Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Majflue fiskeri.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Majflue fiskeri.
    Sendt: 07 Jun 2013 kl. 09:50
Ja, så er tiden kommet, hvor maj fluerne sværmer.

Jeg har med stor glæde dyrket det fiskeri siden 1973, over med meste af Norden.

Jeg glæder mig, hver år til at komme i gang, og her i 2013, har jeg da sjældent set, så mange maj fluer, som det var tilfældet i går.

Mine hjemvande er de Sønderjyske åer, og jeg fisker normalt med grej i kl. 4- 6, og mine stænger er forholdsvis lange. for det meste 11', for kunne kaste frit over en meget tæt beplantning + rigtig mange vandranunkler, som giver kast til meget kort og smalle render.

Jeg fisker med alle typer maj fluer, men vinget modeller, er et hit især den her opsætning, i en flue på lange krog:

Hale: Grævlinge hår.
Krop: Creme Flyrite.
Vinger: 2 stk. brændte dværghøne fjer i sort med hvid stribe!
Fronthackel: Whiting hane - Dark Olive.

Gårdsdagens fiskeri gav små 25 bækørreder fra 10cm. til 45 cm., og en enkelt meget grådig bækørred på 41 cm., måtte lade livet, da gællerne desværre var revet.

Fiskens maveindhold, viser en rigtig kanibal ørred, den havde 5 stk. hundestejler i mavenindholdet + en håndfuld maj fluer i alle udviklingstrin.

Den gav en forrygende fight, i et næsten lukket afsnit af åen, her var der kun en rende på 20cm. bredde og 1m. længde, men her er ca. 1 m. dybt, så det er med at stramme ballerne, når fisken drøner til fluen.



Majflue_-_sværmning_og_fangst_-_070613_kopi.jpg


Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 07 Jun 2013 kl. 10:01
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2013 kl. 10:14
Ikke dårlig Per Clap

Der er intet som overgår majflue fiskeriet når man er fluefisker med kærlighed for tørfluerne Thumbs Up
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2013 kl. 11:13
Hej Finn.

Tak for det.

Jeg har jo haft den enestående mulighed, at have noget af Danmarks bedste maj flue fiskeri, lige uden for døren.

Da Stallingen røg retur i mine vande, oplevede jeg over en 3 årig periode, en helt sindsyg tilvækst hos Stallingerne, op til 17cm. om året, og jeg, som havde Gudenå og de andre sagnsomspundne vandløb, som favoritter, havde pludselig mulighed for fangst af meget store blåmænd, op til 60cm. i mine nærvande, en forrygende årrække, som desværre i dag, er slut.

Jeg ved ikke om det var skarven, der sluttede det eventyr, men jeg har for første gang i 15 år, under maj flue fiskeriet, ikke haft kontakt med stallingerne, et rigtig øv, se i forhold til, hvor mange fisk, vi egentlig har vadet rundt i, for ikke så mange år siden.

Jeg værdsætter, de minder, og jeg har egentlig fået mine Stallinger, og håber, at en sluttet fredning + måske nye udsætninger, atter vil fremme Stalling bestanden.

Bækørreder? ja nogen påstod, at tilbagegangen var Stallingens skyld, den køber jeg ikke, da man ikke mere sætter fangstklare bækørreder ud, er grunden til manglende størrelser, nok mere den.

Jeg kan samtidig se, at i mine hjemvande, er bækørrederne i dag af en anden type, meget kraftigere, lig havørred, medens den gamle stamme, var med helt røde pletter, og hvid ring + meget citrongul bug.

Jeg glæder mig over at de som kaldes naturlig stamme af bækørred, er kommet op en størrelse, der give spænding, må det blive ved i årene frem.

Mvh
P.k.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2013 kl. 13:07
Hej Per,

Jeg tror ikke stallingen vil konkurrere med bækørreden om føden. Dels er der masser af føde og dels opholder de sig ikke samme steder i åen. Regnbueørrederne fik jo også skylden for tilbagegangen i bækørrederne for mange år siden.

Skarven har sikkert sin del af skylden men det er også værd at huske på at odderen har haft en meget stor fremgang i bestanden. Før i tiden var det også "acceptabelt" at aflive alle gedder man fangede i strømvand, specielt i stalling- og ørredvande. Det gør man ikke så meget mere, i hvert fald ikke offentligt, så bestandene af gedder er også vokset.

Stallingen og ørreden har langt flere naturlige fjender i dag end de havde for 10 til 15 år siden.

Nu begynder en epoke med at rette op på åerne. Genskabe gydebanker, plante vandplanter og lave skjulesteder og det skal nok alt sammen hjælpe men jeg tror dog at skaden er så stor at der vil være behov for supplerende udsætninger af stalling og ørred igen, men det skal hænge sammen med at åerne igen er i stand til at byde på gyde- og opvækstmuligheder, ellers vil det blot blive udsætning af foder til andre dyr.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum