Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri i åen efter sølvtøj

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri i åen efter sølvtøj
    Sendt: 03 Jun 2013 kl. 11:47
Hej medfiskere :) Jeg er ny ved åen, og har kun fluefiske erfaring ved put and take, men jeg vil gerne fokusere på Å fiskeriet.

Jeg har derfor et par spørgsmål jeg håber i kan besvarer.

Hvilke perioder er ærligt de bedste med fluestangen og flydeline?
Den gyldne time?
Natfiskeriet?
Tidlig morgenfiskeri 03.00 og frem til det bliver lyst?

Jeg kan godt lide at være der om morgenen, hvor det stadig er ret mørkt fordi der er næsten ingen ved åen, og det er dejligt. Men er det effektivt med bulefluer om morgenen, og er fiskeriet på højde med natfiskeriet / gyldnetime?

Hvordan får i jeres fluer til at lave en god bule, uden at den stripper? Prøver at lave mine egne, men de buler kun fra modsatte bred til egen brink, og så begynder de at strippe, eller gå for dybt uden bule.

Er et stræk på 150 meter nok vand at dække for ordenlig sucess? Eller skal jeg tilføje mere vand?

Mit stræk indeholder 3-4 sving og har ret tit meget lidt vand, er det skidt? Vi snakker en del steder med 50 cm vand eller mindre.

Hvilken forfangslængde forslår i til fiskeriet i de mørke timer? Min Å er max 2-3 meter bred..

Bruger i 2 fluer på forfanget? Har læst nogen gør det, men tænker bare at det må slå knuder og alt muligt?

Hvornår kan man opleve fiskene springe/plaske og trække op og ned i åen så det bølger, det er nemlig noget jeg altid gerne har ville opleve, er det sen aften / nat eller tidlig morgen ?

Jeg ved godt det var mange spørgsmål, det undskylder jeg for.
Men jeg brænder virkelig for det her, jeg kommer helt i en anden verden når jeg er dernede, og kan hører vandet og hører fuglene synge morgensang.

På forhånd rigtig mange tak for denne hjælp der måtte komme.
Knæk og bræk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 12:30
Hej
Er der en forening tilknyttet fiskevandet? Hvis ja så overvej et medlemsskab. Der kan være lokale specielle forhold, som spiller ind. Hvilket å system er der tale om?

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 12:55
Hej det er Kolding Å jeg fisker i. Jeg er medlem, men der er ingen kurser i Kolding Å.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 13:00
Ville ønske der var en der fiskede der med fluestang, som ville hjælpe mig.
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 14:26
Mht. tidspunktet for fiskeriet, så kan der fanges fisk både aften, nat og morgen. Jeg har ofte hørt at havørredfiskeriet i mørket er opdelt i to perioder, hvor der er særligt godt. De to perioder er fra den gyldne time og frem til 01 tiden om natten, og igen fra kl. 03 og frem til lidt efter solopgang. I mellem de to perioder skulle der så være en mere "død" periode. Man skal dog ikke hænge sig for meget i det, for der kan selvfølgelig fanges fisk midt på natten også! Hvornår og hvor længe du vil fiske er op til dig selv.Smile

Vedr. fluerne, så kan man i princippet få de fleste fluer til at bule som man gerne vil have det - det afhænger ganske simpelt af hvor hurtigt du får din flue til at gå i vandet! Hvis du fx gerne vil fiske fluen hurtigt på tværs af åen og samtidig vil have at den skal bule korrekt, kan du måske drage fordel af at belaste den med et conehead.
Om du vil fiske med én eller to fluer på forfanget er en smagssag. Bruger man to fluer er der selvfølgelig risiko for kludder, omvendt har man dog mulighed for at præsentere to fluer for fisken: en der buler i overfladen og en der går lidt dybere - eller en stor og en lille flue etc.

150 m å er i mine øjne for lidt - det kan du jo fiske af på 10 min! Hvis du alligevel er medlem af en forening og har adgang til mere fiskevand, kan du ligeså godt udnytte det. Omvendt kan det dog være en god idé at udvælge et bestemt stræk på eksempelvis 500 m og så lære det at kende (hvordan fluen fiskes bedst ift. strømmen, hvor er standpladserne osv.).

Forfangslængden er måske lidt sværere at komme ind på, da Kolding å jo, som du nævner, er den ganske smal å. Jeg bruger selv 2 meter forfang til min bulefluefiskeri, men jeg fisker også i en å som vel er to-tre gange så bred som Kolding å. Prøv evt. at eksperimentere med længden og se hvad der passer dig bedst.

Det med at se fisk der trækker, springer og plasker skal du nok få oplevet når du er ude ved åen - det kan foregå natten igennem!

Go' fornøjelse med det!Smile
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 14:34
Hej Kasper. Du skal have tusind tak for dit indlæg. Det er dejligt der er nogen der tager sig tid til at hjælpe som du har gjort.

Jeg vil dog påpege at det tager mig næsten en time at fiske de 150 meter, måske jeg skal lade være med at tage et skridt og så kaste og så et skridt og kaste, et skridt er 1 meter og 150 meter på den måde tager langt tid.

Tak for dit svar. Jeg glæder mig SÅ meget til at opleve havørreder i åen.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 14:54
En time om 150 meter er i min optik ALT for længe. Se at komme over en masse vand i stedet, så har du langt større chance for at finde en fisk, der kan lokkes til hug. Læg mærke til de erfarne fiskere ved åen. De fisker som regel hurtigt ned over strækkene. Især her tidligt på sæsonen kan der være langt mellem fiskene, og så kan de godt betale sig at komme ud over stepperne. Sidst, jeg var ved åen, fiskede jeg knap 3 timer. Med indlagt kaffepause kom jeg over ca. 1,5 km. å.

Det er ikke fuldstændig enighed om det her, men i min bog øger du chancen for succes meget, hvis du kan overraske fisken med fluen. Når du trisser ligeså stille ned over med en meter mellem kastene, har fisken som regel set din flue mange gange, og når at vænne sig til, at den er der. Og så får du i mange tilfælde ingen reaktion, fordi du har lullet fisken i søvn.

Fart på både fødder og flue, så får du fiskCool

Johan
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 15:03
Hej Johan. Det tip vil jeg gøre brug af, og så få fisket mere vand af hurtigere..

Du skal have tak for dit svar.

Ja drømmen om min første havørred på fluestangen sender kilden i hele systemet, jeg håber det lykkedes i år, selvom jeg har læst historie om nye fluefiskere i åen først fanger sidst på sæsonen, hvis de overhovedet fanger noget. Jeg forsøger dog alt jeg kan, og binder 3-4 nye fluer hver eneste dag.
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 15:04
Det var så lidt! Thumbs Up

Jeg vil foreslå dig at sætte tempoet op en smule - tag gerne minimum 2-3 skridt mellem hvert kast. Personligt tager jeg gerne 3-5 skridt mellem hvert kast.

Der er to grunde til dette. Den ene er at din chance for at finde en hugvillig fisk, som du kan fange, stiger efter hvor meget vand du får affisket.
For det andet betyder det at du kun tager ét skridt for hvert kast, at du affisker hver eneste meter af åen og dermed forsvinder det overraskelses moment som opstår, når fluen pludselig dukker op foran fisken, hvilket måske kunne have været udslagsgivende. Fisken kan ganske enkelt have set din flue 2-3 gange inden den kommer helt tæt på, og det kan gøre at fisken har mistet interessen for din flue allerede inden den er lige foran den.

Lige et tip mere: Husk at lade din flue hænge i strømmen inde ved din egen kant i nogle sekunder, inden du tager et nyt kast. Jeg har flere gange oplevet at en havørred har taget min flue ved egen kant, efter at jeg havde lavet det nummer. 
Når du lader den hænge ved egen kant, er det en god idé at lade stangspidsen være hævet en lille smule så linen hænger i en lille bue fra spidsen af stangen og ned til vandet. Det gør nemlig at fisken automatisk lige får et ekstra sekund til at vende med fluen, inden linen bliver strammet op, hvilket øger chancen for at kroge fisken ordentligt!

Edit: Nå kan se at Johan lige kom mig i forkøbet, hvilket dog vel understreger vigtigheden af at bevæge sig hurtigere...Wink

Gør dig selv den tjeneste at lade være med at binde for mange forskellige fluer - find i stedet et enkelt mønster som du tror på og fisk med det. Mønsteret i sig selv er nemlig ikke så vigtigt, fokuser hellere på at fluen går rigtigt, så skal du nok fange fisk!


Redigeret af Kasper J - 03 Jun 2013 kl. 15:09
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 15:13
Tusind tak Kasper for dine nye tips.

Jeg vil prøve at bevæge mig hurtigere nedover vandet, og så prøve den teknik med at lade fluen hænge ved egen brink... :)

Kan se du kommer fra Haderslev, fisker du nogensinde i Kolding Å?

Om ik andet mange tak for alle jeres svar, det er rigtig sødt af jer i vil hjælpe mig frem mod gode oplevelser med fluefiskeriet efter de fantastiske sølvfisk :)
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 16:26
Det var så lidt!Smile

Jo, jeg har som regel en enkelt tur til Kolding å årligt, men som regel har det været en foreningstur, hvor jeg har fisket om dagen med spin, så jeg har ikke rigtig nogen praktisk erfaring med fluefiskeri i Kolding å...
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 16:50
Det må da være en kedelig å hvis man kan fiske af 150 meter på 10 min. lyder nærmest som en afvandnings kanal
Til top
Jonas Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jonsebasse123

Tilmeldt:: 08 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonsebasse123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 17:50
Kom til Karup å en dag, så kan jeg vi dig det, og hvilke fluer jeg bruger
KNÆK & BRÆK
JONAS KRISTENSEN
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 19:09
Citat: Kevin rostrup

Det må da være en kedelig å hvis man kan fiske af 150 meter på 10 min. lyder nærmest som en afvandnings kanal


Tanken bag den slags fiskeri er ikke møjsommeligt at afsøge hver en mulig standplads. Det er mere at lede efter aktive fisk, der meget ofte står mere frit i strømmen. Du kan måske fiske til flere fisk på 150 meter ved at sætte tempoet ned. Men jeg har omvendt nok en større chance for på samme tid at finde en hugvillig fisk, fordi jeg kommer over noget mere vand.

En ligeså vigtig pointe er, at du løber en større risiko for at forstyrre fiskene, jo flere kast du lægger ud over det samme vand.

Johan


Redigeret af Johan - 03 Jun 2013 kl. 19:10
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:02
Kasper og Johan har i mine øjne fuldstændig ret.
Et eks. fra i Fredag aften/nat.
Min makker og jeg var taget til åen for at overliste en fisk.
Han startede 200m opstrøms mig. 
Jeg fiskede hurtig nedstrøms og havde næsten med det samme en fisk til fluen, den ville dog ikke mere.
Fiskede vidre og havde vel fisket 800m af på små 2 timer, da de lykkes mig at få en fin fisk og kort tid efter havde jeg yderlig kontakt med en fisk, fik den dog ikke.
Da jeg gik tilbage til bilen med fisken ringede jeg til min makker for at høre hvor han var henne, da jeg havde glemt min pandelampe.
Det viste sig, at han havde fisket max. 200m af på 2 timer og ikke set skyggen af fisk, mens jeg havde fisket 800m af på ca. 2 timer og havde som sagt kontakt til 3 fisk. Det syntes jeg viser ret godt, hvor vigtig det er at få affisket noget vand og ikke stå i stampe i samme sving i lang tid. Møder du en fisk som vil noget, skal den nok komme første gang.
PS/ Fisk der trækker og springer er uhyggelig svære at få til at hugge.

Håber du kan bruge det til noget


Redigeret af Henrik Christensen - 03 Jun 2013 kl. 21:02
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:28
Hej Henrik. Mange tak for dit svar og gode eksempel.

Jeg må fiske hurtigere ned igennem åen, det er en god pointe flere af jer kom med, med at få fisket mere vand af... Tak for hjælpen alle :)

PS. Det var da kanon med kontakt til flere fisk og en fanget på din fisketur, nu kan jeg næsten ikke vente med at komme igang med fiskeriet :)



Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:42
Husk at havørreder er sky fisk!!! Så hav det med i tankerne i alt, hvad du foretager dig. Gå forsigtigt. Gå langt væk fra åen, når du ikke fisker. Fisk er meget bange for skygger, så hold øje med din egen, når solen står lavt. Gå lidt væk fra åen, hvis du står højt over vandet, især hvis du danner silouet mod himlen. Det med silouetten er også aktuelt om natten på denne årstid. Pas på ikke at plaske med fluelinen. Og lad dig ikke forvirre af, at du helt sikkert ser mange ude ved åen, der tramper rundt og går helt nede ved åen, selvom de ikke fisker. De skræmmer fisk!

K&B
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 21:59
Mange tak for tippet Johan! :)

Sikke mange gode tips jeg har fået, det er bare rigtigt venligt af jer :)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 22:05
Citat: Johan




Citat: Kevin rostrup

Det må da være en kedelig å hvis man kan fiske af 150 meter på 10 min. lyder nærmest som en afvandnings kanal
Tanken bag den slags fiskeri er ikke møjsommeligt at afsøge hver en mulig standplads. Det er mere at lede efter aktive fisk, der meget ofte står mere frit i strømmen. Du kan måske fiske til flere fisk på 150 meter ved at sætte tempoet ned. Men jeg har omvendt nok en større chance for på samme tid at finde en hugvillig fisk, fordi jeg kommer over noget mere vand. En ligeså vigtig pointe er, at du løber en større risiko for at forstyrre fiskene, jo flere kast du lægger ud over det samme vand. Johan



Der er brink, grøde, udhængende træ, dybt høl, med mere man gerne vil have mere end et kast på,nu kender jeg den å jeg fisker i godt gennem de sidste 15 år,gode kendte stand/hvile pladser i en å holder for det meste de bedste ørreder.
Jeg ville aldrig fare frem som jeg havde en raket i enden og fiske 150 meter på 10 min.Det er hvad jeg kan bruge på et sted,jeg kan enda finde på at drikke kaffe og tage en smøg på et kendt sted efter at have fisket på det 20-25 min. for at derefter fiske på det igen.

Den måde i fisker på ville bare stresse mig
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 22:10
Citat: jonsebasse123

Kom til Karup å en dag, så kan jeg vi dig det, og hvilke fluer jeg bruger


Det er jo ikke sikkert at det der virker i karup virker i kolding
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 22:18
Citat: Mohican85

Mange tak for tippet Johan! :)

Sikke mange gode tips jeg har fået, det er bare rigtigt venligt af jer :)


Prøv sorte zonker fluer og ciggaren om en måneds tid om natten,her står havørreden mere frit det kræver bare noget mere forsigtigt fiskeri fra din side,zonker fluerne kan du også prøve med disc foran.
Det er super sjovt fiskeri og du er fri for den værste varme
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2013 kl. 22:25
Citat: Kevin rostrup


Den måde i fisker på ville bare stresse mig


Du hører såmænd nok bare suset, når vi overhaler...Wink
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 07:02
Kom faktisk til at tænke på noget under min fisketur i nat...

Jeg fisker ret langt oppe i åen, og det er tidligt på sæsonen...
Så tænkte på om det kan være at fiskene vælger at stille sig længere nede af åen, og først kommer til øvre stykker senere hen på sæsonen...?

Er der nogen der ved hvor langt en havørred der trækker op i åen kan svømme op i systemet, før den løber tør for energi?

(var ude igen i nat, man bliver altså helt afhængig af denne form for fiskeri, selvom jeg dog ikke fanger noget, nøj hvor er jeg glad for jeg startede på det) :)
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 14:48
Citat: Mohican85

Kom faktisk til at tænke på noget under min fisketur i nat...

Jeg fisker ret langt oppe i åen, og det er tidligt på sæsonen...
Så tænkte på om det kan være at fiskene vælger at stille sig længere nede af åen, og først kommer til øvre stykker senere hen på sæsonen...?

Er der nogen der ved hvor langt en havørred der trækker op i åen kan svømme op i systemet, før den løber tør for energi?

(var ude igen i nat, man bliver altså helt afhængig af denne form for fiskeri, selvom jeg dog ikke fanger noget, nøj hvor er jeg glad for jeg startede på det) :)

Nu er Kolding å jo ikke nogen lang å, så fiskene kan sikkert godt findes på de øvre stykker nu. Men når det er sagt så kan det nok ikke udelukkes at det kan være mere fangstgivende at koncentrere sig om et stykke længere nede i systemet.
Du må prøve dig lidt frem og se om det gør nogen forskel!

PS. Bare vent, hvis du allerede nu føler dig afhængig af fiskeriet på nuværende tidspunkt, så går det da helt galt når først du har rejst eller fanget en fisk!Wink
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 23:06
Ro på... Det er meget tidligt på sæsonen endnu. Der kan nemt være fisk langt oppe i åen, men det er næppe ret mange der overhovedet er gået op endnu.
 
Typisk natte-setup til Kolding Å: Intermidiate-line (flyde eller synke 2 også ok), en stanglængdes forfang med ophænger i 10-20 cm tjavs fra den tykke linedel i en blodknude mellem næstsidste og sidste del af forfanget, fx 0,33 og 0,28 mm. Ophængerknuden sidder nok oftest 60-100 cm fra spidsen. En busket flue som ophænger, fx en sort Zonker str. 6-2 og en mindre sort-lilla eller måske grålig hårflue str. 10-6 som endeflue. Alle mulige (og umulige...) fluer fra store rørfluer til ganske små zonkere fanger også fisk, så det er bare med at prøve det man nu har tro på og så ellers håbe det bedste. Mange nøjes med én flue, men hvorfor ikke sætte to på menukortet, når det er ganske nemt at gøre.
 
Fiskene kan stå næsten overalt, hvor der er lidt dækning, altså ved i sving og langs sivkanterne, og snart, når siv og grøde vokser til, vil det jo næsten sige overalt. Åen ændrer sig en del i disse år pga. den øgede vandmængde efter åbningen ved Ferup Sø, og gode standpladser er forsvundet, medens andre er kommet til. Sådan har i øvrigt også været tidligere, hvor et sving kunne være rigtig godt ét år for ikke at give en eneste fisk det næste...
 
Fiskene fanges hele natten fra skumringen til morgengryet, måske med en lidt stille periode midt på natten. Men når mange sidder og drikker kaffe midt på natten, sker det såmænd ofte, at der lige kommer en daskende med en friskfanget fisk.
 
Husk at gå stille ved den lille å, og pas på ikke at begynde lige foran andre om natten, hvor det jo er svært at se op langs åen - lyt i stedet efter svirpende fluestænger. Man kan med fordel gennemfiske samme stræk flere gange, og det sker ofte, at der fanges fisk kort efter at en anden har fisket forbi. Derfor er det også vigtigt ikke at larme - og i øvrigt ikke at gro fat på et sted, hvis andre kommer fiskende bagfra.
 
Hvis flere fluefiskede om dagen, ville det såmænd nok også give fisk med de rette fluer - spinnefiskere og ormebadere kan jo godt fange fisk om dagen.
 
Tager du ud til Ejstrup en fredag eller lørdag aften her i slutningen af juni begynder der nok at komme en del af natteravnene ud, og de kan sikkert give et par tips, især hvis du lige medbringer et par dåseøl.


Redigeret af Henrik L. - 04 Jun 2013 kl. 23:23


Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mohican85

Tilmeldt:: 02 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mohican85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2013 kl. 23:53
Hej Henrik. Du skal have tusind tak for dit lange og rigtige gode svar.
Jeg vil huske på den med dåseøl, så man måske kan få en god snak med nogen af de erfarne natfiskere derude :)

Jeg vil forsøge mig med det 2 flue setup du nævnte, og se om jeg kan styre det, det self rigtigt nok at 2 fluer nok giver bedre chance

Igen tak for dit svar. Det kan være vi ses derude engang i sæsonen.
Knæk og bræk :)

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2013 kl. 07:16
Citat: Henrik Christensen

Kasper og Johan har i mine øjne fuldstændig ret.
Et eks. fra i Fredag aften/nat.
Min makker og jeg var taget til åen for at overliste en fisk.
Han startede 200m opstrøms mig. 
Jeg fiskede hurtig nedstrøms og havde næsten med det samme en fisk til fluen, den ville dog ikke mere.
Fiskede vidre og havde vel fisket 800m af på små 2 timer, da de lykkes mig at få en fin fisk og kort tid efter havde jeg yderlig kontakt med en fisk, fik den dog ikke.
Da jeg gik tilbage til bilen med fisken ringede jeg til min makker for at høre hvor han var henne, da jeg havde glemt min pandelampe.
Det viste sig, at han havde fisket max. 200m af på 2 timer og ikke set skyggen af fisk, mens jeg havde fisket 800m af på ca. 2 timer og havde som sagt kontakt til 3 fisk. Det syntes jeg viser ret godt, hvor vigtig det er at få affisket noget vand og ikke stå i stampe i samme sving i lang tid. Møder du en fisk som vil noget, skal den nok komme første gang.
PS/ Fisk der trækker og springer er uhyggelig svære at få til at hugge.

Håber du kan bruge det til noget

Der er mange teorier.
En af dem bakker bla. Henrik og Johan op. Der findes mange steder i en å, hvor fiskene ikke tager ophold, men blot suser igennem. Hvis man f.eks så pga ukendskab bruger lang tid på, at komme fra et stykke uden fisk og tæppebombe på det stykke ned mod et hotspot, ja så ser fisken på hotspottet både fluen og fiskeren 100 gange, inden den bliver præsenteret til den. Det ødelægger overraskelses momentet.
Det mest optimale er, at udpege nogle klassiske hotspots og satse på et par præcise præsentationer og komme videre. Samtidig holdes øjne og ører åbne så man noterer sig sete fisk, man ikke fik kastet til. Dem prøver man så senere igen forfra. På den måde læres åen at kende. Kendskab til åen mener jeg er meget afgørende. Derfor fanger de fleste lokale (eller folk som er der tit) flere fisk end en selv.
Jeg er ikke selv en super å fisker, men teorien lyder sku da meget godt og den kommer egentlig fra flere erfarne Karup å fiskere.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2013 kl. 10:28
kunne da godt ske man skulle prøve det med at tage 3-5 skrit i stedet for at tage en og så et nyt kast kan jo være det giver mere held ved skjern å :D 12-15 nul ture indtil videre :D
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2013 kl. 23:33
Citat: Mohican85

Hej Henrik. Du skal have tusind tak for dit lange og rigtige gode svar.
Jeg vil huske på den med dåseøl, så man måske kan få en god snak med nogen af de erfarne natfiskere derude :)

Jeg vil forsøge mig med det 2 flue setup du nævnte, og se om jeg kan styre det, det self rigtigt nok at 2 fluer nok giver bedre chance

Igen tak for dit svar. Det kan være vi ses derude engang i sæsonen.
Knæk og bræk :)

 
Hej igen
 
En af fordelene ved at bruge to fluer er faktisk, at man også selv får nemmere ved at fange fluerne/forfanget, når man skal have fat i det i mørket. Når man nykker fluerne op langs brinken og hører/mærker det lille "klik" når nåleknuden (eller anden samling) mellem flueline og forfang passerer topøjet løfter man bare stangen og ser nemt ophængeren mod nattehimlen, medens endefluen hænger længere nede og er umulig at se mod å eller brink.
 
Vedr. zonkerfluer, er den mest brugte måske "Sorte Ninne" eller varianter heraf (fiskene ser sikkert ikke forskel om natten...):
Tråd: Sort
Krog: Partridge Dobbelt Wilson str. 2-6 (eller lign., enkeltkrog også ok)
Hale: Lille bundt gule Superhair (skal hindre vingen i at slå om krogen)
Krop: 1/4 gul og 3/4 sort dubbing (sæl, SLF eller lign.)
Rib: Oval guldtinsel
Vinge: Sort kaninstrimmel (bindes ned med ribben med en lille stump skind stikkende bagud) + 4-6 strå lilla flash
Fronthackle: Blød sort hane/høne (prøv evt. med lilla)
 
Der har været et par artikler om Kolding Å i Fiskefeber for nogle år siden og i Jens Ploug Hansen bog Havørred i Åen er der også et fint afsnit med nogle fiskere fra Kolding, som også fortæller om Kongeåen. Disse steder anbefales forskellige fluer som Jock Scott (med forenklet fjervinge!), Jans Lille Sorte, Yves' Biver, Godnat-fluen, Bringsén Purple og Traktorfluen (lille grågul fyr), så fiskene får lidt af hvert at se, og man skal nok bare prøve med det man tror mest på. K&B


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum