Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilket multihjul

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilket multihjul
    Sendt: 28 Jan 2014 kl. 18:03
til den kommende sæson mangler jeg et nyt hjul til min 11" 5-20 gram spinnestang..

jeg har bestemt mig for at jeg vil prøve et multihjul, men er virkelig i tvivl om hvad jeg skal købe.. her er jeg specielt i tvivl om hvad jeg skal ofre på sagen, så jeg får mest hjul for pengene.. bare abu har jo et kæmpe udvalg af hjul, og selv at få overblik over deres sortiment er uoverskueligt dertil kommer de andre mærker..

hjulet skal opfylde et par krav, og bruges til følgende
-skal bruges til fiskeri i åen
-skal kaste blink på 10-12 gram
-venstre hånds indspinning
-kunne findes og handles i DK




med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 07:08
Hej Rene

Skal hjulet bruges i saltvand?
Hvis du ikke vil spendere en formue fra starten af kunne et Amb. Pro Max være en mulighed.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 17:27
Ville finde et brugt Revo STX selvom det stadig er et plastik hjul, så er det langt bedre end pro/silver/black hjulene.

Ellers er revo mgx hjulene ret billige i tyskland. Hvis du vil bruge flere penge så find et Conquest 51 :)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 18:24
tak for de to svar, jeg vil lige uddybe eller prøve og forklare mit dilemma lidt mere konkret..

jeg har mest kigget på de klassiske runde hjul, da det er dem jeg primært forbinder med kasteri med tohånds stænger, her går tankerne på følgende.
C3 er billigt, c4 er lidt dyrere og ser ud til at være bedre, er c6 endnu bedre, og er mörrum zx de ekstra mange penge værd??

jeg har ikke et egentligt budget, men tænker mest value for the money, dog inden for rimelighedens grænser så intet conquest 51..

hjulet skal bruges i åen, men må meget gerne kunne klare en tur i saltvand i ny og næ..

derudover vil jeg lige tilføje at jeg ikke vil rode med andre spoler, tuning osv.. det skal virke ud af kassen.. kan altid komme senere..




Redigeret af René H.N. - 29 Jan 2014 kl. 18:27
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 19:16
Hej Rene

C3 har 3 lejer og ikke fastcast tangent
C4 har 4 lejer og fastcast tangent, og en højere gearing ellerser de identiske
selv synes jeg at lejet i C4 erens linfører sidder lidt udsat og mener ikke det har den store betydning.
Du kunne også vælge at kigge efter et Rocket, det har ry for at være det længst kastende af alle de klassiske runde Ambassadeur. Super lækkert hjul, jeg har dem alle tre men Rocketen er mit farvorithjul. Den sidste model de lavede, jeg tror det er 2012, har er en ret besynderlig farve, smag er jo forskellig, men køn synes jeg ihvertilfælde ikke det er, de forrige modeller var i orange eller champagne….
Måske er du heldig at Jesper hos Sportdres i Rønne har et ligende, ellers er der jo internettet.

Hilsner fra Peder

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 19:17
Hej Rene
Så skal du kikke på et ABU Record 50/51.
Det er fantastiske hjul direkte fra kassen og du behøver ikke gøre noget ved dem overhovedet.
Men bliver du bidt af dillen kan det også lade sig høre!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 19:22
nå ja Rene, du skriver ikke om det er et højre eller et venstre håndehjul du søger
Et andet godt bud er et Ambassadeur 2500, kan findes til rimelige penge på Ebay
Ellers er der Ambassadeur SX 1600 C, det er begge lidt mindre hjul, der passer godt til åen.

Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 19:25
Hej Martin
Jeg vandt en auktion på Ebay for nogle dage siden, sidder nu her og venter spændt på et Ambassadeur 2500, så må vi se om jeg kan vænne mig til højre håndsindspinning

Peder
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 19:29
Hej Peder

Det skal du da😄
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 19:53
Er det en almindelig spinnestang du har tænkt dig at bruge? Jeg vil anbefale at få fat i en triggerstang. Delf fordi det giver et bedre greb og dels fordi den har det rigtige antal øjer og placeret på en måde så linen ikke løber forbi klingen under fight af fisk.
Ja rekord 51 vil være et glimrende valg til de kastevægte du angiver, men linekapaciteten er ikke overvældende,hvilket du nok lige skal tage med i betragtning hvis du vil på kysten. Det vil en 61 HC være at foretrække, men så bliver det lidt træls med de lave kastevægte. Så jeg ville i dit sted kigge på lavprofil alligevel og især Revo NaCI 51 hjulet.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 20:09
Ambassadeur 2500C står selv overfor at vænne mig til højer hånd nogen gange ellers, Record RCN 41, Rocket 5501:-)
vh
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 20:09
Hov Rene
jeg havde lige overset dit agnvalg, så ville jeg nok også vælge Record 50/51
eller som jeg skrev et 1600/1601 eller 2500/2501
prøv og kig her 
http://www.sensibus.se/9582/Amabassadeur%202500
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 20:29
Record 51 er det dette hjul

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat233-Jerkbaithjul/side1354-ABU-Ambassadeur-Record-C6.html

for prisen ser bestemt ud til at være i orden, og væsentligt billigere end eksempelvis mörrum modellerne..

de 1601 og 2501 synes jeg ikke og kunne finde nogle steder, er det modeller til andre markeder eller ældre modeller?? jeg har det klart bedst med at bestille og købe nyt med garanti..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 20:41
sx 1600 er ikke i produktion længere og 2500 kom først i 70 erne, blev sat i produktion igen sidst i 90 erne, er i dag lidt af et samlerobjekt og priserne på et 2501 er skyhøje
prøv og tjek her 
http://www.startackle.com/garcia-ambassadeur-p-7586.html?st=en
og ja 999,- er en god pris for et Record
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 21:07
Hej Rene

Er godt råd fra en erfaren lystfisker som fisker med multihjul. Det at fiske med et multihjul og anvende agn under 15gr. er en af de sværeste opgave som meget meget sjældent lykkedes.

Forudsætninger for et minimum af succes: Er at den agn du fisker med på et multihjul skal vægten af agnen vær så tilstrækkelig stor til at den kan få spolen til at rotere uden hjulet får overløb. Dette uden hensyn til stang type og kastemåde.
Lineføreren må ikke køre med under kastet, (hvis du vil have længde på kastet), spolen med line skal være ultra let og lejerne i spolen skal næsten ingen modstand give ( her tales om mindst hybrid keramiske lejer), olien i lejerne skal være tilpasset så du ikke får overløb. Til sidst skal centrifugalbremsen finjusteres til agn vægten og stangen skal kunne håndtere hjulet og din kasteteknik.

Hvis det er første gang eller du ikke er fortroligt med kaste teknikken med en multihjul, får du mange skuffelser, hvis agnen kommer ned under de beskrevne 15gr.

Lykken ved at fiske med et multihjul er at det skal fungere succes fuldt efter kort tid, eller opgiver man projektet. Og mister troen på at det kan lykkes. MEN du kan selvfølgelig være undtagelse.

Hilsen Jørgen   
Hilsen Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 22:02
@Rene:

Hvis du vil kaste 10-12 gram uden at blive ruineret, så er ABU's Record 40 eller 41 et rigtig godt bud. Jeg har 40'eren og kaster fint med 10 gram. Lineføreren kører med i kastet, men det er altså ikke noget problem. Bare sørg for at give evighedsskruen an dråbe olie en gang imellem. Der er ingen grund til at skifte lejer i Record hjulene, de originale fungere fint.

Hvis du en dag kommer forbi Søborg er du velkommen til at afprøve et Shimano Calcutta Conquest 100DC. Det kaster fantastisk godt med 10 gram, og kan sagtens håndtere 5 gram også. Jeg er også villig til at sælge 100DC hjulet, men det har altså håndtag i højre side. Jeg har også et venstrehånds 101DC som jeg foretrækker at bruge, men det er ikke til salg.

Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 22:36
Hej Rene

Det er precist det hjul!
Og med øvelse kan man fint kaste med 10-15 gram med det hjul.
Self. Er der hjul der klare det bedre, men så er prisen også væsentligt højere!
Og jeg har nu fisket med multihjul i 10 år og har normalt ingen problemer med at kaste agn på 10-15 gram med mit AMB 5601 UC der er noget grovere end et record C6 😄
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2014 kl. 22:54
Kaster snildt 6 gr gladsax med mit 2601,1601 og record 41 så det kan sagtens
lade sig gøre at kaste 10-15 g men det kræver lidt øvelse!
VH
Henrik
PS lad dig ikke afskrække det er fantastisk at fiske med når
man har fået styr på det!
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 07:44
Hej Henrik
Hvilken stang og hvilken line bruger du til at kaste de helt små agn.
Hvor har du støvet et 2601 op henne, din heldige rad.. ;-)

Hilsner fra Peder

Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 10:26
Overvej at købe et Daiwa Tatula R lavprofilhjul fra Tyskland. De er f.eks. på eBay.
Det er nok det multihjul som giver mest for pengene i øjeblikket. Kan også bruges i saltvand og kan håndtere vægte ned til 6 - 7 gram ubesværet.
Det kan fåes for ca. 1230 DKK, transport iberegnet.
Hvis budgettet er lavere og du kun fisker i ferskvand, så Daiwa Tatula uden "R".
Begge modeller fåes til h.h.v. venstre og højrehånds indspinning.
Jeg har et Daiwa Tatula R.
 
 
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 10:27
Ja Peder der var jeg en meget heldig rad:-) var faktisk så heldig at jeg både fik erhvervet mig en 2601C og en 1601C altså lillebroren. :-) hos samlere!
Så valgte jeg også at springe på en 2500C bare lige for at vænne mig lidt til Højer hånds spinning, flere siger også at det kan være en fordel at skifte hånd når det er koldt! Jeg bruger i den forbindelse Hardy Fibalite (glas) 6,1 fod ditto 7 fods samt 8,3 Hardy Favorite kul! Alle stænger er bygget om til trigger :-)
VH
Henrik

PS.bruger 0.15 power Pro spiller max


Redigeret af HSJ - 30 Jan 2014 kl. 10:28
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 11:42
Hej Henrik
Det 1601 C du har, er det ikke et SX 1601 C Mörrum
Sådan et her jeg også, fantastisk hjul.
Går jo og glæder mig til at mit 2500 kommer hjem

Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 12:16
Hej Peder
Nej det er det ikke det er lillebroren til 2601C de er identiske borset fra en lidt smallere spole tror de har samme diameter på gavlene, et super fedt lille hjul der er et billed af det på Reelman!
Håber du får glæde af dit 2500 C tror efterhånden at det er en tilvænnings sag! Troede engang at jeg aldrig ville kunne forlig mig med multihjul nu går det som smurt så....
VH
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 17:41
Hej Henrik
Tror såmænd ikke så meget det indspinningen der er problemet (pånær ved jerkfiskeri, der er jeg nok nød til at bruge højre til at jerke med og venstre til indspinning)men mere det at stangenskal over i venstre hånd efter kastet, jeg er ret glad for lange baghåndtag, og her er det lidt i vejen, men glæder mig til at prøve det i praktis fiskeri
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 18:27
Ja med lange håndtag kan det nok give  lidt problemer bruger som skrevet forholdsvis korte stænger!
VH
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 18:39
Hej Rene
For at vend tilbage til tråden, jeg er spændt på at hære hvilket hjul du vælger samt lidt om dine erfaringer, når du kommer der til.

hilsner fra Peder

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 20:16
@Peder Zeuthen. Det er overhovedet ikke vanskeligt at spinne ind med højre hånd. Kastet afsluttes jo med stangen foran dig og så er det bare med højre hånd at føre stangenden op i ventre armhule. Gribe om hjul og stang med venstre, slippe med højre og begynde indspinningen. Super legende let :-)
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 21:51
Find et Shimano DC hjul det vil du ikke fortryde..Desuden vil du stå og grine af dem der ikke kan kaste med multi om natten, og du vil blive forelsket i DC lyden.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 22:28
Hvem er det der ikke kan kaste med multihjul om natten Casper? Det er da lige så let som om dagen ;-)
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 05:55
har haft min tro følgesvend Ambassadeur 5000 i over 20 år. Ville prøve et lavprofilhjul med magnetbremse og valget faldt på et ABU Pro max. Bliver mest brugt ved kysten når jeg ikke kan nå fiskene med fluestangen.Efter en rulle line og flere forskellige indstillinger af bremserne kaster jeg nu nemt en stripper på 12 gr. derudaf.Og hjulet har da holdt i over 3 år.Syntes det er et godt hjul til mig som kun bruger det 20 gange om året.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 08:02
jeg har forsøgt og danne mig et overblik ud fra alle de råd og meninger der findes, og er kommet lidt tættere på hvad jeg skal satse på.. og vil prøve og skrive hvad jeg udleder af det i skriver..

Record C6 51 999 kr, virker solidt og som et fornuftigt bud i den "billige" ende.. Størrelse 41 var måske bedre, men kan jeg ikke lige hitte nogle steder.

abu 1601/2501/2601 klassiske hjul, her vil de ganske givet holde prisen men det er brugte hjul med mange år på bagen og de ser ud til at være umulige at finde.. Derudover er det et spørgsmål hvad man vil give, og skal give hvis man finder et..

Daiwa tatula r kan ikke lige finde til omtalte pris, og umiddelbart virker det til at de fleste sværger til shimano eller abu.. Så der hælder jeg nok lidt samme vej som alle andre..

Shimano DC hjulene, de fleste nævner conquest, men det er uden for det jeg vil betale.. Shimano scorpion DC7 kan jeg finde til 1500 kr også tilkommer told, moms og gebyr eller små 2300 kr alt inkl.. Det kan jeg godt gå med til, men er scorpion modellen god nok eller er det kun de dyreste DC modeller der er værd og kaste penge efter??

Så i bund og grund er det egentlig record c6 51 eller scorpion DC7 valget lidt står mellem, og så min egen lille joker som jeg egentlig undrer mig over ingen har nævnt.. Abu mörrum zx1601.. Så hvad er meningerne derud når valget står mellem disse 3 hjul..

jeg vil hellere vente en måned med at købe, og så få noget der giver mig fiskeglæde over de næste mange år uden bekymringer.. jeg har tidligere haft bluemax og det virkede fint et lille års tid, og jeg kastede fint mindre agn som rapala cd7 med det..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 08:23
Hej Rene

Abu mörrum zx1601 ville jeg holde mig fra. Jeg har selv et zx1600. Jeg kan nævne flere problemer. Det fungerer dårligt med fletline, lineoplægget får fletlinen til at grave sig ned i spolen. Justering af centrifugalbremsen sker ved at skrue gavlen helt af og trækker spolen helt ud af hjulet. De to små bremseklodser vil herefter falde af og være umulige at finde. Men er det justeret korrekt kaster det fint med monofil line.

ABU 1601/2501/2601 findes kun brugte, men de er fra dengang ABU's hjul var uopslidelige, så det ville jeg kalde et ok valg. Det er også lette at servicere selv.

Jeg har tidligere forsøgt at sælge et Conquest 100DC på auktionen, men fik det ikke solgt. Det er stadig til salg hvis nogen er interesseret. Auktionen kan stadig ses her: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=121977
Conquest DC er et top hjul, både i kastelængde, robusthed og kvalitet. Og størrelse 100 passer perfekt til dine kastevægte.

Men ellers: gå efter et hjul hvor kastebremsen justeres udvendigt, eller i det mindste kan justeres uden at hjulet skal skilles helt ad. Det er ikke så smart at tabe en gavl i vandet.

Angående Daiwa Tatula ville jeg ikke have betænkeligheder. Daiwa er samme kvalitet som Shimano.

Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 08:32
Hej Rene

Jeg ville snuppe et Record 51, det kan klare det du efterspørger og kan i en snæver vending også bruges til store fisk i åen.
Vedr. Daiwa hjul så kna jeg også stærke anbefale dem, det er utroligt solide hjul med gode kaste egenskaber, desværre er de svære at finde i DK, men et Luna 253L ville været et super valg også.
http://www.daiwa.com/Reel/detail.aspx?ID=11
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 08:54
endnu en gang tak for svarene..

jeg må indrømme at det med morrum zx1601 ikke lyder tillokkende, så det er af listen..

dit hjul ser spændende ud Peter, men venstrehånds indspinning er et krav desværre..

hvad skal man give for et velholdt 1601/2501/2601??

det daiwa ser ganske spændende ud, og er samtidig et flot hjul, så det vil jeg også kigge mere på.. og kan findes i EU ser det ud til..

dc hjulene ser som sagt fine ud, men koster herhjemme 5000 kr, og er lidt bekymret for om det billige scorpion er for billigt for et hjul med dc teknologien..

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:10
Hej Rene

Ang. pris på 2601C og 1601C så er de vist det man må kalde samler hjul!
Hjul af den kaliber til venstre hånd er meget svære at få fat i og hvis du kigger på eBay
ligger priserne mellem 1500,- og 2000,- det er så uden omkostningerne!
Jeg ville overveje muligheden for at benytte et 2500C de er til at få fat i til en rimelig pris, det nytter selvfølgelig ikke noget hvis du ikke er noget for dig!
Held og lykke
VH
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:16
Hej Rene
Jer er ret sikker på at du bliver glad for et 51 Record, det er et af de hjul jeg selv har kigget langt efter. Men kig alligevel her, jeg ved godt at du skrev at du ikke havde lyst til at rode med tuning og sån… men sådan her bliver det ikke meget mere lækkert efetr min mening, måske lige bortst fra farven.
http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se
se under rullar og Ambassadeur i webshoppen.

Peder
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:34
http://www.abugarcia.dk/catalogue/fiskehjul,767/multihjul,773/ambassadeur-morrum,5083.html
Der er da ikke nogen bremseklodser der falder ud af denne model Peter Larsen. Det er IVCB centrifugal bremsesystemet der er i spil her.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:36
Citat: sulen



http://www.abugarcia.dk/catalogue/fiskehjul,767/multihjul,773/ambassadeur-morrum,5083.html
Der er da ikke nogen bremseklodser der falder ud af denne model Peter Larsen. Det er IVCB centrifugal bremsesystemet der er i spil her.


Det er der i mit.

Mvh. Peter
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:51
Hej Peter

Er det ikke den gamle model af Mörrum, SX 1600 C du tænker på, den har løse bremseklodser, er lidt besværligt, men et fantastisk hjul at kaste med, bruger dog ikke flet, man kan tune det med en 4 pindet  cetrifugalbremse http://www.hedgehog-studio.co.jp/product/643? og en lettere spole ;-)

Peder
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:51
Er det samme hjul? Klodserne sidder fast på armene, så de falder da ikke bare lige af.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 09:59
Citat: sulen



Er det samme hjul? Klodserne sidder fast på armene, så de falder da ikke bare lige af.


Klodserne sidder løst, oven i købet på den forkerte side af spolen så både gavl og spole skal afmonteres for at komme til.

Men det er lige meget nu, mit Conquste 101DC kaster bedre og med fletline, desuden er justeringen udvendig. ZX1600 er et meget smukt hjul, men jeg bruger det ikke længere.

Mvh. Peter
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 10:06
Angående mörrum hjulet, er det så et problem hvis man kaster med 10-12 grams blink..

skal man så stadig justere centrifugal bremsen når man kaster med stort set samme vægt altid.. og i de fleste tilfælde kun fisker med et eller to modeller blink, og her ville anvende samme vægt altid..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 10:11
nej så burde du kunne anvende samme antal klodser, det er ihverttilfælde det jeg gør på mit UT Rocket, ja og på mine andre Ambassadeurhjul
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 10:22
Citat: René H.N.

Angående mörrum hjulet, er det så et problem hvis man kaster med 10-12 grams blink.. skal man så stadig justere centrifugal bremsen når man kaster med stort set samme vægt altid.. og i de fleste tilfælde kun fisker med et eller to modeller blink, og her ville anvende samme vægt altid..



Hvis du skifter agnens vægt eller skifter til en agn med større eller mindre vindmodstand er det en fordel at justere kastebremsen. Det samme gælder mod/medvind. Man kan også bare justere bremsen en gang for alle, og klare resten med spoleakselbremsen eller tommelfingeren, men på bekostning af kastelængde. Jeg er selv ret hysterisk med at justere bremserne optimalt, men ikke alle har det sådan.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2014 kl. 11:40
Jeg har haft et Mörrum 3601 IVCB. Det var som en løbsk kanon, ind til jeg fik sat 2 ekstra bremseklodser i og var svært at justere ind. Synes også delene var lidt skrøbelige. Så det er solgt.
Giv alligevel Daiwa Tatula R en ekstra tanke.
Her er et til 155 Euro + forsendelse. Vil dog stadig pege på R-modellen som har saltvands-bestandige kuglelejer.
Hjulet har fået ekstremt mange glade brugere i USA hvor essensen er at det betegnes som det multihjul som giver mest for pengene pt. Samt at det kaster ubesværet og langt.
Jeg kan kun være enig samt tilføje at jeg ikke har prøvet andre multihjul som kaster bedre med fletline. Altså regulært spinnefiskeri. Bruger det med Spiderwire Stealth 0,14 - 0,20 mm.
 
 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 18:20
Citat: Peder Zeuthen

Hej Rene
Jer er ret sikker på at du bliver glad for et 51 Record, det er et af de hjul jeg selv har kigget langt efter. Men kig alligevel her, jeg ved godt at du skrev at du ikke havde lyst til at rode med tuning og sån… men sådan her bliver det ikke meget mere lækkert efetr min mening, måske lige bortst fra farven.
http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se
se under rullar og Ambassadeur i webshoppen.

Peder

kan se man kan få et rocket 5001 som er færdig trimmet, men vil et sådan passe til stang og kastevægt på 10-12 gram Confused

og kan disse justeres udvendigt, for virker jo til dette er et krav.. for så kunne jeg nok lære og leve med farven og et hjul som ikke ses på enhver anden medfiskers stang Wink
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 20:05
Hej Rene

Rocket har indvendig justering af centrifugalbremsen. Om det er acceptabelt afhænger nok at hvem man er, og hvordan man bruger hjulet. Personligt bruger jeg både hjul som kræver at man åbner en gavl for at justere og hjul med udvendig justering.

Om Rocket 5001 kan kaste 10-12 gram kan jeg ikke garantere, jeg har ikke prøved dette hjul. Mit bedste gæt er at det kan, men prøv at spørge andre som har prøvet.

Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 21:09
Citat: René H.N.

Citat: Peder Zeuthen

Hej Rene
Jer er ret sikker på at du bliver glad for et 51 Record, det er et af de hjul jeg selv har kigget langt efter. Men kig alligevel her, jeg ved godt at du skrev at du ikke havde lyst til at rode med tuning og sån… men sådan her bliver det ikke meget mere lækkert efetr min mening, måske lige bortst fra farven.
http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se
se under rullar og Ambassadeur i webshoppen.

Peder

kan se man kan få et rocket 5001 som er færdig trimmet, men vil et sådan passe til stang og kastevægt på 10-12 gram Confused

og kan disse justeres udvendigt, for virker jo til dette er et krav.. for så kunne jeg nok lære og leve med farven og et hjul som ikke ses på enhver anden medfiskers stang Wink


Godaften Rene.

Tror jeg har dét hjul, du tænker på: Et lilla Amb. Pro Rocket 5501.(?).  Og den er ikke så grim i virkeligheden som på billederne.

Det er det absolut stærkeste - og tungeste - hjul af de klassiske Amba'er. Den øgede vægt -og styrke- stammer fra stativet, som her er i den bedste udgave af forkromet messing.

Vægten skal man ikke være bange for, tværtimod.  Det kan endda være med til at dæmpe vibrationer under kastet. Derimod er det vigtigt, at den samlede spolevægt (egenvægt + line) er så lille som muligt.  For at opnå denne lave vægt, har jeg investeret i et tuningssæt fra UT i Sverige.  Det består af et sæt keramiske lejer, et lettet mellemhjul til lineføreren, en lettet linefører med keramisk knivbolt samt en spole med egenvægt på 11 gram (originalspole 19 gram).  Når spolen er fyldt, vejer den ca. det samme som en fyldt spole i f.eks. et Shimano Curado i 200-serien (ca. 25 gram mod ca. 42 gram for en fyldt originalspole).

Med dette hjul kan jeg (nok fordi jeg har øvet mig i 25 år) kaste med kompakte blink og woblere ned til 5 - 6 gram, men er mere tryg ved blink fra 8 gram og opad. 

Det er måske en dyr løsning at ofre over 2500 kr for at få et forholdsvis simpelt hjul. Men husk, at du faktisk med den originale spole reelt funktionsmæssigt får 2 hjul.

Og ikke at forglemme : Hjulet er lige så nemt at vedligeholde som din kartoffelskræller, og så kan dine oldebørn - også når de er blevet gamle - glæde sig over et stykke ordentlig finmekanik fra før verden gik af lave.

mvh jr
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 21:11
tak for svaret, spørgsmålet er også om det er egnet til de korte kast man primært foretrækker i åen, og pengene for tuningen mest vil gøre gavn på kysten når der kastes igennem..

det er et stort marked, og mange gode bud hvis man ser lidt ud over de gængse mærker herhjemme..

jeg har dog bestemt jeg nok lige trækker den endelige beslutning lidt, kigger og ser på hvad jeg kan finde af tilbud ud fra de råd jeg har fået herinde..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 21:33
Hej igen Rene.

Det er formentlig det bedste all-roundhjul overhovedet, Å-fiskeri, kystfiskeri, jerk, isfiskeri eller hvad fanden ved jeg.... og jeg så lige på den svenske side, at et færdigtunet hjul  koster under 2500 svenske kroner. Det svarer vist til ca. 2000 danske.  Mit identiske hjul har kostet mig 2600, så dette svenske tilbud er godt!

Og jeg uddyber mit tidligere indlæg lidt: Hvis funktionalitet, holdbarhed og servicevenlighed er væsentlige kriterier, så har vi nok her verdens bedste multihjul. Siger én, der har 12 brugbare i skuffen og som har prøvet de fleste (fra størrelse 1600 - 6500 + en del Shimanoer).

mvh jr
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres