Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred -Reflektioner på kysten

 Besvar Besvar
Forfatter
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred -Reflektioner på kysten
    Sendt: 30 Sep 2013 kl. 19:29
Bedste Pris 243,41

Havørred -Reflektioner på kysten
 
Man skal jo spare hvor man kan

Redigeret af Mallow - 01 Okt 2013 kl. 01:19
Til top
Christoffer Windfeld Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Windfeld Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Windfeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 00:39
Får det til 192,37kr Wink
Venligst Christoffer
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 00:40
Ja hvis du er medlem Wink

Redigeret af Mallow - 01 Okt 2013 kl. 00:40
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 09:23
Jeg magter simpelthen ikke at læse 308 sider om release-tackler af Jens Bursell.....
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 09:33
Enig Frank....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 09:36
Citat: Greg

Jeg magter simpelthen ikke at læse 308 sider om release-tackler af Jens Bursell.....


Come on Greg Wink
 Havørred fiskeri skrevet af en medefisker kan det blive mere spænende .....Wacko

Hvis stilen er lige som det skrantende blad Fisk og Fri er der vel fine annoncør reklamer på hver anden side i bogen .....Big smile


Redigeret af Søder - 01 Okt 2013 kl. 10:49
/Søder
Til top
Christian Ebbesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Christian_Ebbesen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian_Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 10:20

Det bliver spændende læsning - og jo den kan sagtens indeholde masser af billeder af grej som "vender rigtig" så man ikke er i tvivl om mærket Wink

Kan også forstå at det er forlaget "Fisk & Fri" så mon ikke der sniger sig noget ind.

Men glæder mig til at læse om der er noget nyt mellem linjerne…

 

Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 11:43
Jeg er ikke i tvivl at den kommer på ønskesedlen til jul.
Jeg har stor tiltro til hvad Jens Bursell kommer med af input.
Har bla. haft stor glæde af hans medbøger, og var til foredrag om release tackler til fluefiskeri.
Noget af det , er som han også selv betegner noget nørdet, men jeg tror ikke på at han kommer med noget der ikke er afprøvet godt og grundigt, uden positive resultater.
Men hvis man ikke sætter sig ind i det, giver det vel ingen mening.
Så kan man fortsætte sit eget fiskeri, og det er vel "godt nok",
jeg suger gerne til mig af viden , nye metoder hvis jeg syns jeg kan lære af det.
 
Om det er "Fisk og Fri" der står bag , eller om det havde været noget andet, er jeg fløjtende ligeglad med.
 
At jeg ikke holder deres blad er en anden sag.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 11:48
Raymond jeg har en bekendt som har fisket konsekvent med hans release tackle efter at de mødtes You know where .... og han har mistet rigtigt mange fisk på tacklet også knækket de små kroge han sværger til og er derfor helt holt op med at bruge det igen ....
/Søder
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 13:45

Ja det lyder sgu ikke godt.

Er det release flue eller spin?
 
 
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 14:19
Hvor mange hundrede havørreder skal man fange på spin og flue for at slippe for at blive i bås som medefisker?
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 15:04
I dette klip siger han, at det er ca. 20% der omhandler den metode med release halløj
Video

Desuden ser det ganske fornuftigt ud, og jeg har da også selv planer om at indkøbe bogen.
Tvivler dog på, at den bare bliver sat op på en hylde

Redigeret af Hoffen - 01 Okt 2013 kl. 23:20
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 15:26
Hej Herinde - har set den, og jeg frabad at få den i gave.
Det nye der var i, virkede temmeligt fortænkt, så hellere vende tilbage til "Sølvtøj" eller endnu hellere "havørred havørred" - men igen nogen foretrækker den omstændige vej rundt, så - - -
k&B
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 21:02
Jens er med SIKKERHED en af de mest nørdede og vedholdende fiskere jeg har mødt, og man må have dyb respekt for den meget metodiske indgangsvinkel, og de utallige statistikker han underbygger sine teorier med.

På mange måder minder han lidt om gamle (afdøde) Johnny Fisker, som jeg flere gange oplevede købe MEGET dyrt endegrej - blot for at pille det fra hinanden, og tilføje en eller anden lille dims,,, som tilførte et eller andet.

Personligt synes jeg det er dejligt med mennesker som gider forsøge at bidrage med noget, også til os andre, som blot fisker i "blinde".
Bogen kommer sgu på min hylde, og der er nok noget jeg ikke vidste, og ikke vidste - at jeg ikke vidsteSmile.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 21:14
Citat: Raymond Holm

Ja det lyder sgu ikke godt.

Er det release flue eller spin?
 
 

Hej Raymond

Det er spin Wink
/Søder
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HenningTrier

Tilmeldt:: 28 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HenningTrier Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2013 kl. 22:09

Hej alle

Hvis man ønsker at udvikle sit fiskeri og har lyst til at lære noget nyt så kan man kun blive klogere af at læse bogen og f.eks. lære at binde et relasetackle. Har man ikke den slags ambitioner så fred være med det!

Jeg har haft rigtigt meget fornøjelse af at fiske med L-rigs og relasetackler på både fluestangen og spin og det har udviklet mit fiskeri kolossalt. Det tog mig noget tid at lære at binde tacklerne til blink og i starten fungerede det på samme niveau som almindelige tackler, men da jeg lærte at binde dem 100 % rigtigt, fik føling med fiskeriet - og ikke mindst fiskede dem på den helt rigtige måde så spiller det tæt på optimalt og jeg lander nu ca. 90 % af mine havørredkontakter - og det betyder ca. 200-250 landede havørreder over målet fra den åbne kyst om året. Taklerne giver mig markant højre landingsrate end de traditionelle teknikker.

 
Jeg læser, at Henning Søder kender nogen, der har fået knækket kroge på tacklerne men så må de have gjort noget helt galt. Jeg har landet flere fisk over 5 kg på tacklerne op til 6,4 kg og det er altså ikke et problem. Faktisk har jeg fået flere hundrede fisk på teknikken og ikke knækket én eneste krog under fighten.
 
I øvrigt er det kun en lille del af bogen, der handler release tackler – der er noget for alle i bogen, og den skal helt sikkert stå på min hylde sammen med resten af fiskelitteraturen.
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2013 kl. 17:31
Splitte mine forfang!!!

Må hellere tage til Release Party, hos Fisk & Fri på næste Fredag.
Kender ham på forsiden, må sikre mig et signeret eksemplar.

På kanten af det døde hav
Morten Andersen


Redigeret af MORTEN ANDERSEN - 02 Okt 2013 kl. 18:09
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2013 kl. 17:54
Har de nu også startet et parti? Kommunal- eller folketingsvalg de stiller op til?
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2013 kl. 18:05
Citat: HenningTrier

 
Jeg læser, at Henning Søder kender nogen, der har fået knækket kroge på tacklerne men så må de have gjort noget helt galt. Jeg har landet flere fisk over 5 kg på tacklerne op til 6,4 kg og det er altså ikke et problem. Faktisk har jeg fået flere hundrede fisk på teknikken og ikke knækket én eneste krog under fighten.
 

Super for dig jeg kan kun referere til hvad min ven siger om det og han siger også er  at det tager mere end 5 min at binde de der tackler Wink


Redigeret af Søder - 02 Okt 2013 kl. 18:06
/Søder
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2013 kl. 18:11
Beklager Michael

I er rettet til y

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2013 kl. 10:46
Hej Alle sammen
Overvejer måske at anbringe lidt mønt i denne bog, men da jeg ikke har for mange af disse mønterCry Tillader jeg mig at høre om der nogle her i dette forum der har fået  indkøbt denne bog og kan fortælle hvad nyt jeg kan forvente som boglæser og kystfluefisker? Eller skal jeg bare afvente at den kommer på biblioteket på et tidspunkt? 
Jeg er sådan set ligeglad om bogen er skrevet af en medefisker og udgivet af Fisk og Fri, dette emne er udtømt. Så prøv at være saglig, for en gang skyld

SmileN

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2013 kl. 15:23
Citat: Nicolai Berthelsen

Hej Alle sammen
Overvejer måske at anbringe lidt mønt i denne bog, men da jeg ikke har for mange af disse mønterCry Tillader jeg mig at høre om der nogle her i dette forum der har fået  indkøbt denne bog og kan fortælle hvad nyt jeg kan forvente som boglæser og kystfluefisker? Eller skal jeg bare afvente at den kommer på biblioteket på et tidspunkt? 
Jeg er sådan set ligeglad om bogen er skrevet af en medefisker og udgivet af Fisk og Fri, dette emne er udtømt. Så prøv at være saglig, for en gang skyld

SmileN


Amen to that!

Jeg har lige fået bogen ind ad døren og glæder mig til at åbne den...
Jeg har været lidt med omkring L-rig'en og må uden skyggen af tvivl sige at jens er er den mest nørdede (i ordets mest positive forstand) og innovative lystfiskere jeg kender. 
Ja det er nytænkende
Ja det kræver at man sætter sig ind i stoffet for at få det optimale ud af systemet.
Ja det er anderledes
Men gør jer slv den tjeneste at prøve det før i afskriver det (eller lad i det mindste være med at nedgøre det før det er prøvet)

Hvis resten af bogen lever op til hans foregående arbjde så ser jeg meget frem til at læse den
.
Jens er ikke en hr hvemsomhelst... og den position han har opnået inden for sit felt kommer man ikke sovende til!!
Derudover er der jo også Rasmus Ovesen der gennem flere år har bevist sit værd både i den danske og internationale fiskepresse...

Mik
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2013 kl. 15:39
Hej Mikkel
Tak for dit saglige indput. Der er L-rig lyder lidt vel nørdet, men på en positiv måde. Der skal altid være plads til nytænkning og dette skal da forsøges. 
Når du har set mere i bogen end bare forsidenWink, kunne du så komme med en tilbagemelding. Pengene er pt. små og lysten til flere bøger på hylden er desværre meget større, så der skal sorteres kraftigt i lyster. Selv om bilen er solgt og fisketurene er skåret ned til et minimum.

SmileN



Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2013 kl. 15:44
Så endnu en gang må man ikke ytre sig hvis man ikke lige synes om de ting der skrives om ...så beder folk sgu da også selv om at blive snydt ....

Redigeret af Søder - 03 Okt 2013 kl. 15:47
/Søder
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2013 kl. 15:59
Selvfølgelig må man ytre sig... og dit, Søder, indlæg er fint og sagligt... desværre er der mange der går efter manden og ikke bolden...

Nicolai du er velkommen til at låne mit eksemplar når jeg har læst det
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2013 kl. 21:47
Tjaa!!!....jeg er godt nok kun halvejs i bogen.....men vil da allerede sige at jeg har da fået mange små/store nye ideer til mit HØ fiskeri så jeg kan da kun anbefale at købe/låne bogen...den får kun +++++ herfra det sønderjyske
MVH....<")))><(
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2013 kl. 10:13
Søder - det er imponerende at du overhovedet gider have en holding til en bog, som du tydeligvis ikke har set - og det alene på baggrund af at en du kender har knækket et par kroge og indtrykket fra et kommercielt blad....

Lars


Redigeret af Gonzo - 04 Okt 2013 kl. 10:14
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2013 kl. 10:31
Gonzo

Det er vel relevant at kunne komme med meninger om et af forfatterens temaer som netop er det release tackel eller ? Det er ikke kun krogene som knækker det kroger også generelt ikke en disse bedre end en almindelig krogmontage på et blink eller en wobler ! For mig at se kommer hele dette tackle fra fiskeri med levende agn og altså et levn fra forfatterens tid som medefisker.
Jeg mister da også selv fisk på almindelige montager og fred med det fisken skal vel også have en chance for at undgå at blive kroget eller ? For mig er det jo en del af gamet at den risiko er tilstede.

Men køb da endelig bogen hvis ikke man har andet at bruge sine penge på Wink


Redigeret af Søder - 04 Okt 2013 kl. 11:05
/Søder
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2013 kl. 21:17
Så har jeg haft lejlighed til at se bogen igennem, og kan også kun give den gode ord med på vejen efter første gennemsyn. Det er ikke fordi at reklame billederne skæmmer helhedsindtrykket.

Jeg synes at det er fint med nye vinkler og syn på metoderne og kan helt sikkert godt bruge noget af det. Det ville da være mærkeligt og kedeligt hvis en ny bog ikke kom med noget nyt og beskrev at man kun kan fiske på Stevns med gennemløber monteret med dobbelt springring på en 0,43 Drennan slagline, og kylet ud i horisonten med en Hardy Seatrout 2000 på 9'3"Clap

Jeg husker også den kritik der var af Malmbak-Kjeldsen's havørredbog da den udkom, der var også mange som havde en anden opfattelse af kystfiskeriet dengang, men idag står den jo som en af de vigtigste værker om havørredfiskeri.

Og selvfølgelig er Jens' "opfindelser" af diverse rigs nævnt flittigt, men igen, ikke noget der generer mig nævneværdigt. Alle behøver jo ikke have samme opfattelse af hvad der sandheden i vores fiskeri, det der fungerer godt for én, behøver jo ikke fungere godt for alle andre! Det ville være trist hvis der ikke var nogen der fandt på noget nyt og det er da faktisk noget jeg forventer når der kommer en ny bog på gaden.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2013 kl. 21:41
Jeg synes det er dejligt med nye tanker! Og at lære fra andre metoder - ja det er vel bare at plukke de lavthængende frugter. Hvorfor vente til en eller anden 'rigtig' havørredfisker får bundet en håbløs knude med en alt for lille trekrog (ifht. normerne) og pludselig ser lyset. Jens har åbenbart ikke status som en 'rigtig' havørredfisker, men i så fald vil jeg også hellere være en forkert havørredfisker, der tager nye tiltag til mig, hvis jeg kan bruge dem og ikke mindst fange flere havørreder.

Men sådan er vi så forskellige, og hvis man er glad for at fange eksempelvis 10 fisk ud af 20, så fint med mig. Jeg vil bare gerne fange flere fisk med samme indsats, så hvis jeg kan komme til at lande 12 fisk ud af 20 med samme indsats ved jeg godt hvad jeg vælger :)

Er sikker på Jens kan bidrage med nyt på trods af (eller lige netop fordi) han har en fortid med andre metoder og fiskeformer. God læsning
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2013 kl. 23:52
Citat: Klaus Neilsen


Jeg synes at det er fint med nye vinkler og syn på metoderne og kan helt sikkert godt bruge noget af det. Det ville da være mærkeligt og kedeligt hvis en ny bog ikke kom med noget nyt og beskrev at man kun kan fiske på Stevns med gennemløber monteret med dobbelt springring på en 0,43 Drennan slagline, og kylet ud i horisonten med en Hardy Seatrout 2000 på 9'3"Clap




Jammen fint Klaus, men ikke desto mindre har det altså givet mig 1000+ Havørreder gennem tiden ! Så et eller andet kan jo ikke være helt forkert i mit i dine øjne "gamle" setup Geek
Jeg kan ikke se se raket teknologien i at snyde en fisk til tro den får et måltid ved at indtage vores agn ,jeg har en håndfuld af dem som jeg ved fanger de fisk der er at fange, og det nøjes jeg så med skulle de stå af i fighten ja så lever jeg også med det som skrevet tidligere.....
/Søder
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 00:07
@ Søder... er der nogen der påstår at din metode ikke virker... du kan muligvis kva din STORE erfaring, udfiske de fleste med de redskaber du har optimeret til dit fiskeri... men det betyder jo ikke at nye tiltag ikke kan hjælpe andre med at forbedre deres fangst rate... 

Mik 

Ps det lød måske sarkastisk... det var IKKE ment sådan!
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 10:10
Hej mikkell

Det er jo netop det revolutionerende i det release tackel som forfatteren plæderer for, og som ud fra min viden er opfundet for at komme de fejlhug til livs som man nu en gang får når man fisker med lange agn ala feks en Sandgrævling og i bogen som er opdelt i 3 afsnit fylder dette emne en 3. del de to første omhandler grej og pladser som der ikke er meget ny viden for en garvet kyst fisker i disse kapitler og en anden ting der tæller ned i min verden er at man har genbrugt billeder fra fisk og fri bladet i bogen ....sorry den fænger ikke min interesse
/Søder
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2013 kl. 18:02
Jeg har ikke nogen holdning til bogen, da jeg først har den i hænderne i næste uge.

Jeg har dog en holdning til det med knækkede kroge på release tacklet. Tvivler på at det er dette der er skyld i de knækkede kroge. Det må da være en fejl i krogene. Jeg har selv oplevet en knækket krog, men det skyldes måske, at jeg binder fluen på med en almindelig blinkknude og ikke en Rapala knude...
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 00:17
Michael en af årsagerne til at krogene knækker er at de er ultra små for at få plads til så mange som muligt på agnen for at undgå de fejlhug man som jeg skriver ind i mellem må konstatere man får på lange agn
En anden negativ effekt er at evt genudsætning besværes og man skader fisken unødigt med alle de kroge tacklet indeholder....
/Søder
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Bursell

Tilmeldt:: 02 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Bursell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 08:55
Hej Henning

Uden at ville gå ind i en lang diskussion vil jeg lige kommentere denne del af dit indlæg med lidt fakta.

Årsagen til at krogene er små er ikke "at få plads til så mange som muligt" - men at bruge de kroge der penetrer bedst og har størst chance for at få fat i fiskens mund - også når krogen prikkes på indersiden af kæbedelene.

Jeg har meget svært ved at forstå, at din ven har "knækket kroge". Testfiskerne på projektet, som er beskrevet i "Havørred - Refleksioner på kysten" - har ud af over 1300 fisk taget på trekroge på str. 12-18 ikke knækket en eneste fisk under fights.

Praktiske træktests på den anbefalede krog - Owner ST36 BC X viser, at der skal 4-10 kilos træk til for at udrette/knække en str. 12 krog af denne type. Prøv at sætte en vægt i enden af linen og træk alt hvad du kan med din kyststang - du vil konstatere, at du med et træk der er sammenligneligt med en fight af selv en stor fisk næppe komme til at trække mere end 1,5-2 kilo i linen.

Du kan se tallene fra træktesten her: http://www.bursell.dk/articles/fishing/saltwater/coastfishing/show/248

og en nærmere forklaring her:

http://www.bursell.dk/articles/fishing/saltwater/coastfishing/show/249

Hvis din ven har knækket kroge, så er mit bedste bud derfor 1) Han bruger de forkerte kroge eller 2) Han har knækket dem, når fisken har ligget i nettet, og hvor krogen ved et uheld har sat sig fast i en netmaske - mens fiskens fulde vægt har trashet rundt. I sidstnævnte situation kan man selvfølgelig let knække en lille trekrog - og det er da også derfor, at det anbefales at bruge gummicoatede net til landing med releasetakler.

Sidst en kommentar til genudsætning:

Hvis du udregner volumen af de krogsår som mindre trekroge på et release-takel tilføjer fisken - og sammenligner med en standard kystspinnnekrog som fx Owner S-61 - samt indregner den hyppighed hvormed releasetaklet kroger hpå hhv 1 og 2 kroge kombineret med hyppigheden hvormed den enkelte trekrog kroger på hhv 1, 2 og 3 grene - så er krogsåret fra et releasetakel gennemsnitligt markant mindre og mere overfladisk end med en stor enkeltkrog.

Volumen af et kegleformet sår udregnes som 2/3 x r3 (1-cosV), hvor V er keglens vinkel og R = radius (svarende til afstanden fra krogspids til starten af krogbøjningen). Udregningerne du kan se her:

http://www.bursell.dk/articles/fishing/freshwater/salmonids/show/201

De er lavet i samarbejde med professor Bergfinnur Duurhus fra Matematisk Institut.

Se yderligere dokumentation her:

http://www.bursell.dk/articles/fishing/freshwater/salmonids/show/237

Sidst men ikke mindst - så er risikoen for dødelige skader på undermålsfisk set i min optik større med de store enkeltkroge, der normalt anvendes til kystspin. Årsagen er, at bredden på kroggabet kombineret med længden af krogspidsen gør, at krogen let kan trænge op mellem plovskærer - og palatineben i overmunden - og dermed direkte op i de bløde samt ekstremt sårbare dele af fisken hoved - fx hjernen.

Dette dokumenteres tydeligt med det røntgenfoto du kan se på side 221 i bogen.

Venlig hilsen - Jens Bursell
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2013 kl. 09:36
Hej Jens 

Jeg ved ikke hvad kroge du har anbefalet til min kammerat, men jeg ved at han har lagt dit rig i skuffen igen fordi han ikke synes det virker efter hensigten længere er den ikke Wink

I øvrigt kan jeg ikke se at dine røgten foto beviser andet end  at en lille krog måske giver et mindre sår, men hvis alle 3 kroge sidder i fisken med en eller flere modhagere kan jeg ikke se forskellen på dette end eks en str 4 trekrog for slet ikke at tale om de tilfælde hvor der er anvendt enkelt krog efter blinket eller wobleren


Redigeret af Søder - 07 Okt 2013 kl. 10:24
/Søder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres