Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med fletline og linekink

 Besvar Besvar
Forfatter
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Problemer med fletline og linekink
    Sendt: 21 Okt 2013 kl. 10:29
Hej,

Jeg har en del problemer med min fletline.

Jeg oplever flere gange på hver tur, at der forekommer linekink når jeg kaster.

Hjul: Okuma Alumina AL-30
Stang: Berkley Blazer II 10" 7-28gr

Det er som omtrækker ekstra løkker med af hjulet når jeg kaster.
Enten vikler disse sig om et af øjerne på stangen (Linen knækker = tabt blink), eller også har jeg en lille klump af linekludder på linen.

Jeg kassere en masse line af den grund, hvilket ikke er billigt i længden, men værst af alt, så er det svært at nyde fiskeriet, når man konstant bliver afbrudt af dette.

Kan det være stangen der er problemet?
Min kasteteknik?

Jeg har prøvet at undgå spinstop og langsom indspinding, da det tyder på, at linen bliver spolet for løst på hjulet - det hjalp, men problemet opstår stadigvæk..


Håber der sidder en kyndig derude, der kan komme med lidt vise ord.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 10:40
Mit gæt er at det er lineoplæget der er problemer med, jeg har kun oplevet problemet
med  hjul fra andre producenter end Shimano, så prøv med sådan et. 
Wink

Mvh

Henning
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 10:56
Der plejer at følge en lille manual med et hjul, der kan du se hvor skruen til at justere lineoplægget sidder (hvis du har den mulighed).

Jeg vil tro at oplægget er for højt, og derved ryger der lidt line op over spolekanten. I kastet vil dette trækkes ud og give de løkker du beskriver.
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 10:59
Henning - Jeg er ellers så glad for det hjul, når det ikke driller :)

Arnt - Det må jeg lige have undersøgt. Det løber immervæk op i tabt grej og line. :-/
Jeg synes dog ikke umiddelbart jeg har noteret mig, at lineoplægget, har lagt løkker over spolen - dog kan jeg se, at linen sidder til tider sidder løst på spolen!

Under alle omstændigheder, vil jeg se om jeg kan finde den manuel på nettet..
Det vil være perfekt, hvis det skulle vise sig at være løsningen!
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 12:18
Citat: rdfs87

Henning - Jeg er ellers så glad for det hjul, når det ikke driller :)


Men driller det da ikke altid? Wink

En løsning kunne måske være at skifte til en tykkere nylonline, den vil ikke så let kunne kile sig ned i de undeliggende lag, som er det jeg tror din fletline gør.

Mvh
Henning 
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 15:10
har haft samme problem men det var fordi jeg gik ned i en meget tynd line prøv at gå lidt op tykkelseWink
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 15:30
Lad for guds skyld aldrig din stangspidsen, pege direkte ud mod dit blink, men stangen lidt ud til en af siderne. Det giver noget mere modstand i linen når den lægges op på hjulet, derved ungår du løs oplæg på hjulet.
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 15:56

Henning - Jeg har leget lidt med tanken.. Specielt nu hvor vi alligevel er så tæt på vinteren..


Michael - Jeg mener det er 0,18 der sidder på den (uden at være helt sikker).

Hans-Jørn - Det er nok en god ide.. Lige nu er spidsen peget direkte mod blinket, da jeg synes jeg har en bedre føling med, om der er noget der slår til blinket. Men i sidste ende, må det jo nedprioriteres, ift. at miste tid i vandet med blinket, frem for at redde knuder ud!

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 16:53
Når talen er på oplæg af line, det gælder både fusions liner og nylon liner, så kan man gøre meget selv, og jeg hører til dem, som påstår, at moderne hjul og generelt fastspole hjul, ja, der er nok kun 10%, som ligger linen helt 100%, og det behøver ikke at være de hunde dyre modeller.

Jeg har rådet mange fortvilvlede ejere af fastspole hjul gennem årene, og mange har fulgt de råd, som er i denne artikel:

http://123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?vaelg=3&placering=artikler&menu=Laesestof&kategori=Fastspolehjul&Action=sendtilven&Id=8549

Min erfaring med lineoplæg stammer dels fra konkurancekast, og så fra mere end 50 års praktisk fiskeri, og der er altså nogle "mandags hjul" der ikke kan reddes trods gode råd, så jeg plejer at sige, at kan man ikke underlægge sine snøre med håndoplæg,og få det til at virke, så skip hjulet, det kommer aldrig til at virke, desværre

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 21 Okt 2013 kl. 16:57
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 17:37
 ok.per!!  der er nok nogle derude som  ærgre sig over at de solgte deres  suveren hjul!! tak for artiklen.
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 20:35
Hej
Jeg er en af dem, der sled mit Suveræn hjul op, og jeg savner det.

