Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

grej og opsætning til det gule rev

 Besvar Besvar
Forfatter
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: grej og opsætning til det gule rev
    Sendt: 25 Mar 2014 kl. 14:30
Hey,

jeg skal for første gang en tur på det gule rev.. Jeg ville grene høre lidt fra panelet om hvor tunge pirke I bruger? Og hvad med ophænger-sprutten? Har I en eller flere ophængere på af gangen? 
Mvh Finn
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2014 kl. 15:36
Hej Finn.
Det er der rigtig mange meninger om. På turbådene, anbefaler de grej der kan bruges til at fiske både haj og hvaler med :-D men det er fa...me så tungt som et ondt år at fiske med 50 lbs stænger og str 10000 hjul en hel dag. Jeg foretrækker selv 20/30 lbs stænger, 0,20 fletline og hjul ikke større end 7000. Der ud over et rigt udvalg af pirke og jigs mellem 60 og 500 gr.  Skal det være rigtig sjovt og forholdene tillader det, så 12 lbs stang, 0,17 flet og et hjul i str. 5-6000 og så ikke endegrej over 150 gr. Skal det være RIGTIG sjovt, så er det en kort stang med kastevægt op til 200 gr og fastspolehjul i str 6000 forsynet med 0,12 flet. Jeg bruger aldrig mere end en ophænger og elsker at medefiske der ude med feks makrel eller silde filet.
Mit mål et at fiske så let som muligt og få mest mulig ud af fiskeriet. Selv store torsk kan fanges på små agn.


Redigeret af sulen - 25 Mar 2014 kl. 15:37
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Martin Grøn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin_groen

Tilmeldt:: 06 Nov 2005
Geografisk: Nørresundby
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin_groen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2014 kl. 16:30
Vil bestemt også sige at man kan klare sig med lettere grej end de forskriver på turbådene. De fortæller om meget dybt vand og kæmpe fisk. Realiteten er at de fleste turbåde vælger den østlige del af revet (<100 m vand) og ikke går efter vrag hvor man faktisk kan støde ind i de store fisk. Og man kan sagtens hive en 20kg torsk op på et 7000 hvis man skulle være så heldig. (ikke at jeg har prøvet selv) :-(


Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2014 kl. 16:33
Hej
 
Stænger absolut 20/30 LB helt fint, godt hjul er et must derude. Fletline 0,38 af GOD kvalitet. Forfangsline i 1,0 eller 1,2 mm. Pirke mest i 300 gram som dækker langt det meste pirkefiskeri. Kastefiskeri så kan man gå ned i tykkelse, MEN jeg ville ikke gå under 0,25 mm fletline. Og 2 - 3 ophængere og en pirk er rigtig godt med mindre det er på vrag så MAX 1 ophænger eller 2-3 ophængere og et blylod kun. Pirke er jo dyre.
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2014 kl. 12:03
Gentlemen,

Mange tak for jeres in-put.. den stang jeg har er en Fin-Nor offshore hardwork 2,10 og hjulet er et mitchell riptide 2/0 gl - egentlig et trolling hjul, men det er altså det jeg har.. Flet-Linen er Savagear 0.40 med brudstyrke 32 kg og forgang er en 0.60 mono med brudstyrke på 17.2 kg. Mine tanker var at ville det komme til brud på dybt vand ville jeg "kun" miste lidt endegrej og et par meter forfang.

Til sammenføjning at flet-line og mono linen havde jeg tænkt at lave et perfection loop på begge liner så det bliver en "loop-i-loop" samling af de to?? I enden af forfanget en almindelig svirvel til ophængere og pirken.

Hvordan lyder det i jeres øre??

må jeg spørge; har I erfaringer med at bestemte pirke-typer fanger bedre end andre? Eller er farven af større betydning??
Mvh Finn
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2014 kl. 14:47
Stang er mindre vigtigt, dit hjul vil klare opgaven, men er træls i længden grundet vægt og udveksling. Men til en tur / Enkelte ture går det fint.

0,40 mm er for tykt, der kommer,såfremt der er strøm for meget afdrift på pirken og du er nødt til at bruge tungere pirke.
Jeg bruger mest 300 gr. som all round pirk. 400/500 i stærk strøm.
Jeg fisker med 0,25 mm fletline

Mine forfang er af 1,00 mm og anbefaler ikke under dette. Får du en stor fisk sprænger den en 0,60 som sytråd.

Bindes til hovedline med not a knoot eller stærke swivler

Bruger du den flet der sidder på går du bare 100 gr. op i str. i forhold til side mande så går det.

Med hensyn til pirke er det ikke det vigtigste , er der fisk vil alle modeller fange fisk. Oftest er der flest på ophængere som er gummimak eller sprutter oftest. Evt. agnet med skalreje eller lidt sild.
Mvh 
Lars 

Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2014 kl. 18:04
Er enig med Sulen har en 20 lbs stang med 0,22 flet samt en 12 lbs kastestang med en penn slammer 760 (0,20 flet), på kastestangen fisker jeg med 150 gr. jig (det er helt suverænt at fange torsk på kastestang)
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2014 kl. 08:21
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVJv5Neroh_FToBNJkj5aE1P4vCbbDODh8M-RxtrrrvBJlRs7yYQ

Den virker, fanger ca 60 % på denne ophænger
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres