Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et problem eller bare en dille….

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Et problem eller bare en dille….
    Sendt: 24 Jul 2013 kl. 07:03
Citat: HAJ

Citat: Niklas Albrechtsen

Hej Claus
Jeg har skam også en fornuftigt og rummelig tilgang til , at andre vil fange / jage fisk .
Men jeg mener også at brugen af Lys burde være forbudt når der jages , sådan er det på land når der dyrkes jagt.
Desuden så burde denne sikkert fantastiske hobby ind under jagtlovgivningen og ikke fisketegnet ...

En fisk hugger på en krog / hvorimod en jager skyder sit bytte ....

Tænk engang over ,at du må ikke købe en slangebøsse i Danmark , da den er farlig ...!
Mén det er en harpun altså ikke , ja sådanne ting kan jeg altså ikke helt forstå .

Der skal være plads til os alle ved vandet, men en stramning det skal der til ..

Ps . Selvlysende perler arhh den lader jeg ligge ;)))

Såååå enig ...

Glæder mig helt til pressen opdager hvordan "jægere" kan pløkke dyr - bare de har svømmefødder på - eller guderne forbyde det en ulykke sker hvor en UV jæger blæser en harpun i maven på en badegæst, lystfisker eller tilfældig person på molen. 

Hvilke signaler sender man når man desuden med en forening der hedder "naknemo" og bruger citater som dyk og pløk ??? 
Jeg tager med garanti fuldstændig fejl - men det lyder som en flok skydegale tosser der bare vil "nak" og "pløk" med deres harpuner! ... Blodtørstige jægere.
Jeg undskylder selvfølgelig for denne generalisering og provokation - det er mere ment som en tanke i form af provokation :) 
(Ligesom hvis jeg laver en ungdomsklub og kalder den "knoer med blod!" - kunne være et harmløst "vi er seje og kan sige seje ting" men jeg signalere også noget med slåskamp ... Det kan tolkes.

Min pointe var sådan set en harpun er farlig og høre sgu ind under jagt! ... 

Hvorfor hedder det egentlig ikke undervands fiskeri ?? Men undervands JAGT? 

Vi skal alle være der - men det er IKKE fiskeri i mine øjne - det er JAGT ... og fint nok med det - det skal der også være plads til! Men regelsættet er jo så bare anderledes længere er den ikke 

Jeg er personlig ligeglad med de tager "mine" havørreder - jeg finder sgu bare nogle andre 

Men jeg er ikke ligeglad med en person kan uden vidrere svømme 10 meter fra mig med et våben der er i stand til at affyre en bolt/pil/harpun ud med en voldsom hastighed og gennemtrængningskræft til at gøre kæmpe skade på mig eller mine børn!! 

UV jægeren på det youtube klip der er linket til svømmer mindre en 10 meter fra folk på en mole ... Er der nogen kloge kompetente UV jægere der kan påstå at deres harpun IKKE kan skyde 10 meter ??? ... Jeg tror den sagtens kan skyde - også ud op over vandet og gøre enorm skade på 10 meters afstand ! 

Jeg mener vi skal da have UV jægere - fred med det - hver sin lyst ... Men ikke under det reglsæt der hedder fiskeri - men JAGT! 

Tak for opmærksomheden 



Ingen af mine harpuner er i stand til at skyde længere end 5 meter ud fra harpunspidsen, der er nemlig line i spydet og det begranser jo rækkevidden. 
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 09:32
Nu har jeg læst med fra starten af i denne tråd, undladt at blande mig, men jeg har da mine holdninger.

Som jeg læser posten, så er der en stribe problemstillinger som diskuteres lidt i øst og vest. Den helt overordnede handler om hvordan man som bruger af vandet (her skriver jeg bruger, fordi det er ligegyldigt om man har en harpun, kajak, fluestang eller noget helt andet med sig), bør udvise respekt. Den som er først på en fiskeplads, bør kunne udføre sit ærinde uden at blive generet af andre brugere. Hvis man kommer til en plads der er optaget, bør man enten finde en anden plads eller tage dialogen med vedkommende på pladsen om der kan være plads til begge. Dette problem er i mine øjne lidt en hård kartoffel, fordi det drejer sig om uskrevne regler osv. Jeg tror dog at alle normalt opdragede mennesker er enige om dette, men der vil altid være håbløse folk. Dem har jeg mødt både med fluestang, spinnestang, harpun, kajak, båd, garn, hund og ilt på ryggen. Det der bliver nævnt om lys i det oprindelige indlæg, hører også under dette. Det er dårlig stil at ligge sig på en andens plads og blænde dem med lys, men de har lov til at bruge lys i deres jagt/fiskeri.

Herefter bliver der debateret omkring rigtigheden af at de må bruge lys om natten, om det skal stramninger til i våbenloven og en masse andet. Alt dette synes jeg faktisk ikke hører til i tråden her, den handler om et par idioter som overtrådte de uskrevne regler ved vandet.

Da de jo er i deres gode ret til at bruge både harpun og lys, så synes jeg at debatten om dette bør føres i en anden tråd. Jeg tror alle er enige i at de har overtrådt uskrevne regler ved at mase sig ind på pladsen, men de har jo trods alt lov til at have deres harpun og lygte med til vandet.

Nu er tråden jo alligevel så fordrejet at det måske ikke giver så meget mening at viderføre debatten omkring yderligere stramninger af UV jagt. Dog synes jeg denne debat bør føres på fornuftige argumenter, såsom om det er korrekt at fisk "lammes" af lys når det er mørkt osv. Jeg har ikke nok indsigt til at gøre mig klog om dette, jeg har set videoer af både fisk der flygter og fisk der "lammes" når de rammes af lys i mørket. Hvad der er det mest normale ved jeg ikke, derfor synes jeg der skal facts på bordet fremfor blot følelser (og dette gælder fra begge sider af bordet).
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 10:13
Citat: dmj

Nu har jeg læst med fra starten af i denne tråd, undladt at blande mig, men jeg har da mine holdninger.

Som jeg læser posten, så er der en stribe problemstillinger som diskuteres lidt i øst og vest. Den helt overordnede handler om hvordan man som bruger af vandet (her skriver jeg bruger, fordi det er ligegyldigt om man har en harpun, kajak, fluestang eller noget helt andet med sig), bør udvise respekt. Den som er først på en fiskeplads, bør kunne udføre sit ærinde uden at blive generet af andre brugere. Hvis man kommer til en plads der er optaget, bør man enten finde en anden plads eller tage dialogen med vedkommende på pladsen om der kan være plads til begge. Dette problem er i mine øjne lidt en hård kartoffel, fordi det drejer sig om uskrevne regler osv. Jeg tror dog at alle normalt opdragede mennesker er enige om dette, men der vil altid være håbløse folk. Dem har jeg mødt både med fluestang, spinnestang, harpun, kajak, båd, garn, hund og ilt på ryggen. Det der bliver nævnt om lys i det oprindelige indlæg, hører også under dette. Det er dårlig stil at ligge sig på en andens plads og blænde dem med lys, men de har lov til at bruge lys i deres jagt/fiskeri.

Herefter bliver der debateret omkring rigtigheden af at de må bruge lys om natten, om det skal stramninger til i våbenloven og en masse andet. Alt dette synes jeg faktisk ikke hører til i tråden her, den handler om et par idioter som overtrådte de uskrevne regler ved vandet.

Da de jo er i deres gode ret til at bruge både harpun og lys, så synes jeg at debatten om dette bør føres i en anden tråd. Jeg tror alle er enige i at de har overtrådt uskrevne regler ved at mase sig ind på pladsen, men de har jo trods alt lov til at have deres harpun og lygte med til vandet.

Nu er tråden jo alligevel så fordrejet at det måske ikke giver så meget mening at viderføre debatten omkring yderligere stramninger af UV jagt. Dog synes jeg denne debat bør føres på fornuftige argumenter, såsom om det er korrekt at fisk "lammes" af lys når det er mørkt osv. Jeg har ikke nok indsigt til at gøre mig klog om dette, jeg har set videoer af både fisk der flygter og fisk der "lammes" når de rammes af lys i mørket. Hvad der er det mest normale ved jeg ikke, derfor synes jeg der skal facts på bordet fremfor blot følelser (og dette gælder fra begge sider af bordet).
 
Det nok et af de mest fornuftige indlæg jeg endnu har læst her på tråden, tak for det Dennis.
 
Jeg er selv uv-"fisker" og jeg har endnu ikke oplevet at en ørred decideret bliver "lammet" af lyset. Jeg har oplevet fisk der blev letter forvirrede som om de ikke helt ved hvad de skal gøre og ligesom står og drejer lidt rundt om sig selv, men oftest svømmer de væk. Der er dem der bar pisker afsted og så er der dem der fortrækker lidt roliger og forsøger at slippe væk fra lyskeglen, det er her vi så evt forsøger at holde dem i kanten af lyset hvor vi stadig kan se dem uden ade bliver skræmt helt væk. Der er også dem der pisker ind mellem tanget, det være sig større planter eller snasket på bunden, hvor de så står i den tro at vi ikke kan se dem når de ikke kan se os (ligesom med små børn), men aldrig har jeg oplevet en ørred blive paralyceret eller decideret lammet, kald det hvad i vil.
Mvh
Martin
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 11:35
Citat: Martin Bartholin


 
Jeg er selv uv-"fisker" og jeg har endnu ikke oplevet at en ørred decideret bliver "lammet" af lyset. Jeg har oplevet fisk der blev letter forvirrede som om de ikke helt ved hvad de skal gøre og ligesom står og drejer lidt rundt om sig selv, men oftest svømmer de væk. Der er dem der bar pisker afsted og så er der dem der fortrækker lidt roliger og forsøger at slippe væk fra lyskeglen, det er her vi så evt forsøger at holde dem i kanten af lyset hvor vi stadig kan se dem uden ade bliver skræmt helt væk. Der er også dem der pisker ind mellem tanget, det være sig større planter eller snasket på bunden, hvor de så står i den tro at vi ikke kan se dem når de ikke kan se os (ligesom med små børn), men aldrig har jeg oplevet en ørred blive paralyceret eller decideret lammet, kald det hvad i vil.

Ovennævnte udsagn har man jo ofte kunnet læse, især fra fortalere for undervandsjagt med lys. Sleepy

Jacques Y. Cousteau som de fleste nok kender, er af en lidt anderledes mening, læs på følgende link hvad han har skrevet http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=4812&pid=55820#pid55820
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 12:26
Jacques Cousteau......

Ja ham kende vi jo!  
Var det ikke ham der sprang et helt koralrev i luften med dynamit, under optagelsen af hans film The Silent World??

Det gjorde det lidt nemmere at finde ud af hvilke fiskearter, og hvor mange af hvert art befolkede revet,  de behøvede kun at tælle de døde fisk som flød rundt efter hans lille trick......

Knæk og bræk

Ed
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 12:27
Citat: Henning

Citat: Martin Bartholin


 
Jeg er selv uv-"fisker" og jeg har endnu ikke oplevet at en ørred decideret bliver "lammet" af lyset. Jeg har oplevet fisk der blev letter forvirrede som om de ikke helt ved hvad de skal gøre og ligesom står og drejer lidt rundt om sig selv, men oftest svømmer de væk. Der er dem der bar pisker afsted og så er der dem der fortrækker lidt roliger og forsøger at slippe væk fra lyskeglen, det er her vi så evt forsøger at holde dem i kanten af lyset hvor vi stadig kan se dem uden ade bliver skræmt helt væk. Der er også dem der pisker ind mellem tanget, det være sig større planter eller snasket på bunden, hvor de så står i den tro at vi ikke kan se dem når de ikke kan se os (ligesom med små børn), men aldrig har jeg oplevet en ørred blive paralyceret eller decideret lammet, kald det hvad i vil.

Ovennævnte udsagn har man jo ofte kunnet læse, især fra fortalere for undervandsjagt med lys. Sleepy

Jacques Y. Cousteau som de fleste nok kender, er af en lidt anderledes mening, læs på følgende link hvad han har skrevet http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=4812&pid=55820#pid55820
 

@Henning

Jeg svarer egentlig blot på Dennis indlæg om hvordan mine erfaringer er, dessuden læser jeg intet om ørreder i dit link? Blot fordi nogle arter fisk reagerer sådan eller fordi du har set en enkelt ørred gøre det, er det vel ikke ensbetydende med at at alle gør det?
 
@Henning "Ovennævnte udsagn har man jo ofte kunnet læse, især fra fortalere for undervandsjagt med lys. Sleepy"
 
Oven nævnte kommentar hører man altid af modstander af UV-jagt med lysWink, hvor vil du hen med det? Måske er der så noget om det???
Mvh
Martin
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 12:42
Martin@ Der skal være plads til alle, og der SKAL også være plads til uv-jægere .. bare fordi vi lystfiskere er nogle småforkælede prinsesser, så skal vi ikke bestemme over alle andre .. men som tidligere, så skal vi ALLE udvise respekt for hinande, og hinandens hobbies .. 

når det så er sagt, så har jeg et par gode kammerater, der er begyndt at dyrke uv-jagt sidste år, og efter en af deres første natture, havde de flere gange oplevet at fiskene stoppede fuldstændig op, eller stod så stille (når de lyste på dem), at de faktisk kunne svømme helt hen til dem .. dette var både småtorsk, havørred og så en anden art som jeg ikke kan huske lige nu .. men da lysning i ferskvand ikke er lovligt, skulle man næsten mene at det er grundet en uhensigtsmæssighed i den form for "fiskeri" .. 

Da jeg ikke selv dyrker uv-fiskeri, kender jeg ikke til sigtbarheden om natten .. er det helt umuligt at se noget i månens skær ?!
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 13:16
Citat: Ørde

Martin@ Der skal være plads til alle, og der SKAL også være plads til uv-jægere .. bare fordi vi lystfiskere er nogle småforkælede prinsesser, så skal vi ikke bestemme over alle andre .. men som tidligere, så skal vi ALLE udvise respekt for hinande, og hinandens hobbies .. 

når det så er sagt, så har jeg et par gode kammerater, der er begyndt at dyrke uv-jagt sidste år, og efter en af deres første natture, havde de flere gange oplevet at fiskene stoppede fuldstændig op, eller stod så stille (når de lyste på dem), at de faktisk kunne svømme helt hen til dem .. dette var både småtorsk, havørred og så en anden art som jeg ikke kan huske lige nu .. men da lysning i ferskvand ikke er lovligt, skulle man næsten mene at det er grundet en uhensigtsmæssighed i den form for "fiskeri" .. 

Da jeg ikke selv dyrker uv-fiskeri, kender jeg ikke til sigtbarheden om natten .. er det helt umuligt at se noget i månens skær ?!
 
Der skal nemlig være plads til alle, men når man læser tråden igennem får bare let indtrykket af at lystfiskere (absolut ikke alle) bare vil have kyste og ørrederne for sig selv, og at deres måde er den eneste rigtige.
Tilbage til dit spørgsmål, man kan måske skimte lidt et par meter frem hvis vandet er spritklart, det er fuldmåne og man kigger den rigtige vej i forhold til det sparsomme lys, men nu er det jo Danmark vi bor i og vandet er ikke så tit spritklart og der er ret ofte skyer på himlen, hvilket egentligt er for dårligtLOL , så det simple svar er desværre nej.
Mvh
Martin
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 13:19



Ingen af mine harpuner er i stand til at skyde længere end 5 meter ud fra harpunspidsen, der er nemlig line i spydet og det begranser jo rækkevidden. 

takker giver jo god mening ellers ville vi jo også finde spyd overalt ... tænkte bare at den var mere end 10 meter. 
 
Er der nogen der kan fortælle mig hvor kraftigt sådan en "slår" - hvor meget smæk er der så på de 5 meter både over vandet og under 
jeg kan forstille mig det er ret voldsomt for at kunne fyres afsted under vand og være hurtigt nok til at kunne ramme på 3 - 5 meter ? 

som sagt tidligere - er jeg i princip ligeglad med deres "fiskeri" for som også nævnes af mange andre så gælder det jo om at dem som benytter pladsen - altså de først ankommende har altså førsteret ... om de så indenfor loven selvfølgelig vælger at fiske med dynamit , avåben eller anden form er jo ligemeget ... (rent hypotetisk jo ik!) 

 
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 14:51
Citat: HAJ




Ingen af mine harpuner er i stand til at skyde længere end 5 meter ud fra harpunspidsen, der er nemlig line i spydet og det begranser jo rækkevidden. 

takker giver jo god mening ellers ville vi jo også finde spyd overalt ... tænkte bare at den var mere end 10 meter. 
 
Er der nogen der kan fortælle mig hvor kraftigt sådan en "slår" - hvor meget smæk er der så på de 5 meter både over vandet og under 
jeg kan forstille mig det er ret voldsomt for at kunne fyres afsted under vand og være hurtigt nok til at kunne ramme på 3 - 5 meter ? 

som sagt tidligere - er jeg i princip ligeglad med deres "fiskeri" for som også nævnes af mange andre så gælder det jo om at dem som benytter pladsen - altså de først ankommende har altså førsteret ... om de så indenfor loven selvfølgelig vælger at fiske med dynamit , avåben eller anden form er jo ligemeget ... (rent hypotetisk jo ik!) 

 

Spydet mister hurtigt kraft og fart i vandet. Du skal tænke på at der er 6-7 mm tykke stålspyd der typisk er 120-130 cm lange.
Jeg har en Omer T20 harpun med et 140 cm spyd som er 6,5 mm i diameter. På det har jeg 4 meter line som er mont. i enden af spydet og spidsen af harpunen. Det giver mir en rækkevidde fra hånden til spydspidsen på 6, 40 m.
MEN MEN MEN, jeg skyder aldrig på fisk med så stor en afstand. Der er nemlig ikke fart nok på spydet når det kommer så langt ud til at det går gennem en fisk. Spydet skal helst gå så meget igennem så modhagen kommer helt fri på den anden side af fisken. Hvis den ikke gør det så river fisken sig af spydet og det vil vi ikke have.


Redigeret af CS78 - 24 Jul 2013 kl. 14:55
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 16:42

Når der nu mere eller mindre er enighed blandt lystfisker og UV- jæger, at dem som er først på pladsen, har råderetten til fiskevandet uanset hvem der kommer først. Er fuldstændig enig om at der er tumper i alle lejre, men jeg kunne godt tænke mig at der var en mulighed for at man kunne anmelde en sådan person, og der blev gjort noget ved det.

 

Hvad skal der til og hvordan kan vi så få alle til at respektere dette, uden en stramning for alle parter, det kunne jeg godt tænke mig at vi kunne finde frem til, tror ganske enkelt ikke på det.

 

Svaret er ganske simpelt, det kan ikke lade sig gøre ved frivillighedens vej eller uskrevet regler på området. Der bør være nogle faste regler som vi alle kan leve med.

 

Det kunne være at vi bliver nød til at angive hinanden på samme måde som vi angiver ulovligt garn, det giver da i det mindste et billede af hvor vi har problemerne. Derefter kan fiskerikontrollen så lave sine aktioner mod os alle. Ved dog godt at vi så skal have en udvidelse af kontrolstaben inden for fiskerikontrollen, det kan vi vel ikke have noget imod eller kan vi?

 

Dette var blot en tanke der poppede op, ud af den blå luft og det varme vand.

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 17:24
Citat: Ed V

Jacques Cousteau......

Ja ham kende vi jo!  
Var det ikke ham der sprang et helt koralrev i luften med dynamit, under optagelsen af hans film The Silent World??

Det gjorde det lidt nemmere at finde ud af hvilke fiskearter, og hvor mange af hvert art befolkede revet,  de behøvede kun at tælle de døde fisk som flød rundt efter hans lille trick......


Det kender jeg ikke til, - men gør det mandens ord mindre værd?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 17:48
Citat: Martin Bartholin


@Henning
Jeg svarer egentlig blot på Dennis indlæg om hvordan mine erfaringer er, dessuden læser jeg intet om ørreder i dit link? Blot fordi nogle arter fisk reagerer sådan eller fordi du har set en enkelt ørred gøre det, er det vel ikke ensbetydende med at at alle gør det?
 
Oven nævnte kommentar hører man altid af modstander af UV-jagt med lysWink, hvor vil du hen med det? Måske er der så noget om det???

Hvis lyset har så lidt betydning, som nogle vil have det til at lyde som om, hvordan kan det så være i ikke bare kan jage om dagen? Her hvor jeg pt. opholder mig i DK, er der flere uv-jægere der næsten dagligt, er ude at skyde/spidde sig en potion fisk, så hvad er problemet i at opgive lyset?

Et andet sted siger du: "Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk."   
Men en Google søgning på Speargun Hunting, giver altså ca. 533.000 hits, så nogen steder kaldes det da jagt!Wink
 


Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 18:03
Hej Henning,

Nej, jeg er bare sikker på at man kan finde mange udtalelser fra andre som har en anden mening end Cousteau. 
Det kan godt være han er berømt, og mange ved hvem han er, men bare fordi at han har sagt, skrevet eller gjort noget i en bog eller film, så er det ikke ensbetydende med at det er rigtig, og vi skal gøre/sige det samme. Alle kan tage fejl en gang imellem, og det gjorde han i den grad også....

Se her: http://m.youtube.com/watch?v=FHrlXY9Gd6c

Sæt dig nu ind i tingene, tag med under vandet, så du ved hvad du taler om af egen erfaring i stedet for bare at gentage hvad alle andre de siger. Dem har vi s... nok af i denne debat!
Knæk og bræk

Ed
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 19:01
giver altså ca. 533.000 hits, så .....

Ja på alle sider der enten indeholder ordet Speargun eller hunting så det dækker også over alle sider om jagt. Prøv at google Spearhunting..... så er der ikke særligt mange sider om fiskefangst men om at nedlægge bøffeler og bjørne.

Prøv Spearfishing så finder du siderne om fiskeri......

LOL man kan altid dreje et søge resultat til nogen ønsket hvis man bevidst vil det. 




Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 21:13
Citat: Henning

Citat: Martin Bartholin


@Henning
Jeg svarer egentlig blot på Dennis indlæg om hvordan mine erfaringer er, dessuden læser jeg intet om ørreder i dit link? Blot fordi nogle arter fisk reagerer sådan eller fordi du har set en enkelt ørred gøre det, er det vel ikke ensbetydende med at at alle gør det?
 
Oven nævnte kommentar hører man altid af modstander af UV-jagt med lysWink, hvor vil du hen med det? Måske er der så noget om det???

Hvis lyset har så lidt betydning, som nogle vil have det til at lyde som om, hvordan kan det så være i ikke bare kan jage om dagen? Her hvor jeg pt. opholder mig i DK, er der flere uv-jægere der næsten dagligt, er ude at skyde/spidde sig en potion fisk, så hvad er problemet i at opgive lyset?

Et andet sted siger du: "Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk."   
Men en Google søgning på Speargun Hunting, giver altså ca. 533.000 hits, så nogen steder kaldes det da jagt!Wink
 


Spearfishing giver 2.560.000 hits. Wink
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 23:10
Citat: Kaspar Wendelin

giver altså ca. 533.000 hits, så .....

Ja på alle sider der enten indeholder ordet Speargun eller hunting så det dækker også over alle sider om jagt. Prøv at google Spearhunting..... så er der ikke særligt mange sider om fiskefangst men om at nedlægge bøffeler og bjørne.

Prøv Spearfishing så finder du siderne om fiskeri......



LOL man kan altid dreje et søge resultat til nogen ønsket hvis man bevidst vil det. 





LOL min bare r.., du/i søger og fremlægger jo også det der passer bedst i jeres kram!

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 23:18
Citat: CS78

Citat: Henning

Citat: Martin Bartholin


@Henning
Jeg svarer egentlig blot på Dennis indlæg om hvordan mine erfaringer er, dessuden læser jeg intet om ørreder i dit link? Blot fordi nogle arter fisk reagerer sådan eller fordi du har set en enkelt ørred gøre det, er det vel ikke ensbetydende med at at alle gør det?
 
Oven nævnte kommentar hører man altid af modstander af UV-jagt med lysWink, hvor vil du hen med det? Måske er der så noget om det???

Hvis lyset har så lidt betydning, som nogle vil have det til at lyde som om, hvordan kan det så være i ikke bare kan jage om dagen? Her hvor jeg pt. opholder mig i DK, er der flere uv-jægere der næsten dagligt, er ude at skyde/spidde sig en potion fisk, så hvad er problemet i at opgive lyset?

Et andet sted siger du: "Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk."   
Men en Google søgning på Speargun Hunting, giver altså ca. 533.000 hits, så nogen steder kaldes det da jagt!Wink
 


Spearfishing giver 2.560.000 hits. Wink

Men påstanden om at det kun er i Norge og Danmark det kaldes jagt, faldt hvis til jorden! Ouch
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 06:57
Citat: Henning

Citat: Martin Bartholin


@Henning
Jeg svarer egentlig blot på Dennis indlæg om hvordan mine erfaringer er, dessuden læser jeg intet om ørreder i dit link? Blot fordi nogle arter fisk reagerer sådan eller fordi du har set en enkelt ørred gøre det, er det vel ikke ensbetydende med at at alle gør det?
 
Oven nævnte kommentar hører man altid af modstander af UV-jagt med lysWink, hvor vil du hen med det? Måske er der så noget om det???

Hvis lyset har så lidt betydning, som nogle vil have det til at lyde som om, hvordan kan det så være i ikke bare kan jage om dagen? Her hvor jeg pt. opholder mig i DK, er der flere uv-jægere der næsten dagligt, er ude at skyde/spidde sig en potion fisk, så hvad er problemet i at opgive lyset?

Et andet sted siger du: "Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk."   
Men en Google søgning på Speargun Hunting, giver altså ca. 533.000 hits, så nogen steder kaldes det da jagt!Wink
 


 
Henning@ Det er ikke fordi jeg ikke vil svare på dit spørgsmål omend jeg tror du kender svaret, derfor, vil jeg i førsteomgang egentlig hellere svare med et modspørgsmål. Hvorfor er det lige at så mange lystfiskere sværger til natfiskeri efter havørred? Svar nu ærligt og ikke alle de undvigelser....
 
Og så den der med hvad det hedder hvor og hvornår, hold nu op! Så vidt jeg ved bruger fluefiskere noget der hedder skydeline, skal fluefiskeri så også være forbudt? Wink  (ironi kan være brugt)
 
Mvh
Martin
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 08:51
Citat: Martin Bartholin


 
Henning@ Det er ikke fordi jeg ikke vil svare på dit spørgsmål omend jeg tror du kender svaret, derfor, vil jeg i førsteomgang egentlig hellere svare med et modspørgsmål. Hvorfor er det lige at så mange lystfiskere sværger til natfiskeri efter havørred? Svar nu ærligt og ikke alle de undvigelser....

Helt ærligt, for mange år siden fiskede jeg meget om natten, ved ikke om det har været mine mangler, men udbyttet stod overhovedet ikke mål med anstrengelserne, så det fik hurtigt ende, og i dag er der ingen der fisker nat!

Og så den der med hvad det hedder hvor og hvornår, hold nu op! Så vidt jeg ved bruger fluefiskere noget der hedder skydeline, skal fluefiskeri så også være forbudt? Wink  (ironi kan være brugt)
 

Det var helt dig selv, der syntes det var vigtigt, at få understreget hvad uv-jagt, efter din mening skulle heddde! Confused
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 09:27
Citat: Henning

Citat: Martin Bartholin


 
Henning@ Det er ikke fordi jeg ikke vil svare på dit spørgsmål omend jeg tror du kender svaret, derfor, vil jeg i førsteomgang egentlig hellere svare med et modspørgsmål. Hvorfor er det lige at så mange lystfiskere sværger til natfiskeri efter havørred? Svar nu ærligt og ikke alle de undvigelser....

Helt ærligt, for mange år siden fiskede jeg meget om natten, ved ikke om det har været mine mangler, men udbyttet stod overhovedet ikke mål med anstrengelserne, så det fik hurtigt ende, og i dag er der ingen der fisker nat!

Og så den der med hvad det hedder hvor og hvornår, hold nu op! Så vidt jeg ved bruger fluefiskere noget der hedder skydeline, skal fluefiskeri så også være forbudt? Wink  (ironi kan være brugt)
 

Det var helt dig selv, der syntes det var vigtigt, at få understreget hvad uv-jagt, efter din mening skulle heddde! Confused
 
Du kunne bare ikke svare ærligt hva?Clap
Hvis der er Ingen der fisker nat hvordan kan det så være at der er nogen der brokker sig over at de er blevet generet af et par tosser der svømmede for tæt på???? Jeg ser rigtig mange lystfiskere når jeg er ude om natten og de er der af samme grund som jeg, fordi ørrederne kommer helt ind under land med større sandsynlighed for fangst til følge. Derfor fisker jeg ørreder om natten.
 
Hvor får du indtrykket af at det er vigtigt for mig hvad vores sport skal hedde? Jeg syntes jeg gør det relativt klart at det egentligt er ligemeget.


Redigeret af Martin Bartholin - 25 Jul 2013 kl. 09:28
Mvh
Martin
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 10:16
@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 10:50
Hej Kevin,

Som jeg har forstået det gik diskussionen ud på hvor meget der blev fisket om natten, og af hvem, og ikke om hvor meget lys der bruges af de forskellige typer af fiskere??  Jeg tror godt vi kan blive enig om at nattefiskeri dyrkes både af stangfiskere og UV-jægere , og med samme begrundelse som Henning konsekvent  benægter, nemlig at der nu engang er flere fisk i de kystnære områder om natten.
Og ja, jeg vil da gerne indrømme at min lille Petzl pandelampe ikke helt slår til når jeg skal finde fisk i måneskinnet...... 

Hvad angår undermålere forekommer der selvfølgelig uheldige episoder, og hvis du har mødt en UV jæger med en HØ under de 40 cm er det noget lort. Når det så er sagt har jeg tidligere fisket meget med stang i området omkring Vosnæspynt, hvor der om foråret kan være rigtig mange fisk, men også mange mindre fisk. Her har jeg mange gange mødt lystfiskere som kom slæbende med mange fisk og mange undermålere. Hvis man gjorde dem opmærksom på problemet fik man at vide at man skulle blande sig uden om og holde kæft. Der findes desvære idioter blandt både  lystfiskere og UV-jægere.

Hvad vi gør med undermålere som er skudt er - men nu kan jeg kun tale om mig selv - meget nemt at svare på: det forekommer ikke... Under vandet ser alt større ud, og det gælder både om dagen og om natten. Når man tager højde for det kan man bare lade være med at skyde fisk medmindre man er 200% sikker på at den har målet.  Samme gælder farvede fisk om efteråret og kakkelovnsrør om foråret, da vi kan se fiskene kan vi være meget mere selektive en man kan med stang. 

Hvad går du med undermålere eller nedgængere som har slugt ormen, eller inhaleret fluen??     
Knæk og bræk

Ed
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 10:59
Citat: Kevin rostrup

@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?
 
Hej Kevin
Det ser jeg ikke nogen gøre, men hvis du refererer til "dialogen" mellem Henning og jeg, kan jeg ikke se hvad det har med sagen at gøre. Henning spøger om hvorfor vi fisker om natten hvis det er ligemegte med lyset, hvor jeg svare " af samme årsag som lystfiskere, fordi ørrederne trække mod land om natten". Hvortil han påstår at ingen fisker om natten hvilket er noget vås.
 
jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad andre gør og ikke gør,  og jeg selv har endnu ikke fanget en undermåler ørred med harpunen. Det er sådan at når du ser gennem en maske under vand forstørres ting med ca 25% (har så vidt jeg har erfaret intet med lyset at gøre), det bør eller burde ihvertfald alle uv-jægere vide og handle derefter. Jeg selv lader heller en fisk gå hvis jeg er i tvivl.
Mvh
Martin
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 11:57
Lige en lille - off topic - sidebemærkning:

Der har tidligere været folk her på forum som havde kritik på at der er en forening som hedder NakNemo, og at UV-jægere bruger ' dyk og pløk' hvor stangfiskere siger knæk og bræk. Det er såmænd ikke fordi alle UV-jægere går i blodrus så snart vi trækker i camouflage-dragten, men måske sag med et blink i øjet.

Jeg kan se på forsiden af 123.nu at der er knaldet en havørred på 6,2 kilo i Grønå ved Tønder. Mon ham fluefiskeren har skudt dyret med haglsprederen inden eller efter han fik den kanet på land???Wink
Knæk og bræk

Ed
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 11:59
Hej
Det var ikke for at blande mig i jeres interne diskussion var blot nysgerrig,har selv mødt flinke uv jægere i virkligheden og jeg møder en del på de nordjyske kyster og har stadigvæk tilgode at have en dårlig oplevelse med en uv jæger (heldigvis),min datter og mig har enda fået 4 skrubber af en uv jæger på en af vores nul ture,så intet ondt ord herfra om dem.Jeg er bare ikke enig i behovet af at bruge lys om natten.
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:15

Kevin@

Helt iorden at du blander dig, det er vel meningen med en sådan tråd her, alle skal kunne komme med deres mening.
Grunden til brug af lys er at du ellers ikke kan se en hujende fis, og da det i vores tilfælde er os der skal finde fisken har vi derfor brug for at kunne orientere os, det kan du vel  ikke være uenig i eller?
Mvh
Martin
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:24
Hvorfor skulle en UV-jæger ikke få lov til at bruge lys? Det ville svare til, at vi lystfiskere ikke må bruge pandelygter når vi fisker havørreder, eller ål om natten. Og hvorfor skal folk blive ved med at brokke sig i denne tråd omkring uv-jægere? tråden bliver længere og længere, uden nogen form for konklusion om hvad der kunne gøres anderledes. Den ene mener det andet, man kommer ingen vegne sådan her. Synes det er tarveligt at "vi" sætter uv-jægere i sådan dårligt perspektiv, bare fordi en gruppe herfra har fået en dårlig oplevelse med en anden gruppe, som tilfældigvis er uv-jægere. respektër dog folkene, det er nemt at sidde og sige "det kunne have være bedre hvis.. og det... og sådan..." - Slap nu af, det er i sidste ende, sikkert et ret flink menneske som har harpunen i hånden. Og som I kan læse på google, hvis I surfer godt igennem, kan I læse jer frem til, at de fleste uv-jægere har en snor på deres spyd, så den ikke kan ryge længere end 10-15m OG at man kan trække spyddet tilbage i snoren. ret smart... Og så er man bange for at stå ved en UV-jæger fra 40-50m afstand. ingen stjæler en fisk, men du kan med 100% garanti regne med, at hvis du står og brokker dig over de uskyldige jægere, at den fisk du ville fange er væk. Netop fordi folkene hellere vil brokke sig og diskutere, end at sætte sig ned som et mandfolk og få talt ud.


- I kører jo heller ikke i bil uden lys om aftenen, forhåbentlig.

- Ja, jeg ved godt I sikkert synes, at det er et dårligt eksempel, men så dygtige og lovlydige jer som brokker jer over uv-jægere er, så kan I sikkert komme med et bedre :)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:29
Citat: Kevin rostrup

@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?



Jeg ser ikke mange med lommelygter, men pandelygter er der et hav af. Men vi er jo også i det 20. århundrede, hvor vi bruger pandelygter fremfor lommelygter Wink
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:39
Citat: Martin Bartholin

Kevin@


Helt iorden at du blander dig, det er vel meningen med en sådan tråd her, alle skal kunne komme med deres mening.

Grunden til brug af lys er at du ellers ikke kan se en hujende fis, og da det i vores tilfælde er os der skal finde fisken har vi derfor brug for at kunne orientere os, det kan du vel  ikke være uenig i eller?


Nej,det kan man jo ikke være uenig om
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:41
Citat: Safet123


Citat: Kevin rostrup

@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?
Jeg ser ikke mange med lommelygter, men pandelygter er der et hav af. Men vi er jo også i det 20. århundrede, hvor vi bruger pandelygter fremfor lommelygter Wink


Det må ikke være nemt at være så klog
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 16:27
Bum Bum!!!!.... Kalder lige denne frem igen, det er jo trods alt også dette emnet handler om også, ikke kun brugen af lys. Er der slet ingen der har mening om dette, mener at hvis vi ikke kan få dette løst, så har vi bare tråden igen og igen uden at der sker en rygende hattefis. Syntes at det ville være dejligt om der kunne rejse sig nogle spidskadidater fra de forskelige interessegrupper for at sætte sig sammen for at få sat tingene på plads.
 
Citat: Fluefisker

Når der nu mere eller mindre er enighed blandt lystfisker og UV- jæger, at dem som er først på pladsen, har råderetten til fiskevandet uanset hvem der kommer først. Er fuldstændig enig om at der er tumper i alle lejre, men jeg kunne godt tænke mig at der var en mulighed for at man kunne anmelde en sådan person, og der blev gjort noget ved det.

 

Hvad skal der til og hvordan kan vi så få alle til at respektere dette, uden en stramning for alle parter, det kunne jeg godt tænke mig at vi kunne finde frem til, tror ganske enkelt ikke på det.

 

Svaret er ganske simpelt, det kan ikke lade sig gøre ved frivillighedens vej eller uskrevet regler på området. Der bør være nogle faste regler som vi alle kan leve med.

 

Det kunne være at vi bliver nød til at angive hinanden på samme måde som vi angiver ulovligt garn, det giver da i det mindste et billede af hvor vi har problemerne. Derefter kan fiskerikontrollen så lave sine aktioner mod os alle. Ved dog godt at vi så skal have en udvidelse af kontrolstaben inden for fiskerikontrollen, det kan vi vel ikke have noget imod eller kan vi?

 

Dette var blot en tanke der poppede op, ud af den blå luft og det varme vand.

Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 17:14
Hej Hans Jørgen, 

Fiskerikontrollen har været underbemandet i mange år, og har af den grund hverken haft kapacitet til at få styr på de ulovlige garn, piratfiskerne fra Gilleleje eller erhvervsfiskere som har svært ved at overholde deres fiskekvoter.

Tror du i ramme alvor at de, hvis og når de får lov til at udvide kontrolstaben, prioriterer vores sølle uoverensstemmelser frem for de ovennævnte rigtige problemer?

Wake up and smell the coffee...
Knæk og bræk

Ed
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 17:16
Citat: Martin Bartholin


Du kunne bare ikke svare ærligt hva?Clap
Hvis der er Ingen der fisker nat hvordan kan det så være at der er nogen der brokker sig over at de er blevet generet af et par tosser der svømmede for tæt på???? Jeg ser rigtig mange lystfiskere når jeg er ude om natten og de er der af samme grund som jeg, fordi ørrederne kommer helt ind under land med større sandsynlighed for fangst til følge. Derfor fisker jeg ørreder om natten.

Jeg svarer skam ærligt!
Men det ser desværre ud til at et par ord (mærket med rødt) er røget af teksten, som skulle have været som følger:
"Helt ærligt, for mange år siden fiskede jeg meget om natten, ved ikke om det har været mine mangler, men udbyttet stod overhovedet ikke mål med anstrengelserne, så det fik hurtigt ende, og i dag er der ingen i min omgangskreds der fisker nat!"
 

 
Hvor får du indtrykket af at det er vigtigt for mig hvad vores sport skal hedde? Jeg syntes jeg gør det relativt klart at det egentligt er ligemeget.

I indlægget hvor du skrev:
"Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk." 

Jeg tror i øvrigt det er på tide at hoppe af her, der er vigtigere ting for mig at bruge tiden på, og jeg har også taget stilling til UV-jagt! 
Jeg vil personligt, til enhver tid gå ind for at lyset afskaffes, og at der skal en form for regulering til, hvad angår brugen af harpuner!




 


Til top
Kristian Villadsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristian V

Tilmeldt:: 08 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristian V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 17:27
Citat: Fluefisker

Bum Bum!!!!.... Kalder lige denne frem igen, det er jo trods alt også dette emnet handler om også, ikke kun brugen af lys. Er der slet ingen der har mening om dette, mener at hvis vi ikke kan få dette løst, så har vi bare tråden igen og igen uden at der sker en rygende hattefis. Syntes at det ville være dejligt om der kunne rejse sig nogle spidskadidater fra de forskelige interessegrupper for at sætte sig sammen for at få sat tingene på plads.
 
Citat: Fluefisker

Når der nu mere eller mindre er enighed blandt lystfisker og UV- jæger, at dem som er først på pladsen, har råderetten til fiskevandet uanset hvem der kommer først. Er fuldstændig enig om at der er tumper i alle lejre, men jeg kunne godt tænke mig at der var en mulighed for at man kunne anmelde en sådan person, og der blev gjort noget ved det.

 

Hvad skal der til og hvordan kan vi så få alle til at respektere dette, uden en stramning for alle parter, det kunne jeg godt tænke mig at vi kunne finde frem til, tror ganske enkelt ikke på det.

 

Svaret er ganske simpelt, det kan ikke lade sig gøre ved frivillighedens vej eller uskrevet regler på området. Der bør være nogle faste regler som vi alle kan leve med.

 

Det kunne være at vi bliver nød til at angive hinanden på samme måde som vi angiver ulovligt garn, det giver da i det mindste et billede af hvor vi har problemerne. Derefter kan fiskerikontrollen så lave sine aktioner mod os alle. Ved dog godt at vi så skal have en udvidelse af kontrolstaben inden for fiskerikontrollen, det kan vi vel ikke have noget imod eller kan vi?

 

Dette var blot en tanke der poppede op, ud af den blå luft og det varme vand.


Jeg er fuldstændig enig med dig. Det må i det mindste være en start på, at løse nogen af problemerne Thumbs Up
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 18:53
Citat: Henning

Citat: Martin Bartholin


Du kunne bare ikke svare ærligt hva?Clap
Hvis der er Ingen der fisker nat hvordan kan det så være at der er nogen der brokker sig over at de er blevet generet af et par tosser der svømmede for tæt på???? Jeg ser rigtig mange lystfiskere når jeg er ude om natten og de er der af samme grund som jeg, fordi ørrederne kommer helt ind under land med større sandsynlighed for fangst til følge. Derfor fisker jeg ørreder om natten.

Jeg svarer skam ærligt!
Men det ser desværre ud til at et par ord (mærket med rødt) er røget af teksten, som skulle have været som følger:
"Helt ærligt, for mange år siden fiskede jeg meget om natten, ved ikke om det har været mine mangler, men udbyttet stod overhovedet ikke mål med anstrengelserne, så det fik hurtigt ende, og i dag er der ingen i min omgangskreds der fisker nat!"
 

 
Hvor får du indtrykket af at det er vigtigt for mig hvad vores sport skal hedde? Jeg syntes jeg gør det relativt klart at det egentligt er ligemeget.

I indlægget hvor du skrev:
"Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk." 

Jeg tror i øvrigt det er på tide at hoppe af her, der er vigtigere ting for mig at bruge tiden på, og jeg har også taget stilling til UV-jagt! 
Jeg vil personligt, til enhver tid gå ind for at lyset afskaffes, og at der skal en form for regulering til, hvad angår brugen af harpuner!




 




Den er vist allerede hoppet af for dig, for den må du så citere en anden for at have skrevet, det er i hvertfald ikke mig....


Redigeret af Martin Bartholin - 25 Jul 2013 kl. 20:35
Mvh
Martin
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 19:05
Citat: Kevin rostrup

Citat: Safet123


Citat: Kevin rostrup

@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?
Jeg ser ikke mange med lommelygter, men pandelygter er der et hav af. Men vi er jo også i det 20. århundrede, hvor vi bruger pandelygter fremfor lommelygter Wink


Det må ikke være nemt at være så klog



Det er faktisk ret nemt. Du skulle prøve det. Så ville der være en person mindre som brokker sig over et lille problem :) - Pointen var, at der faktisk er mange lystfiskere som bruger jeres "lommelygter", derfor jeg lavede en lille intern joke med at det kaldes pandelygter nu, men det må være en forholdsvis ny joke hos en ældre herrer. Og for det andet, kommer personen med et ret dumt spørgsmål, om hvad uv-jægere gør med undermålere som de har skudt ved et uheld. - Hvad gør man som lystfisker hvis en fisk har slugt ormen halvt ned i mavesækken, eller slugt fluen, hvis det er en undermåler? Det er sgu da lidt dobbeltmorale, at udpege hvad uv-jægere gør ved deres undermålere, uden at pointere selv hvad en lystfisker gør med en undermåler som har slugt fluen/ormen helt. Men, siden du er så klog, kan du vel komme med et argument som kan retfærdiggøre måden man behandler de stakkels uv-jægere. Man kan tydeligt se, at du er en af dem som ville kaste et blink efter en uv-jæger SickSick - Tænk igennem, før du bare taster et eller andet ind i det kommende argument, Hr. Kloge :-)
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:12
der er mange der klipper fluen/krogen af .. og lader fisken svømme videre ..
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:15
Citat: Ørde

der er mange der klipper fluen/krogen af .. og lader fisken svømme videre ..



Jeg tror sgu ikke, at mange klipper en flue af i en fisk. Jeg har dog ikke oplevet det endnu, jeg har godt set det på TV, men det er specielle kroge som ruster væk i løbet af et par dage.

Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:21
Citat: Safet123


Citat: Kevin rostrup

Citat: Safet123


Citat: Kevin rostrup

@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?
Jeg ser ikke mange med lommelygter, men pandelygter er der et hav af. Men vi er jo også i det 20. århundrede, hvor vi bruger pandelygter fremfor lommelygter Wink


Det må ikke være nemt at være så klog
Det er faktisk ret nemt. Du skulle prøve det. Så ville der være en person mindre som brokker sig over et lille problem :) - Pointen var, at der faktisk er mange lystfiskere som bruger jeres "lommelygter", derfor jeg lavede en lille intern joke med at det kaldes pandelygter nu, men det må være en forholdsvis ny joke hos en ældre herrer. Og for det andet, kommer personen med et ret dumt spørgsmål, om hvad uv-jægere gør med undermålere som de har skudt ved et uheld. - Hvad gør man som lystfisker hvis en fisk har slugt ormen halvt ned i mavesækken, eller slugt fluen, hvis det er en undermåler? Det er sgu da lidt dobbeltmorale, at udpege hvad uv-jægere gør ved deres undermålere, uden at pointere selv hvad en lystfisker gør med en undermåler som har slugt fluen/ormen helt. Men, siden du er så klog, kan du vel komme med et argument som kan retfærdiggøre måden man behandler de stakkels uv-jægere. Man kan tydeligt se, at du er en af dem som ville kaste et blink efter en uv-jæger SickSick - Tænk igennem, før du bare taster et eller andet ind i det kommende argument, Hr. Kloge :-)



Nu spurgte jeg hvad de gør ved undermålere kan ikke se hvad der skulle oprøre dig sådan ved det spørgsmål,jeg har ikke en eneste gang behandlet uv jægere uretfærdigt her i tråden,eneste der har været grov og kommet med verbale angreb er dig der opfører dig som om dette er ARTO ikke kun i denne tråd men næsten alle du deltager i.

Nu er jeg ikke ret gammel men de fleste er vel gamle mænd på den måde du farer igennem tråde med dine verbale angreb der syntes at være helt ok i din verden.

Og jeg syntes det er ganske morsomt du retter på min fejl når du ikke selv kan se forskel på nærig og grådig i en tidligere tråd.

Og nej jeg ville ikke kaste et blink efter en uv jæger,jeg tror du trænger til læse briller,men du læser vel kun det du selv vil,jeg har aldrig haft en uheldig oplevelse med en uv jæger læs hvad jeg skriver tidligere i tråden.

Så læs hvad folk skriver før du kommer med usande udtalelser.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:31
Citat: Kevin rostrup

Citat: Safet123


Citat: Kevin rostrup

Citat: Safet123


Citat: Kevin rostrup

@Martin
Hvor mange lystfiskere ser du fiske med lommelygter der lyser som en strålekastere i mørket/natten,jeg har tidligere linket til en der fangede en masse ørreder på uv jagt om natten ihvertfald den ene han holder i hånden er langt under de 40 cm,hvad gør i med undermålere der er skudt ? og er det svært for en uv jæger at bedømme størrelsen på fisken når der bruges kraftigt lys ?
Jeg ser ikke mange med lommelygter, men pandelygter er der et hav af. Men vi er jo også i det 20. århundrede, hvor vi bruger pandelygter fremfor lommelygter Wink


Det må ikke være nemt at være så klog
Det er faktisk ret nemt. Du skulle prøve det. Så ville der være en person mindre som brokker sig over et lille problem :) - Pointen var, at der faktisk er mange lystfiskere som bruger jeres "lommelygter", derfor jeg lavede en lille intern joke med at det kaldes pandelygter nu, men det må være en forholdsvis ny joke hos en ældre herrer. Og for det andet, kommer personen med et ret dumt spørgsmål, om hvad uv-jægere gør med undermålere som de har skudt ved et uheld. - Hvad gør man som lystfisker hvis en fisk har slugt ormen halvt ned i mavesækken, eller slugt fluen, hvis det er en undermåler? Det er sgu da lidt dobbeltmorale, at udpege hvad uv-jægere gør ved deres undermålere, uden at pointere selv hvad en lystfisker gør med en undermåler som har slugt fluen/ormen helt. Men, siden du er så klog, kan du vel komme med et argument som kan retfærdiggøre måden man behandler de stakkels uv-jægere. Man kan tydeligt se, at du er en af dem som ville kaste et blink efter en uv-jæger SickSick - Tænk igennem, før du bare taster et eller andet ind i det kommende argument, Hr. Kloge :-)



Nu spurgte jeg hvad de gør ved undermålere kan ikke se hvad der skulle oprøre dig sådan ved det spørgsmål,jeg har ikke en eneste gang behandlet uv jægere uretfærdigt her i tråden,eneste der har været grov og kommet med verbale angreb er dig der opfører dig som om dette er ARTO ikke kun i denne tråd men næsten alle du deltager i.

Nu er jeg ikke ret gammel men de fleste er vel gamle mænd på den måde du farer igennem tråde med dine verbale angreb der syntes at være helt ok i din verden.

Og jeg syntes det er ganske morsomt du retter på min fejl når du ikke selv kan se forskel på nærig og grådig i en tidligere tråd.

Og nej jeg ville ikke kaste et blink efter en uv jæger,jeg tror du trænger til læse briller,men du læser vel kun det du selv vil,jeg har aldrig haft en uheldig oplevelse med en uv jæger læs hvad jeg skriver tidligere i tråden.

Så læs hvad folk skriver før du kommer med usande udtalelser.




For det første, kom du med en dum kommentar omkring det jeg skrev. I stedet for at du stiller spørgsmålstegn om hvad uv-jægere gør ved deres undermålere, kunne du komme med en kommentar om hvad du selv gør med dine undermålere, før du farer rundt om hvad UV-jægere gør med deres. Og jeg aner ikke hvad du mener med at jeg har været "verbalt" upassende overfor andre. Og hvor har jeg ikke set forskel på grådig og nærig? Arto.. Du burde måske gå ind på arto og se hvordan de skriver, før du udtaler dig, men IGEN, er det nemmere for dig at taste en masse L... ind, i stedet for at komme med noget brugbart.

- Usande udtalelser? Du siger til mig, at jeg skal have læse briller på. Men du kan åbenbart se et eller andet sted, at jeg har kommet med usande udtalelser, dem ville jeg sgu gerne læse?


Jeg er ret så sikker på, at der er blevet diskuteret om hvad uv-jægere gør med deres undermålere, vel det samme som lystfiskere gør når undermåleren har slugt ormen/fluen. Derfor burde du vel bruge det bag dine øjne og som sagt "tænk, før du taster noget ind". Clap
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:34
Citat: Safet123

Citat: Ørde

der er mange der klipper fluen/krogen af .. og lader fisken svømme videre ..



Jeg tror sgu ikke, at mange klipper en flue af i en fisk. Jeg har dog ikke oplevet det endnu, jeg har godt set det på TV, men det er specielle kroge som ruster væk i løbet af et par dage.

 
der er ikke nogle kroge der ruster i løbet af et par dage, men .. jeg gjorde det selv så sent som i går aftes .. fisken havde slugt krogen og jeg ville ikke have fisken med hjem, ergo er der ikke andet at gøre end at klippe krogen/fluen af .. og jo, det er alm. kotume blandt rigtig mange menensker .. ligeså vel som det er alm. kotume hos uv-jægere, at man ikke skyder undermåls fisk!!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:38
Citat: Ørde

Citat: Safet123

Citat: Ørde

der er mange der klipper fluen/krogen af .. og lader fisken svømme videre ..



Jeg tror sgu ikke, at mange klipper en flue af i en fisk. Jeg har dog ikke oplevet det endnu, jeg har godt set det på TV, men det er specielle kroge som ruster væk i løbet af et par dage.

 
der er ikke nogle kroge der ruster i løbet af et par dage, men .. jeg gjorde det selv så sent som i går aftes .. fisken havde slugt krogen og jeg ville ikke have fisken med hjem, ergo er der ikke andet at gøre end at klippe krogen/fluen af .. og jo, det er alm. kotume blandt rigtig mange menensker .. ligeså vel som det er alm. kotume hos uv-jægere, at man ikke skyder undermåls fisk!!




Hvis du nu så noget mere fjernsyn, i stedet for at stalke dette forum og beklage dig over uv-jægere, så ville du ligeså vel vide at der rent faktisk findes kroge, som ruster i løbet af et par dage. Folk som fisker hajer, bruger disse kroge, da de ikke vil have deres hænder i nærheden af munden. At du så klipper en flue i en fisks mund, i stedet for at medtage den, er i teorien dyreplageri. Da denne fisk vil med 90% chance svømme rundt, uden at kunne synke noget, som dermed medfører en ret kedelig død. Så rent faktisk da du sagde at "mange klipper fluen af", er det faktisk kun fordi du plejer at gøre det.


Redigeret af Safet123 - 25 Jul 2013 kl. 20:42
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:40
Du er som en gammel radio safet kun sendning og ingen modtagelse,gider ikke spilde min tid på dig mere
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:41
Citat: Kevin rostrup

Du er som en gammel radio safet kun sendning og ingen modtagelse,gider ikke spilde min tid på dig mere



CryCry

Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 23:45
Citat: Safet123


Hvis du nu så noget mere fjernsyn, i stedet for at stalke dette forum og beklage dig over uv-jægere, så ville du ligeså vel vide at der rent faktisk findes kroge, som ruster i løbet af et par dage. Folk som fisker hajer, bruger disse kroge, da de ikke vil have deres hænder i nærheden af munden. At du så klipper en flue i en fisks mund, i stedet for at medtage den, er i teorien dyreplageri. Da denne fisk vil med 90% chance svømme rundt, uden at kunne synke noget, som dermed medfører en ret kedelig død. Så rent faktisk da du sagde at "mange klipper fluen af", er det faktisk kun fordi du plejer at gøre det.
 
det lyder som nogle kroge jeg godt kunne tænke mig at bruge i fremtiden, har du evt. et link med en test eller lign., og gerne et link til en butik der forhandler dem ?!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 00:45
Citat: Ørde

Citat: Safet123


Hvis du nu så noget mere fjernsyn, i stedet for at stalke dette forum og beklage dig over uv-jægere, så ville du ligeså vel vide at der rent faktisk findes kroge, som ruster i løbet af et par dage. Folk som fisker hajer, bruger disse kroge, da de ikke vil have deres hænder i nærheden af munden. At du så klipper en flue i en fisks mund, i stedet for at medtage den, er i teorien dyreplageri. Da denne fisk vil med 90% chance svømme rundt, uden at kunne synke noget, som dermed medfører en ret kedelig død. Så rent faktisk da du sagde at "mange klipper fluen af", er det faktisk kun fordi du plejer at gøre det.
 
det lyder som nogle kroge jeg godt kunne tænke mig at bruge i fremtiden, har du evt. et link med en test eller lign., og gerne et link til en butik der forhandler dem ?!



Nu sagde jeg til dig, at jeg har set det i fjernsynet. Og de kroge de brugte til de revhajer, eller hvad fanden for en slags hajer det var, var ret store. Jeg tvivler de sælges i små varianter. Men jeg skal nok prøve at finde et eller andet, som du selv kan læse så du ikke tror at jeg sidder og remser det op. Er ret sikker på, hvis du engang vil bruge mere tid på at se Discovery Channel, at du vil støde på det jeg nævner.


- Jeg aner intet om butik eller noget, det har været i Australien hvor en gruppe fiskede efter hajer, og bare klippede snøren af da krogen vil ruste væk et par dage senere.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 12:46
Ja find endelig nogen steder der sælger disse kroge. Eller måske er lidt svært.

Det med at krogen ruster væk er noget de siger på tv, så kan de klippe linen over og fisken kan genudsættes. I virkeligt heden er krogene længere tid om at forsvinde, men det kan man jo ikke sige på tv. Det er en skod situation, enten graver man krogen fri og risikere at fisken dør, eller sætter den ud med en krog i maven. Det sidste grænser til dyreplageri, så man opfinder et udsag som for det til at se humant ud. Ja en fisk kan overleve at en krog skal ruste væk, men det tager tid, og husk at sidder krogen i mave sækken så er mavesækken perforeret af krogen. Et er nemlig rigtig rart for fisken at svømme rundt med et hul i mavesækken med en krogspids der stikker ud i bughulen. 

I Oceanisk saltvand der vil en krog i munden kunne forsvinde i løbet at kortere tid da vandet er salt og da vil den måske kunne ruste modhagen så meget den falder ud.

I vores saltvand, der er meget brakt eller inden i en fisk hvor salt holdigheden ligger omkring 0,9 promille vil det tage betragteligt længere tid.


Krogskader og efterladte kroge er et at stangfiskeriet ømme punkter, men det er altså pokkers svært ikke at komme i den situation når man svinger sin fiskestang.


Harpunfiskene har ikke dette problem, de har så muligheden for at lave anskydninger. Dette svare i min verden til krogskader og fisk der svømmer rundt med kroge og line, bly og andet i munden. Man møder fisk siddende fast i mistede fladfiske forfang når man svømmer rund i dk, og det er GRIMT at se på.

Så ingen metode er fejlfri, men en metode er mere lige end alle andre metoder(tak george orwell)........
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 14:13
Citat: Kaspar Wendelin

Ja find endelig nogen steder der sælger disse kroge. Eller måske er lidt svært.

Det med at krogen ruster væk er noget de siger på tv, så kan de klippe linen over og fisken kan genudsættes. I virkeligt heden er krogene længere tid om at forsvinde, men det kan man jo ikke sige på tv. Det er en skod situation, enten graver man krogen fri og risikere at fisken dør, eller sætter den ud med en krog i maven. Det sidste grænser til dyreplageri, så man opfinder et udsag som for det til at se humant ud. Ja en fisk kan overleve at en krog skal ruste væk, men det tager tid, og husk at sidder krogen i mave sækken så er mavesækken perforeret af krogen. Et er nemlig rigtig rart for fisken at svømme rundt med et hul i mavesækken med en krogspids der stikker ud i bughulen. 

I Oceanisk saltvand der vil en krog i munden kunne forsvinde i løbet at kortere tid da vandet er salt og da vil den måske kunne ruste modhagen så meget den falder ud.

I vores saltvand, der er meget brakt eller inden i en fisk hvor salt holdigheden ligger omkring 0,9 promille vil det tage betragteligt længere tid.


Krogskader og efterladte kroge er et at stangfiskeriet ømme punkter, men det er altså pokkers svært ikke at komme i den situation når man svinger sin fiskestang.


Harpunfiskene har ikke dette problem, de har så muligheden for at lave anskydninger. Dette svare i min verden til krogskader og fisk der svømmer rundt med kroge og line, bly og andet i munden. Man møder fisk siddende fast i mistede fladfiske forfang når man svømmer rund i dk, og det er GRIMT at se på.

Så ingen metode er fejlfri, men en metode er mere lige end alle andre metoder(tak george orwell)........
 
Thumbs Up
Til top
Helmer Mark Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lottiman Avatar

Tilmeldt:: 19 Maj 2006
Geografisk: NV jylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lottiman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 16:45
UV jægere er også lystfiskere......... Lystfiskere der har givet op
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres