Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fisk og fri/UV jagt

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fisk og fri/UV jagt
    Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:31
Det er da fint nok at bruge harpun Den eneste forskel på harpun og pig lyster er vel kun at piglysteret fremføres med muskel kraft. Men folk i dag er måske en flok svag pissere og derfor kun må bruge harpun,alternativet var måske at træde fladfisk der kan man nøjes med et kosteskaft monteret med et stort søm uden hoved der er slebet spidst det kræver ikke mange muskler og det kan alle udføre Og prisen behøver man ikke at nævne det er meget billigt LOL
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:37
Citat: nani

P&S (put & shoot) - se det er vejen frem. Søer hvor der sættes lidt fisk ud, så man kan leje et komplet UV jagt sæt og betale for at skyde max 2 fisk pr time. Så kan jeg have mine fisk i fred. Det bedste der kunne ske var faktisk at alle holdt op med at fiske på kysten, så jeg kunne have mine pladser i fred....

Nej der skal være plads til os alle, så længe vi behandler hinanden ordentligt og respekterer hinandens forskellige metoder. Tror det er godt med lidt forståelse for hinandens metoder. Måske man ligefrem kunne lære noget

Hahah bare fyld en lille Sø op med harpunfiskere og 5 regnbuer. Problem løst!:)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:38
Citat: fishmadman

Jeg har også svømmet rundt med snorkel i over 40 år - og synes sikkert som alle andre der har prøvet det - At det er bare helt fantastisk...og som sportsfisker er det noget ganske særligt at se på livet under vand.... det giver fiskeri en helt anden betydning

Men jeg ser ikke nogen sammenhæng imellem harpunering og stang-fiskeri - andet end at det foregår i vandet

Jeg håber også at vores fiskeforbund og fiskeblade kan holde en skarp linje imellem skidt og kanel..

Venligst Jesper




Så du mener at UV-jagt er skidt og at stang-fiskeri er kanel? I så fald så synes jeg ærligt talt, at det er ret groft sagt.


UV-jagt er som alle andre fiskemetoder en ganske fin fiskemetode. Jeg forstår ikke hvorfor folk farer sådan op mod UV-jægere, da det bare er en ny fiskemetode. Jeg vil derimod sige, at det ikke er i orden hvis de skyder undermålere, men det har de vel et øje for.

- I stedet for at vi sidder på dette forum nu og diskutere om hvorvidt det er en fiskemetode eller jagt, skulle vi ikke pakke vores grej og tage ud og fiske? Nyde vejret, fiskene og ikke mindst, stresse lidt af. Hvem ved, måske mødes vi derude og ender med at blive fiskekammerater Wink
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:40
Citat: ChristianF

Jeg har fisket siden jeg var 6, og er nu som godt 40 årig også begyndt at Dykke.
Dykningen er startet som et far-søn projekt - og den glæde jeg ser hos min store søn når han dykker eller en gang imellem fanger en fladfisk ved UV jagt er ikke mindre end når vi tager på fisketur sammen.
Kombinationen ved fiskeri og dykning er for mig blot et udtryk for glæden ved at opleve og bruge naturen under og over vandet.
Jeg dykker og snorkler de samme steder som jeg fisker (dog på forskellige årstider) og lærer meget af det.
For mig er kodeord HENSYN og TOLERANCE.
Der er plads til alle der opfører sig ordentligt med stang eller spyd/harpun.
Med venlig hilsen
Christian





Lige præcis min ven! opdragelse er også et kodeord!
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:52
Ohøj Safet Ahmetagic:

Jeg har lov til at bruge hvilken som helst talemåde til at beskrive hvad jeg mener

Og hvad mener jeg...Jeg har ikke nogen mening om hvad der er godt og dårligt...

Jeg mener ikke at harpunering og deslige har noget som helst med stang-fiskeri at gøre - og som sådan mener jeg ikke at - det skal være et projekt for Sportsfisker-forbund eller fiskeblade

Jeg forbeholder mig forøvrigt retten til at diskutere og kommentere på alle mulige indlæg - på alle mulige sider

Sportsfisker hilsen Jesper
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:59
Citat: fishmadman

Ohøj Safet Ahmetagic:

Jeg har lov til at bruge hvilken som helst talemåde til at beskrive hvad jeg mener

Og hvad mener jeg...Jeg har ikke nogen mening om hvad der er godt og dårligt...

Jeg mener ikke at harpunering og deslige har noget som helst med stang-fiskeri at gøre - og som sådan mener jeg ikke at - det skal være et projekt for Sportsfisker-forbund eller fiskeblade

Jeg forbeholder mig forøvrigt retten til at diskutere og kommentere på alle mulige indlæg - på alle mulige sider

Sportsfisker hilsen Jesper



Ohøj til dig også!

Jeg har ikke skrevet at du ikke må komme med din mening eller noget andet. Jeg nævner blot at din talemåde var groft, og at det er der ingen grund til. Ingen tiltaler dit fiskeri på den måde, så burde du da have lidt grød bag øjnene og også respektere andres fiskemetoder.


Du behøver ikke at forbeholde dig retten til at diskutere osv. Dette er ikke en retssag så din kommentar er lettere latterlig end nyttig.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:06
Safet Ahmetagic:

Nu var det jo dig der blev grov... Kender du udtrykket skidt og kanel ?

Jeg tror vi stopper her jeg har ikke tid til at lege skole

Og jeg vil slet ikke kommentere på dine udsagn - de kan jo stå for sig selv...

God tur Jesper
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:12
Citat: fishmadman

Safet Ahmetagic:

Nu var det jo dig der blev grov... Kender du udtrykket skidt og kanel ?

Jeg tror vi stopper her jeg har ikke tid til at lege skole

Og jeg vil slet ikke kommentere på dine udsagn - de kan jo stå for sig selv...

God tur Jesper





Ja, jeg kender godt udtrykket "skidt og kanel", derfor kommenterede jeg også på det.
Du har ikke tid til at lege skole siger du, hvor har du det fra? Du skrev tidligere at du vil diskutere, og når du så bevidst eller ikke, starter en diskussion med at kommentere på den måde, hvorfor bakker du så ud? Det er helt fint med mig, jeg vil ud og fiske om lidt, det er en del hyggeligere end at glo på sin skærm og diskutere om det samme hver eneste dag LOL


Du må også have en rigtig god tur!!!!!
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:27
Citat: fishmadman

Jeg har også svømmet rundt med snorkel i over 40 år - og synes sikkert som alle andre der har prøvet det - At det er bare helt fantastisk...og som sportsfisker er det noget ganske særligt at se på livet under vand.... det giver fiskeri en helt anden betydning

Men jeg ser ikke nogen sammenhæng imellem harpunering og stang-fiskeri - andet end at det foregår i vandet

Jeg håber også at vores fiskeforbund og fiskeblade kan holde en skarp linje imellem skidt og kanel..

Venligst Jesper


I over 40 år... imponerende, jeg plejer at få nok efter et par timer Wink

ellers helt enig Thumbs Up 
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:57
Hej Jesper
Du skriver, at du har sat et ørredgarn.

Jeg håber, at du er opmærksom på, at det i perioden 1. juli til 15. november er forbudt at fiske med garn med masker mellem 100 mm og 130 mm. Ørredgarn har normalt et mål der imellem.

Ejner
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 18:23
Harpunfiskeri er ikke nyt der er blevet dyrket i dk de sidste 30-40 år, det er blevet meget populært de senere år. Så ny bliver det fremstillet som om en ny gruppe kommer og stjæler "vores" ørreder. Langt de fleste Harpunfiskere jeg kender fisker og så med stang, så det virker lidt mærkeligt at lige sådan wupti skulle deles op i det "gode og onde". Jeg har sgu svært ved at se forskellen på mit fiskeri med stang og harpun, ja det skulle da være at fiske lider klart mest når jeg bruger min stang.

Jeg bruger langt tid på at hive og slide fisk ind til min hånd, under "smerte" fra kroghullet. Fighten giver stress og angst hos fisken der kæmper som besat for sit liv, er det en lovlig ørred(f. eks.) så er det sikkert som amen i kirken at den dør når kampen er slut.

Når jeg i nattens mørke har sneget mig ind på fisk, brugt et minimum af lys for ikke at skræmme den og så planter en stålstang gennem hjerne på den. Ja så slap den for at opdage "nogetsomhelst" panik, "smerte" eller kæmp for livet. Resultatet er præcist det samme som med fiskestangen, fisken kommer ikke frem til næste gydning. Skulle jeg ikke ramme hjernen, eller kun have mulighed for "center body mass" skud, ja så er fiskens kamp for livet begrænset til sekunder eller maksimalt et par minutter.

Så rent etisk synes jeg bedre om mit fiskeri med harpun, det er langt mindre synd for fisken. Dog elsker jeg mit fiskeri med stangen og vil absolut ikke opgive dette. Ja jeg ved at jeg kunne give fisken mindre lidelse ved at tage den med harpunen, men jeg overgiver mig aldrig og bliver ved med at fiske med begge redskaber.

For mig personlig er harpunen et fiskeredskab på lige fod med andre redskaber. Min glæde ligger i at fange fisken, redskabet er af mindre betydning. Selve det at snorkle og fridykke er mere end "en livsstil", som jeg da er blevet bidt af og nok aldrig stopper med.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal dele mig selv op i "dem og os".

Når man ikke må¨bruge en harpun i ferskvand, så skyldes det at ALT brug af stangende redskaber er forbudt i ferskvand. Det forbud er lavet for at stoppe et meget skadeligt fiskeri efter ørreder bag opstemninger, ja det er fra dengang hvor man lavede nye opstemninger og der så i årerne lige efter kunne stå en masse opgangsfisk og ikke komme op til gydepladserne. Det er samme årsag til at lys er forbudt i ferskvand. Så det har meget lidt med harpunfiskeriet at gøre, det er et meget gammelt forbud som "desværre" rammer den nye populære fiskestil. Det er helt fint at man ikke må bruge sin harpun i ferskvand, der er så få vande der holder bestande af gode spisefisk der kunne være interessante, at det ikke betyder noget at man ikke må fiske ferskvand med harpun.

Nå ja man kan ikke blænde en ørred til at stå stille, man kan snige sig ind på den uden at den opdager en. Man kan i øvrigt ikke bruge de videoer på "Tuben" til noget, for folk ligger kun stumper op hvor det lykkes at snige sig ind på ørreden. Der er jo ikke meget at se når der er en sandsky og en ørred der er svømmet væk. Så videoerne på nettet giver kun et øjebliks billede af hvordan det er, lidt lige som hvis jeg søger på laksefiskeri med flue i Skjern Å. Så kommer der ret sikkert pænt mange videoer frem hvor folk hiver den ene fisk efter den anden op, så det må være ALT FOR NEMT at fange laks på flue og derfor skal det betegnes svineri og stoppes ved lov!!! nå nej??? For videoerne viser jo ikke alle de timer der fiskes uden hug og fisk, hvem gider vise en 5 timers video hvor der ikke sker en skid, svaret er ingen. Så video kiggeri på youtube kan ikke bruges ti "nogetsomhelst" ja da udover at finde på argumenter til bekrige andre...

At F&F skriver om fiskeri er vel naturligt og de må da selv om hvilke fiskeformer de skriver om.

At like den er gruppe på facebook, tja ham der driver den vil aldrig svare på konstruktive indlæg, det eneste han vil er at skyde på harpunfiskerne og lave ballade. Han virker meget glad for at promovere sig selv, men det sekund han kom lidt under konstruktivt press holdt han selv om med at blande sig. Det stinker langt væk af useriøshed og agitation til hetz mod andre for personlig vinding. Han har flere gange skrevet at nu vil han søger for at der kommer en kontakt mellem DSF, Dansk Sportsdykker Forbund, og DSF, Stangsvingeren, når man så fortalte ham at denne dialog startede for omkring 2 årsiden, så er manden meget tavs og nægter at svare. Så alt i alt er den krigsmager ikke værd at støtte.

Sjovt nok så kommer der hver sommer en stanghellig krigsmager som starter et spritnyt korstog, og sjovt nok holder de alle sammen op med at komme med nyt inden den første sne falder. For de har sådan set alle sammen skabt deres korstog på usandheder og bevidst misinformation. Det holder et par ugers tid og så er det korstog slut.

Det er meget bedre at være sammen om vores alle sammens passion for fiskene og fiskeriet.

Meget kan man sige om den her klub, men de gider knokle for ørrrederne, og de har ikke engang fiskret i ferskvand:
Det slår de fleste stangfiskene kystfisker klubber jeg har mødt gennem tiden, så fem svin og andet street creds til "nakken".
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 20:45
Citat: Kaspar Wendelin

Harpunfiskeri er ikke nyt der er blevet dyrket i dk de sidste 30-40 år, det er blevet meget populært de senere år. Så ny bliver det fremstillet som om en ny gruppe kommer og stjæler "vores" ørreder. Langt de fleste Harpunfiskere jeg kender fisker og så med stang, så det virker lidt mærkeligt at lige sådan wupti skulle deles op i det "gode og onde". Jeg har sgu svært ved at se forskellen på mit fiskeri med stang og harpun, ja det skulle da være at fiske lider klart mest når jeg bruger min stang.

Jeg bruger langt tid på at hive og slide fisk ind til min hånd, under "smerte" fra kroghullet. Fighten giver stress og angst hos fisken der kæmper som besat for sit liv, er det en lovlig ørred(f. eks.) så er det sikkert som amen i kirken at den dør når kampen er slut.

Når jeg i nattens mørke har sneget mig ind på fisk, brugt et minimum af lys for ikke at skræmme den og så planter en stålstang gennem hjerne på den. Ja så slap den for at opdage "nogetsomhelst" panik, "smerte" eller kæmp for livet. Resultatet er præcist det samme som med fiskestangen, fisken kommer ikke frem til næste gydning. Skulle jeg ikke ramme hjernen, eller kun have mulighed for "center body mass" skud, ja så er fiskens kamp for livet begrænset til sekunder eller maksimalt et par minutter.

Så rent etisk synes jeg bedre om mit fiskeri med harpun, det er langt mindre synd for fisken. Dog elsker jeg mit fiskeri med stangen og vil absolut ikke opgive dette. Ja jeg ved at jeg kunne give fisken mindre lidelse ved at tage den med harpunen, men jeg overgiver mig aldrig og bliver ved med at fiske med begge redskaber.

For mig personlig er harpunen et fiskeredskab på lige fod med andre redskaber. Min glæde ligger i at fange fisken, redskabet er af mindre betydning. Selve det at snorkle og fridykke er mere end "en livsstil", som jeg da er blevet bidt af og nok aldrig stopper med.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal dele mig selv op i "dem og os".

Når man ikke må¨bruge en harpun i ferskvand, så skyldes det at ALT brug af stangende redskaber er forbudt i ferskvand. Det forbud er lavet for at stoppe et meget skadeligt fiskeri efter ørreder bag opstemninger, ja det er fra dengang hvor man lavede nye opstemninger og der så i årerne lige efter kunne stå en masse opgangsfisk og ikke komme op til gydepladserne. Det er samme årsag til at lys er forbudt i ferskvand. Så det har meget lidt med harpunfiskeriet at gøre, det er et meget gammelt forbud som "desværre" rammer den nye populære fiskestil. Det er helt fint at man ikke må bruge sin harpun i ferskvand, der er så få vande der holder bestande af gode spisefisk der kunne være interessante, at det ikke betyder noget at man ikke må fiske ferskvand med harpun.

Nå ja man kan ikke blænde en ørred til at stå stille, man kan snige sig ind på den uden at den opdager en. Man kan i øvrigt ikke bruge de videoer på "Tuben" til noget, for folk ligger kun stumper op hvor det lykkes at snige sig ind på ørreden. Der er jo ikke meget at se når der er en sandsky og en ørred der er svømmet væk. Så videoerne på nettet giver kun et øjebliks billede af hvordan det er, lidt lige som hvis jeg søger på laksefiskeri med flue i Skjern Å. Så kommer der ret sikkert pænt mange videoer frem hvor folk hiver den ene fisk efter den anden op, så det må være ALT FOR NEMT at fange laks på flue og derfor skal det betegnes svineri og stoppes ved lov!!! nå nej??? For videoerne viser jo ikke alle de timer der fiskes uden hug og fisk, hvem gider vise en 5 timers video hvor der ikke sker en skid, svaret er ingen. Så video kiggeri på youtube kan ikke bruges ti "nogetsomhelst" ja da udover at finde på argumenter til bekrige andre...

At F&F skriver om fiskeri er vel naturligt og de må da selv om hvilke fiskeformer de skriver om.

At like den er gruppe på facebook, tja ham der driver den vil aldrig svare på konstruktive indlæg, det eneste han vil er at skyde på harpunfiskerne og lave ballade. Han virker meget glad for at promovere sig selv, men det sekund han kom lidt under konstruktivt press holdt han selv om med at blande sig. Det stinker langt væk af useriøshed og agitation til hetz mod andre for personlig vinding. Han har flere gange skrevet at nu vil han søger for at der kommer en kontakt mellem DSF, Dansk Sportsdykker Forbund, og DSF, Stangsvingeren, når man så fortalte ham at denne dialog startede for omkring 2 årsiden, så er manden meget tavs og nægter at svare. Så alt i alt er den krigsmager ikke værd at støtte.

Sjovt nok så kommer der hver sommer en stanghellig krigsmager som starter et spritnyt korstog, og sjovt nok holder de alle sammen op med at komme med nyt inden den første sne falder. For de har sådan set alle sammen skabt deres korstog på usandheder og bevidst misinformation. Det holder et par ugers tid og så er det korstog slut.

Det er meget bedre at være sammen om vores alle sammens passion for fiskene og fiskeriet.

Meget kan man sige om den her klub, men de gider knokle for ørrrederne, og de har ikke engang fiskret i ferskvand:
Det slår de fleste stangfiskene kystfisker klubber jeg har mødt gennem tiden, så fem svin og andet street creds til "nakken".

Det er godt skrevet Kasper fiskehatten af for det.

Jeg har ikke selv forstand på teknikken i harpunering af fisk, så jeg vil ikke rode mig ud i påstande og modsigelser om disse ting.

Sidste år og denne her sæson, har pludselig givet mig flere dårlige oplevelser med dykkere på kysten. Der er kommet mange flere og det virker som om, de fleste af dem ikke har lært, at færdes sammen, med os andre. F.eks har jeg nogle gange oplevet, at fiske på et 200 m tangbælte, med fluestangen i retning mod højre. Pludselig kan 2-3 dykkere komme fra højre og fræse ind over det hele. De kan sku gøre meget mere skade, end et enkelt fjols på stranden i ny og næ. En aften ved Gjerrild gik vi en flok, lystfiskere og praktiserede bevægeligt fiskeri, under klinterne. Mange kendte ikke hinanden, men det gik fint. Pludselig kom der 4 dykkere ned på stranden. De ville tydeligvis gerne ud midt imellem os alle. Det gjorde de så 😁. De svømmede lystigt rundt frem og tilbage ude foran os alle. Så er man simpelthen kold i røven.

Den der youtube video, med ham dykkeren ved molen, hvor adskillige børnefamilier har bund snøre ude er desværre ikke usædvanlig. Det usædvanlige er dog, at han er kold i røven da nogen siger det pænt til ham og fingeren kommer frem. I gamle garvede dykkere, har sku et stort stykke pædagogisk arbejde foran jer på diverse dykker forums.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Søren Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Banjo 1

Tilmeldt:: 04 Maj 2013
Geografisk: Dk
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banjo 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 21:19
... Uv Jagen hører ikke "hjemme" under fiskeri, endnu engang, bider fisk ikke selv på jagt/krog, er det ikke en "fangst".

 meen bliver skudt under lys, når vand står "stille" og ørrede og andet godt tager sig en velfortjent "slapper" i skifte af vand....  Er ikke fisken...

Har selv set det i køge bugt, den gang man stadig måtte "blusse" ål i slut 70 og først i 80
...
 Såå så mange ørrede stå næsten på hovede og slappe den af... Sq da ikke et under at de kan plåkkes/Harpuneres i hvile tilstand....

 Har mødt uv "folk" på pladser længe kendte, hvor vi som sportsfisker går ud med gear. Godt 5 klik.

 Møder folk på pakering med udstyr... Når vi fiskende folk kommer på plads. Ligger der en båd og godt gang i skydning og ingen "skrupler" kommer ind inden waders er kommet på...
 See hva vi har "fanget".... Føler oz godt til grin, smadret rev på en halv time.........

 Er oz stoppet med fisk og fri.

Jacobsen.




;-)
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 21:35
Jeg tror stadig det er vigtigt at skille sportsfiskeri fra harpun-fiskeri

Fiskeformer - ja! men det er dog værd at skille tingene ad

Ikke for at lave et os og dem hold eller marginalisere nogen ...folk kan jo selv bestemme hvad de vil - men sportsfiskeri er med stang - og fisken bider selv på...

Om man så er dygtig til at nærme sig sit bytte - og er interesserede i natur - og i at få fisk på sin tallerknen er rimeligt uvæsentligt i den sammenhæng

Jeg har i mange år kendt en stang-fisker der er virkelig god til at spotte fisk - og lige så dygtig til at snige sig ind på dem - Han fejkroger hvert år mængder af laks...og egentlig er han nok ligeglad med hvordan fisken kommer på land og op på hans tallerken - Jeg hilser pænt på ham hver sommer... men jeg tænker aldrig på ham som en sportsfisker

Inden der nu er nogen der vil bemærke at harpun jagt er lovligt og det IKKE er lovligt at fejlkroge ...vil jeg blot slutte at: den fiskeform sportsfiskeforbund og andre sportsfiske interesse grupper bør beskæftige sig med - foregår med stang..og fisken bider selv på - harpun..det er en anden fiskeform

Venligst Jesper




Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 22:38
Jesper Skjoldborg Bech

Ham tumpen på molen på fyn har stille og roligt fået sig et rigtig dårligt ry blandt harpunfiskere, vil gå så vidt at sige der er mange der hader den fynbo. Visse kredse mener faktisk at vide hvem han er og de siger han er totalt ligeglad med andre. Sådan en mand er syg i hoved og en skændsel.

Djursland er et betændt sår når det kommer til stang og harpunfiskere på kysten. Der er desværre en meget udbredt holdning om at der er ihh og åhh så godt på Djurs så nærmest alle jyderne gerne kører i flere timer for at fiske der. Så der er overrendt af H... T.. 

Når det kommer til at skyde fisk der står stille så er det i min optik klart bedst at skyde til en helt stillestående fisk. Når fisk står stille og man har sneget sig ind på den kan man sætte et hjerne skud der dræber med det samme. Skyder man på svømmende fisk eller endnu værre flygtende fisk i høj fart, så er det risiko for anskudninger. Desuden er det meget svært at lave anden end skud til kroppen. For den ikke øvede harpunfisker er det ofte hans eneste mulighed, men målet bør altid være at blive så dygtig at man kan dræbe fisken uden at den når at opdage noget. Harpunfiskeri handler IKKE om en fight, det handler om at få mad på bordet, og så er der heller ingen grund til at ødelægge kødet med stålstangen....

At skelne mellem stang fiskeri og harpunfiskeri er fint med mig, bare det ikke medføre at der kommer dem og os stemning. Vi skal arbejde sammen om at der er fisk til ALLE i fremtiden. At DSF(stang) og DSF(dyk) arbejder sammen betyder at stangfiskerne lige pludsligt har 30.000 medlemmer at DSF(dyk) i ryggen. DSF(stang) lider under svigtende medlemstal så hvorfor pokker ikke alliere sig med de 30.000 medlemmer i DSF(dyk), det er sund politisk fornuft. Sammen står de to forbund meget stærkere.

Det er i min optik meget bedre at se mulighederne frem for problemerne, som der desværre er. Der er gemmen de sidste to år kommet en del nye til harpunfiskeriet som ikke også fisker med stang, disse folk har stort set ingen forstand på hvordan man opføre sig på kysten. Mange af dem kommer heller ikke på de forskellige internet fora, så de er svære at få banke ind i skallen hvordan man ikke skal opføre sig. Problemet er vel faktisk at der er mange flaskedykker butikker der sælger grej til harpunfiskeri, disse folk ved INTET om fiskeri og sælger bare udstyret for at tjene penge. Ofte uden vejledning til kunden om at de skal have fisketegn for at kunne bruge udstyret lovligt.

Ja rigtig gættet jeg har ikke meget til overs for flaskedykkere/flaskebutikker der roder rundt harpunfiskeri. Ej heller når de "lige" kommer til at tømme et vrag for torsk med deres flasker på ryggen, 1-3 fisk fint nok. Dog kan man nemt finde flaskesuttere der kommer op med 10+ fisk og det holder lige så lidt som underbid når det regner. Jeg tror sgu jeg vil skrive en artikel om god opførsel og mådehold til DSF(dyk)s blad. Jeg er medlem i begge forbund, mest fordi DSF(dyk) har en god forsikring når man dyrker ekstremsport, hvilket harpunfiskeri er forsikringsmæssigt.

Der er meget stor forskel på at lyse fisk op når man er i båd eller under vandet. I båd skræmmer man ikke fiskene nær så meget, mest fordi man ikke har sådan nogen svømmefødder som man nemt kommer til at plaske med. Plaskende finner(svømmefødder) er den sikre måde at skræmme fiskene. 

Og jeg er lige kommet ind fra to timer på kysten, hvor alt hvad jeg mærkede var 2 små puf i blinket og jeg synes jeg havde en fin tur i skumringen.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 23:26
Hej Kasper

Jeg kan godt se ud fra det du siger, at mange nye bliver sprøjtet ud med flasker på ryggen og ødelægger det for mange. Måske det samme med nye lystfiskere.

En lille ide til hvordan man på frivillighedens basis måske, kan lave det lidt moderne, at have tænkt over tingene.

DSF og DSF udarbejder i fællesskab et manifest om etik og moral. Man udarbejder også et undervisningsmateriale, som kan klæde alle lystfiskere og uv jægere ordentlig på. Materialet skal kunne downloades i pdf format, til selvstudie. Hvis det så ikke er alt for svært, kan man lave en online prøve, som med det samme viser hvor mange rigtige besvarelser, man har. En bestået online prøve giver mulighed for at gemme/printe den. Der skal også være mulighed for, at købe kasket, t-shirt, klistermærke, stofmærke, emblem etc etc.

I den forbindelse, skal der findes på et logo, så lystfiskerne og uv jægerne, tydeligt kan skilte med, at prøven er bestået og man tænker lidt over tingene. Logoet kan vel blot tilføjes på det allerede eksisterende forbunds merchandise 

En reklame for et sådan tiltag, skal deles på facebook. Reklameres med i fiskegrej og dykker forretninger og alle foreninger bør også reklamere for det. Det skal blive moderne med det logo. 

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 23:41
Ja der var forbindelse til de højere fiskemagter for mig i dag.
Min makker fik næsten nulbonnen med 7 fisk i garnet - men trods alt 167 landede skrubber og rødspætter - nulbonnen for mig blev ørredgarnet igen, men de flade på 90 meter "dræbergarn"over 17 timer.
Det er ikke så tosset endda ;-)
Og ja så en enkelt torsk og en multe.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Trolden

Tilmeldt:: 23 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 23:49
Citat: jhh

Ja der var forbindelse til de højere fiskemagter for mig i dag.
Min makker fik næsten nulbonnen med 7 fisk i garnet - men trods alt 167 landede skrubber og rødspætter - nulbonnen for mig blev ørredgarnet igen, men de flade på 90 meter "dræbergarn"over 17 timer.
Det er ikke så tosset endda ;-)
Og ja så en enkelt torsk og en multe.



smukt!
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MortenSchultz

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MortenSchultz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 00:33
Citat: jhh

Ja der var forbindelse til de højere fiskemagter for mig i dag.
Min makker fik næsten nulbonnen med 7 fisk i garnet - men trods alt 167 landede skrubber og rødspætter - nulbonnen for mig blev ørredgarnet igen, men de flade på 90 meter "dræbergarn"over 17 timer.
Det er ikke så tosset endda ;-)
Og ja så en enkelt torsk og en multe.

Fed historie, selvom jeg er ret sikker på du forsøger og trolle lidt, kan du så ikke lave en garn dagbog istedet for?

Mvh
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres