Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

I dag skete det…….

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: I dag skete det…….
    Sendt: 18 Sep 2013 kl. 22:06
Det Dyreetiske Råd offentliggør torsdag d. 19/9 udtalelsen om lystfiskeri
Udtalelsen kommer også til at ligge på Rådets hjemmeside under FVST i løbet af torsdag formiddag.

Dette ifølge 
Det Dyreetiske Råd/The Danish Animal Ethics Council
Grønnegårdsvej 8
1870 Frederiksberg C
Copenhagen
Denmark




Redigeret af Jørgen S - 19 Sep 2013 kl. 11:09
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2013 kl. 22:36
Så er det jo godt man er sports fisker ;-)

/Søder
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2013 kl. 23:48
Så længe det dyreetiske råd synes det er helt ok, at slagtesvin køres tæt pakket på lastbiler, over 1.000 km fra gårde i Jylland til slagterier i Polen, at jøder og muslimer må udføre kosher og halal slagtninger, at erhvervs- og industrifiskerne må pumpe fangsterne fra trawl og snurrevod direkte ned i lasten, hvor fiskene dør kvælningsdøden, så gir jeg ikke fem flade ører for deres meninger om etik og dyrevelfærd.

I min optik er dyreetiske råd kun et beskæftigelsesprojekt for en flok akademikere, som ellers ville være langtidsledige.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 01:23
Thumbs Up
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 09:35
Citat: LarsJep


I min optik er dyreetiske råd kun et beskæftigelsesprojekt for en flok akademikere, som ellers ville være langtidsledige.

Kraftigt beskåret, men hvor kan man bare ikke være mere enig. Der findes rigtig mange lignende beskæftigelses projekter i DK, på mange andre områder. Det store problem er blot, at befolkningen bliver ligeglad, med alt den information der kommer. Ingen ved hvornår guldkornene virkelig kommer. Det er jo ærgerligt.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 10:42
Dyreetisk gråd skulle hellere kigge på burlaks.
Gad vidst om ikke medlemmerne, som børn har glædet sig over at fange en fisk med far, men når man er frelst er alt glemt ( det gælder også religiøse).
Michael Nielsen
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 11:09
Så kom den...
Spændende læsning eller makværk?


fiskevelfærd,Put & Take fiskeri, Catch & Release fiskeri, bulefiskeri og brug af 
levende agn. får en på fiskehatten

Citat:
 er det etisk problematiske ved selve det at opdrætte og 
udsætte fisk udelukkende til hobbyfangst efter et flertal 
Rådets medlemmers opfattelse så tungtvejende, at disse 
medlemmer samlet set anbefaler, at Put & Take fiskeri 
ikke længere skal være tilladt.

Levende agn
Det Dyreetiske Råd mener ikke, at det er acceptabelt at 
anvende levende fisk som agn. Rådet har svært ved at 
se, hvordan dette er foreneligt med dyreværnslovens 
bestemmelse om at beskytte dyr bedst muligt mod 
smerte og lidelse m.m. Det Dyreetiske Råd anbefaler 
derfor, at det gældende forbud mod brug af levende 
hvirveldyr som agn også skal omfatte fisk. Hvis lyst­
fiskeren gerne vil bruge fisk som agn, skal disse derfor 
først aflives efter gældende anbefalinger.

Catch & Release
Det Dyreetiske Rådet finder generelt, at Catch & 
Release fiskeri, hvor fangst og genfangst indgår som 
det bærende element, hvad enten det er som en del 
af fiskearrangementer, konkurrencer eller på en selv­
stændig fisketur, er uacceptabelt. Rådet mener, at der 
skal være en fornuftig grund til at fiske, og det at fange 
en fisk, og dermed påføre fisken en ulempe, alene for 
fornøjelsens, spændingens og oplevelsens skyld, uden 
planer eller ønsker om at tage den med hjem men blot 
for at sætte den ud igen, er efter Rådets opfattelse ikke 
en fornuftig grund. Rådet anbefaler derfor et forbud 
mod Catch & Release, hvor dette alene er det bærende 
element i lystfiskeriet.

Hvad mener du?
/J


Redigeret af Jørgen S - 19 Sep 2013 kl. 11:15
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 11:44
Hey Jørgen

Hvis det at vi dyrker C&R fiskeri er så slemt for fisken så forstår jeg ikke dyre etisk råd ikke kigger lidt på det fiskespild som foregår hver dag hos garnfiskerne med feks bifangst ...
/Søder
Til top
Svend Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svend-Valby Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend-Valby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 12:02
  Thumbs Up til Lars Jeppesen herover

Redigeret af Svend-Valby - 19 Sep 2013 kl. 12:03
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 12:13
Citat: Søder

Hey Jørgen

Hvis det at vi dyrker C&R fiskeri er så slemt for fisken så forstår jeg ikke dyre etisk råd ikke kigger lidt på det fiskespild som foregår hver dag hos garnfiskerne med feks bifangst ...

Hej
Nu er det jo konkret rettet mod vores type fiskeri og ikke hvad de andre gør. Hvad de andre gør, kan også være et relevant emne, men ikke i fohold til den røde tekst. Bare min mening til denne debats begyndelse.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Bo Lücking Fritzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bomndk

Tilmeldt:: 09 Maj 2007
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bomndk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 12:28
Det betyder vel så et farvel til lyst-/sportsfiskere. Nu er vi alle madfiskere.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 12:36
Hver gang jeg tager på fisketur, satser jeg på at fange en velegnet fisk til middagsbordet. Desværre er lagt de fleste velegnet til nænsom genudsætning. Vi bestemmer jo ikke helt selv, hvad der bider på vel?
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 13:09
De har jo tydeligvis ikke fattet hvad hvad C&R er for fiskebestanden....
Jeg kommer personligt ikke til at lave om på mit fiskeri og genudsætning af de fisk jeg kroger  som jeg skønner uegnede som spise fisk Wink
/Søder
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 13:23
Nogle steder i verden, skal alt genudsættes. Dvs man laver fisketurisme på bekostning af, at lege med fisk ved at kroge dem og genudsætte efterfølgende. Er det i orden?

Eller bør man bare totalfrede hvis bestanden er truet?


Redigeret af sage - 19 Sep 2013 kl. 13:24
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 13:41
Som jeg læser det der skrives i denne udtalelse så skal jeg til at være lov overtræder hver gang jeg fanger en fisk under mindste målet for det er dyrplageri at genudsætte dem .... !

Redigeret af Søder - 19 Sep 2013 kl. 13:42
/Søder
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 14:02
Jeg synes faktisk at de langt hen ad vejen har ret i Deres betragtninger.... Men nu fisker jeg også for at få mad. Når jeg har fanget det jeg kan spise går jeg hjem eller sætter mig ned og kigger på at andre fisker. Selvfølgelig kan jeg stramme op i forhold til modhager, aflivning og lignende og måske gør jeg det nu
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 14:13
Citat: Søder

Som jeg læser det der skrives i denne udtalelse så skal jeg til at være lov overtræder hver gang jeg fanger en fisk under mindste målet for det er dyrplageri at genudsætte dem .... !

Sådan læser jeg det nu ikke. Så havde de vel anbefalet at forbyde lystfiskeri. De tager vel højde for lovgivningen. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 14:20
Citat: MBM

Jeg synes faktisk at de langt hen ad vejen har ret i Deres betragtninger.... Men nu fisker jeg også for at få mad. Når jeg har fanget det jeg kan spise går jeg hjem eller sætter mig ned og kigger på at andre fisker. Selvfølgelig kan jeg stramme op i forhold til modhager, aflivning og lignende og måske gør jeg det nu

Det er så nok der vi andre fortsætter og kan finde på at genudsætte, hvis "uheldet" er ude Embarrassed . Det kan selvfølgelig også hænde, at man alligevel beholder nr.2. Måske er det det de mener i deres udtalelse. Altså at vi skal stoppe så.....det må ikke være for sjovs skyld vi fisker. Problemet er bare, at i vores del af verden har vi mad nok, så det er tit rent for sjov og hygge for mange af os. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 14:59
Det eneste som mangler nu er at en af de virkeligheds fjerne inde på borgen læser dette manifest og begynder at få tiltagene indført som lov ...
/Søder
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:02
Hvis lystfiskeri består i at behandle naturen med respekt og efter egen etiske overbevisning, skriver de så egentlig ikke bare, at "lyst" skal fjernes fra lystfiskeri?

[sarkasme] Så jeg synes, det er en god idé, hvis vi fisker for at slå ihjel - uanset hvilke fisk, det drejer sig om. Fisk føler smerte. Når først smerten er påført, er det da meget bedre, hvis man ender fiskens liv i stedet for at lade den komme sig og leve videre. 

På samme måde bør boksekampe ende med døden som udfald - ellers er der ingen grund til at påføre hinanden smerte. Og hvis det gør ondt i musklerne, eksempelvis når man er blevet presset af en kammerat til en hurtigere og længere løbetur, ja, så bør udfaldet af løbeturen være ganske oplagt. Det er etisk mest korrekt. [/sarkasme] 

Bevares, det er nok lidt groft, men er det ikke den logik, der præsenteres i artiklen? Hvis smerte så død - og hvis man opdrætter med henblik på slagtning skal det forbydes.


Redigeret af yojonas - 19 Sep 2013 kl. 15:03
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:09
Som jeg læser det, så kan en fisketur se sådan ud ifølge dyre patetisk råd. 

Jeg køre hjemmefra kl. lort om morgen, efter at havde pakket bilen, lavet kaffe mv. 

Vel fremme, ifører sig mine vaders, bevæge sig flere km langs kysten til den hemmelige plads - foretage et kast på denne plads...
Og er jeg så meget uheldig også at fange min spisefisk i dette første kast, kan jeg  aflive fisken på behørig vis, efter at havde deltaget i et kursus i dyreetik og aflivning. 
Da jeg ikke skal bruge flere fisk og ikke samler fisk til fryseren, pakke grejet sammen,  bevæge mig tilbage til bilen for at køre hjem, så man lige kan nå bageren og det friske morgenbrød ind han åbner officielt. Sikke en fisketur Dead

 Eneste goder er så, at lillemor kan få et morgenput mereWink 

Rådet mangler bare at få fjernet ordet lystfiskeri fra verdenskortet til fordel for madfiskeri, for det er det jo rådet vil have det skal være.

Sikke mange klubber der så skal tage navneforandring. Jeg er så medlem af Københavns madfiskerklubBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smile

At jeg så er helt enig i at levende agn og bulefiskeri skal forbydes er en anden sag

Se rådets vejledning her:


/J




Redigeret af Jørgen S - 19 Sep 2013 kl. 15:21
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:16
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:37
Citat: Mallow

Dyreetisk Råd ( EB)

Ha ha her var en af de bedreLOL. KILDE: EKSTRABLADETS HJEMMESIDE!

Og jeg vil insistere på et forbud imod fluesmækkere, søndagsaviser samt forruder da disse ofte bruges til at dræbe uskyldige og intetanende insekter med!

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:40
Hvem sidder egentlig i det råd og hvad er deres baggrund?
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:56
Deres navne står flot listet op i rapporten :) Så kan du jo søge på google resten af dagen, og finde ud af hvilke flotte uddannelsespapirer de har :)
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 15:59
http://www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/dyrevelfaerd/Dyrevelf%C3%A6rdsr%C3%A5d%20og%20generelle%20udtalelser/Det-Dyreetiske-Raad/Sider/default.aspx

Jeg syntes der er en overvægt af landbrugsfolk i det råd.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 16:11
hvis man kort og godt betragter rapporten ud fra dyrenes velbefindende, så er der vel ikke noget i vejen for den/det .. de har jo ganske enkelt ret! at der som en anden nævner, er en helt anden snak hvad der sker med andre dyr, i andre situationer .. er noget helt andet .. modhageløse kroge er da en god ide, er det ikke også lidt crazy at vi kan lave en put & take sø, hvor vi indirekte påføre et andet dyr smerte, ved at plante en krog i det .. og grundet til at vi fare sådan op, er at jo at de i det store hele har ret, og så at vi smager (med tungespidsen) frygten/muligheden for at de gør vores største passion og lidenskab ULOVLIG!!! og nej, det ændrer ikke det fjerneste på min måde at fiske på, for jeg har en god smag i munden, når jeg færdes i naturen, jeg syntes jeg behandler den så godt som jeg nu engang kan, jeg får det faktisk dårligt hvis jeg bliver nødt til at gokke en farvet fisk, eller en smolt har slugt krogen så meget at jeg ikke kan få den ud.
Det største problem der er ved denne rapport, er at der er en "frelser" (indsæt evt. Ida Auken her) af en politiker der får sig den gode ide, at nu skal der gøres noget ved denne rapport, for der må dælme være mange vælgere, der ikke kan lide lystfiskere, eller at vi SELV som lystfiskere, ikke opfører os ordentligt overfor naturen, og at vi ikke hjælper lidt til med at præge hinanden til at vise respekt overfor dyrene .. så længe det ikke sker, så er min personlig vurdering at der ikke kommer til at ske det helt store .. bortset fra den med modhageløse kroge, den er lige til at sparke ind med højrebenet som et lovforslag .. næsten ligesom blyforbudet!
Til top
Bjarne Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bjarne Larsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2011
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjarne Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 16:31
Bengt Holst der er formand, er direktør for Zoologisk have i København. 

Jeg skal undlade at blande dyreetik ind i det forhold, at man holder dyr, der er skabt til at færdes i den store natur, i bur og små indhegninger for at familien Danmark, mod betaling, kan stå og nyde synet af en stor hanløve spise en frossen hesteluns, på et areal der på ingen måde minder om det territorie en hanløve normalt besidder. 

Nå det var et sidespringSmile.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 17:57
vær opmærksom på at Dyreetisk Råd ikke er en lovgivende instans - de kan kun komme med udtalelser og anbefalinger. Ud fra den meget fyldestgørende rapport kan jeg endnu ikke se noget der helt klart vil kunne danne grundlag for lovgivning ud fra udtalelsen - dertil er der for mange løse ender i dokumentation og forsking omkring fiskenes smerteopfattelse.

Rådets argumentation omkring Put & Take mener jeg ikke holder helt, for deres udsagn om transport osv bare for at blive aflivet af en lystfisker er jo i en eller anden form sammenligneligt med deres formål i fødevareindustrien, her bliver de også transporteret, udsat for stress for til sidst at blive slagtet...
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 17:58
Kloge hoveder har der været nok af til dette........ ved egentlig ikke hvad jeg skal kalde det? 

Følgende har deltaget i et møde med Rådet med henblik
på at bidrage til afdækning af emnet: Jesper Mogensen,
professor ved Institut for Psykologi, KU og leder af
Unit for Cognitive Neuroscience; Kaare Manniche
Ebert, fiskebiolog ved Danmarks Sportsfiskerforbunds
sekretariat; Verner W. Hansen, formand for Danmarks
Sportsfiskerforbund; Max Thomsen, næstformand for
Ferskvandsfiskeriforeningen; Allan Riboe, præsident
for Dansk Havfiskerforbund; Jerk Sönnichsen, formand
for Federation of Fly Fishers Denmark og Kim Holm
Boesen, formand for Fiskeringen.

Rådet vil endvidere gerne rette en ekstra tak til dem,
der har kommenteret et tidligere udkast til de faktuelle
dele af udtalelsen: Kim Holm Boesen, Kaare Manniche
Ebert, Verner W. Hansen, Jesper Mogensen, Jerk Sönnichsen,
Allan Riboe og Max Thomsen. Eventuelle fejl
og mangler i udtalelsen er naturligvis Rådets ansvar.
Rådet vil afslutningsvis gerne sige tak for lån af fotos
til: Kim Holm Boesen, Kaare Manniche Ebert og Kris
Jeppesen, Sport Dres. Omslagsfoto: Scanpix (skind og
skæl på gedde).

Cecilie Heerdegen Leth, cand. jur, fuldmægtig, har
fungeret som juridisk sekretær. Stine B. Christiansen,
dyrlæge, MSc, specialkonsulent, har fungeret som
faglig sekretær.

/J
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 18:34
Hold nu op!

Selvfølgelig skal vi da som ægte lystfiskere opføre os så etisk som overhovedet muligt.

Jeg synes f.eks., det er helt rigtig at forbyde fiskeri med levende agn - efter min mening rent dyrplageri. Bulefiskeri indebærer en stor risiko for fejlkrogning - ligesom blinkfiskeri efter hornfisk (for ikke at tale om rykfiskeri).

At stoppe P+T-fiskeri forekommer mig at være en overreaktion, da fiskenes lidelser ved transport må formodes at være begrænsede - og selv om man kan argumentere for, at C+R i et vist omfang er uetisk, kan det også medvirke til at opretholde en bestand.

Men lad os ikke feje de etiske problemer ind under gulvtæppet eller fornægte dem. Tværtimod skal vi som lystfiskere holde den etiske fane særlig højt - både af respekt for naturen og for vores "bytte". Det er trods alt ikke legetøj, men levende væsener.

Det skal også være med til sikre, at der fortsat er en bred samfundsmæssig accept af lystfiskeriet - og at der ikke er anledning til at forbyde hele eller dele af vores passion.

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 18:38
Vi tillægger dyr menneske følelser og det er at give dyr for meget credit. Men det er ikke noget nyt. Bare se amerikanerne der klæder deres hunde og katte ud og fortæller at dyrene kan lide det.
Jeg tror ganske enkelt ikke på at fisk kan føle smerte selvom der er diskussion omkring det. De mangler ganske enkelt den del af hjernen som man forbinder med smerte.
Men de prøver at slippe fri af det der holder dem fast, (vores krog og line) giver mere mening for mig. Fisk svømmer jo stadig rundt på trods af at de er blevet skadet af en sæl, og de tager endda føde til sig ved at gå på krogen.
Hilsen Kim.
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 20:08
Når jeg nu har fanget en fisk. Hvis fisken skal vælge, vil den så helst slås i hovedet til den dør eller skubbes tilbage, hvor den kom fra?
Vi skal ikke menneskeliggøre fisk, men jeg tror, at jeg ved hvad den foretrækker.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 20:18
Citat: L_Matthiessen

Når jeg nu har fanget en fisk. Hvis fisken skal vælge, vil den så helst slås i hovedet til den dør eller skubbes tilbage, hvor den kom fra?
Vi skal ikke menneskeliggøre fisk, men jeg tror, at jeg ved hvad den foretrækker.


Jeg har forsøgt at spørge fiskene, men ikke fået svar endnu, ej heller tak, når de er sat tilbage i karet.  Men etisk råd mener jeg påførere fisken en ulempe ved at fange den, for at sætte den ud igen.  At dræbe fisken hurtigt er det de vil have og ingen udsætning af fisk i spisestørrelse. Så mon ikke vi skal have sat mindstemålet op?

/J

Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 20:47
Citat: Per Gade


Det skal også være med til sikre, at der fortsat er en bred samfundsmæssig accept af lystfiskeriet - og at der ikke er anledning til at forbyde hele eller dele af vores passion.

lige netop, hvem siger at denne udtalelse ikke også kan ende med at der rent faktisk kommer ting ud af den, som kan gavne både fisk og lystfisker?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 21:22
Jeg kan anbefale, at dem der har mulighed, ser med på DR2 imorgen tidlig kl.0740.
Der vil være en debat om emnet.

Vi kan jo ikke benægte, at lyst/sportfiskeri er for VORES skyld,og på ingen måde bunder i et fødevaremæssigt behov - men nok nærmere tilfredsstiller et urinstik som ligger dybt begravet i vores gener.
Vi har et ansvar som lyst/sportsfiskere, og jeg som putsø-ejer.

Fisken skal behandles korrekt, og det har vi et fælles ansvar for.
Det er dog min opfattelse, at dette ansvar håndteres umanerlig godt i DK, og putfiskeriet er nok noget af det mest kontrollerede der findes.

C&R er for de fleste af os, som OGSÅ fisker i naturen, helt naturligt - enten fordi vi hellere ser fisken svømme op på gydebankerne, fordi vi allerede har fanget en fisk til panden, eller fordi vi venter på en mere egnet fisk.

Jeg deltager selv i debatten på DR2
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 21:25
Hmmm...
Jeg synes, at man bør dele det "dyreetiske" op i dyrearter. Således at f.eks. pattedyr ikke får sammenligningsgrundlag med f.eks. fisk eller andre arter.
 
#Lars Jeppesen+ Michael Ladefoged! Big smile
Jeg er overbevist omk, at dyreetisk råd IKKE ønsker dårlige forhold for vores grise eller øvrige dyre/fiskebestand - uanset deres "forretningssituation"!!!. Tror i virkelig selv på det? Ouch
 
Nææææ - problemerne er altid langt større, end blot at observere dem, og så ellers angribe dem!. Det bliver de jo ikke løst af... Hvis ikke man selv har direkte modargumenter/bedre løsninger/idèer bør man IKKE angribe dem, der prøver på, at få orden i tingene!. Så er det kværulanteri, og kun medvirkende til udsættelse af forsøg/løsninger og uden disse! - står verden stille!!!.
 
Når man taler om mange milliarder af kroner, der har stor betydning for danmarks "økonomiske/værdimæssige/sociale" status, vil de laverestående dyrs "behov" få langt mindre betydning sammenlignet med vores samfunds økonomiske behov.
 
Livet er et spørgsmål om regulering!. Overlevelse er et spørgsmål om, at undgå at blive reguleret!. De klogeste arter bliver længst på kloden med mindre de får "fingeren" af en meteor, en supervulkan eller et andet livsudrydende fænomèm - men hvem gider gå og tænke på sådanne "farvel ting", når vi alligevel ikke kan stille noget op over for dem!
 
Det er selvfølgelig tilladt at være uenig med mig, men hold venligst en pæn tone, da jeg vil returnere i samme "toneart" Big smile
 
Mvh. - Kim
 
 
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 21:55
......................................det er dog den bedste udmelding i lang tid, endelig har jeg en plausibel undskyldning for mine ture ud i det blå med SAS. Når det så er sagt , skal vi nok ikke komme helt ud hvor vi ikke kan bunde. Måske er jeg sort seer men måske skal vi så forbyde alt fiskeri. Lyse orm, bruge maddiker er så slut,
lad ikke fisken men etisk råd hvile i fred.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 22:16
Hmmm...
Skriver de egentlig noget vi ikke vidste/havde mistanke om i forvejen? Der vil altid være ubehag/smerte/dårlige oplevelser - når man/noget skal fanges/parteres/spises af andre arter! - uden at jeg dog selv har prøvet Confused
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2013 kl. 23:20
Hvis politikerne vælger at gøre dyreetisk råds anbefalinger til lov, så kan jeg heldigvis glæde mig over, at jeg som københavner ikke har ret langt til Sverige...Cool

Og jeg kan jo gøre alvor af mine drømme om, at flytte til Norge eller Sverige, når jeg om fire år går på pension...Cool

/Lars
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 00:02
Lidt humoristisk læsning   
http://globalflyfisher.com/writings/interview-with-a-trout/

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 20 Sep 2013 kl. 00:03
Hilsen Kim.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 00:10
Det som kan undre en aller mest er : Hvem fanden har bestilt denne rapport ?
 Der sidder et hav af landmænd i dette nævn er det så bestillings arbejde eller ?


Redigeret af Søder - 20 Sep 2013 kl. 00:11
/Søder
Til top
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 11:10
Med et forbud mod C&R blir det sgu en hård omgang at være medefisker..... der skal da noget af en appetit til at æde sig igennem et keepnet fuld skaller, brasen, sudere, karper m.m.Confused
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 11:22
Citat: Søder

Det som kan undre en aller mest er : Hvem fanden har bestilt denne rapport ?
 Der sidder et hav af landmænd i dette nævn er det så bestillings arbejde eller ?
 
Hej.
 
Nu har jeg ikke læst hele tråden så noget er måske forbigået mig; men hvor kom landmændene lige ind her, er det for at have en syndebuk eller----
 
MVH.

Ivan.
Til top
Rikard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rik_J

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rik_J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 11:47
Man kan nu fint medefiske uden C&R, det gør de f.eks. i Tyskland. Det betyder selvfølgelig at der kommer kraftige indhug i bestandene af fisk i vores søer og åer, og så skal der kompenseres ved udsætning af fredfisk. Selvfølgelig finansieret af fisketegnsmidlerne.


Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 13:29
Jeg er helt enig med dem set ud fra et dyre etisk synspunkt.
i hvilket omfang det vil skade/påvirke vores hobby er ikke godt at vide
men fakta er at fisk der fanges og genudsættes, konsekvent for sjov skyld udsættes for en smerte
og en udtrætning som eks gydende laks eller ørreder der ikke tager føde til sig ihvertfald ikke har godt af.
for uanset hvordan vi vender og drejer det gør det ondt at få en krog i sig
og det er nok heller ikke sjovt at blive kørt træt

det er blot min holdning.
Til top
Jan Hollænder Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Tyvfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 65
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tyvfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 20:20
ClapClap
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 21:55
det får aldrig ende.... til sidst skal vi alle leve af salat...
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 22:56

Nej Gud forbyde ! Dead

I øvrigt kan vi da heller ikke være bekendt at spise dyrenes mad.


Mvh

Jim.


Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 00:15
Nu har jeg haft et par dage, hvor jeg har kunnet tænke over de forslag, som dyreetiske råd har søsat.

Jeg fisker aldrig i P&T-søer, så jeg vil ikke blive direkte berørt af et forbud mod denne form for lystfiskeri, men jeg kan dog godt se, at en lukning af P&T-søerne vil medføre et forøget pres på de naturlige bestande, hvis de meget resultat orienterede P&T-fiskere bliver flyttet over på et fiskeri efter vilde fisk.

Jeg fisker aldrig med levende agn, så jeg vil ikke blive direkte berørt af et sådant forbud, det vil muligvis være en lille fordel for mig, da det fiskepres som p.t. udøves med levende agn vil forsvinde, det er jo en meget nem og effektiv metode.

Og jeg dyrker ikke bulefiskeri efter store torsk, så her vil jeg heller ikke blive generet af et evt. forbud.

Jeg praktiserer til gengæld C&R, og her vil jeg naturligvis kunne få et problem, det vil dog til dels kunne løses ved, at jeg konsekvent afkroger fisken i vandet, for så vil man ikke på afstand kunne se og afgøre fiskens størrelse, og jeg vil kunne begrunde genudsætningen med, at jeg bedømte fisken til at være under mindstemålet.

Hvis der skulle komme regler om, at alt over mindstemålet skal slås ihjel og hjemtages, så må vi jo som lystfiskere aktivt arbejde for, at få hævet mindstemålene, for ellers vil bestandene meget hurtigt blive nedfisket.

En helt anden snak er nok, at politikerne  ikke vil ha' meget lyst til at lægge sig ud med ca. 250.000 lystfiskere, de er jo også vælgere, så der er nok ikke ret mange af det dyreetiske råds forslag, som vil blive ophøjet til egenlig lovgivning.

/Lars
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres