Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fisk og fri/UV jagt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fisk og fri/UV jagt
    Sendt: 29 Aug 2013 kl. 18:36
Til min store skuffelse, så jeg igår i seneste nummer af Fisk og Fri, en reklame samt artikel om undervandsjagt med harpun.
Næste nummer handler vel om UV med lys!
fy for sat.. tak for 26 gode år, men det her var dråben.Dead
farvel og tak!¨
Mvh Flemming
 
Tight lines!
Flemming Nielsen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:20
Enig, det er en meget skidt udvikling...Confused
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:22
Hvad mener du med "tak for 26 gode år"? Hvis du mener hvad jeg tror du gør, så kan man da stadigvæk godt fiske selvom der er kommet en ny fiskemetode. Det er mere om viljen tillader det og ikke fiskeformen :)
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:26
Mon ikke han har holdt Fisk & Fri i 26år.....
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:28
Citat: Henrik Christensen

Mon ikke han har holdt Fisk & Fri i 26år.....


Det har jeg ingen anelse om LOL
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:36
Kan ikke se problemet. Bortset fra at det er røvtræls når de svømmer rundt og laver ravage på de gode pladser. Men det hører nok mere hjemme i et jagtblad...eller noget
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:37
Citat: nielsesmarch

Kan ikke se problemet. Bortset fra at det er røvtræls når de svømmer rundt og laver ravage på de gode pladser. Men det hører nok mere hjemme i et jagtblad...eller noget



Hvad så din ninja LOL Er du stadigvæk ligeså god til at skjule dig? haha Tongue
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:48
Hva så. Er i blevet skarpe med fluestangen? Er i ved at være klar til kystflue?:)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 20:59
Citat: nielsesmarch

Hva så. Er i blevet skarpe med fluestangen? Er i ved at være klar til kystflue?:)



Haha, nej ikke endnu mht. kysten :D - Tja, vi har haft fanget et par ørreder siden sidst vi snakkede, og som jeg fortalte dig fangede jeg en på 4.1kg som jeg var rigtig glad for :D derfor blev den genudsat Clap
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 23:16
Jamen farvel Flemming Nielsen
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 00:01
ja farvel flemmingBig smile
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 00:22
Der skal være plads til os alle. Men forstår godt at du ikke mener UV-jagt ikke høre hjemme i fisk&fri,  men det er nu engang en ny fiskeform om du vil det eller ej.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MortenSchultz

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MortenSchultz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 02:39
Skal vi ikke bare med det samme blive LYNHURTIGT enige i at selvom det er en ny fiske form så høre det ikke hjemme i et LYSTFISKER blad?

Hvad er næste skridt ?

Lær og sæt din åle ruse rigtigt.

Sådan sætter du nedgangs garn i din ynglings gedde sø.

Etc etc etc. det er jo os fiskeformer! 
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 06:57
Morten det kan man da sagtens forestille sig :-)
Om man fisker af lyst, med et selvfangende redskab eller man vælger at pløje en krog i kæberne på en fisk
Det kan sku nok dybest set komme ud på ét
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 07:21
Citat: fabioo

Der skal være plads til os alle. Men forstår godt at du ikke mener UV-jagt ikke høre hjemme i fisk&fri,  men det er nu engang en ny fiskeform om du vil det eller ej.

Jeg har ikke læst bladet, men vi lever i et demokratisk land, hvor flere vinkler skal til orde. Der har været/er så meget debat, om emnet blandt lystfiskere, at jeg mener en artikel om denne fiskeform absolut kunne være relevant. Jeg er selv blevet generet, af folk som dyrker denne fiskeform, derfor har jeg lige nu brug for, at få alle vinkler belyst så jeg ikke kæmmer alle med harpun over een kam. 
Kan det tænkes, at Fisk & fri blot ønsker, at oplyse om denne fiskeform UDEN nødvendigvis, at bryde sig om fiskeformen?

I reagerer lidt som de ekstremister, vi ser i fjernsynet. I de lande er der mange uoplyste, så derfor kan flok mentaliteten udvikle sig i den gale retning. Fy føj råber de "lærde" og alle andre følger efter. Vores styrke her er oplysning og de fleste kan læse. Så jeg vil gerne høre, læse om den anden sides synspunkter. Måske kan det munde ud i sund fornuft og bedre forståelse og hensyntagen til det hinanden.

Lige ny er jeg lidt ekstremist og har trykket like til "sluk for uv jagten". Jeg vil gerne være med til, at ryste træet grundigt så vi kan få et opgør nu. Vi skal blot huske saglig dialog, hvis modparten også ønsker det. En profil som sluk for uv jagten, kan være med til, at presse folk til dialog. Derfor har vi også brug for oplysning.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 07:40
Safet@
Hold nu k.ft! Jeg er selv UV-jæger og din ageren som en anden næsvis 12årig er til at kaste op over og gavner ikke vores sport.
Morten@
Hvorvidt det bør være noget om uv-jagt i fisk og fri er jeg egentlig ligeglad med, men eftersom definitionen på lystfiskeri er ikke erhvervsmæssigt fiskeri og med rekreative formål, ja så falder uv-jagten altså ind under lystfiskeri (http://da.wikipedia.org/wiki/Lystfisker)
Jeg vil dog give dig ret i at der ikke bør komme til at stå noget om at sætte nedgangs garn i en "gedde"sø da det da vist er ulovligt!!!
Mvh
Martin
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 07:45
Citat: Martin Bartholin

Safet@
Hold nu k.ft! Jeg er selv UV-jæger og din ageren som en anden næsvis 12årig er til at kaste op over og gavner ikke vores sport.
Morten@
Hvorvidt det bør være noget om uv-jagt i fisk og fri er jeg egentlig ligeglad med, men eftersom definitionen på lystfiskeri er ikke erhvervsmæssigt fiskeri og med rekreative formål, ja så falder uv-jagten altså ind under lystfiskeri (http://da.wikipedia.org/wiki/Lystfisker)
Jeg vil dog give dig ret i at der ikke bør komme til at stå noget om at sætte nedgangs garn i en "gedde"sø da det da vist er ulovligt!!!




Hvad fanden er det lige jeg har skrevet forkert?
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 08:00
Hvis de skal betale for det Statslige lystfiskertegn, for at udøve deres fritidsinteresse, ja så er det vel også en form for lystfiskeri. Vil sige det med det samme, jeg har aldrig mødt nogle af disse fyre, hvor jeg fisker (åerne) Wink, derfor ingen problemer/positive oplevelser med dem ! Men mon ikke det drejer sig om samarbejde i stedet for at bekrige hinanden og mon ikke der kunne blive et godt/bedre samarbejde hvis stang-lystfiskeren og harpun-lystfiskeren kunne snakke sammen eller måske læste de samme blade ? Knæk og bræk til alle lystfiskere, hvem det så end må være.
Jens Lygum
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P Dahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 08:14

Jeg ser det absolut som en positiv ting med artikler om UV jagt - 'ny' fiskemetode. Det er da positivt at der også kommer andre vinkler i bladet og at de ikke kun skriver om de samme gamle travere som super guide til kystørred, havørred i åen om natten, listige fif til hornfisken osv... For mig at se har der været lidt for meget gl vin på nye flasker.

Måske kunne af de allermest fordomsfulde også få øjnene op for at uv jagt ikke nødvendigvis er massemord på lammede ørreder. Jeg er ikke selv uv jæger men synes det ser spændende ud nå jeg ser dem på kysten.
 
Så snup en tudekiks, sæt dig med en stor whsiky og udvid din horisont. Det er ikke alle der synes at den eneste sande religion er at gå rundt og vifte med lidt fjer for enden af forfangetWink 
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 08:29
Jens og Peter, Hvis man kunne havde i fået likes herfraSmile
 
Safet@ det kan godt være det bare er mig der bare opfatter din måde at skrive på lidt næsvis eller provokerende hvilket jeg også syntes du gjorde i tidligere tråd om uv-jagt.
Mvh
Martin
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 08:39
Citat: Martin Bartholin

Jens og Peter, Hvis man kunne havde i fået likes herfraSmile
 
Safet@ det kan godt være det bare er mig der bare opfatter din måde at skrive på lidt næsvis eller provokerende hvilket jeg også syntes du gjorde i tidligere tråd om uv-jagt.



Martin - Jeg skrev på den måde, fordi han hentyder til at hans fiskeri er færdigt nu, hvor de annoncere UV-jagt i fjernsynet nu. Anden grund til det; er fordi jeg synes det er lidt latterligt at mange folk går så meget efter UV-jægere som sådan set er lystfiskere ligesom alle andre som har en stang og et lystfisker tegn.
Som jeg også har sagt det før, så burde man respektere og opfører sig anstændigt ude i det offentlige, samt fiskepladser. Bare fordi man har mødt et par uopdragne uv-jægere er det ikke ensbetydende at alle uv-jægere er sådan. Fordi de har en harpun i hånden og noget lys, så ville jeg ikke mene at det giver nogen reel større chance for at harpunere/fange en fisk. Jeg vil derimod sige, at jeg finder det fascinerende at de traver ud i vandet og fisker med denne metode.

- Nu skriver du, at du selv er uv-jæger og derfor vil jeg vove og påstå at du føler dig ramt af når folk skriver om uv-jægere på den måde. Og derfor kommer det lidt bagpå mig at du farer sådan op omkring min kommentar, når jeg intet ondt havde sagt om uv-jægere, men derimod bare svaret sådan som (jeg) syntes at man kunne sådan som han havde skrevet. At du har set nogle provokerende kommentarer fra mig i tidligere tråde omkring uv-jagt, det er begrundet med at de fleste farede sådan op omkring uv-jægere som om det var verdens undergang, og det synes jeg slet ikke det er. Hvis man opretter en tråd, skal man også regne med at få kritik/positive svar.

# Jeg vil afslutte med at sige, at hvis du stadigvæk finder mit nye indlæg provokerende eller negativt, så skal du ikke svare til det. Jeg gider ikke til at diskutere igen om en så latterlig ting.


Redigeret af Safet123 - 30 Aug 2013 kl. 08:48
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 08:56
Må man også drive UV jagt i åerne, efter f.eks. gedder, ørreder og laks?
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 08:58
Nej, Uv-jagt i ferskvand er forbudt!
Mvh
Martin
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 09:07
Citat: MortenSchultz

Skal vi ikke bare med det samme blive LYNHURTIGT enige i at selvom det er en ny fiske form så høre det ikke hjemme i et LYSTFISKER blad?

Hvad er næste skridt ?

Lær og sæt din åle ruse rigtigt.

Sådan sætter du nedgangs garn i din ynglings gedde sø.

Etc etc etc. det er jo os fiskeformer! 

Hvorfor skal vi partout blive LYNHURTIGT enige om, at det ikke hører hjemme i et blad som fisk og fri??
det er DIN holdning. jeg ved at den deles af en del brugere herinde, men det gør det vel ikke til endegyldig sandhed.
jeg kender flere af gutterne bag fisk og fri... og det er lystfiskere med en høj etik og jeg ved at de gør deres forarbejde godt, så jeg er ikke nevøs ved at "lukke UV jægerene ind i kredsen af "lystfiskere"

Min egen oplevelse med UV jægere på kysten har udelukkende været positiv... ingen har "krænket" min personlige del af stranden (;-)) faktisk har jeg en enkelt gang fået oplysninger om bundforhold og antallet af fisk på pladsen af en  uv jæger der kom op af vandet lidt fra hvor jeg stod og fiskede...
Jeg har ikke selv dyrket  uv jagt herhjemme (endnu) men jeg har gjort det en del i udlandet og jeg synes at det er en fed sport...

mik
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 09:53
Vi kan ikke have dem til at ligge og skyde befolkningens fisk ? ClapAngryOuchConfusedEmbarrassedDeadCryBig smileBig smileBig smile

Kovendingen herfra ér - jeg har lige skaffet mig en sprit ny sæt til det - og det kostet gratis Big smile planen er nu, jeg skal have min kammerat som er Hardcore dykker med ud at handle det sidste = støvler til dragten og en kanon.
Og så skal á ud og prøve og skyde en fisk Star
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 09:58
Citat: jhh

Vi kan ikke have dem til at ligge og skyde befolkningens fisk ? ClapAngryOuchConfusedEmbarrassedDeadCryBig smileBig smileBig smile

Kovendingen herfra ér - jeg har lige skaffet mig en sprit ny sæt til det - og det kostet gratis Big smile planen er nu, jeg skal have min kammerat som er Hardcore dykker med ud at handle det sidste = støvler til dragten og en kanon.
Og så skal á ud og prøve og skyde en fisk Star

Fint med mig. Husk lige at stikke hovedet op indimellem, så vi vadefiskere ikke kommer til skadeWink. Husk også lige at tjekke hvor vi andre håber på, at fange fisk og i hvilken retning vi fisker/går. Hvis du gør det, er der sikkert også plads til dig i vandet.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 10:00
Kan huske at der var en artikel i Sportsfiskeren for et par år siden om uv-jagt, så det er ikke første gang det er omtalt i et lystfiskerblad Wink
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 10:01
Citat: jhh

Vi kan ikke have dem til at ligge og skyde befolkningens fisk ? ClapAngryOuchConfusedEmbarrassedDeadCryBig smileBig smileBig smile

Kovendingen herfra ér - jeg har lige skaffet mig en sprit ny sæt til det - og det kostet gratis Big smile planen er nu, jeg skal have min kammerat som er Hardcore dykker med ud at handle det sidste = støvler til dragten og en kanon.
Og så skal á ud og prøve og skyde en fisk Star




Hahaha! LOL Undskyld, men kunne ikke lade være med at grine hvor ironisk din kommentar lyder, ikke ondt eller negativt ment med dét.


Du må have held og lykke med det Big smile Meld tilbage hvordan det gik Star
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 10:49
Fisk og Fri må for min skyld skrive hvad de vil om UV-jagt. Og det står jo heldigvis folk frit for om de ønsker at købe bladet, så mon ikke redaktionen efterhånden finder ud af hvis de rammer alt for meget udenfor målgruppen.
Jeg synes personligt at Fisk og Fri er et glimrende blad, og man kan jo springe de artikler over der ikke interesserer en selv. Jeg springer i hvert tilfælde altid artikler om havfiskeri over uden de store ærgelser.
 
Med hensyn til UV-jagt er det nok som med så meget andet; det er de få utilpassede individer der ikke kan tage hensyn til andre mennesker, eller magter at overholde de almindeligt gældende regler, der fylder mest.
 
Jeg møder jævnligt "lystfiskere" der ikke kan finde ud af at overholde helt gængse ting som mindstemål og fredninger, men det betyder jo ikke at alle lystfiskere er Idioter. Jeg tror faktisk at mindre hetz og mere oplysning de forskellige grupper imellem kunne afhjælpe mange af de problemer der findes UV-jægere og lystfiskere imellem.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 11:47
Citat: Milo

Må man også drive UV jagt i åerne, efter f.eks. gedder, ørreder og laks?
bare vent og se, det bliver det næste. Confused
Kan bare ikke se at det har noget som helst med sportsfiskeri at gøre, beklager!
At paralysere fisk med lys, så de er nemme at ramme med en harpun på 50cm afstand, nej tak. Ligger mange youtube video som bekræfter dette
Bare min mening
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P Dahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:14
Uha ja, det næste bliver vel at østeuropæerne kommer i miniubåde langs alle kyster og åer med store trawl og harpuner. Intet levende slipper og inden de råber p... og skrider udvinder de lige lidt skifergasCensoredClownPig.
 
Come on - hvad er problemet. De udfører deres hobby og du udfører din. I bund og grund har både lystfiskere, fritidsfiskere og uv fiskere samme interesse.
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:17
Hvorfor skulle det dog blive det næste Henrik? Der er nok større sandsynlighed for at uv-jagt bliver forbudt, eftersom så mange lystfiskere er efter dem. Mig bekendt er der ingen uv-jægere der arbejder på at få lovliggjort uv-jagt i noget som helst ferskvand!!
Og hvorfor har det ikke noget med sportsfiskeri at gøre? Det svarer da bare til at der inden for atletikken findes 100m løb, marathon, længdespring, spydkast m.m.??
 
Mvh
Martin
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:19
Uanset hvad, må et fælles mål være overholdelse af reglerne og tage hensyn til hinanden.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:32
Det handler i min optik om at vi respekterer hinanden, viser hensyn, ikke sviner og frem for alt ikke er grådige..... så tror jeg ikke hverken lystfiskere eller UV-jægerne kan tømme havet.Thumbs Up
Mht. passivt garnfiskeri, fritids- såvel som erhvervsmæssigt, er jeg lidt mere tvivlende... man vader sgu efterhånden rundt i nedgarn og ruser alle vegne... lovligt som ulovligt sat Cry
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:25
Altså garn er jo også lovligt, og det har jeg fisket med for en 20-22 år siden og gør stadig ind imellem, hvis nogen tror det bare er at sætte sine garn og så hiver man kilovis af fisk op - så tager i fejl.

Sidst jeg havde flydegarnet i vandet fik jeg da 4-5 timers rengøring og intet andet ud af det, og fisker man med masker der er store nok i sine toggergarn, så undgår man da langt de fleste små rødspætter og skrubber.

http://m.youtube.com/watch?v=qBeHKdBCkLQ
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:34
Spørgsmål.

Hvorfor må man jage ved hjælp af harpun i saltvand, når man ikke må "stange" med et ålejern. Heller ikke andre fisk end ål. Et ålejern, er vel også en slags harpun på en laaaaang stang, eller hvordan er det nu lige  ??? Wink

Jeg synes at lystfiskeri handler om, at fiskene skal BIDE på et agn og ikke skydes eller rykfiskes ell. Har ikke taget stilling til UV-jagt som lovligt eller ej, men synes bestemt det er anden anden sport end lystfiskeri, liges såvel som fiskeri med garn og ruser også er noget andet, selv om hele baduljen jo dybest set handler om fisk......Wink

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo

Ps. Jeg er også dykker og har tidliger fanget nogle ganske få fladfisk ved hjælp af et lille simpelt spyd. Så hellig er jeg jo trods alt ikke Wink


Redigeret af niels åge skovbo - 30 Aug 2013 kl. 16:37
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 18:02
Jeg mener heller ikke, at UV-jagt hører hjemme i et blad som Fisk og Fri. UV-jagt kan bedst sammenlignes med rykfiskeri, men der er faktisk værre, for en ækel stor harpun skydes helt bevidst ind i fisken, hvor den flår kød og indvolde op, medens fisken er helt levende. Og inden fisken skydes, blændes dem ofte lige, så den ikke har en ærlig chance for at flygte. Det er bare SÅ modbydeligt at se på videoer på Youtube. FØJ!
Vores lystfiskeri - eller sportsfiskeri, som vi også kalder det - går selvfølgelig også ud på at fange fisk - ofte også med det formål at slå dem for panden og tage dem med hjem. Men vi lader trods alt fisken selv bestemme om den vil bide på, og giver den en chance for at slå sig af krogen eller blive sat ud igen nærmest uskadt. Og det kan man vel godt kalde lidt sportsligt - vi giver den en reel chance og letter på hatten, hvis fisken smutter væk igen.
 
Fisk og Fri bestemmer selvfølgelig selv, hvad de vil skrive om, men vi bestemmer heldigvis også selv, om vi vil læse om det...
-------------------------------------------------------------
 
Hvis der er nogen der kommer ud for at UV-jægere kommer nærmere end 300 meter medens man fiskes med stang, skulle de prøve at anmelde UV-jægerne for overtrædelse af Bekendtgørelse om fiskeredskaber (bundgarn mv.) i saltvand (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8019), § 13, stk. 2:
 
§ 13. Fiskeri med slæbende redskaber, herunder dørgning, trolling eller lignende, og med håndredskaber må ikke udøves inden for en afstand af 75 m fra bundgarn, ruser, ruserækker, nedgarn, krogliner eller lignende faststående redskaber.
Stk. 2. Undervandsfiskeri med håndredskaber må ikke udøves inden for en afstand af 565 m fra andre redskaber.   
 
De 565 meter er senere ændret til 300 meter (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130329).
 
Bemærk, at afstandsreglen i stk. 2 for undervandsfiskeri gælder til "redskaber",
 ikke blot "faststående redskaber" som i afstandsreglen for normalt lystfiskeri i stk. 1. Og da bekendtgørelsen jo ellers nøje skelner mellem håndredskaber og faststående redskaber, må formuleringen i stk. 2 betyde, at undervandsfiskeriet skal foregå 300 meter fra redskaber i almindelighed, altså også fra andre håndredskaber, f.eks. hos en stangfiskende fisker i waders. Jeg ved ikke, om der er domspraksis på området, men det kunne der jo eventuelt komme, hvis nogen anmelder en UV-jæger der kommer (for) tæt på en stangfisker.
 
 


Redigeret af Henrik L. - 30 Aug 2013 kl. 23:03


Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 18:22
det var sku da beder at samarbjde mod alle de ulovlige garn end bekrige hinanden det er sku da dem og skaven der er den rigtige fjende og ja jeg er uvjæger men er også medlem af 2 sportsfiskerforeningWink
Til top
Søren Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Banjo 1

Tilmeldt:: 04 Maj 2013
Geografisk: Dk
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banjo 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:13
... At jagede en krog i kæbe på fisk, kan aldrig blive det samme at skyde dem i lys, krog vælger fisk selv at indtage.... Skyde dem, er en anden sag, grund til at man ikke må lyse ål mere og ikke været tilladt i mange år.... Ville være det samme som at lyse fasaner og andet vildt, for så at pløkke dem, er ikke "jagt".

S. Jacobsen.

;-)
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:17
http://www.ulnits.dk/grej/uv_jagt.htm
et synspunkt fra en der vel har fingeren på pulsen og jeg er enig.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:20
Personligt bryder jeg mig ikke om UVjagt, men der skal være plads til alle og så længe folk opfører sig ordenligt og overholder loven er det jo sådan set okay.

At jeg så ikke kan se sporten, etikken osv. i denne form for JAGT (ikke lystfiskeri), er så bare mit synspunkt.

En anden ting er at jeg ikke synes det hører hjemme i Fisk&Fri langt fra, men det er jo deres valg! Det skal de jo have lov til!
Jeg bladrer bare hurtigt videre :)
K&B 

p.s Lad os nu se om vi ikke kan undgå endnu en tråd der er baseret på had og ukvemsord. 
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:40
Citat: MortenSchultz

Skal vi ikke bare med det samme blive LYNHURTIGT enige i at selvom det er en ny fiske form så høre det ikke hjemme i et LYSTFISKER blad?
Hvad er næste skridt ?
Lær og sæt din åle ruse rigtigt.
Sådan sætter du nedgangs garn i din ynglings gedde sø.
Etc etc etc. det er jo os fiskeformer! 


Ha ha enig

Jesper
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:41
http://www.uvjaegeren.dk/forum/7-dagens-spot-hvor-hvem-hvornar/3546-uv-jagt-i-tyskland
harpunjagt er i øvrigt forbudt i Tyskland?
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:02
Jeg har lige været ude og sætte 90 meter toggergarn og 45 meter ørredgarn
Nu må vi se i morgen om der er gevindst ;-)
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 23:32
Det mest sørgeliger er, at DSF har accepteret UV-jagt som en metode, der kan sidestilles med lystfiskeri, og det skyldes kun, at DSF har en plads i Friluftsrådet sammen med bl.a. Dansk Sportsdykker Forbund.

Friluftsrådets vigtigste opgave er jo, at fordele en stor portion af  de mange millioner fra tipsmidlerne, og i den forbindelse handler det  om, at DSF har lavet nogle alliancer, med bl.a. Dansk Sportsdykker Forbund, så de vil stemme for, at DSF kan få nogle ekstra millioner fra tipsmidlerne, så der kan blive råd til byggeriet af det nye store og dyre forbundshus, samtidigt med, at der også er råd til nogle gode lønninger til ledelsen i DSF.

Og prisen for den alliance har været, at DSF har skullet blåstemple UV-jagt.

/Lars J.
Til top
Claus Broberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Clusen

Tilmeldt:: 24 Aug 2013
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clusen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 00:20
Hmm...

 Alle de negative holdninger om fiskens skader ved harpunering, blændet af lys og "fair fight"  

Er jeg så en værre lømmel, når jeg sætter en levende skalle på mit gedde-rig ?? 

Må da indrømme, at jeg kan ikke "HÅNE" en skalle mere, end når den lige får sig en midlertidig piercing. Men for dælen da, det virker jo! 
Til top
Thomas Borggaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas B Rasmussen

Tilmeldt:: 16 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas B Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 01:53
UV - Jagt. Det er vel hvad det er!? 

Jeg vil ikke gøre mig til dommer om det skal med i et lystfiskemagasin - men synes dog at det virker lidt malplaceret, når den eneste fællesnævner er fisken - og ikke metoden og fisken. Der er vel ikke så meget tilfælles lige hvad det angår. Vel lidt det samme som at købe et fodboldmagasin med strikkeopskrifterSmile..

God weekend - Fisk & vær Fri


Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 08:39
P&S (put & shoot) - se det er vejen frem. Søer hvor der sættes lidt fisk ud, så man kan leje et komplet UV jagt sæt og betale for at skyde max 2 fisk pr time. Så kan jeg have mine fisk i fred. Det bedste der kunne ske var faktisk at alle holdt op med at fiske på kysten, så jeg kunne have mine pladser i fred....

Nej der skal være plads til os alle, så længe vi behandler hinanden ordentligt og respekterer hinandens forskellige metoder. Tror det er godt med lidt forståelse for hinandens metoder. Måske man ligefrem kunne lære noget
Til top
Christian Fangel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ChristianF

Tilmeldt:: 13 Feb 2007
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 09:36
Jeg har fisket siden jeg var 6, og er nu som godt 40 årig også begyndt at Dykke.
Dykningen er startet som et far-søn projekt - og den glæde jeg ser hos min store søn når han dykker eller en gang imellem fanger en fladfisk ved UV jagt er ikke mindre end når vi tager på fisketur sammen.
Kombinationen ved fiskeri og dykning er for mig blot et udtryk for glæden ved at opleve og bruge naturen under og over vandet.
Jeg dykker og snorkler de samme steder som jeg fisker (dog på forskellige årstider) og lærer meget af det.
For mig er kodeord HENSYN og TOLERANCE.
Der er plads til alle der opfører sig ordentligt med stang eller spyd/harpun.
Med venlig hilsen
Christian

Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 10:21
Jeg har også svømmet rundt med snorkel i over 40 år - og synes sikkert som alle andre der har prøvet det - At det er bare helt fantastisk...og som sportsfisker er det noget ganske særligt at se på livet under vand.... det giver fiskeri en helt anden betydning

Men jeg ser ikke nogen sammenhæng imellem harpunering og stang-fiskeri - andet end at det foregår i vandet

Jeg håber også at vores fiskeforbund og fiskeblade kan holde en skarp linje imellem skidt og kanel..

Venligst Jesper

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres