Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

mild december

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rasmus R Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2006
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: mild december
    Sendt: 25 Dec 2013 kl. 20:36
hej
i denne milde december er fiskene til at finde de samme sted som det tidlige forår. det er hø på kysten jeg spørg til
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2013 kl. 21:22
Du skal fiske noget vand igennem Wink. Overspringerne og grønlænderne er ikke flygtet fra fiskepladserne, som hvis der er hård frost og pisse koldt vand. Du skal blot finde dem. Det gør man ikke ved, at stå på samme plads i 2 timer uden respons. Så enkelt er det. Fisk en oplagt plads af hurtigt og videre hvis intet sker.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2013 kl. 21:42
Citat: sage

Du skal fiske noget vand igennem Wink. Overspringerne og grønlænderne er ikke flygtet fra fiskepladserne, som hvis der er hård frost og pisse koldt vand. Du skal blot finde dem. Det gør man ikke ved, at stå på samme plads i 2 timer uden respons. Så enkelt er det. Fisk en oplagt plads af hurtigt og videre hvis intet sker.

Af ren uvidenhed.

Trækker overspringere ikke rundt i deres søgen efter føde ?

Hvis ikke kan jeg fint se logikken i at flytte sig fra plads til plads, men hvis de trækker rundt efter føde, gælder det vel om at finde et sted hvor der er fødeemner, og fiske i forventning om at de finder føden, og dermed vores kunstagn.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2013 kl. 22:37
Hej Morten.

Nu kan du se, hvor mange forskellige input du får, angående fiskeriet i en mild vinterWink

Jeg har kystfisket mere end 50 år på kysten med både flue og spin, og jeg har aldrig rendt kysten tynd, og flyttet rundt. Jeg har da vist fået min del af ørredrene, trods min trofasthed mod at blive på stederne, men det kræver lidt viden om fiskenes træk mønster, og om de æder eller blot er inde under kysten for at spionere!

Der er rigtig mange teorier om, hvad fiskene gør i en mildvinter / tidligt forår. 

Jeg ville læse lidt i bogen "Havørred - Havørred", her er flere facts, som kunne få tankerne igang, og så evt. overføres til ens egne stræk.

Jeg har i de sidste 40 år fisket i et område med mange trækfisk, der går i åerne, og min erfaring har vist, at jeg skal fiske pladserne af flere gange igennem, og få hold på hvornår på dagen, fiskene kommer ind under land, hvor de evt. vil æde. Det er så ikke ensbetydende med, at de hugger vores agn, men chansen stiger.

På mine pladser fisker jeg normalt fra kl. 11 til kl. 16, men i perioder, vis vejr og vind arter sig, så fisker vi også ind i mørket, og sågar også reelt natfiskeri.

Natfiskeriet tar vi også i frost perioder, der er rigtig mange fisk, som viser sig om natten, også i december / januar, det kræver blot at man forsøger, og ved, hvor fiskene kommer ind under land.

Hugperioder på mine stræk, er meget tit tæt på kl. 12 og så igen fra kl. 15 til kl. 16, men har man først fundet hugtidspunkterne, ja så kan man nøjes med en hurtig tur på en times tid.

En ting, der kan ændre hug tidspunktnerne, er strømforhold, og ikke mindst vinden.

Når jeg måler vandtemperaturen, kan der godt blive en forskel i temperaturen på +-2 grader, især her om vinteren, men vi ikke helt afluret, hvad der får fiskene i ekstra hug humør, desværreCry

En let sydvest vind, er normalt helt optimalt i de milde vintre, og med plus 5 - 8 grader, ja så er der muligheder, men det kræver tålmodighed.

Som du læse ud af ovenstående, så knokler jeg ikke på med fiskeriet hele tiden, jeg fisker måske en times tid, får lidt hvile med kaffe osv., sådan veksler jeg en dags fiskeri, på måske højest 4 timer, og det har jeg altid gjort!

Hvad har fiskene spist på mine pladser?

Ja, oftest hundestejler, små 2- 4 cm. - små børste orme, og af og til sandorme, så ikke mindst meget små rejer (Gammarus, og små er de, måske 2 - 4 mm. men fisken kan være fyldt op med det hele +  i perioder med skriggrønne Stenbider unger, men der kan selv følgelig være andet, men det er den føde, jeg oftest har haft i fangne fisks maveindhold.

Jeg fanger både Steelhead, og Havørreder, og er der torsk, ja så er det en ekstra oplevelse.

Jeg fisker både spin og multi, men vil helst fiske med flue, men jeg veksler meget, og bruger det grej, som jeg mener, er det bedste redskab på dagen.

Mit valg af blink og wobler er meget blandet, og oftest er det meget tilfældig, hvad fiskene ryger på, også hvad angår farver, men jeg tar det som en oplevelse, når der er gevinstWink

Fluerne ligger i mere faste rammer, men favoritterne kan også iperoder være fuldstændig umulig, så ja, så prøver jeg mig frem.

Mvh
P.K.






Redigeret af PK - 25 Dec 2013 kl. 22:42
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 04:56
Citat: Morten Jepsen

Citat: sage

Du skal fiske noget vand igennem Wink. Overspringerne og grønlænderne er ikke flygtet fra fiskepladserne, som hvis der er hård frost og pisse koldt vand. Du skal blot finde dem. Det gør man ikke ved, at stå på samme plads i 2 timer uden respons. Så enkelt er det. Fisk en oplagt plads af hurtigt og videre hvis intet sker.

Af ren uvidenhed.

Trækker overspringere ikke rundt i deres søgen efter føde ?

Hvis ikke kan jeg fint se logikken i at flytte sig fra plads til plads, men hvis de trækker rundt efter føde, gælder det vel om at finde et sted hvor der er fødeemner, og fiske i forventning om at de finder føden, og dermed vores kunstagn.

Hej
Når trådstarter spørger, som han gør formoder jeg ikke, at han har et indgående lokalkendskab og kender sin besøgstid. Der kan helt klart være nogle lokale forhold, som folk har styr på. Der er absolut forskel på om du fisker på den samme klat tang i 2 timer, uden respons eller om man er frisk på også, at affiske de næste 1000 meter. Man kan kun opbygge lokalkendskab, ved at bevæge sig. Selv om sommeren, kan man med snorkel se forskel på liv rundt omkring på samme kyststrækning. Om de trækker rundt efter føde, kommer jo an på typen af føde. En ting er sikkert! En fisk vil æde så meget som muligt, med brug af mindst mulig energi. Der er helt klart mere føde i vandet end der plejer, så vi kan nok forvente lidt federe fisk på kysten, men der er jo færre fisk end i April måned. Hvad med sildeæderne? Sildestimerne trækker rundt og de store trækker sikkert med. Dem skal vi fange :-) Der kan jo være noget, med strømforhold osv, som hele tiden ændrer sig.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 09:20
Citat: PK

Hej Morten.

Nu kan du se, hvor mange forskellige input du får, angående fiskeriet i en mild vinterWink

Ja, oftest hundestejler, små 2- 4 cm. - små børste orme, og af og til sandorme, så ikke mindst meget små rejer (Gammarus, og små er de, måske 2 - 4 mm. men fisken kan være fyldt op med det hele +  i perioder med skriggrønne Stenbider unger, men der kan selv følgelig være andet, men det er den føde, jeg oftest har haft i fangne fisks maveindhold.

 

Mvh
P.K.




Hej Per

De små stenbiderunger hører ikke vinteren til. Æggene klækkes ca 2 mdr efter at de er lagt i januar-marts, så ungerne ser du først i maven på havørrederne  i marts-maj.

Ellers, som altid fra dig, yderst interessant læsning.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 09:36
Hej Michael.

Ja, det er meget mulig at naturkalenderen siger, at vi ikke har Stenbider yngel før hen på foråret, men så må mine hjem vande i perioder have fået et tilbagefald i tid, mest fordi vi i flere omgange har fået fat i fisk, også Steelhead, som havde mavsen fuld at Stenbider yngel.Smile

Det samme sagde man jo om børsteorme, ingen børsteorm før hen i foråret, men der er så mange arter børsteorm, at der reelt er adgang til den føde hele året, og et tydeligt eksempel er, at når isen går, er der ædeorigie, da børsteorme kan være frosset fast under isen, og ja, man skal nok aldrig sige aldrig, når talen er på føde, til vores ørreder.

Silde jægere? ja, der er der jo helt klart et spørgsmål om hvordan sildene trækker. I gamle dage, var vi på udkig efter fiskebådene, der kunne give os et praj, om hvor i området sildene var, men i dag, må man håbe, for det at få en rigtig stor blank sildejæger, er et lotteri, jeg har reelt kun fået 6 stk. over de 4 kg. gennem min karriere, og de er alle taget på store tunge blink, og ja så på multihjul.Wink, men de var til gengæld helt fyldt med sild!

Mvh
P.K.
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 21:30
Hej Rasmus

I en lun vinter fanger jeg fisk på de samme pladser som i foråret - ikke kun det tidlige forår. Min oplevelse er at så længe der ikke har været den hårde frostperiode er der blankfisk i fjorden, vigene, på yderkysten ja kort sagt over alt. Det er bare med at komme af sted.

Som Jesper er inde på, er min oplevelse også, at der skal fiskes noget vand af i vinteren, da der ikke er så mange fisk som i andre perioder af året.

Per Karlsens lokalkendskab får man gennem maaanngge fisketure, hvor der også er mange nulture blandt indtil man lurer koden(erne). Jeg har langt fra den tålmodighed, så jeg render gerne meget vand igennem i stedet for. Så bliver mit kendskab til den enkelte plads ikke så dybdegående, men til gengæld kommer jeg i det første stykke tid over flere fisk. Pers model er nok den der gennem et langt liv giver flest fisk på de korteste ture, men på den korte bane tror jeg du finder flere fisk ved at fiske opsøgende. Knæk og bræk.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:23
Hej John.

Ja, 0 ture kan man ikke undgå, heldigvisWink, men så har man en mulighed for at teste tingene, når man nu alligevel er afsted, og jeg har som en erfaren onkel opfinder, haft glæde af, at være på forkant med nye ideer, og det har så båret frugt, når fætter havørred var i bidehumør, så kendskabet til den lokale plads er ganske rigtig meget stor, og jeg har altid haft den fulde tro på, at er fiskene i hug, så skal jeg nok få min part. Ok, der ryger nogen af i svinget, og der kan være alle typer fisk i perioder, men det har aldrig været målet, at fylde fryseren, jeg har aldrig haft ondt ved at genudsætte mine fangster, det er glæden ved  brugen af grejet,og være i naturen, der har talt mest, en fangst har så været prikken over iet.

Jeg tror så, at jeg har fået min part af fiskene, men med 285 fiskedage om året i en 15 årig periode + 35 år med normalt fiskeri, så skulle der jo også gerne falde noget afTongue

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 26 Dec 2013 kl. 22:24
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2013 kl. 15:49
Ja der skulle helst falde lidt af med så mange fiskedage :) Jeg har måske 20-25 dage i disse år. Jeg kan umuligt 'forudsige' fiskeriet på samme måde som dig, så jeg tror på at jeg fanger flere fisk (ikke nødvendigvis til fryseren) ved at være opsøgende. Jeg har tidligere været på 80+ stk. ture om året, og der kunne jeg også lettere udvælge pladsen hjemmefra. Uanset hvad gælder det om at nyde det, når vi står ved vandet. Knæk & bræk.
Til top
Peter Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
samsondk Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 210
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér samsondk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2013 kl. 18:54
Der er fint med fisk.. Stort set alle fisk jeg har fanget den sidste måned har haft maven FYLDT med hundestejler. Intet andet.. I hvert fald her på Sjælland.. Fik f.eks en fin overspringer på 3,2 kg i går.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres