Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fireline/fletline

 Besvar Besvar
Forfatter
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fireline/fletline
    Sendt: 12 Apr 2013 kl. 10:05
Hej er der en som har et tip omkring fireline/fletline på low profil multihjul,jeg tænker på,,,, kan det virke eller vil det give probblemer , jeg tænkte at hvis jeg kan komme ned i line diremeter jo længer kan jeg kaste, er det en forkert tanke ??? nogen som har prøvet og hvis ja må gerne fortælle om det.
hilsen Tommi
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2013 kl. 10:16
Linetykkelsen har ikke den helt store indflydelse på kastelængden med multihjul. Men liner, som skærer sig ned i den underliggende lag, vil -helt sikkert- give overløb.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2013 kl. 10:41

Jeg har meget dårlige erfaringer med Fireline på multihjul. Linen graver sig ned og låser. I næste kast kommer der overløb, eller linen låser så hårdt at den knækker og endegrejet forsvinder i horisonten.

Jeg veksler mellem 3 liner på multihjul, afhængig af situation og behov:
1. Yo-zuri hybrid, nylonline med flourocarbon coating.
2. Spiderwire Stealth
3. Powerpro

De fungerer alle tre problemfrit. Fletliner giver bedst føling, og nylonlinen giver de længste kast.

Som Peter Schrøder skriver, så har linetykkelsen ikke den helt store betydning. Jeg vælger normalt linetykkelsen sådan at der kan være mellem 150 og 200 meter på hjulet, og hvis linetykkelsen er afgørende, så vælger jeg et hjul i en størrelse som passer til linen. Undtagelsen er vertikaljig, her bruger jeg ned til 0,06mm fletline, og kun 100m af den.

Mvh. Peter

Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2013 kl. 10:42
mange tak for svar jeg er blevet lidt kloger på detWink
hilsen Tommi
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2013 kl. 10:46
Jo tykkere en fletline er jo mere kan vinden få tag i den og skabe en del luftline. Det kan give mulighed for fuglereder hvis man ikke strammer op ved ind spoling af luftlinen, det kan gøres ved at holde linen mellem to fingre indtil man kan mærke agnen. Linen skal ligge stramt på spolen så linen ikke gnaver sig ned i de underliggende lag.

Hvis man fisker med tynd line giver det også en bedre fight med fisken og ens puls kommer også højere op og det forbedre ens kondital.

Det er få multihjul der har en bremseeffekt på over 2 kg.
Derudover er fisken uanset egenvægt vægtløs i vandet, men sældent giver et træk over 1,5 kg kun i spring og pludselige ryk er der risiko for linebrud hvis ikke linen hele tiden er strammet op.

Hilsen
Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2013 kl. 11:06

Luftlinen plejer jeg at klare med tommelfingeren undervejs i kastet efter behov. Den med de to fingre har jeg også brugt, men jeg synes at det er en nødløsning. Hvis en fisk hugger lige efter nedslaget kan du ikke reagere hurtigt nok når der er luftline, og du opdager måske slet ikke hugget. Men det er rigtigt nok at linen ikke må være løst opspolet.

Der er nu en hel del multihjul som kan bremse mere end 2kg. Men om der er behov for det er en helt anden sag. jeg har som regel fightbremsen sat ret løst, og bruger tommelen ved udløb og tilslag.

Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres