Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilket multihjul

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilket multihjul
    Sendt: 02 Feb 2014 kl. 11:28
Har lige et par ting mere. Der dukker jo altid lidt op når man læser andres indlæg.
Kan da også lige tilføje at jeg selv startede multihjuls-fiskeriet med ABU's runde Ambassadeur hjul. Har haft C3, C4, Record C41 og Mörrum med IVCB. De er alle solgt.
Karakteristisk for min oplevelse af dem er, at ABU's centrifugal kastebremse er upålidelig, når der kastes rigtigt igennem, p.g.a. at røgvand fra linen kommer ind og danner dråber på den indre bremsetromle, hvilket ændrer karakteristikken. Når hjulet er stillet ind til de lange kast, incl. brug af tommelfinger, så skal der ikke meget svigt til før kastet går galt.
Nu kan jeg ikke forestille mig at det er aktuelt ved åfiskeri, i og med at man aldrig vil stille sig op og hamre igennem gang på gang, på samme måde som ved kysten med et 28 g blink. Så et klassisk Ambassadeur er jeg sikker på kan fungere fint til det.

Efter mange frustrationer og skuffelser var jeg selv psykisk moden til det store spring og købte et Daiwa Luna 103, som er klassisk rundt og mindede mig om Ambassadeur-hjulene.
Det var et kvantespring. Hjulet er fremstillet i Japan og af en produktionsmæssig kvalitet som fik mig til at tænke "Ja, det er det her, alle Ambassadeur-ejerne TROR de har." Et stykke finmekanik af ekstrem høj kvalitet med fantastiske tolerancer, som kan holde flere generationer. Oven i har det Daiwa's sofistikerede kastebremse, Magforce Z, som er 100 % pålidelig, meget velfungerende og kan indstilles ude fra, uden at skulle skille noget ad. Der ud over kan hjulet åbnes ved at dreje den ene gavl af, da der er drejet gevind i det massive hjulhus af fly-aluminium. Det kan åbnes på 5 sekunder uden værktøj - klar til vedligeholdelse. Så, jeg trækker lidt på smilebåndet af ABU's "forchromede messingstativ".
Tror du ville være henrykt for det hjul til å-fiskeri. Det er dog ikke helt billigt og fightbremsen har IKKE klikindstilling, hvilket jeg savner.
Det næste jeg fik var et Daiwa Zillion 50th Anniversary lavprofil hjul som efterfølgende er tunet med shallow PE spool til fletline. Det er også "Made in Japan" og derfor ikke helt billigt men der er altid tilbud rundt om i verden hvis man ser sig lidt om. Men produktions-kvalitet igen helt oppe på et niveau som jeg aldrig har set på noget ABU-hjul. Fantastisk hjul og selvfølgelig med Magforce Z kastebremse.

Jeg var lidt bidt af high end hjul og købte næst et 7 år gammelt, brugt Shimano Calcutta TE DC 201. Made in Japan. Behøver jeg at skrive, at hjulet var som nyt og er bygget som et schweitzisk ur inden i. Alt ved det hjul føles lækkert. Ikke mindst den digitale kastebremse, som overgår alt andet i sikkerhed og funktion.

Seneste skud på stammen er så Daiwa Tatula R. Daiwa har stjålet talentfuldt fra andre konstruktioner da de lavede hjulet. Bl.a. har de forladt deres "free floating spool" koncept, og brugt samme metode med lang fast spoleaksel som man kan finde i Shimano's multhjul og før dem i ABU's Ultracast hjul. Desuden har de kopieret Shimano's greb, som er større og mere "finger-rette" end hvad de plejede at bruge.
Endelig har de selv konstrueret T-Wing systemet, som gør den stillestående linefører meget åben under kast, hvilket er en klar forbedring af de øvrige eksisterende koncepter. Jeg skal ikke detaljeret komme ind på hvorfor men der er gode argumenter for det.
Hjulet har desuden hurtigt-gående linefører, hvilket giver bedre krydsoplæg end normalt. Tilsammen med kastebremsen gør det hjulet velegnet til fletline. Så velegnet som et multihjul nu engang kan blive det.
Hjulet er fremstillet i Thailand og produktionsmæssigt ikke af samme kvalitet som de markant dyrere Made in Japan hjul men stadig med støbt aluminiumshus, gavle og fin funktion. Det hjul ER et best-buy.

En ting jeg ikke helt forstår er, hvorfor der ikke er nogen som systematisk importerer Daiwa's multhjuls-udstyr til DK. Det er verdens næststørste producent af lystfiskergrej efter Okuma men er jo nok meget et spørgsmål om manglende efterspørgsel efter grej i denne pris og kvalitetsklasse.

Sålænge der ikke er, så generer det mig ikke at importere det selv.
Det var bare det.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 11:30
http://www.flickr.com/photos/52442906@N02/11277707134/

http://www.flickr.com/photos/52442906@N02/11663060865/in/photostream/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 11:43
Ja det er da sikkert fine hjul, kan ikke nikke genkendende til din kritik af Ambassadeur hjulene, kunne ikke drømme om at fiske med andet!
vh
Henrik

Redigeret af HSJ - 02 Feb 2014 kl. 11:44
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 12:24
Hvad med at kigge på de nye C3 og C4 (2014 modellen), hvor spolen er blevet lettet 25%.
http://www.fishing-mart.com.pl/sklep/en/abu-garcia-ambassadeur-classic-c3-g17-a75-p1494-k13497.html
Tatula ser helt bestemt også rigtig godt ud. Hvis jeg havde pengene kunne det sagtens blive mit næste hjul.
Hvad angår røgvand  i Amabssadeur, som Ole skriver, plejer jeg at give bremsebanen en enkelt dråbe rocket oil og bruge en centrifugalklods mere.Så bliver problemet kraftigt reduceret.
den store fordel ved klassisk Ambassadeur er at de er lette at servicere selv. Synes det er noget sværere med Revo og Daiwa.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 15:34
Citat: wennecke

den store fordel ved klassisk Ambassadeur er at de er lette at servicere selv. Synes det er noget sværere med Revo og Daiwa.



Jeg selv-servicerer samtlige mine multihjul. Hvis jeg skal angive sværhedsgrad på mine kommer det til at se sådan ud:

ABU's runde er de letteste af alle.

Shimano's runde Calcutta er en smule vanskeligere, men ikke meget. Man skal være forsigtig med DC enheden på DC hjul.

Shimano/Daiwa lavprofil hjul kræver lidt øvelse, men det kan gøres. Jeg har dog endnu aldrig adskilt et Revo.

Shimano Calais DC er decideret svært. Men det er muligt, Jeg har haft mit strippet helt ned for at rense og smøre uden problemer.

De hjul jeg bruger mest er Shimano's DC hjul, både Calcutta og Calais, det er hjul af en helt fantastisk kvalitet. Men jeg bruger også runde ABU immellem, mest Record C6 og Mörrum 5600. Desuden et par Daiwa Viento og Shimano Curado lavprofilhjul.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål: For mig ville at Calcutta DC eller et Calais DC være det optimale valg, især Calais som har en bremsejustering tilpasset til åfiskeri, men samtid er lige så godt til alt muligt andet.

Mvh. Peter
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:37
Et Calais/Antares dc hjul ville være optimalt til det han efterspørger, og han ville slippe for at rode med oldnordiske amb hjul. Det eneste er problem er prisen, da han måske skal til Usa, eller Japan og hente et, så en 3k skal han nok regne med at betale.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:43
daiwa luna og rocket med ut tuning koster ca det samme, og de er begge klart på listen endnu.. her er det æstetiske i luna dog klart en ting som trækker op..

derudover går tankerne på en joker i form af et shimano dc, noget dyrere men bestemt et fedt hjul..

jeg kommer ikke ud den nærmeste tid, så har valgt og gå i tænkeboks og læse en del om hjulene før jeg køber.. også for at gøre det rigtigt i første hug..

jeg takker for alle gode råd, og som forventet er der jo også inden for dette felt lidt religion angående valget..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 19:18
Nemmeste ville uden tvivl være hvis du kendte nogen der har et par hjul liggende du kunne prøv :)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 20:01
Citat: CasperR

Et Calais/Antares dc hjul ville være optimalt til det han efterspørger, og han ville slippe for at rode med oldnordiske amb hjul. Det eneste er problem er prisen, da han måske skal til Usa, eller Japan og hente et, så en 3k skal han nok regne med at betale.


Jeg købte mit Calais DC brugt, for ca. 1500kr ialt fra ebay. Så med lidt held kan det gøres noget billigere.

Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 20:11

Ole C., dit indlæg kræver et svar.


Selv om du utvivlsomt har ret i, at hjulene fra Japan + øvrige Fjernøsten konstant udvikles og forbedres – og på mange punkter er foran de klassiske Ambassadeurer - er der også andre aspekter i dét at vælge grej. Som udgangspunkt kan vi kigge lidt på fastspolehjulenes historie:

Mange af os husker de ”gode gamle”, f. eks. DAM Quick Finessa og ABU's Cardinaler. De byggede på en robust mekanik: Snekkedrev i bronze og rustfrit stål samt en håndværksmæssigt ordentlig udførelse af alle dele. Og de kunne holde til at blive brugt. De var enkle og nemme at gå til, når den årlige service skulle foretages. I mange år havde jeg kun 2 hjul: et Quick Finessa samt et Mitchell 308 Princess, som blev brugt på hhv. en 9 fods stang og en lille ABU Suecia 2 – 15 g.

Op gennem 80'erne blev fastspolehjulene mere og mere avancerede og lettere – og mindre og mindre holdbare. Heldigvis nåede jeg at få fingre i et Cardinal 3 (uden C), inden produktionen i Sverige ophørte. Det virker stadig upåklageligt, selvom det er ca. 30 år gammelt.

Idag er multihjulene inde i den samme udvikling: lettere og mere avancerede, hvilket indebærer, at der skal flere ”stumper” i hjulene – og dermed større risiko for nedbrud. Murphys 3. lov: Hvad der kan gå galt, går galt.

Nu kommer vi til et mere filosofisk afsnit med mere eller mindre irrationelle argumenter:

De fleste af os multifolk kan godt lide selve dét at kaste og at optimere vores teknik. Sådan har jeg det også selv, og gennem årene har jeg haft mange og store antenner ude for at følge med på ”multifronten”. Resultatet er et fuldstændig udtamponeret grejskab med bl.a. det ”helt perfekte til surfcast på Vestkysten”, multihjul til Ultra Light og alle mulige ”helt perfekte” til netop dén og dén situation.

For et par år siden skiftede jeg taktik. I stedet for at sammensætte grejet ”perfekt” pålagde jeg mig selv – inspireret af dogme-film-idéen – at nøjes med eet hjul, mest for at undersøge og – om muligt – at flytte grænserne, især nedad i kastevægt. Der skete noget uforudset og mærkeligt: Faktisk blev det sjovere at fiske og kaste, og i stedet for at rode i rygsækken efter det helt rigtige hjul til en 8 gram Filur fandt jeg ud af, hvordan det tunge, klodsede Pro Rocket skulle indstilles. Denne tilgang til fiskeriet har øget glæden ved det, og det er på sin vis opløftende at konstatere, at gode kast ikke er noget, man behøver købe sig til.

Idag gav det en (genudsat) farvet havørred på en Mepps 2, 20 – 25 meters kast med en Pro Rocket 5501 (UT-trim) på en Daiwa 10 fod Powermesh 7 – 30 gram.

mvh jr

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 20:27
Hej Rene

Hvis du vil have et godt sted at starte ville jeg stadig kikke på et c6 record 51 hjul.
Det koster modsat de andre ikke 2000+
Så bliver du ikke bidt har du ikke tabt ret meget.
Og hjulet er altså rigtigt fint til dit behov.
De andre hjul dr nævnes er da også rigtig fede, men priserne er efter min mening nærmest vanvittige.
Jeg ville da gerne have et calcutta 201 DC men jeg har ikke 3-4000 der står fiske hjul på, og det fanger ikke 3-4 gange så mange fisk eller kaster 3-4 gange længere end et record.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 20:58

Ole C., dit indlæg kræver et svar.


Selv om du utvivlsomt har ret i, at hjulene fra Japan + øvrige Fjernøsten konstant udvikles og forbedres – og på mange punkter er foran de klassiske Ambassadeurer - er der også andre aspekter i dét at vælge grej. Som udgangspunkt kan vi kigge lidt på fastspolehjulenes historie:

Mange af os husker de ”gode gamle”, f. eks. DAM Quick Finessa og ABU's Cardinaler. De byggede på en robust mekanik: Snekkedrev i bronze og rustfrit stål samt en håndværksmæssigt ordentlig udførelse af alle dele. Og de kunne holde til at blive brugt. De var enkle og nemme at gå til, når den årlige service skulle foretages. I mange år havde jeg kun 2 hjul: et Quick Finessa samt et Mitchell 308 Princess, som blev brugt på hhv. en 9 fods stang og en lille ABU Suecia 2 – 15 g.

Op gennem 80'erne blev fastspolehjulene mere og mere avancerede og lettere – og mindre og mindre holdbare. Heldigvis nåede jeg at få fingre i et Cardinal 3 (uden C), inden produktionen i Sverige ophørte. Det virker stadig upåklageligt, selvom det er ca. 30 år gammelt.

Idag er multihjulene inde i den samme udvikling: lettere og mere avancerede, hvilket indebærer, at der skal flere ”stumper” i hjulene – og dermed større risiko for nedbrud. Murphys 3. lov: Hvad der kan gå galt, går galt.

Nu kommer vi til et mere filosofisk afsnit med mere eller mindre irrationelle argumenter:

De fleste af os multifolk kan godt lide selve dét at kaste og at optimere vores teknik. Sådan har jeg det også selv, og gennem årene har jeg haft mange og store antenner ude for at følge med på ”multifronten”. Resultatet er et fuldstændig udtamponeret grejskab med bl.a. det ”helt perfekte til surfcast på Vestkysten”, multihjul til Ultra Light og alle mulige ”helt perfekte” til netop dén og dén situation.

For et par år siden skiftede jeg taktik. I stedet for at sammensætte grejet ”perfekt” pålagde jeg mig selv – inspireret af dogme-film-idéen – at nøjes med eet hjul, mest for at undersøge og – om muligt – at flytte grænserne, især nedad i kastevægt. Der skete noget uforudset og mærkeligt: Faktisk blev det sjovere at fiske og kaste, og i stedet for at rode i rygsækken efter det helt rigtige hjul til en 8 gram Filur fandt jeg ud af, hvordan det tunge, klodsede Pro Rocket skulle indstilles. Denne tilgang til fiskeriet har øget glæden ved det, og det er på sin vis opløftende at konstatere, at gode kast ikke er noget, man behøver købe sig til.

Idag gav det en (genudsat) farvet havørred på en Mepps 2, 20 – 25 meters kast med en Pro Rocket 5501 (UT-trim) på en Daiwa 10 fod Powermesh 7 – 30 gram.

mvh jr


Hej Jørgen


I min optik har du fuldstændig ret. For mig er det vigtigt at hjulet er smukt og at der er en udfordring i at kaste med det, måske er det en smule nørdet og måske skulle jeg have kastet mig over fluefiskeriet istedet, men sådan blev det ikke. I stedet søger jeg det (for mig) perfekte kast og den store nydelse i fiskeriet som helhed, og ikke det med længde på kastet og flest fisk på krogen.

Håber det giver mening, for mig gør det… ;-)

Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 21:31
Godaften Peder Zeuthen.

Din beskrivelse af fiskeriets sjæl er præcis, smuk og prisværdig kort.  Når man er i dén tilstand du beskriver, bliver man en lykkelig fisker. Tak!

mvh jr

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 22:04
ja man må vel være klar til sæsonen starter, og selvom jeg ikke kommer ud den nærmeste tid er der nu bestilt et record c6 størrelse 51..

det endelige valg blev gjort ud fra prisen, og at jeg egentlig godt kan lide og prøve tingene af.. netop derfor jeg også har valgt at jeg skal fiske multi og ikke fast spole, teknikken i de DC hjul er sikkert eminent, men det er ikke det jeg vil nu jeg vil lære det ordentligt med et hjul der kan tjene mig i mange år og til en god pris..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 22:56
Fint valg, ihvertfald bedre end de andre plastik black/silver/pro max hjul. DC teknologi gør ikke at du ikke lærer at kaste med multi, det gør bare at du har en nemmere justering af hjulet, til fx blæsevejr, og i mange tilfælge vil du kaste længere med et DC hjul :) Men nyd dit nye hjul, og pas nu på ikke at blive bidt af trangen til at prøve nye multi konstant.. ;-)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 23:20
Citat: René H.N.

ja man må vel være klar til sæsonen starter, og selvom jeg ikke kommer ud den nærmeste tid er der nu bestilt et record c6 størrelse 51.. det endelige valg blev gjort ud fra prisen, og at jeg egentlig godt kan lide og prøve tingene af.. netop derfor jeg også har valgt at jeg skal fiske multi og ikke fast spole, teknikken i de DC hjul er sikkert eminent, men det er ikke det jeg vil nu jeg vil lære det ordentligt med et hjul der kan tjene mig i mange år og til en god pris..



Jamen til lykke med det. Jeg ejer præcis samme hjul, men har tunet det lidt. Specielt har jeg monteret denne magnetbremse: http://www.blakdogtackle.com/product_info.php?products_id=724

Det ser lidt sjovt ud, men det virker. Jeg aktiverer en enkelt bremseklods og klarer resten med magnetbremsen.

Du kan sagtens bruge hjulet uden tuning, det er bare en hobby i hobbyen.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 23:46
Tillykke med dit valg. Det er det vigtigste at have besluttet sig og jeg er sikker på du vil få store oplevelser med det hjul.

Hvis jeg må sammenligne det med en motorcykel, så har du vel nærmest bestilt en Royal Enfield Bullett i den indiske nybyggede version.
Altså man tager en lidt tung 40 år gammel konstruktion og pepper op med en skivebremse foran og bygger videre på en Indisk fabrik som om intet var hændt. Lidt vel stort til de 10 - 12 gram du pegede på men.....

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 07:26
Tillykke med hjulet har som sagt nummeret mindre 41 det er et super fedt og stærkt hjul der har tjent mig godt. Det kan ikke slides op!
VH
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 08:44
hej Rene
Tillykke med valget, jeg er en smule misundelig ;-) er sikker på at du nok skal blive glad for hjulet
Selv skal jeg hente et Ambassadeur 2500 på posthuset i dag ;-)

hilsner fra Peder

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 09:23
Hej Peder 
Er spændt på hvad du siger til din 2500C
VH
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 09:25
Citat: Peder Zeuthen

hej Rene
Tillykke med valget, jeg er en smule misundelig ;-) er sikker på at du nok skal blive glad for hjulet
Selv skal jeg hente et Ambassadeur 2500 på posthuset i dag ;-)

hilsner fra Peder

Tillykke Peder.

Fremragende hjul. Ganske enkelt og simpelt opbygget (og derfor genialt). Uhyggeligt robust, let-kastet ned til 4-5 gram og med en bremse, som siger "klik-klik", når fisken trækker.  Det er forholdsvis lavt gearet (ca. 40 cm indtag pr håndtagsomdrejning). Hvilket giver en varm højrehånd (incl. en funktionduelig bremse-tommel) her i den kolde tid. Dette er den egentlige grund til, at jeg anskaffede mit 2500, for den venstrehånds 5501 kan simpelthen ikke styres ordentligt med en "død" tommel på højrehånden.

Mit 2500C har fået sig et sæt Keramhybrid-lejer - jeg bilder mig ind, de er mere modstandsdygtige mod rustangreb, og jeg bruger overvejende hjulet til saltvand.
Desuden giver de liige dén dér lille ekstra prik over I'et. 

Også et tillykke til dig, René.  Fint hjul og et fornuftigt valg-

mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 09:43
Hej Jørgen
Og takker, jeg er spændt på hvordan det kommer til at gå med et højrehåndshjul, er glad for de lange baghåndtag og det kommer til at være lidt i vejen, men vi må se…
ellers er der jo ikke andet at gøre end at lede efter et 2501 (g begynde at spare op, de koster jo lidt mere)

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 10:14
Hej Peder

Hvis du fortryder så skriver du bare :-)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 11:12
Hej Jørgen
Lytter lige med ang. gearing mit 2500C hedder også high speed har det så en højere gearing end de normale 2500C. Kan umiddelbart ikke se det nogen steder? For ja umiddelbart er det jo en lidt lav gearing har endnu ikke fisket med mit 2500C. Men hva det er jo også små sager der skal "nulleres hjem".
Har set hos Reelman at man kan få ændret gearingen til 6:1 et eller andet!
VH
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 12:57
Hej Henrik.

Hjulet blev konstrueret i 1976 - om jeg husker rigtigt - og dengang var den alm. gearing i de fleste Amba'er mellem 1: 3 -4 stykker.  2500C har en gearing på 1:4,7, hvilket dengang blev betragtet som "high speed".  Der fås også en gearing på 1:5,3 og som du skriver, en gearing på vistnok 1:6.  Det lille (drevne) tandhjul bliver derfor formindsket en del (læs: svagere), og der er derfor et forbehold ang. slirebremsens indstilling.  Vist noget med max. modstand på 1 kg, såvidt jeg husker.

Nogle gange er det rart med en lav gearing.  Som tidligere nævnt giver godt med omdrejninger varmen i dén hånd, som den styrende tommel sidder på.

mvh jr 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 13:32
Angående køb af multihjul, har jeg aldrig helt forstået, hvorfor at især nye brugere af multihjul, køber helt nye hjul, uanset mærke.

Min erfaring med multihjul stammer helt tilbage fra 1960, og jeg har vel prøvet alt det, som de glimrende svar giver, og i begyndelsen var det meget vigtig, at få et nyt hjul, så man havde al den service man ønskede.

Men min deltagelse indenfor kastesporten viste hurtigt, at velholdte brugte hjul, var sagen, vis det var længderne i kastet, man var efter.

Logisk, da et brugt velholdt hjul kaster længere, det er kørt til, og i dag køber jeg aldrig nye hjul, men kun velholdte og tilkørte / evt. tunede hjul.

Jeg fisker jævnligt med multihjul, og har reelt ejet en 10 - 12 hjul, som er kørt til ved aktivt fiskeri, og dækker mange typer og mærker, men for mig er multihjulet et redskab til en god oplevelse, så jeg veksler hjultype / størrese, alt efter, hvad jeg ønsker af oplevelser ude ved vandet.

Jeg har været kaste instruktør siden 1972, og hvad angår multihjul, har jeg desværre set alt for mange, som er stået af, fordi ens forventninger slet ikke indfris, og slet ikke tålmodighed, med mange timer sammen hjulet, både på plænen og i det praktiske fiskeri.

Til gengæld har jeg haft den glæde, at lige så mange, efter instruktion, har bibeholdt fiskeriet med multihjulet, og i dag bruger af det, enten konstant eller ligesom, undertegnet, når tid og sted er til det.

Jeg synes iøvrigt, at det er fine svar, tråden her giver omkring valg og teknik, men ligesom et godt fluekast, så er et par timer sammen med en god instruktør, stadig sagen, også når talen er på multihjulet.

TAG ET KASTEKURSUS, MEN BRUGT DIT EGET GREJ, SÅ DIT ARBEJDSREDSKAB, BLIVER TILPASSET DIG PERSONLIG!!!!

Mvh
P.K.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 21:03
Lige et sidste spørgsmål, hvad line skal jeg vælge og satse på til hjulet..

kastene er jo ikke så lange, så skal jeg overveje ikke og fylde spolen helt..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 21:21
Hej Rene
Går ud fra at du vil starte med nylon? I så fald kan jeg huske at jeg startede med Berkley trilene xl et eller andet tro det var 0.26!
VH
Henrik
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 21:28
Citat: HSJ

Hej Rene
Går ud fra at du vil starte med nylon? I så fald kan jeg huske at jeg startede med Berkley trilene xl et eller andet tro det var 0.26!
VH
Henrik


ikke nødvendigvis, på mit gamle Blue Max fiskede jeg ned fletline..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 21:41
Citat: René H.N.

Lige et sidste spørgsmål, hvad line skal jeg vælge og satse på til hjulet..

kastene er jo ikke så lange, så skal jeg overveje ikke og fylde spolen helt..

Hej René.  

Hjul i størrelse 5000 går fint med liner fra 0,28 til 0,35 mm. Jo tykkere line, jo bedre kontrol.  Hvis du holder dig over 0,30 mm kan linen ikke komme i klemme mellem spole og stativ.  Det kommer til at køre fint, hvis du fylder op til 1 mm fra spolekanten.  Hvis der er tendens til overløb, kan du aktivere en bremseklods mere og/eller klippe 10 m. line af.
Held & lykke & knæk & bræk.

mvh jr
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 21:44
Jeg er personligt meget glad for at bruge fletline og bruger Power Pro 0.15 og 0.19  den fungere super bruger den på mit Record 41 RCN!
VH
Henrik 
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 22:01
Hej Rene

Record C6 har noget mindre tolerancer end de ældre ABU, jeg har brugt mit med ca. 0,15 fletline uden at den kunne komme i klemme.

Spolen har også en kerne med stor diameter, så du behøber ikke nødvendigvis at fylde den op.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2014 kl. 18:45
Hej Rene.

Hvordan går det med dit ny ABU Record Ambassadeur multihjul? Summer det, som det skal? Det kunne være interessant med en update.

Med venlig hilsen

Ole
Vanløse
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres