Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dæmningsbrud i Skjern Å

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dæmningsbrud i Skjern Å
    Sendt: 11 Nov 2013 kl. 20:20

Jeg synes at vi skulle udråbe Lasse til

Årets Miljø-Vogter 2013. Øl


Mvh

Jim.



Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 21:03
GeekhørtThumbs Up
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 21:14
Hej Arne
Godt du har fundet din plads i systemet.(storfanger nr.2)Husk nu ingen blod af før vejning, når den er over 12kgWink

Når i skriver så pænt om mig, er det godt i ikke kan se, jeg bliver flov og rødt i hovedet.Embarrassed
Jeg kæmper for det her, fordi jeg tror på fremtiden og at den sunde fornuft vinder til sidst. Det går i hvert tilfælde i den rigtige retning, bare for langsomt til mit temperament. Så jeg træder jo af og til nogen over tæerne. Men tak for roserne.Big smile
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 11 Nov 2013 kl. 23:29
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 22:38
Jeg arbejder til dagligt med miljøet, og derfor kan jeg ikke helt forstå, at det skulle være er kæmpe stort problem, at sådan en gammel dæmning styrter sammen, så det opstemmede vand løber ud i åen, jeg kan faktisk kun se det positive, at nu er der en opstemning mindre.

Kraftværksøens vand har formentlig haft et helt normalt indholdt af ilt, så det er jo ikke iltfattigt vand der løber ned gennem åen, og den store mængde vand sørger også for en så kraftig strøm, at en meget stor del af det slam og de partikler som der i vandet, ikke får mulighed for at bundfælde sig, før end at åen løber ud i Ringkøbing Fjord, den kan til gengæld blive påvirket, hvis slammet indeholder mange næringsstoffer.

Hvis vi vender blikket nordpå, så er der både i Norge og Sverige mange mindre elve, hvor det kun er i forbindelse med flom, at der er en opgang af laks og/eller havørreder, og når der er flom, så kan vandet være helt mørkebrunt af partikler, det hænder også, at der ved en flom ryger nogle bæverdæmninger, og det kan virkelig fylde elven med halve træer, grene, jord og slam.

Og alt det er både laks og havørreder tilpasset til at kunne klare, for de vælger netop i meget stort tal at trække op i elvene når der er flom.

Så mit gæt er, at det samlet set giver et plus for miljøet, at opstemningen ved Brande Elværk er forsvundet, lystfiskerne skal bare være på dupperne og sørge for, at dæmningen ikke bliver genopført.

/Lars
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 23:04
Hej Lars
Jeg har haft de samme tanker med hensyn til ilt problemet. Nu er det jo sket så voldsomt, at meget af bundmaterialet er kommet med ud, især det der har ligget nærmest dæmningen, hvor strømmen har været stærkest. Længere væk fra dæmningen, ser det for mig ud, som om det blot er sunket sammen alle de steder, hvor åen ikke har fundet sit gamle leje. Som du kan se på det billed, hvor åen har fundet leje, sker der også en iltning, når det løber hen over strygene.
Når Naturstyrelsen ikke er glade for at røre ved op stemninger (ifølge Jakob Larsen) på grund af manglende viden på området, er her jo en oplagt mulighed for at få den viden. Håber der kommer noget positivt ud af denne hendelse.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 11 Nov 2013 kl. 23:28
Til top
ole henning jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole henning

Tilmeldt:: 15 Sep 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 19:35
Du mener vel vandmiljøet Arne?
Luftmiljøet og CO2 tallene lider under Lasses Grønne Cecil.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 20:34
Hej Ole
Hvis der var nogle flere, der brugte den sunde fornuft, skulle jeg ikke bruge så mange kræfter og  Grønne Cecil for, at få andre til at forstå.
Se, det kunne jo spare på CO2 udslippet. Så det må jo være jo andres skyld, at jeg ryger og forurener luften.Wink
Så i de sidste meldinger fra TV Midt Vest her til aften?. Det var jo en forholdsvis positiv drejning og kunne tyde på at Lars Jeppesen ikke er helt gal på den. Big smile
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 12 Nov 2013 kl. 20:48
Til top
ole henning jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole henning

Tilmeldt:: 15 Sep 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 20:49
Ja, gid det var så vel Lasse.
Der er mig bekendt for nylig handlet en del parcelhusgrunde med udsigt til søen og et stort Bestseller byggeri også med søudsigt er under projektering. Så må vi se om det er miljøet eller pengene der vinder.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 21:03


Åen kommer sig efter dæmningsbrud

Ikast-Brande Kommune måler en klar forbedring af iltindholdet i Skjern Å.

Miljøet i Skjern Å ved Brande får det langsomt bedre efter dæmningsbruddet ved Elværk Sø torsdag i sidste uge.

Store mængder sort slam blev skyllet ud i åen, da dæmningen ved den opstemmede sø kollapsede. En strækning på 10 kilometer blev påvirket, og iltindholdet i vandet var en kort overgang helt nede på 10 procent, hvilket resulterede i omfattende fiskedød.

Men nu oplyser Ikast-Brande Kommunes miljøafdeling, at man mandag har konstateret en markant forbedring af iltindholdet. Kommunen har etableret en ny mindre dæmning for at forhindre, at det slam, der er tilbage i den ellers tømte sø, kommer ud i åen.

Hvorfor dæmningen pludselig brød sammen, ved man stadig ikke. Ikast Brande Kommune skriver i en pressemeddelelse, at bruddet er uden fortilfælde i Danmark i nyere tid.

Kommunen har nedsat en arbejdsgruppe, der skal fastlægge bruddets konsekvenser for området - og undersøge hvad der nu skal ske.

mvh Lasse Hagebro

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 21:19
Hej Ole
Der er jo ingen sø mere. Det er da også en større sensation, at se laksen springe.
Søer er der nok af. Se alle de søer der er lavet langs motorvejene. De er da ikke særligt attraktive at se på. Søer er smukke, når de er naturlige.
Lad nu lige de indfødte vænne sig til det nye åløb. Så protesterer de nok, såfremt søen skal genskabes. De har det i grunden godt i Brande, de har noget at klage over, hvad enten løsningen bliver det ene eller det andet.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 12 Nov 2013 kl. 21:49
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 21:53
Den undskyldning for at ryge grøn Cecil, den vil jeg altså sent glemme   
dem går der nemlig også nogen stykker til af både derhjemme og under pauserne under fiskeriet.
Mvh
Torben
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 22:27
Hej Lasse, jeg har hæftet mig ved, at der ikke var nogle døde laks og ørreder i de TV-klip fra TVMV, som du linker til i dit indlæg, det er udelukkende fredfisk og en enkelt gedde, der sikkert stammer fra søen, så der er jo meget som tyder på, at situationen kke er så dramatisk for fiskene, som mange frygtede.

Det er til gengæld åbenlyst, at der er flere som allerede nu lægger op til, at dæmningen skal genopbygges, så søen igen kan blive fyldt op med vand, derfor er det er nok her lystfiskerne skal fokusere deres indsats. Det helt store slagsmål kommer til at stå mellem dem der ønsker at bevare kultur - et gammelt kraftværk, og dem der vil ha' natur.

Men der må vel i princippet være tale om en nyetablering af en dæmning og opstemning, da den gamle er skyllet helt væk, så sådan et projekt skal vel hele vejen igennem systemet, det bliver nok meget vanskeligt, og der er jo mange klagemuligheder, at det kan ta' årevis. Og i mellemtiden vil naturen helt af sig selv indvandre i den gamle ådal.

Jeg vil også foreslå, at de lokale lystfiskere skynder sig at gøre indsigelser overfor den nye mindre dæmning, som kommunen har opført, for den er jo ulovlig, da den er etableret helt uden de nødvendige godkendelser, kommunen må ikke få muligheden for at kalde det for en midlertidig reparation.

/Lars

Redigeret af LarsJep - 12 Nov 2013 kl. 22:32
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 22:53
@ Lars

Kommunen er vel pligtig at mindske skaderne, så godt det lader sig gøre ikke mindst i forhold til nedstrøms habitatområde. Ellers har du givet ret i, at en ny permanent opstemning med sø kræver fornyet sagsbehandling og at den nye mindre opstemning må betragtes som en midlertidig foranstaltning, der kun kan opretholdes indtil problemet med slamflugt er løst på anden vis.

mvh Jakob

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 08:29
Hej Lars
Jakob har nok ret. Kommunen har gjort det rigtige med en midlertidig bremsning af udstrømningen. Det er jo ikke en ny dæmning, der er etableret, blot en udlægning af store sten til at sænke hastigheden.

Den strækning af Skjern Å omkring Brande er unik på grund af den store stigning i landskabet. Hvis vi nu skal fedte lidt for Ornitologisk Forening,(fjerkræ-folket hvor jeg selv er medlem) som vi måske ikke altid er enige med. Kan vi  forklare, at strygene vil blive et paradis for isfugl og vandstær. Disse to arter har jo store problemer med føde ved stærk frost.Wink
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 13 Nov 2013 kl. 11:02
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 21:54
Jeg håber virkelig at I har ret, for man kan jo med rette frygte, at der blandt kommunalpolitiere kan være nogle med en skjult dagsorden, som sigter mod en genopbygning af dæmningen, og genetablering af søen.

Disse kommunalpolitiere vil muligvis kunne påstå, at de ikke bygger en ny dæmning, men blot reparerer den eksisterende dæmning, og at den reparation allerede blev indledt få timer efter dæmningsskredet, hvor søen endnu ikke var helt tømt for vand.

Og det er sådan taktik som lystfiskerne vil kunne imødegå, hvis der allerede nu gøres indsigelser i mod den nyanlagte mindre dæmning.

/Lars
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down