Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

19 gram?

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malling Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 19 gram?
    Sendt: 14 Aug 2013 kl. 19:52
Min Guideline Coastel #8 vejer klumpen (10,5 mtr.) 19 gram, er det ikke lige i overkanten til min BVK#7?
 
 
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 20:05
Vægten på skydehoveder er meget et spørgsmål om temperament, nogle foretrækker korte tunge hoveder og andre lange lette skydehoveder.
Umiddelbart vil jeg mene at 19 gram er passende, men føler du det er for tungt, så er det for tungt.
Har en fiskemakker som har nøjagtigt samme setup som mig, men vi bruger hoveder som er vidt forskellige i vægt, bytter vi stang kan ingen af os kaste med det.
Som udgangspunkt vil en hurtig aggressiv kastestil bedre kunne forliges med lette skydehoveder, hvorimod de tungere hoveder appellerer mere til kasteren med en rolig, lidt langsommere kastestil.

Kort fortalt så findes der ingen facitliste, kun retningslinier for vægten på et skydehoved

Jesper Rasmussen
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 20:10
Jeg tror de fleste ville vælge 17g til en #7 så jo, det er i overkanten. 
Men hvorfor bruger du en #8, til din syver?

Mvh
Henning
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 20:11
Som Jesper skriver er der ingen facitliste, men jo, jeg synes den er for tung! Jeg bruger 18-19gram på min 8'er, 16-17 på min 7'er.

Men stangen kan sagtens bære linen, det er som Jesper skriver et spørgsmål om, hvorvidt kombinationen passer til din kastestil, eller om du kan tilpasse dit kast til at passe kombinationen.

Lars
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 20:25
Nu er der jo forskel på om det er et skydehoved og en WF'er, som der er tale om (som jeg læser det) Umiddelbart bør klumpen veje det samme, men gør det meget sjældent. På en WF'er vejer klumpen ofte mere end du ville vælge, hvis det var et skydehoved til den samme klassificering. Jeg synes heller ikke at man mærker den højere vægt på en WF'er på samme måde, som hvis det er et skydehoved. Hvorfor? Ja det ved jeg så ikke. Men 19 gram er for mit vedkommende kun noget jeg kaster med på min 8'er stang...
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 20:49
Jeg bruger en #6 (16 gr.) Rio Outbound Short på min BVK #6, det passer rigtig godt.
Den samme line til en BVK #7 vejer 17.3 gr. så jeg vil mene at 19gr. er lige i overkanten, det kan sagtens gå, men det ødelægger nok lidt den gode progresive aktion som stangen harWink
Vh.  IJ
Til top
Søren Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malling Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 03:28
Sweep Compo #7 var mit første sæt, men stangen knækkede to gange.
Næste stang var TFO Pro #8, havde ikke råd til en BVK på det tidspunkt, hvor til jeg købte Guideline Coastal linen, som jeg havde læst meget godt om på diverse hjemmesider, med den opsætning lærte jeg noglelunde at kaste med flue,
skydehoved fra Salmon Fly på 18 gram blev det næste,men følte for første gang
at min TFO Pro var langsom/ikke stiv nok til et skydehoved, det kørte ikke rigtigt.
Før jeg købte min BVk hos Salmon Fly prøvede jeg en 7er og en 8er, hvor jeg valgte
en 7er og, jeg syntes at 8er var meget stiv og tung at arbejde med, at den sagtens kunne håndtere 18 gram. 
Men skydehoved og mig, vi bliver aldrig gode venner det kan jeg bare ikke få til at virke. Så derfor blev Guideline Coastal linen taget ibrug igen at den vejede 19 gram fandt jeg først ud af for et par dage siden.
 
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 09:00
Citat: Malling



Min Guideline Coastel #8 vejer klumpen (10,5 mtr.) 19 gram, er det ikke lige i overkanten til min BVK#7?
 
 


Hej Søren

Det er helt op til dig selv. Jeg burger f.eks ca.25 gram på en #2 og det går fint for mig...



Redigeret af chan - 15 Aug 2013 kl. 09:08
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 09:33
Årh nej...ikke igen.

/Jim.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 09:36
Citat: chan

Citat: Malling



Min Guideline Coastel #8 vejer klumpen (10,5 mtr.) 19 gram, er det ikke lige i overkanten til min BVK#7?
 
 


Hej Søren

Det er helt op til dig selv. Jeg burger f.eks ca.25 gram på en #2 og det går fint for mig...


Lækkert med et så seriøst indlæg! Dead
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 10:04
Citat: nani

... Jeg synes heller ikke at man mærker den højere vægt på en WF'er på samme måde, som hvis det er et skydehoved. Hvorfor? ...


Hej John

Mit bud er vægt-fordelingen/koncentration. Generelt vil et hoved med vægten koncentreret bagtil føles tungere end et hoved med samme vægt men med vægten forskudt længere fremme. Tag f.eks et Vision ACE hoved og vend det den ene og den anden vej.

Vægt-fordelingen/koncentrationen forklarer også hvorfor et kort hoved føles tungere end et langt med samme vægt. Et kort har I sagens natur større vægt-koncentration...

Stivheden på skyde/running linen (og for den sags skyld også skydehovedet) har også lidt at sige. En stiv line vil alt andet lige føles tungere.

Redigeret af chan - 15 Aug 2013 kl. 10:16
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 10:06
Citat: scott

Årh nej...ikke igen.
/Jim.


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 10:14
Grunden til at man "ikke mærker" klumpens vægt på samme måde som et skydehoved har intet at gøre med at den er stivere eller noget andet, men skyldes det simple faktum at de skydehoveder vi bruger bare generelt er tungere end en tilsvarende WF-line.
Tager vi feks en # 7, så vil et skydehoved typisk veje 16-17 gr.
Kikker vi på AFTMA-skalaen, så vil en ditto WF-line veje 11,9 gr på 9,15 m....det kan jo aldrig ende med hverken 16 eller 17 gr på den sidste meter eller halvaden.

Derfor.

Mvh
Jim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 10:36
Citat: scott

Grunden til at man "ikke mærker" klumpens vægt på samme måde som et skydehoved har intet at gøre med at den er stivere eller noget andet, men skyldes det simple faktum at de skydehoveder vi bruger bare generelt er tungere end en tilsvarende WF-line.
Tager vi feks en # 7, så vil et skydehoved typisk veje 16-17 gr.
Kikker vi på AFTMA-skalaen, så vil en ditto WF-line veje 11,9 gr på 9,15 m....det kan jo aldrig ende med hverken 16 eller 17 gr på den sidste meter eller halvaden.
Derfor.
Mvh
Jim.




Hej Jim

Jeg vil give dig ret ud fra din egen præmis, men John's er en anden efter min opfattelse. Han skriver:"På en WF'er vejer klumpen ofte mere end du ville vælge, hvis det var et skydehoved til den samme klassificering." Altså han snakker om hele klumpen på en WF, mens du snakker om de første 9,15meter. Jeg kommenterede også på hele klumpen, som på nogle WF'er vejer mere end man ellers bruger på et skydehoved. Så spurgte han til hvorfor WF'en ikke føles så tungt, og mit bud er: primært vægtfordelingen. Præmissen er naturligvis at kaste med hele klumpen udenfor topøjet ellers er der ingen mening I at diskutere vægten på klumpen.

Redigeret af chan - 15 Aug 2013 kl. 10:44
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 10:51
Her er ikke tale om andre præmisser med det som John fortæller.
Hvis klumpen på en WF-line bliver tungere end den samme klasse som man vælger et skydehoved i, så skyldes det simpelthen at man har meget mere line ude end selve kasteklumpen.
For langt de fleste er dette bare temmelig uhensigtsmæssigt når de står på 1 m vand og fisker.
Dette bekræfter jo netop hvorfor de nyere WF-liner som feks Rio Outbound og Rio Dart er blevet så populære...de har jo en kort og tung kasteklump.
Men disse liner er jo også radikalt anderledes bygget op end de konventionelle og efterhånden lidt gammeldags WF-liner.

/Jim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2013 kl. 11:57
Citat: scott

Hvis klumpen på en WF-line bliver tungere end den samme klasse som man vælger et skydehoved i, så skyldes det simpelthen at man har meget mere line ude end selve kasteklumpen.

Lad os tage et eksempel: Jeg vælger et hoved der står #6 på, som vejer 14-15g (ca. 10 meter) til en given stang. Til samme stang bruger jeg også en RIO Gold WF6. Når jeg har klumpen (ca. 14-15 meter) ude vejer det over 17 gram, så dit udsagn er dermed falsk. Se data her:


Så igen vil jeg give John ret. Klump vægten på nogle WF'er er højere end hvad man "normal" vil bruge på et skydehoved. Jeg gider ikke at diskutere hvilken line der er bedst, for min kæreste er uden tvivl den smukkeste i verden   

Citat: scott


For langt de fleste er dette bare temmelig uhensigtsmæssigt når de står på 1 m vand og fisker

Jo især hvis der er huller I wadersen

Citat: scott


Dette bekræfter jo netop hvorfor de nyere WF-liner som feks Rio Outbound og Rio Dart er blevet så populære...de har jo en kort og tung kasteklump.
Men disse liner er jo også radikalt anderledes bygget op end de konventionelle og efterhånden lidt gammeldags WF-liner.
/Jim.

Jo, de er nogle dejlige liner at gå med på kysten, men kan det tænkes at fluefiskeriet også kan dyrkes andre steder?

Redigeret af chan - 15 Aug 2013 kl. 11:59
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres