Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeri Mariager fjord

 Besvar Besvar
Forfatter
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeri Mariager fjord
    Sendt: 05 Jan 2014 kl. 17:12
Jeg har gået og undret mig længe over det kæmpe fisketryk på Mariager fjord, når alle man snakker med siger der kun er undermålere og de ikke gider fiske der, men hvad går alle de folk så og fisker efter er det hornfiskWink multerWink eller noget helt andetWink. Når man kører langs med fjorden ser man jo efterhånden 10 til 15 mennesker på alle pladserne, så nu hvor der er kommet længere fredning på laks/ørreder i Randers fjord burde man så ikke også lave samme fredning i de danske fjorde for jeg frygter godt nok presset bliver enormt bla på Mariager som jeg ikke tror kan blive ved med at tage det pres.

Mvh
Marc 
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2014 kl. 18:54
Tror desværre du har ret, fjorden kan ikke klare presset, det er jo helt vildt så mange fiskere der er i fjorden for tiden, jeg var selv i fjorden i dag, efter et par timer på pladsen, ville jeg prøve en ny plads, men der var folk over alt, så hjemad det gik.Cry

Nu hvor vi lige snakker om Mariager fjord, etik og moral er en mangel vare hos alt for mange fiskere, hvad er det lige med bombarda og orm, har set rigtig mange som bruger ( efter min mening ) alt alt for små kroge, ser tit folk fanger fisk på 25-30 cm som har slugt krogen, med døden til følge, det er bare ikke i orden.
Og når nu man kommer til vandet, kan man så ikke lige orientere sig om medfiskere, og hvordan de bevæger sig, har flere gange oplevet at man bevæger sig hen langs kysten, pludselig dukker der en ny person op, står lige og kigger lidt på vandet mens man nærmer sig, og pludselig vader personen lige ret ud i fjorden, så vent dog til man er forbi,  eller gå bagom og begynd med at fiske der.
Det samme gælder hvis man selv indhenter andre, så går man da bagom og fortsætter måske 100 meter forbi, før man genoptager sit fiskeri, tror ikke man mister så meget ved det  Wink 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2014 kl. 20:35
Fjorden er stor og man kan som regel finde en plads, hvor man kan dyrke ensomheden. Men så holder bilen gerne en dagsmarch borte. Jeg var afsted før nytår og på de kendte pladser lignede det en parkeringsplads ved Bilka. Men alligevel fik jeg fik et par timer for mig selv, med Hadsundvejen i baggrunden og fisk på muslingebankerne. Jeg hader når mit fiskeri, skal foregå i en "Bilka kø". Så bliver min fiskedag kort, hvis jeg overhovedet får dyppet snoren.
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2014 kl. 21:11
Citat: Marc S

(...)så nu hvor der er kommet længere fredning på laks/ørreder i Randers fjord burde man så ikke også lave samme fredning i de danske fjorde for jeg frygter godt nok presset bliver enormt bla på Mariager som jeg ikke tror kan blive ved med at tage det pres.


Apropos fredningen af laks/havørreder i Randers Fjord: Bemærk venligst at der i 2013 er indført nye vinterfredningsbælter (16.sept til 15.marts begge dage incl - markeret med blåt på kortet) i Maruager Fjord. Især synes det som om, at adskillige lystfiskere (især fluefiskere!!) tilsyneladende fortsat ikke er klar over, at der nu er vinterfredning ved Maren Møllebæks udløb i fjorden nær Stenarmen og til langt om i bugten mod Dollarhuset...! ;)





Redigeret af oleh72 - 05 Jan 2014 kl. 21:59
Venligst,
Ole
__________________
In theory theory eguals practice - in practice it doesn't
Til top
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 07:44
Hej Ole!

Jeg er bekendt med fredninger på Mariager fjord og fredning ved Maren Møllebæk har været der mange år, men desværre ser man hvert år fiskere stå langt inde i fredningen og siger man noget lader folk som regel som ingenting.

Mvh
Marc
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 08:11
Helårsfredningen ved Åmølle, Kastbjergå respekteres heller ikke, gælder både fra Kongsdal siden og ikke mindst fra østsiden hvor der nu er en trend for at holde i vejsiden og fiske ind mod vest.

Redigeret af fiskefreak - 06 Jan 2014 kl. 08:47
Venligst
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 08:28
Det nye fredningsbælte i ørnedalen hersker der også en del forvirring omkring. Jeg har de sidste tre gange jeg har været i ørnedalsbugten set fiskere stående 2-300 meter inde i bæltet. De fleste har reageret positivt på at få at vide at de var kommet for langt imod venstre men flere har været pisse ligeglade.

Kunne det være en ide at få skiltet fredningsbælte zonerne evt bare med en hegnspæl med en rød plade på?

Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 08:45
Hej med jer.
Jeg vil give jer ret i at der til tider kan være rigtig mange folk på de "kendte" pladser, og det er da irriterende.
Men det handler jo mere om at vi helst vil være først på pladsen og dermed være først til at fiske på de fisk der eventuelt måtte være:-).
Mht. Om fjorden kan bære det, så er det ikke mit indtryk/erfaring, at når der står 10 mand på pladsen, så er det alle 10 der får fisk, snarer tvertimod.
Synes også deter værd at huske på, at med de nye halvårs fredninger samt spærede tilkørselsveje til fjorden, er det jo ganske naturligt at mængden af fiskere på de tilladte og nemt tilkommelige pladser vil stige og igen så ser jeg ikke dette som en trussel, da mange par waders i vandet i min optik ikke nødvendigvis betyder flere fisk på land, snarere flere skræmte:-).
Når det kommer til fredningsbælter så findes der jo ingen undskyldning for IKKE at respektere dem, og de folk som blæser på dem, dem ser jeg som en trussel mod bestanden:-(.
Men at lægge op til at vi nærmest skal til at have dårlig samvittighed for at tage til fjorden og dyrke den hobby vi så inderligt brænder for, synes jeg ikke så godt om.
Mvh. Tony
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 08:48
syntes det er ret fantastisk at læse lystfiskeri med stang også kan levere et ,,kæmpe,, fisketryk ! men underligt nok er tonen i denne tråd på ingen måde ,hverken skinger eller hysterisk hvad angår et åbenbart omfattende fiskeri i fredningsbælter tsk tsk -hvis der nu stod nogle bøjer ,eller endnu værre umarkerede garn i selvsamme zoner skulle der nok komme ,,farver,, på ! hvor er alle anmeldelserne? hvad gør kontrollen ? hvis man bliver taget i ulovligt fritidsfiskeri bliver man i dette forum ofte KNALDET , hvor mange stangsvingere bliver der KNALDET disse år ,og hvor kan man læse om kontrollens indsats og resultat på sportsfiskerområdet??
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 08:51
Citat: oleh72





Citat: Marc S

(...)så nu hvor der er kommet længere fredning på laks/ørreder i Randers fjord burde man så ikke også lave samme fredning i de danske fjorde for jeg frygter godt nok presset bliver enormt bla på Mariager som jeg ikke tror kan blive ved med at tage det pres.
Apropos fredningen af laks/havørreder i Randers Fjord: Bemærk venligst at der i 2013 er indført nye vinterfredningsbælter (16.sept til 15.marts begge dage incl - markeret med blåt på kortet) i Maruager Fjord. Især synes det som om, at adskillige lystfiskere (især fluefiskere!!) tilsyneladende fortsat ikke er klar over, at der nu er vinterfredning ved Maren Møllebæks udløb i fjorden nær Stenarmen og til langt om i bugten mod Dollarhuset...! ;)




Hey Wolle!

Du har ret i at fredningsbæltet ikke bliver respekteret, lidt ligesom alle andre steder i fjorden med fredninger! Jeg er simpelthen pissetræt af at få mit pis i kog, hver eneste gang jeg besøger den flotte fjord. Det er mere reglen end en undtagelsen at der står fiskere i fredningsbælterne, om det så er spinne eller fluefiskere, det er et fedt! Jeg har set spinnefiskere stå lige på kanten af fredningen ved Kastbjerg, og tyre blink laaanngt ind i fredningszonen, og når man så konfronterer dem, spiller de dumme, og påstår at man godt må fiske i zonen, men ikke betræde den! Doooh!! For satan hvor kan jeg blive hidsig.

Men dog kan det undre mig at en dude, som er plastret ind i Simms, Sage og alle de andre fine bøs mærkevarer, ikke kan finde ud af at tjekke op på fredning div steder.

Som Claus siger, så er den også pænt gal ved Kastbjerg å.

Mht en mærkning af fredningszonerne, kunne man gøre ligesom i Sverige, hvor der jo ikke er den mindste tvivl, når man bevæger sig ind i en fredningszone. Men jeg ved bare ikke lige hvem der skal betale gildet?
Til top
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 08:55
Hej Claus!

Med hensyn til Kastbjerg å så har mange fundet ud af man kan gå længere end til huset som mange før troede var kanten af fredningen, hvilket jo ikke er tilfældet, men det er ingen undskyldning for de der går et par hundrede meter inde i fredning det har jeg også oplyst nogle der gik i fredningszonen og de fortrak hurtigt det er så snart sværere ved Maren Møllebæk. Jeg kan heller ikke forstå med alle de hjælpemidler vi har til rådighed idag så er der ingen undskyldning for ikke at holde sig opdateret med fredninger inden fiskeri påbegyndes det tjekker man da inden man kører ud.
venligs 
Marc 
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 13:28
Som tidligere foreslået, var det så ikke en ide at komme ud af starthullerne fra fx kommunens side og få lagt/malet nogle markeringssten med røde mærker eller banket nogle hegnspæle med et lille skilt i ved strandkanten. De kunne jo enten selv udføre det eller lave projektet i samarbejde med en gruppe ihærdige lystfiskere/unge etc.? En markering på hver side af fredningsbæltet, som også ses andre steder i udlandet, er vel liiiige til at overkomme. For ovenviste stræk af Mariager fjord udgør det i alt 11x2 = 22 steder der skal markeres rimeligt synligt, så alle har noget helt fast håndgribeligt at forholde sig til ved vandet! Det burde vist kunne klares med en enkelt eller to dages indsats af en mindre gruppe venlige sjæle uden de store udgifter. Synes faktisk, at hvis man som kommune og samfund mener det alvorligt med diverse reklamefremstød om bedre rekreative fiskemuligheder, så bør man også yde en indsats for at gøre regler/zoner osv. maksimalt synlige og åbenlyse for alle, der vil benytte området.

Ved ikke om det på nogen måde er muligt pt. med forskellige apps osv., men er det ikke oplagt at lave en simpel smartphone-app til hele DK's fiskevand, der kun kræver at man downloader tilhørende kortmateriale på forhånd og sidenhen bare har sin GPS tændt på fisketuren? Den skulle så give lyd fra sig i tilfælde af, at man træder et par skridt indenfor en given gældende fredningszone, eller for såvidt bare kommer indenfor x antal meter, så man er alarmeret inden man bryder nogle regler!
Jeg er slf. godt klar over, at det er 100% op til den enkelte på ethvert tidspunkt at sætte sig ind i ALLE gældende regler og bestemmelser, inden man går ud og dyrker sin hobby, men der er vel ingen grund til at man ikke skal hjælpe på vej på bedste beskub, så alle nemt er  fuldt informeret? Jeg har den opfattelse, at der i dag mange steder er så afsindigt mange regler og specielle zoner, der skal overholdes, at det virker håbløst på en stor gruppe. 
Jeg ved da selv, hvor uoverskueligt det ofte kan være at finde ud af gældende regler for fiskeri i udlandet som turist; selvom jeg bruger lang tid inden på at finde informationerne og det alt andet lige er blevet markant lettere i dag med internettet.
Synes derfor man i samlet flok, fritidsfiskere, lystfiskere, naturelskere generelt og slf. kommunen, skal gå sammen og lave nogle synlige lavpraktiske løsninger, der vil lette den daglige gang ved vandene (og da især Mariager fjord, hvor der jo kommer rigtigt mange mennesker). Det vil være til gavn for os alle!
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 13:28
Citat: janus w

syntes det er ret fantastisk at læse lystfiskeri med stang også kan levere et ,,kæmpe,, fisketryk ! men underligt nok er tonen i denne tråd på ingen måde ,hverken skinger eller hysterisk hvad angår et åbenbart omfattende fiskeri i fredningsbælter tsk tsk -hvis der nu stod nogle bøjer ,eller endnu værre umarkerede garn i selvsamme zoner skulle der nok komme ,,farver,, på ! hvor er alle anmeldelserne? hvad gør kontrollen ? hvis man bliver taget i ulovligt fritidsfiskeri bliver man i dette forum ofte KNALDET , hvor mange stangsvingere bliver der KNALDET disse år ,og hvor kan man læse om kontrollens indsats og resultat på sportsfiskerområdet??


 Jeg VED at kontrollen er gjort opmærksom på problemet,  men det handler nok som så meget andet om ressourcer.
Men det er da kun godt at få det frem ii lyset, og så ellers blive ved med at gøre tåberne opmærksomme på at de står i en fredningszone. 
Men du har fuldstændig ret Janus, det havde set anderledes ud hvis der var tale om garn, derfor er det fint at debatten kører nu.
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 13:41
Citat: fiskefreak

Helårsfredningen ved Åmølle, Kastbjergå respekteres heller ikke, gælder både fra Kongsdal siden og ikke mindst fra østsiden hvor der nu er en trend for at holde i vejsiden og fiske ind mod vest.


Der tror jeg så du tager fejl, der er mange incl. jeg selv der holder hvor du siger, men jeg har endnu ikke set nogen gå ind i fredningszonen, der hvor mange går ned til fjorden kan man endda fiske noget mod venstre før man er i fredningszonen. 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 14:00
Citat: ole skaarup

Det nye fredningsbælte i ørnedalen hersker der også en del forvirring omkring. Jeg har de sidste tre gange jeg har været i ørnedalsbugten set fiskere stående 2-300 meter inde i bæltet. De fleste har reageret positivt på at få at vide at de var kommet for langt imod venstre men flere har været pisse ligeglade.

Kunne det være en ide at få skiltet fredningsbælte zonerne evt bare med en hegnspæl med en rød plade på?

Mht. skiltning af fredningsbælter er det natur og erhvervsstyrelsen som har helt klare regler på, hvordan sådan en skiltning skal se ud.
Man må ikke bare gå ud at sætte nogle skilte op.
De skal være udformet på en bestemt måde, lavet i bestemt matrealer osv osv.
Men spørg Åbenrå Sportsfiskerforening hvad sådan noget koster og hvordan de skal se ud, da de selv har opsat en masse skilte ved deres fredningsbælter i Fjorden.
Mener ikke det var helt billigt, samt vedligeholdsen af dem heller ikke er billig..
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 14:50
Citat: Henrik Christensen

Mht. skiltning af fredningsbælter er det natur og erhvervsstyrelsen som har helt klare regler på, hvordan sådan en skiltning skal se ud.
Man må ikke bare gå ud at sætte nogle skilte op.
De skal være udformet på en bestemt måde, lavet i bestemt matrealer osv osv.
Men spørg Åbenrå Sportsfiskerforening hvad sådan noget koster og hvordan de skal se ud, da de selv har opsat en masse skilte ved deres fredningsbælter i Fjorden.
Mener ikke det var helt billigt, samt vedligeholdsen af dem heller ikke er billig..
 

Hehe ja der har vi den igen - Der er slf. også her et utal af regler der umuliggør en lavpraktisk, simpel og billig løsning. Skønt at vi er blevet så oplyste, at enhver simpel indsats er nærmest umuliggjort. Måske lidt *host host* "civil ulydighed" i den gode sags tjeneste ville være på sin plads. De kan jo godt finde ud af at klatte lidt rød maling på stenene i Norge, hvor svært kan det være? To farver - En for helårsfredning og en for halvårs/specialzone og så en infoside, der er til at finde på nettet med forklaringer, hvis nogen skulle være i tvivl! Det er mig ret ubegribeligt at man ikke bare indfører det over alt herhjemme. Et oplagt home run for den kære, men desværre noget så ineffektive, Ida Auken!
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 15:20
Hej Ralle (long time no see, alles klar?) :-)

Citat: Rasmus Bech


Hey Wolle!

(...)

Men dog kan det undre mig at en dude, som er plastret ind i Simms, Sage og alle de andre fine bøs mærkevarer, ikke kan finde ud af at tjekke op på fredning div steder.


Ja - enig; og det var netop pointen i mit indlæg, hvor jeg skrev om de mange fluestangssvingende ignoranter, jeg observerer flere gange om ugen på denne årstid stående i fredningsbæltet ved Maren Møllebæk: Jeg synes, som du også er inde på, at det er en skærpende omstændighed, når folk, der tydeligvis har brugt rå mængder af tid og penge på at undersøge, udvælge og købe det HELT rigtige bøs-udstyr, ikke kærer sig det mindste om den lovgivning for fiskeri, der af mere end gode grunde er vedtaget. Jeg mener; én ting er, at et barn eller en lejlighedsfisker, der måske fisker en gang eller 2 gange om året om året, uforvarende kommer til at bryde gældende lovgivning om fredning og mindstemål (ikke at børn og lejlighedsvise fiskere ikke skal stå til ansvar for deres handlinger; men det forklarer og undskylder lovovertrædelsen til en vis grad) - noget andet er, at langt de fleste, jeg på min daglige færd rundt i min hjemby med jævne mellemrum observerer stående midt i fredningsbæltet på Stenarmen på denne årstid, er veludstyrede og velkastende fluefiskere med en adfærd og ignorance, der ikke sømmer sig for en seriøs lystfisker. Det ville være på sin plads, om DSF brugte midler på at sætte fokus på, at lystfiskeres lovovertrædelser under fiskeri principielt er lige så forkastelige som andre naturbrugeres ditto. Som seriøse lystfiskere bør vi naturligvis gribe i egen barm og udvise større selvjustits; særligt når vi nu har så travlt med andres gruppers (garnfiskernes) lovovertrædelser - og ikke mindst fordi vores hobby i forvejen bliver mødt med mindre og mindre forståelse og accept blandt agendasættende og propagandaspredende særinteresenter i samfundet (lex DDR's [Det Dyreetiske Råd] seneste udfald mod vores hobby: http://politiken.dk/indland/ECE2049162/goer-det-ondt-dyreetikere-undersoeger-lystfiskernes-kroge-madding-ogfilosofi/ og http://www.dagens.dk/jagt-og-fiskeri/dyreetisk-r%C3%A5d-forbyd-fiskekroge-med-modhagere-og-levende-madding )

Citat: Rasmus Bech

 
Mht en mærkning af fredningszonerne, kunne man gøre ligesom i Sverige, hvor der jo ikke er den mindste tvivl, når man bevæger sig ind i en fredningszone. Men jeg ved bare ikke lige hvem der skal betale gildet?


Det vil jo være oplagt at mærke fredningsbælterne med standardiserede og autoriserede skilte, der bruges i hele landet - så er der slet ingen undskyldning for ikke at overholde loven. Mht finansiering: Staten skal, i de tilfælde hvor fredningsbæltet grænser op til offentlige strandarealer, betale for skiltnignen - og i de tilfælde, hvor fredningsbæltet grænser op til private strandarealer, må det påhvile lodsejeren.


Redigeret af oleh72 - 06 Jan 2014 kl. 17:08
Venligst,
Ole
__________________
In theory theory eguals practice - in practice it doesn't
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 16:37
Der ville lyde et klagekor, fra natur-fugle og andre interesse foreninger, hvis der blev sat et skilt, eller markering op i naturen. Det ødelægger natur oplevelsen for dem. Det kræver mig bekendt også en ansøgning i 25 eksemplarer, VVM redegørelse og konsekvens beregninger for trækfugle.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 17:41
Enig Tommy, mange tror det hele er bare lidt rød maling og lidt "civil ulydighed"
så går den sgu nok...
Hvad hvis disse skilte eller lyserøde sten bliver sat forkert??
Hvad hvis højvande og storm ødelægger disse afmærkninger?.
Hvem har skylden og hvem skal vedligeholde?
En ting er sikkert, i får ikke natur & Evervstyrelsen til at betale, det har vi undersøgt i min forening.
Et oplagt forslag kunne være, at tage dem fra fisketegnsmidler og så droppe nogle undersøgelser om, hvor lang tid ulken er om at fordøje en krabbe...



Redigeret af Henrik Christensen - 06 Jan 2014 kl. 17:46
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 19:12
Citat: Michael L. Hansen

Citat: fiskefreak

Helårsfredningen ved Åmølle, Kastbjergå respekteres heller ikke, gælder både fra Kongsdal siden og ikke mindst fra østsiden hvor der nu er en trend for at holde i vejsiden og fiske ind mod vest.


Der tror jeg så du tager fejl, der er mange incl. jeg selv der holder hvor du siger, men jeg har endnu ikke set nogen gå ind i fredningszonen, der hvor mange går ned til fjorden kan man endda fiske noget mod venstre før man er i fredningszonen. 
 
Michael,
 
Jer bor ved fjorden og kommer der dagligt, i forrige uge stod der to inde i fredningszonen, 300 meter på bilen triptæller fra broen i østlig retning, no excuse. og der er svinget enda talt med.......
 
Og fra den ande side "Kongsdal" er det ved stendiget fredningszonen starter og ikke mellem diget og sømærket.
 
Er man i tvivl om hvor langt 500 meter egentlig er i lige linie, kan man plotte afstand på googlemaps.
 
Man har pligt til at sætte sig ind i fredningszoner og lovgivning på fiskeriområdet, der er ingen undskyldning....skiltning er en go ide, men der er ingen undskyldning, der står jo heller ikke jagttider med store bogstaver på vildtet når jægeren er udeWink 
 
En anden ting.....hvorfor fiske op af fredningszonerne, stort set samtlige fisk på de pladser er udleget, men det så min personlige holdning.
 


Redigeret af fiskefreak - 06 Jan 2014 kl. 19:37
Venligst
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 20:11
Citat: fiskefreak

 

Og fra den ande side "Kongsdal" er det ved stendiget fredningszonen starter og ikke mellem diget og sømærket.
 
Er man i tvivl om hvor langt 500 meter egentlig er i lige linie, kan man plotte afstand på googlemaps.
 


Hej Claus.

Det er nu ikke helt rigtigt, - der kan faktisk fiskes lovligt, ca. firs meter fra stendiget/molen mod øst, og jeg har lige checket det for få min. siden på krak http://map.krak.dk/m/nxz3Y 


Redigeret af Henning - 06 Jan 2014 kl. 20:23
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 20:47
...

Redigeret af stefanskovbo - 06 Jan 2014 kl. 20:50
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 20:49
Citat: fiskefreak

Helårsfredningen ved Åmølle, Kastbjergå respekteres heller ikke, gælder både fra Kongsdal siden og ikke mindst fra østsiden hvor der nu er en trend for at holde i vejsiden og fiske ind mod vest.

En del af problemet, er jo også folk som dig, som har opfundet sine egne pejlemærker for hvor fredningen starter og ophører. Pladsen til højre for kastbjerg å med parkering i vejsiden er fuldt lovlig (parkeringen kunne måske være mere hensigtsmæssig), fra og med den lille pynt neden for parkeringen. Men er du gal, hvor er der mange tosser der holder ind og anråber folk, fordi de mener det starter ud foran det røde hus! Confused
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 20:57
Citat: stefanskovbo

Citat: fiskefreak

Helårsfredningen ved Åmølle, Kastbjergå respekteres heller ikke, gælder både fra Kongsdal siden og ikke mindst fra østsiden hvor der nu er en trend for at holde i vejsiden og fiske ind mod vest.

En del af problemet, er jo også folk som dig, som har opfundet sine egne pejlemærker for hvor fredningen starter og ophører. Pladsen til højre for kastbjerg å med parkering i vejsiden er fuldt lovlig (parkeringen kunne måske være mere hensigtsmæssig), fra og med den lille pynt neden for parkeringen. Men er du gal, hvor er der mange tosser der holder ind og anråber folk, fordi de mener det starter ud foran det røde hus! Confused
 
Hvilke pejlemærker har jeg opfundet ? den må du gerne forklare, at jeg for år siden på krak / google har målt det til 500 meter til stendiget og som mange andre ved fjorden har brugt som endestation fra kongsdal mod øst og respekteret dette, ja det en ting, men du kan da ikke tage mig til indtæg for hvad andre gør ?
Jeg har heller ikke skrevet at man fisker ulovligt der hvor der parkeres, men at det er blevet et hverdagssyn at se parkerede biler i vejsiden, de fleste på pladsen fisker trods alt mod vest eller kunne man jo lige så godt fortsætter nogle hundrede meter og parkere på p-pladsen ved Revsbæk.


Redigeret af fiskefreak - 06 Jan 2014 kl. 21:03
Venligst
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 21:04
Hej Claus
Inden du skyder alt for mange ned ang. at sætte sig ind i reglerne,  så prøv at kigge lidt nærmere på tingene selv, nu bruger man vist ikke din bil til diverse opmålinger, derfor har vi kort og matrikel styrelsen til disse ting, så kig deres kort, så bliver selv du klogere

Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 21:12
Citat: Michael L. Hansen

Hej Claus
Inden du skyder alt for mange ned ang. at sætte sig ind i reglerne,  så prøv at kigge lidt nærmere på tingene selv, nu bruger man vist ikke din bil til diverse opmålinger, derfor har vi kort og matrikel styrelsen til disse ting, så kig deres kort, så bliver selv du klogere

 
Jeg er nu rimelig velbevandret ud i fiskeriet og ikke mindst i Mariagerfjord Smile
 
Og syntes da bestemt ikke jeg skyder folk ned på nogen måde ?
 
Jeg skriver som bare at 300 meter fra broen mod øst af vejen så man altså inde i fredningszonen Wink


Redigeret af fiskefreak - 06 Jan 2014 kl. 21:17
Venligst
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 21:34
Jamen igen Claus, dine pejlemærker er forkerte,  gå nu for pokker ind og kigge de kort der er til rådighed, det ender bare i en ligegyldig diskussion,  der ER klare regler, og det er dem der skal følges ikke regler fra tritællere og opmåling på google maps eller lignende. 
Men vi er totalt enige om at der IKKE må fiskesni fredningszoner,  derom ingen tvivl.

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 22:31
Citat: Henrik Christensen

Enig Tommy, mange tror det hele er bare lidt rød maling og lidt "civil ulydighed"
så går den sgu nok...
Hvad hvis disse skilte eller lyserøde sten bliver sat forkert??
Hvad hvis højvande og storm ødelægger disse afmærkninger?.
Hvem har skylden og hvem skal vedligeholde?
En ting er sikkert, i får ikke natur & Evervstyrelsen til at betale, det har vi undersøgt i min forening.
Et oplagt forslag kunne være, at tage dem fra fisketegnsmidler og så droppe nogle undersøgelser om, hvor lang tid ulken er om at fordøje en krabbe...


Hej
Nu har jeg selv et job, hvor jeg er dybt begravet i regler om køretøjer hver dag. Der er standarder og alt muligt for alting efterhånden. Nogle gange bliver, man sku helt træt i hovedet af det. Håber ikke at jeg fornærmer nogen, men jeg har en mistanke om, at akademikere mfl. ynder at gøre ting mere indviklede, end godt er. Det giver jo beskæftigelse og afhængighed.

En ide til hvordan det her kan gøres enkelt og billigt.

1. Find en billig ensartet og nem måde, at markere på

2. Søg om frivillige til, at udføre arbejdet via foreninger og relevante online medier. 

3. Nogle godkendte og kontrollerede, håndholdte GPS'er indkøbes, som nogle frivillige superbrugere kan betjene. Superbrugerne skal naturligvis have en kort instruktion i grejet og i hvordan der skal markeres. Markeringen sker jf. koordinaterne på http://naturerhverv.fvm.dk/fredningsbaelter.aspx?ID=17218 som naturligvis altid skal være up to date. Superbrugerne sørger så selv for lokale hjælpere.

4. Stille og roligt bliver zonerne markeret og udviklingen, skal fremgå af hjemmesiden. Lystfiskerne har selvfølgelig altid, selv ansvaret for at tjekke, om en kyststrækning er blevet færdigmarkeret.

5. Fremtidig vedligeholdelse og evt. Ændringer, skal igen fortsætte på samme måde. Vi lystfiskere/strandbrugere, vil naturligvis indberette lokalt, hvis en markering lige trænger til vedligeholdelse

6. Udgifterne til projektet, skal tages fra fisketegnsmidlerne

De administrative udgifter, kan nemt holdes nede via mail og en opdateret hjemmeside, som superbruger blot skal tjekke. Jeg er sikker på, at der kan findes frivillige personer. Jeg vil gerne selv melde mig Wink

Neeej glem det. Det er sku for nemt i vores komplicerede samfund, hvor rigtig mange personer lige skal have sat et fingeraftryk på tingene først.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
PETER RASMUSSEN Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NOCATCH

Tilmeldt:: 29 Jan 2010
Geografisk: MELLEM RANDERS OG HOBRO
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NOCATCH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 22:39
Helt korrekt Henning
Til top
PETER RASMUSSEN Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NOCATCH

Tilmeldt:: 29 Jan 2010
Geografisk: MELLEM RANDERS OG HOBRO
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NOCATCH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 22:42
Citat: Henning




Citat: fiskefreak



 


Og fra den ande side "Kongsdal" er det ved stendiget fredningszonen starter og ikke mellem diget og sømærket.

 

Er man i tvivl om hvor langt 500 meter egentlig er i lige linie, kan man plotte afstand på googlemaps.

 



Hej Claus.
Det er nu ikke helt rigtigt, - der kan faktisk fiskes lovligt, ca. firs meter fra stendiget/molen mod øst, og jeg har lige checket det for få min. siden på krak http://map.krak.dk/m/nxz3Y 

prøver igen   helt korrekt Henning
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 23:06
Citat: NOCATCH


 
prøver igen   helt korrekt Henning


 

Jo, jo men derfor er det selvfølgelig fint nok, at holde sig godt fri af fredningsbælterne. Hellere være på den sikre side!
Mvh
Henning
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 09:02
Nu har jeg siddet og læst dvs indlæg om Kastbjerg å fredningsbælte. Jeg tror der en nogle der er af den opfattelse, at det er fra udløbet, fra møllen den gælder. Det er fra å udløbet den skal sættes. Så den lille pynt øst for, den kan godt bruges som pejlemærke. I kan selv kontrollere her. http://naturerhverv.fvm.dk/fredningsbaelter.aspx?ID=17218
Til top
Michael v. d. G. Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Graafy

Tilmeldt:: 14 Apr 2008
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Graafy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 09:17
Nu findes der jo rent faktisk en app., som der efterlyses, der viser fredningszoner. Den hedder Lystfisker og findes i appstore.

Og den viser i øvrigt at du kan fiske et stykke forbi stensætningen mod øst ved Kongsdal.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 09:21
Nu kender jeg ikke den du nævner, men jeg ville nok holde mig til den på myndighedernes egne hjemmeside, hvis der er tvivl.
Til top
Michael v. d. G. Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Graafy

Tilmeldt:: 14 Apr 2008
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Graafy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 14:27
Tommy;
Det er dem her der har appen:

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Jeg tager det som gode varer det de viser.Den viser hvor du er på kysten og om du står i et fredningsbælte :)

Du kan se den på http://m.fisketegn.dk/
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 16:10
Thumbs Up
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 16:14
Citat: Graafy

Tommy;
Det er dem her der har appen:

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Jeg tager det som gode varer det de viser.Den viser hvor du er på kysten og om du står i et fredningsbælte :)

Du kan se den på http://m.fisketegn.dk/

På min telefon dur ovennævnte app ikke ved Kastbjerg Å, der viser den at jeg står oppe på landevejen, når jeg befinder mig ved stensætningen vest for fredningsbæltet.
Når jeg står ved Kielstrup Odde, tror telefonen jeg står i Mariager, ikke særligt brugbart! Dead


Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 22:12
Henning hvilken telefon har du? Har selv bøvl med iphone 5 en gang imellem.
Nu er det ikke kun fredningsbælter ved å udløb der begrænser fiskeriet på Mariager fjord. Hvor mange meter kan der rent faktisk fiskes på efter den 1 april når åleruserne sættes? Og hvor mange blanke fisk fisk over målet er der proventvis? 

Til top
Kim Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
FFFH

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 22:31
Findes den app også til Android ?

Mvh. Kim
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 00:46
Citat: ler

Henning hvilken telefon har du? Har selv bøvl med iphone 5 en gang imellem.
Nu er det ikke kun fredningsbælter ved å udløb der begrænser fiskeriet på Mariager fjord. Hvor mange meter kan der rent faktisk fiskes på efter den 1 april når åleruserne sættes? Og hvor mange blanke fisk fisk over målet er der proventvis? 


Hej Lars. 
Min mobil er en Samsung Galaxy, men det var det samme,  da jeg brugte en HTC.

Du har ret, når ruserne bliver stillet ud, er der ikke meget (lovlig) fiskeplads tilbage! Unhappy
Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres