Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kloge Fisk

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kloge Fisk
    Sendt: 29 Okt 2013 kl. 15:32
     Da der på §7 mødet 16-05-13 under behandling af rugekasser fra DSF blev oplyst: " En videnskabelig undersøgelse har vist, at yngel der kommer fra æg, der har ligget på glatte underlag udvikler mindre hjerne". Så mener vi, problemet er løst ved at lægge gydegrus i rugekassen.Wink                                                             Det kan så være et spørgsmål, om det er en fordel med kloge fisk. Der er jo nok flere af de kloge, der overlever, og dermed kan reprodoksere bestanden.Smile    mvh Lasse Hagebro
     


Redigeret af lasse hagebro - 29 Okt 2013 kl. 19:33
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 15:39
Fandt alligevel ud af at indsætte teksten.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 29 Okt 2013 kl. 17:12
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 15:55
Det må vi håbe Lasse Wink

Kan de DSF DTU og de andre bestemmende faktorer ikke komme i en rugekasse også hvis man bliver klog af det ? Wink


Redigeret af Søder - 29 Okt 2013 kl. 15:55
/Søder
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 15:55
Sådan!!! Så kan de kloge lære det..... LOL
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 17:01
Et informativt startindlæg, som straks udmønter to negative svar, som ikke har en skid med Lasses emne at gøre.

Lasses idé bunder i, at der er gjort en undersøgelse, vistnok i udlandet, som viser, at fisk født på glat underlag, som i et dambrug/klækkeri, ikke har helt samme reaktioner og dermed muligheder som vildfisk født ude i naturen. En af årsagerne til at opdrætsfisk er dummere, da de ikke klækkes i en å med gydegrus og miljøpåvirkning.

Egentlig ret logisk. Jeg tror dog på, at det ikke er selve underlaget, men opvæksten i de første uger, der præger livsfunktionerne, hvilket jo ofte sker i den spæde start.

Nu er det i det mindste tæt på den naturlige opvækst. Så det må være ren "lokal-videnskabelig" logisk produktforbedring. Sjovt at se, når de klækker.
mvh
Kjeld
PS. Tak for sidst Lasse   
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 17:17
Hej Kjeld
Selv tak.
Ja, miraklernes tid er jo ikke forbi.LOL
mvh Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 18:02
Citat: Kjeld Willerslev

Et informativt startindlæg, som straks udmønter to negative svar, som ikke har en skid med Lasses emne at gøre.
mvh
Kjeld
 
Hvis det er mit negative indlæg som du hentyder til så er det slet ikke så negativt som du gerne vil gøre det til.
 
Jeg mener bare at de lærte må se at komme ud af den trædemølle som de har vadet rundt i alt for længe. Angry
 
Kom dog i gang med nogle forsøg i større målstok (end dem de allerrede har fået udført) i samarbejde med Lasse og hans fine rugekasse. I stedet for at trække det i langdrag.
 
Så det var såmen en positiv udmeldning, til "Lasse" om hans geniale kasse, og hans fine måde at tænke på (så putter vi da bare nogle sten i kassen og vupti vi har fået kloge fisk) "Smart tænkt Lasse" Clap
 
Så vi er slet ikke så uenige i denne sag Kjeld!! Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 20:38

Der er helt sikkert ingen tvivl om at Lasse`s meget omdiskuterede rugekasser i al sin enkelthed er en ganske genial og effektiv måde at hjælpe fiskebestanden på.

Og så er der en masse som bliver ved med…”hvorfor man så ikke gør det”, at DSF er dumme og DTU er stædige.

Nu er verden bare ikke helt så sort hvid som mange åbenbart tror, og jeg skulle tage rigtig meget fejl hvis DTU`s måde at arbejde på ikke tager udgangspunkt i Wilhjelmudvalget meget lange rapport og en udarbejdelse af biodiversiteten...lige fra fugl til fisk.

Så dem vi tror bestemmer og som der bliver skældt ud på, de kan altså kun arbejde udfra de rammer som nu engang er blevet fastsat.

Men hvor man vil bruge ressourcerne er jo selvfølgelig en anden diskussion....men alligevel bliver de to begreber hele tiden bliver blandet sammen.


Mvh

Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 21:22
Hej Alle
Jeg klan læse på paralleltråden her (fald i antal gydebanker), at der er folk fra en vis organisation, der er trætte af at høre om rugekasser.Confused
Er det nu også galt, at vi løser det problem, DSF åbenbart har med, at rugekasser laver fisk med mindre hjerne?. 
Vi bruger  i dag 12 mill på udsætning af laksefisk, der er kommet af æg, der har ligget på glatte underlag.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 29 Okt 2013 kl. 21:39
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 22:22
Hvis det er mig du hentyder til, så har mine udtalelser, om dine rugekasser, intet at gøre med en vis organisation. Det er min helt personlige holdning.
 
Dit personlige vendetta mod biologerne og DTU vil ingen ende tage. Efterhånden kan man jo ikke åbne en tråd på 123nu uden at skulle læse om det på den ene eller den anden måde.


Redigeret af Lunneren - 29 Okt 2013 kl. 22:23
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 23:49
Citat: Lunneren


Hvis det er mig du hentyder til, så har mine udtalelser, om dine rugekasser, intet at gøre med en vis organisation. Det er min helt personlige holdning. Dit personlige vendetta mod biologerne og DTU vil ingen ende tage. Efterhånden kan man jo ikke åbne en tråd på 123nu uden at skulle læse om det på den ene eller den anden måde.


Kære Simon hvorfor tror du, at der fra flere sider, bliver kørt det du kalder en vendetta mod forbundet ??
Er det fordi de gør et godt stykke arbejde, og har skaffet os mere fiskevand og flere fisk igennem de sidste år, eller kunne der være andre årsager ??

Vi kunne jo starte med at lave en liste over de tiltag som forbundet har gjort for at opfylde de nævnte kriterier, Mere og bedre fiskevand og flere fisk.

Jeg kan godt lægge ud med de første punkter:
......
......
......
......
......
......
......
Osv.

Jesper Rasmussen

Redigeret af Rasmussen - 29 Okt 2013 kl. 23:52
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 23:51
Citat: lasse hagebro


Vi bruger  i dag 12 mill på udsætning af laksefisk, der er kommet af æg, der har ligget på glatte underlag.Wink
mvh Lasse Hagebro





Jesper Rasmussen
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 00:51
Citat: Rasmussen

Citat: Lunneren


Hvis det er mig du hentyder til, så har mine udtalelser, om dine rugekasser, intet at gøre med en vis organisation. Det er min helt personlige holdning. Dit personlige vendetta mod biologerne og DTU vil ingen ende tage. Efterhånden kan man jo ikke åbne en tråd på 123nu uden at skulle læse om det på den ene eller den anden måde.


Kære Simon hvorfor tror du, at der fra flere sider, bliver kørt det du kalder en vendetta mod forbundet ??
Er det fordi de gør et godt stykke arbejde, og har skaffet os mere fiskevand og flere fisk igennem de sidste år, eller kunne der være andre årsager ??

Vi kunne jo starte med at lave en liste over de tiltag som forbundet har gjort for at opfylde de nævnte kriterier, Mere og bedre fiskevand og flere fisk.

Jeg kan godt lægge ud med de første punkter:
......
......
......
......
......
......
......
Osv.

Jesper Rasmussen


Hvis du læser mit indlæg igen, så står der ikke D S F,  men D T U. Det burde ikke være så svært. Sjovt nok er det 2. gang denne aften, at den bliver drejet i dén retning, og så endda i 2 forskellige tråde. Imponerende!
Jeg vil prøve at gentage hvad jeg skrev i den anden tråd:
Folk der råber på sidelinien, uden at involvere sig eller gøre noget for at ændre tingenes tilstand, har jeg ikke meget respekt for.

Hvis man er så utilfreds med noget, så skal man jo netop organisere sig, og på den måde at få sit budskab ud. På længere sigt kunne man måske ændre tingene, i den retning man ønsker...

Med ovenstående indlæg viser du så tydeligt, at du ikke ved en skid om hvad du snakker om. Jeg kunne bruge tid på at fortælle dig lidt om det du netop efterspørger ovenfor, men jeg har på fornemmelsen at det er lidt som at slå i en dyne.

I stedet vil jeg trække mig fra tråden. Vil hellere bruge min sparsomme fritid på noget andet.
 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 08:38
Der          
Der er biologer udenfor vores lille andedam.
Denne form for bestandophjælpning bruges i dag i Norge.
Kassen her var placeret i elven tæt ved rasteplads ved hovedvej.
Den er ikke egnet til danske forhold på grund af stor materialevandring.
Til gengæld kan nordmændene ikke bruge en flydende rugekasse på grund af flom og drivis.
De har dog fundet ud af, at hvis du skal have fisk til at vende tilbage til fødestedet, skal de ikke dambrugsfremstilles og hældes ud med vandkande søndag formiddag i kirketiden.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 30 Okt 2013 kl. 10:40
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 10:37
He                                                   Her er så forløberen for den danske flydende rugekasse.
Videreudvikling af den franske Vibert Box i 1995 af en svensker Bengt Petterson.
Den vil også give problemer i danske vande på grund af materialevandring, da den placeres på bunden.
Hvorfor har der aldrig måttet tales om klækkebakker og rugekasser i DK?.
Vi er måske det land der kan få mest glæde af metoden.Confused
mvh Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 10:45

Jeg ved godt at det kan være tungt at komme igennem, for der er meget stof.

Men artiklen giver helt sikkert svar på hvorfor man ikke kan tage rugekasserne i anvendelse som tingene ser ud nu...og har gjort siden regeringen i 2000 nedsatte dette udvalg.


http://www2.skovognatur.dk/udgivelser/2002/87-7279-378-3/pdf/helepubl.pdf


Mvh

Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 10:58
Hej Jim
Ja, det er tungt stof, og så går der politik i det. Jeg vil hellere bruge sund fornuft og sætte fingrene ned i vandet. Så længe det ikke er noget, der skader naturen, hvorfor må vi så ikke blive klogere, og gøre vores erfaringer.Confused
mvh Lasse Hagebro
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 11:22
Kære Simon L

Kunne du ikke starte med at give dig til kende med en ordentlig profil inden du begynder at gøre dig klog på ting som du åbenbart intet begreb har om.
Den eneste grund til at du kan skrive til folk i den tone du praktiserer, er at du som fej kryster gemmer dig bag et Nick.

Men jeg har fuld forståelse for at din fritid er meget sparsom, når du skal nå både at komme i skole og børnehave hver dag.

Start med at lære at debattere i en ordentlig tone, eller giv dig til kende og stå ved dine holdninger og konsekvenserne ved dem.

Jesper Rasmussen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 11:32
Simon vi er så også nogen som har forsøgt at ændre tingene på demokratisk vis og som har lavet vand og fiske pleje som stadigvæk har en holdning til den måde som tingene bliver forvaltet på ....
Er det sådan at man ikke må kritisere forbundet overhovedet eller ?
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 12:22

Hej Lasse.


Jeg er helt på linje med den tanke. Somme tider får man indtryk af at “tidens klogskab” helt spænder ben for almindelig sund fornuft, og det virker ganske rigtigt som om at “manden med hænderne i vandet” ikke skal komme og lære nogen noget.

Men retfærdigvis må vi også bare erkende at det vidensniveau menneskeheden har adgang til i dag er gjort af de mennesker som vi nogle gange håner som “de kloge”, og ofte sker der dette, at vi med vores manglende indsigt slår om os med meninger og holdninger som udspringer af en mangel på indsigt, samt en utilstrækkelig faglig baggrund.

Internettet i dag er et rigtig godt eksempel på hvordan emner debatteres, og hvordan ting helt uberettiget får faktuel status...når blot mange nok mener det samme, og hvor den enkeltes bestræbelser på at tilegne sig ny viden fejlagtigt begrænses til de medier som kun forholder sig overfladisk til begreberne for at fastholde enten seere eller læsere.

Der er virkelig meget skrammel uden særlig brugbar evidens på internettet, og flere og flere lapper det i sig som fløde mens de stille og roligt får reduceret deres egen dømmekraft og dermed deres evne til at forholde sig kritisk, sagligt og objektivt til det som står skrevet.

Big Brother kulturen har bidt sig godt fast i røven på lænestols danskeren, og vi er godt i gang med at implementere et “servicesamfund” hvor andre tænker for os.


For det er jo så dejlig nemt.


Mvh

Jim.




Redigeret af scott - 30 Okt 2013 kl. 12:24
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 13:59
Hej Jim og andre
Jeg beklager, jeg ikke kan svare. Jeg ville gerne, men:
 Spindoktoren for Logen til Havørredens Ve og Vel, har bedt mig om at stoppe.
Han er somme tider den klogeste.LOL
Når jeg igen får løsnet mundkurven kommer der nyt.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskepleje

Tilmeldt:: 29 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskepleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 06:45
Jeg skal love for der bliver konspireret


Redigeret af Fiskepleje - 31 Okt 2013 kl. 06:51
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskepleje

Tilmeldt:: 29 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskepleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 06:49
.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskepleje

Tilmeldt:: 29 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskepleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 06:50
Citat: .

[/QUOTE


]
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskepleje

Tilmeldt:: 29 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskepleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 06:50
.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 15:50
Jeg giver Fiskepleje helt ret, i det der skrives Clown
Til top
per stubtoft andreasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
per andreasen

Tilmeldt:: 09 Mar 2013
Geografisk: lemvig
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér per andreasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 19:33
Gaaabbbb. sæt dog nogle fangbare fisk ud, lav rugekasser, stryg fisk, sæt yngel ud, lav gydebanker, skyd skarven, slagt sælen. Hvorfor skal ALT trækkes i langdrag i Danmark.Alle tiltag til et godt fiskeri bliver druknet i alt for lange møder og holdninger,der ikke føre til en skid. Hav Ørred Limfjorden har været så længe undervejs at jeg ikke kan huske hvad der blev aftalt på det lokale møde, vi havde samlet alle indstanse der havde noget med fiskeri og turisme ved Limfjorden. vi har ikke hørt en skid siden mødet for CA 2 år siden. SÅ STOP SNAKKEN OG SÆT NOGLE FISK UD.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 20:34
Tænk, at min KÆMPEhjerne skyldes, at jeg blev født før glatte underlag var moderne.

Ups, kunne ikke lade være

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2014 kl. 22:27
Hej Alle
Her er et link, der måske skriver lidt mere forståeligt end jeg gør.
http://www.afiskeri.dk/blaakilde-11-12.html
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2014 kl. 14:35
Citat: Rasmussen

Citat: Lunneren


Hvis det er mig du hentyder til, så har mine udtalelser, om dine rugekasser, intet at gøre med en vis organisation. Det er min helt personlige holdning. Dit personlige vendetta mod biologerne og DTU vil ingen ende tage. Efterhånden kan man jo ikke åbne en tråd på 123nu uden at skulle læse om det på den ene eller den anden måde.


Kære Simon hvorfor tror du, at der fra flere sider, bliver kørt det du kalder en vendetta mod forbundet ??
Er det fordi de gør et godt stykke arbejde, og har skaffet os mere fiskevand og flere fisk igennem de sidste år, eller kunne der være andre årsager ??

Vi kunne jo starte med at lave en liste over de tiltag som forbundet har gjort for at opfylde de nævnte kriterier, Mere og bedre fiskevand og flere fisk.

Jeg kan godt lægge ud med de første punkter:
......
......
......
......
......
......
......
Osv.

Jesper Rasmussen

Jeg undskylder på forhånd Lasse. Godt forsøg iøvrigt med gydegrus i kasserne! Tommer op :D

@Jesper: Er det forbundets opgave at skaffe fiskevand? Nej! Det er foreningernes egen opgave. Kan forbundet hjælpe med at få flere vandsystemer som egnet fiskevand gennem politiskpres i forhold til fjernelse af spærringer og andre negative miljøpåvirkninger? Ja! Det gør de skam allerede.

Vil en fjernelse af Tangeværket medføre flere fisk og bedre fiskevand? Ja! Er DSF gået ind i sagen som primus motor? Ja. 

Er du medlem af en forening der laver vandpleje, eller støtter du vandplejearbejdet direkte i dit lokalområde? Hvis ikke du kan svare ja til dette, så er det ikke forbundet der er problemet!

Alt det ovenstående er skrevet med et gladt sind og uden ønske om at fornærme nogen. God dag til folket! :D
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2014 kl. 16:23
Hej Alle
Da jeg første gang hørte, at yngel der kom ud af æg, der havde ligget på glatte underlag udviklede mindre hjerne, troede jeg, det var en rigtig god spøg. Sådan en som jeg gerne selv ville have fundet på.LOL Da jeg så fik at vide, at det var alvorligt og var blevet brugt, som argument imod rugekasserne, begyndte vi straks, at undersøge tingene.Wink
  Det viste sig at undersøgelserne var lavet. Vi kom så grus i rugekasserne. Det går langt bedre end forventet.Big smile 
Jeg ved ikke om det kan skyldes, at æggene(fosteret) skiftevis ligger med hovedet op eller ned. Æggene bliver jo i dambrug pillet og kassen lettet og sænket for at rense.Confused
 For kort tid siden fik, jeg oplysninger(artikel i Sportsfiskeren 1978) om de forsøg, der var blevet lavet i Lerkenfelt Å i 1975-78. Her brugte man også grus i kasserne, men om det var på grund af store eller små hjerner tvivler jeg på, men man havde brugt sund fornuft og efterlignet naturen på bedste vis.Big smile Det er godt klaret for 40 år siden.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2014 kl. 17:18
Hej igen
Lige en lille tilføjelse til det med de rullende æg. Når vi nu er nået så langt, at vi har fået det til, at fungere med ny befrugtede æg, der sveller (suger vand ind efter befrugtningen) ude i rugekassen i vandløbet. 
Så sker der det, at ægget efter at være befrugtet udvider sig med 1/4-1/3 i diameter i løbet af 2-3 timer. Da denne udvidelse sker nede i gruset kommer ægget til at ligge godt. Det at ægget udvider sig med 1/4-1/3 i diameter giver det en forøgelse i volumen på ca. 40%. Da det er vand ægget indsuger bliver vægtfylden af æggets indhold mindre. Det gør jo heller ikke noget at ægget kommer til at veje mindre (Arkimedes). Slet ikke, såfremt det på vejen ned gennem gruset, har passeret en åbning af en størrelse, hvor det kun lige har kunnet passere. 
Jeg ved godt der er nogen, der er trætte af at læse om rugekasser (især modstanderne), men hvis de satte sig ind i det, ville de måske ændre mening.Wink
Nu er jeg ikke jurist, men jeg har da fundet ud af, at der er noget der hedder, Ohms Lov, Arikmedes Lov for ikke at tale om Jante Loven.Wink
mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 16 Jan 2014 kl. 17:38
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2014 kl. 18:39
Lasse det er nu den 16 er det så ikke på tide at lade mundkurven falde Wink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2014 kl. 20:23
Hej John
Spindoktoren(Den Mexikanske Hestetyv) siger, det er bedre, at lade modstanderne blive ved med at dumme sig. Min gamle mor sagde også, at man ikke skal spille alle store trumfer ud fra start.Wink Der er meget jeg gerne ville fortælle, for det går godt.
Tror du har noget at glæde dig til.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2014 kl. 20:32
Det har du fulstændigt ret i Og jeg ved jeg har noget at glæde mig til Jeg tror jeg vil på munke inspektion i næste uge ( Emil ved hvad jeg taler om ) Tongue 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2014 kl. 15:11

For at kunne se fremad må man kende historien, er der nogen, der  siger.

Her er lidt historie 7-8 år gammel.Wink

Jeg arbejdede dengang med canadiske Jordan Scotty  klækkebokse i klækkeriet i Trevad Ørrepark.

Tonny Johansen, på det tids punk fiskemester ved dambruget spurgte, om det ikke var et problem, hvis yngelen forlod klækkebakkerne med for meget blomme sæk. Således at de havde svært ved at klare sig ude i bækken.Embarrassed  De røde bakker vi brugte dengang, havde en hul størrelse på 4,5 mm og 200 stk. celler i hver bakke. Jeg kørte så nogle forsøg og fandt ganske rigtigt ud af, at ca. halvdelen af yngelen havde for meget blomme sæk, når de forlod bakke.Confused Det gjorde, at jeg fik nogle gule bakker fra Canada og forsynede dem med mindre huller. Det virkede, nu kunne yngelen ikke komme ud, før størstedelen af sækken var opbrugt.Wink

Jeg havde bakkerne hængt op i nogle kar i vuggestuen og kunne så løbende følge og tælle de udkommende yngel. Det blev ført journal hver dag.

 Når der nu var 200 celler i hver bakke og 2 æg i hver celle, var jeg spændt på, om antallet af udkomne yngel ville variere over perioden. Antallet der kommer ud stiger jo for hver dag. Jeg undersøgte om antallet af udkomne yngel ville falde, når de første 200 var kommet ud.

Grunden til at det kunne være interessant var:    Hvis du køber en billig rejse til Spanien og bor på værelse med en person, der måske ikke er så spændende, så vil du måske blive en uge længere, hvis denne person rejser og du får eneværelse. Hvordan skal jeg ellers forklare det?.LOL

Nu er de canadiske boxe ikke egnet til danske forhold, med den materiale vandring vi har i vandløbet, og slet ikke når vi gerne vil bruge nybefrugte æg for, at de kan sveller og følger vandløbets temperatur igennem hele forløbet.

Det billede der vises er fra forsøgene med redukserede huller i gule bakker. Man ser ynglen stå og kikke ud i verden, men størrelsen på blommesækken gør, at de ikke kan forlade bakken. Man kommer jo til, at holde af det småskidt.Big smile

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2014 kl. 17:13
k
k

Her er et billed af Jordan Scotty for 6 år siden, hvor vi prøvede med ny befrugte æg. Vi lærte så at det skulle vi ikke gøre på den måde. Forsøgene blev gjort i vuggestuen i Trevad Ørredpar, med borevand. Man ser svampedannelse i flere celler.Cry

Når jeg tænker på, at ikke engang Canadierne og Nordmændene bruger ny befrugte æg, hvilket er det ideelle, så æggene sveller og følger vandløbets temperatur. Det har vi fået til at fungere, det er vel ikke så tosset. Stædighed og det at man(måske) ikke har 10 børn og en fordrukken kone, der absolut skal støvsuge, imedens man ligger på sofaen og fintænker, har måske hjulpet projektet.Wink

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 18 Jan 2014 kl. 17:21
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres