Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny skydeline

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny skydeline
    Sendt: 04 Maj 2013 kl. 23:38
Hejsa. Nogle ideer til en ny skydeline - ikke en flatbeam eller lign. Er A.Jensen skydelinen noget der virker ? Bare kom med Jeres forslagWink
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 08:10
Personlig bruger jeg varivas fra go-fishing. Som jeg er fuldt ud tilfreds med... Min fiske buddy bruger Zpey skydeline, som også virker fortræffeligt.
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 08:38
Hej
 
Kan godt læse at du ikke vil have hints om flatbeam - men har du prøvet Ken Sawada super flat beam - den i den røde kasse. Det er en skydeline i en helt anden meget højere klasse end alle øvrige skydeliner jeg har kendskab til.
Linen er ikke så let at opdrive, men Korsholm har den dog i øjeblikket. Brug 25 Lb til kysten 35 og 50 Til Laks.
 
Søren


Redigeret af skn - 05 Maj 2013 kl. 08:40
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 17:02
Gul Stren 0,50 - 550m fås til ml 50kr og 100 kr. !! Bruger den til laks og kyst. Steffen Juhl introducerede denne runningline for mig for 20 år siden på kursus med Sportsfiskerforbundet på Ærø. Har prøvet rigtig meget forskelligt i mellemtiden, men er altid vendt tilbage til den. Når der er for mange hakker efter knuder kan man til den pris bare smide væk. Rigeligt på hjulet og så kører det. Smører den til kysten med WonderWax hver anden - 3. time.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 17:07
Hej igen Per. Læste lige dit indlæg en gang til. Når du skriver ikke flatbeam eller lignende er det så en coated runningline du vil have og slet ikke en monofil runningline??
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 18:56
ja Claus det et det.
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 19:04
Hej! Jeg benytter pt. Zpey 0,28 (den grønne) til mit kystfiskeri. Og det gør 4-5 stykker af mine kolleger i flueklubben også. Virker fint!

Skal dog forsøge mig med en et nummer tykkere for at checke afleveringshastigheden.
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 20:03
Jeg bruger A.Jensen ....Den virker 100 % som den skal ...
Kan anbefales ...
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 21:53
Ok! Så var det jo noget malplaceret at jeg kørte ud af mono-tangenten. Sorry. Hvilken slags fiskeri skal du bruge den runningline til?
Til top
Kristoffer Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zaza

Tilmeldt:: 21 Aug 2011
Geografisk: virum
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zaza Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2013 kl. 11:57
Har bruger rio's 0.24 coatet, den orange. Den fungerer super fint til mig. Synes også Zpeys 0.28/7 er meget fin, de har nogle super løkker som på ingen måde hænger fast i øjerne.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2013 kl. 12:43
Den i mine øjne, bedste coatede skydeline er helt klart Orvis Wonderline 0.029.
Den er ganske vist lidt dyrere end de fleste, men hver en krone værd.
Denne er kendetegnet ved en eminent høj slidstyrke samt et minimum af hukommelse og andet bøvl.
Jeg tror ikke at det kan siges for tit, men det sidste man må spare på er absolut linerne.
Mange ville ikke engang rynke på næsen over en prisdifference på to stænger, som langt overstiger prisen på en rigtig god line, og ender derfor ofte med et setup hvor linen er det svage punkt.
Skal ens setup "spille" optimalt, så er valget af netop skydelinen og forfanget den næst vigtigste komponent efter skydehovedet.

/Jim.
Til top
Henrik V. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laksefisker8660

Tilmeldt:: 05 Nov 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksefisker8660 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2013 kl. 17:32
A. Jensen  - er nok noget nær det sidste jeg vil anbefale. Den er alt for elastisk, for mig at se en komplet håbløs running line. Jeg har et par stykker liggende, den ene har aldrig været i brug. Det smarte er dog at den skifter farve for hver 5 meter - det faldt jeg lidt for :-) Fine små loops den ros skal den også have - men jeg har 2 billigt til salg!.
Efter mange års brug af coated running lines er jeg nu mere og mere gået over til flatbeam typerne. Her er der naturligvis mange meninger om hvad der er bedst og det er muligt, at Zpey er godt, men det er også for dyrt. Det samme mener jeg at Guidlines udgaver er men de fungere fint. Det bedste køb til prisen er nok Ken Sawadas eller Varivas. Jeg har selv anvendt en billig Suffix 50 lbs til 2-håndsstangen og den fungere ganske fortrinligt.
 
Jeg har klart færre problemer med flatbeam linerne man hænger ikke så meget i vegetationen ved åen og jeg har mindre kludder med dem - alt i alt giver det flere vellykkede kast - og det er vel ikke uvæsentligt ?
 
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2013 kl. 20:58
Tak for de mange svar. Dejligt med seriøse input. jeg går i tænkeboks...
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2013 kl. 21:33
Zpey 0.28 fungere super og har fine loops

Klart min anbefaling
Til top
Stig Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StigB

Tilmeldt:: 15 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StigB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2013 kl. 15:58
Jeg har i et par år brugt en amerikansk skydeline fra Monic som den gang kunne fåes i fiskebutikken i Farum - den syntes jeg er helt forrygende; har ikke prøvet noget der bare kommer i nærheden. Desværre lukkede butikken og pt er der ingen forhandlere i DK, men den kan selvfølgelig købes på nettet.

http://www.monic.com/saltwater.cfm

Hvis der er nogle som ved hvor den kan købes i DK, så må i meget gerne sige til..
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2013 kl. 16:14
Monic har kunnet fås gennem grossisten The Fly Co., som fluemennesket Morten Valeur driver. Prøv at gå til din forhandler og bed ham/hende om at skaffe den hjem til dig derfra. Jeg ved dog ikke, om han stadig har den med i sit sortiment.

Har også selv prøvet den en gang for en del år siden - den fungerer ganske udmærket!
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 10:52
Citat: Skarvbassen

Gul Stren 0,50 - 550m fås til ml 50kr og 100 kr. !! Bruger den til laks og kyst. Steffen Juhl introducerede denne runningline for mig for 20 år siden på kursus med Sportsfiskerforbundet på Ærø. Har prøvet rigtig meget forskelligt i mellemtiden, men er altid vendt tilbage til den. Når der er for mange hakker efter knuder kan man til den pris bare smide væk. Rigeligt på hjulet og så kører det. Smører den til kysten med WonderWax hver anden - 3. time.


Hej Skarvbassen :) Det wonderwax hvad skal det bruges til? Er lidt nysgerrig på det med Skydehoved+running vs. fx en WF line og også monofil running ifht. coated og flatbeams...

Mvh
Til top
Stig Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StigB

Tilmeldt:: 15 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StigB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 11:34
God diskussion som fik mig til at tænke lidt over mit eget foretrukne Brand (Monic..), så jeg dykkede lidt ned i internettets mange artikler og anmeldelser, og fandt denne artikel af Martin Jørgensen god og informativ, på et helt objektivt plan;

http://globalflyfisher.com/fishbetter/shooting-lines/
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2013 kl. 12:52
Hej jeg bokser med min Rio coated skydeline i år. Den er ny, men krøller og laver knuder konstant. Jeg har strukket den nogle gange, men lige lidt hjælper det sku. Jeg bruger dog et Danielsson Nymph, som har en lille spolediameter. Gad vide om det lige, kan være nok til lidt mere linehukommelse? Wacko
Jeg har brugt de liner 4-5 år nu. Tror jeg vil have en god coated skydeline, med tynd diameter og flettet kerne. Spørgsmålet er hvilken?

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2013 kl. 02:31
Hej Shimania! For ikke at det skal være løgn er det fanme noget voks til at vokse flue-bindetråd med! Jeg sagde osse til min kammerat, at han var sindsyg da han en dag smurte det på sin line - Men det virker helt vildt godt. Det er i sådan en stor læbepomade skub-opper, som man  nemt kan give runninglinen en tur med, hvis det er nødvendigt mens man står i vandet. Har du ikke prøvet monofil før burde du give det en chance. Jeg har før lavet indlæg om min forkærlighed for mono. Det kan jeg godt finde til dig, hvis du er interesseret? VH Klaus
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 15:46
Hej Klaus

Det kunne være rigtig interessant. Men når du siger mono så tænker jeg jo bare alm. nylon line...

Men vil meget gerne kigge med på den anden tråd. Undskyld til Per for at "stjæle" din tråd
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres