Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udsætninger

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udsætninger
    Sendt: 10 Okt 2013 kl. 22:47
Citat: Henrik Christensen

Skal dog lige sige, at de sorte "smolt" er ved at blive undersøgt på Odense Uni om de er smoltificeret eller ej.
Kan godt være at de er sorte pga. af de ingen lys har i tanken på lastbilen, som de bliver transporteret i...
Syntes også det er undeligt, at nogle af de store havørreder på bornholm som bliver vist frem på div. fangstersider har defekte finner, selv om der ikke har være udsat smolt på Bornholm i mange år.....
Det må give stof til eftertanke...!

De Bornholmske ørreder med deforme finner har også undret mig, kan huske en artikel om de Bornholmske vildørreder med et billede af en ørred uden brystfinne for nogle år siden Wink  Men ok, der bliver jo sat en del ørred ud i Svenske Mørrum f.eks. 

De sorte smolt i Dk lyder meget spøjst Confused
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 11:48
Citat: Søder

Det du hentyder til Keld er vel det faktum at jeg ikke valgte at melde mig ind i KSF fordi jeg synes det var lidt den omvendte verden at skulle betale for et medlemsskab til klubben for at udføre et stykke frivilligt arbejde !
Jeg fisker ikke i deres vande og brugte/bruger ikke deres faciliteter men har flere gange lavet frivilligt arbejde for klubben mht til elfiskeri strygning og resturerings arbejde ....
Hele organistionen HØ SJ var jo oprindeligt indkaldt som værende et åbent møde uden nogen former for medlemskab af forbundet eneste kriterier var at man havde en vilje til at gøre noget konstruktivt omkring kystfiskeriet og det har jeg stadigt ... bare ikke på de præmisser hvor folk konstant bliver ført bag lyset med tomme løfter Keld !
Hvorfor kommenterer du ikke sagligt på  på det faktum at Kaare på et tidpunkt lovede flere hundrede milioner til projektet via fonde det havde fået kontakt til ?
Havde disse midler været tilstede havde alle tiltagene som blev diskuteret ved det in ledende møde kunne realiseres og ikke som nu hvor intet for at forbedre tilstandende bliver gjort ....


Henning,
jeg hentyder absolut ikke til noget som helst med KSF. Det anede jeg faktisk slet ikke. Det der gjorde en forskel for din "godkendelse" i forbundet var bl.a. dit "charmeprojekt" over for Bæredygtigt landbrug, som kørte dig "i slæde", uden at du opdagede det. Den øvelse fik du vist ikke topkarakter for. Hvad du ellers måtte have begået at stunts, er jeg ikke bekendt med, og det er der så heller ikke grund til at kævles om.

Den nye hjemmeside med Havørred Sjælland ups. Fishing Zealand, er efter min mening for plastret til med alt for mange andre ting end lige netop vandpleje og fiskepleje, men det er nok et krav fra kommunerne, som tror på større fisketurisme. Jeg ville gerne have udsætningsplaner og vandløbspleje etc. meget tydeligere frem. Kommunikationen internt i arbejdsgrupperne har plads til forbedringer, men det kan der ændres på, tror jeg. Men totalt set, så er hele projektet i mine øjne "gemt" alt for meget. Så jeg mangler en mere synlig motivationsfaktor.

Men op med humøret Henning. Mon ikke forbundet ad åre også kan finde tilgivelsens vej. Flere af dem er nok medlem af Folkekirken, så syndsforladelse er vel muligt med tiden, og så kan du igen få dig en positiv holdning til fremtiden - den venter jo lige foran dig. Men fortsætter du dine mavesure opstød, så får du næppe tilgivelse i dette liv, gætter jeg på.

mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 12:05
Hør så her Keld Det er sidste gang jeg skriver det på dette forum !

Mødet med BL var clearet med KSFs vandplejeudvalgs formand som gerne så et genoprettelses projekt med en af BLs medllemmer for at pleje den tiltagne og heftige debat omkring vandløb der svømmer over som igen har gjort til at landmændene er svære at samarbejde med omkring resturerings projekter ja sågar bare strygninger på deres stræk af åen specielt Vedskølle å
Du er dejligt uvidnede om det du udtaler dig om Keld så stop din plædering for at jeg har gjort noget forkert !!!

Din viden omkring det jeg har gjort stammer tilsyneladende fra 3. part sikkert fra DSFs  årsmøde hvor jeg skulle ud stilles som syndebuk fordi man har malet sig selv op i et hjørne hvor andre organisationer ikke gider tale med dem længere fordi de savner forstand på forhandlinger tilsyneladende !
Fordi politikkere ikke er eninge i alt betyder vel heller ikke at man kan se samarbejde på andre punkter eller ? 


Fortæl mig i stedet hvad dit elskede forbund i realiteten har gjort for at sikre et bæredygtigt fiskeri til alle de turrister som nu kommer valfartende til sjælland for at fiske ???

Og hvad har du selv gjort i forbindelse med projektet af tiltag ?

Hvordan gik det lige med din egen harme over at blive lovet flere fisk af DTU og så opleve det modsatte ?


Redigeret af Søder - 11 Okt 2013 kl. 13:38
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 14:37
En ting skal man gøre sig 100% klar over, og det er at DTU Aqua kun arbejder på at have mindre og mindre udsætninger fremover, fordi de vandløb som bliver restaureret producere flere fisk og det betyder flere fisk på kysten(hvis de når så langt)
Dvs. at når DTU Aqua kommer og laver en bestands-analyse hver 8år og de så finder en del yngel i et givet vandløb, ja så skal der ikke mundning udsættes fisk der, da vandløbet så kan klarer sig selv.
MEN, forholder det sig nu også sådan at der kommer flere fisk på kysten, bare fordi de finder noget yngel i et vandløb??
Det må de kloge biologer jo vide...Ouch
 


Redigeret af Henrik Christensen - 11 Okt 2013 kl. 14:39
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 14:44
Lad os starte bagfra. Jeg blev også meget skuffet over den endelige afgørelse mht. de fisk, som vi var lovet til et mærkningsforsøg. Det havde været gevaldigt interessant at se fiskenes bevægelsesmønster. Men når udsætninger af den art blev stoppet, så er der kun at acceptere. Det ville for øvrigt også endnu engang være ikke-vildfisk, og de har som bekendt et noget anderledes bevægelsesmønster end vildfisk.

Mht. projektet arbejder jeg stadigvæk på at gøre det mere synligt og mere gennemskueligt. Der er plads til meget store forbedringer, men da det ikke hjælper at tude, så prøver jeg på at løse det indefra. Det er i det mindste mere resultatorienteret end blot at brokke sig.

Vi er ganske enige om, at det havde været bedre med et forbedret fiskeri, inden vi fik startet en fisketurisme op i øget omfang. Men det er prisen, som hænger sammen med den valgte finansieringsmulighed - Kommunerne. At tingene ikke sker i mit tempo, det må jeg leve med. Så har jeg i mellemtiden selv mulighed for at lave vandløbs- og fiskepleje, og det gør jeg så.

Om jeg ligefrem "elsker" forbundet, det tror jeg nok ikke, men det er den platform vi har til at løse en del af projektet.

Selvfølgelig har du ikke gjort noget forkert, heller ikke ved at signalere, at du repræsenterede forbundet, eller ....

Men lev dog dit liv i fred og ro, og lad være med at ødelægge mulighederne for os, som måtte ønske at få projektet til at rulle bedre. Hvorfor dog hele tiden prøve på at ødelægge det vi andre forsøger at forbedre. Lad dog dem, der er tilbage få fred til at gære det bedre, end du kunne.

Det pjank du præsterer hver gang projektet omtales, er som at høre en lille overset kalveknæet knægt, som ikke kunne få lov til at spille med på fodboldholdet. Du er sat af holdet, Søder. Det kan du nok ikke ændre, men lid dog i fred og med værdighed

Redigeret af Kjeld Willerslev - 11 Okt 2013 kl. 14:45
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 14:47
Henrik C

Hele det system med udsætning er jo tåbeligt og ikke up to date de år der tælles i div vandløb mangler udsætningerne fra året før da der ikke udsættes fisk fordi tællingen så ikke er rigtig ....mener man ... men hvorfor ikke mundings udsætte de fisk som er blevet til overs i ikke ørredførende vandløb så de ikke mangler på kysten ? Der skal noget nytænkning på den front før vi er sikrede .... 
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 14:49
Mht. mindre udsætnings fisk end før i tiden, så har du helt ret Jim.
DTU Aqua lokkede med mindre fisk, for så kunne vi udsætte flere fisk for de samme penge, men hvad hjælper det hvis de små smolt dør...!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 14:59
Keld W

Igen jeg har ikke repræsenteret forbundet på nogen møder da jeg ikke var/er eller bliver medlem ...Jeg har fremført på mødet at jeg talte med dem og kunne knytte kontakten.... Men du vælger at klandre mig offentligt gang på gang og det pisser mig af i den grad når du i bund og grund er totalt blank på det du sidder og udtaler dig om ! Forbundet valgte at slagte mig ja fordi jeg stillede for mange kritiske spørgsmål og forlangte for mange undersøgelser af bestandene inden projektet blev søsat ja det er sandheden ....
Hvorfor forholder du ikke i stedet til det faktum at hele projektet bygger på en løgn overfor de folk som har siddet til møder i timevis ved at der ingen penge til arbejde med flere fisk og undersøgelser er ?
Er det turisternes penge som skal finansiere dette eller ?
Hvad med de tre kommuner ved at betale 150.000kr hver for at komme ind i projektet er de heller ikke ført bag lyset ?


Redigeret af Søder - 11 Okt 2013 kl. 15:07
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 15:59
Henning - Jeg vil da varmt anbefale dig ikke at kalde forbundet og øvrige i styringsgruppen for løgnere og for at føre kommunerne bag lyset. At det ikke passer ind i dit verdensbillede er en ting, men at forsøge at ødelægge andres indsats er ikke særlig høfligt. Jeg er heller ikke tilfreds med tingene, og der er rigtig mange ting, som jeg gerne vil have gjort andeledes, men vi vælger åbenbart forskellige metoder.

Men nu får du ganske enkelt ikke mere for den 25-øre. Den er brugt op - helt op. Når debatten ender i "løgnere og føre offentlige myndigheder" bag lyset, så slutter jeg. Den udgave må du klare alene.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 16:15
Citat: Søder

Henrik C

Hele det system med udsætning er jo tåbeligt og ikke up to date de år der tælles i div vandløb mangler udsætningerne fra året før da der ikke udsættes fisk fordi tællingen så ikke er rigtig ....mener man ... men hvorfor ikke mundings udsætte de fisk som er blevet til overs i ikke ørredførende vandløb så de ikke mangler på kysten ? Der skal noget nytænkning på den front før vi er sikrede .... 

Mener bestemt at man stadigvæk sætter mundingsfisk ud det år DTU Aqua kommer og laver bestands-analyse, da den er baseret på yngel højt oppe i vandløbet og intet har med smolt at gøre.
Det har vi gjort altid på Als, men hjælper ikke noget når de små smolt dør.
Jeg mener at vi skal tilbage til smolt på 23-28cm som i gamle dage, og så skal der sikkert udsættes mindre, men det bliver opvejet på, at langt størstedelen OVERLEVER
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Go-Fishing Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Go Fishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Go Fishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 16:29
Spændende debat der er igang her.
Jeg vil da også godt komme med nogle indspark.

Jeg var med til det samme møde hos DTU for år tilbage som Henrik også deltog i, og der blev vi klogere på mange ting.
Desværre virker det ikke som om at du efterfølgende har fulgt op på hvad der er sket, Henrik.
Der har været flere møder med "Fyn" og DTU, og disse har været rigtig lærerige og positive. Det er bestemt ikke min opfattelse at DTU er imod udsætninger, men de skal selvfølgelig foretages på et ordentligt grundlag så vi får mest ud af dem.
Nogle af de problemstillinger som Henrik nævner er man også kommet videre med:

Først de "sorte" smolt. Det er korrekt at når smolten opdrættes i et indendørs anlæg (f.eks. Elsesminde) så bliver de mere sorte end hvis de har gået udendørs. Men en igangværende undersøgelse i den lille fynske Gelså har påvist at der ikke umiddelbart er nogen sammenhæng mellem vandringstrangen på inde- som udendørs opdrættede fisk. Dog er det ekstremt vigtig at udsætte fisken i den rette periode. Kun over ca. 3 uger er deres vandringstrang stærk. Kommer de ud for tidligt eller for sent så vandre de slet ikke, og går til spilde i åen.

Tidligere udsatte man større ørreder, men det var kystudsætninger der foregik i maj måned. Der var ikke tale om naturlig smolt men dambrugsørreder der blev hældt direkte ud i saltvand. At fodre på dem og sætte dem ud i 20 -28 cm størrelsen i åerne i maj måned hvor deres smoltvindue forlængst er lukket er helt formålsløst.

Det er korrekt at i de årer hvor den naturlig gydning efterhånden når et højt niveau da udfases udsætningerne af yngel og smolt højt oppe i åen. Men det hindre ikke at der kan foretages mundingsudsætninger primært til gavn for fiskeriet i samme vandløb. På Fyn tror jeg snart at vi stopper med disse udsætninger højt oppe i åerne og udelukkende koncentrere os om mundingsudsætningerne.
Mundingsudsætninger der vel at mærke virker fremragende på Fyn. Pt. er vi igang med et nøglefiskerprojekt hvor 12 - 15 at de hårde drenge har været på kursus i at kende udsatte og vild fisk i deres fangster. Forsøget er endnu i sin opstart og det er for tidligt at konkludere noget endnu, men et er sikkert på Fyn har vi en høj andel af genfangster fra mundingsudsætningerne.

En spiller mere der ikke bliver nævnt er skarven. Ved en undersøgelse i den lille Fynske Syltemade å blev mindst lidt over 30 % eller 1023 stk. smolt udaf 2953 udsatte smolt ædt af skarv inden de nåede at forlade åen. Det er en anselig del, og der er vel at mærke tale om et minimumsestimat. Disse smolt vandrede over en 8 km. lang strækning inden de nåede havet. Skarven er uden tvivl en kæmpe spiller i diskussionen om hvorvidt vi har færre fisk langs vore kyster end tidligere.

Denne tråd startede dog med Kent Andersen indlæg - jeg må tilstå at jeg ikke har helt det samme syn på det fynske kystfiskeri som ham. Jeg mener det er fremragende, men som Arnt skiver så har det ændret sig. Fiskene er at finde på andre pladser end i de gamle dage, men nok på mange af de samme pladser som i helt gamle dage... De er mere spredt og knap så forudsigelige.
Samtidig er der nok færre trofæfisk end tidligere. Det skyldes at vi idag fisker på naturlige fisk (de opdrættede stammer også fra naturlige forældre. Disse fisk har simpelthen ikke de samme "hurtigt-voksende" gener som de gamle dambrugsfisk. De er længere tid om at blive store. Tidligere nåede en udsat fisk de 50 cm. efter 1 år i havet - idag bruger den 2 år på det samme. De naturlige stammer har også en mere naturlig livscyclus. Vi har meget færre overspringere men mange mange flere farvede fisk om efteråret. Når fisken drager på gydevandring så vokser den stort set ikke noget det år. Samtidig med at de skal ind og ud af forskellige farlige flaskehalse i deres liv. En tur de færreste klare mere end en gang.
Tilgengæld er antallet af mellemfisk 50 - 60 cm. rigtig fint

Jeg synes stadig vi har noget fremragende kystfiskeri omkring Fyn, og jeg synes at samarbejdet mellem lystfiskere, DTU Aqua, DSF, Vandpleje Fyn og flere andre interessenter er godt og konstruktivt. Vi søger forklaringer og løsninger sammen, og hvert år bliver vi en smule klogere der gør at vi lige får lidt mere ud af vores indsats hele tiden.

Vi ses derude
Claus




Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 17:45
Hej Claus
Hvorfor indkaldte vandpleje Fyn til møde med DTU Aqua??
Hvem var det der startede mødet med en rigtig fin fremlæggelse på, hvor ringe kystfiskeriet er på Fyn er blevet?? Og det var jo 100% fakta
For mig virker det som om, at efter du er blevet Best. medlem af DSF er du vendt 180 grader....
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 17:59
Citat: Henrik Christensen

For mig virker det som om, at efter du er blevet Best. medlem af DSF er du vendt 180 grader....


Sådan går det alle som er med i mafiaen Wink Ellers sad de der ikke ...tro mig ...
/Søder
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 18:29
Hej Claus
Tak for et interessant og fyldigt indlæg.
Jeg har et lille spørgsmål ang. skarvundersøgelsen.
De 2953 stk smolt der blev brugt til undersøgelsen og hvor man mistede 30% på grund af skarv. Var det smolt taget fra opdrætsanlæg, eller vilde smolt fanget i vandløbet?. De kloge siger at en yngel født ude i vandløbet har 5-7 gange større mulighed for at overleve og vende tilbage som fisk på gydevandring.
Der blev lavet en tilsvarende undersøgelse ved Skern Å, hvor man fandt ca. 75 % af mærkerne under skarvreder. Ved skarv observationer ved udløbet ved Karup Å steg antallet af skarv fra 6-8 stk og til over 350 i den periode hvor smolten trak ud.
Jeg er ikke fjerkræmand (ornitilog)Wink men hvis den store skarvbestand skyldes, at vi fodrer dem med dambrugsfremstillet smolt netop i den periode, hvor de har mest brug for det, er vi måske selv skyld i problemet. Det er jo aldrig rart at indse.
 Efter min mening har en dambrugsfremstillet fisk ikke den samme evne til at beskytte sig imod fjender, som en naturlig født ude i vandløbet.
Tilbøjeligheden for, at når den ser en skygge tror den det er fodermesteren, der kommer og fylder foder op er stor. Den ved jo ikke der er noget der hedder en skarv.
Håber vi kan fortsætte i god tone.Smile
mvh Lasse Hagebro

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 18:42
Kort afstand fra åen fandt man flere 100 mærker fra de udsatte smolt(som var opdrættet på anlæg) under en skarvkoloni, i løbet af få timer.
Havde man brugt flere ressurcer på at finde de sidste mærker, havde de sikkert fundet dem også.
I øvrig er det meget forkert at udsætte smolt højt oppe i vandløb, da de vil æde yngel som der måtte være der....
Mvh
Henrik Christensen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 18:59
Netop HenrikThumbs Up
Ved den form for udsættelse ødelægger vi de selv produkserende bestande vi gerne vil have op at køre. Det bliver endnu værre, når størrelseforskellen på de dambrugsfremstillede og de naturlige er så store som de er (i hvert tilfælde gældende for Karup Å systemet).
mvh Lasse Hagebro
Til top
Go-Fishing Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Go Fishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Go Fishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 19:54
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 21:11


Hvis FZ skal overleve sine gode intentioner så bliver de nød til at udsætte fisk direkte på kysten.

Det nytter ikke noget at DTU - Aqua vil stå stejlt på sine holdninger, for derved bremser de dette projekt.

Men vi skal ikke glemme at der skal arbejdes hårdt på de Sjællandske vandløb samtidigt, hvis dette skal lade sig gøre, at få oparbejdet et eldorado her på Sjælland.

DSF skal bøje sig i støvet og respekter os, som enten er eller har været medlem af foreningen. Personligt så vil jeg mene at de har mindste mange medlemmer, på den konto der hedder, at de har arbejdet alt for langsomt i alt for mange år. Undladt at lytter efter hvad deres medlemmer siger. Samtidigt vil jeg også komme med den påstand at der er blevet brugt alt for mange Sjællandske medlemskroner i de Jydske og Fynske projekter. Disse projekter har også taget alt for mange år at få frem til det det er i dag.

Det er på tide at vi kan se at pengene begynder at rulle den anden vej igen, FZ skal have en chance for at komme frem på lige fod med det arbejde man har gjort i det Jydske og på Fyn hvor man satte fisk ud i spandevis. Fyn har da i dag en god fisketurisme på deres arbejde, så hvorfor skulle Sjælland så ikke også have sin chance for at gøre noget lignede.

Med andre ord, dette projekt FZ skal ikke være en plan der skal løbe over mange år, hvis det skal have en chance for at overleve. Det kræver handling nu! Og ikke om 5 år. Så derfor bør DTU- Aqua og DSF tage sig sammen og komme i gang med at smøre  ærmerne op og komme i gang. De har allerede brugt meget lang tid på at søsætte FZ.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 21:14
Ha ha ha ha
Hvad så drenge - gik i helt og aldeles i selvsving i en tråd mere ha ha
Kæææft en gang kællinger, tag nu ud og fisk og få en på opleveren, den her tråd er sku da lige til at blive indlagt på H5 af ;-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 22:08

Hej Hans Jørn.


Ja...selvom det ikke nytter det mindste, så slår jeg alligevel på samme tromme som dig.

Måske er en af grundene til at man stædigt fastholder en nytteløs udsætningspolitik den, at man vitterligt tror at den vil give det resultat som det har gjort på Fyn.

Jeg er nu mere tilbøjelig til at tro, at man rent faktisk fastholder denne politik under dække af at man kan opnå det ønskede resultat, og at det med DTU Aqua som hovedaktør mere handler om et biologisk prestigeprojekt, end at indfri ønsket om at skabe et godt kystfiskeri..

Ja ja jeg ved godt at jeg har sagt det før, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvis det forholder sig sådan, at biologerne vitterligt selv tror at man kan skabe et mærkbart bedre kystfiskeri uden kystudsætninger.

En gentagelse af min overbevisning om de mange grunde til at dette ikke holder, ville være som en hund der render efter sin egen hale, så det gider jeg ikke en gang til.

Men okay...man gør som man siger at man vil, og slutresultatet bliver efter al sandsynlighed at ingen opdager at der sker noget, at utilfredsheden og masseflugten fra DSF fortsætter indtil det enten lider en stille død, eller i bedste fald kun lige akkurat opretholdes af lystfiskerne vest for Storebælt.

De mange penge kommunerne på Sjælland til den tid har postet i dette projekt uden det forventede udbytte om stigende turistindtægter, vil med garanti betyde at et evt lignede projekt senere, aldrig får en chance igen.

Så i og med at man fra DTU Aquas side stædigt fastholder denne udsætningspolitik kan jeg ikke se anden udgang, at Sjællands kystfiskeri med årene stille og roligt dør ud.

Jeg kan derfor kun opfordre DTU Aqua til at genoverveje deres udsætningspolitik og appellere til deres forståelse for det ansvar de bærer ift de konsekvenser det vil få.


Mvh

Jim.




Redigeret af scott - 11 Okt 2013 kl. 22:44
Til top
Fisketegn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fisketegn

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisketegn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 22:28
#Jesper eller jhh....

Fis ud af denne tråd, hvis det er alt hvad du kan præstere
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 22:32
Jeg troede jeg havde lukket emnet her ;-) men i fortsætter ufortrødent !
Til top
Fisketegn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fisketegn

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisketegn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 22:36
Kære Jesper

Fortæl gerne, hvordan du har lukket emnet :-)
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 22:42
Det gjorde jeg da for en 2-3 indlæg siden, men du skriver endnu.

Det er jo atter en af de tråde som løber af hånden med små skærm aktivister.

Og for hvad ? En person som trak en nulbon og gik tomhændet hjem ;-)
Til top
Fisketegn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fisketegn

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisketegn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 23:05
Ha ha ha

Nej, jeg har faktisk fulgt denne tråd også med interesse.

Trak en nulbon efter en weekend på Møn og Falster - og det var surmule fra en fisker, der kom 500 km fra vest.

Jeg synes det vil være interessant at høre K. Willerslevs og H. Christensens faktuelle tilhørsforhold til denne debat for egen vindings skyld, men er selv bekymret for de forhold der eksisterer omkring egne fiskevande
Til top
per stubtoft andreasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
per andreasen

Tilmeldt:: 09 Mar 2013
Geografisk: lemvig
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér per andreasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 23:14
Er vi ikke bare tilbage ved det det der er naturligt for dansk kystfiskeri i dag, vi kan gi Skarven-Sælen og den maglende udsætning skylden for manglende fangster. Men er det ikke os som bruger af den danske natur der skal indordner os efter de forhold der er , vi kan skyde skarven,fange sælen og sætte tusind regnbueørreder ud, og leve lykkelig til vores dages ende. Wink er det hvad vi ønsker, så besøg dit lokale put vand MVH Per
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2013 kl. 23:23

Skal vi nu lige pludselig til at indordne os ?

Det må da være sjællænderne du mener...ikke ?


Mvh

Jim.


Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 07:24
I mine øjne er vandløbrestaurering eneste vej frem, men mange steder er det bare ikke nok, for selv om et vandløb bliver fysisk tip top er den ikke stor nok til at vandløbet kan lave fisk nok til at det kan mærkes på kysten. Og disse steder er eneste vej udsætning af fisk. Og har snakker jeg udsætning af afkom fra en lokal vild stamme. 
Nu må i have det godt, jeg vil køre 200km til Ribe å-systemet for at lave 12-15 nye gydebanker i et lille tilløb til åen, sammen med andre ildsjæle.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Go-Fishing Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Go Fishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Go Fishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 08:24
Nedgangen i det fynske kystefiskeri i 2009 og 2010 var reel nok. Derfor indkaldte vi til møde med DTU i 2011.
Vores dagsordren fra Fyn var klar. Vi ville have kystudsætningerne tilbage.

Det fik vi ikke´- men vi fik en fornyet viden omkring en hel del ting.

Vi kunne godt have sat os over i et hjørne og surmulede. Nedkaldt forbandelser over DSF - DTU - Havørred Fyn og kalde dem løgnere, mafiaorganisationer og det der er værre, men bortset fra måske nogle personlige tilfredsstillelser i det så løser sådan en indstilling sjældent det store.

Istedet valgte vi at smide sutten. Gav hinanden håndeslag på at vi skulle vende udviklingen, og gå igang indenfor de rammer vi havde at arbejde under - samtidig med at vi til stadighed forsøger at skubbe på rammerne. Jeg føler at vi er nået ganske langt på begge fronter.

Man kan sige at vores krisemøde med DTU måske blev afholdt et år for tidligt. Vi havde undervurderet effekten af 2 isvintrer i træk. Vi kunne have ventet på de igangværende smoltundersøgelser og ingen nævnte skarven. Jo - jeg gjorde. Fandt lige min notater fra mødet frem hvor jeg kan se at jeg udtalt at skarven nok ikke var et emne i forbindelse med de færre kystørreder. Den æder jeg lige i mig igen - sådan kan man tage grueligt fejl...
De sidste år har vi vendt udviklingen. Det fynske kystfiskeri er i stør fremgang. Der er masser af udfordringer endnu, men vi bliver hele tiden dygtigere og klogere til at omgå dem. Vi arbejder bredt sammen, og ser alle som medspillere (der måske lige skal påvirkes lidt)

Jeg er egentlig ked af at DTU får så mange hug herinden - og sidder at tænker på om jer der uddeler kløene egentlig har arbejdet sammen med folkene deroppe i Silkeborg...?
Jeg oplever dem som yderst kompetente og lydhøre folk. Jeg vil faktisk også gerne have kystudsætninger tilbage - i hvert fald i de ydreområder af Danmark hvor det kniber med åer. F.eks. Als - Langeland og store dele af Sjælland.
Måske er DTU ikke helt med på den, men vi skylder at sige at DTU jo trods alt arbejder efter de retningslinier der udstikkes dem, og de udstikkes fra politisk hold. I øjeblikket er det fra politisk side bestemt at det meste af vores naturforvaltning skal følge de anbefalerer som findes i Wilhelms udvalgets rapport fra 2001.
Den anbefaler faktisk stop for alle udsætning. Det er faktisk DSF fortjeneste at den anbefaling blev ændret til at udsætninger i vandløb stadig kunne foregå.

Så jo efterhånden som jeg bliver klogere på hvordan tingende hænger sammen så får jeg også en forståelse af at det hele ikke er sort og hvidt og det ikke er dem mod os men at et bredt samarbejde nok er vejen frem...
Det ændre så ikke på at meget kunne gå hurtigere og gøres bedre i mine øjne. B.la. derfor at jeg er gået ind i DSF bestyrelsen.

Vi ses derude
Claus






Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 09:30
Henrik C ;

Vi er enige om, at vandløbsrestaurering er vejen frem.

Men når vi så HAR opnået den optimale tilstand i disse vandløb, må vi så ikke sige, at det var dét??

Altså jeg mener : Når et givent lokalområde har den optimale naturlige produktion, må vi som lystfiskere "nøjes" med dette.

Udsætninger blot for at tilfredsstille vores behov, er vel ikke rimeligt - og hvad med den genetiske forurening disse udsætninger medfører ??
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 10:26

Simon, jeg kan godt forstå at du som åfisker kan være jævnt lige glad med om kystfiskeri dør f.eks. her på Sjælland, men prøv dog lige at tænke udover dine egne interesser. Kysten er stort det eneste sted med fri adgang for befolkningen og uden kystfiskeri efter havørred lider Danmark altså et kæmpe tab, hvis nu i ældre herrer gad at få øjne lidt op og se på hvad der gør at ingen fra mine generation gider lystfiskeri, ja så er en af de helt overvejende årsager er at det er meget svært at få en succes oplevelse. Må sku indrømme at jeg er inderligt bitter over at det bedre fiskeri stoppede inden at jeg for alvor fik muligheden for at deltage, nu sidder de selv samme mennesker, som fangede mange stor fisk dengang og snakker om bæredygtigt 40 år ud i fremtiden, alt imens at lysfiskeriet er ved at uddø fordi ingen unge mennesker kommer til og da slet ikke turister.. Hvad så om 20 – 40 år når vi måske har fået lavet alle diverse afvandingskanaler om til noget der kan lave lidt fisk, hvor er alle lystfiskerne henne??


Den med genetisk forurening har været oppe mange gange og helt ærligt så lyder det sku lidt hult på mig, når vi snakker Sjælland, vi har én stamme at passe på og det er Mern å, i de andre vandløb som selv producere lidt fisk er det jo udelukkende rester fra primært jyske fisk. At de i teorien skulle få lidt andet genetisk materiale fra f.eks en fynsk fisk, har jeg svært med at se et problem i..  

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 10:37
http://go-fishing.dk/2013/10/det-blev-en-gokent-sto/

373 deltagere indvejede på tre dage med delvist møgvejr 160 fisk, er det ringe?

Øhh så så jeg lige at der var tre sider, så indlægget er lidt for sent ude, men fisk har der da vist været rimelig mange af på Fyn gennem denne sæson.

Redigeret af Keld P. - 12 Okt 2013 kl. 11:07
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 10:51
Hvorfor skal en organistion med  sølle 17000 medlemmer bestemme over hvordan fisketegns midler for flere hundrede tusind stang fiskere skal bruges ?
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 11:12
Citat: Søder

Hvorfor skal en organistion med  sølle 17000 medlemmer bestemme over hvordan fisketegns midler for flere hundrede tusind stang fiskere skal bruges ?


Fordi der ikke er mange andre til det. Lav dog selv en organisation på Sjælland. Så får du det vel, som du gerne vil have det, hvis grundlaget ellers er bæredygtigt. Nå - det er vist prøvet før, ikke PS.

Der er så heller ikke flere hundrede tusinde stangfisker-fisketegn. Mener tallet reelt ligger omkring 150.000 betalende.

Redigeret af Kjeld Willerslev - 12 Okt 2013 kl. 11:13
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 11:21
Det korrekte tal ligger på mellem 150.000 og 160.000 lystfiskertegn for 12 måneders kort. Øvrige - de kortere fisketegn ligger under 50.000, så maksimum ligger under 2 x hundrede tusind, men det er vel næppe at kalde mange hundrede tusinde - mere et par, men det lyder vel ikke helt så godt :-)
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 11:26
http://www.sportsfiskeren.dk/i-halen-paa-havoerreden

Jeg kan opfordre til at læse ovenstående artikel.

Mange havørreder vandrer vidt omkring. Jyske fisk smutter til de sjællandske kyster osv.


Redigeret af dannevang1 - 12 Okt 2013 kl. 11:29
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 11:34
Citat: Keld P.

http://go-fishing.dk/2013/10/det-blev-en-gokent-sto/

373 deltagere indvejede på tre dage med delvist møgvejr 160 fisk, er det ringe?

Øhh så så jeg lige at der var tre sider, så indlægget er lidt for sent ude, men fisk har der da vist været rimelig mange af på Fyn gennem denne sæson.

Næh Keld, man kan da ikke sige at dette resultat er ringe, men for nu ikke at blande æbler og pærer, så er dette resultat jo fra Seatrout Open på Fyn hvor folk fiskede røven ud af bukserne fra fredag til søndag, omend forholdene var besværlige var resultatet dog heller ikke imponerende på nogen måde, og over halvdelen af deltagerne fik trods alt ingen fisk.

Den landsdel der af gode grunde lige nu er fokus på er jo som bekendt Sjælland, og prøv at forestille dig at Seatrout Open blev holdt her rundt om hele øen med de samme antal deltagere og retfærdigvis under samme forhold ligeså….vi ville aldrig komme blot i nærheden af samme resultat.

Måske skulle jeg lige skynde mig at fortælle, at fordi at jeg er fortaler for kystudsætninger mener jeg jo absolut også at man skal satse alt hvad man kan på at opnå naturlig reproduktion i de vandløb hvor det overhovedet ville kunne lade sig gøre.


Nikolaj Koldings indlæg er jo ganske repræsentativt for den situation vi er på vej ud i hvis dette helt utilstedelige natur hysteri skal være den eneste vej frem.


Jeg undrer mig til stadighed over, at så mange enten ikke kan, eller vil forstå dette.


Mvh

Jim.


Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 11:57

Man skal høre meget her inde ( Klynk altså ) Karup og Lindenborg blev tidligere nævnt som åer med store fisk, jo men fiskene er ikke kommet af sig selv, det kæmpe arbejde foreningerne og deres medlemmer laver er den helt store grund Jeg kender ikke så meget Karup å så det vil jeg lade andre om at fortælle , men Lindenborg kender jeg rigtigt meget til Det begyndte i tyverne hvor Nordjysk Lystfiskeriforening købte opstemnings retten i Lindenborg å for den beskedne sum af 10000 kr INDSAMLET ved medlemmerne ( Forbundet  eksisterede ikke ) ( kom først i Maj 1926 ) Man begyndte også med at udsætte fisk ( igen for egne midler )  Så fik man den fikse ide at sprænge stigborne væk ved mosekanalen sidst i tyverne så åen blev åbnet for optrækkene fisk siden dengang har man udsat fisk lavet gydebanker som frivilligt arbejde og i dag er åen selvreprodukserende Det gælder om at få fingeren ud af røven og lav et stykke arbejde  det tager mange år men det kan lade sig gøre der kommer ikke nogen fra staten komunen eller DTU man kan ikke læne sig tilbage og regne med det at andre gør arbejdet eller det laver sig selv

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 11:58
Citat: dannevang1

http://www.sportsfiskeren.dk/i-halen-paa-havoerreden

Jeg kan opfordre til at læse ovenstående artikel.

Mange havørreder vandrer vidt omkring. Jyske fisk smutter til de sjællandske kyster osv.

Hej Willy.


Jo tak, den artikel er vist temmelig slidt og ret gul i kanterne. Og holder man den op mod den virkelighed vi kender her på djævleøen, så ligner det jo nærmest bestilt amatørarbejde uden reel brugbar evidens, og med det formål at lukke munden på os øst for Storebælt.

At man på så tyndt et grundlag drister sig til at konkludere at de fisk vi fanger her kommer fra de jyske åer ændrer ligesom ikke på det faktum...at her bare ikke er ret meget at fiske efter.


Mvh

Jim.


Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:07
Jim - du har fuldkommen ret (min mening) - Vi ender med at lukke forretningen Lystfiskerhobby - hvis vi kun skal leve af vildfisk. Jeg er som du varm tilhænger af naturpleje, og vi skal optimere, alt det vi kan, men skaffer vi ikke undervejs et rimelig godt fiskeri, så får vi ikke ungdommen med. Det kan vi på Sjælland kun gøre ved øgede støtteudsætninger. Ungdommen er faktisk nu ved at forsvinde helt. De store årgange tæller uhyggeligt meget i vores hobby, og der vil helt pr. automatik komme et dramatisk fald i antal lystfiskere, forenings/forbundsmedlemmer, når de store årgange afvikler lystfiskerlivet. Vi får foreninger, som fusionerer, som lukker, som melder sig ud af forbundet pga. skrantende økonomi osv.

Derfor er det hamrende vigtigt, at vi får flere unge ind, og de skal fanges med levende agn - FISK - og det haster vildt meget. Vi kan ikke vente på at vi på Sjælland får løftet røven og vi får importeret mere vand til vores vandløb. For min skyld kunne man godt gøre juniorer til gratis medlemmer i alle foreninger og forbundet, og så skaffe nogle fisk, så de får gode oplevelser. Der er det så vigtigt, at der står havørred på menuen. Det er helt klart "drømmefisken".

Ellers ender vi med en situation, hvor vi kan sige, vi har vildfisk, men ingen lystfiskere tilbage, de blev "underfisket" -
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:33
Citat: Kjeld Willerslev

Citat: Søder

Hvorfor skal en organistion med  sølle 17000 medlemmer bestemme over hvordan fisketegns midler for flere hundrede tusind stang fiskere skal bruges ?


Fordi der ikke er mange andre til det. 


Keld 

Det burde bare være et vink med en vognstang til forbundet om at det de gør ikke er korrekt i folkets mening og hvis det endelig var det hvorfor er der så medlemsflugt ?


/Søder
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:37
Glem de sølle 17000 medlemmer og gør noget selv Wink der er ingen jyder der gider tage til sjælland eller fyn og gøre arbejdet for jer
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:38
Citat: Søder

Citat: Kjeld Willerslev

Citat: Søder

Hvorfor skal en organistion med  sølle 17000 medlemmer bestemme over hvordan fisketegns midler for flere hundrede tusind stang fiskere skal bruges ?


Fordi der ikke er mange andre til det. 


Keld 

Det burde bare være et vink med en vognstang til forbundet om at det de gør ikke er korrekt i folkets mening og hvis det endelig var det hvorfor er der så medlemsflugt ?



Det har jo intet med forbundet at gøre. Der er under 10% direkte medlemmer, så medlemsflugten er sket ude i foreningerne. 
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:40
Citat: dannevang1

http://www.sportsfiskeren.dk/i-halen-paa-havoerreden

Jeg kan opfordre til at læse ovenstående artikel.

Mange havørreder vandrer vidt omkring. Jyske fisk smutter til de sjællandske kyster osv.

Det var netop den artikel jeg ledte efter :D Tak Willy.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:45
Citat: pip_ser

Glem de sølle 17000 medlemmer og gør noget selv Wink der er ingen jyder der gider tage til sjælland eller fyn og gøre arbejdet for jer


Som om vi ikke laver restureringer og udsætnings arbejde på SJ ?

Vi har bare ikke det samme opland at taget vandet fra vel og når der skal være drikkevands boringer ved siden af ja så har vi bare ikke den vandmængde til fiskeri i samme størelskorden som man tilsyneladende tror siden man igang sætter lystfisker turisme uden hensyntagen  til de faktiske forhold ....
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:47
Nedgangen i forbundet er reelt opstået ved en nedgang i flere foreningernes medlemstal, og dertil at en del også større foreninger over nogle år har valgt at holde pause udenfor.

Mit håb er, at forbundet en dag bliver delt op i en række geografiske underforbund, som så tager sig af de lokale spørgsmål. Det ligner den tidligere model med kredse, og den savner jeg i en forbedret form. Der er ganske enkelt for langt fra f.eks. Djævleøen til trekantsområdet i mange spørgsmål
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:49
Tingene sker ikke på 1 eller 2 år det kræver mange års  og tusindvis af timers arbejde frivilligt arbejde Spørg dem i Tude å hvor mange årsværk det kræver
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 12:53
Citat: Søder

Citat: Kjeld Willerslev

Citat: Søder

Hvorfor skal en organistion med  sølle 17000 medlemmer bestemme over hvordan fisketegns midler for flere hundrede tusind stang fiskere skal bruges ?


Fordi der ikke er mange andre til det. 


Keld 

Det burde bare være et vink med en vognstang til forbundet om at det de gør ikke er korrekt i folkets mening og hvis det endelig var det hvorfor er der så medlemsflugt ?



En af grundene til det faldende medlemstal skyldes nok også at der ikke som tidligere er den samme tradition for foreningslivet, og som Kjeld også meget rigtigt var inde på, nemlig at udbuddet af fritidsaktiviteter i dag er langt større.

For en del hjælper det jo heller ikke på tilstrømningen at de belastes økonomisk, så det er selvfølgelig klart nok i den sammenhæng, at en hobby som det til stadighed bliver sværere at få en oplevelse ud af, trækker det korteste strå.

Men det lader til at Forbundet ikke helt har forstået dette.


Mvh

Jim.


Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 13:01
Citat: dannevang1

http://www.sportsfiskeren.dk/i-halen-paa-havoerreden

Jeg kan opfordre til at læse ovenstående artikel.

Mange havørreder vandrer vidt omkring. Jyske fisk smutter til de sjællandske kyster osv.

Jep der var den jo, en stor gang teoretisk propaganda som udkom dengang at forbundet virkeligt kom i modvind!! 


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2013 kl. 13:02
Mon ikke havørreden er så snu at den følger de byttedyr den æder ?
Fiskeriet i syd Sverige har det jo heller ikke for godt i disse år fiskede 10 dage omkring påske sidste år koncentreret efter dem og fisk en blankfisk på 2,7kg som eneste udbytte og på de ti dage mødte jeg ikke en eneste som havde set skyggen af fisk....
Hvis det er sådan som jeg tror det er så er de nye fisk ikke kystnære for KSF klubbens fisk længere for trolling fiskerne for dem stadigt ude i Køge bugt mens der ikke er skyggen af fisk nærmest på de 20km fiskevand som  befinder sig under Stevns Klint ! Derfor mit ønske om at mærke nogle af udsætnings fisken med radio sender således at man kunne følge den i opvækst årene...
/Søder
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345 10>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres