle fluer der kan bruges i åen og som er lette at binde.

Jeg er derfor faldet over en red tag. Den har jeg lige et par spørgsmål til.

1. Er det en våd eller tørflue?
2. Hvilke str. skal jeg sørge for at ha' med i æsken?

Hvis der er andre lette og gode fluer til åen, må i meget gerne smide et link.

Mvh 
Frank.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 20:09
Hej
 
1. Våd- og tørflue
2. 2-16 (nok mest 6-12 i våd og 10-14 i tør)
 
Red Tag bindes også som Red Tag Palmer (altså med kropshackle). Få fat i Steen Ulnits' Fluebinding 1 - der kan du læse alt om binding af Red Tag og dens varianter.
 
Anden god flue - både som begynderbindeflue og som fiskeflue: Mickey Finn (og bind den gerne i Steen Ulnits' variant med den nederste gule hårbundt under krogskaftet).
 
Og for at fortsætte med Steen Ulnits: Juletræet i alle farver! Det er dog mest en kystflue, men duer også i åen, især om foråret til grønlændere.
 
God fornøjelse med binderiet!
 
 
 


Redigeret af Henrik L. - 02 Apr 2014 kl. 20:13


Til top
Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluemand

Tilmeldt:: 28 Sep 2010
Geografisk: Køge
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 20:10
Hej Frank.

Jeg bruger Red Tag både som tør- og vådflue. Jeg binder den, med hanehackle, på en tynd krog, når jeg fisker den tør og med høne, på en kraftig krog, når jeg fisker den som en vådflue. Jeg bruger den i str. 14-16, som tør og 10-12, som våd. Det er de str., jeg har oftest bruger, når jeg fisker i åen.

Knæk og bræk

Henrik
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 20:23
Mange tak for svar :-)

Så er det krogen der alene bestemmer om det skal være en vådflue?
Til top
Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluemand

Tilmeldt:: 28 Sep 2010
Geografisk: Køge
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 20:42
Hej igen

Det er ikke kun krogen. Krogen til en vådflue, er kraftigere, i godset, så den er med, til at give fluen vægt. Hacklet har også meget at sige. Til en vådflue, anvendes normalt et hackle, fra en høne, som er mere blødt i det, og bindes, så fiberne kommer til, at peger bagud. En tørflue, har et hackle,. fra en hane, som er stift og bindes, så fiberene er lodrette, så fluen "sidder" på vandet.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 21:01
Hej igen igen
 
Her finder du en god film om binding af Red Tag:
 
 
Man kan med fordel vælge sno påfugleherlen omkring bindetråden før den tørnes - det forstærker kroppen og man kan evt. blande et par pearl flashfibre sammen med herlene, så der kommer et lille glimt hist og her. Til halen kan en rigtig postkasserød antrongarn også bruges til vådfluerne. En dusk sæluld kan også give et fint skær, hvis det bruges som hale.
 
 


Redigeret af Henrik L. - 02 Apr 2014 kl. 21:06


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 11:35
Hej Frank.

Red Tag er en fluetype, som vi som instruktør bruger, som oplæring i fluebindingens ædle kunst.

Det er en flue, som kan bruges alle steder, og selve grundmønsteret, er base for mange typer fluer.

Prøv at kigge på linket her:

https://www.google.dk/search?q=Red+tag+fluebinding&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ASk9U4_rEuzo4gTztYHIBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1097&bih=553&dpr=1.75#q=red+tag+flue&tbm=isch

Tænk evt. lige denne tanke færdig:

Hvad vis du laver typen i andre farver, ja så har du mange flere klassiske mønstre, som har fanget tusindvis af fisk, i mange forskellige arter.

Jeg har på mine foredrag, påstået, at ville man nøjes med et mønster til sit fiskeri, så var det red tag, der ville blive valgt, dels fordi den fanger fisk, er simpel at binde, og materialerne til at betale og overseWink

Jeg har fisket siden 1958, og jeg tror aldrig, at jeg har fisket en sæson uden fangster på Red Tag mønsteret i alle mulige afskygninger + bundet tusindvis, som proffesonel fluebinder.

Lav du bare en stak til dit private fiskeri, også til kysten og P&T er mønsteret rigtig godtTongue

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 03 Apr 2014 kl. 13:22
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 23:31
Hej P.K.

Vil det sige at jeg bare kan bruge fantasien mht. hvilke farver jeg binder fluen i?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 07:13
Hej Frank.

Ja, egentlig, men for at få rutine med selve det at lære fluebinding fra grunden, er det altid en god indlæring, at gå nøjagtigt efter det korrekte mønster, når man så behersker eksempelvis Red Tag, så er der jo ikke noget i vejen for, at lave andre farver, eller ligge lidt på mønsteret.

Et godt eksempel på, at en flue udvikles over tid er Red Tag, for giver du Red Tag en kropshackel i brun, så har man faktisk næste stor anger, nemlig Red Tag Palmer, og sådan er udviklingen sket over flere hundrede år.

Vis du vil have typen Red tag, i andre farver, så er der eksempel vis en orange udgave, så er man ovre i en flue, som hedder Chillimps. Sort, ja så er navnet Black Zulu, og grå så er navnet Grey Palmer osv.

Prøv at Google ovenstående navne, og se, hvad der kommer fremWink

Iøvrigt er Red Tags krop, altså påfuglherlen, i dag mulig af få indfarvet, så selve Red Tag kroppens farve, kan også ændres her.

Påfuglherl bruges meget til kroppe i de traditionelle fluemønstre, og du kan se på det link her, en af mine meget effektive mønstre, som kan bruges alle vegne, i alle typer og størrelser, og her er det så en hollænder, der har brugt fantasien godt:

http://www.kystfluer.dk/showfly2.asp?Navn=Holl%C3%A6nderen

Mvh
P.K.





Redigeret af PK - 04 Apr 2014 kl. 07:14
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 18:41
Så fik jeg bundet et par Red Tag :-)

Men ville fluen ikke være mere holdbar hvis man brugte chenille eller dubbing stedet for påfugle perl?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 20:59
Hej Frank.

Påfuglherl er ganske rigtig i sig selv ikke særlig holdbar, og man kunne sagtens bruge noget andet, der er blot den hage ved de andre materialer, at der ikke er noget, som ligner påfuglherlens unikke struktur.

Man har nogle tricks, til at få det til at holde:

1: Man snor påfuglherl og bindetråd sammen.

2: Jeg ribber gerne påfugle kroppe med 0,20mm. klar fiskesnøre. Det vil sige, at påfuglherlen bindes på normalt, og snøren er så bundet på først, og vindes rundt om kroppen, som det sidste.

Bruger man snøre, som rib, kan man trække den godt ned i herlen, og så kan skarpe fisketænder, ikke flå herlen fra hinanden.

En vigtig ting er, at man skal tænke over, hvor mange herl man vil binde ind på fluens krop, jeg siger normalt 5 stk. til almindelige fluer. Vil man have tykke herl kroppe ligger man uldgarn under herlen, men ribber så med snøren også.

Når man binder med påfuglherl, er det meget almindeligt at ribbe herl kroppen med guld eller sølvtråd.

Er det slet ikke muligt at efterligne påfuglherl med andre materialer? jo reelt kan man lave sin dubbing, så ikke mindst farven kommer tæt på + at noget af det moderne glimmer tråd, a la Madeira garn og andet, kommer tæt på, men man vil aldrig opnå påfuglherlens lodne udseende.

Mvh
P.K.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down