Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udsætninger

 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
Forfatter
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udsætninger
    Sendt: 14 Okt 2013 kl. 18:53
Johan :

Kan man forestille sig at gode gyde/opvækstforhold genskabes, og man derefter anvender disse famøse fiskekasser i eksempelvis 2 år - for at etablere en hurtig bestand ??
Eller kan man omvendt forestille sig, at man indstiller mundingsudsætningerne ved ALLE de vandløb, hvor der ikke er tilfredsstillende gyde/opvækstforhold - og først genoptager udsætningerne i det omfang gyde/opvækstforhold etableres ??
Udsætning er relativt dyre smolt, i å-mundinger hvor der ikke er udsigt til nævneværdig gydeaktivitet - er vel endnu mere spild af tid og penge.

Jaja,,, så kan man kalde det bestandstøttende udsætning..... Men det er jo noget vrøvl.

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:15
Hej Simon
Kan man forestille sig at gode gyde/opvækstforhold genskabes, og man derefter anvender disse famøse fiskekasser i eksempelvis 2 år - for at etablere en hurtig bestand ??
4 år Simon så skulle ringen være sluttet, og de første fisk vende tilbage  fra havet. Du har så haft en tre år til, at rede en brudeseng til dem. Du har samtidig fået en vandkvalitets undersøgelse over prioden og ikke kun en øjebliks vurdering.
Du får jo meget for pengene, os bønder på heden er jo sparsommelige.Wink
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 14 Okt 2013 kl. 19:16
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:19

Nu har jeg jo absolut ikke det store kendskab til emnet, men kunne man forestille sig, at DTU gik med på at man i det mindste prøvede denne fremgangsmåde du her Lasse beskriver...blot i et enkelt vandløb som forsøg ?


Mvh

Jim.


Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:21
Lasse svarede:
Hej Henrik
1. I blåkilde ved Tarm blev de tilset ca. en gang i måneden. Vi havde langt at køre fra Hagebro. Vandløbet var ikke af bedste kvalitet, men det eneste sted vi kunne få tilladelse. Vi brugte de to første år øjenæg, men i år bruger vi nybefrugtede æg og lader dem svelle i det vand vi vil have fisken til at vende tilbage til efter en tur i havet (homing forstærket? ).

Dvs. at bækken skal være af "rimelig" kvalitet i forvejen..
Hvor findes disse vandløb på Sjælland?
Lodsejere skal tilse  rugekasserne?? Den var ny
Hvor på Sjælland eller andre steder i DK, hvor man ikke lige kender lodsejere i forvejen, kan det praktiseres??

Undskyld men må sige, at jeg er helt på linie med Johan



Redigeret af Henrik Christensen - 14 Okt 2013 kl. 19:25
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:23
Citat: scott

Nu har jeg jo absolut ikke det store kendskab til emnet, men kunne man forestille sig, at DTU gik med på at man i det mindste prøvede denne fremgangsmåde du her Lasse beskriver...blot i et enkelt vandløb som forsøg ?


Mvh

Jim.



Det kan siges ganske kort Jim... NEJ!
De vender det hvide ud af øjnene, så snart de høre ordet "Rugekasser"
Da Det ikke er naturligt nok for DTU Aqua
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:30
Man kunne også afskaffe DSF/DTU og bruge alle tvangsmidlerne på FISK
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:31
Hej Jim
Vi kører nu forsøg i Tarm Møllebæk på tredie år og det går godt(undervisnings brug)
På § 7 mødet i maj blev der givet tilsagn om tilladelse til forsøg i samarbejde med Aalborg Universitet i Liver Å og Karup Å systemet.
Det ville jo også vække stor undren i forskerkredse, såfremt man forbød universitet at forske i det der interesserede dem.Wink
Jim, hvis du går ind på et link her på forum under natur miljø der hedder DTUs uvidenhed, kan du se at der har været næsten 30.000 visninger. Det er meget stof at komme igennem, men der ligger nogle film der fortæller en del.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 14 Okt 2013 kl. 19:35
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:43

Hej Henrik.


Nej det har du sikkert ret i...du kender jo deres politik godt om nogen.

Men det er jo ligesom ret svært at komme videre med noget som helst når man står så stejlt på sit standpunkt.

Men jeg kunne nu godt tænke mig at høre deres begrundelse for at man i begrænset og kontrolleret form alligevel står så urokkelig fast.

Men den begrundelse tror jeg nu allerede at jeg og mange andre kender ret godt, men det kunne jo være en passende anledning til at vise en smule vilje, og i værste fald ville skaden jo være ret begrænset.

Og i så fald ville DTU`s fremtidige udsætningspolitik nok høste mere forståelse og flere tilhængere.


Og det har de vist i høj grad brug for.


Mvh

Jim.




Redigeret af scott - 14 Okt 2013 kl. 19:46
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:49
Hej Henrik
Jeg kender ikke Sjællandske så godt, men har set filmoptagelser hvor det ikke så så tosset ud. Samarbejdet med lodsejeren er vigtig. Nu er vi jo nogle røvere herovre. Hvis du forklarer ejeren, at herlighedsværdien på hans ejendom stiger til det dobbelte, hvis han ved juletid kan vise sine gæster havørreder på leg i haven, er vedkommende ofte til at komme i snak med.
Du skal også fortælle ham, at du ikke giver oplysningerne videre til skattevæsenet, så hjælper han gerne med pasning af rugekasser og han har mange gange nogle marksten liggende, som han gerne vil lægge ud i åen. Du kommer meget langt med dialog.Big smile
mvh Lasse Hagebro

Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:50
Hej Jim

Et hint :

Begrundelsen er IKKE, at hvis meningmand er klogere end de skriftkloge, så er der ikke brug for de skriftkloge.

Om den nuværende politik er fejlslagen eller ej BETYDER INTET.

Ironi kan være anvendt

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:50
Citat: simon agerholm2

Johan :

Kan man forestille sig at gode gyde/opvækstforhold genskabes, og man derefter anvender disse famøse fiskekasser i eksempelvis 2 år - for at etablere en hurtig bestand ??
Eller kan man omvendt forestille sig, at man indstiller mundingsudsætningerne ved ALLE de vandløb, hvor der ikke er tilfredsstillende gyde/opvækstforhold - og først genoptager udsætningerne i det omfang gyde/opvækstforhold etableres ??
Udsætning er relativt dyre smolt, i å-mundinger hvor der ikke er udsigt til nævneværdig gydeaktivitet - er vel endnu mere spild af tid og penge.

Jaja,,, så kan man kalde det bestandstøttende udsætning..... Men det er jo noget vrøvl.

 
Nu er mundigsudsætninger reel ikke noget som foretages for vandløbets skyld, men for at opfylde udsætningsplanerne. Men du helt ret i at det er spild af penge og gode fisk, i stedet ville være meget nemmere at sætte dem direkte ud på kysten som før hen og det ville give meget mere fisk for pengene.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:52
Citat: scott

Hej Johan.


De indvendinger som DTU helt konkret har mod rugekasserne kender jeg ikke, men fra en må man sige...yderst kompetent kilde forlyder det at begrundelser mod rugekasserne intet hold har i virkeligheden.

Når man læser Steen Ulnits forklaring hvor han som du efterlyser, netop forholder sig sagligt til de indvendinger DTU har, så bliver det jo mere end vanskeligt at forestille sig hvilke andre plausible grunde der overhovedet kunne være, hvilket jo også til rigelighed bekræftes af hele forløbet...eller mangel på samme.

Det er i øvrigt netop den artikel som Lasse Hagebro også linkede, men for en sikkerheds skyld, og for de som måske endnu ikke har læst den, så er den her.


http://www.steenulnits.dk/Sportsfiskeriets_Hus.html




Hej Jim

Du må lige hjælpe mig. Jeg kan ikke finde steder, hvor han forholder sig til DTU's indvendinger. Faktisk omtaler han dem slet ikke.

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:53
Citat: lasse hagebro

Hej Jim
Vi kører nu forsøg i Tarm Møllebæk på tredie år og det går godt(undervisnings brug)
På § 7 mødet i maj blev der givet tilsagn om tilladelse til forsøg i samarbejde med Aalborg Universitet i Liver Å og Karup Å systemet.
Det ville jo også vække stor undren i forskerkredse, såfremt man forbød universitet at forske i det der interesserede dem.Wink
Jim, hvis du går ind på et link her på forum under natur miljø der hedder DTUs uvidenhed, kan du se at der har været næsten 30.000 visninger. Det er meget stof at komme igennem, men der ligger nogle film der fortæller en del.
mvh Lasse Hagebro

Hej Lasse.


Jeg vil lige skynde mig at tilstå at jeg ikke rigtigt fik fulgt med i omtalte tråd, men jeg kan godt huske at den var lang...meget lang.

Jeg ved ikke hvor omfattende og endeligt dette forsøg strækker sig, men det som jeg havde i tankerne var som jeg skrev til Henrik, et forsøg hvor et helt vandløb udelukkende i en periode skal om man så må sige…”befolkes” af fisk som udelukkende kommer rugekasser.

Det er vel ikke helt det som du mener med jeres forsøg i Tarm Møllebæk, vel ?


Mvh

Jim.


Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:58
Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: simon agerholm2

Johan :

Kan man forestille sig at gode gyde/opvækstforhold genskabes, og man derefter anvender disse famøse fiskekasser i eksempelvis 2 år - for at etablere en hurtig bestand ??
Eller kan man omvendt forestille sig, at man indstiller mundingsudsætningerne ved ALLE de vandløb, hvor der ikke er tilfredsstillende gyde/opvækstforhold - og først genoptager udsætningerne i det omfang gyde/opvækstforhold etableres ??
Udsætning er relativt dyre smolt, i å-mundinger hvor der ikke er udsigt til nævneværdig gydeaktivitet - er vel endnu mere spild af tid og penge.

Jaja,,, så kan man kalde det bestandstøttende udsætning..... Men det er jo noget vrøvl.

 
Nu er mundigsudsætninger reel ikke noget som foretages for vandløbets skyld, men for at opfylde udsætningsplanerne. Men du helt ret i at det er spild af penge og gode fisk, i stedet ville være meget nemmere at sætte dem direkte ud på kysten som før hen og det ville give meget mere fisk for pengene.

De smolt som bliver kaldt mundingsfisk, skal udsættes i mundingen af et vandløb. F.eks her på Als bliver de udsat max.50m fra havet.
DTU Aqua's argument for at udsætte dem i mundingen er, at de kan stå og klimatisere i de brakke vand indtil der er 100% klar til at trække ud i saltvand og yderlig for at de kan "home" dvs. vende tilbage til der hvor de er udsat, hvilket jeg tvivler meget på, da de fleste svømmer direkte ud i havet få min. efter de er udsat i mundingen...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:58
Citat: lasse hagebro

Hej Henrik
Jeg kender ikke Sjællandske så godt, men har set filmoptagelser hvor det ikke så så tosset ud. Samarbejdet med lodsejeren er vigtig. Nu er vi jo nogle røvere herovre. Hvis du forklarer ejeren, at herlighedsværdien på hans ejendom stiger til det dobbelte, hvis han ved juletid kan vise sine gæster havørreder på leg i haven, er vedkommende ofte til at komme i snak med.
Du skal også fortælle ham, at du ikke giver oplysningerne videre til skattevæsenet, så hjælper han gerne med pasning af rugekasser og han har mange gange nogle marksten liggende, som han gerne vil lægge ud i åen. Du kommer meget langt med dialog.Big smile
mvh Lasse Hagebro

 
Det lyder så smukt når du skriver sådan, virkeligheden herovre er bare en anden - der kører en krig den anden vej, hvor nogle landmænd er gået så langt at opgrave deres å-stræk med rendegravere, det ene sted mener jeg det var med gydebanker og hele svineriet. De mener det er deres ret. Så er der altså langt til at banke på døren og sige "hej skal vi ikke smide nogle sten i åen" Confused
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 19:58

Hej Johan.


Mener du det, eller…

Men jo, han omtaler det i artiklen, og jeg hæfter det lige på.


Citat.   Rugekasser til debat

Det seneste debatemne har været de rugekasser, som ildsjæle i Jylland har arbejdet ihærdigt med i de seneste år - med rigtig godt resultat. Rugekasser er en praktisk måde at lade ørredæg klække ude i naturen og ikke inde i dambrug, som den nuværende fiskepleje foreskriver.

Resultaterne med rugekasserne har været rigtigt gode, men fra DTU Aqua i Silkeborg accepterer man ikke dette faktum. Argumenterne imod stritter i alle retninger og har intet hold i virkeligheden, men intentionerne er klare nok:

DTU Aqua ønsker ikke en decentraliseret fiskepleje, der kunne fjerne magten og millionerne fra dem. Og da DTU Aqua og Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF) har et meget nært samarbejde, er DSF nu også kommet på konfrontationskurs med rugekasserne og deres fortalere. Det minder lidt om DSF’s blåstempling af undervandsjagten (se artikel)

Som biolog er det uhyre svært at se det negative i, at ørrederne fødes og vokser op under de mest naturlige forhold - i en rugekasse ude i vandløbet og ikke inde i et dambrug. Det vil altid gøre fiskene mere egnede til det forestående og farefulde liv i naturen, hvor rovfugle og rovdyr er på evig jagt efter dem. Præcis som den store Vadehavsundersøgelse i sin tid dokumenterede, at stort set alle udsatte tamfisk gik til under de barske og uvante forhold i Vadehavet. Kun vildfiskene kunne finde ud af det.

Dette blev efterfølgende brugt til at sætte fokus på arbejdet med de oprindelige fiskebestande - hvor og hvis disse altså findes. Og til at nedprioritere udsætninger af tilfældige tamfisk fra dambrug. Samt fjerne de store udsætninger direkte i saltvand helt fra landkortet - også på øerne, hvor der i regelen slet ikke findes vandløb til mundingsudsætninger.

DTU Aqua har derfor aldrig nydt nogen større popularitet uden for DSF’s kredse, og da DSF nu også undsiger rugekasserne til fordel for samarbejdet med DTU Aqua, er deres stjerne dalet yderligere i mange kredse.

Citat slut.


Mvh

Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:02
Hej Jim
Det var nøjagtigt sådan jeg gerne ville have kørt det fra starten. Men svaret fra 
Natur Erhverv var nej, på anbefaling af DTU.Confused
I Tarm kører vi det som et undervisningsprogram.
Alligevel er vi nået langt, siden det starte for 8 år siden med Canadiske Jordan Scotty klækkebakker, der ikke egner sig til danske forhold.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 14 Okt 2013 kl. 20:04
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:03
Citat: lasse hagebro

Hej Henrik
Jeg kender ikke Sjællandske så godt, men har set filmoptagelser hvor det ikke så så tosset ud. Samarbejdet med lodsejeren er vigtig. Nu er vi jo nogle røvere herovre. Hvis du forklarer ejeren, at herlighedsværdien på hans ejendom stiger til det dobbelte, hvis han ved juletid kan vise sine gæster havørreder på leg i haven, er vedkommende ofte til at komme i snak med.
Du skal også fortælle ham, at du ikke giver oplysningerne videre til skattevæsenet, så hjælper han gerne med pasning af rugekasser og han har mange gange nogle marksten liggende, som han gerne vil lægge ud i åen. Du kommer meget langt med dialog.Big smile
mvh Lasse Hagebro


hej Lasse
Enig med dialog er vejen frem, men ligefrem få landmand til at passe rugekasser for lystfiskerne og så overikøbet på SjællandShocked
Hvis jeg læser nogle af de indlæg i denne debat, hvad Sjællændere syntes om lodsejere, så har jeg meget svært ved at tro på det nogensinde skulle kom på tale. Måske de kan få nogle landmænd fra "Bæredygtig Landbrug" til at passe rugekasser..... hahaha
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:04
Citat: simon agerholm2

Johan :

Kan man forestille sig at gode gyde/opvækstforhold genskabes, og man derefter anvender disse famøse fiskekasser i eksempelvis 2 år - for at etablere en hurtig bestand ??


Hej Simon.

Hvad skulle pointen være? Tanken bag rugekasserne bygger bl.a. på, at moderfiskene skal tages så tæt på gydebanken som muligt. Så du vil altså pille gydefisk ud af den naturlige gydning for at stryge dem og putte æggene i rugekasser. Jeg synes, man skal lade ørrederne grave dem ned i gydebanken. Idéen om at nærme sig naturen med rugekasser ophæver jo sig selv i det øjeblik, betingelserne er opfyldt.

Jeg kan give dig et eksempel på, hvor hurtigt det kan gå. Vegen å løber ud i Storåen 100 meter fra Holstebro Museum. Lige nedenfor museet blev der for et par år siden anlagt en gydebanke. En af mine gode venner var med til arbejdet og fortalte, at de ikke engang var færdig med at skovle grus, inden de første laks var i gang på den nederste del af grusetLOL

Johan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:17
Hej Henrik
Jeg ser det bedste i folk, indtil det modsatte er bevist.
Jeg snakkede med Spindoktoren i Logen til Havørredens Ve og Vel, vi er enige om at vi arbejder for fiskens bedste fra Skagen til Gedser og fra Esbjerg til Bornholm.Selvfølgelig er Sønderjylland med.
Vi har ikke nogen økonomisk interesser ud over, at det koster os penge, men der er heller ingen institutioner, organisationer, eller politikere der skal bestemme, hvad vi skal mene.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:18
Hej Jim

Ja, det har jeg skam læst. Steen Ulnits kommer med nogle meget overfladiske betragtninger om, hvad der efter hans mening ligger bag DTU's manglende støtte til idéen. Det er meget ukonkret og i mine øjne ikke særlig seriøst. Hvilket undrer mig, da jeg i andre sammenhænge har oplevet ham mere konstruktiv. Men det der virker ikke særlig gennemarbejdet. Og jeg kan ikke i det debatindlæg (som det jo er) finde tegn på, at han overhovedet kender deres indvendinger. Det er muligt, han gør, men det fremgår ikke.

Johan
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:26
Hej Lasse

Ganske kort. .

Jeg er bestemt ikke sikker på, at de rugekasser er så dum en ide, men de skal altså sælges anderledes. I hvert fald hvis du vil have sådan en som mig til for alvor, at tage dem seriøst. Indlæg der tilsyneladende er sat på 'repeat' og er skrevet af en der både hedder Lasse og Lars(?!) sælger ikke idéen ubetinget godt. 

Hvad med en artikel i et af fiskebladende? Der er ihvertfald et af dem, der har kompetencerne til at bidrage til en kvalificeret objektiv artikel om emnet udfra det datagrundlag, der måtte være. Hvis du har faktuelt grundlag for din påstand om rugekassernes fortræffeligheder, kan jeg ikke forestille mig andet end, at en artikel kan klemmes ind mellem skriverierne om magnetblink og hornfisk på kyllingehjerter.

Alternativt så brug tiden på at sammenfatte det i en dækkende artikel herinde.

Rigtig god aften

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:26
Hej Nikolaj
Der vil jo være skiderikker overalt, jeg har dog hørt om positive grundejere omkring Køge Å samt ved Slagelse. Vi må så samarbejde med dem der vil.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:36
Johan :

I denne forbindelse mener jeg for at booste antallet af yngel til det optimale, på en given nyanlagt gydebanke - og derefter lade naturen tage over.
Såfremt vi IKKE ønsker nogen form for "fødselshjælp" må vi jo indstille alle udsætninger, og bruge ALLE kræfter på at reetablere og genslynge åerne - og så vente på at de små invasive bæster (ørred/laks i den her forbindelse), kommer af sig selv.
Altså må vi lade hønen komme før ægget - eller er det nu omvendtWink.

Man kan vel påstå, at ethvert tiltag som minder om "fødselshjælp", strider mod at lade naturen arbejde selv, og blot vil udvande de genetisk bedste fisk ( lad det nu ikke være en gedde eller aborre vel - for så mister vi sgu statsstøttenLOL)

Med den argumentation der er mod disse "fiskekasser", bør man jo i praksis indstille udsætningerne af såvel laks som ørred overalt i landet, når argumentationen tilsyneladende er : Det kan naturen klare selvWink.

Det samme må da omgående ske med de "bestandstøttende mundingsudsætninger", som vel egentlig i MANGE, MANGE år blot har støttet en bestand som udspringer af de selvsamme udsætninger (og tilbagevendte/forvildede dambrugshavørreder)

Det virker sgu lidt sjovt nogle gange - eksempelvis når man hejser det HELT store biologflag fordi der er fundet gydegravninger i Svinninge Å (langt oppe i systemet fa Lammefjordskanaler).. Altså halleluja - Der er udsat en milliard smolt, og nu har 10 af dem sgu overlevet, og har gravet et hul til deres æg!
Sikke en sejr for ørredbestanden !!
At der så nok aldrig kommer en eneste smolt retur gennem Kanalernes geddespidsros - dét behover vi da ikke forholde os tilWink

Til gengæld kan vi bruge det som grundlag for, enten at pøse en milliard smolt mere ud nede foran dæmningen - eller erklære Lammefjordskanalerne for ørredførende, og indføre et helårligt fredningsbælte.

Kolding :
En mundingsudsætning skal med min viden have karakter af at være bestandstøttende.
Om det så i praksis er sådan, kan man nok så en del tvivl om.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:39
Hej Jonas
Tak for et godt råd. For det er det.
Vi har løbende artikler i Fiskeavisen, Cardinalen (medlemsblad for skive og omegns lystfiskerforening) Ferskvandsfiskeriforenings medlemsblad, Fritidsfiskernes medlemsblad. Fluefisker, medlemsblad for Federation of Fly Fishers Denmark.      Det ligger på mange hjemmesider både med film og billeder.
Trykbølger (medlemsblad for Aulum Haderup Sportsfiskerforening. der er nok flere jeg ikke husker.
Men fordelen ved Forum her er at der ikke er en redaktør til at censurere og så går det jo stærkt med at få oplysninger ud.LOL
Så det går den rigtigevej.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 14 Okt 2013 kl. 21:20
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:46
Citat: Johan

Hej Jim

Ja, det har jeg skam læst. Steen Ulnits kommer med nogle meget overfladiske betragtninger om, hvad der efter hans mening ligger bag DTU's manglende støtte til idéen. Det er meget ukonkret og i mine øjne ikke særlig seriøst. Hvilket undrer mig, da jeg i andre sammenhænge har oplevet ham mere konstruktiv. Men det der virker ikke særlig gennemarbejdet. Og jeg kan ikke i det debatindlæg (som det jo er) finde tegn på, at han overhovedet kender deres indvendinger. Det er muligt, han gør, men det fremgår ikke.

Johan

Hej Johan.


Sagt i al fredsommelighed, så synes jeg at det var en underlig og lidt kryptisk måde du spurgte ind til det på, og nu synes jeg at det hele får lidt karakter af, at du leder efter et hår i suppen.

Steen Ulnits forholder sig i aller højeste grad til det faktum, at DTU bare ikke vil være med på ideen med rugekasserne, og det er vel dette som er både relevant og interessant, eftersom at det er dette som er det altoverskyggende tema i hele tråden.

Det er nok rigtigt som du siger, at Ulnits kommer med nogle ret overfladiske betragtninger, så er det vel op til den enkelte læser at vurdere hvilke betragtninger der er mest hold i.

Jeg anerkender helt og fuldt DTU`s faglige kompetencer og viden, ingen tvivl om at det er dygtige og kompetente folk som arbejder målrettet og engageret.

Nej det som er væsentligt i hele spørgsmålet er at Ulnits begrunder DTU`s modvillighed med argumenter som er mere end vanskelige at komme udenom, og mig bekendt er der heller ikke et eneste eksempel på at omtalte institution har så meget som løftet en finger for at modbevise den påstand.


Jeg kan sagtens se hvorfor, og det er der flere og flere andre som også kan.


Mvh

Jim.


Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:47
Citat: lasse hagebro

Hej Nikolaj
Der vil jo være skiderikker overalt, jeg har dog hørt om positive grundejere omkring Køge Å samt ved Slagelse. Vi må så samarbejde med dem der vil.Wink
mvh Lasse Hagebro


Sådan det må bestemt være den rette måde, at håndtere sagerne på

Mvh
Torben
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:50
Nå for fanden... Jeg har sgu lige opdaget hvor meget tid jeg har brugt på at skrive indlæg i den her tråd.
I al den tid kunne jeg nok have fanget en kystørred eller 2 - mundingsudsat, eller vaskeægteWink
Tror sgu jeg sætter min tid af til den mission istedet...
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:50
Simon

Det er jo ikke sådan det forholder sig, den gang kystudsætningen stoppede, fordelte man jo smolten ud til vandløb og kanaler, blandt andet derfor at sker det som du beskriver i Lammefjorden, de "samme" fisk, blev jo lukket ud i tempelkrogen før hen. I Tuse å er bestanden jo selv reproducerende, men alligevel udsættes tyve tusinde fisk for at opfylde udsætnings planerne. 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:54
Citat: simon agerholm2

Johan :

I denne forbindelse mener jeg for at booste antallet af yngel til det optimale, på en given nyanlagt gydebanke - og derefter lade naturen tage over.
Såfremt vi IKKE ønsker nogen form for "fødselshjælp" må vi jo indstille alle udsætninger, og bruge ALLE kræfter på at reetablere og genslynge åerne - og så vente på at de små invasive bæster (ørred/laks i den her forbindelse), kommer af sig selv.
Altså må vi lade hønen komme før ægget - eller er det nu omvendtWink.

Ja, det er netop hønen og ægget! Jeg mangler nemlig, at du forklarer, hvor du vil få æggene fra. Forudsætningen for, at du overhovedet kan komme i gang med rugekasser er jo, at du skal have fat i nogle moderfisk, så du kan putte befrugtede æg i kassen. De skal komme fra samme vandløb. Altså kan du først komme i gang, når gydefiskene er ankommet. Kan du ikke se, hvor selvmodsigende idéen er? Du kan først komme i gang, når det ikke længere er nødvendigt!

De eksisterende udsætninger er bredt accepteret som en nødløsning, som DTU selv arbejder stenhårdt på at gøre overflødige.

Johan
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 20:55
Lasse jeg synes det lyder som om dine rugekasser er en god vej frem, om ikke andet, som mange også skriver, så som supplement til den selvgydende og udsatte bestand.
 
Kan høre på modstandere som Johan komme med en masse spørgsmål som skal redegøre for hvorfor det nu også skulle virke, men ærligt talt, når de kan produceres til en pris under en plovmand og der sandsynligvis vil være frivillige fra foreninger, hvorfor prøver man det så ikke?

Er det ikke bedre at finde ud af de ikke virker eller nytter, ved rent faktisk at have prøvet!? Det kunne jo være at man blev positivt overrasket....
 
Lasse: Har du eksempelvis kontaktet Nive Åens lystfiskerforening?
Jeg ville da tro de kunne være interesserede.
Der er så vidt jeg ved stadig en opgang af havørred i åen som gyder, samtidig med at de udsætter smolt.
Kan da se en artikel der omhandler 4.000 smolt sat ud i åen i 2012, fundet med google.
 
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 21:14
Hej Jim

Så har jeg måske ikke formuleret mig særlig heldigt. Jeg leder ikke efter håret i suppen. I allerhøjeste grad tværtimod! Jeg synes netop Steen Ulnits begår samme fejl som så mange andre i denne debat. Han mere end antyder, at DTU misbruger deres position til at sikre egne stillinger. Det bygger ene og alene på spekulationer. Jeg mangler, at han og andre i denne tråd forholder sig sagligt til, hvad DTU rent faktisk siger. Det gør Steen Ulnits altså ikke! Og det problem gennemsyrer hele denne tråd, der er så fortvivlende fuld af useriøse gætterier og påstande fra folk, der ikke gider undersøge tingene ordentligt.

Det er en fuldstændig absurd tanke, at DTU Aqua's anbefalinger skulle være inficeret af ønsket om at beskytte egne stillinger. Det højeste mål for deres arbejde er at sikre selvreproducerende bestande. Hvis noget kan overflødiggøre deres arbejde, er det da, at de når deres mål!

Johan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 21:32
Hej Michael
Vi har en liste over personer  og organisationer vi sender nye oplysninger om projektet til. Vi skal nok holde jer opdateret.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 21:53
Hej Lasse, jeg er ikke selv medlem mere, det er mange år siden da jeg boede i Humlebæk.
 
Men jeg ved at de er meget aktive og råder over en god å som de sikkert gerne vil gøre bedre, så tænkte at det kunne være gavnligt for både dem og dig.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 22:11

Hej Johan.


Jeg vil gerne medgive, at det havde pyntet på artiklen hvis Steen Ulnits havde brugt lidt krudt på at forklare hvad det var for argumenter DTU lagde til grund for deres afslag, så man kunne få et indblik i hvorfor de ikke skulle holde i virkeligheden.

Men omvendt tør jeg godt stole på at Steen Ulnits udsagn ikke er spekulationer som bygger på hypoteser eller løgne, det ville få vidtrækkende konsekvenser for hans anerkendelse som en respekteret biolog, journalist og forfatter.

Er problemet og dermed spørgsmålet i hele tråden i virkeligheden ikke, at vi ikke kender DTU`s begrundelse rigtigt, og ja...hvad er det egentligt at de siger ?

Og hvordan skulle man kunne forholde sig til dette, og i så fald hvad ?

Du har ganske sikkert ret i at DTU Aqua ville overflødiggøre sig selv hvis de nåede deres mål om at skabe selvproducerende bestande.

Dette er tydeligvis heller ikke deres hensigt.


Mvh

Jim.




Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 23:03
Citat: lasse hagebro

Hej Jonas
Tak for et godt råd. For det er det.
Vi har løbende artikler i Fiskeavisen, Cardinalen (medlemsblad for skive og omegns lystfiskerforening) Ferskvandsfiskeriforenings medlemsblad, Fritidsfiskernes medlemsblad. Fluefisker, medlemsblad for Federation of Fly Fishers Denmark.      Det ligger på mange hjemmesider både med film og billeder.
Trykbølger (medlemsblad for Aulum Haderup Sportsfiskerforening. der er nok flere jeg ikke husker.
Men fordelen ved Forum her er at der ikke er en redaktør til at censurere og så går det jo stærkt med at få oplysninger ud.LOL
Så det går den rigtigevej.
mvh Lasse Hagebro
Er det ikke at prøve på at snige sig ind af bagdøre hos DTU-aqua, det tror jeg ikke at de vil kune lide.
 
Vi burde stå meget mere sammen!!
 
 
Skal vi ikke rejse en underskrifsindsamling!!!
 
Hvor vi gør opmærksom på at vi ikke vil finde os i deres beslutninger, hvor vi gør dem klart at vi ikke vil forsætte med at betale for fisketegnet. og bruge dette mod DTU-aqua og DSF. Tror at de vil komme på andre tanker, hvis de kan se at de er ved at midste deres økonomiske støtte fra os.
 
Det er jo trods alt os der laver alt det fysiske hårde arbejde, og enda frivilligt. De sidder bag deres skriveborde og beslutter ting som de bagefter trækker ned over hovedet på os.
 
Det virker ikke som om at DSF taler vores interesse, men mere deres egen ve og vel.
 
Burde de ikke være vores talerør og samarbejdspartner i stedet for at være modspiller.
 
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 23:08
Hej Jim

Jeg går nu mere op i, hvad der står, end hvem afsenderen er. Ikke at jeg tvivler på Ulnits evner og viden. Men han er også kendt for ind imellem at være hurtig på aftrækkeren. Det her er vist et eksempel.

DTU's begrundelser for ikke at støtte rugekasser er ikke spor hemmelig og går primært på, at korrekt anlagte gydebanker virker bedre. Du kan læse det her: http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/oerred/rugekasse.aspx

Hovedproblemet i debatter som denne er i mine øjne, at der hersker en helt uanstændigt afslappet holdning til det at slynge om sig med grove beskyldninger. Fred være med, at man ikke sætter sig ind i tingene i en uskyldig diskussion om fluekast, eller bedste flue på denne årstid. Men i diskussioner om folks hæderlighed må man godt gøre sig lidt mere umage og sætte sig ordentligt ind i tingene. Uanset hvem man er!

Johan


Redigeret af Johan - 14 Okt 2013 kl. 23:10
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 23:20
Citat: lasse hagebro

Hej Jim
Det var nøjagtigt sådan jeg gerne ville have kørt det fra starten. Men svaret fra 
Natur Erhverv var nej, på anbefaling af DTU.Confused
I Tarm kører vi det som et undervisningsprogram.
Alligevel er vi nået langt, siden det starte for 8 år siden med Canadiske Jordan Scotty klækkebakker, der ikke egner sig til danske forhold.
mvh Lasse Hagebro

Hej Lasse.


Se netop ift den dialog jeg lige nu har kørende med Johan Gadegaard kunne det være interessant at høre hvilken begrundelse DTU så havde for at sige nej.

Men et kvalificeret gæt kunne jo være at der rent faktisk ikke var nogen begrundelse for deres afslag.


PS. Lige en tilføjelse, det skal efterfølgende og retfærdigvis siges at det var der så alligevel.


Mvh

Jim.




Redigeret af scott - 15 Okt 2013 kl. 01:28
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 23:37
Citat: Johan

Det er en fuldstændig absurd tanke, at DTU Aqua's anbefalinger skulle være inficeret af ønsket om at beskytte egne stillinger. Det højeste mål for deres arbejde er at sikre selvreproducerende bestande. Hvis noget kan overflødiggøre deres arbejde, er det da, at de når deres mål! Johan



Hvor dumme tror du egentligt de folk er ??? man saver sgu ikke den gren over man selv sidder på, uanset om man så var professor.
Selvfølgeligt har man da en interesse i at bevare sin stilling og ikke overflødiggøre sig selv.
Problemet med både vores eget såkaldte forbund og DTU, er bare at de er alt for langt væk fra de sportsfiskere som går rundt ude i naturen og fisker.
Ting kan se nok så forgyldte ud på papiret, men realiteterne kender man først når man står med dem i hænderne.
På Papiret kunne Titanic heller ikke synke

Jesper Rasmussen

Redigeret af Rasmussen - 14 Okt 2013 kl. 23:37
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2013 kl. 23:49
Citat: Johan

Hej Jim

Jeg går nu mere op i, hvad der står, end hvem afsenderen er. Ikke at jeg tvivler på Ulnits evner og viden. Men han er også kendt for ind imellem at være hurtig på aftrækkeren. Det her er vist et eksempel.

DTU's begrundelser for ikke at støtte rugekasser er ikke spor hemmelig og går primært på, at korrekt anlagte gydebanker virker bedre. Du kan læse det her: http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/oerred/rugekasse.aspx

Hovedproblemet i debatter som denne er i mine øjne, at der hersker en helt uanstændigt afslappet holdning til det at slynge om sig med grove beskyldninger. Fred være med, at man ikke sætter sig ind i tingene i en uskyldig diskussion om fluekast, eller bedste flue på denne årstid. Men i diskussioner om folks hæderlighed må man godt gøre sig lidt mere umage og sætte sig ordentligt ind i tingene. Uanset hvem man er!

Johan

Hej Johan.


Det var lige sådan en artikel jeg efterlyste, og jeg må bare sige at den lader til at være fagligt godt begrundet.

Blot kan det stadig undre mig at der biologer imellem kan være så stor uenighed, så hvordan skal vi andre “almindelige mennesker” kunne have en chance for at vurdere om DTU`s faglige begrundelse er den endegyldige sandhed.

Jeg kan også godt følge dig i at der generelt er en ret uanstændig og udpræget tilbøjelighed til at slynge om sig med beskyldninger uden at det er fagligt begrundet, men i hele problematikken om fordelingen af midlerne fra fisketegnet som omdrejningspunkt i tråden, kan man vel ikke fortænke nogen i at indtage en holdning om at DSF har et problem, og at DTU skubber på den vogn.


Mvh

Jim.


Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 00:25
Jim, nu er der vel ingen, der ligefrem forventer, at en begrundelse for ikke at støtte et projekt skal leve op til at være den endegyldige sandhed. Findes den overhovedet? Det her er bare en vurdering, som kort og godt går på, at det bedre kan betale sig at bruge kræfterne på restaurering af vandløb.

Selvfølgelig skal man kunne diskutere DTU og DSF's gøren og laden frit. Men det kan godt lade sig gøre uden at slynge om sig med grove og urimelige beskyldningerThumbs Down
Og det ville pynte, hvis folk gad læse lidt mere og skrive lidt mindre!

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 00:48

Ja det er jeg da slet ikke utilbøjelig til at give dig ret i.

Omvendt var der vel ikke så meget at debattere hvis alle var enige, og uenighed om noget skyldes som regel at nogen ikke helt har forstået emnet, begge parter har jo yderst sjældent ret.

Ville der bare være en mere almindelig erkendelse af dette, så ville det nok pynte endnu mere.


Mvh

Jim.


Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 07:25
Jim, du spørger flere gange hvorfor DTU Aqua ikke vil bakke op om rugekasser.
Nu har jeg flere gange været til møde med DTU Aqua og flere gange er der diskuteret rugekasser og hver gang siger DTU Aqua at det ikke er naturligt og at det kræver alt for mange resurcer.  Desuden strider det mod EU's handlingsplan mod naturlige selvreproduserende bestande.
Sagt med andre ord, de vil få en irettesættelse af EU hvis de godkender rugekasser.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 10:25
Hej Jim
For mig ser det underligt ud at DTU og DSF overhovedet ikke vil vurdere mulighederne i rugekasser.
Steen Ulnits (biolog) har set rugekassen i funktion, brugt rigtigt.
Jakob Larsen (biolog Holstebro Kommune) har set rugekassen brugt rigtigt
Bent Lauge Madsen Åmand emeritus excercens, har set rugekassen i brug rigtigt og udtalte, da vi åbnede låget og så ynglen "Hvor er det vidunderligt det kan lade sig gøre"Big smile
DTU og DSF har aldrig sent rugekasser brugt rigtigt, og alligevel kritiserer de ideen, og gør alt hvad de kan, for at bremse vi andre bliver klogere.
Der har jo ikke været nogen saglig begrundelse for, at vi arbejder videre med ideen.Confused
Jeg er ikke længere i tvivl om, at det lykkes. Se blot den interesse her på siden.
Det er trods alt os, der betaler gildet.

Tænk, man brugte metoden i Canada for 30 år siden, og bruger den stadig. Den bruges i dag i Norge og Sverige. Vi kan efter min mening få endnu større glæde af det, med de forhold vi har i vores vande, når den er flydende.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 10:44
Jim 

I forbindelse med dit tidligere indslag omkring test af Lasses rugekasser her på SJ så er det forsøgt og det virkede men forbundet fik det for ører og truede derefter den klub hvis vand det foregik med mindre fisk til udsætning hvis ikke man stoppede med dette omgående !
/Søder
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 10:49
Citat: Søder

Jim 

I forbindelse med dit tidligere indslag omkring test af Lasses rugekasser her på SJ så er det forsøgt og det virkede men forbundet fik det for ører og truede derefter den klub hvis vand det foregik med mindre fisk til udsætning hvis ikke man stoppede med dette omgående !


2 spørgsmål:

1: Kan du dokumentere, at det virkede?

2: Kan du dokumentere trusler fra DSF?

Du må i øvrigt gerne forklare, hvordan DSF skulle kunne true med mindre fisk! Det sorterer slet ikke under dem!

Johan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 10:57
Hej Henning
Jeg vidste det godt.
Det var en ung sjællænder, der gjorde et fantastisk stykke uselvisk arbejde endda i samarbejde med lodsejeren. Han blev dunket i hovedet af forbundet. Det mener jeg ikke, er en fair måde at behandle en initiativrig ung man på.Cry
mvh Lasse Hagebro
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 11:01
Johan jeg gider ikke diskutere med dig.... stop din DSF propaganda !


/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 11:04
Lasse 

Man kan sige at denne sag netop viser det grimme ansigt i alt hvad der foretages i et forsøg på at gøre tingene anderledes og måske endda bedre Wink
/Søder
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 11:08
Hej Henning
Jeg ville have svaret nøjagtigt på samme måde.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>

Skift forum