Jeg har i dag et par gode hjul, der sjældent giver mig problemer.
Ved fiskeri på kysten med pirk eller wobler er der aldrig problemer med snoet line, og der er ikke fuglereder eller kinker.
Når jeg fisker i strømvand med spinner, er der problemer med de runde liner som Suffix 832 og Spiderwiew Stealth. Den line der klarer sig bedst er Fireline, den giver sjældent problemer.

Ejner
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 20:59
Har selv haft samme problem på penn slammer, shimano nexave samt shimano olivio og det sker når jeg benytter flad fletline skifter jeg til rund fletline forsvinder problemet. næsten helt
Til top
Jason Wolf Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
zalle

Tilmeldt:: 15 Apr 2013
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zalle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 21:58
Hvilken line bruger du? Jeg har haft mange problemer med fireline. Alt for stift til min smag. Så prøvede jeg spiderwire ultracast. Nu spiller det hele igen!!!
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 07:01
Var ude igår aftes - og problemet opstod igen igen igen............ x-(

Nu er det 2. spole på godt 3 mdr der er brugt op.... Jeg bliver sindsyg af det møg....

Overvejer om jeg skal købe linen "løst" og så selv påspole, og derefter følge råddet om ikke at have stangspidsen til at pege direkte mod blinket ved indspoling..

Eller om jeg bare skal indse, at fletline/spundet line ikke lige var det, jeg skulle have heldet med - og så sætte en "god" nylonline på...

Det her cirkus holder jeg ikke ud meget længere!
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 07:47
Citat: rdfs87

Var ude igår aftes - og problemet opstod igen igen igen............ x-(

Nu er det 2. spole på godt 3 mdr der er brugt op.... Jeg bliver sindsyg af det møg....

Overvejer om jeg skal købe linen "løst" og så selv påspole, og derefter følge råddet om ikke at have stangspidsen til at pege direkte mod blinket ved indspoling..

Eller om jeg bare skal indse, at fletline/spundet line ikke lige var det, jeg skulle have heldet med - og så sætte en "god" nylonline på...

Det her cirkus holder jeg ikke ud meget længere!

Jeg har tidligere givet dig rådet! 
Det du har gang i nu, vil din grejhandler elske dig for, det bliver bare for dyrt i længden!
Køb som minimum et Exage (Shimano) eller et bedre, og jeg vil næsten garantere for, at dine trængsler er forbi.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 11:32
Lige et spørgsmål:

Hvordan gør du når du får bundhug/tang eller fioliner på?

Den klassiske fejl er at stramme bremsen og så spole/trække. Det bevirker, både på multi og billigere fastspolehjul at linen (især fletline) skærer sig ind i spolen og giver kludder i de efterfølgende kast (måske hele turen).

Både for fastspolehjul og multihjul gælder det faktisk at vikle linen om en stok/knivskæfte/tangskæfte, så der ikke lægges ekstremt linepres på spolen, og derefter trække.
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 11:58
Lige præcis den fejl, laver jeg også!

Tror måske det hele bunder ud i, at jeg ikke har påspolet linen selv, men har fået det gjort i forretningen = linen ikke er lagt korrekt på spolen ift. hjulet.
Når der så kommer kludder på linen og jeg klipper, lad os sige 10-15 mtr linen af - så er jeg inde ved den forkerte påspoling igen.

Aner ikke om det er problemet, kombineret med, at linen bliver lagt for løst på spolen ved indspinding (spinstop etc), og fejlen som arnt tilføjer..

Jeg er tilbøjelig til at prøve en sidste gang med fletlinen...

Nuvel - en eller anden dag lærer man det nok :)


Redigeret af rdfs87 - 22 Okt 2013 kl. 11:59
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 19:24
Jeg var sjovt nok ude for den problematik i dag. En af mine venner klagede over, at hans fletline på et fastspolehjul ville sno sig og at han derfor fik mange linebrud. Ved at spørge indt til hvordan han spolede line på, fandt jeg hurtigt ud af, at det var her, problemet opstod. Den korrekte måde er, at du får en til at holde spolen med line foran dig, således at du kan se den runde for- eller bagside. Hvilken side, der er korrekt afhænger af, hvordan linen er spolet på spolen, men den skal trækkes af spolen imod urets retning. Dit fastspolehjul kører  i urets retning, så derved spoles linen på uden snoninger. Det er faktisk meget enkelt, selv om min forklaring lyder lidt indviklet. God fornøjelse.
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 21:33
Jeg forstår hvad du mener. :)

Nå, men jeg skal have købt ny line (igen igen).
Jeg vil prøve en sidste gang med fletline/spundet line.. Det skal squ fungere...

Hvilken line vil i foreslå?

Den skal kunne holde til, at jeg sætter ophænger på uden er skære tjavsen over ved fight...

Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 09:08
Pas på du ikke får spolet så meget line på at der rager ud over spolekanten, det er typisk der du mister de første 20 meter... ikke mere line end at der er mindst 1 mm fri spolekant
Til top
Thoke wistoft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thoke

Tilmeldt:: 06 Apr 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thoke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 09:50
Mit råd er at købe et shimano med systemet "Aero Wrap II", det findes desværre kun på topmodellerne, men det er også pengene værd. Jeg har tidligere haft samme problem, og jo blødere fletline, og jo lettere fiskeri jeg brugte det til, destro flere knuder opstod der under kast.
Idag bruger jeg sufix 832 0,12 som er en ret blød fletline i kombination med mit stella, og der er ingen problemer.
I vinters vandt jeg så et ABU Orra S hjul i en konkurrence, fyldte det op med min sædvanlige 0,12 line, og efter at have taget 3 kast med bombarda, skete det igen. Selvfølgelig under en konkurrence, hvor man så kunne stå og bande lidt, mens man riggede til igen.
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 12:10
Jeg vil for så vidt muligt gerne udenom, at skulle købe et nyt hjul!

Måske jeg skulle give Sufix 832 et forsøg..
Kan se herinde, der er mange der roser det til skyerne!

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 12:24
Citat: rdfs87

Jeg vil for så vidt muligt gerne udenom, at skulle købe et nyt hjul!

Måske jeg skulle give Sufix 832 et forsøg..
Kan se herinde, der er mange der roser det til skyerne!


Prøv at spørge de samme om, hvilke hjul de bruger linen på!
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 13:50
Citat: Henning

Citat: rdfs87

Jeg vil for så vidt muligt gerne udenom, at skulle købe et nyt hjul!

Måske jeg skulle give Sufix 832 et forsøg..
Kan se herinde, der er mange der roser det til skyerne!


Prøv at spørge de samme om, hvilke hjul de bruger linen på!


Shimano Stella FD2500 LOLParty


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 15:31
Citat: finnjensen

Citat: Henning

Citat: rdfs87

Jeg vil for så vidt muligt gerne udenom, at skulle købe et nyt hjul!

Måske jeg skulle give Sufix 832 et forsøg..
Kan se herinde, der er mange der roser det til skyerne!


Prøv at spørge de samme om, hvilke hjul de bruger linen på!


Shimano Stella FD2500 LOLParty



Det nok ikke helt ved siden af! Wink

Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 15:45
Hov..

Lige en ting til. Du kan finde roden til problemerne ved at kigge på selve påspoligen af linen.

Hvis linen på spolen har form som \  / skal spolen justeres opad med skruen (som sidder under selve spolen.), hvis den har form som /  \ skal den justeres nedad, og kun hvis den har form som |  | skal der ikke pilles ved skruen.

Så ber' jeg bare til at hjulet trods alt er "dyrt" nok til at denne skrue findes :P (det bør den, selv på de billigste hjul. Der kan dog være forskel på hvor den findes og hvordan lineoplægget i det hele taget justeres). 
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 19:34
Nå, i får lige en update.

Jeg gik gik ned til den lokale, og fik lagt bagline på hjulet - og købte Sufix 832 .15 mm seperat.
Derefter hjalp den flinke mand, med at påspole linen manuelt..

Jeg tog så på kysten, og startede med 28 gr blink i bløde kast, for at få lagt linen "stramt" på spolen.

Skiftede så til 18gr blink - og nu spiller det hele.. Ingen fugleredder, ingen sure miner - bare en glad lystfisker, der langt om længe kunne nyde en tur ved kysten.. (7-9-13)

Så tak for de mange råd herinde. De har alle været en stor hjælp!

Knæk og bræk derude!
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 05:58
sidder der sådan en skrue på penn slammer hjul ?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres