Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forvirret - Fiskene driller mig

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forvirret - Fiskene driller mig
    Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:38
Hej medfiskere.

Jeg har fisket en del i Åen i juni, og har haft kontakt med små bækørreder, som ikke vil hænge på fluen men slipper med det samme.

Jeg har dog haft 3 store plask omkring fluen, som slet ikke virker som bækørred, men de reagere på samme måde, de går efter fluen men hænger ikke på, jeg ved ik om de større evt kan være havørred? Fordi plaskene omkring fluen er meget større...?'

Kan det være min flue der er for lang i vingerne? Jeg har en flue jeg fisker med med enkeltkrog, og der har jeg sorte zonker vinker som ikke er klippet, derfor stikker de ret langt ud bagefter krogen, for at skabe god bevægelse og fylde i de ikke så lyse timer...

PS. Der er ikke set bølge efter fluen, fiskene er bare kommet ud af det blå og tager fluen i et plask

Er der nogen der evt kan gøre mig lidt mindre forvirret? Fordi jeg er efterhånden lidt frustreret over alle de fisk jeg har haft til fluen men ikke hænger på.

På forhånd tusind tak!




Redigeret af Mohican85 - 15 Jun 2013 kl. 16:40
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:40
kan du være for hurtig med dit tilslag så fisken ikke når at få fluen rigtigt så den kroges?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:42
Jamen jeg når ikke engang at give tilslag, altså jeg fisker fluen ret hurtigt så den buler, og lige pludselig kommer de bare efter fluen uden advarsel, og i det sekund de går efter fluen så får de ikke fat i den.
Kun en havde fat i fluen, men slap 1 sekund efter. ¨

De kommer i det jeg tager fluen ind.. ikke i selve udsvinget
Ved ik om det er fluen eller mig den er gal med... Måske 2 eller 3 kroge er bedre en en.

Redigeret af Mohican85 - 15 Jun 2013 kl. 16:44
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:45
nej, så er det jo nok ikke der problemet ligger. Hvis du har mistanke om det er fluen, så prøv med andre typer og evt lidt mindre fluer og se om det gør en forskel
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:46
Ja det kan være jeg skal prøve det, eller evt. klippe lidt af vingerne af så de bliver kortere.. Selvom jeg ikke synes de blokere krogen.

Jeg bruger krog størrelse 6

PS. Hvis man ser en fisk trække, hvilket jeg oplevet igår.. kan man fange dem? Den blev bange da jeg kastede efter den :/

Redigeret af Mohican85 - 15 Jun 2013 kl. 16:49
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:57
jeg vil mene trækkende fisk er sværere at fange - ikke umulige - men når de trækker har de nok andet end at æde i hovedet ;)
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 20:21
Hej,
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at fiske med fluer med kortere vinge. Jeg synes ofte man ser at havørreden modsat laksen angriber fluen bagfra, og derfor vil man ofte på langvingede fluer opleve at havørreden kun napper i vingen. Man kan så evt lave kroppen fyldigere for at opnå at fluen går højere i vandet. 
Mvh Klaus
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 20:34
hmm tror jeg har samme problem - og vil forsøge at binde mine fluer med kortere hale - samt fyldigere krop ... 
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 21:20
hvor er det lige du får alle de kontakter? det lyder da helt fantastisk!:)
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 21:32
Jeg vil foreslå dig at prøve at lave din flue som rørflue og at bruge en trekrog, så skal de sgu nok blive siddende, hvis de altså hugger flue og ikke bare laver et udfald mod den...
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 22:16
Sådan som du beskriver det, tror jeg bare, du har været uheldig. Som andre skriver, kan det være en god idé at montere krogen, så fisken ikke kan pille i vingen uden at stikke sig. Men havørreder, der kun piller i fluen, kommer ikke til fluen med et plask! Dem ser du som regel som en bølge efter fluen. Af og til ret længe. Hvis du tilmed fisker din flue hurtigt, forbedrer du chancen for, at fisken bliver hængende. Det vigtigste er nemlig, at fisken tager fluen beslutsomt. Så sidder den der, før du når at gøre noget. Og det hele bliver så dejlig ukompliceretCool

Johan
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 22:31
Kan man ikke prøve at binde en ekstra krog i fluen? Altså i en lille tavs bundet fast til krogbøjningen på fluen, så der er en ekstra mulighed for krogning?

Hvis man klipper noget af fluen er det jo ikke sikkert den virker ligeså attraktiv som en "studset" udgave?
Til top
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 23:01
det er helt sikkert fordi de bider i vingen, hvis man har prøvet at fiske i karup å, med en vinge det sidder længer ud end krogen, så er man ikke i tvivl om at det er det som sker, lav aldrig vingen længer end til krogspidsen

karsten
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 23:04
Lars M.

Jo du kan sagtens sætte en "stinger" på fluen, men det er meget bedre at binde på rør, for der kan man lave fluen næsten ligeså lang som man ønsker sig den. Hvis man så laver en rigtig stor flue som man ikke synes skal have så meget krop, så tager man bare den krog man normalt ville bruge og sætter en "stinger" på den. Hvis det ikke giver mening er det måske bare fordi du ikke er vant til at lave fluer på rør, men det giver mening når du har bundet på rør et stykke tid. Ellers er der YouTube og der kan man få en indsigt i hvad jeg mener hvis man søger på "bauers pike rig".

Mvh Anders
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 07:22
Tak for alle jeres svar. Jeg har i nat forsøgt mig med en ny flue jeg har bundet, hvor zonker vingerne er klippet helt ind til omkring krogbuen og ikke hænger langt bagefter. Det gav tydeligt resultat, dog var der ingen havørreder i nat, men de bækørreder som huggede blev hængende, hvor de før jo ikke engang nåede at hænge på. Ergo må problemet tydeligvis være den lange hale som de har nappet i, og derfor ikke blev fanget.

Problem løst! Tak for jeres hjælp :)

K&B
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 08:46
Så gik det hele op i en højere enhed og grunden er fundet - herligt, så skal havørrederne nok også komme. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum