Forfatter |
|
bjarne keller
Aktiv bruger
Brugernavn: bk72
Tilmeldt:: 22 Maj 2013
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: legering fiskehjul Sendt: 24 Maj 2013 kl. 05:39 |
Jeg er ved at tage en efteruddannelse som industrioperatør, en af de opgaver jeg skal lave er at skrive en opgave om materiale kendskab. Det er en vigtig opgave som jeg får karakter for, og som kommer til at stå på mit svendebrev. Emnet er valgfrit, og jeg har besluttet mig til at skrive om fiskehjul. Nogen af det vi skal skrive om er historien, anvendelse, funktioner og udvikling. Alt det har jeg styr på, , men et af de punkter vi skal skrive om er legering, og det er her jeg har problemer. Næsten alle firmaer (shimano, ABU) osv, skriver at deres fiskehjul er lavet af en alu legering....men det kan jeg ikke nøjes med at skrive i opgave, jeg skal kunne fortælle hvad den levering består af, og hvilke fordele og ulemper den har. Så hvis nogen har kenskab til det, eller har nogen gode råd, vil jeg være meget taknemmelig. Her er hvad opgaven består af :
1. Beskriv hvilke metaller der indgår i billedelementet
2. Hvilke egenskaber er karakteristiske for billedelementets funktion
3. Er der specielle legeringselementer eller materialebehandlinger ”f.eks. hærdning” der ligger til grund for billedeksemplets eksistens?
4. Hvor og hvornår i den teknologiske udvikling, ser man første gang dette billedeksempel?
5. Beskriv den teknologiske materialeudvikling billedelementet har gennemgået
|
|
Jens Christiansen
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: mussemand
Tilmeldt:: 16 Apr 2005
Geografisk: Gaula / Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 34
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 08:09 |
hej Bjarne
De fleste hjul har det man kalder en anodisering ,dvs overflade behandling på deres produkter ,dvs en lakering der er hærdet. Denne anodisering kaldes enten 1 eller 2 alt efter tykkelsen af lakering/overflade behandling . Dog har ganske få begyndt at bruge en 3 er ,hvilket til forskel fra de andre er en anodisering der trænger ind i metallet( aluminium) . Dette kræver til gengæld at emnet/ hjulet bliver slebet og pudset i en speciel granulat i forskellige slibnings grader .( blandinger) Dette tager mange dages slibning før hjulet/ emnet er klar. Til gengæld har de så et hjul som i overfladen minder om porcelain ..
Fordelen er at selvom hjulet er mange år gammelt vil det altid se ud som nyt og med en mange gange stærkere overflade end alm hjul . se her : http://www.makoreels.com/index.html og her : http://solitudereels.com/
Jeg har selv set disse arbejdsprocesser for et par år siden da jeg besøgte begge to ,Det var utroligt imponerende hvilken proces der skulle til før hjulet var færdig . Derudover skulle hjulet poleres helt op før anodisering kunne begynde .
Håber det måske kunne hjælpe dig lidt ?
vh jens
|
|
Steen Kehler
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Steen Kehler
Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 09:33 |
De fleste fiskehjul laves med en aluminium/kobber/magnesium/mangan legering kaldet Duraluminium (som anodiseres = overfladebehandles i en blanding af fosforsyre/chromsyre), andre materialer er Carbon-kombosit (kulfiber-teknologi), Titanium, nylon/plastik.
|
|
Heinz Gerhard
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tackler
Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 09:39 |
Hej Bjarne
- at skrive om materialer i fiskehjul er på sin vis ligeså kompliceret og mangfoldigt som i fly, biler osv. Fiskehjul har eksisteret i nogle hundrede år (i europe siden 1600-tallet) og tidernes materialer er brugt - fra træ over utallige messinglegeringer til slutningen af 1880'rne hvor de første aluminiumshjul holdt deres indtog. Siden er plast, glasfiber og kulfibre kommet til - og nogle enkelte har villet skille sig ud med titanium og andre lidt mere ædle legeringer.
Du ved sikkert at der findes utallige legeringer af alu - og jeg gætter på at hver fabrik (og de er mange) bruger egne legeringer under hensyntagen til styrke, vægt, bearbejdningsegnethed i sig selv og til de mange overfladebehandlinger (maling, brunering, eloxering osv) og jeg gætter på at de ikke er udpræget informative omkring disse ting.
Brugerne - os lystfiskere - kender ikke meget til materialevalgene i disse processer, og interessere os primært for funktionalitet, kvalitet, holdbarhed, service og pris.
Så du skal nok ikke hente dine oplysninger hos lystfiskerne - men forsøge at kontakte en fabrikant af fiskehjul, der er nogle enkelte i Skandinavien (mindre firmaer - ikke sjældent enmandsfirmaer) - men ellers skal du ned i Europa (Tyskland, Frankrig og Italien) men et godt gæt er - at selv de store europæiske grejfabrikanter - får deres hjul lavet i asien - og så er du lige vidt.
Billedmæssigt kan fiskehjulets (materiale-)historie fint dokumenteres - det kan vi som samlere hjælpe dig med - og du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har behov herfor.
Med venlig hilsen
Heinz Gerhard
tackler AT mail DOT dk
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 10:01 |
Hej Bjarne.
Jeg har som værktøjsmager, og testfisker + protype udvikler, en del kontakter, som jeg synes, du skal have lov at trække på.
Kontakt mig pr. mail, så tager vi den der fra.
Mvh
P.K.
|
|
bjarne keller
Aktiv bruger
Brugernavn: bk72
Tilmeldt:: 22 Maj 2013
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 14:57 |
Mange tak for svarene, er en stor hjælp. Opgaven med at skrive om fiskehjul, har vist sig at være meget større og besværligt end jeg havde regnet med. Især det materiale mæssige og legering/ hærdning volder problemer. Flere af jer nævner duraluminium, jeg desuden fundet ud af at nogen firmaer også bruger en alu legering der hedder 6061. Så det ser ud til at jeg skal bruge meget af weekenden på at finde oplysninger om disse. Min opgave skal afleveres næste uge.
|
|
Ivan Jeppesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: IvanJeppesen
Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 19:03 |
Hej Bjarne.
Her er data for 6061
Ved ikke om du kan bruge det til noget, er taget fra SolidWorks (3D cad) materiale database
Elastic Modulus 6.9e+010 N/m^2 Poissons Ratio 0.33 N/A Shear Modulus 2.6e+010 N/m^2 Density 2700 kg/m^3 Tensile Strength 124084000 N/m^2 Compressive Strength in X N/m^2 Yield Strength 55148500 N/m^2 Thermal Expansion Coefficient 2.4e-005 /K Thermal Conductivity 170 W/(m·K) Specific Heat 1300 J/(kg·K) Material Damping Ratio N/A
|
|
bjarne keller
Aktiv bruger
Brugernavn: bk72
Tilmeldt:: 22 Maj 2013
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Maj 2013 kl. 14:08 |
Jeg begynder at have rimeligt styr på min opgave....jeg kunne dog godt bruge noget hjælp til fiskehjulets historie...Kan læse mig til at de første blev lavet i 1600 tallet, men i hvilke materialer, og hvad har udviklingen været siden ?
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Maj 2013 kl. 19:36 |
Hej Bjarne.
Ind og kig på dansk grejsamler klubs hjemmeside, der er rigtig meget historik, god fornøjelse
Mvh
P.K.
|
|
bjarne keller
Aktiv bruger
Brugernavn: bk72
Tilmeldt:: 22 Maj 2013
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Jun 2013 kl. 18:10 |
Det gav et 12 tal
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Jun 2013 kl. 20:03 |
Hej Bjarne.
Stor tillykke herfra, håber du kommer godt i gang, og at der er arbejde til dig.
Jeg har som faglært og værkstedsleder, haft mange lærlinge, og i mine sidste år på arbejdsmarkedet, var det mit job, at få andre i gang, og især få tildelt omskoling, og man håber altid, at der er et fast job til folk, bagefter.
Uddannelse / omskoling er vejen frem, især indenfor de tekniske fag, og man bliver i dag nød til hele tiden at tage al den efter uddannelse man kan få.
Held og lykke herfra.
Mvh
P.K.
Redigeret af PK - 09 Jun 2013 kl. 20:06
|
|
mikkel hemmeshøj
Meget aktiv bruger
Brugernavn: mikkell
Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Jun 2013 kl. 21:43 |
super flot... tillykke med en flot eksamen
mik
|
|