CitérSvarEmne: Hjul doktor søges Sendt: 27 Jul 2013 kl. 14:23
Ejer et stella som har været en tur til rep. ved grossisten pga af mislys og dårlig gang. Der er skiftet en masse dele, men problemet er der stadig - måske det har noget med håndtag eller spole at gøre, jeg ved det ikke.
Findes der en med den rette kompetance, som kan få problemet ordnet? - er naturligvis villig til at betale det som det koster, inden for rimelighedens grænser.
Jeg har haft samme problem med min stella 1000 fe.
Den kørte mere og mere sej og var til rep hos normark 3 gange i træk :-(
Efter 3 gang fik jeg en helt ny :-)
de skiftede gear lejer og alt hvad der næsten var i den.
Løsningen på problemet fandt de aldrig :-(
Så de må have den i hovedet igen..
Har lige haft mit 2500fe sendt ind havde det efter en uge så kan absolut ikke klage over deres service niveau, men afsted med det igen det lyder som en ommer
Det er nu ikke rigtigt med den ene gang, loven siger " et begrænset antal gange" uden desværre at definere antallet, det er dog fordi nogle vare, kan være meget sværere end andre at reklamationsbehandle.
Og så er det i øvrigt butikken hvor varen er købt, der stiller den lovpligtige 2 års reklamationsret, og ikke grossisten. Købeloven gælder mellem den handlende (butikken) og forbrugeren. Eksempelvis gælder der ingen købelov, mellem to handlende ( evt to butikker, elle en butik og en grosist) da disse bliver betragte som ligeværdige.
Når det så er sagt, så plejer Normark eftermin mening, at være ganske hurtige i deres reklamationsbehandling. Er selv grejpusher, gennem 27 år, og oplever meget sjældent, at det tager unødig lang tid.
Dog er foråret/ forsommer generelt lidt tidspresset, da der kommer ekstraordinært mange hjul ind til rep. En del af disse hjul, har ligget defekte siden året før, men pludselig dukker foråret op, og så skal de i brug igen,,,, deraf kommer der lidt flaskehalse, rent tidsmæssigt...
Men ellers 100% ening i resten, retur til butikken, forklar fejlene grundigt, og så retur til Normark. Grej skal bare virke!!!!
Det har været på tv flere gange nu med de misforståelser der omkring det med rep
En gang evt spole er i stykker, ja så til rep med den, samme fejl opstår påny = penge tilbage promte....
De handlende er eksperter i at vildlede - det skal man holde sig for øje.
Og man kan lige så godt gå til stålet når noget skal til rep osv det gør de handlende også i alle situationer, kan de narre dig - så gør de det.
Jeg er helt enig med Jesper, du skal ikke accepterer en dårlig behandling.
I Hvidovre sport har de nogle meget kompetente medarbejdere prøv at tale med dem om problemet, jeg vil tro at de kan hjælpe dig.
Og ja vi vil gerne hjælpe med reklamationssagen. Kvit og frit for Nikolaj naturligvis.
Er på ferie denne uge med Nikolaj, men er tilbage på pinden mandag i næste uge, så ring gerne 36 75 13 15, så finder vi en løsning. Kan det ikke vente, så ring denne uge og spørg efter Poul ( ejeren af Hvidovre Sport) og henvis til vores aftale, så tager vi den derfra. Mvh og god tirsdag til alle. Carsten
Det er nu ikke rigtigt med den ene gang, loven siger " et begrænset antal gange" uden desværre at definere antallet, det er dog fordi nogle vare, kan være meget sværere end andre at reklamationsbehandle.
Og så er det i øvrigt butikken hvor varen er købt, der stiller den lovpligtige 2 års reklamationsret, og ikke grossisten. Købeloven gælder mellem den handlende (butikken) og forbrugeren. Eksempelvis gælder der ingen købelov, mellem to handlende ( evt to butikker, elle en butik og en grosist) da disse bliver betragte som ligeværdige.
Når det så er sagt, så plejer Normark eftermin mening, at være ganske hurtige i deres reklamationsbehandling. Er selv grejpusher, gennem 27 år, og oplever meget sjældent, at det tager unødig lang tid.
Dog er foråret/ forsommer generelt lidt tidspresset, da der kommer ekstraordinært mange hjul ind til rep. En del af disse hjul, har ligget defekte siden året før, men pludselig dukker foråret op, og så skal de i brug igen,,,, deraf kommer der lidt flaskehalse, rent tidsmæssigt...
Men ellers 100% ening i resten, retur til butikken, forklar fejlene grundigt, og så retur til Normark. Grej skal bare virke!!!!
God dag til alle
Hej
Købeloven gælder også mellem handlende. Disse køb kaldes handelskøb (købeloven § 4), og parternes forpligtelser overfor hinanden skærpes på visse områder i forhold til andre køb.
De køb,der ikke er handelskøb, kaldes civilkøb, og en del af disse defineres som forbrugerkøb (§ 4a). Det er f.eks. en privatpersons køb af grej i en grejbutik.
De civilkøb, der ikke er forbrugerkøb, er f.eks. køb af brugt grej mellem to private brugere her på 123nu.
Parterne i et køb kan aftale at købeloven ikke skal gælde mellem dem (og i stedet anvende egne vilkår eller købeloven i Burundi eller noget helt tredje), men i forbrugerkøb kan visse af reglerne ikke fraviges til skade for forbrugeren (se § 1)
Købeloven:
Almindelige bestemmelser
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
§ 2. Bestilling af genstande, som først skal fremstilles, anses i denne lov for køb. Uden for forbrugerkøb gælder dette dog kun, såfremt den overvejende del af de for fremstillingen nødvendige materialer skal ydes af den, der har påtaget sig fremstillingen.
Stk. 2. Loven gælder ikke for opførelse af bygning eller andet anlæg på fast ejendom.
Stk. 3. Hvad der i denne lov er bestemt om køb, finder tilsvarende anvendelse på bytte.
§ 3. Ved køb af genstande, bestemt efter art, forstås i denne lov ikke alene køb af en vis mængde af en angiven art genstande, men også køb af en vis mængde af et angivet parti.
§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift.
Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, for~lagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk, befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.
(.....)
Køberens mangelsbeføjelser (i forbrugerkøb)
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
Det er nu ikke rigtigt med den ene gang, loven siger " et begrænset antal gange" uden desværre at definere antallet, det er dog fordi nogle vare, kan være meget sværere end andre at reklamationsbehandle.
Og så er det i øvrigt butikken hvor varen er købt, der stiller den lovpligtige 2 års reklamationsret, og ikke grossisten. Købeloven gælder mellem den handlende (butikken) og forbrugeren. Eksempelvis gælder der ingen købelov, mellem to handlende ( evt to butikker, elle en butik og en grosist) da disse bliver betragte som ligeværdige.
Når det så er sagt, så plejer Normark eftermin mening, at være ganske hurtige i deres reklamationsbehandling. Er selv grejpusher, gennem 27 år, og oplever meget sjældent, at det tager unødig lang tid.
Dog er foråret/ forsommer generelt lidt tidspresset, da der kommer ekstraordinært mange hjul ind til rep. En del af disse hjul, har ligget defekte siden året før, men pludselig dukker foråret op, og så skal de i brug igen,,,, deraf kommer der lidt flaskehalse, rent tidsmæssigt...
Men ellers 100% ening i resten, retur til butikken, forklar fejlene grundigt, og så retur til Normark. Grej skal bare virke!!!!
God dag til alle��
Hej
Købeloven gælder også mellem handlende. Disse køb kaldes handelskøb (købeloven § 4), og parternes forpligtelser overfor hinanden skærpes på visse områder i forhold til andre køb.
De køb,der ikke er handelskøb, kaldes civilkøb, og en del af disse defineres som forbrugerkøb (§ 4a). Det er f.eks. en privatpersons køb af grej i en grejbutik.
De civilkøb, der ikke er forbrugerkøb, er f.eks. køb af brugt grej mellem to private brugere her på 123nu.
Parterne i et køb kan aftale at købeloven ikke skal gælde mellem dem (og i stedet anvende egne vilkår eller købeloven i Burundi eller noget helt tredje), men i forbrugerkøb kan visse af reglerne ikke fraviges til skade for forbrugeren (se § 1)
Købeloven:
Almindelige bestemmelser
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
§ 2. Bestilling af genstande, som først skal fremstilles, anses i denne lov for køb. Uden for forbrugerkøb gælder dette dog kun, såfremt den overvejende del af de for fremstillingen nødvendige materialer skal ydes af den, der har påtaget sig fremstillingen.
Stk. 2. Loven gælder ikke for opførelse af bygning eller andet anlæg på fast ejendom.
Stk. 3. Hvad der i denne lov er bestemt om køb, finder tilsvarende anvendelse på bytte.
§ 3. Ved køb af genstande, bestemt efter art, forstås i denne lov ikke alene køb af en vis mængde af en angiven art genstande, men også køb af en vis mængde af et angivet parti.
§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift.
Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, for~lagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk, befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.
(.....)
Køberens mangelsbeføjelser (i forbrugerkøb)
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
I stand corrected Henrik... Jeg tænkte nærmere bestemt på den 24 måneders reklamationsret, man som forbruger har ved køb hos en handlende.. Den har jeg ikke automatisk som handlende, når jeg køber vare af en anden handlende, med videresalg for øje. Vil dog lige nævne, at alle de grossister vi handler med, stiller de samme 24 måneders reklamationsret, til os som butik/handlende, som forbrugeren har.
Det er nu ikke rigtigt med den ene gang, loven siger " et begrænset antal gange" uden desværre at definere antallet, det er dog fordi nogle vare, kan være meget sværere end andre at reklamationsbehandle.
Og så er det i øvrigt butikken hvor varen er købt, der stiller den lovpligtige 2 års reklamationsret, og ikke grossisten. Købeloven gælder mellem den handlende (butikken) og forbrugeren. Eksempelvis gælder der ingen købelov, mellem to handlende ( evt to butikker, elle en butik og en grosist) da disse bliver betragte som ligeværdige.
Når det så er sagt, så plejer Normark eftermin mening, at være ganske hurtige i deres reklamationsbehandling. Er selv grejpusher, gennem 27 år, og oplever meget sjældent, at det tager unødig lang tid.
Dog er foråret/ forsommer generelt lidt tidspresset, da der kommer ekstraordinært mange hjul ind til rep. En del af disse hjul, har ligget defekte siden året før, men pludselig dukker foråret op, og så skal de i brug igen,,,, deraf kommer der lidt flaskehalse, rent tidsmæssigt...
Men ellers 100% ening i resten, retur til butikken, forklar fejlene grundigt, og så retur til Normark. Grej skal bare virke!!!!
God dag til alle��
Hej
Købeloven gælder også mellem handlende. Disse køb kaldes handelskøb (købeloven § 4), og parternes forpligtelser overfor hinanden skærpes på visse områder i forhold til andre køb.
De køb,der ikke er handelskøb, kaldes civilkøb, og en del af disse defineres som forbrugerkøb (§ 4a). Det er f.eks. en privatpersons køb af grej i en grejbutik.
De civilkøb, der ikke er forbrugerkøb, er f.eks. køb af brugt grej mellem to private brugere her på 123nu.
Parterne i et køb kan aftale at købeloven ikke skal gælde mellem dem (og i stedet anvende egne vilkår eller købeloven i Burundi eller noget helt tredje), men i forbrugerkøb kan visse af reglerne ikke fraviges til skade for forbrugeren (se § 1)
Købeloven:
Almindelige bestemmelser
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
§ 2. Bestilling af genstande, som først skal fremstilles, anses i denne lov for køb. Uden for forbrugerkøb gælder dette dog kun, såfremt den overvejende del af de for fremstillingen nødvendige materialer skal ydes af den, der har påtaget sig fremstillingen.
Stk. 2. Loven gælder ikke for opførelse af bygning eller andet anlæg på fast ejendom.
Stk. 3. Hvad der i denne lov er bestemt om køb, finder tilsvarende anvendelse på bytte.
§ 3. Ved køb af genstande, bestemt efter art, forstås i denne lov ikke alene køb af en vis mængde af en angiven art genstande, men også køb af en vis mængde af et angivet parti.
§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift.
Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, for~lagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk, befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.
(.....)
Køberens mangelsbeføjelser (i forbrugerkøb)
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
I stand corrected Henrik... Jeg tænkte nærmere bestemt på den 24 måneders reklamationsret, man som forbruger har ved køb hos en handlende.. Den har jeg ikke automatisk som handlende, når jeg køber vare af en anden handlende, med videresalg for øje. Vil dog lige nævne, at alle de grossister vi handler med, stiller de samme 24 måneders reklamationsret, til os som butik/handlende, som forbrugeren har.
Forsat god tirsdag
Hej igen
Jo, reklamationsretten på 2 år gælder også automatisk i handelskøb og civilkøb, der ikke er forbrugerkøb, medmindre man altså har aftalt andet (se § 54).
I forbrugerkøb gælder ligeledes en toårig reklamationsret, som er ufravigelig til ugunst for forbrugeren (se § 83). I forbrugerkøb gælder tillige den særlige formodningsregel i de første 6 måneder (se § 77, stk. 3). Det betyder at bevisbyrden for at manglen ikke var til stede på leveringstidspunktet er hos sælger i de første 6 måneder og det stiller forbrugeren bedre end i de sidste 18 måneder, hvor det er forbrugeren der har bevisbyrden for manglens tilstedeværelse på leveringstidspunktet.
Købeloven er lidt indviklet fordi den for omkring 100 år siden blev lavet for handelskøb og civilkøb uden opdeling i "alm. civilkøb" og forbrugerkøb. Særlige regler for forbrugerkøbene er så senere køblet på købeloven fra § 72 og fremefter, hvilket har betydet en masse undtagelser herfor i den oprindelige del af købeloven, hvor en del regler dog også stadig gælder for forbrugerkøbene. Ja, man skal vist holde tungen lige i munden, når man læser loven...
Købeloven
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne til køberen.
(......)
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.
§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.
§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.
Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
(......)
§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.
Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75 a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.
Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.
Tak til Faber for hjælpsomheden. Det er sku god stil. Men hjulet er allerede afleveret igen ved butikken.
For lige gods ordens skyld, skal det lige siges at jeg aldrig har er blevet behandlet dårligt, selv om det self er surt at få et hjul tilbage som ikke er tip-top - ønskede bare tingene skulle gå hurtigt og problemet løst.
Det er nu ikke rigtigt med den ene gang, loven siger " et begrænset antal gange" uden desværre at definere antallet, det er dog fordi nogle vare, kan være meget sværere end andre at reklamationsbehandle.
Og så er det i øvrigt butikken hvor varen er købt, der stiller den lovpligtige 2 års reklamationsret, og ikke grossisten. Købeloven gælder mellem den handlende (butikken) og forbrugeren. Eksempelvis gælder der ingen købelov, mellem to handlende ( evt to butikker, elle en butik og en grosist) da disse bliver betragte som ligeværdige.
Når det så er sagt, så plejer Normark eftermin mening, at være ganske hurtige i deres reklamationsbehandling. Er selv grejpusher, gennem 27 år, og oplever meget sjældent, at det tager unødig lang tid.
Dog er foråret/ forsommer generelt lidt tidspresset, da der kommer ekstraordinært mange hjul ind til rep. En del af disse hjul, har ligget defekte siden året før, men pludselig dukker foråret op, og så skal de i brug igen,,,, deraf kommer der lidt flaskehalse, rent tidsmæssigt...
Men ellers 100% ening i resten, retur til butikken, forklar fejlene grundigt, og så retur til Normark. Grej skal bare virke!!!!
God dag til alle��
Hej
Købeloven gælder også mellem handlende. Disse køb kaldes handelskøb (købeloven § 4), og parternes forpligtelser overfor hinanden skærpes på visse områder i forhold til andre køb.
De køb,der ikke er handelskøb, kaldes civilkøb, og en del af disse defineres som forbrugerkøb (§ 4a). Det er f.eks. en privatpersons køb af grej i en grejbutik.
De civilkøb, der ikke er forbrugerkøb, er f.eks. køb af brugt grej mellem to private brugere her på 123nu.
Parterne i et køb kan aftale at købeloven ikke skal gælde mellem dem (og i stedet anvende egne vilkår eller købeloven i Burundi eller noget helt tredje), men i forbrugerkøb kan visse af reglerne ikke fraviges til skade for forbrugeren (se § 1)
Købeloven:
Almindelige bestemmelser
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
§ 2. Bestilling af genstande, som først skal fremstilles, anses i denne lov for køb. Uden for forbrugerkøb gælder dette dog kun, såfremt den overvejende del af de for fremstillingen nødvendige materialer skal ydes af den, der har påtaget sig fremstillingen.
Stk. 2. Loven gælder ikke for opførelse af bygning eller andet anlæg på fast ejendom.
Stk. 3. Hvad der i denne lov er bestemt om køb, finder tilsvarende anvendelse på bytte.
§ 3. Ved køb af genstande, bestemt efter art, forstås i denne lov ikke alene køb af en vis mængde af en angiven art genstande, men også køb af en vis mængde af et angivet parti.
§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift.
Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, for~lagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk, befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.
(.....)
Køberens mangelsbeføjelser (i forbrugerkøb)
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
I stand corrected Henrik... Jeg tænkte nærmere bestemt på den 24 måneders reklamationsret, man som forbruger har ved køb hos en handlende.. Den har jeg ikke automatisk som handlende, når jeg køber vare af en anden handlende, med videresalg for øje. Vil dog lige nævne, at alle de grossister vi handler med, stiller de samme 24 måneders reklamationsret, til os som butik/handlende, som forbrugeren har.
Forsat god tirsdag ��
Hej igen
Jo, reklamationsretten på 2 år gælder også automatisk i handelskøb og civilkøb, der ikke er forbrugerkøb, medmindre man altså har aftalt andet (se § 54).
I forbrugerkøb gælder ligeledes en toårig reklamationsret, som er ufravigelig til ugunst for forbrugeren (se § 83). I forbrugerkøb gælder tillige den særlige formodningsregel i de første 6 måneder (se § 77, stk. 3). Det betyder at bevisbyrden for at manglen ikke var til stede på leveringstidspunktet er hos sælger i de første 6 måneder og det stiller forbrugeren bedre end i de sidste 18 måneder, hvor det er forbrugeren der har bevisbyrden for manglens tilstedeværelse på leveringstidspunktet.
Købeloven er lidt indviklet fordi den for omkring 100 år siden blev lavet for handelskøb og civilkøb uden opdeling i "alm. civilkøb" og forbrugerkøb. Særlige regler for forbrugerkøbene er så senere køblet på købeloven fra § 72 og fremefter, hvilket har betydet en masse undtagelser herfor i den oprindelige del af købeloven, hvor en del regler dog også stadig gælder for forbrugerkøbene. Ja, man skal vist holde tungen lige i munden, når man læser loven...
Købeloven
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne til køberen.
(......)
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.
§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.
§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.
Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
(......)
§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.
Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75 a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.
Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.
Hæhæ, så blev jeg sgu klogere, og så midt i ferien,, takker.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum