Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluorocarbon vs nylon.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluorocarbon vs nylon.
    Sendt: 01 Aug 2013 kl. 18:56
Hej.

Jeg har læst lidt på nettet og nogen tråde om emnet. Nogen mener at tippet materiale (altså det vi fluefiskere køber til at lave spids af på forfanget) har en højere brudstyrke og er mere blød end hvis man købte almindelig fluorocarbon line. Hvad mener i om det?
Så er der det med blød vs stiv fluorocarbon hvor nogen mener det kan være ønskeligt at fluen har en mere naturlig gang og derfor bruger blødere materialer til at opnå det. Der kunne nylon være løsningen?

Hele det her med at fluorocarbon skulle være usynlig eller mere usynlig end nylon, er der nogen videnskabelige beviser på det? Hvis fisk kan se små bitte insekter som vi næsten ikke engang kan se, hvad skulle så være til hindre for at de ikke også kan se fluorocarbon? Har i oplevet at det ene var bedre end det andet? Eller er det indbildning fra hype?
Hilsen Kim.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 19:14
100% flourocarbon er meget stift. De blødere varianter indeholder en eller anden form for blødgører, meget ofte nylon.

Teorien bag usynligheden er, at flourocarbon har næsten samme lysbrydningsindeks som vand, dvs. at det ikke bryder eller afbøjer lyset som nylon gør.

Nu er det sådan at fisk også "ser" med sidelinjen, og de kan måske opdage flourocarbon selv om de ikke kan se det. Jeg bruger det selv til forfang pga. stivhed og vægtfylde. Stivheden gør at det strækker ud, og vægtfylden får det til at synke. generelt tror jeg ikke at usynlighed betyder så meget. Jeg fanger også fisk på en meget synlig fletline.

Mvh. Peter
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 22:32
Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert men jeg bruger fluorocarbon
Pga den er mindre synlig men skulle jeg vægte noget
Højt ville det være et længere forfang frem for fluorocarbon
Eller nylon tror mere på at et langt forfang skræmmer mindre :)

Men igen farvestrålende fletline fisker også godt dog ikk til
Flue Hehe :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 02:25
Tak for jeres svar. Havde nu håbet der var flere der havde en mening.
Hilsen Kim.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 09:19
Steen Ulnits har skrevet lidt om flourocarbon, godt nok en ældre artikel, men det er vel stadig gældende.
 
Vh.  IJ
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 10:22
Jeg bruger både nylon og Fluorocarbon, men er betænkelig ved fluorocarbons uforgængelighed. Jeg mener det er et problem, hvis vi jævnligt efterlader forfangsspidser i naturen, der ikke forsvinder. 1m fluorocarbon kan lave mange ulykker.
Fluorocarbon er fint til hele forfang, der skal synke. At kombinere et nylonforfang med en spids af Fluorocarbon er i teorien fint, men forfanget skal også igennem overfladespændingen og det er faktisk ikke let, så normalt flyder en tynd Fluorocarbonspids. Overfladespændingen kan faktisk bære en tynd aluminiumsskive! Derfor kan det godt være at Fluorocarbon på anden vis er en fordel.
Mit valg er derfor nylonforfang til tørfluefiskeri, og Fluorocarbon til nymfefiskeri i klart vand. På kysten bruger jeg polyforfang med nylonforfang.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres