Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

boilis

 Besvar Besvar
Forfatter
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: boilis
    Sendt: 08 Apr 2013 kl. 15:42
hej jeg synstes at boilis er lidt dyre kan man gøre det billiger selv ? jeg syntes at 75kr. pr 1 kg. er lidt dyrt der ruger jo hurtigt et kg eller 3 ved en tur så kan jeg gøre det billiger selv?. jeg er ny inde fo dette fiskerig beklager det dumme spørgsmål.... 
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2013 kl. 16:10
Du kan få en god start her:

Ellers kan Google helt sikkert hjælpe dig med at finde opskrifter.

En anden tilgang til det kunne være at fodre med partikler, og så bruge boilies som krogagn og let fodring.

Held og lykke med projektet.




Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2013 kl. 21:39
ingen der har nogle byd?
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2013 kl. 21:59
Du kan rulle boilies fra ca 10-15kr/kg afhængigt af hvor dårlige du vil have dem. Gode boilies kan rulles fra ca. 30kr/kg vil jeg tro.
Som Michael også skriver, kan du bruge partikler i stedet.
Det er langt billigere, og jeg har fanget rigtigt mange og rigtigt store karper på fodermajs og tigers. De koster 3kr/kg...
Du er velkommen til at maile mig hvis du vil høre mere.
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2013 kl. 00:11
Citat: thomas klausen

hej jeg synstes at boilis er lidt dyre kan man gøre det billiger selv ? jeg syntes at 75kr. pr 1 kg. er lidt dyrt der ruger jo hurtigt et kg eller 3 ved en tur så kan jeg gøre det billiger selv?. jeg er ny inde fo dette fiskerig beklager det dumme spørgsmål.... 

Citat: Michael Boysen

Du kan få en god start her:

Ellers kan Google helt sikkert hjælpe dig med at finde opskrifter.

En anden tilgang til det kunne være at fodre med partikler, og så bruge boilies som krogagn og let fodring.

Held og lykke med projektet.

Citat: thomas klausen

ingen der har nogle byd?

Hej Thomas

Du skal i dit første indlæg ikke beklage "det dumme spørgsmål", for det findes ikke.

Til gengæld findes det dumme svar, og det kommer du i særklasse med i dit andet indlæg!

Det er fair, hvis du ikke forstår, hvad jeg skriver til dig, men så burde du skrive dette, og så ville jeg sikkert have forklaret det nærmere.
  1. Du skriver i dit første indlæg, at du er ny indenfor karpefiskeri, hvorfor jeg linker til en gratis udgave af den suverænt bedste danske karpebog, som er skrevet.
  2. Du spørger, hvordan eller om man kan lave billigere boilies, end dem man køber i butikkerne, og jeg forklarer dig, hvordan du kommer videre.
  3. Jeg foreslår dig en alternativ tilgang til fiskeriet (partikler), hvis du vil spare penge.
Slutteligt så beklager jeg, at jeg brugte tid på at hjælpe dig.

Mvh.
Michael


Redigeret af Michael Boysen - 09 Apr 2013 kl. 00:54
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2013 kl. 10:07
for at være ærlig fatter jeg ikke det der står i den bog det for uoverskueligt og for langt for mig til jeg kan få det til at give mening beklager jeg takker for hjælpen det hvar venligt af dig og jeg er da også glad for du gjorde det for der er sikkert noget i den bog jeg kan bruge! det hvar grunden til jeg skrev som jeg gjorde jeg søger en simpel grund opskrift jeg kan gå ud fra og nemt forstå uden jeg skal bruge timer på at forstå det ordenligt det har jeg ikke overskud til lige nu........ 

men jeg takker for de svar jeg nu har fået og håber nogen der ude har en grund opskrift jeg kan bruge som holder længe (i fryser) og som fisker godt.
som jeg nemt kan lave vis der er nogen af jer der bor ved faaborg som gider hjælpe mig til at forstå det giver jeg gerne en kop kaffe eller 15 over det

ha en god dag. 
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2013 kl. 13:28
1-3 kg boilies per tur synes jeg lyder af meget. Det skal mange vægtige karper til, før de har spist sig igennem 3 kg boilies. I sommermånederne, når temperaturen i vandet nærmer sig de 20 grader, så kan du forvente at en 5 kgs karpe kan spise op mod 100 gram boilies i døgnet, og så er den faktisk fyldt godt op.
Nu her hvor vandet er meget koldere, så spiser de meget mindre når de runder fodringen.

Hvis man målløst smider 3 kg boilies i en sø, så har man tilført søen en del næring uden at få noget særligt ud af det. Det bør man prøve at undgå som medefisker.

Jeg har fanget en del fine karper i slutningen af april med små fodringer. 10-20 boilies per stang per døgn er efter min erfaring ofte alt rigeligt, selv i større søer. Når karperne runder fodringen, så skulle de jo gerne spise nok til at de også samler din krogagn op, og ikke bare svømmer mætte videre efter at have spist den halve fodring.

Hvis du er i tvivl om hvad der foregår, så læg eventuelt en fodring på et sted hvor både du og karperne kan komme til den, og følg så med i hvad der foregår under vandet.

Men til dit spørgsmål, så byder jeg ind med at man kan lave en del billige boilies af hunde- og/eller kattemad.
Tjek f.eks. denne side:
http://www.carponline.dk/?page=2&article=174

Man kan sagtens lave boilies af hunde/kattemad + æg + pastamel og undlade enhver form for yderligere additiv. Jeg siger ikke at det bliver verdens bedste boilie, men det vil være billigt, og kan fange fisk.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2013 kl. 13:41
okay godt at få nogen ind der kan hjælpe mig lidt. hmm så skal jeg jo slet ikke bruge så meget som først antaget så kan jeg j roligt lave bare 1 kg selv så skulle jeg kunne komme igang uden videre har alt andet nemlig.... tak for den gode viden hmm tja hvorfor ikke prøve med hundemad og lidt af mit grund foder og nogle æg det burde gøre det.
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2013 kl. 18:27
Hej Thomas,
1/4 del mælkeerstatning (alm. modermælkserstatning)
1/4 del soyamel/kikærtemel
1/4 del soyaprotein
1/4 del semolina (pastamel)
(du kan købe de her indgredienser i matas/urtehalløj butik/større supermarkeder)
Sojaprotein er til træningsnørder og er godt at få fat i men dyrt, det kan udelades - brug i så fald lidt mere mælkeerstatning
Pisket æg
Nogle spiskeskefulde honning.

Det er en ganske udemærket "start" op boilie.

Men det allernemmeste er at købe et færdigt mix, ved ikke hvad fyns land byder på, men du kan da få på postordre fra sportdres/hunters house
mvh
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum