Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskekajak bl.a til fluefiskere

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskekajak bl.a til fluefiskere
    Sendt: 04 Jul 2013 kl. 15:01
Nu har jeg igennem længere tid, siddet og set på kajakker på markedet.
Men jeg synes ikke lige jeg kunne finde en model der tiltalte mig, hvis jeg ikke ville sidde ned når jeg fiskede.

En af dem jeg kiggede på var Hobie´s Pro Angler model, men den var bare så hulens dyr og klodset synes jeg.
Desuden er Hobies modeller vist også mest lavet til folk, der vil trække deres agn efter kajakken.

I min søgen efter kajakken der kunne leve op til mine krav og ønsker, faldt jeg over firmaet Rønnest Kajak.
Deres kajakker så ganske fornuftige ud, så derfor ringede jeg til dem og fik en snak.
Det er en dansk udviklet og produceret kajak, som på mange måder skiller sig ud fra de kajakker der ellers er på markedet. Selvfølgelig er der også Freedom Hawk, men den havde ikke rigtig nogle rum til kameraudstyr og den slags.

For at gøre en allerede lang historie kort, så kørte jeg til Assens og fik fremvist nogle kajakker.
Efterfølgende fik jeg også mulighed for, at komme med på en fisketur med kajakkerne.
Det kom der selvfølgelig et lille klip ud af som kan ses HER

Efter at have prøvet kajakken bliver det nok sådan en model jeg springer på.
Jeg har set at fluer.dk kører en god pris på fiskekajak lige for tiden, men den er heller ikke helt hvad jeg leder efter.

Hvis der er nogen der vil se mere om Rønnest modellerne, så er det på denne hjemmeside at det sker.

Grunden til jeg deler mine overvejelser med jer, er fordi der måske er andre der havde gjort sig samme tanker.
Hvis der er nogen der har input til andre modeller som ville kunne bruges, så smid gerne et link.

Mvh Thomas



Redigeret af Hoffen - 04 Jul 2013 kl. 15:04
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 15:14
Hej Thomas,

Gik med samme tanker som dig engang, prøvede flere kajakker, og måtte sande at fluefiskeri og kajak ikke passer sammen.

Derfor købte jeg en Anderson pontonbåd og har ikke et sekund fortrudt det, det er den bedste investering af fiskegrej jeg nogen sinde har gjort og kommer til at gøre.

Se:
www.andersonpontoon.dk/

www.youtube.com/watch?v=DikHMjOOJ7o

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have en tur, jeg har motorcat modellen og har en Honda bensin motor til, det ultimative transport og fiskemaskine du kommer til at møde på kysten.

K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 16:01
Hej Thomas
Er den stabil uden pontoner?
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 16:30
Henrik - at stå op i eller ?
Den skiller sig meget ud fra andre kajakker med den bund den har, da de vægtede stabilitet højt.
Jeg har snakket med nogle stykker på facebook der har den uden pontoner, og de er meget glade for den.
Den virker meget sikker både med og uden, men jeg ved ikke om jeg ville rejse mig op uden pontoner !?

Jacob - Jeg har også kigget på Pontonbåd, og skulle jeg have en ville det også være den model du har.
Men jeg synes den er for besværlig at flytte rundt med, og tanken om en benzinmotor siger mig ikke rigtig noget. Ulempen ved kajakken er jo så klart, at den ikke kan foldes sammen og smides om bagi.
Hvis jeg kommer på de kanter en dag, vil jeg dog stadig gerne prøve hvis det er :-9
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 18:23
Citat: Hoffen

Henrik - at stå op i eller ?
Den skiller sig meget ud fra andre kajakker med den bund den har, da de vægtede stabilitet højt.
Jeg har snakket med nogle stykker på facebook der har den uden pontoner, og de er meget glade for den.
Den virker meget sikker både med og uden, men jeg ved ikke om jeg ville rejse mig op uden pontoner !?

Jacob - Jeg har også kigget på Pontonbåd, og skulle jeg have en ville det også være den model du har.
Men jeg synes den er for besværlig at flytte rundt med, og tanken om en benzinmotor siger mig ikke rigtig noget. Ulempen ved kajakken er jo så klart, at den ikke kan foldes sammen og smides om bagi.
Hvis jeg kommer på de kanter en dag, vil jeg dog stadig gerne prøve hvis det er :-9


Det skal du være velkommen til :-)

den eneste fordel jeg lidt kan se ved en kajak er fremdriften, men ulemperne er mange...

Hvis du ser en fisk og skal være på samme sted og kaste til fisken er det stort set umuligt med en kajak medmindre du smider et anker, og så kan du så hæve og sænke det anker hele tiden. stabiliteten er også meget begrænset i en kajak, da jeg prøvede gik der et par timer før jeg turde at smide fluen ud, havde nok at gøre med bare at holde balancen.

Jeg har en god kammerat som købte en kajak fordi han synes det kunne være super fedt, frarådede ham det men det ville han, 2 mdr. senere og et par vandture senere blev kajakken solgt og han købte en pontonbåd, så et godt råd, prøv begge dele før du køber.

K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 19:20
Hej
Jeg bruger wilderness pungo 120, den er meget stabil, har prøvede hobie , så hvis der var penge nok var det den jeg brugt til fluefiskeri, har også prøvede wilderness sit ón top , den er også rigtig god, jeg bruger drivanker hvis jeg vil blive det samme sted i længer tid. Du er velkomme til at prøve min pungo, jeg fisker fra Vestsjællands
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 19:34
Tak for svar... Jeg køber sku sådan en
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 19:44
predatorsportfishing på fyn forhandler dem også.

Kender en der har en hobie, og han kan nemt stå op og fiske jerkbait i den, så vil tro du også kan i en Rønnest? Altså uden pontoner. Er den Rønnest også med pedaler som hobie, eller er det ekstraudstyr?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jan123

Tilmeldt:: 12 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 19:58
Hej har selv Hobie pro 14 og 12 ingen problem med at stå op i dem og fluefiske,  der er mange muligheder, og så er det dejlig at have begge arme fri når man fisker, i kan prøve at se min, der er mont med lidt af hver, prøv at google teamdinofish, i er altid velkommen til at prøve dem, har outback, pro12 den ny,  pro14.
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 20:07
Marc - Der er ikke pedaler i Rønnest, eller ikke nogen du kan skabe fremdrift med. Som standart er der ikke pedaler i, kun fodstøtter. Men man kan vist købe noget ror system, eller motorsystem som jeg prøvede. Det er med pedaler. Omkring det med at stå op i den uden pontoner, så havde jeg ikke muligheden for dette. Ellers dvs. at jeg ikke fik afsat tid til det. Bare det at sejle i den og fiske fra kajak... tja... Det er noget jeg kommer til at bruge lidt tid på fremover :-)

Jacob - Omkring det med stabiliteten i den, så er det noget de har tænkt en del over.
Jeg fik en længere snak med dem dernede, og de har vist haft en båddesigner på deres bund til kajakken.
Kigger man på selve udformningen af bunden, så skiller den sig også en del ud fra de andre kajakker på markedet. Den var utrolig nem at sætte igang og sejle, det fandt jeg ud af da jeg ikke hele tiden brugte motor.

Henrik - Der er en gruppe på facebook der hedder Kajakfisker.dk , der er nogle stykker inde på det forum der har dem. Og de er vist rimelig glade for dem. Generelt er de bare glade for alle kajakker derinde
Men der kunne du jo skrive direkte til folk der fisker fra dem, og ikke bare mig der kun har prøvet dem én gang!
Til top
Tommy Neider Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TN

Tilmeldt:: 01 Okt 2008
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 20:23
Hej

jeg er super glad for min Rønnest Kajak. Fluefiskeri er intet problem fra den. min er udstyret med elmotor så hvis man driver er det nemt at korrigere med den. bruger meget at sidde med benene ud over kanten når jeg fisker..stående fiskeri har ikke dyrket den. Den er meget stabil.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2013 kl. 23:19
Citat: Hoffen

Marc - Der er ikke pedaler i Rønnest, eller ikke nogen du kan skabe fremdrift med. Som standart er der ikke pedaler i, kun fodstøtter. Men man kan vist købe noget ror system, eller motorsystem som jeg prøvede. Det er med pedaler. Omkring det med at stå op i den uden pontoner, så havde jeg ikke muligheden for dette. Ellers dvs. at jeg ikke fik afsat tid til det. Bare det at sejle i den og fiske fra kajak... tja... Det er noget jeg kommer til at bruge lidt tid på fremover :-)

Jacob - Omkring det med stabiliteten i den, så er det noget de har tænkt en del over.
Jeg fik en længere snak med dem dernede, og de har vist haft en båddesigner på deres bund til kajakken.
Kigger man på selve udformningen af bunden, så skiller den sig også en del ud fra de andre kajakker på markedet. Den var utrolig nem at sætte igang og sejle, det fandt jeg ud af da jeg ikke hele tiden brugte motor.

Henrik - Der er en gruppe på facebook der hedder Kajakfisker.dk , der er nogle stykker inde på det forum der har dem. Og de er vist rimelig glade for dem. Generelt er de bare glade for alle kajakker derinde
Men der kunne du jo skrive direkte til folk der fisker fra dem, og ikke bare mig der kun har prøvet dem én gang!


Okay. Jeg kunne nemlig også tænke mig at skaffe en kajak en gang, men det vil kræve pedaler så jeg har hænderne fri, da jeg nok ville bruge den til flere former for fiskeri, flue, jerk, dørg osv. Men en Hobie er bare alt for langt over hvad mit budget nok ville komme til at ligge på. Jeg kan jo få en fin jolle med trailer og motor til den pris.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2013 kl. 02:43
Jeg fisker selv flue med min udemærkede FF Moken 13, men meget af fiskeriet går med at spotte og bevæge sig tættere ind på havørreder og en fluestang med løsline der skal slippes, for at bytte rundt til pagaj er noget lort. I bagklogskabens ulidelige klare lys, burde jeg have købt en Hobie og det bliver det så også næste gang.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2013 kl. 07:59


Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2013 kl. 09:00
Skal jeg vælge en kajak, så ville det nok stadig blive Rønnest kajakken.
Det er stadig en KÆMPE prisforskel mellem en Rønnest med elmotor og batteri, og så den billigeste Hobie til fiskeri.

Men igen, man skal jo også gøre op med sig selv hvilken model der passer til ens fiskestil. Uanset hvilken model man ender ud med, så er det jo stadig nogle kr. der skal smides til projektet.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jan123

Tilmeldt:: 12 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2013 kl. 10:40
Det er rigtig Thomas, men tjek lige hvor meget motoren bruger af strøm, har selv elmotor og blevet lidt overasket hvor meget den bruger, det er en 30 lb mit batteri 80 amp den fylder lidt. Sidst jeg var ude havde jeg ekkolod,gps,elmotor det tog ikke mere end max 3timer så var det slut med strøm, kunne følge med på ekkolodet hvordan der blev brugt strøm, elmotoren tog den største del..
 
Når først i har en med pedal, finder man ud af hvor fedt det er at have armene fri, og hvor meget vand man kommer over.
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 15:48
Jeg har snakket med en der også bruger Rønnest Kajakken, og han bruger elmotor til hans fiskeri.
Nu kender jeg ikke til størrelsen på hans batteri, men han har sejlet over 28 km på en tur uden at tømme batteriet. Så det har nok også noget med hvilken motor og batteri man sætter sammen, ligesom vind og strøm naturligvis også spiller ind.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 00:06
Hej Thomas
Det der med, at der skal være plads til grej og fotoudstyr, kræver blot lidt kreativitet. Se lige dette link http://youtu.be/0OnxGU-i_z4 :-D

Jeg er selv tæt på at købe en Freedom Hawk. Den skal faktisk afprøves i morgen. Planen er også, at der skal en el-motor derpå.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 00:07
Hej Thomas
Det der med, at der skal være plads til grej og fotoudstyr, kræver blot lidt kreativitet. Se lige dette link http://youtu.be/0OnxGU-i_z4 :-D

Jeg er selv tæt på at købe en Freedom Hawk. Den skal faktisk afprøves i morgen. Planen er også, at der skal en el-motor derpå.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 18:34
Citat: sage

Hej Thomas
Det der med, at der skal være plads til grej og fotoudstyr, kræver blot lidt kreativitet. Se lige dette link http://youtu.be/0OnxGU-i_z4 :-D
Jeg er selv tæt på at købe en Freedom Hawk. Den skal faktisk afprøves i morgen. Planen er også, at der skal en el-motor derpå.


Haha... jeg siger pænt nej tak til at have alt det lort oppe på kajakken, som han har med i det klip.

Jeg kiggede også på Freedom, men jeg synes ikke muligheden for at kombinere mine ønsker var tilstede.
Ekstra stænger, der ikke var fremme når der skulle fluefiskes.
Plads til ekstra bagage, i tilfælde af overnatninger på små øer osv. jo man ville kunne pakke den, men så ville den ikke være sjov at fiske fra undervejs.
Hvad med batteriet til elmotoren ? På en Rønnest smider du det bare under den bagerste luge, på Hawkén skal du have det fremme = mindre plads.

Det var nogle af de ting der var med i mine overvejelser omkring kajakken.
Men igen, folk skal vælge ud fra DERES behov, og ikke ud fra hvad andre synes er smart.
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 22:41
Thomas; har du købt en rønnest?... Glæder mig allerede til at se dine optagelser

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2013 kl. 00:29
Hej Thomas.
Ja han har sku meget lort med :-D
Den med ankeret mener jeg dog er smart. Jeg har lige prøvet en Freedom hawk i dag. Jeg valgte en kyst med pålandsvind. Der var hvide toppe på bølgerne. Da jeg slog vingerne ud i bagenden, sad jeg stille og roligt med fødderne ud ud over rælingen med fluekæppen og fiskede. Helt kanon. Jeg kunne også stå op, men mente ikke at fluekastet og ballancen var helt enige. Alt har sin begrænsning. Summa summarum var det super duper.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down