Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Endegrej til dørgning omkring Mors

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Endegrej til dørgning omkring Mors
    Sendt: 08 Maj 2013 kl. 20:20
Hejsa
Jeg har fået fingrene i en lille jolle som jeg skal fiske fra i Limfjorden mellem Thy og Mors.
Men hvad skal man gå efter af endegrej?
Det er ikke med downrigger og alt det der, det er helt basic med et par stænger og ikke andet.
Det store udstyrs show må vente til senere!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 20:24
Mon ikke Toby, Möresilda og andre lidt bredbladede blink er gode bud!

Mvh
Johnny
www.rokkerne.dk
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 20:32
Det skal lige siges at store dele af det område jeg kommer til at fiske i er meget lavvandet, max 2 meter vand.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 20:43
Gamle l Johansen namsos dørge skeer
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 20:50
Og er det noget der kan købes i handlen, eller er det brugtmarkederne der skal søges i?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 21:01
12g Toby kunne være et godt bud
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 21:01
Trumf 15g
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:37
Dem her ville jeg have et par stykker af i æsken
Trolling blink Tumbler

Du skal nok rulle ned ad siden for finde dem.
 måske nogle kystfluer med et splithagl og en actiondisk.
// thomas
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:47
Hej Thomas

Det ser spændende ud, jeg skal vist forbi Jørn inden længe :-)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:49
Hej Martin

Jeg har dørget havørreder på Øresundskysten i en del år, mest fra Fiskeringsbåde. Forår i dagtimerne og om aftenen resten af året kan der gøres fine fangster på 2-3m vand. Jeg bruger udelukkende flydende woblere. De går højt, de flyder hvis jeg stopper båden, og de fanger godt. Jeg fjerner trekrogene under maven og bruger enten en lille trekrog, eller en lidt større enkeltkrog i halen, det er tilstrækkeligt.

Hvis en fisk hugger, så stopper jeg båden og afsøger efterfølgende området med kast fra båden. Det samme gælder kendte hotspots.

Jeg brugte i starten Rapala Original mellem 5 og 13 cm, og fik fine fangster på den. Men for et par år siden gik jeg over til Maxrap. Den fanger mindst lige så godt som Original ved trolling, men den kaster også godt. Dermed bruger jeg samme stang, hjul og endegrej uanset om jeg kaster eller troller. Vi er som regel 2 i båden (min søn kommer med) og vi bruger en stang hver. Rappens farve har ved flere lejligheder vist sig at være helt uden betydning. Rød/hvid, pangfarvet eller naturlige farver, ørrederne har taget det hele.

Som bonus har det vist sig at Maxrap er alle tiders hornfiske-wobler. Hvis vi troller med både Original og Maxrap samtidigt, så tager maxrappen 4 til 5 gange så mange hornfisk som originalen. Og mange af dem har reelt forsøgt at sluge, så krogen sidder helt inde i saksen.

Mvh. Peter
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:51
Martin fin dem i brugtmarkederne det skal være de tyndpladede
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:52
Hej Peter

Det lyder som om jeg skal have kikket på lidt MaxRap woblere :-) (Ud over de originale jeg har.)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 20:39
Hej Martin

Jeg hopper lige med på en lytter her :) Ved du hvor lang afstand man skal køre med fra jollen og ned til blinket/wobleren?

Kristian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 20:43
Jeg ved det ikke, men jeg regner med at jeg vil arbejde med 20-25 meters afstand.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 21:07
Min tommelfingerregel er stor afstand, ca. 30m, i solskin og stille vejr, og kortere afstand i bølger og gråvejr. Men jeg har nogle gange en wobler i kølvandet 2-3m efter båden, og den tager også fisk. Afstanden må ikke blive så stor at man ikke kan se agnens bevægelser i stangtoppen, ellers opdager man ikke når der kommer tang på krogen.

Mvh. Peter
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 05:39
Prøv også en guldfarvet Rapala minnow spoon, den med trekrog. det er er blink/kystwobler med ret vilde bevægelser som får opmærksomhed langt væk fra, og også kan lokke fisk til de andre stænger.

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 11:23
Spændende tråd! :) Jeg skal da vist ud og dørge lidt snart. Skal man gå fremad med ca. 2 knob eller er det for meget?
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 12:30
Du skal gå fremad med den fart som får dine agn til at bevæge sig rigtigt. Ofte er det 2-3 knob, men lad agnen bestemme.

Mvh. Peter
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 23:58
hej, du skal hellt sikkert have fat i nogle Møresilda, i 10 og 15g. Glem alt om store trollingskeer til småørreder på det lave vand.

Du må heller ikke snyde dig selv for at prøve med sideplanere, det kan altså være giftigt. Men det kræver formentligt en stang med lidt rygrad.

En flydende wobler er ikke tosset når der skal trolles på så lavt vand, men så tror jeg du skal passe på med farten, så den ikke går ned i bunden.

en afstand på 20-30m fra båden er ganske fin alt efter vejret.

husk 100m  aftsand fra kysten.

knæk og bræk


Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 07:55
Fordelen ved de flydende woblere jeg bruger er, at uanset farten kan de ikke gå i bunden. Rapala Original går ned på ca. 1 meter, Maxrap ca. 1/2 meter. Maxrap flyder når man fjerner mavekrogene. Hvis det går for stærkt skøjter de i overfladen.

Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 11:17
Tak for de mange fine forslag!
Jeg tror det bliver de flydende woblere og Toby i første omgang.
Men er der nogle erfaringer med at fiske med f.eks store streamere på et spindflue rig efter båden, eller måske en regnorm?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres