Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

God begynderstang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Flemming CL Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
beemer Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér beemer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: God begynderstang?
    Sendt: 24 Jul 2013 kl. 10:59
Jeg har igennem længere tid gerne ville prøve at fiske. Det virker som en dejlig måde at afstresse på, og som vejret er p.t. er der vidst ingen undskyldning for at komme igang SmileJeg tænker i første omgang at prøve kræfter med en put-and-take sø, når vi drøner i sommerhus næste uge og har derfor brug for en god "opstartsstang". Jeg har et gavekort til Specialbutikken og tænker derfor at kigge nærmere på en af disse http://www.specialbutikken.dk/fiskestaenger.aspx. Giver det mening eller er der et helt andet sted, jeg bør starte? 
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 11:38
hej Flemming.
Desværre melder der sig to nye spørgsmål hver gang man får et svar, når man taler fiskegrejStern Smile
Derfor bør du overveje følgende:
 
Hvis du vil fiske i saltvand, skal både hjul og stang egne sig til det, ikke alle er lige velegnede.
 
Stangen skal kunne håndter den størrelse agn (blink, spinner osv.) du vil fiske med, som tommelfinger regel kan man sige at en stangs ideelle kastevægt ligger mellem de angivne tal, eks. 7-21 gram, det giver så 14 gram, hvilket er fint til små blink og spinnere, men ikke til at høvle et 25 grams blink af sted fra kysten eller molen, det er min erfaring at man bedre kan komme af sted med en stang der er for kraftig (større vægtangivelse), end en der for blød.
 
Mange hjul er ikke gode til saltvand, selv om de angives som sådan, det er primært lejerne det er galt med, de ruster eller anløber. Størrelsen på hjulet skal passe nogenlunde til stangen, jeg har i øjeblikket et i størrelse "2500", det passer fint til min stang, og jeg kan fint spinnefiske i mange timer.
 
Uanset hvad du vælger, vil jeg anbefale dig at skylle, rense, smøre, efterspænde, osv., osv., det gør at dit grej ikke svigter når du er ude.
 
Vær endvidere opmærksom på at der går grej i den, inden længe har du et større arsenal af hjul og stænger, til enhver teoretisk situation, og efter en tid opdager du at du altid griber det samme grej hver gang du skal af sted, og det eneste der belaster det øvrige grej er støv.
 
Et godt råd til indkøbet kunne være at købe det første sæt, et sted hvor du kan prøve det, altså en fysisk butik, de fleste har gode tilbud, og du kan samtidig få noget rådgivning, men pas nu på ikke at forkøbe dig, det er ikke uden grund de kaldes grejpushere, de skal leve af at du køber noget, så tænk på hvad du har behov for og hold dig til det.
 
K&B
/Morten
 
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 12:53
Stængerne kan fint bruges til Put and Take, også den billigste model Alivio.
Det er dog ikke nogen billig butik når vi taler fiskegrej, hvilket du vil se ved at søge på tilsvarende varer på google.
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 13:25
 
 
 
Et godt PT sæt til kun 250kr ville dov skifte til noget fletline 0,12
 
Eller et super sæt til en lille 1100kr seddel
men som du virkelig kan få glæde af i længden kan bruges til kyst og Pt Wink


Redigeret af Mallow - 24 Jul 2013 kl. 13:36
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum