Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

gedden spise ælinger ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
8873 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 8873 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: gedden spise ælinger ?
    Sendt: 27 Feb 2014 kl. 20:23
nu ved jeg godt at gedden er alt ædende bop bop 
men jeg ser flere og flere steder hvor specielt jægere gør alt for at slippe af med gedden så er det jeg prøver at sige så stor skade gør den jo heller ikke det er nok nærmere jægerne der gør størst skade............. eller hvad mener i ?
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 20:36
Det svarer til lystfiskerne og skarven

Redigeret af Fluefisker52 - 27 Feb 2014 kl. 20:38
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 21:15
Enhver jæger har med egne øjne set gedder tage ællinger, og sågar jagthunde, derfor vil de med fandens vold og magt have dem udryddet, så skydefuglene og den eksploderende bestand af fredfisk kan farve vandet jægergrønt.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 21:26
jeg har set  ællinger dykke baglæns et par gange... den ene var oven i købet en ganske stor ælling!

mik
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 21:52
Ja og i loftet på Skjern Å udstillingen "Over There" hænger der i loftet en udstoppet Lucius Lucius der netop napper en gedde....så det sandt nok....smiler.

Redigeret af Taonga - 27 Feb 2014 kl. 21:53
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 21:58
Jeg har taget den skridtet videre. Jeg nakker jægere fordi jeg har set de tager alle mine gedder LOL
Til top
Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Claus E. Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus E. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 21:59
Enhver jæger ligefrem ? Keld vil du ikke nok være venlig ikke at skære alle jægere over en kam?

Mvh.

Claus (jæger og lystfisker)


Redigeret af Claus E. - 27 Feb 2014 kl. 22:00
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 22:09
Ja, det med ællinger og gedder, har jo altid været et emne.

Som ung jæger fik jeg min første andejagt, i et mose kompleks, hvor det var en klar aftale, at affiske gedderne, for at undgå for store tab af ællinger, mod gratis andejagt.

Det var en håbløs opgave at affiske gedderne, men vi holdt da moserne nogenlunde fri for de største af røverne, og der røg virkelig mange ællinger, men det er jo naturens gang, er der adgang til let føde, så er den ikke længere.

Nu skal det siges, at det var ikke udsatte ænder, men en naturlig bestand, og vi synes jo dengang, at der var et fint forhold imellem de ællinger der forsvandt, og de gedder der blev brugt til fiskefrikadeller.

Det kan være et stort problem de steder, hvor der er mange gedder, og som Keld er inde på, mange udsatte ænder giver så meget lort i vandet, at det hele er grønt, når fætter grum er fjernet.

Jeg ved nok, hvad jeg foretrækker, nemlig en naturlig bestand af både gråænder og gedder, og det kan sagtens forliges, til alles tilfredsstillelse, heldigvisTongue

Mvh
P.K.
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 22:30
Jægeren er vel ikke værre end den/de lystfiskere som nakker gedden fordi den tager de "rigtige" fisk... Der er ovenikøbet nogle som nakker undermålere og i april måned...
Til top
Jesper Steen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jesper Steen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2003
Geografisk: Rosklide
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 22:39
http://www.youtube.com/watch?v=likqFK2uG3c
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 23:03
Jeg fangede en gedde for år tilbage, med hele 3 helt friske men døde ællinger i maven. Året efter fik jeg en større gedde med en hel blishøne i maven.... 
Så ja, gedder tager også ællinger

/J
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 23:21
Når vi som mennesker sætters os til herre over naturen så giver det som oftes bagslag, at opfiske en mergelgrav eller tørvemose for gedder fordi man nu engang er jæger og vægter vandfuglene højere, ja så kan jeg kun sige: Hvad vil du helst have..... en sø i balance eller en algesuppe ! - naturen betaler igen når man forsøger at forrykke balancen........jeg tror nok jeg kunne nøjes med en and eller to..... og så ha en sø i balance.......

Redigeret af fiskefreak - 27 Feb 2014 kl. 23:24
Venligst
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2014 kl. 10:52
http://www.youtube.com/watch?v=2_E4BUt1z8Y

http://www.youtube.com/watch?v=likqFK2uG3c

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum