Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dropshotting = bundmede???

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dropshotting = bundmede???
    Sendt: 04 Apr 2013 kl. 09:52
Så lige den nye Fiskeavis og jeg undre mig lidt over, om dropshotting nu er blevet en bundmede-metode eller om det er ulovligt fiskeri, som er blevet udført i Køge havn ved fangst af den afbillede aborre:

httAborre

Redigeret af Steen Kehler - 04 Apr 2013 kl. 09:55
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 10:18
Dropshooting er ikke bundmede, men en aktiv fiske metode der kan sammenlignes med fiskeri med synkende bombada.
Men hvis man strækker elastikken lidt kan det kaldes aktivt bundmede :-)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 11:50
Steen K :

Hvis man er MEGET grundig, kan man finde smuthulller i enhver lovgivning.
Her den anden dag (på et konkurrerende site), var der én som mente at man godt kunne fiske gedder i april, bare man genudsatte.
Svaret fra Fiskekontrollen var : Det er lovligt, så længe man genudsætter - altså LOVLIGT at fiske direkte og målrettet efter gedderne.

Smuthuller i gældende lov, udnyttes desværre af kreative "lystfiskere".
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 17:31
Citat: simon agerholm2

Steen K :


Svaret fra Fiskekontrollen var : Det er lovligt, så længe man genudsætter - altså LOVLIGT at fiske direkte og målrettet efter gedderne.


Er det en ny regel at man må fiske gedder i April? Hvis ja så er det da godt nok en af de dårligste regler længe. Lad dem dog gyde i fred!
Til top
Allan Skov Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bullermos

Tilmeldt:: 17 Mar 2005
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bullermos Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 17:49
Simon det må så sige at jeg godt må satte et garn i køge å hvis jeg bare genudsætter. Nu er reglen at man kun må bundemede, intet andet. Jeg syntes også at den artikel i fiskeavisen er lige grov nok.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 20:22
Det er desværre en fremherskende holdning blandt landets "specimen"-fiskere, at så længe de genudsætter deres fisk, så gælder ingen regler for dem. Har også set en del billeder af store aborre, på et andet forum, som fangeren ikke lægger skjul på er fanget på (hjemmelavede) gummijigs, og disse billeder stammer også fra køge

Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hense Larsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hense Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 20:40
Jeg kunne naturligvis aldrig drømme om at skrive en artikel, hvor der blev vist billeder af fisk fanget på ulovlig vis.

Allerede sidste år forhørte jeg mig således om sagens kerne, hos en kammerat, der snart er færdiguddannet i Fiskerikontrollen. Han sendte spørgsmålet videre til en af lærerne på uddannelsen og her lød svaret: "Ved bundmede forståes fiskeri med lette håndredskaber, bestående af en line med et forfang med maksimalt tre kroge og et synk. Der må anvendes agn." Det giver jo mulighed for at dropshotte, og vi tolker det også sådan.


De bedste hilsner fra Henrik Larsen
Drop-shot og vertikalfiskeri - http://www.teamivertic.blogspot.dk
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 21:20
Citat: Skurken90

Citat: simon agerholm2

Steen K :


Svaret fra Fiskekontrollen var : Det er lovligt, så længe man genudsætter - altså LOVLIGT at fiske direkte og målrettet efter gedderne.


Er det en ny regel at man må fiske gedder i April? Hvis ja så er det da godt nok en af de dårligste regler længe. Lad dem dog gyde i fred!
Det er IKKE en ny regel.
Jeg skrev til dem, og fik det svar.
Jeg spurgte direkte om det var ulovligt at fiske målrettet efter gedder i April.
Det var det ikke, hvis man genudsatte alt.
 
Det er en fredning (altså ingen hjemtagen) ikke noget forbud.
 
Det er vel samme stil som f.eks St. Vejle Å , hvor i visse perioder alle havørreder
og aborrer er fredet , som jeg har forstået det.
Men skal genudsættes.
 
 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 21:59
tja...

Desværre findes der lystfiskere, som med glæde udnytter de smuthuller der er i loven - og går efter den absolut laveste fællesnævner.
Essoxhunt fjernede nogle af de værste fotos, da der var lidt debat om emnet - men i mine øjne er det simpelthen forkasteligt - og endnu mere når man anvender det kommercielt !!

Når man bruger smuthuller i loven, som bevæggrund for "lystfiskeri" , så skulle man slet ikke have adgang til en fiskestang.

Nu driver jeg jo en putsø, og oplever en del kreativ fortolkning, men her har jeg dog retten til at bede enkelte personer om at finde et andet fiskevand - den mulighed findes IKKE i de offentlige vande.

At man kan finde et smuthul i loven, fritager ikke en fra det moralske ansvar..
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 22:07
Og moral er noget forbandet svært noget! Man kan næsten ikke påtvinge andre, ens egen moral! Man kan ikke gøre andet end at stige ned af den høje hest, og så nøjes med at følge sit eget moralske "kompas"!
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 22:23
René :

Når et smuthul i loven UDNYTTES, så mener jeg ikke der er tale om at vi andre moraliserer - så tillader jeg mig at mene, at der er tale om personer som simpelthen spekulerer i at udnytte smuthuller - og endda i nogle tilfælde, for at tjene penge.

Alle ved sgu da, hvad normal lystfiskerskik er i forbindelse med bundmede - og alt det andet pis er bare en undskyldning for IKKE at overholde reglerne.

Indlæg redigeret d.5.april, da jeg ikke vil hænge nogen ud som personer.


Redigeret af simon agerholm2 - 05 Apr 2013 kl. 09:03
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2013 kl. 22:37
Citat: Hense Larsen

Jeg kunne naturligvis aldrig drømme om at skrive en artikel, hvor der blev vist billeder af fisk fanget på ulovlig vis.Allerede sidste år forhørte jeg mig således om sagens kerne, hos en kammerat, der snart er færdiguddannet i Fiskerikontrollen. Han sendte spørgsmålet videre til en af lærerne på uddannelsen og her lød svaret: "Ved bundmede forståes fiskeri med lette håndredskaber, bestående af en
line med et forfang med maksimalt tre kroge og et synk. Der må anvendes
agn." Det giver jo mulighed for at dropshotte, og vi tolker det også
sådan. De bedste hilsner fra Henrik Larsen

Tja!, alle ved at det ikke kan betegnes som værende bundmede - i det bundmede er noget, som sker med naturlig agn på bunden... og med den argumentation, som du bruger, så kan man jo fint spinnefiske med andet end jighaler, det er jo bare at bruge en tregangssvirvel, hvor der er et mindre blylod i bunden og så ellers en spinner, wobler eller flue på 1½ meter line.... Fantastisk!!! ---> "Du står sgu da og spinnefisker med den wobler"; "nej da!" jeg medefisker, kan du ikke se mit lille blylod"

Redigeret af Steen Kehler - 04 Apr 2013 kl. 22:39
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hense Larsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hense Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 08:16
Hej Steen Kehler,

Jeg gentager gerne, at mit ærinde ikke har været at fiske på ulovlig vis, endsige at skulle "støde" nogen ved at bringe billeder af fiskeformen anvendt i Køge Havn.

Kontakten til Fiskerikontrollen er taget på eget initiativ, for at sikre mig at jeg ikke gjorde noget forkert ved at anvende denne fiskeform. Hvis du er af en anden overbevisning, så synes jeg at du skal efterleve den.

I bund og grund handler den konkrete lovgivning om at sikre en fortsat rekruttering af fiskebestanden (måske primært ørreder) og i den forbindelse er dropshotting i hvert fald en skånsom fiskeform, hvis fiskene ønskes genudsat, idet krogen altid sidder meget yderligt og er nem at befrie fisken for.

Havde dopshotting som teknik og fiskeform eksisteret da ovenstående lovtekst blev udfærdiget, så lyder det også til at Fiskerikontrollen ville have benævnt den på lige fod med bundmede.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke se, hvori der reelt skulle være et problem med dropshotting og jeg tænker heller ikke oplevet at Fiskerikontrollen skulle ændre deres syn i sagen.

Venligst Henrik Larsen


 
Drop-shot og vertikalfiskeri - http://www.teamivertic.blogspot.dk
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 08:34
Citat: Hense Larsen

Jeg kunne naturligvis aldrig drømme om at skrive en artikel, hvor der blev vist billeder af fisk fanget på ulovlig vis.

Allerede sidste år forhørte jeg mig således om sagens kerne, hos en kammerat, der snart er færdiguddannet i Fiskerikontrollen. Han sendte spørgsmålet videre til en af lærerne på uddannelsen og her lød svaret: "Ved bundmede forståes fiskeri med lette håndredskaber, bestående af en line med et forfang med maksimalt tre kroge og et synk. Der må anvendes agn." Det giver jo mulighed for at dropshotte, og vi tolker det også sådan.


De bedste hilsner fra Henrik Larsen
 
Hej Henrik,
 
Hvorfor har du valgt at stille et så uspecifikt spørgsmål for derefter selv at fortolke det?
 
På mig virker det som om du netop har ønsket at finde et hul og udnytte det, i modsat fald havde det rigtige spørgsmål vel været "Er dropshotting tilladt i den pågældende zone?"
 
Hvis fiskekontrollen anser det som tilladt, så er det OK, men i den nuværende situation er det jo egentligt din egen fortolkning og ikke et grønt lys til dropshotting.
 
Mvh
Dennis
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hense Larsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hense Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 08:51
Hej Dennis,

Når nu jeg selv stiller spørgsmålet til Fiskerikontrollen, så er det naturligvis for at sikre mig at min adfærd ikke er ulovlig. Således er det jo netop heller ikke min egen fortolkning, men rent faktisk én der arbejder med og har forstand på det juridiske område, der udtaler sig baggrund en lovhjemmel.

Jeg er ked af at høre, at du tolker min adfærd, som "hulsøgende" i lovgivningen. I bund og grund drejer det her sig om en passion for en fiskeform og intet andet. En passion, som Fiskerikontrollen altså heller ikke har miskrediteret.

Venligst Henrik




Redigeret af Hense Larsen - 05 Apr 2013 kl. 08:52
Drop-shot og vertikalfiskeri - http://www.teamivertic.blogspot.dk
Til top
Jonas Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
not enough

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér not enough Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 08:55
Der er tale om en lorteparagraf i bekendtgørelsen. Længere er den ikke.
 
Bundmede i et havnebassin, var den gang bekendtgørelsen blev skrevet, udtænkt som mulighed for, at sønnikke eller pensionisten kunne fiske lidt fladfisk i et havnebassin. (Blandt andet Korsør og Skælskør)
 
Så kom der nogle kræfter med tudefjæs på banen og sagde, må de fiske i deres havnebassin, så vil vi også.
På én eller anden måde kom det så igennem, at man også tillod bundmedefiskeri i ét af de fredningsbælter på Sjælland med størst havørred og aborre gennemgang!?
 
Andre steder på Sjælland blev der også indført fredningsbælter, kun til, at beskytte aborrene. Her er der så tale om fredningsbælte, med alt fiskeri forbudt.!!
 
Paragrafen i bekendtgørelsen er skrevet så himmelråbende åndsvagt, at fiskerikontrollen har svært ved, at kontrollere det. Og selvfølgelig vil ivrige sportfiskere udnytte det til fulde. Og det er da forståeligt.
 
Min kæde hopper så af, når de samtidig råber op om "garn-banditter, piratfiskere osv."
 
Jeg ser frem til, at betegnelsen fredningsbælte igen betyder alle former for fiskeri forbudt.
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 09:17
Citat: Hense Larsen

Hej Dennis,

Når nu jeg selv stiller spørgsmålet til Fiskerikontrollen, så er det naturligvis for at sikre mig at min adfærd ikke er ulovlig. Således er det jo netop heller ikke min egen fortolkning, men rent faktisk én der arbejder med og har forstand på det juridiske område, der udtaler sig baggrund en lovhjemmel.

Jeg er ked af at høre, at du tolker min adfærd, som "hulsøgende" i lovgivningen. I bund og grund drejer det her sig om en passion for en fiskeform og intet andet. En passion, som Fiskerikontrollen altså heller ikke har miskrediteret.

Venligst Henrik


 
Hej Henrik,
 
Det er vel hulsøgende når du ikke spørger specifikt til det du vil opnå, men blot til definitionen af bundmede. Derved er det jo netop et tolkningsspørgsmål, da du ikke har et svar som frikender dropshotting.
 
I og med du ikke har ønsket at stille spørgsmålet direkte kan jeg kun tolke det som at du godt er klar over at det i bedste fald (for dem der ønsker at fiske dropshotting i pågældende område) er en gråzone. Så det kan, i mine øjne, kun tolkes som et ønske om at omgå reglerne så vidt muligt for at dyrke Jeres fiskeri.
 
Jeg tager ikke stilling til om det er lovligt eller ej, det er jeg ikke rette myndighed til. Det er udelukkende det faktum at dropshotting ikke er blåstemplet udfra det du har spurgt til eller fået svar omkring og det er derfor jeg reagerer. Vi kan jo alle stille et spørgsmål så der er større sandsynlighed for at få det svar vi ønsker, det gælder mange steder til daglig.
 
Mvh
Dennis
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 09:36
Næste vinter, vil jeg hyre Lars Pryds på Findus til at sejle mig ud på Øresund.
Så kan vi smide et 600 grams lod på min flueline, så den bliver trukket ned til torskene - her kan jeg så "fluefiske" mig en DK-rekord i Torsk/fluefanget.
Gad vide om jeg skal vælge en kl.22 eller 24 stang, og kan man anerkende at agnen er en flue, hvis jeg bruger en stor pirk med en enkelt fjer monteret ????

Der står jo ikke noget i reglerne om, at jeg ikke må anvende vægtlod på fluelinen.

Tja, jeg synes det er umådelig trist, at man absolut skal vride paragrafferne - for at opnå en "ret" til noget.
Men tillykke med jeres "mesterfiskeri" - og det herlige smuthul i loven, som i udnytter til fulde.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 09:43
Citat: dmj


Citat: Hense Larsen


Hej Dennis,Når nu jeg selv stiller spørgsmålet til Fiskerikontrollen, så er det naturligvis for at sikre mig at min adfærd ikke er ulovlig. Således er det jo netop heller ikke min egen fortolkning, men rent faktisk én der arbejder med og har forstand på det juridiske område, der udtaler sig baggrund en lovhjemmel.Jeg er ked af at høre, at du tolker min adfærd, som "hulsøgende" i lovgivningen. I bund og grund drejer det her sig om en passion for en fiskeform og intet andet. En passion, som Fiskerikontrollen altså heller ikke har miskrediteret.Venligst Henrik



 
Hej Henrik,
 
Det er vel hulsøgende når du ikke spørger specifikt til det du vil opnå, men blot til definitionen af bundmede. Derved er det jo netop et tolkningsspørgsmål, da du ikke har et svar som frikender dropshotting.
 
I og med du ikke har ønsket at stille spørgsmålet direkte kan jeg kun tolke det som at du godt er klar over at det i bedste fald (for dem der ønsker at fiske dropshotting i pågældende område) er en gråzone. Så det kan, i mine øjne, kun tolkes som et ønske om at omgå reglerne så vidt muligt for at dyrke Jeres fiskeri.
 
Jeg tager ikke stilling til om det er lovligt eller ej, det er jeg ikke rette myndighed til. Det er udelukkende det faktum at dropshotting ikke er blåstemplet udfra det du har spurgt til eller fået svar omkring og det er derfor jeg reagerer. Vi kan jo alle stille et spørgsmål så der er større sandsynlighed for at få det svar vi ønsker, det gælder mange steder til daglig.
 
Mvh
Dennis
Med den fortolkning, som gør jigfiskeri med et blylod lovligt, så vil alt spinfiskeri være tilladt, hvis bare man lige sætter et blylod på linen og dermed er loven ligegyldig.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 10:00
For pokker når kontrollen går rundt og kontrollere fisketegn, gider de ikke en gang knalde folk der åbenlyst står og flåd og spinne fisker.....
 
Så er det ihhh åhhh så slemt at manden har fisket med en lovlig metode det pågældende sted....
 
Den sande trussel mod områdets ørred og ISÆR aborre er de 3-8 KILOMETER nedgarn der står næsten hver nat hele vinterhalvåret efter ørreder. Garn der går fra bunden og til lige under overfalden på 4 meter vand....
 
 
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 10:35
Hvor er det lige de 3-8 kilometer garn står? Har du en position? Og har de stået under isen?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 18:35
Citat: Kaspar Wendelin

For pokker når kontrollen går rundt og kontrollere fisketegn, gider de ikke en gang knalde folk der åbenlyst står og flåd og spinne fisker.....
 

Så er det ihhh åhhh så slemt at manden har fisket med en lovlig metode det pågældende sted....

 

Den sande trussel mod områdets ørred og ISÆR aborre er de 3-8 KILOMETER nedgarn der står næsten hver nat hele vinterhalvåret efter ørreder. Garn der går fra bunden og til lige under overfalden på 4 meter vand....

 

 

Definitionen på medefiskeri er; passivt fiskeri med naturlig agn - så at fiske aktivt med kunstig agn vil aldrig kunne kaldes for medefiskeri, at en eller anden juridisk person har godkendt og sidestillet dropshotting eller jigfiskeri med ophænger som værende medefiskeri, det er jo fuldstændig forfejlet, når det er aktivt fiskeri og derfor ikke kan betegnes som værende medefiskeri.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 18:53
Hva med dem der fisker deres bundtackel aktivt? Altså kaster det ud og trækker det ind ofte? Det er jo aktivt. Jeg siger ikke at jeg ikke kan se forskel. Og jeg ved også hvordan JEG personligt ville definere bundmede. Problemet er at det er umuligt at få det til at holde i retten!!
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 19:18
Citat: René Jespersen77

Hva med dem der fisker deres bundtackel aktivt? Altså kaster det ud og trækker det ind ofte? Det er jo aktivt. Jeg siger ikke at jeg ikke kan se forskel. Og jeg ved også hvordan JEG personligt ville definere bundmede. Problemet er at det er umuligt at få det til at holde i retten!!
Medefiskeri betyder passivt fiskeri, hvor fiskene lokkes til af maddingen -- Dropshotting er aktivt fiskeri, hvor fiskene lokkes til af den bevægelse, som lystfiskeren tilfører, præcis som ved alt andet spinfiskeri.

Hvis ikke Fiskerikontrollen ændre deres opfattelse, så vil det f.eks. betyde, at dørge/trolling bliver tilladt i Tempelkrogen, hvis bare man benytter et synk og op til 3 kroge, da man jo så ikke dørger/troller men åbenbart bundmeder. og tilsvarende med reglen om, at man ikke må dørge tættere på land end 100 meter, den vil også sættes ud af kraft, hvis man benytter et synk med op til 3 kroge...
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 20:13
Det er jo ikke et spørgsmål om hvordan fiskerikontrollen opfatter det. Det er et spørgsmål om hvordan en dommer vil se på det! Og en dommer gider ikke den slags definitions-fnidder! Derfor bør det fredningsbælte der er på stedet, bare ændres til et rigtigt fredningsbælte igen, så ALT fiskeri bliver forbudt! Så er vi ude over den slags problemer!
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 20:37
Citat: René Jespersen77

Det er jo ikke et spørgsmål om hvordan fiskerikontrollen opfatter det. Det er et spørgsmål om hvordan en dommer vil se på det! Og en dommer gider ikke den slags definitions-fnidder! Derfor bør det fredningsbælte der er på stedet, bare ændres til et rigtigt fredningsbælte igen, så ALT fiskeri bliver forbudt! Så er vi ude over den slags problemer!

Desværre ja.. Enten det eller også så burde å-bassinet betegnes som værende åløb og frednings bæltet rykkes ud på den anden side af havnen. Den der midt i mellem ting, forstår folk desværre ikke at administrere og det kan jo helt ærligt talt ikke være meningen at der skal tonses - og hjemtages ørred i stor stil midt i et frednings bælte , både fuldt ud lovligt, af dem der bøjer regler i allerhøjeste grad og af dem som desideret rykfisker. 


Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 22:55
Citat: René Jespersen77

Det er jo ikke et spørgsmål om hvordan fiskerikontrollen opfatter det. Det er et spørgsmål om hvordan en dommer vil se på det! Og en dommer gider ikke den slags definitions-fnidder! Derfor bør det fredningsbælte der er på stedet, bare ændres til et rigtigt fredningsbælte igen, så ALT fiskeri bliver forbudt! Så er vi ude over den slags problemer!
Det er desværre ikke nok, hvis de allerede har sagt god for, at aktivt fiskeri med et synk og op til 3 kroge = bundmede ,, da der jo stadigvæk vil være den samme problematik ved de andre fredningsbælter med samme undtagelse og der vil også være "bundmede" i f.eks. Tempelkrogen og "bundmede" inden for 100 meter grænsen - fandme nogle amatører der i fiskerikontrollen og ham den juridiske person, at de ikke sætter sig ind i, hvad der er aktivt fiskeri og hvad der er passivt fiskeri.

Redigeret af Steen Kehler - 05 Apr 2013 kl. 22:55
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 23:16
Ang. snakken om at det åbenbart er lovligt at fiske gedder i fredningstiden, hvis bare man genudsætter.
 
Er det så også lovligt at fiske i fredningsbælter på kysten og ved å ind og udløb hvis bare man genudsætter? Hvis ikke der står direkte det er ulovligt, så må der vel også være et hul i lovgivningen der?
 
Vil lige slå fast at jeg aldrig kunne finde på at fiske efter en art i dens fredningstid(eller fredningsbælte), da jeg mener det er komplet repektløst over for fiskenes fremtid.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2013 kl. 08:32
Alle de fredningsbælter hvor den undtagelse gælder, burde ændres til normale fredningsbælter. Altså fiskeri forbudt! Punktum!! Så var der ikke noget at diskutere.
Og det er jo ikke et spørgsmål om dovenskab at man ikke sætter sig ind i forskellen på aktivt og passivt fiskeri. Det er et spørgsmål om at det ikke er sort/Hvidt juridisk set. Og derfor er det bare en skod-lov der indbyder til diskusion og fortolkninger. Og så er det ret vanskeligt at dømme nogen for noget. Ved godt at du, Steen Kehler, sikkert ikke er i tvivl, men du har jo også styr på det hele, og svar på alt!
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2013 kl. 08:37
Marc Hansen, det er ikke tilladt at fiske og genudsætte i et fredningsbælte. Der er jo fiskeri forbudt. Punktum! Problemet med fredningen af gedden er jo at der er mulighed for at fiske efter andre arter i april. Aborre fek.s. Og når du så sidder og jigger kan du jo risikere at få en gedde på. Den skal selvfølge genudsættes, og det skal der være plads til. At der så er nogen der benytter muligheden og fisker direkte efter gedderne er jo meget beklageligt!
Synes dog heller ikke vi skal til at forbyde fiskeri i april og maj for at beskytte både gedder og sandart!
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2013 kl. 12:01
Réne
 
Det er ud for tryggevælde å og sortebækkens udløb, 500 til 1000 meter ude. Det er lovlige erhvervsfisker garn, mens der var meget is i havnen har "han" ikke været ude men nu da der igen er sejlbart står der garn.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2013 kl. 16:17
Hvis det er lovlige erhvervsgarn, der står udenfor fredningsbæltet er der vel ingen problemer i det? De er jo lovlige og han fisker trods alt for at leve af det! Desuden trækker de fleste havørreder og aborrer tæt på kysten. Derfor er der jo lavet en ekstraordinær garnfri zone på 500 meter fra Køge til bølgebryderen. Så jeg kan altså ikke se det store problem i det. Tror mest han fanger torsk og fladfisk..
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2013 kl. 16:30
Han fisker næsten kun ørreder(ja jeg kender nok til ham) med de garn på den plads. Har set kassevis af ørreder ombord på de kuttere. Og nu kan man jo også se i kikkerten at det ikke er småfisk der kommer ombord. Der er store set ikke andet i det område end ørreder og aborre(jeg snorkel dykker der noget). Og når man kender lidt til Køge Havn og de fiskere der er der så ved man udemærket at det er benhård ørrederne der fiskes efter. For ingen kvaler lystfiskerne betaler, ja det lille ordsprog har jeg lært af en familierelation der har fisket sammen med "hans" søn.
 
Den zone kan du ikke komme med et link til den for jeg kan ikke finde noget om den og har ledt nogen gange efter informationer om denne zone.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum