Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Guide til fluefisknings grej?

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Guide til fluefisknings grej?
    Sendt: 26 Jun 2013 kl. 14:07
Okay, jeg været "fast" fluefisker de sidste 2 mdr. selvom jeg har haft en fluestang i over et år, havde jeg ikke rørt den før min bror begyndte at interesserer sig for fluefiskning.

Der er bare noget som stadigvæk forvirrer mig og min bror...

Vi bruger ikke leadere, som alle andre gør (fordi vi skifter flue regelmæssigt) - Derfor bruger vi Berkley Trilene Flurocarbon 0.24mm linen, som leader. - Kan I forklare mig, hvorfor man bruger leader, når man opbruger sådan en leader meget hurtigt, når man skifter flue?

- Vi har ikke den store bekendtskab med fluefiskning, men vi kan godt finde ud af at kaste osv. - Det er bare det sidste der skal bindes på fluelinen, som forvirrer os gevaldigt meget.

- Vi vil også gerne fiske med tørfluer, men de synker ligeså snart vi rykker lidt i stangen, eller hiver lidt i linen. (Kan det være pga. vores line? Den synker nemlig ikke altid med det samme) - Er der en venlig sjæl, som kan fortælle mig/os uddybende hvad der skal på i enden af fluelinen, og hvilken line man kan bruge, uden den krøller så meget og man kan få den i synkende/flydende format..

- Please? :-)
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 14:13
Hvis i evt køber et færdigtaperet forfang, altså hvor det bliver tyndere og tyndere ud mod enden, så kan i binde et stykke forfangsline på i enden af den, ca en halv til en hel meter, så når i mister noget line pga nye knuder osv så tager i "kun" fra selve spidsen, så kan i senere gøre det samme igen, på den måde mister man ikke så meget af sit forfang.
 
Jeg ved ikke om den flourocarbon bliver for tyk osv, men det er der sikkert en anden der kan svare på.
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 14:25
Citat: Safet123

Okay, jeg været "fast" fluefisker de sidste 2 mdr. selvom jeg har haft en fluestang i over et år, havde jeg ikke rørt den før min bror begyndte at interesserer sig for fluefiskning.

Der er bare noget som stadigvæk forvirrer mig og min bror...

Vi bruger ikke leadere, som alle andre gør (fordi vi skifter flue regelmæssigt) - Derfor bruger vi Berkley Trilene Flurocarbon 0.24mm linen, som leader. - Kan I forklare mig, hvorfor man bruger leader, når man opbruger sådan en leader meget hurtigt, når man skifter flue?

- Vi har ikke den store bekendtskab med fluefiskning, men vi kan godt finde ud af at kaste osv. - Det er bare det sidste der skal bindes på fluelinen, som forvirrer os gevaldigt meget.

- Vi vil også gerne fiske med tørfluer, men de synker ligeså snart vi rykker lidt i stangen, eller hiver lidt i linen. (Kan det være pga. vores line? Den synker nemlig ikke altid med det samme) - Er der en venlig sjæl, som kan fortælle mig/os uddybende hvad der skal på i enden af fluelinen, og hvilken line man kan bruge, uden den krøller så meget og man kan få den i synkende/flydende format..

- Please? :-)

Et forfang (leader) skal gerne synke. Fluorcarbon synker faktisk temmeligt hurtigt, i forhold til nylonforfang, og kan godt være årsagen til at de trækker jeres tørfluer under vand. Det er helt normalt at den tynde del af forfanger forsvinder, efterhånden som man skifter fluer. Men hvis i udelukkende bruger 0,24, og ikke et taperet forfang, får I næppe præsenteret fluen ordentligt. Køb et taperet nylonforfang, str. 0X eller 1X for at få en spids der kan tåle lidt og forny siden spidsen, når den er slidt ned (brugt op).

Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 19:52
Citat: Peter Schrøder

Citat: Safet123

Okay, jeg været "fast" fluefisker de sidste 2 mdr. selvom jeg har haft en fluestang i over et år, havde jeg ikke rørt den før min bror begyndte at interesserer sig for fluefiskning.

Der er bare noget som stadigvæk forvirrer mig og min bror...

Vi bruger ikke leadere, som alle andre gør (fordi vi skifter flue regelmæssigt) - Derfor bruger vi Berkley Trilene Flurocarbon 0.24mm linen, som leader. - Kan I forklare mig, hvorfor man bruger leader, når man opbruger sådan en leader meget hurtigt, når man skifter flue?

- Vi har ikke den store bekendtskab med fluefiskning, men vi kan godt finde ud af at kaste osv. - Det er bare det sidste der skal bindes på fluelinen, som forvirrer os gevaldigt meget.

- Vi vil også gerne fiske med tørfluer, men de synker ligeså snart vi rykker lidt i stangen, eller hiver lidt i linen. (Kan det være pga. vores line? Den synker nemlig ikke altid med det samme) - Er der en venlig sjæl, som kan fortælle mig/os uddybende hvad der skal på i enden af fluelinen, og hvilken line man kan bruge, uden den krøller så meget og man kan få den i synkende/flydende format..

- Please? :-)

Et forfang (leader) skal gerne synke. Fluorcarbon synker faktisk temmeligt hurtigt, i forhold til nylonforfang, og kan godt være årsagen til at de trækker jeres tørfluer under vand. Det er helt normalt at den tynde del af forfanger forsvinder, efterhånden som man skifter fluer. Men hvis i udelukkende bruger 0,24, og ikke et taperet forfang, får I næppe præsenteret fluen ordentligt. Køb et taperet nylonforfang, str. 0X eller 1X for at få en spids der kan tåle lidt og forny siden spidsen, når den er slidt ned (brugt op).





Okay, det hjalp faktisk meget, mange tak!

- Forstod bare ikke ën ting - Du nævner at man skal fornye spidsen, hvordan "fornyer" man den?
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 19:55
Peter, du har nemlig ret mht. til at præsentere fluen ordentlig. Linen bøjer sig rigtig meget, så nogle gange lander fluen rent faktisk bagved fluelinen, som efter min mening, ikke er menningen. - Grunden til at vi kun har brugt denne form for "forfang", altså kun den der 0.24mm line, er fordi vi aldrig har forstået hvorfor man køber en leader for 40-50kr. og som man efter nogle fisketure, skal købe ny af, fordi man kommer op til den tykke del af leaderen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 20:11
Hej Safet

I enden af det købte taperede forfang, kan man montere et stykke line på tre måder, enten binde dem sammen med en knude (blodknude, kirug knude etc.) lave en løkke på både det taperede forfang og på linestykket og samle løkke til løkke, eller binde en lille ring fast i enden af fofanget og derefter binde line stykket fast i samme ring. De helt små forfangs ringe generer ikke i kastet og under fiskeriet.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 20:54
Jeg forstår godt i bliver lidt rundtosset oven på alt det med forfang osv.
Men se sådan her på det... kraften skal fra fluelinen ud til fluen.... fluelinen er tyk og fluen er lille... så derfor går forfanget fra tyk til tynd... jo større flue jo tykkere forfang/spids, gede flue fiskere bruger gerne 1,5m 0.60 0.70mm og ikke andet!
Det 0.24 i bruger nu ville være en fin spids til kyst/P&T..
Til tørflue ville 0.20 ned til 0.14mm være at foretræke, stor tørflue tyk spids 0.20 meget lille flue 0.14mm.
Håber det kan bruges.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 20:56
Citat: LasseK

Hej Safet

I enden af det købte taperede forfang, kan man montere et stykke line på tre måder, enten binde dem sammen med en knude (blodknude, kirug knude etc.) lave en løkke på både det taperede forfang og på linestykket og samle løkke til løkke, eller binde en lille ring fast i enden af fofanget og derefter binde line stykket fast i samme ring. De helt små forfangs ringe generer ikke i kastet og under fiskeriet.

Mvh
Lasse



Okay, jeg binder leaderen på fluelinen, i enden binder jeg 30-50cm line, som så skal binde spå fluen, som derved kun er det stykke som går til spilde, ved flue skift?

- Så er spørgsmålet her igen - Den line jeg binder i enden af leaderen, hvis den synker, så kan jeg jo ikke bruge tørfluer? - Vil det så sige, jeg skal købe en Tørflue-leader som flyder ved siden af, og skifte leader osv. når jeg vil fiske tørflue?

- # Tusind tak for din hjælp!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 21:01
Citat: henrik ottesen

Jeg forstår godt i bliver lidt rundtosset oven på alt det med forfang osv.
Men se sådan her på det... kraften skal fra fluelinen ud til fluen.... fluelinen er tyk og fluen er lille... så derfor går forfanget fra tyk til tynd... jo større flue jo tykkere forfang/spids, gede flue fiskere bruger gerne 1,5m 0.60 0.70mm og ikke andet!
Det 0.24 i bruger nu ville være en fin spids til kyst/P&T..
Til tørflue ville 0.20 ned til 0.14mm være at foretræke, stor tørflue tyk spids 0.20 meget lille flue 0.14mm.
Håber det kan bruges.



Tak Henrik! - Så når jeg fisker gedder, så skal jeg ikke putte en leader på, kun mono som er 0.50mm-0.60mm? - Det der undrer mig, er at det sidste stykke line, jeg skal sætte på leaderen, det er jo flurocarbon og det synker..åbenbart.. - Det var derfor jeg stoppede med fluefiskningen, fordi det drev mig til vanvid alt det med liner osv :D

- Vi tænker nemlig også, at hvis linen er for tynd, og brudstyrken er 2.3kg, f. eks. , så går den jo kaput hvis vi fanger en ørred på 4kg? :D er virkelig blank på dette område, som du kan høre :D
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 21:08
Brug alm taperet forfang i nylon fra 3BEE i en passende tykkelse og længte og køb så noget fedt/flydemidel også på 3BEE. til at smøre line/forfanget med så flyder det fint...
3BEE en grejbutik her ude til højeWink
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 21:08

som der er en der har skrevet tidligere, så behøver det yderste stykke line, efter leaderen (den halve meter i binder på, som i kan skifte når der er klippet for meget i det), behøver ikke at være fluecarbon .. fluecarbonen synker, så hvis i vil fiske med tørflue, skal i bare bruge en ganske alm. monofil line i den tykkelse i nu syntes er tilpas .. den monofile line synker IKKE nær så hurtigt som en fluecarbon .. en anden ting som mange også gør, er at give deres tørflue lidt silikone, det gør også at fluen flyder lidt bedre ..

Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 21:13
Citat: Ørde

som der er en der har skrevet tidligere, så behøver det yderste stykke line, efter leaderen (den halve meter i binder på, som i kan skifte når der er klippet for meget i det), behøver ikke at være fluecarbon .. fluecarbonen synker, så hvis i vil fiske med tørflue, skal i bare bruge en ganske alm. monofil line i den tykkelse i nu syntes er tilpas .. den monofile line synker IKKE nær så hurtigt som en fluecarbon .. en anden ting som mange også gør, er at give deres tørflue lidt silikone, det gør også at fluen flyder lidt bedre ..




Hvor får man det silikone henne? - Jeg har sådan en flydende spray som jeg sprayer på fluen inden jeg skal fiske med den - Jeg tror jeg er ved at forstå det nu :-D
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 21:16
hvor i landet befinder du dig? jeg er frisk på en lyn lektion i fluefiskeri og tilbehør! hvis det kunne væer noget?

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 21:44

Hvis linen ("tippet" der hvor fluen er bundet på) flyder ovenpå vandet danner den skygge, det er ikke godt,da det skræmmer fisken. Linen skal lige akkurat bryde vandoverfladen og ligge lige under. Hvis linen er fedtet, feks. fra berøring af fedtede fingre, vil den ikke bryde vandoverfladen, det kan afhjælpes ved at gnide den forsigtigt med lidt jord eller sand, det affedter den, samtidig bliver den lidt ru, det gør også at den den lettere bryder overfladenWink

Vh.  IJ
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 22:12
Citat: IvanJeppesen

Hvis linen ("tippet" der hvor fluen er bundet på) flyder ovenpå vandet danner den skygge, det er ikke godt,da det skræmmer fisken. Linen skal lige akkurat bryde vandoverfladen og ligge lige under. Hvis linen er fedtet, feks. fra berøring af fedtede fingre, vil den ikke bryde vandoverfladen, det kan afhjælpes ved at gnide den forsigtigt med lidt jord eller sand, det affedter den, samtidig bliver den lidt ru, det gør også at den den lettere bryder overfladenWink

Vh.  IJ



- Så er det derfor, jeg nogle gange kan se min line i overfladen, som også laver de små bølger osv :D - Tak for tippet!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 22:14
Citat: henrik ottesen

hvor i landet befinder du dig? jeg er frisk på en lyn lektion i fluefiskeri og tilbehør! hvis det kunne væer noget?




Jeg befinder mig I nordjylland (Løgstør) - ca. 50km fra aalborg af. - Jeg tvivler på, at du er i nærheden :D
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 22:43
Den monofil line som mange af jer har nævnt, kunne det være sådan en som den her?: http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=14&l1=14&l2=&l3=&v_id=9227&pg=1


- Godt nok er der 300m, og jeg skal kun bruge 30-50cm hver gang jeg skal sætte ny på, men så holder det da også i lang tid? :)
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 23:05
ok der er lige lidt langt... men kommer du ned på falster eller loland så kan du jo prøve at skrive. giver gerne et tip om pladser Wink
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 01:06
Citat: henrik ottesen

ok der er lige lidt langt... men kommer du ned på falster eller loland så kan du jo prøve at skrive. giver gerne et tip om pladser Wink


Ja, det må man sige :-P - Haha, mange tak, mate Big smile
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 08:48
Citat: Safet123

Den monofil line som mange af jer har nævnt, kunne det være sådan en som den her?: http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=14&l1=14&l2=&l3=&v_id=9227&pg=1


- Godt nok er der 300m, og jeg skal kun bruge 30-50cm hver gang jeg skal sætte ny på, men så holder det da også i lang tid? :)

Du kan, i princippet, bruge en hvilken som helst line i den rette tykkelse som spidsmateriale. I praksis vil du efterhånden få nogle favoritter som du vender tilbage til. Personligt foretrækker jeg en lidt stivere linetype til tynde forfang. Jeg har, indtil nu, brugt Drennan Double Strength til forfang og spidser. På det seneste er jeg begyndt at bruge Jaxon Crocodile fluorcarbon coated line til spidser.  
Når du køber et taperet forfang vil det typisk være 9 fod. Hvis du vadefisker, vil det være en fordel om du ventede med at binde ekstra spids på, til noget af forfangsspidsen er gået til. Ellers risikerer du at ende med et uforholdsmæssigt langt forfang som du er nødt til at trække gennem topøjet, når du skal lande en fisk.  Det kan, afhængig af måden forfanget er fastgjort til fluelinen, være lidt bøvlet at få den ud igen. 
Hvis du har liner liggende, kan du også selv knytte dine forfang. 
Jeg laver mine forfang af ca. 1,5 m 0,40 Abulon (tror jeg. Etiketten er slidt af for 30 år siden) knap 1 meter Drennan 0,30  og knap 1 meter Drennan 0,20 (senest Crocodile 0,20) Stumperne er knyttet sammen med kirurgstik, som bare er en kællingeknude, hvor linen er ført igennem 2 gange. Knuderne bør fugtes, inden de trækkes til, især hvis du bruger fluorcarbon som spids.
Den tykke ende af forfanget fastgøres til flueliner med et flagknob, hvis forfanget har en løkke (8-tals knude), eller med et nailknoth, hvis man ønsker en bedre og mere permanent forbindelse, som er nemmere at få gennem topøjet. En nailknoth kan man dårligt udføre "on location", hvis man ønsker at føre forfanget igennem fluelinens kerne. Det er så noget man hygger sig med derhjemme. 
Løkken og flagknobet er fint, hvis man risikerer at skulle skifte forfangstype i løbet af fiskedagen. Til geddefiskeri skifter jeg til knap 2 meter 0,70 fluorcarbon.
Store geddefluer vil gerne ligge  på overfladen som en nødlandet gråspurv. Dér kan fluorcarbon'en hjælpe med at få den ned til fiskene.


 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 09:49
Som tippet/forfang til tørflue vil jeg anbefale, at du bruger ½-1 meter Drennan DS. i 0,185 mm.

Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 11:37
Fin illustration. Jeg kan ikke helt se, hvordan man kan forbinde forfang og flueline med en kirurgknude, men det er nok bare mig.
Og du har ret: Til tørflue bør forfanget være tyndere end 0,20. Som man bliver ældre er det øjnene der dikterer spidsens tykkelse. 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 16:51
Citat: Peter Schrøder

Citat: Safet123

Den monofil line som mange af jer har nævnt, kunne det være sådan en som den her?: http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=14&l1=14&l2=&l3=&v_id=9227&pg=1


- Godt nok er der 300m, og jeg skal kun bruge 30-50cm hver gang jeg skal sætte ny på, men så holder det da også i lang tid? :)

Du kan, i princippet, bruge en hvilken som helst line i den rette tykkelse som spidsmateriale. I praksis vil du efterhånden få nogle favoritter som du vender tilbage til. Personligt foretrækker jeg en lidt stivere linetype til tynde forfang. Jeg har, indtil nu, brugt Drennan Double Strength til forfang og spidser. På det seneste er jeg begyndt at bruge Jaxon Crocodile fluorcarbon coated line til spidser.  
Når du køber et taperet forfang vil det typisk være 9 fod. Hvis du vadefisker, vil det være en fordel om du ventede med at binde ekstra spids på, til noget af forfangsspidsen er gået til. Ellers risikerer du at ende med et uforholdsmæssigt langt forfang som du er nødt til at trække gennem topøjet, når du skal lande en fisk.  Det kan, afhængig af måden forfanget er fastgjort til fluelinen, være lidt bøvlet at få den ud igen. 
Hvis du har liner liggende, kan du også selv knytte dine forfang. 
Jeg laver mine forfang af ca. 1,5 m 0,40 Abulon (tror jeg. Etiketten er slidt af for 30 år siden) knap 1 meter Drennan 0,30  og knap 1 meter Drennan 0,20 (senest Crocodile 0,20) Stumperne er knyttet sammen med kirurgstik, som bare er en kællingeknude, hvor linen er ført igennem 2 gange. Knuderne bør fugtes, inden de trækkes til, især hvis du bruger fluorcarbon som spids.
Den tykke ende af forfanget fastgøres til flueliner med et flagknob, hvis forfanget har en løkke (8-tals knude), eller med et nailknoth, hvis man ønsker en bedre og mere permanent forbindelse, som er nemmere at få gennem topøjet. En nailknoth kan man dårligt udføre "on location", hvis man ønsker at føre forfanget igennem fluelinens kerne. Det er så noget man hygger sig med derhjemme. 
Løkken og flagknobet er fint, hvis man risikerer at skulle skifte forfangstype i løbet af fiskedagen. Til geddefiskeri skifter jeg til knap 2 meter 0,70 fluorcarbon.
Store geddefluer vil gerne ligge  på overfladen som en nødlandet gråspurv. Dér kan fluorcarbon'en hjælpe med at få den ned til fiskene.


 




Denne gang, fik jeg hele baduljen med må man sige, og jeg kan desværre KUN takke herfra! TUSIND TAK! - jeg tror sgu jeg har fat i det hele nu, og mange tak for den hjælp min ven! - Til geddefiskeriet, kommer jeg til at bruge 0.50mm line, og i enden, en wire. - FLurocabon er vel ligemeget dertil, da jeg skal fiske med poppers for det meste, TUSIND TAK FOR HJÆLPEN IgEN!WinkWinkClap
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 16:52
Peter Schrøder: Som du selv siger, burde jeg vente lidt med at binde ny tippet på, indtil jeg har brugt lidt af den der er på leaderen. For jeg bandt en line mere (ca. 30-40cm) til min brors leader, og den VAR S***** lang, og vidste "næsten" at det var forkert, igen tak for hjælpen!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 16:53
Citat: Steen Kehler

Som tippet/forfang til tørflue vil jeg anbefale, at du bruger ½-1 meter Drennan DS. i 0,185 mm.




Mange tak, jeg vil prøve at se hvor jeg kan finde det Drennan henne, som alle omtaler om Tongue
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 17:39
hej
Jeg mener, at Sport dres har Drennan double strength (hedder det vist i fuld længde)
Der er givet mange gode råd fra kompetente fiskere i denne tråd som alle er gode at følge. 
Jeg kunne dog også anbefale en tur på biblioteket og låne Henrik Mortensens bog: Fluekast...den skandinaviske stil.
Der er en meget omhyggelig gennemgang af netop forfanget og forfangets tilpasning og betydning for kastet.
knæk og bræk
 
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 18:32
http://mikandersen.dk/Fluefiskeri.htm

Læs det her igennem så skal du nok blive lidt klogere :) 
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 19:14
Citat: Safet123

Citat: henrik ottesen

hvor i landet befinder du dig? jeg er frisk på en lyn lektion i fluefiskeri og tilbehør! hvis det kunne væer noget?




Jeg befinder mig I nordjylland (Løgstør) - ca. 50km fra aalborg af. - Jeg tvivler på, at du er i nærheden :D

jeg er i rønbjerg feriecenter imorgen. slå et smut forbi hytten så skal jeg nok tage lidt sager med så i kan se hvad der tales om og hvordan det bruges.
skr på 27876481
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 20:37
Citat: nielsesmarch

Citat: Safet123

Citat: henrik ottesen

hvor i landet befinder du dig? jeg er frisk på en lyn lektion i fluefiskeri og tilbehør! hvis det kunne væer noget?




Jeg befinder mig I nordjylland (Løgstør) - ca. 50km fra aalborg af. - Jeg tvivler på, at du er i nærheden :D

jeg er i rønbjerg feriecenter imorgen. slå et smut forbi hytten så skal jeg nok tage lidt sager med så i kan se hvad der tales om og hvordan det bruges.
skr på 27876481



Det vil vi rigtig gerne, hvis du vil. Så giver jeg et par bajere, hvis du er interesseret Big smile
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 20:42
hellere  cola:)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 20:44
Citat: nielsesmarch

hellere  cola:)



- Så tager vi Cola med, du kan trods alt godt blive lidt tør i halsen af at forklare de diverse ting LOL - Hvornår passer det dig bedst? - Jeg får fri fra arbejde kl 13:00, så det er ikke et problem
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 20:47
Hvis du ikke ved det præcist, kan du altid skrive til mig på 51925077 - Hvis noget skulle komme i vejen, eller du først kan lidt senere end aftalt :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres