Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

FlueHjul og stang til nybegynder.

 Besvar Besvar
Forfatter
Mathias Bang Fynne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mfynne

Tilmeldt:: 25 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mfynne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: FlueHjul og stang til nybegynder.
    Sendt: 30 Okt 2013 kl. 11:59
Hej.
Jeg vil spørge om hvordan Sage 2560 er til en nybegynder til fluefiskerri. Jeg vil gerne have et hjul som kan bruges i lidt længere tid end kun til at starte med. Har samtidig en forespørgsel på fluestang A. Jensen Titan length 9" og Line wt #7. Hvordan vil de to spille sammen for en nybegynder fluefisker som jeg. 
Håber på et par svar.

Mvh mathias fynne
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 12:16
Hej Mathias.
da du er helt ny fluefisker. vil jeg ikke bruge penge på et hjul der koster så meget . Det er line stang du skal bruge den penge på og mig som dig vil jeg kikke her på forum for at finde en stang der er brugt men af god kvalitetSmile
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 12:43
Citat: mfynne

Hej.
Jeg vil spørge om hvordan Sage 2560 er til en nybegynder til fluefiskerri. Jeg vil gerne have et hjul som kan bruges i lidt længere tid end kun til at starte med. Har samtidig en forespørgsel på fluestang A. Jensen Titan length 9" og Line wt #7. Hvordan vil de to spille sammen for en nybegynder fluefisker som jeg. 
Håber på et par svar.

Mvh mathias fynne

Det er helt galt, hver gang en nybegynder spørger om det her. Du skal ikke købe noget, som andre lige anbefaler. Du vil selv have meget svært ved, at finde ud af hvad der er godt til dig. Derfor tag i en grejforretning, hvor de har masser af fluegrej. Tag en kammerat med, som kan sit kram med en fluestang. En kyndig vejledning fra grejforretningen og en kammerat, bør kunne lede dig i den rigtige retning. Det vigtigste er den rigtige flueline til dig og det fiskeri der skal dyrkes. Dernæst stangen og til sidst hjulet. For 3-400kr, kan du få et fornuftigt holdbart hjul, som holder i flere år.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 13:12
du får den lige en gang til... hjulet er ligegyldigt ift at lære fluefiskeri...!
Jeg mener at det du skal fokusere på er først og fremmest linen og forfanget og så stangen...  langt de fleste staænger du kan købe i dag er aldeledes udemærkede til at lære fluekast med... men bliver den ikke paret med den rette line... så er det et dødfødt projekt

den A-jensen stang du selv nævner er udemærket, og #7 er et godt valg. 
mht line så ville jeg helt sikkert gå efter en line som rio's outbound serie eller scierras HMT serie. De har begge relativt kort klump og en god coating, desuden har de begge den fordel at de skifter farve lige der hvor skydelinen og klumpen  mødes, med andre ord kan du se hvornår du har den rette mængde line uden for topøjet for at få det optimale fluekast.

og sørg nu endelig for at få noget kompetent vejledning/instruktion udi fluekastets ædle (men ikke svære) kunst... på den måde kommer du hurtigt i gang og undgår at få indarbejdet for mange dårlige vaner. 
en del grejforretninger afholder kurser i fluekast, der er også deciderede fluekasteklubber... alternativt kan du måske få en bruger herfra sitet til at hjæpe dig i gang... Hvor kommer du fra?

mik
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 13:16
Det er helt korrekt  at du først og fremmest skal lægge dine penge i en god stang og line.

Hvis det er til kyst, så køb et billigt salt-vands bestandigt hjul som er højspolet, så undgår du de små irreterene små løkker/krølder på linen under fiskeri  Big smile
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 18:21
Det er er FINT de næste mange år :

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/fluesaet-97-8-komplet-2864.html

Jeg ved ikke lige, hvilken line det er, men hvis den er dårlig, så få den erstattet med :

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/artisan-flueline-wf-flyd-149.html

i klasse 8 (som du kan købe en ekstra af med det samme)

Det behøver ikke være dyrt for at være godt



Knæk og bræk
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 18:43
Har en vision 3 zone sw #6 + et fluehjul, som jeg ikke husker navnet på, det kan du få til 600 + evt porto. Hjulet er kun brugt to gange og er som nyt.
Send mig dit nr eller mail og jeg sender dig billeder.
Mvh lars
Til top
Mathias Bang Fynne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mfynne

Tilmeldt:: 25 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mfynne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 20:20
hej.
jeg er virkelig glad for de gode råd. derfor jeg skriver til jer herinde. Er det stadigvæk en dårlig ide da jeg kan få hjul og line til 2600 kr? jeg tænker at det evt er et hjul og en stang jeg kan bruge i lang tid. jeg har fået lov til at komme ud og få lidt kasteundervisning enden jeg vil sige ja til det. jeg køber det af en som har MEGET forstand på det da han fisker forskellige steder rundt om i verdenen. men vil selvfølgelig overveje de muligheder der er blevet foreslået til mig herinde.
igen tak for svarene.
mvh mathias
Til top
Mathias Bang Fynne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mfynne

Tilmeldt:: 25 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mfynne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 20:23
Ps Jeg kommer fra Århus
Til top
Mathias Bang Fynne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mfynne

Tilmeldt:: 25 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mfynne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 20:28
og der er line på til 800 kr, så tror det er en ok line. ved ikke endnu hvad det er for en.
Til top
Mathias Bang Fynne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mfynne

Tilmeldt:: 25 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mfynne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 20:28
og det er hjul line og stang for de 2600 kr.
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 20:33
Hej Mathias

Næ hjulet behøver ikke være dyrt for at virke, men det er sgu fedt at have noget godt grej :) Hjulet er super fint, og hvis du selv synes det spiller, ser godt ud sammen med stangen, har pengene og gerne vil have et lækkert hjul, så er det da bare at hoppe ud i det.

Standardsvaret er at bruge pengene på stang og line, da det er det der påvirker kastet. Det er også helt rigtigt. Dog nyder jeg at sætte et sort hjul på en sort hjulholder, og så skal hjulet være i lækkert design (i mine øjne) Så om stangen koster 1.000 eller 4.000 kr. gør ikke så meget for mig, hvis jeg synes godt om aktionen. Jeg prioriterer også stang og line frem for hjul, men hvis det kan blive et både og, er jeg lykkelig

Mvh. John
Til top
Mathias Bang Fynne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mfynne

Tilmeldt:: 25 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mfynne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 22:05
Ja nu skal jeg ud at afprøve det og så må vi se om det ligger godt nok i hånden og i min kasteteknik, hvis man kan sige at jeg får det efter første gang( kan man nok ikke). Men tak for svaret John.

Mvh mathias
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 09:35
Hej igen Mathias
Jeg er Formand for Djurs Fluefisker Forening. Vi er ca. 50 medlemmer hvor ca. 10 kommer fra Århus området. Måske det var noget at være med? Det koster 50kr om året. Vi er meget villige til, at hjælpe nybegyndre igang og vi har masser af grej du kan prøve (vores eget). Meget snart afholder vi en event, hvor der tilpasses grej og trænes på græs. Som regel har vi (jeg) mange typer liner med, som kan prøves. Derefter er man godt rustet til at gå på indkøb. Når nu nogen vil sælge dig en #6 eller 7 eller 8....ja så ved du nok ikke lige hvad du egentlig har brug for. Send en mail på djurs.fluefisker@gmail.com hvis det har interesse.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 15:43
Citat: sage

Hej igen Mathias
Jeg er Formand for Djurs Fluefisker Forening. Vi er ca. 50 medlemmer hvor ca. 10 kommer fra Århus området. Måske det var noget at være med? Det koster 50kr om året. Vi er meget villige til, at hjælpe nybegyndre igang og vi har masser af grej du kan prøve (vores eget). Meget snart afholder vi en event, hvor der tilpasses grej og trænes på græs. Som regel har vi (jeg) mange typer liner med, som kan prøves. Derefter er man godt rustet til at gå på indkøb. Når nu nogen vil sælge dig en #6 eller 7 eller 8....ja så ved du nok ikke lige hvad du egentlig har brug for. Send en mail på djurs.fluefisker@gmail.com hvis det har interesse.


Mathias----dette tilbud skal du tage imod  Wink

Det er den helt rigtige vej frem for en nybegynder og så for kun 50kr Big smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres