Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluegrejet skal luftes

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluegrejet skal luftes
    Sendt: 21 Jun 2013 kl. 09:36
Hej Folkens.
Hvis man vil lufte fluegrejet lidt hvor skal man så tage hen?
Jeg bor i Storkøbenhavn. Tætteste vand er nok Roskilde fjord vil jeg mene.
Jeg er sådan set ligeglad hvad jeg fanger, bare man kan komme ud og få øvet sig lidt, med gode chancer for at fange noget. Hornfisk f.eks. er de overalt i fjorden nu, så kunne det være en mulighed?

På forhånd tak
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 12:42
Hvis du venter til solen er gået ned, skulle der være gode chancer overalt i fjorden.
Du skal dog nok vælge et sted med frisk vand.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 16:53
Ok takker. Når du siger gode chancer er det så hornfisk du snakker om?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 19:58
Hmm..
 
Hej Casper - jeg tror, at Peter har misforstået dit spørgsmål.
 
Hornfisk bider ikke når solen er gået ned!. Jo mere sol jo bedre. Ligesom makreller jager hornfiskene med synet, så det kræver lys. De har selvfølgelig begge lugtesansen, men den nøjes de ikke med, når solen er gået ned!.
 
Mvh. - Kim
Til top
Per Stuhaug Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Perst

Tilmeldt:: 09 Okt 2010
Geografisk: Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Perst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 20:01
Er det ikke en "vildfarelse" ligesom den med at man ikke kan fange havørreder om sommeren midt på dagen - se anden tråd 

Jeg har da fanget masser af hornfisk efter mørkets frembrud Smile
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 20:53
Hej Per
 
Hmmm. nej det er ikke en vildfarelse. Det er meget muligt. at du har fanget nogle hornfisk efter "mørkets" frembrud, men det har nok været i måneskin!. Hornfisk har deres udemærkede lugtesans, men den bruger de hovedsageligt om dagen (ligesom makreller) til at "plotte" jagtmarken, hvor selve jagten så går ind via synet. Hornfisk står helt stille om natten - de jager ikke!.
 
Selvfølgelig kan sultne hornfisk bide, når der kun er en smule lys, men slet ikke i det forhold som de vil gøre om dagen - og slet ikke med den fart de der har på. Fiskene har jo gennem årtusinderne lært, at passe på, når de svømmer på lavt vand. Det er derfor muligt, at de bider oftere om natten på dybere vand, end de gør på det lavere. 
 
Det må være de "dumme" hornfisk der gør det Big smile Makrellerne bider jo heller ikke om natten på lavere vand, da de også bruger synet som hoved jagtvåben (ingen lys = intet syn)
 
Jeg har selv fanget tusindvis af hornfisk om dagen, men ikke en eneste om natten, så jeg kan ikke rigtig bruge dit udsagn til noget. Jeg har kammerater der også har fanget samme mængde hornfisk om dagen men ALDRIG om natten. Hermed ikke sagt at det er umuligt, men forholdene skal være meget anderledes før hornfiskene "bider" om natten! - stillestående stimer, rykfiskeri etc. (ikke at du har brugt denne metode)
 
Mvh. - Kim
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 02:28
øhhh hvad sker der lige her? fik 17 makreller på 1 time i mørke på flue på 30cm vand. alle kroget i  munden.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MortenSchultz

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MortenSchultz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 03:50
På sjælland Niels? 

Gad godt fange mig en makrel fra land nemlig :) 
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 08:09
tæt på århus. det er sgu skægt fiskeri:)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 08:22
Citat: nielsesmarch

øhhh hvad sker der lige her? fik 17 makreller på 1 time i mørke på flue på 30cm vand. alle kroget i  munden.

Måske har Kim ikke luret den rette metode endnu. I mørket kan alt ske. Selv Gedderne kan fanges på det tidspunkt. De jager med synet og står også helt stille LOL
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 11:07
Hornfisk hugger også om natten.

Sådan en sommernat på f.eks nordkysten , bliver aldrig sådan rigtig mørk.

Man kan fornemme hvor solen er , fra den går ned til den kommer frem.

Men der er da ingen tvivl om , at der fanges flest næbdyr i dagslys.
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2013 kl. 17:24
Citat: kikophil

Hmm..
 
Hej Casper - jeg tror, at Peter har misforstået dit spørgsmål.
 
Hornfisk bider ikke når solen er gået ned!. Jo mere sol jo bedre. Ligesom makreller jager hornfiskene med synet, så det kræver lys. De har selvfølgelig begge lugtesansen, men den nøjes de ikke med, når solen er gået ned!.
 
Mvh. - Kim

Hmm. Jeg har da ellers fanget masser af hornfisk efter solnedgang. Nu er det jo ikke mørkt før ved midnatstid, når man står med ansigtet mod vest. Det hænder også at der kommer en ørred, eller to, forbi...
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2013 kl. 17:34
Citat: CasperRH

Ok takker. Når du siger gode chancer er det så hornfisk du snakker om?

Både hornfisk og ørred. 
Hvis du ikke har noget imod at vade lidt (20 minutter i knædybt vand) er Store Havelse Strandvej et godt sted. Parkér for enden af vejen og vad ud mod den grønne bøje. Strømmen er hård og hvis du ikke er vant til at kvejle line op i hånden, kan en linekurv være ganske handy. 
Stedet fisker bedst når vandet falder og strømmen er udadgående.
Nogle gange har man selskab af marsvin og andre gange kommer de store sildeædende ørreder ind. Det er som regel lidt senere på sæsonen.
Sig til, hvis du vil vide mere.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt_s

Tilmeldt:: 20 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt_s Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2013 kl. 19:55
Som nyt medlem herinde hilser jeg lige pænt på jer alle :)
Jeg fik en enkelt hornfisk og en ørred på 1,4 kg  i går aftes ved 2130 tiden ud for jyllinge, så der er liv derude.
Makrellerne har jeg ikke været heldig at få endnu
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 09:51
Tak for jeres svar :)
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 10:56
På øst siden af Roskilde Fjord kan du parkere ved Salvad parken og gå enten mod nord eller syd. Der er rimeligt lavvandet, så husk waders og vær klar til at opsøge fiskene, for der er ikke store markante forskelle i bundforhold, og strøm er der heller ikke meget af.
Tjek dybder på Google og respekter fredningsbæltet for Hove å. Og husk at affiske bugterne.

Hvis du har mod på at gå lidt kan du gå ud til revet ved oddestenen lidt længere mod nord. Stort set hele strækningen fra bugten ud til revet er fint fluevand. Her har jeg fanget Hornfisk i den dybeste sommernat, dog på spin.
Se artikkel i F&F ...marts 2012 har jeg noteret. Du må se hele artiklen på biblioteket.

Bolund er et fint sted, og min næste vintertur går nok til bugten mellem halvøen og Risø.

Roskilde_Fjord_FIsk_og_Fri_april_20120003.jpg
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 11:25
Hvordan ser man dybder på google? Vidste jeg ikke man kunne.
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 11:58
Du kan ikke se dybdekurver, men du kan i et vist omfang se rev og grænser for grøde, og det giver både en indikation af hvor du kan wade og fiske. Hvis du zoomer ind på Salvadparken og følger kystlinierne, kan du følge kanten af grøden og den skillelinie er en god rettesnor for praktisk wadedybde.
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 14:35
Ahh ok. så forstår jeg bedre :) Men tak i hvert fald.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 16:24
Hov hov - nu ikke fange makreller og horn om natten, når jeg skriver, at de ikke bider efter solnedgang LOL
 
Jeg var nok lidt hastigt ude, da jeg skrev, at det var når solen gik ned, at de ikke bed. Men dette var tilfældet de gange jeg fiskede makreller ved vestkyste. Det var som om, at "stikket" blev trukket ud.
 
Det var når det blev helt mørkt, at jeg mente, at hornene og makrellerne ikke bed (normalt). Det er min egen og flere af mine kammeraters erfaring, jeg her taler ud fra. Det var såment også mest de "rigtige" makreller (de voksne) jeg mente. De svømmer jo som om fanden var efter dem, og de bliver derfor fra det lave vand, hvor de ikke kan se forhindringer, samt bliver OGSÅ fra beskidt (tang og snask) vand, hvad der så ikke betyder, at man ikke kan fange nogle få stykker, der tager chancen, og at det derfor er bedst, når skidtet evt. er blæst væk fra kysten.
 
De små sildemakreller i de større flokke, går også efter samme små føde som sildene, og er derfor også tit blandede med disse. Dog har jeg ikke set dem blandet ved de lange stræk ved vestkysten. Det er derfor perfekt, hvis man bruger små sildeforfangskroge til disse størrelser. Disse størrelser har langt fra samme fart på, som de større sildeædere, og kan derfor fanges på lavt vand.
 
Ude ved Lynetten på Refshaleøen, kan man til tider fange disse små banditter helt inde ved stenene. både på sildeforfang samt flue. Det skal være let blæsende og pålandsvind, da de så fouragerer omkring det skum der dannes 1-3 meter fra stenene. Det er forøvrigt et godt stykke inde mod havnen de er. Jeg har ikke fået nogle længere ude ved de yderste møller.
 
Hornfiskene har jo et fantastisk syn. De kan dog ikke se lige ud, hvilket nok er en af årsagerne til, at de svømmer op på siden af byttet, før de slår sidelæns til. Afstandsbedømmelsen bliver jo også langt lettere, når den kan se en langside frem for en bett`piskende halestump Big smile
 
Nu var det f.eks. fuldmåne i går, og fiskene er jo ikke blinde, når månen lyser. Derfor kan man sikkert godt fange nogle stykker, der er sent oppe, for at få sig en natmad. Det er da også muligt, at man kan fange fisk i mørkere vand, da en fisk jo har sine tryklinier, samt lugtesansen der stadigvæk fungerer - også i mørke. Men de drøner ikke rundt efter byttet på samme måde som om dagen. De hakker nok mere ud efter de nærgående blink pga nedarvet instinkt. Et blink lugter nok heller ikke af noget, der er værd at sætte bisserne i Big smile
 
På sin vis, kan man forøvrigt sige, at enhver fisk er "klogere" end selv den klogeste hund!.
 
Via instinkt lærer fiskenene øjeblikkeligt, hvor en hund først skal lære via hukommelse. Det er så 2 forskellige intelligens "grene" indenfor intelligensen som helhed, så ikke direkte sammenligneligt Big smile (der bruges normalt 7 eller 10 forskellige "grene")
 
Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 24 Jun 2013 kl. 16:31
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 20:53
PS. Hvis jeg må komme med til Roskilde fjord, så sig til. Det kan jo være at har tid mellem job, børn og kone. Knæk og bræk i alle tilfælde.
Til top
Jørn Ehlert Hofman Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn H Avatar

Tilmeldt:: 21 Sep 2012
Geografisk: Herlev
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 10:37
HejCasper
Du kunne jo prøve ved Ishøj.Det er nedtalt komme derned.Husk fisketegn
K&B
Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres