Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lakse strategi

 Besvar Besvar
Forfatter
kennet nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cnc-snedkeren

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc-snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: lakse strategi
    Sendt: 17 Jun 2013 kl. 23:24
Kunne godt tænke mig at høre hvordsn i griber laksefiskeriet an.
Jeg har jo igen og igen hørt at man bare skal helt ned på bunden og 45 grader mod modsatte bred og så lade fluen glide over åen.
For nyelig var jeg så på kursus med kenny frost fra frostfly, som var ved at falde helt bagover da vi sagde at vi gik med synke 4 og hvis der var meget vand måske endda synke 6.
Han ville meget hellere fiske med max en synke 2 og måske i mange tilfælde en inretmediate og kaste i en lille vinkel til modsatte bred og få godt med fart på fluen.

Og så er mit spørgsmål,  hvordan ser jeres taktik ud?
Den traditionelle med langsomt og dybt over åen, højt og hurtigt eller lange kast og aktiv indtaginig af fluen?
Personligt hører jeg kok til dem der gerne vil have lidt længere kast så jeg har noget line jeg kan strippe ind og fiske aktivt. 
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2013 kl. 09:22
Hej Kenneth,

Jeg bor for langt fra de jyske åer til at kunne siges at være ekspert, selv om jeg nok synes, at det går ok, når jeg endelig kommer over Storebælt...

Og siden ingen andre nu vil svare: Jeg er mest til modellen med hurtig affiskning med korte kast meget på tværs af strømmen. Typisk med synkeliner i Varde Å - fiskede jeg i Skjern ville jeg nok i højere grad bruge liner højt i vandet. Logikken er: 

A: Det gælder om at dække nogen fisk.
B: Laksen skal have noget at svømme efter.

Men grundlæggende tror jeg dog, at man begår en fejl, hvis man låser sig fast i en enkelt måde: Det handler også om at eksperimentere. Og jævnt hen er jeg tilbøjelig til først og fremmest at vælge en teknik, som adskiller sig fra, hvad flertallet gør: Jeg glæder mig altid, hvis jeg møder en lokal fisker, som siger, at mit grej, min affiskning eller min flue er helt forkert til lige netop den å, for sådan er mange af mine bedste fiskedage rent fangstmæssigt faktisk begyndt - og så har det 'forkerte' været dagens melodi ... 

Claus
 
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cnc-snedkeren

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc-snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2013 kl. 14:11
Det der bekymrer mig ved at fiske for ret på egen bred er at jeg synes linen har det med at komme til fisken før fluen, og på den måde skræmme fisken men det er måske ikke tilfældet.

Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2013 kl. 15:36
CNC: Jeg vil lige bidrage til forvirringen - Eller jeg vil skrive lidt videre På Claus-Bechs tekst.

Jeg kan bedst starte dette ved at, fortælle om en tur jeg havde til Skjern sidste år...blot een enkelt dags fiske/snakke tur der startede hos fiskenu.dk i Tarm...hvor jeg talte med Heine Fausing..Een dygtig lokal fisker - der fortalte mig at; han havde flydeline på til dagens fisketur vi var ved åen i beg. af juni) - Senere på dagen var vi på besøg i Korsholm hvor den lokale fisker; Jimmi Bindesbøl var i gang med at, sætte en line sammen til en kunde - En absolut dybt-dykkende sag i synke 6 (som jeg husker det) - "som at kaste med en pose peanut for enden af linen" sagde Jimmi..

Begge liner og valg af fiskemetoder kunne for såvidt havde fanget fisk den dag... men spredningen i udstyrsvalg kunne jo med rette forvirre - et par sportsfiskere...

Du skal dog ikke lade dig forstyrre så meget - men vælge en fiskeform der passer til dig og din måde at fiske på...

Hvorfor og hvordan - må komme lidt an på hvad tid af året - hvor dybt fisken står - hvor mørkt vandet er - samt en lang række andre ting...der ikke kan nævnes - uden forklaring

Fange opmærksomhed

Man kan sige ...(som Claus gør) at fisken gerne vil stige til noget...

Du kan fange dens opmærksomhed...Det er ikke altid at man gør det på bedste måde med en stor gul/rød flue - 1/2 meter over fisken ...andre gange kan tricket være en uanselig brun ting tæt ved overfladen

Jeg plejer at tilskrive "det perfekte kast" eller en indgående kendskab til fiskens akkurate opholdssted den absolut største betydning.

Ved du hvor fisken er - så kan du placere fluen på sådan vis at du fanger dens opmærksomhed på det helt rette sted og tid....så den blot skal flytte sig ganske lidt opad for at tage fluen...Som reglen er der blot tale om at fisken drejer lidt på sine brystfinner for at - møde fluen...

Kort om fart

Jeg har kun yderst få gange i mit liv oplevet at fisken svømmer frem imod strømmen for at tage fluen - derimod har jeg oplevet at de svømmer ned-af efter din flue...

Man taler om at fisken ser livet under vand (og oven vande) i et omfang proportionelt med den dybde den befinder sig i -

Man kunne fristes til at konkludere at jo dybere den befinder sig...jo mere kan den se...Det ville nok være lidt af en sammentrækning ... men det er dog gemt nogen sandhed i dette - og laksefisker kan bruge denne viden progressivt på forskellig vis

I nogen tilfælde kan det være en fordel at fisken har god tid til at se din flue - og reagere på den...i andre tilfælde kan en præsis placering - efterfulgt af en hurtig afgang være det udslagsgivende...

En af-fiskning af en plads (pool) kan således med fordel udføres med fluer i forskellig vanddybde...

En interessant observation om affiskning og dybde

Som elven bliver varm af sol og sommer vil feltet hvor laksen stiger til din flue udvide sig - Nettop laksen (fra Atlanterhavet) er kendt for at stige fra bunden og mange meter - mod overfladen - for at tage meget små fluer - Når vandet køles ned om efterår indsnævres dette felt    

Jeg har i mange år haft lejlighed til at være guide i Skotland ved relativt lavvandede elve - med sen opgang af laks... Ofte er det i Oktober og september uger at der fiskes. På denne tid hvor vand-temperaturen falder - dag for dag endog time for time - kan valg af fiskedybde være vigtig ..og et rigtigt valg af line kombineret med synkeforfang/flue kan være afgørende...en forskel på + - 10 cm. kan betyde alverden....

Fiskeri efter laks - er ikke altid en entydig størrelse - Måske er det derfor det er spændende...hver eneste gang

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann           
Til top
Carsten Seeberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carstenseebergnielse

Tilmeldt:: 23 Apr 2013
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carstenseebergnielse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2013 kl. 16:59
Super svar Jesper Thumbs Up
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2013 kl. 20:37
Hørt Jesper. Og vigtigst af alt: confidence, persistence and determination!
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 16:33
hej
jeg fisker selv omkring 50-60 gange i storeåen hver år
min erfaring er at ved høj vandstand skal der en tung line på feks 2/4 eller 5/6
mest tidlig på sæsonen
så skift gerne til en lettere feks 1/2 her hen på sommeren
jeg vil citerer en af de "gamle" erfarende herre som fanger laks hver år i åen
man skal ned og pløje bunde hvis man vil fange laks
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum