Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

flue forfang

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: flue forfang
    Sendt: 03 Jun 2013 kl. 20:03
hej alle sammen
er der nogen som er hammer god til det med at lave flue forfang selv og hvilke line tykkelse vil i bruge til en kl 6 og en kl 7
i 9 fod   og 12 fod. har kikket lidt på det på nettet men det giver s.. ik mening syndes jeg
vil mene at tre for skellige tykkelser var nok feks 55mm - 45mm - 35mm eller er det helt ved siden af
Til top
Rene Rosendal Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
R. Rosendal

Tilmeldt:: 02 Maj 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér R. Rosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:21
Lyder lidt voldsomt i tykkelsen - vil men du skal længere ned til ca 0,25, 0,20 og 0,18 - er det ikke bare til kystfisker?


Til top
Finn Sønnik Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fsni

Tilmeldt:: 01 Jul 2007
Geografisk: Hjærbæk fjord med tilstødende åer
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsni Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:34
Hej med dig.
Som du kan se en anden også skriver er det lidt voldsom linetykkelse du forslår, det lyder til at den ene er til en 2 håndsstang !! jeg vil mene du kan tapere den ned fra 0,28 og ned til 0,23-0,21mm til kyst og lidt tykkere til din 12 fods måske 0,35 og ned til 0,28 , men du skriver ikke hvad du skal bruge det til !! kan du beskrive hvad du skal fiske efter så ville det være nemmere at råde/hjælpe din
Mvh
   FinnWink  
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:44
hej
kan godt se det er lidt vildt med tykkelse. det er til Åen kysten måske lidt put and take... men det er mest til kyst og åen jeg skal bruge dem. og går med en wf og Intermediate i kl 7 line, og en wf til kl 6 Eren
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 22:08
Hej Tom

Du kan godt klare dig med et simpelt hjemmebundet forfang af tre forskellige tykkelser, den tykke ende på 0,55 vil være fin nok hvis det passer i stivheden, ville hoppe ned på 0,40 som taperingen og slutte på 0,25-0,30 som endestykke. Ellers vil de tre tykkelser du nævner fungere ok med en slut spids på 0,20-0,30mm altså 4 tykkelser ialt. På kysten bruger jeg sjældent under 0,25, og hellere over

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 11:29
http://globalflyfisher.com/fishbetter/leadercalc/

Skide godt værktøj som inspiration til egen forfangsproduktion :D
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 15:11
Hvis du vil havde en "bibel" om fluefiskeriet, kan den købes for små penge her:
 
Der står også hvorledes man tapere et forefang, forude alle de andre tip og triks, jeg bruger den selv som et opslagsværk, hvis der er noget jeg skal vide.
 
 


Redigeret af Flyder - 04 Jun 2013 kl. 15:13
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 16:16
jeg binder mine forfang selv,

præcis som Lasse beskriver.

1,75 meter 0,55
1 meter 0,40
1-1,5 meter 0,28

er det jeg bruger generelt.
og det fungerer upåklageligt,

hilsen Jan
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 23:17
hej er begyndt og rode lidt med det feks 52 mm 110cm -90cm 42mm 75 cm 28mm, det er fint at kaste med. men kunne godt blive beder da syndes ik det strækker sig helt godt nok
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 23:46
Hvordan du tapere dit forfang, kommer bla. an på din kastetenik, og hvilke liner du bruger, i sagens natur bliver det let noget hø, hvis du ukritisk blander bløde og stive liner i dit forefang, når du tapere det - men f.eks. har du et tremeter forefang, kan du nøjes med tre linetykkelser, først 0,40 -> 85 cm. - 0,30 -> 105 cm - 0,22 -> 110 cm. - det virker for mig, men der er andre der ikke kan fiske med denne opsætning, som skal have den taperet med flere tykkelser, og andre mål.
I den bog jeg anbefalede i et tidligere indslag, skriver han om, hvad der for mig lyder som meget lange forefang - men som en inspiration til hvorledes man tapere, er den udovertruffen, og kan varmt anbefales - og den er da af og til at købe her på sitet, i aktionen, til små penge
 
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 23:53
tak jeg prøver at få styr på de forskellige liner. kan godt se du har den tykke line korter end jeg har
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2013 kl. 08:00
efter min mening er 0,40 ikke #6 og7

men til #4 og 5
0,40 er simpelthen for tyndt til en # 6 og 7 stang

en tommel finger regel er 60% af den tykkelse som fluelinen har i enden,

jeg har en anden bog hvor man ikke anbefaler at bruge for mange
samlinger,

om du kan få det til at vende/ slå over kan godt være et kaste teknisk problem,
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tomelp

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomelp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2013 kl. 09:42
Hej Jan 
Kan man få ud af dig hvad bogen heder og kan købes.  Syndes os jeg fik fortalt at til feks. Til kl 7 og 6  kan der bruges 0, 60 til 0, 65 som start .
Tight lines
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2013 kl. 11:54
Hej Jan
 
Hvis du nu læer hele mit indlæg, K A N du se at det virker for mig, og og jeg skriver yderlig at det nok ikke virker for ANDRE. (dette kaldes for: erfaring)
 
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down