Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ROCKET CS PRO 5501/RECORD C6

 Besvar Besvar
Forfatter
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ROCKET CS PRO 5501/RECORD C6
    Sendt: 20 Apr 2013 kl. 16:03
Jeg er ude efter et af følgende hjul: ABU AMB. Rocket CS pro 5501 eller et ABU AMB. Rocket Record C6.

Hjulet må gerne have et par år på bagen, men skal fungere 100 %. Enkelte brugsspor har ingen betydning.

Hilsen
jØRGEN
Til top
Jørgen Sarup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sappe

Tilmeldt:: 03 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sappe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 18:28
Hej Jørgen,
 
Der er en del til salg på ebay.
 
Med venlig hilsen.
 
Jørgen Sarup.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 21:12
Citat: J.KROG

Jeg er ude efter et af følgende hjul: ABU AMB. Rocket CS pro 5501 eller et ABU AMB. Rocket Record C6.

Hjulet må gerne have et par år på bagen, men skal fungere 100 %. Enkelte brugsspor har ingen betydning.

Hilsen
jØRGEN
 
Klogt valg - jeg ville vælge raketten, som er nemmest at tune, hvis (når?) du får lyst til at pille.  Psykologisk sker der en regression - man går tilbage til knallert-tiden, men for fanden, hvor er det sjovt at tilsætte stumper fra UT Reel T.  Lidt lige som en Volvo med Ferraris køreegenskaber.
 
Set ud fra en betragtning om, at hjulet med kærlig pleje kan holde mere end 50 år, er det en smule fedtet ikke at købe et nyt.  Forskellen i i afskrivning er mikroskopisk.
 
Om jeg selv har sådan én? Ja da,  både en CS 4500, en Rocket 6500 og en Pro Rocket 5501.  (og et par stykker mere, bl.a. en 2500C,  en Mörrum 1601 og en 5500 Mag Elite.)
 
Efter mere end 20 års hyppig brug (de ældste) er der dårligt nok dét, du kalder brugsspor.
 
mvh jr 
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:26
Hej Jørgen

Er fuldstændig enig med JR...
Har selv et rocket CS pro i UT tunet model, det spiller....))))
Kender ikke Recorden, men Rocket har ry for at være det længst kastende Ambassadeur hjul, dejligt simpelt og helt klassisk, eneste minus er at de er så kolde om vinteren, her bruger jeg et EON, pga af kuststoffet ikke ar koldt...
Og ja der er noget dejligt nørdet over at sidde og skrue.....
Så mit forslag er, køb et Rocket
Huntershouse har et 5501 m. jerk stang og line til 1000,- god pris

hilsner fra Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:59
Hvad er det der gør Rocket så godt kastende selv uden tuning?
VH
henrik
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 08:01
Citat: HSJ

Hvad er det der gør Rocket så godt kastende selv uden tuning?
VH
henrik
 
Det er fordi det ER tunet fra fabrikken. Men bedre kuglelejer og bedre olie end de andre Ambassadeurer.
 
Men et Record C6 kan let tunes til samme niveau eller bedre, og Rocket kan også tunes yderligere.
 
Mvh. Peter
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 08:47
Hej Peter
 
Hvordan tuner man selv et Record 41 er det lejerne i spolen? og i så fald hvor køber man dem?
vh
Henrik


Redigeret af HSJ - 21 Apr 2013 kl. 08:49
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 20:05
Jeg køber hybrid-keramiske kuglelejer hos enten http://www.vxb.com/ eller http://www.bocabearings.com/
 
Og smører let med yellow label rocket oil. Alt omkring lineføreren renses i rensebenzin og smøres med samme olie. Man kan tune videre med alu linefører, keramisk knivbolt, kuglelejer på ormegearet osv, men man kommer langt med 2 gode kuglelejer og lidt olie.
 
Mvh. Peter
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 20:50
Hej Peter

Hvilke keramiske lejer skal man købe til en Ambassadeur....
Renser du lejerne med rensebenzin inden du sætter dem i.
Hvad er din erfaring med lejer i ormegearet, saltvand og rust, de sidder jo en smule udsat.
Har lige skilt et C4 ad, der var lejet i ormegearet rustet sammen....

Hilsner fra Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 22:56
Ok og tak!
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 11:32
Citat: HSJ

Hej Peter
 
Hvordan tuner man selv et Record 41 er det lejerne i spolen? og i så fald hvor køber man dem?
vh
Henrik

Hej Henrik

Det er ikke lejerne i spolen, der har betydning for rotationen i dit Record 41 under kastet, men derimod de lejer, som sidder i gavlene.  De sidder fast med en lille fjederring og er ganske nemme at skifte.  Lejerne har målene 3 (hul) X 10 (yderdiameter) X 4 (tykkelse).  Der findes mange forskellige mærker og kvaliteter, og mine egne erfaringer rækker kun til Rocket(England) og UT(Sverige).  Har gode erfaringer med begge, men tror ikke, svenskerne fører "UT-lejer" med 3 mm hul.

I dit hjul er det de originale lejer, der sidder der (medmindre du har skiftet dem?).

Lejerne i spolen roterer kun under indspinning 

mvh jr
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 13:01
Hej Jørgen,

Kan du ikke fortælle lidt mere om den konstruktion. For det virker lidt ulogisk i mine øre. Formålet med ultra cast designet (lejer inden i spolen) var netop at gøre den roterende del lettere. Altså gøre spolen uafhængig af akslen under kast. Lettere roterende del giver selvklart længere kast. Det er muligt, Abu har lavet et andet eller nyt design sidenhen. Jeg har ikke rigtig fulgt med, da jeg har indtryk af, at alle nye tiltag, ikke er særlig nye, men gammel vin på nye flasker, og derfor rimeligt uinteressant. Måske kan du fortælle nyt?

Masser af venlige hilsner
Kristian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 14:13

Jeg kan godt svare angående Record konstruktionen.

Der sidder et envejs rulleleje i spolen plus en bøsning. Det sikrer at spolen kan rotere på akslen ved indspinning, altså at akslen står stille ved indspinning. Men ved kast roterer akslen med. Meningen med det er, at lette indspinningen hvis den mekaniske bremse er stram. Det gør ikke nogen forskel for mig, jeg har altid en ret løst indstillet mekanisk bremse. Men prøv at stramme bremsen på spoleakslen, og mærk at det ikke giver modstand ved indspinning, kun ved kast. På alle andre Ambassadeurer derimod kan det mærkes. Konstruktionen er så vidt jeg ved enestående og findes ikke på andre hjul.

Angående kastelængde, så betyder det faktisk næsten intet at akslen roterer med. Det er spolens inerti som betyder noget, og den vægt som sidder i centrum af spolen bidrager meget lidt til inertien. Record hjulenes "wiffle spool", udborede højspole sørger desuden for at man kaster længere med små vægte fordi der er mindre linekapacitet og dermed vejer linen mindre.

Jeg kan godt lide Record hjulene, dels for deres wiffle spool, dels for tommelfinger tangenten (jeg hader trykknappen!). Det specielle spoledesign med envejs leje er jeg derimod ligeglad med. Jeg tror hverken det gør fra eller til for kastelængden.

Man kan vinde lidt ved at skifte de to kuglejer i akselenderne, resten af kuglelejerne betyder intet for kastet.

Mvh. Peter

Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 15:04
Tak Peter for en super god forklaring. Det er en interessant konstruktion. Du har ret i, at spolens inerti har afgørende betydning, og også i at massen i akslen betyder mindre. Det er dog stadig en masse, der skal accellereres op under i kast, og det koster energi. Energi som den kun kan hente et sted, og det er loddet, du kaster med. Større bevægelig vægt giver større inerti, som - sorry to say - giver kortere kast. Inertien for en spole kan isoleret set tilnærmes med udtrykket I = 1/2 gange massen gange radius opløftet i anden potens. Radius er her afstanden fra akslens centrum til massemidtpunktet af spolen. Hvis akslen i stål vejer det samme som spolen i aluminium, så har faktisk betydning for Inertien. Men der er jo mange andre faktorer for et langt multikast.

Hilsen
Kristian
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 08:43
Hej igen Peter og Jørgen,

Har kigget lidt på tegningerne over begge hjul, og det er ikke lykkedes mig at lokalisere det envejs rulleleje i spolen. Som jeg ser det, er der fortsat tale om et almindeligt ultra cast design. Det er rigtigt, at det ene hjul er udstyret med et almindeligt messing rulleleje i spolen, men det kan uden problemer erstattes med et almindeligt kugleleje, hvis man mener det er bedre. I årevis har Abu lavet lejer af envejs typen, men de er som regel placeret i geardrevet. Det kan sagtens være, jeg har overset noget. Måske kan I hjælpe?
De nyere wiffle spools med fast aksel som Revo modellerne er udstyret med er tungere end almindelige spoler. Men med påfyldt line bliver de lettere, alene af den grund at de indeholder mindre line, hvorfor de kaster længere, hvis man da ellers har line nok ;-)

Hilsen
Kristian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 09:38
Se på Record tegningen igen, nummer 13472, http://www.mikesreelrepair.com/13472-ball-bearing-5500c-p-9159.html
 
Hvis du har adgang til et Record hjul, så prøv at tage spolen ud. Når du holder spolen i hånden kan du dreje akslen den ene vej, men ikke den anden vej. Jeg ejer, bruger og servicerer et Record 40, så jeg er absolut sikker i min sag. Designet er ultracast ved indspinning, men ikke ved kast hvor akslen roterer med. Og hvis du sammenligner med C3/C4 hjul har de kuglelejer i spolen, men ikke i akselenderne som Record har.
 
Rullelejet i spolen sidder i øvrigt meget stramt. Bøsningen er derimod let at tage ud.
 
Record har endnu et evejs rulleleje, på håndtags akslen, det er magen til det som sidder i alle nyere Ambassadeurer.
 
Udskiftning af messing bøsningen giver ikke mening, den er ikke i aktion ved kast, kun ved indspinning.
 
Mvh. Peter
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 09:47
Interessant læsning for mig med et record 41 men også noget indviklet, men man skal jo lære så længe man lever!
vh
Henrik
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 09:56
Hej Peter

Hvilke keramiske lejer skal man købe til en Ambassadeur....
Renser du lejerne med rensebenzin inden du sætter dem i.
Hvad er din erfaring med lejer i ormegearet, saltvand og rust, de sidder jo en smule udsat.
Har lige skilt et C4 ad, der var lejet i ormegearet rustet sammen....

Hilsner fra Peder
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 10:17
Hej Peter,

Igen tusind tak for et detaljeret og godt svar. Det er ikke for at være pedantisk, og du har sikkert ret. Selvfølgelig kan spolen kun dreje én vej, når du siger det. Men lejer med nummeret 13472 ser ud til at være ganske almindelige 4x10x4 kuglelejer, og det samme er 19843 (messingleje). Kan det tænkes, at det ikke er lejerne i spolen, der er årsag til, at spolen kun drejer den ene vej?
Og et andet spørgsmål. Hvad mon pointen skulle være?
Mange moderne multihjul er begyndt at stabilisere akslen og gear-akslen med ekstra kuglelejer på strategisk fornuftige steder for at minimere "brækeffekter" og selvsagt øge stabiliteten.
Og jeg må vist hellere se at få et Record-hjul i hænderne, og i det hele taget følge lidt med i udviklingen, hvis jeg vil kloge mig ;-)

Med venlig hilsen
Kristian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 10:21
Keramiske lejer til multihjul skal være hybrid-keramiske, dvs. at kun kuglerne er keramiske. Fuld-keramiske lejer løber endnu lettere, men holder ikke ret længe. Jeg køber mine fra enten VXB eller BOCA. Mål lejets indre og ydre mål, og find et passende leje på deres hjemmeside. BOCA Orange Label har et godt ry, men jeg har ikke prøvet dem selv. Hvis muligt, bestil lejer ude smørelse.
 
Det er ikke alle hjul det betaler sig at skifte lejer på. Jeg tvivler på at det betaler sig på et Rocket.
 
Jeg afrenser lejer med rensebenzin i denne dims: http://www.blakdogtackle.com/product_info.php?cPath=22_57&products_id=533
 
Jeg smører med yellow label rocket fuel, eller bruger i nogle tilfælde lejer uden olie. Al rensebenzin skal være dampet af (udendørs) før smøring. Men træerne vokser ikke ind i himlen, med letløbende lejer kommer man til at regulere kastebremsen lidt op for at undgå overløb. Men det giver stadig bedre kontrol, og længere kast hvis kaste teknikken er i orden.
 
Hvis lineføreren er synkroniserert (kører med i kastet) får den samme olie, ellers fedt.
 
Jeg plejer at skylle, tørre og rense ethvert hjul efter en tur på kysten, og har aldrig haft problemer med rust.
 
Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 11:03
Citat: zziplex

Hej igen Peter og Jørgen,

Har kigget lidt på tegningerne over begge hjul, og det er ikke lykkedes mig at lokalisere det envejs rulleleje i spolen. Som jeg ser det, er der fortsat tale om et almindeligt ultra cast design. Det er rigtigt, at det ene hjul er udstyret med et almindeligt messing rulleleje i spolen, men det kan uden problemer erstattes med et almindeligt kugleleje, hvis man mener det er bedre. I årevis har Abu lavet lejer af envejs typen, men de er som regel placeret i geardrevet. Det kan sagtens være, jeg har overset noget. Måske kan I hjælpe?
De nyere wiffle spools med fast aksel som Revo modellerne er udstyret med er tungere end almindelige spoler. Men med påfyldt line bliver de lettere, alene af den grund at de indeholder mindre line, hvorfor de kaster længere, hvis man da ellers har line nok ;-)

Hilsen
Kristian

Hej Kristian.

Jeg tror, forklaringen på  den manglende "udspecificering" på tegningen af Record hjulene er, at ABU betragter énvejslejet som en integreret del af spolen. Således kan man ikke bestille et énvejsleje til spolen i "løs vægt" - ej heller en whiffle-spole uden énvejsleje. Jeg har til mit gamle CS4500 købt en whiffle-spole, men det blev leveret med énvejslejet monteret.  Dette leje har jeg efterfølgende banket ud (af en iøvrigt meget stram pasning) og monteret med 2 alm. lejer. Peters beskrivelse af hjulets funktion er den bedste, jeg hidtil har set.

mvh jr 
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 11:05
Hej Peter

Tak for udfyldende svar, det er ved at udvikle sig til en passion, det med at skrue i sine Ambassadeur hjul ;-)

Peder
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 11:32
Citat: zziplex

lejer med nummeret 13472 ser ud til at være ganske almindelige 4x10x4 kuglelejer
 
Det har du nok ret i. Men når jeg har hjulet skilt ad, så er envejs lejet let at se inde i spolen. Og som Jørgen skriver, så sidder det godt fast.
 
Jeg er ret sikker på at min tidligere forklaring er korrekt: systemet er lavet for at den mekaniske spolebremse ikke skal virke på indspinningen. Og Record er med en smule tuning det bedst kastende Ambassadeur jeg har prøvet, det oprindelige ultracast inklusive. Jeg har dog ikke prøvet et Rocket, så jeg kan ikke sammenligne der.
 
Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 11:52
Bukker og takker. Helt enig i Jørgens bemærkning. Det er usædvanlig klar tale, Peter. Jeg er med på, at hjulet er født med det, de kalder sensi-brake systemet, der skulle gøre det muligt at spænde den mekaniske bremse, uden at det påvirker indspinningen. Jeg må vist hellere se at anskaffe mig et sådan hjul, hvis det virkelig kaster så godt, som det siges ;-)

Hilsen
Kristian
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 13:09

Se nu bare her:


http://fishnfanatic.blogspot.dk/2008/01/2-removing-infinite-anti-reverseiar.html


Endnu en gang tak til Peter og Jørgen. Skønt at lære noget nyt.


Hilsen

Kristian

Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 13:25
Held & lykke med det, Kristian.

For mig at se er én af hjulets helt store fordele, at man undgår at kvæste det ene leje i spolens gearside, når man bruger spoleakselbremsen.  Ved brug af denne bremse i et normalt ultracast overføres bremsekraften gennem lejet, hvis inderring forskydes aksialt ind mod midten af spolen. Presset transmiitteres videre til yderringen (og spolen) via kuglerne, som tvinges til at køre i den ene side af kuglebanen - og det giver et ekstraordinært stort slid. Og det er jo noget vi alle ved: Et stort pres på kuglerne er ikke godt for noget som helstDead.

En mulig ulempe ved whiffle-spolen kan være, at den tillader saltvandet en lettere adgang til lejerne.  På den anden side: Et par sæt ekstra lejer koster ikke alverden, og selvom man skulle ofre et sæt keramhybridlejer til et par hundrede kroner om året, er det langt at foretrække frem for at skifte hjul  (købe nyt) i tide og utide. Med en sund konstruktion som denne kan hjulet nå at blive meget gammelt i gårde, inden det afgår ved døden - måske +50 år med lidt kærlig pleje.

Selv har jeg valgt at lave en førsøgskørsel med en whiffle-spole i et ældre Amb. 4500  CS - men sammen med et sæt glidelejer af sintret bronze, som tillader brug af spoleakselbremsen uden at ødelægge lejerne.  Jeg bilder mig ind, at det giver de bedste allround kasteegenskaber, når centrifugalbremsen kombineres med spoleakselbremsen. 

mvh jr
 
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 13:39
Jeg lukker hullerne i spolen med en meget tynd hvid teflon tape, en som er beregnet på at tætne samlinger i vandrørsgevind. Der står "PTFE THREAD SEAL TAPE" på den, og den er er uden lim og kan lige så let fjernes igen. Den har også den fordel at man kan binde fletline direkte på spolen uden at den skrider, når bare der er 2-3 lag teflon tape under.
 
Og så har jeg i øvrigt eftermonteret en magnetbremse på mit Record 40. Det er lidt af en Storm P løsning, men det virker.
Mvh. Peter
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 13:47
Hej Peter

Er det en magnetbremse ala denne...  http://www.blakdogtackle.com/product_info.php?cPath=22_56&products_id=1029

Har selv købet en, men endnu ikke monteret den, er det nemt nok og bruger du så slet ikke din centrifugalbremse.

Peder

Peder
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 13:50
Ja, den ligner meget min magnetbremse, jeg har den også fre blakdogtackle. Jeg bruger den sammen med 1 bremseklods i centrifugalbremsen.
 
Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:03
Ouch
Citat: peterAlarsen

Jeg lukker hullerne i spolen med en meget tynd hvid teflon tape, en som er beregnet på at tætne samlinger i vandrørsgevind. Der står "PTFE THREAD SEAL TAPE" på den, og den er er uden lim og kan lige så let fjernes igen. Den har også den fordel at man kan binde fletline direkte på spolen uden at den skrider, når bare der er 2-3 lag teflon tape under.
 
Og så har jeg i øvrigt eftermonteret en magnetbremse på mit Record 40. Det er lidt af en Storm P løsning, men det virker.
Mvh. Peter

Peter altsåOuch!  Nu gik jeg lige her og troede, at jeg var den smarteste på stranden med højresiden af min gamle Mag Elite påmonteret mit 4500 CS.  

Vil lige sige, at mine bronzelejer også er fuldstændig ligeglade med saltvand, hvilket er en anden af mine grunde til at forsøge med dem. Og så skal man nok regne med 10 - 20 timers fiskeri, inden de er ved at være på højde med kuglelejer, rent fartmæssigt. (Jeg har hørt, at kuglelejer slides OP, mens glidelejer slides TIL)   Men nu skal vi vist til at udveksle erfaringer:  Jeg har lagt mærke til (eller bilder mig ind?), at whiffle-spolen ikke er så påvirkelig af magneterne som den originale.  Er det også din erfaring? Man kunne forvente det, da der er mindre metal tæt på magneterne, men det kunne være sjovt at høre om vore erfaringer er de samme? 

mvh jr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:17
Jeg kan ikke rigtig sammenligne med mag elite bremsen, kun konstatere at min virker som den skal. Magneten virker på spole gavlen, og her er der ingen huller.
 
Jeg kombinerer centrifugal- og magnetbremsen, sådan at centrifugalbremsen har en klods, resten justeres med magneten. Jeg har alle dage fundet det ret upraktisk at skulle skille et hjul ad for at justere bremsen.
 
Mvh. Peter
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:18
Hej Alle

Jeg er meget glad og utroligt overrasket over de mange gode indlæg i har givet, forsæt da bare. Og hold da op en detalieret viden og link der er kommet mig og andre til gavn og mange tak for det. Og tak til jer der har sendt personlige info.

Hilsen
Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:24
Ok Peter, har nu fundet ud af, at din magnetbremse er af en helt anden type. Jeg har givet magnetholderen en magnet mere, end den havde før (med originalspolen), og det virker fortrinligt.  

Rettelse til mit tidl. indlæg: Det er naturligvis venstre-siden fra Mag Eliten, jeg har brugt på mit 4500 CS (OG højre-siden, men det er kun ud fra æstetiske grunde).

mvh jr
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:25
Hvad er "ormegearet"?.

/Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:39
Citat: J.KROG

Hvad er "ormegearet"?.

/Jørgen

Det er en anden betegnelse for evighedsskruen, der via en knivbolt sørger for, at lineføreren bevæger sig fra side til side, når spolen roterer.  Evighedsskruen er i den ene ende forsynet med et tandhjul, der drives rundt af mellemhjulet i spolegavlen.
Dette mellemhjul drives igen af plast-tandhjulet i enden af spolen (på modsatte side af indspinningshåndtaget).

mvh jr
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 14:53
Jørgen
Let fatteligt dansk.
Tak for det.
/Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down