Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

trimning af ambassadeur

 Besvar Besvar
Forfatter
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: trimning af ambassadeur
    Sendt: 01 Aug 2013 kl. 21:00
hej

er der nogen der har erfaring med trimning af ambassadeur hjul og hvad er effekten og hvordan opnås det?

og vil dele sine erfaringer.

mvh. Chris
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 21:54
Hvi du tænker på supertuning, så har jeg gjort det flere gange. Men forvent ikke at supertuning laver mirakler. Som flere andre har gjort opmærksom på, så er god kasteteknik vigtigere end tuning. Men hvis din egen teknik er på plads kan der godt opnås nogle marginaler. Her er lidt af hvad jeg selv har prøvet.

1. fjerne lineføreren. Effekten er god, der skal bremses lidt mere, men kastelængden øges mærkbart. Til gengæld meget upraktisk til spinnefiskeri. Jeg har prøvet, men fisker altid med linefører nu.

2. skifte til letvægts spole med stor spolekerne. Ved let endegrej er forskellen særdeles mærkbar. Men hvis endegrejet kommer over 10-15 gram er forskellen marginal. Og det er temmelig kostbart.

3. letvægts linefører. Har kun effekt på hjul hvor lineføreren kører i kastet. Men det er kun med let endegrej der er mærkbar forskel.

4. skift til bedre kuglelejer, evt. hybrid-keramiske. Virker nogle gange, men jeg kan ikke altid mærke forskel. Skal altid kombineres med tynd olie.

5. højglans polering af spoleakslen (polering, ikke slibning!). Kun relevant på hjul hvor akslen roterer i kastet. ABU's ultracast design har stillestående aksel.

6. smøring af spolens kuglelejer. De skal renses i rensebenzin, tørres, og smøres med kun en enkelt dråbe olie. Jeg bruger "yellow label rocket fuel" på alle mine multihjul. Effekten kan være god, men det afhænger af hvordan lejerne var smurt før. Det er samtidig meget billigt.

7. slide hjulet til. Jeg har tit oplevet at et multihjul kaster længere og at tendens til overløb bliver mindre efter det er slidt til. Eller også er det bare mig som lærer hjulet at kende.

Når så hjulet er supertunet løber spolen meget lettere end før. Derfor bliver man nødt til at bremse den noget mere med centrifugal- eller magnetbremsen. Det reducerer effekten noget. Men ofte vil hjulet være lettere at kontrollere end før. Men hvis du har for vane at stramme spolebremsen godt til, så vil supertuning ikke have nogen effekt overhovedet.

Mvh. Peter
Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2013 kl. 17:10
først tak for et konstruktivt svsr!.

jeg er kommet lidt i tvivl om mit nyeste køb amba 5601jb specielt om jeg hat skudt over målet mht. til hjulet styrke. jeg fisker primært med jerkbaits op til 100g meget sjældent over og ofte omkring 50g

tanken var og gå all in med trim, men nu tænker jeg at måske et rcn51 el 5601 c6 ville være bedre

mvh. Chris
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2013 kl. 10:05
Omkring tuning af multihjul, har jeg i de sidste åringer tænkt på, hvad det er, at man vil opnå med det.

Jeg påstår, at jeg er gammel veteran ud i brug af multihjul, både til praktisk fiskeri, og en længere periode med konkurancekast.

Jeg har prøvet det meste af de kvalitets multihjul, der har været lavet frem til 2001, og jeg fandt hurtig ud af, at det var spild af tid, at købe helt nye hjul, idet vi i min omgangskreds mente, at det tager ca. 2 års nogenlunde effektivt fiskeri, at køre et hjul til.

Jeg har valgt, at købe brugt, gerne hjul, som er let brugte, og som er behandlet ordentligt, og det har været ok for mig, og mit fiskeri.

En tuning til kastesporten var en tvungen øvelse, ellers kunne man ikke klare sig, mest fordi de kastere, der var fabriks kastere, havde hjulene til det, og de kastede virkelig langt, men danske kastere, var rigtig dygtige, og vi har op gennem årene haft mange europæiske og verdens mestre, men mange af de multihjul kunne ikke bruges til praktisk fiskeri, hvad de jo så heller ikke var rettet imod.

Er det længere kast på kysten? ja måske er det, men fanger man mere, ved at kyle blinker små 10 - 15 m. længere ud? Jeg mener nej, men det er der nogen der tror på

Jeg har fisket med multihjul siden 1960, og jeg vil tro, at små 10% af mine fangne fisk skyldes længere kast, men det er ikke det, som har drevet min lyst til, at bruge multihjulene.

Jeg synes, at det er lækkert, at kunne mærke hvert eneste angreb på blinket, og kunne fighte fiskene med den følelse, at have fuld kontakt.

Nu er multihjulene, nok et redskab for specialister, og det er så i min verden alle tiders, at vi er nogle, der tror på et effektivt redskab, som oftest er utroligt holdbart, men teknisk meget vanskelig for de fleste, ellers ville der jo være flere, der valgte multihjulet

Jeg bruger multihjulet fra Ul og til det meget kraftige fiskeri, men jeg har aldrig forliget mig med multi i de små og mellemstore åer, så fuld udnyttet multihjulet, har jeg så ikke.

Som instruktør, har jeg haft den glæde, at indvie mange i brug og kast med multihjulet + som hjuldoktor at "tune" hjulene, til de enkelte fiskeres behov, men jeg konstatere, at det kun er de dygtigste, der bibeholder brugen af multihjulet, oftest hele livet.

Jeg tror ikke på, at en tuning generelt giver et bedre fiskeri, men jeg tror på, at et standard multihjul vil give glæde i ens daglige fiskeri, vis man indstiller sig på de krav, multihjulet stiller.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 03 Aug 2013 kl. 10:11
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2013 kl. 11:49
Multihjul og tuning Thumbs Up, eller bare glæden ved mekanikken, og muligheden for selv at kunne vedligeholde dem, når det drejer sig om de smukke ambassadeure!
Vh
Henrik

Ps. Synd at så mange hurtigt stiger af på dem, fordi det kræver lidt træning med nylonline i starten. Herefter er det den rene fryd at fiske med fletline!

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2013 kl. 16:27
Hejsa

Til JB fiskeri ville jeg beholde det hjul du har og glemme alt snak om at tune og trimme hjulet.
Med de kaste vægte du arbejder med er der ikke ret meget at hente hverkenni kaste længde eller brugs glæde.
Start med at lære hjulet at kende ved at bruge det, skift evt. Olie i lejerne, men pas på, Dortmund olie giver ikke længere kast, kun fuglereder:-)
Når så du er dus med hjulet og har helt styr på det behøver du ikke trimme det mere.
Hvis du derimod vil arbejde med vægte fra 5 til 25 gram er det lidt en anden sag, så kan egentlig tuning godt give mening, men først mår du mestre hjulet får du rigtigt udbytte af det, indtil da er det bare et spørgsmål om at indstille bremserne rigtigt og træne.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2013 kl. 12:32
Men vi er jo også nørder. Mange af os i hvert fald. Og for os er det sjovt og lærerigt at optimere grejet. Peters råd er super gode. Endelig er der jo det råd at finde den rigtige størrelse hjul og stang til det fiskeri man bedriver, og det kan tage mange år. Heldigvis. Til almindeligt kystbrug bruger jeg et ultramag I, når jeg skal kaste længst, og et calcutta 200 TE, når jeg bare vil fiske med hovedet under armen. Stangen er altid en stiv Daiwa, som ikke bliver som kogt spagetti, når man lægger lidt kraft i kastet.

Mvh
Kristian 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2013 kl. 13:09
Hej Kristian.

Det er nemlig rigtigt, at det er en god ide' at købe sine hjul til eget speciale.

Jeg har haft den fornøjelse at være testfisker, og blev hurtigt belært om, at uanset om det er gode intentioner, så bliver mange rådet til køb af multihjul, som overhovedet ikke passer til deres fiskeri.

Reklamens magt til multihjul, har været stor op gennem årene, men jeg ved faktisk ikke, om reklamerne på multihjul, er mere påtrængende end til fastspole hjul, men det har kostet skillinger, at markedsfører multihjulene også, og jeg tror ikke, at budskaber når helt ud, det er nok "nørderne" der får alle fordelene, ved at investere i den type hjul.

Jeg har til mit eget fiskeri valgt nogle multihjul, som passer mig 100%, og især mine udvalgte stænger, og ja det er gamle modeller, som topper min private liste:

ABU Ambassadeuer 6000 High Speed ( Rødt!) 5,3:1       
ABU Multihjul 5600 D6             
Multihjul ABU MAG 2
Multihjul Daiwa PMF 15
Multihjul Daiwa Procaster SM-2
Multihjul Shimano Corsair CS 400
Shimano Calcutta 200

Som kendere kan se, er der ikke meget moderne hjul, over den liste, men det virker, og hjulene er garanteret kørt til.

Kaster jeg længere med mine multihjul? nej ikke i forhold til fastspolerne, med især de moderne fletliner, så det er ikke længden der lokker, når talen er på multihjul, jeg fanger mine fisk i kaste område 75m. - 90m. og det er vel der det sner, for de fleste rutinerede kastere
Mvh
P.K.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2013 kl. 11:38
Kan tilslutte mig de ærede talere ovenfor, som tilsammen repræsenterer den samlede viden på multifronten. Måske kunne det være en mulighed at prøve med et sæt glidelejer af sintret bronze, som har dén fortrinlige egenskab, at de ikke ødelægges ved brug af spoleakselbremsen.  På de fleste Ambassadeur-modeller sker der en ret belastende kompression af kuglelejet i gear-siden, hvilket ikke er så sundt for et kugleleje, men det undgår man ved at anvende et glideleje. 

Jeg mener bestemt, at du (PK) tidligere har udtalt dig positivt om dette tidligere, og et sæt veltilkørte glidelejer er iøvrigt fuldstændig modstandsdygtige over for saltvand.  Jeg bruger dem selv i et AMB. 5500 sammen med en lettet spole + lettet linefører fra UT.  Om det kører? Det kan I fandme tro.

mvh jr
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2013 kl. 11:52
Hej Jørgen.

Du har ret angående de sinter lejer, men jeg udtalte mig som fagmand, da jeg havde erfaring med sinter teknogien, i mit daværende professonelle arbejdsliv.

Jeg undre mig stadig over, at vis man generelt mener, blandt specialisterne i tuning af multihjul, at sinter lejer er toppen, at det så ikke laves som standard lejer, fra fabrikkerne af .

Sinter lejer, kan for det meste laves billigere, og nøjagtig, som kunden ønsker det, men det dyre er ikke lejet, men som alt andet til hjul, selve værktøjerne.

I dag bruges sinter, til mange ting i vores tekniske verden, og det er en meget specialiseret teknologi, og lejet kan laves med meget små tolerancer, selvsmørende og absolut vedligeholdes fri.

Nu er det jo ikke alle, som ved hvad sinter teknologien går ud på, så måske ville et kik på det er her link, kunne give en ide' om, hvad vi snakker om:

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_daDK407DK398&q=sintermetal


De største producenter af sinter ligger i Israel og USA, men også Australien og Danmark er meget langt fremme i skoene, når der er tale om udvikling i sinter.

MVh
P.K.

Redigeret af PK - 05 Aug 2013 kl. 11:59
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 22:30
Godaften Per.
 
Lejer i sinterbronze er en del dyrere end de standardkuglelejer, der benyttes i langt de fleste multihjul.  Ikke at det skulle være et argument for, at de er bedre. MEN: De seneste mange år har det været et salgsargument at fremhæve antallet af kuglelejer i stort set alt hvad der smides på markedet.  Og hvor tit har man ikke hørt, at årsagen til bøvl har været rustne kuglelejer, både i fastspolehjul og multihjul? Rustfrie kuglelejer? Jo, de findes, men de andre tekniske egenskaber vil altid være forringet pga. materialets andre indbyggede begrænsninger. Især i multihjul vil det mærkes, og det eneste brugelige alternativ er keramhybrid-lejer, som er ret kostbare.  Men de skal kun "glemmes" efter en enkelt fisketur i saltvand for at ruste.
 
Jeg har gennem et godt stykke tid nærlæst et par svenske fiskefora, og er nået frem til, at det er langt at foretrække sinterbronze til mit brug i multihjul (saltvand), da den eneste ulempe er en reduktion (af overvejende akademisk interesse på et par pct.) i kastelængden.  Fordelene ved at kunne anvende spoleakselbremsen til finjustering samt driftssikkerheden overgår langt ulemperne, hvilket til fulde bekræftes af mine egne erfaringer.
 
Så faktisk tror jeg, at salgsafdelingens fascination af kuglelejernes image som noget finmekanisk gufguf, har overtrumfet ingeniørernes mere saglige tilgang til sagen. Og at standardkuglelejers pris er latterligt lav har uden tvivl medvirket til både at øge salget og fortjenesten. Kunder uden indsigt er ret nemme at dupere ved at remse et vist antal kuglelejer op, og i butikken snurrer disse hjul jo vældig fint rundt.
 
mvh jr 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 23:10
Hej Jørgen.

Ja, standard lejer er jo så laveste fællesnævner, og er vel egentlig ok, til de hjul, som folk ikke bruger så voldsomt meget, og vis man vedligeholder hjulet, så kan det vel også holde sin tid ud.

Sintert lejer, kan jo laves i alle materialer, og jeg skal reelt ikke kloge mig på teknikken, her i 2013, men jeg er overbevist om, at sinter materialerne sagtens kunne slå almindelig lejer ud, på eksemplevis vores multihjul.

Jeg er også overbevist om, at det teknisk, kan lade sig gøre, at lave sinter lejer, hvor der i legeringen er de nødvendige smørende dele, som ville gøre lejet, vedligeholdelses frit.

Den aksel, som skulle køre i lejet, ville jeg nok lave. med højglans. så der ikke er noget der kan rive, og ruste, og min tanke er, at et en hårdmetal aksel, måske ville være en løsning, vis den er poleret.

Det som jeg er ret sikker på, er at de lejer ikke bliver lavet, da de ikke kan fremstilles i tilstrækkelig antal, det er der får få hjul i omløb til, og man vil få en høj pris pr. leje.

Nu var der vel ingen, der forbød hjul fabrikanterne, at lave både multihjul og fastspolehjul, med samme dimision lejer, så man udgår alt de halløj, med slidte dele.

Jeg synes jo det er ærgeligt, at man har hjul til små 5000 kr., og som du er inde på med en ordentlig stak kuglelejer, som reelt ikke dur til en dyt, så var det vel bedre at ofre lejer på alle typer hjul, som virkelig kunne holde.

Jeg er som fagmand ud i masse fremstiling, rystet over standarden, af de løsdele, som er puttet i hjulene i dag.

Der er ikke ret meget af de moderne hjul halløj der kan holde, uanset om det koster spidsen af en jetjager, så er der slør og dårlig lineoplæg, og rustne lejer, og andre skavanker med indmaden.

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal give skylden, men jeg bliver sku' så lalle glad, når jeg står med de gamle hjul med messing drev, og andet fra en svunden tid, det virker, selv efter mere end 30 års brug, og jeg har altså svært ved at forstå, at vi i en moderne CNC tid, ikke kan lave noget ordentligt holdbart mekanik til vore fiskehjul

Mvh
P.K.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 08:43
Helt enig Per. Eller næsten. Der er ingen tvivl om at kulfiber har betydet temmelig meget for stængers kunnen. Et stort antal kuglelejer i strategisk rette placeringer giver stabil gang i hjul, og lineoplæg og betydningen af samme fik et betydeligt løft for år tilbage og så kan man i dag lave spoler, der er betydlig lettere end fortidens og derfor har brug for mindre bremse for at kontrolleres. Fint nok. Men når jeg i praksis står og fisker med mit gamle Abu Cardinal 57 på en Abu Atlantic 403 Zoom stang, så fisker jeg mindst lige så effektivt som folk med moderne grej, og jeg har en herlig oplevelse af at stå med kram i hænderne. Det holder min tid ud, og hvis der passes lidt på det, også mine børns tid ud ;-)

Mvh
Kristian
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 10:27
Ja det er med stor tilfredshed at jeg fisker med grej der måske ikke er super moderne men grej som i mine øjne kan holde min tid ud, hvis det plejes og smørres!
Når jeg besøger en grej biks i dag, er der absolut ingen stænger og hjul der frister!!
Vh
Henrik
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 11:31
Jeg er en af disse naive lystfiskere som tror at mange lejer er godt. Så derfor spørger jeg hvordan ved jeg om et givet rustfrit leje kan erstattes af et bronze eller sinterbronze leje. Og hvor finder jer en leverandør af disse bronze lejer.

Jeg har gået og tænkt på at skifte nogle af de gamle lejerne ud med keramhybrid.
Men så skriver Jørgen R. "Men de skal kun "glemmes" efter en enkelt fisketur i saltvand for at ruste", betyder det at yder og inder ringen i keramhybrid er af stål og kuglerne er af keramisk, skal de da smørres.

Hilsen Jørgen
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 11:55
hej Jørgen
du kan kigge her
http://www.blakdogtackle.com
http://www.sportfiskeboden.com
ww.lundgrensfiske.com

hilsner fra Peder
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 14:03
Citat: J.KROG

Jeg har gået og tænkt på at skifte nogle af de gamle lejerne ud med keramhybrid.
Men så skriver Jørgen R. "Men de skal kun "glemmes" efter en enkelt fisketur i saltvand for at ruste", betyder det at yder og inder ringen i keramhybrid er af stål og kuglerne er af keramisk, skal de da smørres.

Hilsen Jørgen


Jeg tror der er stor forskel på hvor modstandsdygtige hybridkeramiske kuglelejer er mod salt. Mine har holdt i årevis uden rust, men jeg har før hørt om lejer som ruster. Måske er der forskel på stålkvaliteten. Kuglerne er keramiske og kan ikke korrodere. Jeg giver mine en dråbe tynd olie en gang om året. De kan køre i tør tilstand, men så larmer de.

Jeg har afprøvet en fuldkeramisk kugleleje. Det kørte fantastisk i et par timer, men så begyndte keramikken at afskalle med det resultat at kuglerne blev kantede og lejet kørte rykvis. Det kan ikke anbefales.

Jeg har i øvrigt et par sintrede bronze glidelejer liggende. De er fra et gammelt ambassadeur 5000. Dem må jeg se at få afprøvet en dag. Fidusen med sintringen er så vidt jeg ved, at metallet er hullet som en svamp og kan mættes med olie i porerne.

Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 14:50
Hej Peter, vil give dig tildels ret mht. keramhybridlejer, at de er mindre tilbøjelige til at ruste. Det skyldes, et én af årsagerne til korrossion er væk, nemlig den galvaniske tæring, der opstår mellem 2 forskellige metaller (kuglerne er jo af et ikke-metal). 
 
Dine bronze-glidelejer fra et gammelt Ambassadeur har sandsynligvis siddet ude i gavlene, og så passer de vist ikke ikke i et alm. Ambassadeur i dagens design.  De skal i så fald have målene 4 X 10 X 4mm, altså det samme som de kuglelejer, der sidder inde i spolen.
 
De lejer af sinterbronze, der kan fås i bl.a. de to nævnte svenske butikker, fungerer netop som du beskriver (som en svamp, der kan mættes med olie), og der anbefales Rocket Fuel Red label til imprægneringen. Der skal 5-10 timers fiskeri til, før de begynder at vise deres værd, og jeg tror det er klogt at lade lejerne køre sammen med den samme aksel hele deres (antagelig) mange års problemfri levetid.
 
Men jeg vil lige gentage, at den anden vigtige egenskab er muligheden for at bruge spoleakselbremsen uden at kvæste lejerne.  Pt. er jeg igang med at afprøve et alternativ med et UT keramhybrid-leje i ikke-håndtags-siden sammen med et sinterbronceleje i håndtagssiden.  Der er ikke den store gevinst ved at bytte bronzelejet ud med en keramiker, men måske bliver det mere mærkbart senere på året, når temperaturen falder - det TROR jeg i hvert fald - men vi må se til dén tid.
 
mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 19:01
Hej Jørgen
Spændende betragtning med bronze iden ene side og keramiske i den anden side.
Købte et tgc 5001 brugt for et par år siden, det havde netop den opsætning, troede det var noget hjemmefusk, men nej.....
Glæder mig til at høre om resultatet.
Fisker du med monofil eller flet.
Vi burde lave at forum for os multihjulsfiskere.

hilsner fra Peder
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 20:45
Godaften Peder.
 
Ja, der er mange interessante muligheder for eksperimenter med multierne, hvis man er lidt nysgerrig. 
 
Mht. til din TGC: jeg mener at huske, at den netop blev forsynet med et glideleje i håndtagssiden for bedre at kunne håndtere de store, kluntede agn til jerkbait.  De har stor luftmodstand og skal have en reel bremsemodstand for ikke at slå ud under flugten. Et alm. kugleleje vil ikke kunne klare mosten ret længe, hvis spoleakselbremsen skal dække en stor del af bremsebehovet til dén slags agn, hvorimod et glideleje er helt upåvirket. ( Amb. Jerkbait er født med glidelejer i messing i begge sider af spolen, det stærke stativ af forkromet messing samt den "rigtige" bagstopper som supplement til énvejs-rullelejet, tandhjul i stål og måske andre mindre ændringer for at klare de grove tærsk, jerkbait giver).
 
Du kan godt få de foreløbige testresultater med et Amb. 5500 Mag elite og 12 gram kastevægt og moderat men såvidt muligt ensartet "kasteindsats":  Med 2 stk UT keramhybridlejer et gnmsnit på 120 håndtagsomdrejninger.  Med 1 bronzeleje + 1 UT keramhybrid ca. 114. Og med 2 bronzelejer ca 110.   Dvs. ca. 60 m med keramhybrid og ca 55 m. med bronzelejer. 
 
Måske ser det hele anderledes ud om et år (for jeg bilder mig ind, at glidelejer slides TIL, mens kuglelejer slides OP).
 
Til blink op til 12 gram bruger jeg ofte Power Pro 0,23 mm, mens de lidt tungere sager kan give linebrud under kast, hvis "den store fugleredebygger" er på færde. Og når fuglereder opstår, kan et tungt blink forårsage linebrud ved hjulet, og så har vi balladen....bryder mig ikke om at efterlade xxx meter uforgængelig superline, tøjret til et blink, i naturen.  Kastemæssigt har jeg det lidt nemmere med nylonline, nok mest fordi jeg har gået og øvet mig med det i over 20 år.
 
Dårlig idé det med vores eget forum, for så har de arme stakler med fastspohjul jo ingen chance for indimellem - og måske utilsigtet - at få en lidt dybere forståelse og en smule indsigt i, hvordan det er at fiske rigtigt.  Måske er der endda én og anden, der kommer til at overveje at forsøge sig med multien. 
 
Husk: Blind høne finder også et korn!
 
mvh jr 
 
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 21:06
Hej Peter.

Hele teknologien omkring sinter metal, som kan være alt mulig, såsom guld - messing - rustfast er at det , som du rigtig siger, er hullet som en si.(Porøst)

Grunden til det er, at grundelementerne, af de forskellige metaller, er i af sådanne karakterer, at de er ganske små dele, og afhængig af hvad type metal det er, har hvert enkelt korn en facon, der hører til metal typen.

Pulveret, laves med en teknik, der virker, som sne krystaller fra en snekanon, og selve pulveret, kan ikke bruges til noget uden, at der blandes forskellige ting i, som holder sammen på det hele, men der vil altid være porøsitet i emnet.

Dog er der forskellige teknikker, til at, om man så må sige, stoppe hullerne, men det er en længere historie, med kemi og andet, så det lader vi lige ligge.

For at pulveret kan blive til et emne, skal de i en form, og ved vores eksempel med et leje, er der en stationær plade med et hul hele vejen igennem.Pladen sidder fast på stansen, og stempler bevæger sig.

Værktøjet, i midten, får 2 stempler sat i, hvor det, som er i bunden, er i indgreb, hele tiden, men kan bevæges op og ned.

Det øverste stempel, ryger helt ud af form hullet, så ladeskuffen med pulver, kan kører ind over hullet og fylde hullet, så emnerne får det færdigblandet pulver i den mængde, der nøje er regnet ud.

Når fyldeskuffen kører retur, kører overstemplet ned i hullet, og begge stempler presser pulveret sammen, i værktøjets matrice.

Vis der er hul igennem emnet, hvad der er ved lejer, sider er en ekstra pind i undertemplet.

Når stemplerne retunere, ryger overstemplet op af matricen, og understemplet trykker emnet ud af matricen, og normalt vil en suger eller andet, tage emnet væk fra matricen, og det hele fyldes igen.

Man kan også vælge, at lade emnet ryge under ud af matricen, vis det kan tåle at ryge ned på en slids, som transportere det til varmebehandling.

Emnet er ikke brugbart, det er skørt, da emnet ikke er varmebehandlet!

Varme behandlingen foregår ved, at emnet kører langsom igennem, en sinter ovn, i neutral gas, og bliver herved varmet op til en forholdsvis høj temperatur, som passer til materiale typen, men normalt er emnet helt rødglødet.

I neutral gas, kommer der ikke glødeskaller på emnet!

Værktøjet dele er normalt højglans poleret, og oftest fremstillet i hårdmetal, og stansen er speciel, idet stemplerne kører forholdsvis langsomt.

Emnet bliver efter opvarmning hårdt, men har ikke sin fulde styrke, før det bliver kalibreret,(Klemt ekstra sammen).

Det forgår i et separat værktøj, hvor de nøjagtige mål opnås.

Man arbejder oftest med tolerancer på 2 - 7my, så det er utrolig nøjagtige emner, der kan fremstilles.

Jeg håber det her giver lidt mening, men en god ting er, at kigge på Dansk Sinter Metals hjemmeside, der er mange fine forklaringer på, hvad processerne er.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 07 Aug 2013 kl. 21:10
Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 15:53
Jeg tillader mig at trække tråden lidt tilbage !

udgangspunktet var at undersøge om hvorvidt det kunne betale sig at trimme/tune et ambassadeur hjul og om mit nye 5601 jb var det rigtige til mit fiskeri.
hjulet er nu ankommet og monteret med 2 stk UT sinterlejer og smurt op med rocket red label.

jeg har nørdet lidt på nettet og fundet disse sider til yderligt at forhøje "bling værdien" og forhåbentligt også ydeevnen.

www.Dadsoletackle.com : evighedsskrue og blandet org
www.Mikesreelrepair.com : blandet trim
www.Smoothdrag.com : kuglelejer bremseskiver oliex cals fedt
www.blakdogtackle.com : blandet trim
www.utreel.com/se/ komplette sæt og dele          
www.therocketreelcompany.com: blandet + smørelse   
www.acerracing.com: kuglelejer
www.formulabearings.com : kuglelejer
http://myworld.ebay.com/hobbybearingstore: ebay kuglelejer


Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 16:09
Hej Chris

Sportfiskeboden har overtaget UTREEL, efter Ulf.
Det er et godt sted at handle, med god og saglig betjening.
Har selv lige købt et 40mm håndtag med lejer, til mit Rocket 5501, jeg bruget det til kystfiskeri, det har fået den store opgradering med UT dele, håndtaget er super fedt.
Det kan anbefales til dit JB, men måske også deres pikeperformance var en mulighed.
Har i øvrigt selv sat glidelejer og IAR-leje i mit JB, den første udgave af hjulet kom uden.
Det kører helt steady ;-)
Prøv i øvrigt at læs de 4 artikler der ligger på UTREEL hjemmeside, det er god læsning for nørder som os

hilsner fra Peder

Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 16:32
Hej Chris.

Med denne enkle tuning har du det idelle hjul til jerkbait. Det eneste du behøver er en flaske Rocket Fuel Red label og måske en lille dåse Cals reel grease - så er du godt kørende i årevis.  HVIS du ønsker den lidt blødere gang, som messingtandhjul giver (til alm. spinnefiskeri), kan de fås som løse dele til en forholdsvis billig penge.
Til jerkbait er der intet vundet ved at købe en lettet UT-spole, men det er en fordel, hvis du ønsker at spinnefiske med lette blink/spinnere.  Jeg tror, dine bronzelejer er det helt rigtige, og hvis de opfører sig som mine, bliver de bedre og bedre - desuden kan kuglelejer ikke holde ret længe til jerkbait.

Undskyld alle omvejene og sidispringene ovenfor.

mvh jr 
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 18:13
Hej Jørgen
Det messing tandhjul du omtaler, er det tandhjulet til lineføreren du her tænker på.
Hvor køber man det.

Hilsner fra Peder
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 19:28
I øvrigt spændende, at ABU opgraderer deres C3,C4 og Record med en lettere spole og  linefører i 2014.
http://www.youtube.com/watch?v=0tqKu8fMH6A&feature=youtube_gdata_player
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 22:04
Godaften Peder.
 
Såvidt jeg husker har jerkbait-modellerne gearhjul af stål af hensyn til styrken. De skal jo også virkelig holde til noget, når en glathåret gravhund med kroge skal rykkes gennem vandet.  Men de har desværre en noget grovere gang.
 
I de "normale" Ambassadeurer er det store drivende hjul i gearhuset af messing - det samme er pinion-tandhjulet (det er det lille tandhjul, som drives af det store tandhjul) som går i indgreb med bremseklodsholderen, der sidder på enden af spolen i gearhus-siden.  Man kan sikkert vænne sig til de lidt mere "rå" ståltandhjul, men det er lidt sværere, når man som jeg har vænnet sig til messing gennem mange år.
 
mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 22:38
Hej Jørgen
Ja de skal holde til en del, og synes også at mine klassiske amb. hjul holder til mosten.
Fiskede længe med et 5501 C3 og et 5601 C3 HSS, men fisker nu kun med et 5601 JB
den første model, som var uden IAR (har selv sat et i da det var meget øv uden, desuden har jeg sat bronzerulleleje i, det er en drøm at kaste tunge agn med.
Mindes dog ikke at gearhjulet er af stål, men messing som de andre amb. jeg har.
Men som sagt er det den første udgave og der er sket lidt ændringer undervejs.
Hilsner fra Peder

Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2013 kl. 10:34

Jeg må erkende at denne tråd har givet blod på tanden.

jeg har ellers strejfet rundt i fastspoleland også jerkmæssigt hvor et shimano saragosa 4000 har stået for de tunge agn og dam quick 1000 har ordnet de små. det har fungeret ok men uden den lækre følelse som multirullen gir.

jeg vil bruge 5601 jbèn til de tunge og så har jeg en curado 201 og et revo stx til de små.

jeg tænker når 5601 er tilkørt at opgradere lineføringen m. keramik,g kuglelejer og lettet linefører 5-700,- afhængig af told og moms og smøre de andre op med noget rocketfuel.(det lyder det interessant at abu selv kommer med noget næste sæson )

er der for iøvrigt nogen der ved om man kan få højere gearing end 5,3-1
til amba 10000? min er ombygget fra 2 speed til 5,3

Mvh Chris
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2013 kl. 11:03
Hej Chris.
 
Ang. kuglelejret linefører: Det er OK, hvis hjulet kun bruges i ferskvand, men ved saltvand bør du være opmærksom på, at lejerne er MEGET eksponerede for saltvand. Det betyder rensning/tørring efter hver tur i det salte.
 
Den lettede linefører kan godt betyde noget, men det er meget marginalt for et hjul i 5000-serien.  Derimod er der en del at hente ved brug i 4000-serien, hvor lineførerens frem-og-tilbage minder om en hankanin under parringen (modstanden fra lineføreren kommer fra vendingerne i hver side, jo højere vægt og jo smallere hjulstativ, jo større bremseeffekt).
 
Ved ikke om der kan findes en højere gearing til et 10000, men en alternativ løsning kunne være et kortere (kuglelejret?) håndtag fra én af de svenske butikker nævnt længere oppe i tråden.
 
mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2013 kl. 23:24
Hej Jørgen
Har som sagt et af håndtagene fra UT med lejer, de er rigtig dejlige at fiske med, indspinningen bliver endnu blødere og kontant.
Men om de findes i størrelser størrerer end 6000 er jeg noget i tvivl om, og det ville vel heller ikke give mening

hilsner fra Peder
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 00:05
 
Næh, Peder. ikke et længere håndtag, men et kortere, der i praksis vil føles som en højere gearing.
 
mvh jr
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 00:18
Hej Multifreaks
Har også et Rocket cs pro i en ut tunet version altså også med det fine enkelt håndtag. Er der nogen de ved om det også findes til et Record rcn 41 altså et håndtag?
vh
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 00:33
Hej Henrik.
 
Ja, der er ingen forskel, da hoveddrevets aksler er ens på Record-serien og de øvrige "normale".  Husk blot, at der er venstre-gevind på dit RCN 41.  Er du iøvrigt glad for det? 
 
mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 08:12
Hej Jørgen

Det jeg mente, var om de samme håndtag passer på både 4-5-6000 og 7-8-9-10 hjulene
er der ikke forskel på akslerne.

hilsner fra Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 09:33
Hej Jørgen
Ok tak, ja jeg er meget glad for hjulet, det en suveræn størrelse til det lette fiskeri, og så kan jeg godt lide at det er så solidt! Har dog haft problemer med tilslaget, og indtil at jeg fandt ud af at der er to punkter på tilslagspalen/pladen og at de begge skulles smørres og at tappen på samme skulle bukkes en anelse, virker det nu upåklageligt og er en fryd at fiske med!
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 09:57
Citat: Peder Zeuthen

Hej Jørgen

Det jeg mente, var om de samme håndtag passer på både 4-5-6000 og 7-8-9-10 hjulene
er der ikke forskel på akslerne.

hilsner fra Peder
 
Hej Peder
 
Det tror jeg du har ret i.  Der skal en smule tilpasning til, og jeg mødte en gut ved vestkysten for et par år siden, og han havde benyttet løsningen med ét af de fede svenske håndtag, som han dog havde filet til i hullet og "rust" (=ir) - beskyttet med fedt til en udenbordsmotor.  Jeg husker ikke, hvilken hjulserie, det var - men større end 6000-serien.
 
mvh jr 
Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 10:04

Så er der bestilt Cals fedt, Rocket yellow olie og et sæt bremser hos

Blakdogtackle.

efter at have læst alt igennem rundt omkring om trim og tun så er det keramisk knivbolt, kugleleje gearhjul og lettet linefører der gir mening.(hvor købes det bedst og billigst?)

jeg ka læse mig til at der er meget lidt eller intet at hente på evighedsskrue kuglelejer + der er meget vedligehold på dem.

så tak til alle

og knæk bræk
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 11:11
Hej Chris. 
 
Keramisk knivbolt + lettet linefører kan du købe hos én af de svenske butikker nævnt længere oppe i tråden.
 
Du skrev, du har lejer i sinter-bronze fra UT.  De skal imprægneres med RØD Rocket Fuel, ikke den gule.
 
mvh jr
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 20:23
Citat: Har i øvrigt selv sat glidelejer og IAR-leje i mit JB, den første udgave af hjulet kom uden.

Er det muligt at sætte IAR-leje i ambassadeurhjul som ikke har monteret et fra start af? Jeg har fundet lejet på Blakdogtackle, men kan ikke rigtig se om man kan montere det i f.eks et amb 6000 med bagstoppal?


Redigeret af Klaus Neilsen - 12 Aug 2013 kl. 20:24
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 20:59
Hej Klaus

Der sidder bronzebøsninger i hjulet istedet for IARlejet.
Jeg er ret sikker på at du kan sætte det i.
Det skal presses i, er ret besværligt, men der er et trick....
Du skiller hjullet af og afmonterer alle delene på håndtagsgavlen, putter den i ovnen på 100 grader, putter lejet i fryseren i et døgn. Med en pincet dropper du lejet ned i gavlen og wupti, du er kørende....
Iøvrigt har de et værktøj hos Blakdog, til at presse lejet ud igen...
Håber min forklaring gav mening.

Hilsner fra Peder
Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 22:13
du ka også få en masse viden ved at søge på disse sider, www.alantani.com Alan Tani er en amerikansk super hjul doktor eller prøv www.fiskesnack.com Mooki en svensk hjuldoktor eller esoxhunt.dk

vh

Chris
Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 22:23
hej JR

den gule skal jeg bruge til nogle hurtige hjul
heldigvis fik jeg den røde med til bronze lejerne
så jeg bør være dækket ind.

jeg læste en spændende artikel på www.alantani.com omkring lejer og smøring. der er enorme mængder af ambassadeur affionados samlet der. hvad de ikke ved vides ikke endnu.

Tight lines

Chris
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum