Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred på 100cm

 Besvar Besvar
Forfatter
Klaus Kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pighvar

Tilmeldt:: 21 Sep 2009
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pighvar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred på 100cm
    Sendt: 06 Okt 2013 kl. 07:59
Hejsa
 
Jeg kan se at der er fanget (Og genudsat) en havørred i Skjern Å på 100 CM. Det er en rigtig stor Havørred efter danske forhold (og kæmpe efter Skjern Å) så det fik mig til at søge, det jeg kunne omkring denne fisk. Som udgangspunkt ville den vel veje 13-15kg, men det har jeg svært ved at se den på billedet gør. Dog er det ikke nemt, som billederne er taget. Sidst men ikke mindst så er sammenligningsgrundlaget, hvis man ser til andre havørreder på 100cm meget begrænset, da der er fanget meget få i Danmark historisk.
Har i et bud ud fra billederne på Skjern Å`s hjemmeside og bloggen?  og TLK til den heldige fanger.
mvh
Klaus
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 08:09
Har selv fanget en julifisk på 100 cm og efter megen blodtab og efter 6 timer, vejede den 13 kg. Omkreds 64 cm om maven. Mit livs fisk. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 09:29
Hej Claus.

Ja, hvad ville en 100cm. havørred veje ? ja det er nok et spørgsmål, det kan gives rigtig mange svar på, men her i Danmark bruger vi mest Fultons formel:

Citat:

Fultons formel

For at afgøre om en havørred er i god stand (nedgænger eller overspringer), benyttes ofte Fultons formel for konditionen.

Fultons konditionsfaktor Vægt i gram *100 / divideret med længde i cm i 3.

Normalt siger man, at konditionsfaktoren skal være mindst 1, for at fiskens kondition er tilfredsstillende. Konditionsfaktoren kan dog variere for visse bestande.


Det vil sige, at som udgangspunkt er en 100cm. havørred med et kondital på 1, normere til 10kg.

Der er så nogle åer / stammer, som absolut er i en bedre kondi, og Arne Kristensen fisk, var jo et pragt eksemplar, men så sent, som lørdag den 5. oktober i år, gav Karup å endnu en kanonfisk, nemlig 11,65kg. - 94cm. - konditalt 1,4, og ja, der er mange steder, hvor man kan få en flot fisk, men hvad giver så de flotte fisk?

Ja, det har man diskuteret i rigtig mange år, men der er nogle åer, som op gennem tiderne har givet de her "basser", og det drejer sig især om Ribe å - Karup å - Lindenborg å - Kolding å, men der kan i flere af de helt små vandløb i flom, i perioder fanges fisk, der kommer der op ad i størrelserne, med de normale danske toppladser.

Jeg fik for nu mange år siden, en 86cm. havørred i et lille lokalt vandløb, på 80cm. bredde og 60cm. dybde, og den vejede 8,6kg., men hvorfor den var på gydevandring lige netop her, ja det fik jeg aldrig besked på, fisken røg retur til gydning, det var en hun fisk

Teorierne for, hvorfor, der er så flotte, og velkondisioneret fisk, i nogle vandløb, er man ikke enige om, men min teori går på, at der på et eller andet tidspunkt har været en af Mørrums mange utrolig smukke havørreder på besøg, og dermed har lagt grundlaget, for en unik danske havørred stamme, men det kan jeg ikke bevise.

Om ikke andet, så er havørrederne i Karup å, bare så flotte, og gav i 18 år, undertegnet rigeligt med sved på panden, og mange rigtige store oplevelser, med fangst af flotte fisk.

Steen Ulnits, har på glimrende vis forklaret årenes fangster af store havørreder på dette link:

http://www.ulnits.dk/artikler/verdens_st_havoerreder.htm

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 06 Okt 2013 kl. 09:41
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 09:44
Fedt indlæg Per.. Tak for det
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 09:46
             

Redigeret af nielsesmarch - 06 Okt 2013 kl. 09:47
Til top
Klaus Kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pighvar

Tilmeldt:: 21 Sep 2009
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pighvar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 10:07
Hej Per. Har læst indlægget fra Sten Ulnits et utal af gange (Det giver jo gode minder og lidt feber) men meget få af dem er registreret med længde. Ellers store fisk alle sammen.
mvh
Klaus
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 10:41
Hej Claus.

Vis du vil have længden på fiskene, så kontakt de respektive fangere, vis de ellers lever, eller de foreninger, som på daværende tidspunkt havde fiskeretten.

Ligeledes kan du være sikker på, at den skrivende presse har haft snuden i sådanne historier, så store havørred giver absolut overskrifter, så også her ligger info!

Nettet giver heldigvis mulighed for at forske, om ikke andet, så efterlys her på forummet, der er næsten altid, ordentlig hjælp at hente, når man stiller seriøse og vidende spørgsmål.

Mvh
P.K.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 10:51
Imponerende fisk, men 100cm! det tror jeg næppe ud fra længden på stangens håndtag og hjul. Håndtaget vurderes til ca. 45cm og fisken er ikke over to gange af dette. Hjulet vurderes til ca.10cm og fisken er maks. 9 gange af dette. Men stadig en drømme fisk. Tillykke med fisken 90cm;), Heine. Du er bare for sejt

Redigeret af chan - 06 Okt 2013 kl. 10:52
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 11:22
Hér er et foto af den havørred, der blev fanget i Lindenborg å den 30. august 2013. Den var 98,5 cm lang og vejede 12,7 kilo!

http://www.fiskeavisen.dk/Nyheder/a.htm?artid=1483

Bo
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 13:06
Hej Bo.

Ja, det var jo så lige det eksempel, jeg håbede på kom frem, nemlig adgang til en af kilderne

Jeg kommer til at tænke på, at der måske ligger en liste over de 20 største dansk fangede havørreder i åen? men jeg er ikke sikker på, at den er lavet, så måske skulle vi lige få det sat på plads , det kunne være med fanger - fangsted - årstal - grej - længde og vægt + årstid, var det noget, at få sådanne data gjort tilgængelig?

Mvh
P.K.
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 14:45
Hej Per.

Jeg tænkte, at man skulle have en mulighed for at sammenligne Skjern å  havørreden med et foto af en anden havørred i samme størrelse, som både er målt og vejet på en formodentlig godkendt vægt. 

Umiddelbart vil jeg da mene, at den fra Skjern å ser større ud, end den fra Lindenborg å!

Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 06 Okt 2013 kl. 14:59
Til top
Klaus Kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pighvar

Tilmeldt:: 21 Sep 2009
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pighvar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 14:47
Hej Per
Det lyder som en glimrende ide`Det kunne være rart med sådan en liste. Der ligger meget data på Steen`s side, men kunne være fint at få hullerne fyldt ud.
mvh
Klaus
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 15:00
Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 15:25
Tror der er gået lidt fantasi i rapporten og ud fra hva jeg kan vurdere er fisken vist løjet lidt større som Chan også nævner.
Stadig en imponerende havørred så hvorfor lyve den større!!! Det er sku for sølle!!!

Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 16:07
Hvis jeg fik en havørred på 13-14 kg. Måske den største i Skjern i mange år. Så havde jeg sgu sikret mig et par gode billeder af den fisk. Også selvom den var nødt til at vente 30sek længere med at blive genudsat. Men vi er jo alle forskelligt skruet sammen:)
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 16:37
Den "lille" er ca. 50 cm......hvor lang er det håndtag mon100 cm....
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 16:40
Den "lille" er ca. 50 cm....
Håndtaget på min fluestang????
og i garagen....?
Den fra Lindenborg i år var faktisk næsten same størrelse, så hvorfor skal der absolut altid være nogen der lukker misundelse ud eller stikke en kæp i hjulet på en ellers god tråd?
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 16:44
Jeg tror ikke det er den fisk der sås tvivl om Arne. Fandme flot!:)
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 17:49
Hej Niels
Nej, det ved jeg godt, det var kun for at sammenligne størrelsen på fiskene, da nogen såede tvivl omkring Skjernfisken og den fra Lindenborg, fanget i august.
h
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 17:49
 Hej Arne

Det er ikke din fisk de er ude efter (Dælme en flot fisk --12-13kg ? ) men Heines fra skjernå, fanget d.4okt og genudsat.

Har hørt rygterne om at de 2 fisk (laks 126cm + Havørred 100cm) ikke har de mål som han har angivet !

Men store er DE og de er så store at dem behøver man da ikke lyve, større med mindre man er rekord jægere !

Så om det er misundelse ved jeg ikke Confused

Men at han har fanget 2 KÆMPE fisk, i  år og i samme Å, det er der ikke nogen der kan tage fra ham Wink

Tillykke  med dem Heine F --jeg er også misundelig, men på den gode måde  Tongue







Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 19:51
Citat: carsten o

 Hej Arne

Det er ikke din fisk de er ude efter (Dælme en flot fisk --12-13kg ? ) men Heines fra skjernå, fanget d.4okt og genudsat.

Har hørt rygterne om at de 2 fisk (laks 126cm + Havørred 100cm) ikke har de mål som han har angivet !

Men store er DE og de er så store at dem behøver man da ikke lyve, større med mindre man er rekord jægere !

Så om det er misundelse ved jeg ikke Confused

Men at han har fanget 2 KÆMPE fisk, i  år og i samme Å, det er der ikke nogen der kan tage fra ham Wink

Tillykke  med dem Heine F --jeg er også misundelig, men på den gode måde  Tongue

 
Misundelig på den gode måde - ved at kalde Heine F en løgnhals??? Confused Den fatter jeg ikke helt. Hvordan ville det så være at være misundelig på den dårlige måde?
 
Tillykke til Heine F med de to flotte fisk! Thumbs Up 
 
 
 
 


Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 20:12
Jeg skynder mig lige at melde mig ud af den her. Er sgu egentlig ret ligeglad:)
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 20:12
Hej Henrik L

Prøv lige og forstå mig RET !

Den dårlige er jo dem som mener at han har løjet dem større Ouch

Og den GODE måde er at dem ville jeg godt have FANGET og er dermed misundelig på---altså midsundelig på HEINE F  Wink
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 20:53
Jeg fangede en havørred på nøjagtig 100 cm i 1996. Den vejede 11,5 på en Bismarvægt hos Mogens Styhr to timer senere og var helt tappet for blod og var i fin kondition synes jeg. 
Jeg har set billederne, og udfra det er det en flot fisk. Men hvorfor 15 kg kommer på tale forstår jeg ikke rigtig. Såvidt jeg husker, var Plejdrups rekord havørred fra Karup å 110 og 14,4 kg. 
Jeg er stolt og glad for min fisk, men bliver jo nød til at indrømme, at jeg ikke har særlig meget indflydelse på størrelsen af de ørreder der hugger, men det er imponerende og glæden spreder sig i alle fibre i min krop, når jeg ser så usædvanlig en fisk komme fra fra åens dyb. 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 22:36
Citat: carsten o

Hej Henrik L

Prøv lige og forstå mig RET !

Den dårlige er jo dem som mener at han har løjet dem større Ouch

Og den GODE måde er at dem ville jeg godt have FANGET og er dermed misundelig på---altså midsundelig på HEINE F  Wink
 
Hej igen
 
Så må du meget undskylde - jeg troede at du var en af dem der beskylder HF for at lyve om størrelsen. 
 
 


Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 06:50
Jeg har sku svært ved at tro på at han fanger flest og størst fisk, ingen af dem som fisker meget løber ind i ham ved åen og alle hans fisk er sjovt nok i 5 cm's interval, altså 65, 70, 75 osv. Måske er den god nok, men efter min mening usandsynligt. 

Mvh. Anders

Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 08:37
I guder en flok tåber der færdes herinde...
Til top
Bruno Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fjord Fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2011
Geografisk: Mariager Fjord
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fjord Fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 10:39
Hej alle
Sikke en flot fisk.. Tillykke herfra!! :-)
Også den fine laks han satte ud..
Nu har jeg slet ikke fanget hø eller laks i de størrelser,
Men hvilken er der mest træk i 10kg klassen

Laks vs havørred????

Mvh Bruno

ps (Sikkert et idiot spørgsmål)
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 10:59
Laks fra Atlanten er kamp til stregen. 
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 17:15
Jeg kan huske en havørred fra Ribe Vester å fanget i garn på 92 cm og et stykke ver 15 kg Den blev nævnt samtidigt med den rigtig store fra karup å på over 16 kg og så er der lige en nævnt en i Plough hansen havørred i åen på 17.5 kg fra simested å men den dur ikke fordi fangeren var fordrukken og det var plejdrup ikke Samme fisk er vævnt i et læserbrev i sportsfiskeren i 1937 som fanget i 1932 mener at kunne huske at afregningen for den store fisk er afbilledet i Plough bogen den er afregnet for 35 pund men køberen en fiskeexportør har helt sikkert snudt sig selv eller har han ?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 20:18
Citat: pip_ser

Jeg kan huske en havørred fra Ribe Vester å fanget i garn på 92 cm og et stykke ver 15 kg Den blev nævnt samtidigt med den rigtig store fra karup å på over 16 kg og så er der lige en nævnt en i Plough hansen havørred i åen på 17.5 kg fra simested å men den dur ikke fordi fangeren var fordrukken og det var plejdrup ikke Samme fisk er vævnt i et læserbrev i sportsfiskeren i 1937 som fanget i 1932 mener at kunne huske at afregningen for den store fisk er afbilledet i Plough bogen den er afregnet for 35 pund men køberen en fiskeexportør har helt sikkert snudt sig selv eller har han ?

Jep det var Fisker Jensen eller hvad han nu hedder. Tror det var hans familie, som havde kongelig brev fra 1700 hvidkål på, at måtte fiske med garn i åen. Mener også at, huske at han frivilligt afstod fiskeretten. Han er vist nok lodsejer og lejer ud. En meget kompakt havørred kan jeg huske fra billedet.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 20:24
Ja, det er så Mikkelsen familien hedder, ørreden vejede 15,4 og var 95 cm lang
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 20:36
Det er helr rigtigt Klaus det var mikkelsen Den viser man kan ikke afgøre vægten på længden Er ved at rode efter læserbrevet i sportsfiskeren der omtaler Swot Marinus og havørreden på 35 pund Der var også den Tyvfiskede kæmpe
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 20:44
Sikke en fangst!! Og at han vælger at genudsætte fisken, kan jeg kun have den dybeste respekt for, specielt når SAS anbefaler at alle havørreder genudsættes i Skjern Å, at der så er godt 38 % der vælger ikke at have den holdning, er bekymrende synes jeg!

Tillykke med fangsten Heine Thumbs Up
Til top
Kim Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 21:01
Synes det er utrolig at hvergang nogle fanger en stor fisk skal nogle så tvivl om rigtigheden af fangsten. Kommentarene kan kun skyldes misundelse overfor den heldige/dygtige fisker. Og bare for god ordenskyld så er jeg også misundelig, jeg ville da mega gerne have fanget de 2 fisk Tongue.
Billeder er ikke brugbare til at bedømme fisks størrelser , det kan "snyde" begge veje.
Hvorfor skulle folk dog lyve om deres fangster, den eneste de snyder er dem selv.
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 21:05
For at få folk ned i hans butik, kim Rasmussen. Det kunne måske være grunden:-)
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 21:05
Hej kim du har fulstændig ret misundelse er det eneste brød man ikke bliver mædt af men der er mange der spiser detWink Tag bare Swot Marinus det er et af de værste eksempler
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 22:11
Citat: Kim Rasmussen

Synes det er utrolig at hvergang nogle fanger en stor fisk skal nogle så tvivl om rigtigheden af fangsten. Kommentarene kan kun skyldes misundelse overfor den heldige/dygtige fisker. Og bare for god ordenskyld så er jeg også misundelig, jeg ville da mega gerne have fanget de 2 fisk Tongue.
Billeder er ikke brugbare til at bedømme fisks størrelser , det kan "snyde" begge veje.
Hvorfor skulle folk dog lyve om deres fangster, den eneste de snyder er dem selv.

Kim for dælen, hvorfor rækker du den der 2 kilos fisk så langt frem på dit profilbillede? (Ironi kan forekomme) LOL
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2013 kl. 08:57
Når fisken skal genudsættes, så er jeg da kun glad for, at der ikke bruges alt for meget tid på at måle/veje fisken fuldstændigt nøjagtigt. Hvis de 100 cm er et rimeligt bud +/- en håndfuld cm, ja så tror jeg fisken har bedst af vi lader tvivlen komme manden til gode.
Hellere lettere overvurderet men levende fisk, end fuldstændigt nøjagtigt målt/vejet men død fisk...
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2013 kl. 12:40
Citat: chan

Imponerende fisk, men 100cm! det tror jeg næppe ud fra længden på stangens håndtag og hjul. Håndtaget vurderes til ca. 45cm og fisken er ikke over to gange af dette. Hjulet vurderes til ca.10cm og fisken er maks. 9 gange af dette. Men stadig en drømme fisk. Tillykke med fisken 90cm;), Heine. Du er bare for sejt

Tjah det er nok det her hjulhttp://www.fisknu.dk/product/echo-ion-hjul-2-haands-7366/ om det så er 10cm eller 12 cm modellen svæver lidt i luften Wink. Jeg kan nu godt få den 10cm model til at ramme 10 gange. Det kommer jo an på om man vil ha den skal ramme 9 eller 10 gange tror jeg......

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2013 kl. 14:00
Gud fader for en tråd, Vestjyder gider sgu da ikke snyde med et par cm fra eller til, og Heine har jo genudsat fisken hurtigst muligt hvilket jo frarøvede ham muligheden for at veje den på bismeren, og måle den i græsset, det kunne mange lære en del af.


Redigeret af Keld P. - 08 Okt 2013 kl. 14:01
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2013 kl. 14:15
Citat: Henrik L.

Citat: carsten o

Hej Henrik L

Prøv lige og forstå mig RET !

Den dårlige er jo dem som mener at han har løjet dem større Ouch

Og den GODE måde er at dem ville jeg godt have FANGET og er dermed misundelig på---altså midsundelig på HEINE F  Wink
 
Hej igen
 
Så må du meget undskylde - jeg troede at du var en af dem der beskylder HF for at lyve om størrelsen. 
 
 

    
Hej Henrik L

Det er helt iorden.

Men vil give KEIS ret, det er med at få fisken målt og hurtigt ud igen !
Om der så bliver målt nogle cm, plus eller minus forkert det er sgu da lige meget, det er fisken det drejer sig om og den skal hurtigst muligt i vandet igen Wink

MEN at vi lystfiskere så har det med at måle et par cm i plus forkert er nok en eller anden sygdom Wink

Inden jeg bliver bombet med mudderkastning-----DET VAR EN JOKE LOL





Redigeret af carsten o - 08 Okt 2013 kl. 14:16
Til top
Thomas Maigaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ThomasM Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2005
Geografisk: Syd- og østjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2013 kl. 00:49
Er der nogen af jer, der har læst artiklen om fangsten i Ekstra Bladet?

Storfanger gør det igen:Tog kæmpehavørred i Skjern Å

I den står der noget, som jeg næsten synes er mere bemærkelsesværdigt end en havørred på 100 cm, nemlig: "... nu har jeg jo fanget titusinder af havørreder ude på kysten..."

Det er da alligevel en del! Jeg ved ikke, hvor gammel Heine er, men hvis han har fisket på kysten i 20 år, svarer det til et snit 500 havørreder om året...

Imponerende!!!
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2013 kl. 01:11
Ja det var godt nok en del, men han må jo være folkepensionist og virkelig ha held i den. Hvem der bare havde hans fiske-Held:-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres